
 
 

 

TA DOKUMENT JE IZBOR ODZIVOV JAVNOSTI, KI NASLAVLJAJO VARUHA PRAVIC GLEDALCEV IN 
POSLUŠALCEV IN JE NAMENJEN ZA OBVEŠČANJE UREDNIKOV OZIROMA UREDNIŠTEV RTV SLOVENIJE 
TER SEZNANJANJE OBČINSTVA Z OBRAVNAVO NJIHOVIH ODZIVOV. VSEBINE ALI DELOV VSEBIN NI 
DOVOLJENO UPORABLJATI V NOBENEM DRUGEM KONTEKSTU. 
 

MESEČNO POROČILO O ODZIVIH OBČINSTVA 

JULIJ 2020 
Povzetek odzivov in odgovorov z izbranimi poudarki, mnenja in priporočila, statistika 

 

 

Objava na spletnem naslovu www.rtvslo.si/varuh: 10. 8. 2020 

Končna redakcija: 7. 8. 2020 

Pripravili: Ilinka Todorovski, Eva Semič 

 

 

Poudarki v odzivih in odgovorih ter mnenja in priporočila za julij 2020: 
 

Največ odzivov se je zgostilo okoli poročanja o evropskih temah (obisk premierja v Bruslju, 

vrh EU ter dogovor o sedemletnem proračunu Unije in skladu za okrevanje po pandemiji). 

Gledalci in poslušalci so komentirali izbor gostov, ki so v televizijskih in radijskih oddajah 

analizirali aktualne zadeve.  

Na pritožbo glede dokumentarnega filma Požig sta podrobno odgovorila avtorica in 

odgovorni urednik. 

Pristojni so pojasnili tehnične zaplete: slabšo slišnost govorca v terenskem TV-intervjuju, 

glasovno neizenačenost v TV-programu (oglasi) ter nedostopnost TV-vsebine prek satelita.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

http://www.rtvslo.si/varuh


 
 

KAZALO VSEBINE 
TELEVIZIJA SLOVENIJA ....................................................................................................... 4 

Komentiranje premierjevega pisma tožilcu ........................................................................ 4 

Poročanje o EU temah: premier v Bruslju, načrt za okrevanje ........................................... 6 

Navzkrižje interesov pri poročanju o medijski zakonodaji? ................................................ 8 

O ministričinih zasebno-službenih obiskih ........................................................................ 10 

Poročanje o spominskih slovesnostih ............................................................................... 12 

Dokumentarec o požigu Narodnega doma ....................................................................... 13 

RADIO SLOVENIJA ........................................................................................................... 13 

V dveh oddajah isti sogovornik ......................................................................................... 13 

Poročanje o peticiji v podporo vladi ................................................................................. 14 

Glasba na Prvem ............................................................................................................... 14 

Torkovo jutro: agitiranje? ................................................................................................. 15 

MMC .............................................................................................................................. 15 

Napaka v poročanju o monitoringu protestov ................................................................. 15 

O smiselnosti komentiranja .............................................................................................. 16 

RTV SLOVENIJA ............................................................................................................... 17 

Premierja ni bilo dobro slišati ........................................................................................... 18 

Preko satelita – nedostopno ............................................................................................. 18 

Oglasi so moteči, ker so preglasni ..................................................................................... 18 

Predstavitev letnega poročila 2019, drugič ...................................................................... 19 

O javnem mediju in varuhovem delu na zboru članic NSIOS ............................................ 19 

Objave na družbenih omrežjih .......................................................................................... 19 

O programskem svetu ....................................................................................................... 20 

 



 
 

PRILOGE ......................................................................................................................... 21 

PRILOGA 1: Dokumentarec o požigu Narodnega doma ................................................... 21 

PRILOGA 2: Premierja ni bilo dobro slišati ........................................................................ 23 

STATISTIKA ..................................................................................................................... 24 

 

 



4 
 

TELEVIZIJA SLOVENIJA 

 INFORMATIVNI PROGRAM 

Komentiranje premierjevega pisma tožilcu 

Šest gledalcev se je odzvalo na komentiranje odnosov med predsednikom vlade in 

generalnim državnim tožilstvom v Odmevih. V oddaji 2. julija je o tem govoril pravnik Rajko 

Pirnat, 6. julija pa pravnik Matej Avbelj. Pritožniki so bili kritični do izbora gostov, njunih 

stališč in do vodenja pogovorov. Primeri: 

» … poleg mnenja dr. Pirnata o tej tematiki obstaja v Sloveniji tudi drugo mnenje, ki 

ne samo da je splošno sprejeto v strokovni javnosti, pač pa so tudi skladno z 

odločitvami slovenskih sodišč. To mnenje kljub svoji splošni sprejetosti v navedenih 

TV Odmevih ni bilo zastopano, pač pa je bilo predstavljeno zgolj malodane čudaško 

mnenje profesorja upravnega prava z ljubljanske Pravne fakultete. /…/ V kolikor bo 

RTV Slovenija dr. Pirnata še kdaj povabila h komentiranju spornih političnih vprašanj, 

prosim, da mu v prihodnje zagotovite ustreznega sogovornika, ki bo gledalcem v 

skladu z vašim Pravilnikom predstavil tudi druga stališča.« (E. K.) 

»Nedvoumno je dokazano, da priprava na oddajo ni profesionalno strokovna in da 

med oddajo ni bilo vodeno strokovno korektno saj pogovor izzveni kot da tožilstvo ni 

del izvršilne veje oblasti kakor je zapisalo US. Tako je avditorij gledalcev in poslušalcev 

v celoti po gledanju pogovora (z dr. Pirnatom) popolnoma zaveden.« (F. R.) 

»Odlocno protestiram proti enostranski razlagi povabljenega hosta Dr Avbelja na 

temo vprasanja ‘na napad’ na tozilstvo, saj je izrekel precej netocnosti in je 

pravzaprav zavajal kaj je in kaj ni ‘izvrsna oblast’ in kaj to pomeni.  Seveda gre za 

mnenje gosta, a menim da si voditeljica ni smela dopustiti samo enega enostranskega 

gosta, zavedajoc se njegovega mnenja (saj so /je nam le ta) vnaprej znann. Enako 

velja za njegovo zelo osebno mnenje in cinicni komentarji na temo ‘aplikacij za 

sledenje’.« (K. S.) 

»Včeraj se je na Odmevih zgodila neetična obravnava teme v zgolj eni luči, kar je za 

informativni program javne tv nedopustno in škandalozno. V Odmevih novinarka: - z 

“izbranim” pravnim strokovnjakom mojstrsko slalomira pogovor zgolj po desni. - 

Obdelata Janševo pismo generalnemu tožilcu in ugotavljata, da ni bilo storjeno nič 

spornega. - Peskova omenja pozive “smrt janšizmu” in “ubij Janšo” ter sprašuje ali 

niso pozivi k uboju osebe sporni (tega, kaj je janšizem, se sploh ne dotakne). Skupaj si 

kimata, da je to sprevrženo in kaznivo. - V tem momentu ima kot novinarka (če bi bila 

nepristranska) idealno priložnost, da povpraša glede plakatov, vzklikov in stališč 

“rumenih jopičev”. O TEM NIČ. - Pravnik kima, da zelo podpira svobodo govora, 



5 
 

dokler ta ne poseže po dostojanstvu ali celo varnosti nekoga. - Spet priložnost za 

novinarko - se bo spomnila tvitanja, ki je blatilo dostojanstvo njenih kolegic 

(prostitutk)?!? IN VSE TIHO JE BILO. - Se bi spomnila Pojbičeve objave (pa še kakšne) o 

“rasno čisti” Sloveniji? NIČ. - In potem nekje v debati o aplikaciji “sledenja” pravnik 

začne o spornem “obveznem injiciranju nekih cepiv v dojenčke.” NA NACIONALNI 

TV!!!! Ali je to še neodvisna televizija?« (M. K.) 

»Vcerajsnji gost, njegov nastop in zastavljena vprasanja so pa po mojem videnju visek 

dopustnosti, dalec od strokovnosti in nepristranskosti. Poleg ocitne komunikacije 

gosta na vsakodnevni psiholoski ravni PV in odkrivanju tople vode o jansizmu, 

groznjam s smrtjo, sodstvu,.., zakaj ga ni vprasala se o prostitutkah, napadanju in 

zaljenju novinarjev (razen “pravih”, neo rumenih jopicih, njihovih parol in fasisticnih 

groznjah, enacenju rdece zvezde s kljukastim krizem, Vardi,,...« (S. M.) 

