
TA DOKUMENT JE IZBOR ODZIVOV JAVNOSTI, KI NASLAVLJAJO VARUHA PRAVIC GLEDALCEV IN 
POSLUŠALCEV IN JE NAMENJEN ZA INTERNO RABO, ZA OBVEŠČANJE UREDNIKOV OZIROMA 
UREDNIŠTEV RTV SLOVENIJE TER SEZNANJANJE OBČINSTVA Z OBRAVNAVO NJIHOVIH ODZIVOV. 
VSEBINE ALI DELOV VSEBIN NI DOVOLJENO UPORABLJATI V NOBENEM DRUGEM KONTEKSTU. 
 

MESEČNO POROČILO O ODZIVIH OBČINSTVA 

JUNIJ 2019 
Povzetek odzivov in odgovorov z izbranimi poudarki, mnenja in priporočila, statistika 

 

 

Objava na spletnem naslovu www.rtvslo.si/varuh:  10. 7. 2019 

Končna redakcija: 10. 7. 2019 

Pripravili: Ilinka Todorovski, Anja Nab Huš 

Delovodnik, statistika: Eva Semič 

 

 

 

Poudarki v odzivih in odgovorih ter mnenja in priporočila za junij 2019 
 

 

V ospredju so bile informativne vsebine v televizijskih in radijskih programih. Gledalci so se 

pritoževali zaradi obsega in načina poročanja o posameznih dogodkih.  

 

Živahna korespondenca je potekala glede poročanja o poslanskih vprašanjih in maši za 

domovino v Dnevniku ter obravnave tematike glifosata v televizijskem Tedniku in radijski 

Intelekti. Poslušalec Radia Koper je vprašal, ali v programih javnega medija smejo nastopati 

obsojeni za kazniva dejanja.  

 

Varuhinja je v teh zadevah zapisala več mnenj in priporočil.  

 

V obravnavi pritožbe glede neprimernega prikazovanja etnične skupnosti v razvedrilni oddaji 

Slovenski pozdrav je med drugim poudarila pomen konteksta in žanra, glede pogovora v 

oddaji Od blizu, ki je potekal v tujem jeziku, pa je pojasnjevala dolžnost RTV, da zagotovi 

kakovosten prevod v slovenščino. 

 

Odzivov je bilo bistveno manj kot je mesečno povprečje in tudi manj kot jih je bilo junija 

2018 in 2017, nadpovprečno veliko pa je bilo dolgotrajnih korespondenc v posameznih 

zadevah.  

 

 

 

 

http://www.rtvslo.si/varuh


2 
 

Kazalo vsebine 
TELEVIZIJA SLOVENIJA .................................................................................................................. 4 

I. INFORMATIVNI PROGRAM ............................................................................................. 4 
Dnevnik: poročanje o poslanskih vprašanjih ................................................................................... 4 

Dovolj celovito o glifosatu v Tedniku? ............................................................................................. 7 

Maša za domovino: zakaj le novica? ............................................................................................... 9 

Raznolikost mnenj v Mojem mnenju ............................................................................................. 10 

Politično s Tanjo Gobec: o bančni luknji in o interpelaciji ............................................................. 11 

Tarča o prostoživečih zvereh ......................................................................................................... 13 

Napačno o ameriškem plovilu ....................................................................................................... 13 

Pohvala oddaji Brezno ................................................................................................................... 14 

II. KULTURNI IN UMETNIŠKI PROGRAM ............................................................................ 14 
Nepopolna špica filma Knjigarna? ................................................................................................. 14 

Na svoji zemlji – odzivi na predvajanje filma ................................................................................. 15 

Pohvali ........................................................................................................................................... 16 

III. RAZVEDRILNI PROGRAM .............................................................................................. 16 
Stereotipni lik Emeralde v Slovenskem pozdravu ......................................................................... 16 

Vem: slabšalno o temnopoltih? ..................................................................................................... 18 

IV. ŠPORTNI PROGRAM ..................................................................................................... 18 
Dirka po Sloveniji: pripombi glede prenosa .................................................................................. 18 

V. PROGRAM PLUS .......................................................................................................... 19 
S Severino v hrvaščini .................................................................................................................... 19 

VI. SPLOŠNO ..................................................................................................................... 21 
Kdaj bom lahko videl priljubljene oddaje? .................................................................................... 21 

Podnapisi se menjajo prehitro! ..................................................................................................... 22 

Označevanje vsebin glede na starostne skupine ........................................................................... 23 

RADIO SLOVENIJA ...................................................................................................................... 24 

I. RADIO PRVI ................................................................................................................. 24 
O glifosatu v Intelekti .................................................................................................................... 24 

II. RADIO KOPER .............................................................................................................. 25 
Necelovito s padlim gradbincem ................................................................................................... 25 

MMC .......................................................................................................................................... 27 

I. VSEBINA ...................................................................................................................... 27 
O umiku komentarjev .................................................................................................................... 27 

Napake in zatipki v člankih – zakaj se jih ne sme komentirati? ..................................................... 28 

Kakšni članki gredo na naslovnico portala? ................................................................................... 28 

II. STORITVE .................................................................................................................... 29 
Ukinitev komentiranja na starem portalu, .................................................................................... 29 

RTV 4D: motnje pri predvajanju TV-programov v živo .................................................................. 30 

 



3 
 

RTV SLOVENIJA .......................................................................................................................... 31 

I. JEZIKOVNA KULTURA ................................................................................................... 31 
Migrant ali prebežnik? ................................................................................................................... 31 

Bančna luknja ni strokoven izraz! .................................................................................................. 31 

Ne Udine, Videm! .......................................................................................................................... 32 

II. OGLAŠEVANJE ............................................................................................................. 32 
III. DOSTOPNOST IN PRILAGOJENI PROGRAM .................................................................... 32 

Kdaj še več zvočnih podnapisov? .................................................................................................. 32 

IV. VARUHINJA ................................................................................................................. 33 
O inštitutu varuha s predstavniki RTV na Zahodnem Balkanu ...................................................... 33 

Na posvetu o sovražnem govoru ................................................................................................... 33 

STATISTIKA ................................................................................................................................. 34 

 

 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  



4 
 

TELEVIZIJA SLOVENIJA 
 

I. INFORMATIVNI PROGRAM 

Dnevnik: poročanje o poslanskih vprašanjih 

Gledalca J. A. je zanimalo, kako poteka uredniško odločanje o spremljanju parlamentarnega 

dogajanja v dnevnoinformativnih oddajah TV Slovenija, posebej ga je zmotilo, ker v Dnevniku 17. 

junija niso bila povzeta vsa poslanska vprašanja. 