Iz odgovora odgovorne urednice Informativnega programa Manice J. Ambrožič: 

»Odnos med vlado in tožilstvom je izjemno odmevna tema, ki je tudi v strokovni 

javnosti v zadnjih dneh spodbudila veliko odzivov.  V skladu z našimi poklicnimi merili 

smo o tej strokovno-politični dilemi  v naši oddaji Odmevi govorili z dvema 

strokovnjakoma pravne stroke: 2. julija z dr. Pirnatom, 6. julija pa z dr. Avbljem. 

Gledalcem smo torej ponudili razmišljanja dveh  uglednih pravnih strokovnjakov z 

različnimi stališči. 

Spoštujemo poklicna merila in načela novinarske etike, ki narekujejo  tudi 

vsestranskost in uravnoteženost poročanja, v skladu s katerima je potrebno 

»zagotoviti najširši možen obseg izražanja različnih stališč in mnenj.  To lahko 

zagotovimo tudi v nizu oddaj.  V oddajo Odmevi vsak delovni dan vabimo različne 

sogovornike, ki komentirajo aktualne teme in najpomembnejša družbena dogajanja 

doma in po svetu.« 

Primer odgovora varuhinje: 

»Menim, da je urednica ustrezno pojasnila uredniški izbor gosta, fokus in kontekst 

konkretne obravnave, kakor tudi uporabo načela celovitega prikaza tematik v nizu 

oddaj.  

Dodajam, da voditelji informativnih oddaj v pogovorih s strokovnjaki ne prevzemajo 

vloge strokovnega razpravljavca o strokovni tematiki, ampak strokovnjaka sprašujejo 

kot novinarji v imenu občinstva. Pojasnjujem še, da običajnega novinarskega 

poročanja in spraševanja o aktualni temi ni mogoče označevati za napad, 

diskvalifikacijo itd. Povsem razumem, če radijski poslušalci, spletni bralci ali 

televizijski gledalci različno doživljamo različne vsebine ali držo posameznih 

voditeljev. Kar je za nekoga ostro, je za drugega osladno, kar je za nekoga 



6 
 

zasliševalsko, je za drugega premilo, kar je za nekoga preširoko, je za drugega 

preozko, kar je za nekoga nasmihanje in prijaznost, je za drugega privoščljivost in 

provokacija…. Glede voditeljev Odmevov iz tedna v teden prejemam pohvale in graje, 

pogosto diametralno nasprotno za isto osebo in v isti oddaji. Kot rečeno, povsem 

razumem, da ima vsak gledalec svoj gledalski okus, ob tem pa tudi svoje poglede na 

družbene razmere, ki jih zrcali v pričakovanja od javnega medija. Dodajam še, da 

imajo tudi v oddaji Odmevi ustvarjalci razdeljene vloge: za vsebino, potek in goste so 

zadolženi uredniki, za vodenje pa voditelji. Tako je bilo tudi v oddaji, o kateri ste mi 

pisali. Uredniška ekipa je napisana v končni špici informativnih oddaj.« 

Poročanje o EU temah: premier v Bruslju, načrt za okrevanje  

Pet gledalcev je pisalo, dva pa sta klicala glede televizijskega poročanja o živahnem julijskem 

dogajanju v Bruslju – o obisku premierja Janše 9. julija ter pogajanjih voditeljev EU o načrtu 

za okrevanje Evrope med 17. in 21. julijem. Menili so, da so bila poročila skopa, neprimerno 

uvrščena, pogrešali so komentarje premierja in podrobnejšo analizo. 

»Lepo bi bilo, če bi bila RTV hiša politično korektna. Vem, da tudi predsednik vlade 

sam s svojimi nastopi in čudnimi, neprimernimi tviti ... pri vas zbuja nekoliko alergije a 

vseeno bi vaša poročanja kot javnega in neodvisnega ter politično nevtralnega medija 

morala biti čim bolj nevtralna. S tega vidika je umestitev včerajšnjega prispevka o 

obisku predsednika vlade v Bruslju precej zgrešena. … V vsaki normalni nevtralni 

medijski hiši takšne novice spadajo v ospredje.« (J. G. po premierjevem obisku) 

Odgovorna urednica Informativnega programa TV Slovenija Manica J Ambrožič:  

»O obisku predsednika vlade Janeza Janše v Bruslju smo na dan obiska, 9. julija 

poročali v vseh naših dnevnoinformativnih oddajah,  dan kasneje smo v Odmevih 

pripravili pogovor s predsednikom vlade v dolžini skoraj 17 minut, v katerem smo 

med drugim analizirali tudi obisk predsednika vlade v Bruslju.     

Res je, da v 9. julija obisk predsednika vlade v Bruslju nismo umestili na začetek TV 

Dnevnika, saj so na začetku TV Dnevnika od marca najpogosteje novice povezane z 

epidemijo;  v omenjeni oddaji pa smo pred javljanje dopisnika iz Bruslja umestili 

novice o notranjepolitičnem dogajanju, tudi v povezavi z epidemijo.« 

Glede prelomnega vrha EU so pritožniki zatrjevali, da ni bilo osvetljen z vseh kotov, da je imel 

premier premalo besede in da predstavitev dogovora ni bila dovolj poglobljena. 

»Vaše včerajšnje poročanje iz vrha unije v Bruslju o svežnju za obnovo Evrope, se je 

osredotočilo na »priklop Janše na madžarsko – Poljski vlak«, konec pravne države in 

na ogorčenje opozicije. O številkah in važni vsebini pogajanj skoraj nič! Da sem izvedel 

pravo vsebino , sem moral pogledati poročila na  HRT in na avstrijski TV! Kako 

žalostno, da nacionalna TV tako neobjektivno, selektivno in izkrivljeno poroča!« (Š. L.) 



7 
 

»Zakaj po pogajanjih v Bruslju povabite v Odmeve Ropa namesto Janše? Kaj ima Rop 

veze?  Še nikoli v zgodovini se na javni TV ni predsednik vlade tako malo pojavljal kot 

se sedaj ….« (S.) 

»… Dogovoru, ki ga vsi označujejo za zgodovinskega, ste v poznovečerni informativni 

oddaji na dan njegove sklenitve, 21. 7. 2020, namenili prispevek z javljanjem 

dopisnika in pogovor z enim gostom. Časovno je bila zgodovinskemu dogovoru 

namenjena manj kot polovica oddaje, v oddaji smo bili gledalci namesto pogleda iz 

več perspektiv deležni le mnenja enega gosta, povabljeni v pogajanjih o dogovoru ni 

neposredno sodeloval, s čimer smo bili gledalci prikrajšani za prvovrstni pogled v 

notranjo dinamiko pogajanj ter ob skromni grafični predstavitvi, brez primerjalnih 

grafikonov namreč, le z zapisanimi številkami, tudi za celovit pregled nad celoto 

izkupička pogajanj za Slovenijo.  

Snovalci oddaje lahko v svoj prid najverjetneje navedejo določene argumente, od 

formata oddaje Odmevi do dejstva, da se dogovoru posvečate tudi v drugih 

informativnih oddajah in poglobljeno z več gosti celo v Odmevih naslednjega dne, a 

gledano celostno vaše poročanje na dan sklenitve dogovora ni bilo dovolj ažurno, 

poglobljeno in celovito. S tem torej, po mojem mnenju, ta večer niste v celoti izpolnili 

plemenitega poslanstva, ki vam ga nalaga zakon v prej omenjeni alineji. To sodbo 

utemeljujem s primeri poročanja nekaterih drugih evropskih javnih televizij, ki so se 

ta večer poročanja lotile povsem drugače.« (K. G.) 

Iz odgovorov varuhinje:  

»Strinjam se, da se je redko kateri premier tako malo pojavljal v medijih kot sedanji. 

O tem me gledalci in poslušalci javnega medija večkrat vprašajo, saj tudi oni ne 

razumejo, zakaj govori predvsem v tviter, namesto v kamero in mikrofon. Če si 

premisli in če si to želi, ima seveda vselej možnost  nagovoriti občinstvo RTV. Doslej je 

na TV Slovenija to storil dvakrat, in sicer v studijskem intervjuju s Tanjo Starič in 

terenskem intervjuju z Rosvito Pesek.« 

»Menim, da občinstvo javnega medija, ko gre za tako prelomne evropske zadeve, 

upravičeno pričakuje ne le sprotno informiranje o poteku in izkupičku pogajanj ter 

taksativno naštevanje številk iz dogovora, ampak tudi širša pojasnila, strokovno 

analizo in ovrednotenje dogovora z vidika stabilnosti Evrope, državnega interesa 

Slovenije, kakor tudi pričakovanj državljanov. Celovito in vsestransko informiranje o 

tako pomembnih dogovorih je ključno za odgovorno državljansko življenje. Gre za 

kompleksno in zahtevno tematiko, ki pa zadeva vsakogar izmed nas, zato jo je treba 

medijsko podajati na strokoven, a kar se da razumljiv način. Menim, da je pri tem 

vloga javnega medija lahko neprecenljiva.« 

 



8 
 

Odgovor in dodatno pojasnilo odgovorne urednice Informativnega programa Manice Janežič 

Ambrožič:  

»V Informativnem programu Televizije Slovenija se  zavedamo poslanstva nacionalne 

javne televizije in zato veliko pozornosti  - verjetno več, kot katerikoli medij v Sloveniji 

-   namenjamo prav zunanji, in seveda tudi evropski politiki. Vrh evropskih voditeljev 

in dogovor o delitvi evropskega denarja za obnovo po pandemiji  je eden od večjih 

dogodkov tega poletja;  evropski vrh je trajal kar pet dni (od petka do torka) in našega 

dela ne moremo oceniti na osnovi ene ali dveh oddaj ali enega dneva.   V dneh 

prelomnega evropskega vrha in takoj po njem sta bila vrh in dogovor o delitvi 

evropskih sredstev najpomembnejša tema naših oddaj. Tokratno srečanje evropskih 

voditeljev je bilo vsebinsko vsekakor prelomno, zaznamovale pa so ga tudi izjemno 

zahtevne okoliščine za naše delo, saj so bili novinarji dobesedno fizično ločeni od 

evropskih voditeljev in posameznih delegacij.  

Na dan, ko se je vrh končal, je imel predsednik vlade zgodaj zjutraj daljšo tiskovno 

konferenco s slovenskimi dopisniki v Bruslju. V  Odmevih smo jo povzeli, zgodovinski 

dogovor (kot se je izrazil) pa je analiziral nekdanji predsednik slovenske vlade in častni 

podpredsednik Evropske investicijske banke.  Dan kasneje, 22. julija,  je bilo srečanje 

vlade na Brdu pri Kranju, kjer so ministri razpravljali o za Slovenijo  ključnih projekti in 

v studiu Odmevov smo gostili dve predstavnici vlade (ministrico Pivec in Moniko 

Kirbiš Rojs, ki je  v vladi pristojna za kohezijsko politiko), prav tako je dogovor 

komentiral priznani ekonomist Mojmir Mrak. Dan kasneje smo v studio Odmevov 

povabili predsednika slovenske vlade, ki pa se za sodelovanje v oddaji ni odločil.  

Naj dodam, da po vseh večjih projektih,  kar je ta prelomni  in zgodovinski vrh 

vsekakor bil, v uredništvu pripravimo analizo in tako je bilo tudi tokrat. Prvo analizo 

smo na uredniškem sestanku pripravili na jutro po dogovoru v Bruslju, daljšo analizo 

pripravljamo ob koncu avgusta, ko bomo analizirali delež zunanjepolitičnih tem v 

naših oddajah in njihovo umeščanje.   Strinjali smo se, da bi pogajanjem in dogovoru 

konkretno na dan dogovora, torej v torek, 21. julija v vseh naših oddajah lahko 

namenili še več prostora za pojasnila,  odzive in komentarje.    

V prihodnjih dneh bomo tako sledili pripravi projektov za koriščenje teh sredstev, 

dogovor pa bo ključno vplival na odnose znotraj Evropske unije  v prihodnjih mesecih. 

In  Slovenija bo tu imela pomembno vlogo, saj bo v drugi polovici leta 2021 

predsedovala Svetu EU.« 

Navzkrižje interesov pri poročanju o medijski zakonodaji? 

Gledalec E. K. se je odzval na oddajo Odmevi, 9. julija, v kateri so objavili prve odzive na 

predlagane spremembe zakona o RTV in zakona o medijih:  

»Predlagane spremembe zakonodaje spreminjajo financiranje Javnega zavoda RTV 

Slovenija, ki je v tem zakonodajnem postopku eden izmed najočitnejših deležnikov in 



9 
 

nosilec izdatnih interesov. RTV Slovenija, kot osrednji slovenski medij, se bo pri 

poročanju o tej tematiki v prihodnjih tednih tako zagotovo znašla v očitnem 

navzkrižju interesov. Pri poročanju o tej tematiki bo morala biti RTV zelo previdna, ter 

skrbno paziti na napotke Zakona o integriteti in preprečevanju korupcije (ZIntPK), na 

smernice Komisije za Preprečevanje Korupcije (KPK) ter nenazadnje na pravila 

Pravilnika o poklicnih standardih RTV Slovenija. Naj poudarim, da ZIntPK kot korupcijo 

definira že videz, da potencialno navzkrižje interesov vpliva na nepristransko 

opravljanje javnih nalog. Najbolj zanesljivo bi se RTV navzkrižju interesov ter 

korupcijskim tveganjem izognila tako, da bi se iz razprave o lastnem financiranju 

popolnoma izključila. 

Čeprav se debata še ni dobro začela, se je navzkrižje interesov, v katerem se je znašla 

RTV Slovenija, že pokazalo v obliki pristranskega prispevka v 13. minuti oddaje TV 

Odmevi dne 9. Julij 2020. V njem je RTV Slovenija predstavila izključno argumente 

proti predlaganim zakonskim spremembam, izmed štirih koalicijskih strank izpostavila 

samo tisto, ki ima pomisleke glede hitrosti postopka, ter v studiu gostila samo eno 

komentatorko, ki je v javnosti znana kot zagreta nasprotnica trenutne vlade in tako le 

stežka sprejeta kot neodvisna strokovnjakinja.« 

Odgovor je pripravila odgovorna urednica Informativnega programa Manica J. Ambrožič:  

»RTV Slovenija je osrednja medijska ustanova v Sloveniji in RTV Slovenija seveda 

poroča o najpomembnejšem dogajanju v družbi, ga analizira, osvetljuje in postavlja v 

najširši kontekst. Spreminjanje medijske zakonodaje v Sloveniji je v teh dneh ena 

najbolj relevantnih tem v družbi;  dogajanje spremljajo tudi v tujini in kršenje vseh 

osnovnih načel novinarske etike bi bilo, da bi o tako pomembni temi molčali.  To ni 

prvi postopek spreminjanja medijskih zakonov v Sloveniji in o vseh postopkih doslej 

smo poglobljeno poročali.  Soočamo različna mnenja in stališča.  

Na dan objave medijskih zakonov smo tako v studiu gostili medijsko strokovnjakinjo 

dr.  Sandro Bašič. V razpravi se nismo dotikali odnosa sogovornice do trenutne vlade, 

pač pa nas je zanimala njena analiza predlagane zakonodaje.  

Strokovnjakov ne presojamo glede na to, kakšen odnos imajo so različnih vlad, pač pa 

glede na njihovo strokovno področje. In strokovno področje  dr. Bašič so 

mediji,  njihova regulacija in medijska zakonodaja.  

Medijsko zakonodajo smo 14. 7., pet dni po javni objavi predloga zakonov,  v naši 

posebni oddaji RTV danes in jutri podrobno analizirali in ob tem soočili mnenja 

različnih sogovornikov. V oddaji so nastopili generalni direktor RTV Slovenija Igor 

Kadunc, predstavnik Ministrstva za kulturo Miro Petek, član nadzornega sveta RTV 

Slovenija dr. Borut Rončević,  dolgoletni sodelavec TV Slovenija in Evropske zveze 

radiotelevizij Boris Bergant,  član Programskega sveta RTV Slovenija dr. Ivan Štuhec, 

ter strokovnjak za medije dr. Marko Milosavljevič.  



10 
 

RTV Slovenija se iz te razprave ne bo in ne sme umakniti, spremljanje te razprave pa 

je v interesu javnosti in temu kot ustanova služimo.« 

Varuhinja je dodala:  

»Menim, da je odgovorna urednica ustrezno pojasnila izbor gostje v oddaji Odmevi in 

njene kvalifikacije, kakor tudi potek celovitega informiranja v nizu oddaj.  

Dodajam splošno pojasnilo, da je v obravnavi tematik, ki so v širšem javnem interesu, 

so kontroverzne ali delijo javnost, treba zagotavljati najširši razpon pogledov, stališč, 

mnenj in razlag. Pri tem je treba slediti načelu razumnega obsega v posameznem 

prispevku, oddaji ali nizu oddaj, glede na fokus, kontekst in žanr obravnave.  