»Podrobno, s posnetki vprašanj posameznih poslancev ter odgovorov predsednika Vlade RS, 

so bili predstavljeni trije poslanci, ki naj bi postavili poslansko vprašanje predsedniku Vlade: 

poslanec NSi, poslanec SNS ter poslanec Levice. Zanima me, po kakšnem ključu so bili v 

prispevku izbrani ravno ti trije poslanci in ne tudi kakšen drug, z drugim, mogoče bolj 

aktualnim ali perečim vprašanjem - vsaj sodeč po tem, da so bile določene teme prav tako 

novinarsko obdelane v tem Dnevniku. Konkretno gre za trenutno zelo aktualno (verjetno ta 

trenutek med domačimi temami eno najbolj aktualnih) prodajo A-banke, o kateri je bil 

pripravljen nekajminutni prispevek, celo z javljanjem novinarke v živo. Pri napovedi voditelja 

o poslanskih vprašanjih pa je bilo samo mimogrede omenjeno, da je bilo predsedniku Vlade 

RS postavljeno tudi vprašanje o tej temi, nič pa o samem vprašanju in odgovoru. 

Nismo izvedeli ne kakšno je bilo to postavljeno vprašanje, ne kdo ga je postavil, ne kakšen je 

bil odgovor predsednika Vlade! Prav tako iz prispevka nismo izvedeli, kdo je postavil (v 

prispevku vsaj omenjeno) vprašanje o financiranju drugega tira. 

Menim, da je nedopustno, da v osrednji dnevni televizijski informativni oddaji izvemo več o 

volitvah v avstrijski parlament in spet o avstrijskih evropskih volitvah v relativno zelo dolgem 

prispevku avstrijske dopisnice z že večkrat videnimi posnetki in že večkrat slišanimi 

informacijami, kot pa o aktualnem dogajanju v našem parlamentu, o naših aktualnih zadevah 

in problemih! 

Mar nam kot plačnikom RTV naročnine morebiti ni dovoljeno izvedeti, kaj se dogaja na 

zasedanjih slovenskega zakonodajalca, kakšen je odnos med njim in predsednikom izvršilne 

oblasti? 

Menim tudi, da bi morala nacionalna televizija v skladu s svojimi zakonsko predpisanimi 

nalogami svojo nalogo obveščanja o dogajanju v Državnem zboru v osrednji dnevni 

informativni oddaji Dnevnik opravljati precej bolje: poročati bolj natančno, bolj dosledno ter 

v skladu z novinarsko etiko predstaviti vsa postavljena vprašanja in odgovore enakovredno!« 

Gledalcu sta odgovorili odgovorna urednica Informativnega programa Manica J. Ambrožič in 

urednica Uredništva dnevnoinformativnih oddaj Nataša Rijavec Bartha:  

»V osrednje informativne oddaje uvrstimo vse tisto parlamentarno dogajanje, ki pomembno 

vpliva na državo in državljane. Najpomembnejša merila, po katerih sprejemamo uredniške 

odločitve, katero dogajanje in na kakšen način pokriti,  so torej vsebina odločitev, njihove 

posledice, politične razsežnosti dogajanja, aktualnost razprav, odmevnost izjav. 



5 
 

Pri poslanskih vprašanjih predsedniku vlade se odločamo za različne oblike pokrivanja – če so 

vsa vprašanja aktualna,  poročamo o vseh. Zgodi pa se, da je kakšno dogajanje še posebej 

aktualno in takrat vprašanje predsedniku vlade in njegov odgovor vključimo v vsebine, ki so 

povezane s to problematiko in o katerih tudi sicer poročamo  – tako smo storili tudi v 

primeru, ki ga opisuje gledalec, in torej ne drži, da nismo objavil odgovora predsednika vlade 

na prodajo Abanke. Odgovor predsednika vlade je bil objavljen v tej oddaji,  in sicer 

v  javljanju kolegice Vesne Zadravec, ki je komentirala odločanje o prodaji Abanke.  

https://4d.rtvslo.si/arhiv/dnevnik-z-znakovnim-jezikom/174622285;  izjava predsednika 

vlade je na 7 min in 21 sekundah.  

Nekatera vprašanja pa ponavljajo problematiko, o kateri smo morda že poročali – takrat 

presojamo, ali se je s slišanim v parlamentu vendarle odprl še kak nov vidik ali pa v 

nasprotnem primeru  to tematiko  izpustimo. Skratka, vedno znova se glede na prej zapisana 

merila odločamo, kaj in kako bomo pokrili. Spreminja pa se tudi dinamika parlamentarnega 

dogajanja, in tudi to vpliva na naše poročanje in pozornost gledalcev. Obdobja izkušenih in 

tudi verbalno zelo zanimivih parlamentarcev ter prva leta parlamentarne demokracije so 

zagotovo povečala zanimanje gledalcev in tudi obseg poročanja iz parlamenta. Vsebinsko 

šibke razprave, kratke razprave, brani govori…, pa imajo ravno nasproten učinek. Zanimanje 

za parlamentarno dogajanje zagotovo povečajo tudi turbulentne politične razmere in 

pomembne odločitve – te včasih spremljajo tudi predstavniki civilne družbe.  