To načelo velja tudi za obravnavo tematik, ki zadevajo RTV Slovenija.  

Gre za odgovornost javnega medija do javnosti, ki je odjemalec programskih vsebin in 

ki participira v financiranju.  Neutemeljeno bi bilo pričakovati, da bi javni medij 

zamolčeval tako pomembno družbeno tematiko kot je medijska zakonodaja, zgolj 

zato, ker se nanaša tudi na javni medij sam. Menim, da je plodna razprava mogoča le 

na temelju dejstev, največ informacij o dejanskem delovanju in položaju medija pa 

ima medij sam. Menim, da v tem ni nikakršnega navzkrižja interesov in da je očitek o 

zlorabi neutemeljen in neupravičen. Menim tudi, da je pri presoji odnosa med 

predlagatelji zakonskih sprememb in RTV treba upoštevati avtonomni položaj medija: 

čeprav je ustanovitelj RTV Slovenija Republika Slovenija, je RTV Slovenija kot javni 

zavod v svojem delu neodvisna in avtonomna ustanova.« 

O ministričinih zasebno-službenih obiskih  

Varuhinja je prejela dva odziva na poročanje o korupcijsko tveganih ravnanjih kmetijske 

ministrice Aleksander Pivec. Gledalec J. C. je pisal po oddaji Odmevi, 27. julija: 

»… gledalce so spet peljali žejne preko vode in sicer v zvezi s primerjavo reklamiranja 

slovenskih proizvodov Vinakras Sežana s strani kmetijske ministrice dr. A. Pivec in 

reklamiranjem uvožene medicinske opreme s strani nekdanjega generalnega 

direktorja UKC Ljubljana g. S. Vrhuncem. V prvem primeru je ministrica reklamirala 

slovenske proizvode, pridelane na slovenski zemlji na Krasu, v drugem primeru pa se 

je nekdanji direktor UKC Ljubljana  postavil poleg medicinske opreme, ki jo je kupil 

UKC Ljubljana z javnim razpisom v tujini. Torej je nekdo primerjal jabolka in hruške in 

to ravno v času, ko se odloča o izidu tožbe Slovenije v zadevi »Teran«. Mogoče pa bi  

g. M. Colja, direktor Vinakras, vedel povedati kaj več o »prekršku« gospe ministrice, 

ker se o sumu očitane korupcije gospe kmetijski ministrici v isti oddaji »Odmevi« ni 

hotel izjasniti g. D. Židan, ki je še ne dolgo nazaj načeloval istemu kmetijskemu 

resorju.«  

 



11 
 

Urednik notranjepolitičnega uredništva Dejan Ladika je odgovoril:  

»V prispevku smo opozorili na primer, ko je generalni direktor UKC Ljubljana nastopil 

v promocijskem spotu enega od dobaviteljev medicinske opreme, s katerim je 

ustanova sodelovala. KPK je v tem primeru ugotovil, da tega ne bi smel storiti, ker 

ustvarja vtis, da favorizira konkretnega dobavitelja – ne glede na to, ali ta dobavlja 

doma ali v tujini izdelano opremo. Na ta problem je že v predhodni obravnavi 

zasebno-službenega obiska ministrice Aleksandre Pivec na Krasu opozoril predsednik 

KPK-ja Robert Šumi: »V kolikor je strategija posameznega ministrstva ali vlade, da na 

posameznem področju nudi podporo določeni dejavnosti, in to na enak način, pod 

enakimi kriteriji za vse, je potem to seveda na transparenten in objektiven način 

lahko dopustno. V kolikor pa to velja zgolj za posamezno podjetje ali organizacijo, pa 

že lahko govorimo, da je to nesprejemljivo.« 

Varuhinja je dodala:  

»Menim, da je urednik ustrezno odgovoril na vaš kritičen zapis. Drži, kar ste zapisali, 

da se ravnanji razlikujeta glede na to, ali je bilo promovirano domače ali tuje podjetje. 

Način ravnanja pa je primerljiv.« 

Gledalec T. F. pa je bil kritičen do razvrstitve novic v televizijskem Dnevniku 30. julija: 

»Prosim, odgovorite mi, ali je po vašem mnenju prispevek o domnevni novi aferi 

ministrice Pivčeve res upravičeno pred reportažo o silovitem neurju, ki je včeraj 

pustošilo in povzročilo ogromno škodo ter pred informacijami o stanju novo okuženih 

in umrlih zaradi koronavirusa v naši državi? Vse bolj se nagibam k tistim, ki ravno 

zaradi takega poročanja želijo spremembe. Razvrednotili ste novinarski poklic in 

njegovo poslanstvo ter ste po mojem mnenju eden od vzrokov, da v naši državi 

tranzicija ni (in verjetno še ne bo) uspela in ste uničili sanje mnogih Slovencev o 

demokratični, strpni in pluralni družbi.« 

Urednik notranjepolitičnega uredništva Dejan Ladika:  

»O posledicah neurja, ki je zlasti hudo prizadelo Domžale z okolico, smo na prvih 

minutah obširno poročali že v oddajah ob 13h in 17h, prav tako o epidemiološki sliki 

glede covida 19. V Dnevniku smo tudi glede na aktualnost dali prednosti naši 

raziskovalni in ekskluzivni zgodbi o spornem in korupcijsko tveganem ravnanju 

podpredsednice slovenske vlade med obiskom v Izoli, ki so jo nato povzeli in naprej 

raziskovali še drugi mediji. Zato poročanje o posledicah neurja in stanju glede novega 

koronavirusa v Dnevniku ni bilo nikakor okrnjeno.« 

 

 



12 
 

Iz varuhinjinega odgovora: 

»Urednikovemu odgovoru morda lahko dodam še splošno pojasnilo, da uvrstitev 

novic v posamezne dnevnoinformativne oddaje, kakor tudi njihova razvrstitev, način 

umestitve in napovedi, obseg, vizualizacija, žanr, kontekst in zorni kot obravnave, niso 

sami po sebi umevni, ampak o tem uredniki vsak dan tehtajo in presojajo na podlagi 

svojih pristojnosti, kompetenc in izkušenj. Pri tem se opirajo na različna merila, od 

aktualnosti in pomembnosti do raznovrstnosti, posebnosti, zanimivosti. Novica o 

morebitnem spornem ravnanju nosilca javnih funkcij, ki ima lahko politične 

konsekvence, je zagotovo izstopajoča. To velja neodvisno od tega, kdo je na oblasti.  

Če me sprašujete, ali so bile s takšno razvrstitvijo novic v oddaji Dnevnik kratene vaše 

pravice do informiranosti, je odgovor vsekakor nikalen. Če me sprašujete, ali bi se 

uredništvo moralo odločiti ali lahko odločilo drugače, lahko kot nekdanja urednica 

dnevnoinformativnih oddaj dodam, da smo nemalokrat sprejeli tudi slabe odločitve.« 

Poročanje o spominskih slovesnostih  

Varuhinja je prejela dva odziva na poročanje TV Slovenija glede slovesnosti ob stoletnici 

požiga Narodnega doma v Trstu, vrnitvi doma slovenski skupnosti ter spominski slovesnosti v 

Bazovici, 13. julija. Gledalka M. L. je menila, da je TV Slovenija ponudila preskope informacije 

glede slovesnosti v Trstu in Bazovici ter o spremljajočih protestih, medtem ko se je gledalec 

M. B. zahvalil za obsežno poročanje o slovesnostih ter pohvalil voditelja ter gosta posebne 

oddaje Sto let pozneje, predvajane 13. julija na TV SLO 1. 

 KULTURNI IN UMETNIŠKI PROGRAM 

Julija je prispelo več pohval za vsebine Kulturno umetniškega programa TV Slovenija: 

gledalec L. P. se je zahvalil za predvajanje druge sezone serije Deklina zgodba, gledalka T. G. 

je pohvalila zasnovo in izbiro gostov v oddaji Spomini, gledalka M. K. pa serijo izobraževalnih 

oddaj Na kratko.  

»Na kratko s skrbno izbranimi temami prispeva k državljanski vzgoji mladih pa tudi nas, 

bolj pozabljivih starih gledalcev in poslušalcev. Posebno so mi bile všeč teme: Sovražni 

govor, Lažne novice, Meritokracija in Krožno gospodarstvo.« 

Gledalec M. B. je pisal zaradi dokumentarca Pišem, da rešim samega sebe: Portret Florjana 

Lipuša, 30. julija na TV SLO 2, in oddaje ORF za slovenske rojake Dober dan, Koroška, ki je bila 

27. julija posvečena glasbenemu projektu Slovenska beseda na Koroškem:  

»Kličem: »Še več luči!«, če parafraziram vzklik slovitega nemškega pesnika Johanna 

Wolfganga von Goetheja, mislim pa s tem na nikoli končano nalogo nujnega osveščanja 

(in poslanstva RTV SLO!) slovenskih gledalcev o pomenu ljubiti našo prelepo domovino!« 

Varuhinja je pohvale posredovala na naslove odgovornih uredništev. 



13 
 

Dokumentarec o požigu Narodnega doma 

Dva gledalca sta se odzvala na dokumentarni film Požig, predvajan 25. junija na TV SLO 1. 

Gledalec M. B. je dokumentarni film pohvalil, gledalec I. P. pa menil, da je film nekatere 

zgodovinske dogodke prikazal v napačni luči: 

»V delu, kjer film govori o reševanju in smrti komunista Tomšiča in vlogi katoliške 

cerkve oziroma ljubljanske nadškofije in ženskih demonstracij v času druge svetovne 

vojne, je ga. Širca dogodke (zopet) prikazala v povsem napačni luči: 

 - ko omenja reševanje Toneta Tomšiča, zamolči, da je na prošnjo njegove matere 

zanj pri italijanskih oblasteh posredoval tudi ljubljanski škof Gregorij Rožman (kot tudi 

še za mnoge druge), o čemer obstaja dokumentarno gradivo; 

- ko omenja ženske demonstracije v okolici ljubljanske škofije med drugo svetovno 

vojno, govori o spomeniku, ki je nekoč stal na vogalu škofije oz stolnice na Ciril-

Metodovem trgu; ker ni ustrezal resnici, je bil odstranjen, nov spomenik pa je bil 

postavljen na Pogačarjevem trgu, kjer naj bi ženske dejansko demonstrirale; vse to je 

bilo podrobno obdelano s strani zgodovinarjev in tudi popisano v strokovni literaturi, 

ga. Širca pa navedeno povsem zamolči, namesto sedanjega spomenika, ki ustreza 

zgodovinski resnici, pa kaže v depoju shranjen lažnivi steber;  

Pričakujem, da bo glede navedenega ga. Širca podala pojasnila, hkrati pa 

dokumentarni film v navedenem delu ustrezno popravila.« 

Odgovor sta pripravila odgovorni urednik KUP Andraž Pöschl in avtorica filma Majda Širca 

Ravnikar. Pojasnila sta zasnovo oddaje, argumentirala izbor in očitek zavrnila. Odgovor je 

integralno objavljen kot PRILOGA 1 na str. 21. Pritožnik z odgovorom ni bil zadovoljen. 

RADIO SLOVENIJA 

 RADIO PRVI 

V dveh oddajah isti sogovornik 

Poslušalec R. P. se je odzval na radijski oddaji 1. julija (Intervju in Studio ob 17h) v katerih je 

sodeloval isti gost, Delov kolumnist.  

»Vprašujem vas, kdaj bomo Slovenci končno rešeni teh sovražnih puščic, in 

razdvajanja ljudstva s strani vašega radia, ki naj bi bil javna institucija, kateri moramo 

plačevati naročnino. Dnevno moram vsaj 2 uri poslušati sovražni govor proti eni 

politični opredelitvi« 

 

 



14 
 

Odgovor odgovornega urednika Prvega Danijela Posleka: 

 »Janez Markeš je bil gost oddaje Intervju, kjer pa ni eno uro pljuval po vladi oziroma 

predsedniku vlade, ampak se je opredeljeval do širših aktualnih družbenih pojavov in 

s tem povezanimi (tudi) političnimi vprašanji.  

Pogovor z njim je bil objavljen v popoldanskem Studiu ob 17h, a je to bil en del 

mozaične oddaje, tako da prav gotovo ni šlo za enourno pljuvanje po vladi.« 

Glede nabora govorcev v Studiu ob 17ih (sodelovala sta še nekdanji šef Sove Rupnik in 

politolog Deželak) je urednik Poslek zapisal, »da je bilo v oddajo vloženo ogromno truda, 

sploh zaradi iskanja sogovornikov, ki jih ni bilo na pretek, tako da smo pripravili to, kar smo v 

dani situaciji lahko. Seveda si tudi mi želimo in delamo v smeri še širšega omizja.« 

Poročanje o peticiji v podporo vladi 

Poslušalec M. S. je pisal glede poročanja s petkovih protestov in podpisovanju peticije v 

podporo vladi na Radiu Slovenija: 

»Druga jutranja kronika najbolj poslušana oddaja v SLO.Prva novica: PROTESTI PROTI 

VLADI JANEZA JANŠE(v Velenju je protestiralo 30 ljudi -nezaslišano).Zadnja novica pa 

da na današnji dan pred 29 leti je JLA napadla Slovenijo.In glej ga zlomka na tankih in 

letalih s katerimi so obstreljevali Slovence naslikana rdeča zvezda,na tankih plapola 

jugoslovanska zastava z rdečo zvezdo.Pri protestnikih proti vladi isti simboli.Protesti 

neprijavljeni nedovoljeni,ne držijo se navodil NIJZ in RTV s svojo ekipo snema in celo 

sprašuje protestnike za komentarje. Prosim da mi odgovorite zakaj ni vsak dan 

objavljeno koliko ljudi je podpisalo peticijo v podporo vladi. Zakaj ni bil do zdaj 

napravljen še noben intervju vsaj izmed 10 prvopodpisanih v podporo vladi(5 jih je 

doktorjev)« 

Odgovoril je odgovorni urednik Prvega programa Danijel Poslek:  

»O tem, da je peticija nastala smo poročali. Drži pa, da ne moremo vsakodnevno 

poročati o tem, koliko dodatnih podpisov zbere posamezna peticija, saj če bi 

zasledovali takšno prakso, bi lahko bile informativne oddaje zaznamovane samo s 

tovrstno tematiko. Glede gostov intervjujev pa dodajam, da podpis peticije v podporo 

vladi ne more biti merilo za izbor sogovornikov.« 

Glasba na Prvem 

Varuhinja je bila v juliju seznanjena z daljšo korespondenco med pritožnikom D. V. in 

vodstvom Radia Slovenija. Po mnenju pritožnika so verni poslušalci Prvega prikrajšani, ker 

uredniki v program ne uvrščajo dovolj verske glasbe.  

Varuhinja je prejela tudi pohvalo glede glasbene ponudbe na Prvem; poslušalka V. V. je 

opazila, da je na sporedu manj »anglo-ameriških ritmov«. 



15 
 

 VAL 202 

Torkovo jutro: agitiranje? 

Varuhinja je bila seznanjena s korespondenco med poslušalcem B. K. in uredništvom Vala 

202. Pritožnik je menil, da je voditelj jutranjega programa 14. julija politično agitiral. Urednik 

jutranjega programa Jernej Sobočan je odgovoril: 

»Ker niste izpostavili ničesar konkretnega, sem pozorno poslušal vse voditeljeve 

intervence in vsebine, tj. Nebuloze in Forum69. Jutranji program 14. julija po mojem 

mnenju ni odstopal od ostalih torkovih juter. Političnega agitiranja nisem zaznal. S 

podtoni pa je velikokrat tako, da jih slišijo tisti, ki želijo slišati.  

Na Valu 202 se zavedamo poslanstva javnega medija. Zato stremimo k 

profesionalizmu in ohranjanju najvišjih standardov. Vsak odziv – naj bo to kritika ali 

pohvala – pa nas spodbudi k razmišljanju in izboljševanju. Zato se vam še enkrat 

zahvaljujem za sporočilo in vas pozdravljam v upanju, da bo slabega priokusa ob 

poslušanju Vala 202 čim manj.« 

Pritožnik z odgovorom ni bil zadovoljen.  

MMC 

 NOVINARSKE VSEBINE 

Napaka v poročanju o monitoringu protestov  

Varuhinja je prejela dve pritožbi, ker so v spletnem članku o petkovih protestih 3. julija (Na 

Trgu republike "protifašistična zastava", v podporo vladi so se zbrali "rumeni jopiči") napačno 

povzeli poročilo Radia Slovenija in netočno zapisali, da bo varuh človekovih pravic izvajal 

neodvisni monitoring dela policije.  