Vse seje Državnega zbora prenašamo na našem tretjem programu, kot javni nacionalni medij 

pa gledalce celovito obveščamo tudi o pomembnem dogajanju na tujem.« 

Varuhinja je v odgovoru gledalcu izrazila mnenje, da je uredniško pojasnilo celovito, da odgovarja na 

dileme pritožnika in dodala: 

»… le splošno pojasnilo, da bi si tudi sama želela takšno posredovanje parlamentarnih vsebin, 

ki gledalcem pomagajo razumeti določevalske procese v državi in jim kot državljanom 

pomagajo k odgovorni participaciji v skupnih zadevah. Morda bi bilo smiselno, da bi si 

gledalci na parlamentarnem programu (TV SLO3) lahko ogledali tudi povzetke sej, saj ni 

upravičeno pričakovati, da bi lahko po več ur spremljali državnozborske seje.«  

Pritožnik z odgovorom ni bil zadovoljen: 

»Pravzaprav pa mi v svojem obširnem odgovoru gospe urednici sploh nista odgovorili na 

zastavljeno vprašanje. Naj še enkrat ponovim: "Prosim tudi za odgovor, kakšna so merila za 

odločitev novinarja oz. urednika o tem, o katerih poslanskih vprašanjih (in ne zgolj o 

odgovorih predsednika vlade nanje!!!) bo poročal in o katerih ne!"« 

Iz ponovnega odgovora varuhinje: 

»Dodajam še splošno pojasnilo, da je primarna uredniška naloga selekcioniranje, izbiranje, 

presejanje in odbiranje nepredstavljive količine dnevnih novic, iz katerih se potem sestavi 20-

minutna informativna oddaja. Splošno načelo je, da se v Dnevnik v ustreznem razmerju 

uvrstijo raznovrstne in raznolike informacije o dogodkih v Sloveniji in po svetu, o politiki, 

gospodarstvu, družbi, financah, kulturi, lokalnem dogajanju, športu itd. Kaj je ustrezno 

razmerje, iz dneva v dan na podlagi poklicnega znanja in izkušenj tehtajo in presojajo 

https://4d.rtvslo.si/arhiv/dnevnik-z-znakovnim-jezikom/174622285


6 
 

uredniške ekipe, glede na kontekst, dnevno bero in težo dogodkov, glede na sosledje v nizu 

oddaj, po aktualnosti, pomembnosti, zanimivosti, posebnosti itd.  

Ali obstaja ena sama možna selekcija? Seveda ne. Ali so mogoče tudi drugačne odločitve? 

Seveda so. Ali se zgodijo tudi napačne presoje? Seveda se zgodijo. To je sestavni del 

odločanja o tem, koliko novic je mogoče uvrstiti v eno samo oddajo. Menim pa, da v javnem 

mediju veljajo dokaj konservativna merila in da le redko (izjemoma) pride do spregleda 

bistvenih in najpomembnejših vsebin.O slehernem večurnem zasedanju DZ bi bilo nemogoče 

redno in obširno poročati v vsaki dnevnoinformativni oddaji, saj bi večminutni povzetki 

večurnih razprav neizogibno zasedli večji del oddaje in bi neizogibno zmanjkalo prostora za 

preostali del življenja (kot varuhinja nenehno prejemam odzive z zatrjevanji, česa je bilo 

premalo in česa preveč – kar ni nič nenavadnega, pričakovanja občinstva so različna).  

Pritožnik je vztrajal, da bi moralo biti poročanje v osrednji informativni oddaji takšno, da mu ne bi 

bilo treba po spletu raziskovati, kaj se je ta dan sploh dogajalo v Državnem zboru, medtem ko je bilo v 

Dnevniku obširno predstavljeno dogajanje v avstrijski politiki:  

»Menim, da je to, da osrednja dnevna informativna oddaja plačljive nacionalne javne 

televizije povprečnemu gledalcu ne ponudi dovolj informacij o dogajanju v Državnem zboru v 

zvezi z najbolj aktualnimi zadevami, s strani urednic slabo opravljeno delo: necelovito, 

pomanjkljivo, nedosledno in pristransko.« 

Varuhinja je korespondenco končala z dodatnim pojasnilom, v katerem je med drugim zapisala:   

»Na podlagi vaše pritožbe se lahko vprašamo, ali bi bil mogoč tudi drugačen izbor ali pristop. 

Seveda. Poročevalski zorni kot bi bil lahko usmerjen tudi v nesoglasja med vlado in delom 

opozicije, ki so se ta dan manifestirala v parlamentarni dvorani, torej na oster besedni dvoboj 

med poslancem SDS Anžetom Logarjem in premierom o Abanki. Ta dvoboj je bil posebej 

izpostavljen v Poročilih ob petih, ta informacija je bila objavljena tudi na spletu, in sicer v 

okviru novice o odločanju glede prodaje Abanke. Poudarka iz polemike (iz poslančevega 

vprašanja in premierjevega odgovora) sta bila o objavljena tudi v Odmevih. Menim, da je 

novice v različnih dnevnoinformativnih oddajah TV Slovenija, kakor tudi novice, objavljene na 

novičarskem portalu www.rtvslo.si mogoče razumeti kot komplementarne informacijam, 

objavljenim v oddaji Dnevnik. Pomembno je tudi, da lahko seje DZ spremljate na 

Parlamentarnem programu in si jih tudi za nazaj lahko vselej ogledate na spletu – najlažja 

iskalna pot je prek posebnega podportala RTV Slovenija: https://parlamentarni.rtvslo.si, kjer 

so ločeno objavljena tudi poslanska vprašanja. (…) 

Menim, da glede spremljanja poslanskih vprašanj na TV Slovenija nikakor ni mogoče govoriti 

o spregledu ali zamolčanju ali pristranskem podajanju pomembne novice. Menim pa tudi – in 

tu se strinjam z vami –  da je imel »duel« med predsednikom vlade in predstavnikom največje 

opozicijske stranke v konkretnem primeru tolikšno informativno vrednost, da bi bilo 

upravičeno pričakovati, da bodo z njim seznanjeni tudi gledalci Dnevnika - vsaj z omembo, če 

ne tudi s povzetkom. (…)  

Nazadnje dodajam še kratek pogled na zapis o »plačljivi« nacionalni javni televiziji. 

Pojasnjujem, da javni televizijski programi niso plačljivi.  