»Danes je Urad varuha človekovih pravic RS objavil demanti tega,kar je pisal MMC 

RTV Slovenija, in sicer, da se bo izvajal monitoring VSEH protestov. Spodaj v 

priponkah je dokaz. To je skrajno sprevrženo obračanje resnic in nespoštovanje enega 

najpomembnejših človekoljubnih uradov, kar je nedopustno v demokratičnih, 

sodobnih družbah.« (A. G.) 

Varuhinja je uredništvo istega dne opozorila na napako, vendar je bil netočen zapis 

odstranjen šele 6. julija. Naknadno je uredništvo opozorila tudi, da ni ustrezno označen 

zadnji poseg v novico, prav tako ni bila razumljivo pojasnjena vsebina tega posega. Oboje je 

pomembno z vidika zagotavljanja sledljivosti popravkov. Uredništvo je nato objavo 

dopolnilo. 

 



16 
 

 UPORABNIŠKE VSEBINE 

Varuhinja je prejela več pisnih in telefonskih pritožb glede moderiranja uporabniških 

komentarjev na rtvslo.si; pritožniki so menili, da so moderatorji neupravičeno odstranili 

njihove objave. Varuhinja jih je napotila k branju spletnega kodeksa ter pogostih vprašanj in 

odgovorov o komentiranju in moderiranju ter jim svetovala, naj pišejo moderatorjem. 

O smiselnosti komentiranja 

Bralka spletnih novic A. B., ki je samostojna kulturna delavka, se je počutila prizadeto ob 

branju komentarjev pod člankom "Kulturniki ministrstvo prelepili s klicaji in znova zahtevali 

Simonitijev odstop", v katerih je bilo zapisanih veliko netočnosti.  

 »Vedno znova me razočarajo komentarji, ki jih pišejo anonimneži pod članki. (Tudi v 

drugih člankih). Veliko je neresničnih in kot taki, nepreverjeni, brez kakšne 

dokumentacije, ne bi smeli biti /…/ 

Že večkrat sem vam mislila pisati glede te teme - anonimnih komentarjev. Mislim, da 

bi moral RTV ustvariti drugačno možnost komentiranja ali pa jo ukiniti in morda 

narediti drugačno povezavo, da bi se ljudje lahko izražali.  

Če se zdi, da "tihi" komentarji niso škodljivi, so toliko bolj, ker so tihi in v ozadju in 

ustvarjajo dogme in zapeljujejo mišljenja.« 

Varuhinja: 

»Tudi sama se velikokrat vprašam o smiselnosti komentiranja, kakršno je uveljavljeno 

na portalu rtvslo.si. Uvedeno je bilo zato, da bi občinstvu javnega medija omogočili, 

da s svojimi mnenji, objavljenimi na spletu, sodeluje v širjenju prostora javne 

razprave. Ko pa prebiram zapise, vedno znova ugotavljam, da se je ta namen v veliki 

meri izjalovil in da se skozi  vsesplošno kritizerstvo, neargumentirane sodbe in trditve, 

medsebojno napadanje in obračunavanje velikokrat le še utrjujejo predsodki in 

delitve ter normalizirajo groba komunikacija, napadalnost, izključevanje, ne-dialog, 

širjenje izmišljij. Ali z vašimi besedami: potihem se ustvarjajo dogme in zapeljujejo 

mišljenja. O tem večkrat govorim z uredništvom, o tem sem spregovorila tudi že 

javno.  

Vsekakor pa je treba povedati, da komentatorji niso povsem anonimni, saj se morajo 

za komentiranje prijaviti in si ustvariti uporabniško ime. Ob prijavi sprejmejo tudi 

spletni kodeks. Nad objavami in upoštevanjem kodeksa bdijo moderatorji, ki 

neprimerne komentarje v t. i. postmoderaciji odstranijo in večkratne kršitelje dajo 

pod nadzor (to pomeni, da so njihovi komentarji predmoderirani in se pojavijo šele 

po pregledu). Pri ohranjanju čim višje ravni komunikacije v razpravi moderatorjem 

pomagajo tudi uporabniki in bralci, in sicer z uporabo gumba Prijavi neprimerno 

vsebino. Ta gumb bi lahko uporabili tudi vi. Dvomim pa, da bi moderatorji objavo 



17 
 

odstranili, saj v njej – objektivno – ni uporabljen sovražni govor, v zapisu ni 

neposredne sovražnosti, neprimernosti, diskriminatornosti, seksizma, družbene 

nestrpnosti, rasizma itd.  

Za jeseni se načrtuje širša notranja razprava o smiselnosti komentiranja. V svojem 

prispevku bom zagotovo uporabila tudi kakšen vaš argument.  

Glede komentiranja sicer prejemam veliko odzivov, prevladujejo pa pritožbe 

uporabnikov, ki menijo, da so moderatorji neupravičeno odstranili njihov komentar. 

Pri tem se sklicujejo na pravico do svobode govora, ki je zapisana v ustavi. Pri 

komentiranju seveda ne gre za to pravico; svoboda komentiranja je omejena s pravili 

medija in z medijskim zakonom.« 

RTV SLOVENIJA 

 JEZIKOVNA KULTURA 

Več odzivov je prispelo v zvezi s pravopisnimi in drugimi jezikovnimi napakami, ki so jih 

opazili poslušalci, bralci in gledalci RTV-vsebin.  

Gledalca V. D. je zmotilo, ker del pogovora v oddaji Dobro jutro (29. julija), ki je potekal v 

tujem jeziku, ni bil podnaslovljen. Gledalcu je odgovorila Mojca Petrič Bužan, odgovorna 

urednica Regionalnega TV programa Koper-Capodistria: 

»Prevajanje sogovornikov, ki ne govorijo slovenskega jezika, je pravilo, ki se ga vselej 

držimo, saj je tudi naša zakonska obveza. Žal je tokrat prišlo do tehnične napake in 

slovenskih podnaslovov v objavljeni verziji prispevka ni bilo, za kar se vam 

opravičujem.« 

 RTV PRISPEVEK 

Varuhinja je ob robu razprav o RTV Slovenija in načrtovanih zakonskih posegih v medijske 

zakone prejela več mnenj in vprašanj glede plačevanja RTV prispevka.  

Na vprašanja, ali drži, da je treba plačevati RTV prispevek, tudi če imaš v lasti zgolj telefon, 

tablico ali računalnik, je odgovarjala s splošnim pojasnilom o namenu javnega sofinanciranja 

javnega medijskega servisa ter posredovala povezavo na podrobnejše informacije o 

plačevanju RTV-prispevka.  

Primer odgovora na vprašanje, ali nekateri politiki res ne plačujejo prispevka:  

»Pristojna služba za RTV prispevek od gospodinjstev, ki ne plačujejo tega prispevka, 

dolg izterja. Več o tem si lahko preberete na tej povezavi. Tega, ali nek zavezanec 

plačuje prispevek ali ne, ne morejo razkriti, saj jih zavezuje zakonodaja o varstvu 

osebnih podatkov. Glede agitiranja proti plačevanju RTV-prispevka je vodstvo RTV 

https://www.rtvslo.si/rtv/rtv-prispevek
https://www.rtvslo.si/rtv/rtv-prispevek
https://www.rtvslo.si/rtv/rtv-prispevek/racuni-in-placevanje/druge-informacije-o-placevanju/506504


18 
 

Slovenija zapisalo pojasnilo, ki ga lahko preberete na tej povezavi. Če bi želeli 

konkretnejši odgovor, vam predlagam, da pišete Službi za komuniciranje 

(pr@rtvslo.si).« 

 TEHNIČNE ZADEVE 

Premierja ni bilo dobro slišati 

Varuhinja je v vednost prejela povzetek analize zvočne ustreznosti TV-posnetka pogovora s 

predsednikom vlade na Otočcu, ki je bil predvajan v Odmevih, 10. julija. Odgovor je pripravil 

vodja TV produkcije Jože Knez; objavljen je kot PRILOGA 2 na str. 23. 

Preko satelita – nedostopno 

Iz Egipta je pisala gledalka S. E., ki julija tri tedne zapored ni mogla spremljati oddaje Tednik 

preko satelita. Odgovorila je Natalija Gorščak, direktorica TV Slovenija: 

»6.7.2020 pravice niso bile vpisane pravilno in zato Tednik preko satelita ni bil 

predvajan, 13.7. smo preko satelita predvajali posebno oddajo ob obletnici požiga 

Narodnega doma v Trstu, v ponedeljek, 20. 7. pa so pravice pravilno vpisane in bi 

oddaja morala biti predvajana preko satelita. Predvajalni sistem ni zaznal tega, da ne 

bi bila predvajana, sem pa dala v dodatno poizvedbo, ali je bila predvajana, tako da 

bomo – če je slučajno prišlo do tehnične napake – to takoj odpravili.  