7 
 

S poravnavo 12,75 evra RTV-prispevka zagotavljate delovanje celotnega javnega medijskega 

servisa, ki poleg radijskih, televizijskih in spletnih vsebin obsega še kopico storitev, od oskrbe 

prizemnega digitalnega omrežja, glasbene produkcije in digitalizacije slovenskega arhiva do 

dostopnosti RTV vsebin za gluhe in naglušne in neodvisne filmske produkcije (2 % RTV 

prispevka se namenjata Slovenskemu filmskemu centru).« 

Glede poročanja o poslanskih vprašanjih na junijski seji DZ se je pritožil tudi gledalec J. L.:  

»Ob začetku zasedanja DZ na vprašanja opozicije odgovaja predsednik vlade. Tokrat je bilo 

poročanje o odgovorih predsednik vlade poročano zelo skopo le zakaj? Po mojem gre za 

skrivanje odgovorov pred javnostjo. Odgovori so bili namreč izpod vsakega nivoja za 

predsednika vlade. Skrivanje ima samo en namen - ne smemo škoditi ugledu predsednika 

vlade. Če bi tako odgovarjal politik iz desnice bi ga RTV pošteno polila z gnojnico. Le zakaj 

tako?« 

Gledalec je prejel daljše varuhinjino pojasnilo. Nekaj poudarkov:  

»Najcelovitejše informacije zagotavlja televizijski parlamentarnih program (na TV SLO3). 

Posnetke si lahko vselej ogledate tudi na spletu. Na Radiu Slovenija so najobsežnejši povzetek 

poslanskih vprašanj na junijski seji objavili v osrednji popoldanski oddaji Dogodki in odmevi. 

Na novičarskem portalu MMC so jih vključili v različna poročila. Na Televiziji Slovenija so o 

poslanskih vprašanjih v novinarskih povzetkih ali s poudarki iz vprašanj in odgovorov poročali 

v vseh dnevnoinformativnih oddajah, vsakokrat z drugega zornega kota. V Odmevih in 

Poročilih ob petih so v poročevalski fokus postavili oster besedni dvoboj med poslancem SDS 

Anžetom Logarjem in predsednikom vlade, medtem ko so v Dnevniku povzeli tri poslanska 

vprašanja (SNS, NSi, Levica), premierjev odgovor glede Abanke pa vključili v ločen prispevek o 

tej tematiki. Na podlagi zapisanega bi se težko strinjala z vašim zapisom, da je bilo "o 

odgovorih predsednika vlade poročano zelo skopo". Poročil je bilo res veliko, bila so obsežna 

in raznovrstna, vedno pa je mogoče razpravljati o tem, ali bi bilo mogoče objaviti še druge 

poudarke in vidike. Dragocenost današnjih komunikacijskih poti je, da ni mogoče kaj dosti 

skriti, zlasti ne tistega, kar je povedano v Državnem zboru. Vsekakor pa menim - kar sem tudi 

že večkrat predlagala uredništvu - da bi bilo smiselno tudi na Parlamentarnem programu 

pripravljati povzetke razprav, z mislijo na gledalce, ki si želijo strnjenega, a ne preskopega 

vpogleda v parlamentarno dogajanje.« 

Dovolj celovito o glifosatu v Tedniku? 

Dva gledalca sta se odzvala na prispevek o pesticidu glifosatu v oddaji Tednik, 10. junija na TV SLO1. 

Očitala sta, da tematika ni bila prikazana celovito in da so umanjkala nekatera stališča.  

»Menim da je prispevek o glifosatu tendenciozen, v njem pa je tudi mnogo netočnih izjav.« 

(B. B.) 

»Predvsem sem pa prepričan, da razni new age in "proti vsemu" "raziskovalci" in instant 

ekologi v resnih oddajah nimajo kaj iskati. Pravilo bi moralo biti, da se najde komunikativnega 

predstavnika resne stroke, ki ima DOVOLJ časa, da prizemlji ekologa, alter raziskovalca in 

podobne "tiče"😀« (T. M.) 



8 
 

Iz pojasnila varuhinje: 

»Glede tedniškega prispevka pojasnjujem, da je avtorica v omejenem času (9 minut) v 

prispevek vključila različne sogovornike, ki so podajali različna mnenja in stališča glede 

pesticida ter njegovega vpliva na okolje in zdravje ljudi. V oddaji so nastopali: dr. Gorazd 

Pretnar, Zeleni Slovenije; Dr. Jernej Drofenik, Uprava za varno hrano, veterinarstvo in varstvo 

rastlin; Dr. Lucija Perharič, NIJZ; Douglas A. Kaye, III.; predsednik Albaugha Europe; Dr. 

Aleksander Zidanšek, Ekološka iniciativa Rače; Rolando Rašič, ravnatelj OŠ Rače; Sonja 

Tomšič, Onkološki inštitut; Boštjan Noč, Čebelarska zveza; Zvone Ribič, Slovenske železnice; 

Jana Kejžar, Dars; Renate Fras Peterlin, GIZ fitofarmacije). Tematika je večplastna, razprava o 

škodljivosti glifosatu pa je, kot nam je znano, živahna ne le na ameriških sodiščih in v 

evropskih parlamentarnih dvoranah, ampak tudi v strokovnih krogih, kar je bilo razvidno in 

razumljivo tudi iz prispevka.  

Novinarka je v svojem besedilu navajala dejstva, ki jih je pridobila pri kvalificiranih virih: v prvi 

vrsti pri Upravi za varno hrano, veterinarstvo in varstvo rastlin ter NIJZ in Onkološkem 

inštitutu. Zagotovo obstaja še kakšno drugačno (strokovno ali laično) mnenje, saj je tematika 

polemična, vendar menim, da je avtorica z vso dolžno skrbnostjo prikazala celoten diapazon 

pogledov na kontroverzno tematiko.« 

Pritožnik B. B. z odgovorom ni bil zadovoljen. Zanimalo ga je, ali RTV omogoča platformo, kjer bi 

lahko uporabniki objavljali svoja mnenja z imeni in priimki in ne anonimno. 

»Ker vem da so anonimna mnenja mnogokrat neresna ali žaljiva me ne bi motilo, če bi šlo za 

moderirano stran s preverjeno identiteto avtorjev. Ker vem da so anonimna mnenja 

mnogokrat neresna ali žaljiva me ne bi motilo, če bi šlo za moderirano stran s preverjeno 

identiteto avtorjev.« 

Iz odgovora varuhinje: 

»Glede vprašanja o platformi za sporočanje mnenj o različnih tematikah pa odgovarjam, da 

ima spletni portal rtvslo.si poleg možnosti komentiranja (z uporabniškim imenom) tudi 

možnost objavljanja vsebinskih besedil, podpisanih s pravimi imeni in priimki, če avtorji tako 

želijo, in sicer v okviru RTV blogosfere. Objave si lahko preberete na tej povezavi: 

https://www.rtvslo.si/mojsplet, pravila objavljanja blogov pa v kodeksu na tej povezavi: 

https://moj.rtvslo.si/uporaba/pogoji-uporabe/455920#pravila.« 

Pritožnik ni bil zadovoljen niti s tem odgovorom, menil je, da blogosfera ni primerna platforma za 

komentiranje televizijskih oddaj. 

»Ce kdo potem bi se prav varuh moral zavzemati za objektivno moznost dati gledalcem 

moznost svojega videnja. Tudi ce imajo napacna ali pristranska mnenja je to vec vredno, kot 

ce jih sploh ni. Ce so pisma bralcev dolgoletna stalnica casopispv, cemu v casopisih 

komentirati tv vsebine? Rabimo torej pisma gledalcev o doloceni oddaji. Na javni TV.« 

Varuhinja je v daljši korespondenci pritožniku podala še več pojasnil in mu svetovala, komu lahko 

pošlje programske predloge.  

Odziv gledalca T. M. se je nanašal tudi na oddajo Intelekta, zato se zadeva nadaljuje v poglavju Radio 

Slovenija – Prvi - O glifosatu v Intelekti na str. 24. 

https://moj.rtvslo.si/uporaba/pogoji-uporabe/455920#pravila.


9 
 

Maša za domovino: zakaj le novica? 

Gledalec S. V. je protestiral, ker so v oddaji Dnevnik 19. junija objavili le kratko novico o maši za 

domovino, ki je ta dan potekala v ljubljanski stolnici in so se je udeležili najvišji predstavniki slovenske 

države (zakonodajne, izvršne in sodne oblasti) ter civilne družbe.  

»Pridigo oziroma nagovor pri sveti maši je imel murskosoboški škof dr. Štumpf, v katerem je 

posebno pozornost namenil obhajanju skorajšnje 100-letnice združitve prekmurskih 

Slovencev z matičnim narodom, kar bo obeleženo (in se ta obeležitev že dogaja vse leto) prav 

posebej na sam državni praznik, prav tako pa je opozoril tudi na zastoj pri sklepanju 

področnih sporazumov med RS in Svetim sedežem, s katerimi bi bilo še bolje zagotoviti 

uresničevanje verske svobode pri nas. Šlo je torej za pomembna vprašanja.  

Pri Dnevniku je bila čisto kratka, par sekundna novička o tem, da je bila sveta maša v stolnici. 

Niti z besedo pa slovenska nacionalna televizija, katere zakonska dolžnost je primerno 

poročati o za narod pomembnih vsebinah in posebno pozornost namenjati tudi delovanju 

verskih skupnosti v Sloveniji, ni omenila pomembne pridige škofa dr. Štumpfa.«.  

Pritožnik je protest poslal na več naslovov, med drugim pristojni odgovorni urednici Informativnega 

programa Manici J. Ambrožič, ki je odgovorila:  

»O maši za domovino smo poročali z vestjo v naši oddaji TV Dnevnik, maša se je začela ob 

18h. O vsebini pridige do začetka naše oddaje STA še ni poročala, prav tako je naš snemalec 

moral zelo pohiteti, da je pravočasno prinesel slikovno gradivo v uredništvo.  Lani smo dobili 

očitke, češ da smo o maši poročali »le« v Odmevih. Letos smo se odločili, da mora biti vsaj 

vest o dogodku v TV Dnevniku,  in tako je tudi bilo. 

Praznovanje 100. obletnice združitve prekmurskih Slovencev z matičnim narodom že vse leto 

zelo skrbno spremljamo. Dogodkov je res veliko in jutri, na praznični dan,  bo na sporedu 

oddaja dosje o Prekmurju, ki jo je pripravil naš dopisnik Bojan Peček. Avgusta v našem 

programu pripravljamo poseben projekt Dan v Prekmurju, seveda bomo poročali tudi o sveti 

maši pred beltinško cerkvijo, ki bo na praznični dan.  

Niti enega od teh dogodkov v IP TVS nismo ali ne bomo spregledali ali podcenjevali.  

Vse ključne dogodke dneva poskušamo zabeležiti in glede na čas dogajanja umestiti v naše 

oddaje. O tem uredniški odbor dnevno razpravlja in sprejema odločitve, tudi glede na 

tehnične kapacitete, ki jih imamo.« 

V komunikaciji, v kateri je sodelovalo več naslovnikov, se je odprlo tudi vprašanje glede 

poročanja o sprejemu pri predsedniku države ob 30-letnici Lipe sprave (Dnevnik, 14. junij). 

Urednica je pojasnila:  

»V prispevku smo objavili izjave predsednika države, ki je sprejem priredil,  in g. Feltrina, ki je 

član glavnega odbora društva Združeni ob lipi sprave. V prispevku je na posnetku v pogovoru 

s predsednikom države tudi g. Juhant. Obtožba o načrtnem ignoriranju ljudi in tem je resna in 

za vsakega urednika, ki stoji za predstavljanjem pluralnih mnenj in nazorov v družbi, zelo 

neprijetna in zdi se mi prav, da nanjo odgovorim s konkretnimi podatki.   



10 
 

Slovesnost ob lipi sprave je bila dan kasneje ob 19. uri, kar je v času naše osrednje 

informativne oddaje.  

Vest o dogodku smo zato objavili v večernih poročilih. 