Hvala za opomnik, predlagam, da takoj, ko zaznate kakršnokoli napako, vedno pišete 

uredniku oddaje, ki mora preveriti pravice, ki so vpisane, odgovornega urednika in 

mene pa dajte v vednost, v primeru, da so težave tehničnega izvora.« 

Oglasi so moteči, ker so preglasni 

Gledalca J. S. so zmotile preglasne reklame na TV Slovenija. Meni, da je razlika med 

glasnostjo programa in glasnostjo reklam prevelika in moteča. Varuhinja je pristojno službo 

RTV Slovenija prosila za zvočno analizo programskega pasu, ki ga je pritožnik navedel v 

sporočilu. Rezultate analize je posredoval vodja TV Produkcije Jože Knez: 

»Poslušali in analizirali smo zvok na dan 8.6.2020 (13:30). Z gledalcem se strinjam, da 

zvok ni korekten. 

Vendar pa se ne morem strinjati, da so preglasne reklame. Reklame ne snemamo na 

RTV Slovenija, temveč jih dobimo v obliki datoteke. Vse reklame že na začetku 

preverimo (slikovno in zvočno) in sicer z uporabo tako programske aplikacije (Baton), 

kot tudi človeški pregled. V primeru, da so preglasne, jih zavrnemo in zahtevamo 

tehnično korektno verzijo. 

Seveda pa so vse reklame narejene tako, da se jih gledalec "zapomni" in zato je zvok 

zelo kompresiran in za poslušalca vedno daje občutek višje glasnosti. 

https://www.rtvslo.si/rtv/kontakti-in-informacije/pogosta-vprasanja/preveri-dejstva/502350%20(RTV-prispevek%20ni%20prostovoljna%20javna%20dajatev!).


19 
 

Problem je bil v zaporedju oddaj. Napovednikom (ki jih produciramo na TV SLO), je 

sledilo Vreme (ki ga posnamejo na ARSO), čemur je sledil blok reklam. 

Vreme je bilo posneto zelo monotono (govor), prepotiho in preveč kompresirano.  

Zaključek: Vreme je podmodulirano 3 do 5 dB, reklame pa so korektne. Ko so 

Vremenu sledile reklame je bila razlika v glasnosti velika.  

Upamo, da do podobnih situacij ne bo več prihajalo.« 

 VARUHINJA 

Predstavitev letnega poročila 2019, drugič 

Varuhinja je letno poročilo za lansko leto predstavila še direktorici Akosa Tanji Muha in 

njenim sodelavcem (7. julija) ter vodstvu Društva novinarjev Slovenije – predsednici Petri 

Lesjak Tušek, predsednici Novinarskega častnega razsodišča Tatjani Pirc ter sekretarki DNS 

Špeli Stare (9. julija).  

O javnem mediju in varuhovem delu na zboru članic NSIOS 

Na povabilo predsednika Nacionalnega sveta invalidskih organizacij Slovenije (NSIOS) Boruta 

Severja je varuhinja zboru članic NSIOS v Laškem, 16. julija, predstavila svoje delo ter 

delovanje javnega medija. Podrobneje je predstavila odzive, povezane z etično in poklicno 

ustrezno obravnavo invalidov in invalidskih tematik, enakopravnostjo v produkciji in uporabi 

vsebin, normalizacijo invalidnosti in še zlasti dostopnostjo vsebin.  

 SPLOŠNO 

Objave na družbenih omrežjih 

V juliju je varuhinja prejela dve pritožbi glede objav programskih ustvarjalcev RTV Slovenija 

na družbenih omrežjih. Varuhinja je pritožnikoma pojasnila, da glede aktivnosti zaposlenih v 

njihovem prostem času nima nobenih pristojnosti. Spomnila je na dosedanja prizadevanja za 

ureditev področja (gl. npr. Poročilo za maj, str. 47, Ko ertevejevec na omrežjih blati druge ali 

izraža politično mnenje) ter na točko 21 Poklicnih meril in načel novinarske etike: 

»Novinarji, uredniki in drugi ustvarjalci radijskih in televizijskih programov s svojim 

javnim in političnim delovanjem, z dejavnostmi v prostem času, z zasebnimi posli in 

finančnimi interesi ne smejo zlorabiti položaja v RTV Slovenija, škodovati natančnosti, 

nepristranskosti in verodostojnosti programov RTV Slovenija, ogrožati ugleda in 

dobrega imena posameznikov ali celotnega javnega zavoda ter zaupanja poslušalcev 

in gledalcev v vsebino programov RTV Slovenija.« 



20 
 

O programskem svetu 

Gledalca M. H. je zanimalo, kdo zastopa občinstvo TV Slovenija v vodstvenih in uredniških 

strukturah ter kdo te zastopnike izbere. Varuhinja je gledalcu posredovala povezavo na 

sestavo Programskega sveta RTV Slovenija ter zapisala informacij o delovanju tega organa in 

načinu imenovanja programskih svetnikov.  

Gledalec F. G. je varuhinjo vprašal, zakaj posnetkov sej programskega sveta RTV Slovenije ni 

mogoče najti v arhivu RTV 4D. V tajništvu Programskega sveta so pojasnili, da delujejo javno 

v skladu s poslovnikom, pri čemer so zavezani tudi k spoštovanju direktiv o varovanju 

osebnih podatkov. Način zagotavljanja javnosti sej je določen s Poslovnikom programskega 

sveta RTV Slovenija v točki 9.2, ki ne vključuje shranjevanja posnetkov sej in dajanja na voljo 

javnosti.   

https://www.rtvslo.si/rtv/kdo-smo/nadzor-in-soupravljanje/programski-svet/sestava-ps/471843
https://www.rtvslo.si/files/svet_rtv/2018_12_21-poslovnik_ps.pdf


21 
 

PRILOGE 

PRILOGA 1: Dokumentarec o požigu Narodnega doma 

(odgovor urednika in avtorice na pritožbo) 

»Dokumentarni celovečerni film avtorice Majde Širca, ustvarjalke več kot šestdesetih 

dokumentarnih filmov in oddaj  RTV SLO, je nastal ob stoletnici požiga Narodnega doma v 

Trstu in prikazuje politične in družbene razmere primorskih Slovencev, spreminjanje mej, čas 

raznarodovanja in pritiskov v času fašizma, nacizma in dogodkov, ki so sledili po koncu druge 

svetovne vojne tako rekoč do današnjih dni. Film v osemdesetih minutah prehodi dolgo in 

bolečo pot skoraj stoletne zgodovine, ki se je tragično začela prav s požigom Narodnega 

doma in drugih središč Slovencev na tržaškem in še danes zaznamuje tamkajšnji živelj. 

Produkcija in predvajanje dokumentarnega filma sta bila zasnovana okoli obletnice tega 

nadvse pomembnega zgodovinskega dogodka. Tudi tokrat gre za realizacijo uredniško-

avtorskega pristopa in skupne odločitve, kako in v kakšnem orisnem pristopu pojasnjevanja 

časa in prostora predstaviti osrednjo oz izhodiščno tematiko. Po objavi dokumentarnega 

filma smo prejeli številne pohvale tako znotraj kot zunaj slovenskih meja.  

V kontekstu fašističnega pritiska na Slovence tako v Trstu (Gorici in v zaledju) kot v ljubljanski 

pokrajini, je v filmskem pričevanju v zelo kratkih pasusih predstavljenih kar nekaj usod 

posameznikov in posameznic, ki so zaradi svojega zavednega, intelektualno trdnega in 

pokončnega ravnanja plačali s smrtjo, mučenjem, ustrahovanjem, preganjanjem, 

izseljevanjem, konfinacijo in drugimi odvzemi svobode. Vsak posamezni primer (npr. Srečka 

Kosovela, Fanice Obid, Lava Črmelja, Franceta Bevka, Marice Nadlišek, štirih herojev iz 

Bazovice, Lojzeta Bratuža, pobite družine Bizjak na Predmeji, Pinka Tomažiča in drugih ubitih 

na Opčinah, Ivana Hribarja, Hinka Smrekarja, Vide Pregarec, taboriščnic iz Raba itd.), skratka 

vsak primer bi lahko predstavljal svoj samostojen celovečerni dokumentarni film, a so v filmu 

Požig strnjeni v kratke predstavitve – od dvajsetih sekund do največ minuto dolge opise.  

To velja tudi za omembo krute usode Toneta Tomšiča, ki je predstavljena znotraj pripovedi 

arhivskega pričevanja in dodatne informacije o zadnjem poskusu njegovega  reševanja iz 

zapora.  

O številnih neuspelih poskusih, da bi Toneta Tomšiča rešili smrti, so dejstva poznana in 

opisana v številnih objavljenih delih starejšega in tudi novejšega datuma -  vključno z 

informacijo o materini prošnji, da ga oprostijo. Vsa ta dejstva, povzeta tako v literaturi kot 

tudi v drugih zapisih, so avtorici filma dobro poznana. A v kolikor bi jih v filmu predstavila, bi 

bil to lahko celovečerni film o Tonetu Tomšiču, njegovi družini in njegovi uporniški poti  

oziroma o skoraj dvesto ustreljenih v Gramozni jami, ne pa o stoletni zgodovini fašizma, 

nacizma in drugih zgodovinskih dejstvih, ki jih film zajema. Sicer pa je okvirna usoda Toneta 

Tomšiča poudarjena z navedbo ključne informacije, da so številni poskusi (in vemo, da iz zelo 

različnih in številnih strani) bili zaman. 



22 
 

Koncept dokumentarnega filma je avtorski, ima trdno dramaturško strukturo in je zavezan 

zakonitostim filmskega jezika. Vsaka minuta tega filma nosi na strnjen način prikazane 

številne usode in zgodbe različnih ljudi, ki so se vsak na svoj način uprli okupatorju. 

Marsikatere smo v dokumentarnih izdelkih RTV SLO že prikazali. Marsikatere še bomo. 

Tudi zgodba o spomeniku pred stolnico zaseda v Požigu  kratek del naracije (cca 40 sekund) v 

sklopu usod spreminjanj, postavljanj in rušenj spominskih obeležij – tako na področju 

kiparstva, kot tudi drugih umetniških praks . Avtorica jo je predstavitev spomenika pred 

stolnico v kratkih orisih povzela po avtentičnem in posnetem pričevanju (pogovor hranimo v 

uredništvu) še živeče osebe, ki se je takrat udeležila demonstracij in bila na protestih skupaj z 

ostalimi ženskami, ki so se obrnile na škofa z zahtevo, da bi pri okupatorju posredoval za 

izpust mož, bratov, sinov in sorodnikov. Omenjena gospa, ki je takrat kot deklica zbežala 

pred pregonom demonstrantk, je kasneje o dogodku pripovedovala svojemu profesorju 

Edvardu Ravnikarju, ki je na osnovi teh in drugih spominov izdelal spomenik. O samem 

spomeniku in njegovi usodi obstaja mnogo literature, tudi strokovne, ki je avtorici poznan. 

Malokdo pa se še spomni konkretnega (in ne lažnega) spomenika priznanega arhitekta 

Edvarda Ravnikarja (v filmu je prikazan tudi njegov spomeniški kompleks, posvečen 

taboriščnikom na Rabu), ki ga že vrsto let restavriranega hranijo v depojih Zavoda za 

spomeniško varstvo.   

A ponavljamo, gre za filmsko avtorsko delo, v katerem so strnjeni ključni poudarki iz naše 

zgodovine, da bi kontekstualno okrepili ključno sporočilo filma o času fašizma in nacizma na 

naših tleh.  

Očišča na to zgodovino so različna, odzivi tudi. A vendarle, film Požig je doživel izjemno 

pozitivne odzive tako iz vrst strokovne javnosti kot ostalih gledalcev in gledalk. Njegova 

prednost ni le v tem, da predstavi poslanstvo in žalostno usodo Narodnega doma v Trstu, 

temveč tudi v tem, da jo veže na krhko zgodovino naše polpretekle zgodovine.  

Različni pogledi in različne interpretacije pa bodo vedno prisotne.« 

Odgovorni urednik KUP Andraž Pöschl  

Avtorica filma Majda Širca Ravnikar 

  



23 
 

PRILOGA 2: Premierja ni bilo dobro slišati 

(povzetek tonske analize) 

 

»Še enkrat smo pogledali in poslušali zvok pri prispevku, kjer zvok naj ne bi bil korekten. 

Na omenjeno snemanje sta bili poslani dve ENG snemalni ekipi.  

Najprej je potrebno spomniti na ukrepe, ki so bili sprejeti zaradi Covid 19, kjer je izrecno 

navedeno, da se ne uporablja gumbkov (bubic), ki se pripnejo na govorca/voditelja.  

Snemanje je bilo realizirano z dvema kamerama in dvema usmerjenima mikrofonoma, ki sta 

bila korektno postavljena (postavitev vidna v Utripu 11.7.). 

 
Snemalni ekipi sta se trudili posneti tehnično korektno video in avdio signal. Posnetki obeh 

kamer (vsaka za sebe) so tehnično korektni. Vendar pa, ko sta bila izdelka poslana v 

montažo, so kolegi opazili, da je na kameri, ki je snemala predsednika vlade prisoten visok 

nivo visok nivo šuma vode, ki teče v ozadju. Seveda gre za povsem fizikalni vpliv, saj je bil 

predsednikov mikrofon obrnjen proti brzici, novinarkin pa od brzice stran.  

Posnetek govora je popolnoma razumljiv, vendar pa problem predstavlja razlika v zvoku med 

govorcema, ki ni posledica slabe izvedba snemanja, temveč vpliva šumov okolja. 

Uporabljen je bil Sennheiser MKH 70, ki je najbolj ozko usmerjen mikrofon, kar jih trenutno 

premoremo, zato tudi takšna razlika med obema signaloma. Prilagam smerno karakteristiko 

uporabljenega mikrofona. 

 
 

Po mojem mnenju gre za nepravilno izbrano lokacijo snemanja (ki je slikovno izredno všečna, 

žal pa neustrezna za zajem zvoka). 

Za korekten zvok v prispevku bi prispevek morali obdelati v Postprodukciji (sinhro studio), 

kar pa zaradi časovne stiske (objava isti dan) ni bilo možno izvesti.  

Žal mi je, da se nam je zgodil tak prispevek, vendar pa gre tukaj za slab izbor lokacije (šum 

vode v okolici), kar je izničilo trud ekipe, ki je svoje delo opravila korektno.« 

 

Vodja TV produkcije Jože Knez  



24 
 

STATISTIKA 
  JULIJ 2020 JUNIJ 2020 JULIJ 2019 

TELEVIZIJA SLOVENIJA        

SKUPAJ 70 118 46 

Informativni program 52 73 15 

Kulturno umetniški program 9 13 9 

Razvedrilni program 1 5 3 

Športni program 1 4 8 

Program plus 3 6 1 

Ostalo  4 17 10 

RADIO SLOVENIJA       

SKUPAJ 14 7 3 

Radio Prvi 11 5 2 

Val 202 1 1 1 

Koper 1 0 0 

Radio Maribor 1 0 0 

Ostalo 0 1 0 

MMC       

SKUPAJ 14 20 13 

Novinarske vsebine 7 6 7 

Uporabniške vsebine 6 4 5 

Storitve 1 10 1 

PROGRAMI ZA NARODNOSTNI MANJŠINI       

SKUPAJ 0 1 0 

MMR 0 1 0 

RTV SLOVENIJA       

SKUPAJ 45 62 31 

Jezikovna kultura 5 2 6 

Oglaševanje 1 6 7 

Dostopnost in prilagojeni programi 0 2 2 

RTV prispevek  2 2 2 

Tehnične zadeve 3 0 2 

RTV SLO -  splošno 10 24 2 

Varuhinja 2 0 0 

Ostalo  2 0 2 

Zavrnjena obravnava 20 26 8 

VSI ODZIVI 143 208 93 



25 
 

Elektronska 
pošta
63%

Spletni 
obrazec

8%

Pismo
5%

Telefon
24%

 

Statistika po vrsti odziva 

SKUPAJ 143 

Pritožba 5 

Mnenje 87 

Vprašanje 11 

Pohvala 15 

Pobuda 5 

Zavrnjeno 20 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

  

 

SKUPAJ 143 

Elektronska pošta 90 

Spletni obrazec 12 

Pismo 7 

Telefon 34 

Pritožba
4%

Mnenje
61%

Vprašanje
8%

Pohvala
10%

Pobuda
3%

Zavrnjeno
14%