Vsaka uredniška odločitev je nek izbor, a vedno pogojen s številnimi okoliščinami, nikoli pa z 

nespoštovanjem verujočih.« 

Gledalec S. V. je zaprosil tudi za varuhinjino mnenje glede poročanja o maši za domovino. Iz 

varuhinjinega odgovora z mnenjem in priporočilom:  

»Na načelni ravni poudarjam, da uredništvom različnih programov RTV Slovenija ni mogoče 

oporekati pravice, da se na podlagi pristojnosti, kompetenc in strokovne presoje odloči, v 

katero oddajo bo umestilo posamezno informacijo. Pri tem sledijo različnim načelom, od 

aktualnosti in pomembnosti do zanimivosti in raznovrstnosti. Na odločitve vplivajo tudi druge 

okoliščine, denimo dnevna bera izstopajočih dogodkov.  

Menim, da je odgovorna urednica Informativnega programa TV Slovenija Manica J. Ambrožič 

ustrezno pojasnila, da novico o maši za domovino uvrščajo v osrednje večerne informativne 

oddaje – lani so bili to Odmevi, letos Dnevnik.  

Novica je vsebovala osnovne »tehnične« informacije o tem, kaj se je zgodilo: kdo je maševal, 

kdaj, kje in zakaj ter kdo je bil med udeleženci. Ni pa bilo nobene informacije o vsebini 

dogodka, torej izbranega poudarka ali povzetka nagovora. Zato menim, da je bila novica 

vsebinsko okrnjena. Menim, da je v primerih časovne stiske (ki jo je v konkretnem primeru 

omenila urednica), smiselno uredniško tehtanje, ali celovito informacijo uvrstiti v poznejšo 

oddajo ali pa novico v kasnejšem terminu dopolniti z elementarno vsebino.  

S tem mnenjem bom seznanila odgovorno urednico in ji priporočila nadaljnjo notranjo 

razpravo oz. upoštevanje pri nadaljnjem snovanju oddaj.« 

Odgovorna urednica je napovedala razpravo na uredniškem sestanku. 

Raznolikost mnenj v Mojem mnenju 

Gledalec F. R. se je pritožil nad zasedbo oddaje Moje mnenje, 5. junija na TV SLO2, češ da gostje niso 

izražali dovolj raznolikih stališč. 

»Najprej, v oddajo so bili povabljeni: Dr.Udovič, ga.Potočnik, Dr.Sommeregger, ga. Klasinc. 

Ga.Šetinc uvodoma pove, da bo oddaja analizirala različne aktualne zadeve, vse skupaj pa 

izpade kot agitprop oddaja. Sestav štirih sogovornikov je bil že inicialno izredno 

neuravnotežen; bivši poslanki leve politične opcije (Klasinc, Potočnik), Sommeregger-slabo 

pozna slovenske razmere, baje pa pozna avstrijske razmere in Dr.Udovič.  

Bolj uravnoteženo omizje bi lahko bilo, če bi npr. namesto dveh levih poslank povabila npr. 

bivšega poslanca Hvalico, npr. Dr.Rupla, Dr. Žigo Turka, g.Kanglerja,  itd. Tako pa omizje 

enoumno pritrjevalo samemu sebi kot agitprop.«  

 

 



11 
 

Vida Petrovčič, urednica oddaje Moje mnenje: 

»Namen oddaje je soočiti različna mnenja zanimivih, razmišljujočih in kultiviranih 

sogovornikov, ki se znajo pogovarjati o različnih dilemah družbe in časa. Oddaja je mnenjska, 

voditelj poskrbi za zanimivo razpravo z uglajenim, a dinamičnim tokom. Vsak voditelj vodi 

oddajo cel mesec z bolj ali manj istimi gosti. Izbrani gostje na začetku meseca ne vedo, katere 

teme bodo komentirali, saj nihče ne ve, kaj se bo ta mesec dogajalo. Zato je težko predvideti 

in v celoti »uravnotežiti« mnenja gostov.  

Vsekakor pa se ustvarjalci oddaje Moje mnenje trudimo, da povabimo h komentiranju 

sogovornike, ki se ne pojavljajo v vseh ostalih pogovornih oddajah, ki jih je na TV Slovenija 

veliko. Predlagani gostje, ki jih sugerira anonimni ocenjevalec, pa se pretežno pojavljajo v 

drugih dnevno informativnih oddajah (TVD, Odmevi, Politično s Tanjo Gobec). 

Izbira tem pa je vsekakor obarvana tudi s področjem, ki ga voditelj bolj obvlada. Tako gostita 

Zvezdan Martič in Vida Petrovčič bolj sogovornike s področja znanosti in gospodarstva, Mojca 

Šetinc Pašek pa bolj govornike s področja politike.« 

Iz pisarne varuhinje je gledalec prejel tudi splošno pojasnilo, da je zasnova oddaje Moje mnenje 

mnenjsko-debatna ter kateri strokovnjaki in drugi vidni posamezniki so doslej že sodelovali v njej 

(Huiqin Wang, prof. dr. Stanislav Južnič, Dušan Olaj, prof. dr. Matjaž Gams, dr. Andreja Gomboc, dr. 

Božidar Jezernik, Miha Blažić – N'toko, Maja Cimerman, dr. Janez Juhant, dr. Vesna Vuk Godina, 

Marko Crnkovič, Gregor Golobič, prof. dr. Kozma Ahačič, Veronika Kralj Iglič, Rajko Dolinšek, Bojan 

Zalar, Iva Jurov, Miša Stržinar, Tadej Golob, Gorazd Vahen). Cilj oddaje, zapisan v Programsko-

produkcijskem načrtu za leto 2019, je »ponovna vzpostavitev pogovora o žgočih temah«.« 

Politično s Tanjo Gobec: o bančni luknji in o interpelaciji  

Gledalka L. S. je izrazila mnenje o oddaji Politično s Tanjo Gobec na temo sanacij bančne luknje (TV 

SLO1, 16. junij):   

»Gledala sem oddajo s gostoma ga.Bratuškovo in viceguvernerko, o temi bančne luknje oz. če 

so bile banke preveč dokapitalizirane. To je tema, ki je ni mogoče razpravljati v 10min. zato je 

prihajalo do prekinitev gostujočih, skratka oddaja je bila zgrešena in ni pojasnila nobenih 

dejstev, saj voditeljica glede na kratek odmerjen čas stalno prekinjala gostujoči. Moram reči 

da ta oddaja ni v ničemer pojasnila zadeve in škoda je bila, da ste se na ta način lotili teme.« 

Odgovor urednice oddaje Politično s Tanjo Gobec Nataše Bartha Rijavec: 

»Prvič po objavi ovadbe smo po krajši odsotnosti v tujini dobili takratno predsednico vlade. 

Ta je bila del tako imenovane domače trojke. In sprejemala politične odločitve.  

In prvič po ovadbah, in sploh prvič po  daljšem obdobju, smo prav v tej oddaji uspeli gostiti 

takratno viceguvernerko, ki je sicer med petimi ovadenimi.  

Voditeljica se je za pogovor temeljito pripravila z nekaj fokusiranimi vprašanji, pri čemer je 

natančno vedela, tako kot vedno, kaj lahko pričakuje od posamezne sogovornice, kaj smo že 

slišali, kaj bo verjeten odgovor,  predvsem pa, kakšna vprašanja in odgovore pričakujejo 

javnost in davkoplačevalci.  



12 
 

Zato vprašanja niso bila splošna, široka, ampak natančno dozirana in fokusirana. In zato tudi 

prekinitve. Seveda bi kakšna minuta več prišla prav, ampak tako je v večini naših oddaj. 

Gostje oddaj Politično zdaj že vedo, da je čas za osvetlitev problematike zelo skrbno 

odmerjen in zgoščen – tako so strukturirane tudi teme in vprašanja. S širokim naborom 

gostov, ki so skrbno izbrani, skrbimo za pluralnost in osvetlitev problematike z vseh plati, s 

skrbno izbranimi temami in natančno strukturiranimi vprašanji pa se vsak teden znova 

trudimo izluščiti tiste vsebine, ki jih gledalci še niso imeli možnost slišati – bodisi, ker ni bilo 

sogovornika na to temo, bodisi, ker je obilje informacij dnevnega dogajanja zasenčilo 

katerega od pomembnih, a prezrtih zornih kotov.« 

Pojasnilo je dodala tudi varuhinja: 

»Ob tem dodajamo še pojasnilo, da je bilo v sklopu televizijskega Informativnega programa 

pripravljenih nekaj veliko širših oddaj na to temo, nedavno denimo preiskovalni Dosje z 

naslovom Brezno in dve oddaji podatkovno-preiskovalne skupine TV Slovenija (EkstraVisor) iz 

leta 2017 z naslovom Bančna luknja (del 1. in del 2.). Vse oddaje so dostopne v spletnem 

arhivu RTV 4D in si jih, če želite, lahko ogledate.« 

Gledalec J. L. pa se je odzval na oddajo, ki je bila na sporedu 23. junija. Zmotil ga je izbor 

sogovornikov. 

»Že ko je bila na sporedu prva oddaja Politično sem napisal kritično mnenje o tem, da je bila 

oddaja preveč enostranska oz. enoumna. To se je zgodilo tudi v zadnji oddaji. V studiu sta bila 

predstavnika koalicije Mesec in Erjavec. V oddajo je bil Erjavec zagotovo povabljen, da opere 

svoje ime po petkovi interpelaciji. Zakaj je bil tam Mesec mi ni znano?  

Ali v studiu ni bilo prostora za predstavnika iz opozicije? Kaj imajo namen oddaje, ki prikažejo 

samo en vidik zgodbe? 

Ko ste odgovarjali na mojo kritiko ob prvi oddaji je bilo moč razumeti dajmo ji priložnost je 

šele prva oddaja.« 

Odgovorila je odgovorna urednica Manica J. Ambrožič:  

»V oddaji Politično smo analizirali osrednje politično dogajanje tedna: neuspelo interpelacijo 

zoper obrambnega ministra in odločitev stranke Levice, ki se je kljub svojim kritikam na račun 

obrambnega ministra odločila 14-urno razpravo in glasovanje o interpelaciji obstruirati, 

stranka pa je ob tem napovedala, da bo še pred parlamentarnimi počitnicami razmislila o 

nadaljnjem sodelovanju z manjšinsko vlado. V oddajo sta bila zato povabljena minister Karl 

Erjavec in koordinator levice Luka Mesec.« 

Uredničinemu odgovoru je varuhinja dodala načelno pojasnilo:  

»Pri vsaki oddaji ali prispevku je bistveno, kaj je bil kontekst in fokus obravnave, saj je prav od 

tega odvisna izbira govorcev oz. sestava debatnega omizja. Uravnoteženosti ali 

nepristranskosti namreč ni mogoče enačiti z avtomatično ali matematično delitvijo minut 

med različne politične opcije, ampak takšen prikaz izbrane tematike, da si o njej lahko 

občinstvo samo ustvari mnenje.  



13 
 

Glede na to, da je uredništvo v fokus postavilo nadaljnjo usodo vlade (po nesoglasjih, ki so se 

manifestirala pri interpelaciji), menim, da je uredništvo ravnalo prav, ko je povabilo 

protagonista nesoglasij med vladno koalicijo in sodelujočo stranko. 

Ne glede na to se povsem strinjam, da si je treba v oddajah in programih nenehno prizadevati 

za raznolikost in pluralnost v programih, ne le v političnem smislu, ampak v najširšem 

družbenem. Če se zadržim pri oddaji Politično: od januarja naprej je v okviru oddaje potekala 

živahna politična in družbena razprava o najrazličnejših tematikah z najširšim diapazonom 

govorcev.« 

Tarča o prostoživečih zvereh 

Varuhinja je prejela odziv gledalca S. K. na oddajo Tarča (TV SLO1, 13. junij), v kateri so obravnavali 

tematiko odstrela divjadi. Zmotilo ga je vse, od izbire gostov do poteka oddaje. Iz sporočila:  

»Pričakoval sem, da boste temo tehtno osvetlili z različnih zornih kotov pa se je vse sfižilo. 

Ljudje, ki so dobili besedo so bili taki, ki so težko artikulirali svoje mnenje ali pa so dobili 

pravico le do "medklica" za nekaj trenutkov. Brez veze so  oddaji jemali čas o Lovišču jelen in 

lovskem turizmu. (Ti sploh niso pomemben igralec pri današnji preveliki številčnosti zveri)  

Posnetki z Blok pa so bili videti kot zbor zombijev ali huliganov. 

Opravičujem se, ker uporabljam nekoliko sarkastičen  način razmišljanja vendar bi se snovalci 

morali zavedati, da je pogled na številčnost zveri vsaj dvojen: Eni si z zvermi delimo čas in 

prostor, drugi pa so si stroko izbrusili v zbirki in družbi plišastih medvedko in vučkov že v rani 

mladosti. Tokrat je drugim šlo mnogo preveč simpatij. (…)  

Znani slovenski znanstvenik  prof. dr.  Anton Trstenjak je rad pel odo slovenskemu narodu 

njegovi pridnosti in poštenosti. Toda če le malo spremljate družbeno dogajanje z grozo 

ugotovite, daje pred desetletji propadla tekstilna industrija sledilo ji je lesarstvo in 

konfekcionarji. Sedaj gre k vragu elektro industrija ter od direktorjev okradene banke itd. Ali 

je res potrebo sesuti še kmetijstvo in podeželje?« 

Varuhinja je z mnenjem seznanila uredništvo, gledalcu pa se zahvalila in ga prosila, naj prihodnjič, če 

ji bo še pisal, poda bolj konkreten odziv.  

Napačno o ameriškem plovilu 

Gledalec G. H. je opozoril na napačen podatek o višini leta ameriškega drona v prispevku o 

stopnjevanju napetosti med ZDA in Iranom v Dnevniku 20. 6. 2019:  

»… dron ne leti 16.000 km visoko, kot trdi v prispevku v današnjem dnevniku ob 19h. pravilno 

je 1000x manj, oziroma 16 km« 

Varuhinja se mu je za opozorilo zahvalila ter ob tem zapisala:  

»Za opozorilo se zahvaljujemo. Na napako smo že opozorili uredništvo. Čeprav so lapsusi 

neizogiben del novinarskega dela, si tudi v pisarni varuhinje želimo, da bi bilo napak v RTV 

vsebinah čim manj.« 



14 
 

Pohvala oddaji Brezno 

Gledalec M. je pohvalil preiskovalni Dosje o sanaciji slovenskih bank z naslovom Brezno (TV SLO1, 6. 

junij) in avtorico Mojco Š. Pašek. 

»Kaj podobnega na RTV Slovenija ze dolgo nisem videl. Pogumno in raziskovalno. Prvič lahko 

iz dna srca rečem, da je bila narejena dobra in pogumna politična oddaja in da je RTV 

upravičila svoje poslanstvo.« 

Varuhinja je pohvalo posredovala odgovorni urednici programa. 

 

II. KULTURNI IN UMETNIŠKI PROGRAM 

Nepopolna špica filma Knjigarna? 

Gledalec I. Z. se je pritožil, da je bilo predvajanje filma Knjigarna (TV SLO1, 6. 6. 2019) prekinjeno oz., 

da se film ni predvajal v celoti. Ob tem je opozoril, da se film tedna pogosto ne začne ob 

predvidenem terminu, ampak z zamikom. 

»Predvajali ste samo 104 minute in okoli 20 sekund (in v takem obsegu je tudi shranjen v 

arhivu 4D), čeprav je film dolg okoli 108 minut. Kar se sredinih filmov tiče, se vam je podobno 

zgodilo 8. 6. 2016, ko je "zmanjkalo časa" filmu "Arthur Newman", krivdo za to pa so takrat 

pripisali starim tehnologijam za predvajanje. Tokrat pa težko verjamem, da je šlo napako, 

temveč sumim, da je šlo za načrtno prekinitev, in to zaradi oglasov. Film se je začel ob 

20:07.12 in bil prekinjen ob 21:51.37, čemur je sledilo več kot 6 minut oglasov.  

Zakaj se v sredin filmski termin sploh uvršča tako dolge filme, da se jih skupaj z oglasi ne da 

odpredvajati v celoti? Odmevi pa moraji biti natanko ob 22:00 na sporedu (čeprav so dan prej 

celo zamudili minuto), pred njimi pa še Vreme. Oglasi se vedno bolj zažirajo v vaše vsebine. 

Da je med športnimi prenosi veliko oglasov, še nekako razumemo, če pa bodo zaradi njih 

začele "trpeti" igrane tuje produkcijske vsebine, pa je to nedopustno in sramotno za 

nacionalno TV. Celovitost predvajanih vsebin je vaš zadnji "branik". Če bodo oglasi tudi to 

uničili, boste postali negledljivi. Komercialnih TV ravno zaradi tega že 15 let ne gledam več.« 

Urednica Uredništva Tujega programa Neli Vozelj Aberšek je odgovorila, da so iz Službe za 

predvajanje programa sporočili, da je bilo predvajanje filma Knjigarna korektno, vključno z obema 

špicama. Dodala je še pojasnilo glede termina predvajanja: 

»Oglasi so po zakonu v tem časovnem pasu sicer omejeni na 7 minut na uro. Za razliko od 

komercialnih televizij ( in na srečo gledalcev) filmov ne prekinjamo, zato jih lahko nemoteno 

spremljate od začetka do konca. Sicer velja, da je v programski shemi prvega programa FILM 

TEDNA predviden z začetkom ob 20.07;  tako je zaradi oglasov, ki po drugi strani še vedno 

predstavljajo znaten del proračuna javne RTV.  

Edini prostor za oglase je torej pred in po filmu, omejitev dolžine filma na 105' in umestitev 

med dve informativni oddaji s točnima začetkoma pa že sama po sebi predstavlja dodatno 

zahtevnost pri selekciji vsebin.«  



15 
 

Dodatno pojasnilo iz varuhinjine pisarne:  

»Dodajamo pojasnilo, da lahko do manjših zamud pri predvajanju programa pride zaradi 

razlike med načrtovanim in realiziranim številom oglasov, vedno pa se termini predvajanja 

»zaokrožujejo« navzdol, da gledalci ne zamudijo programske vsebine, ki so jo želeli videti. 

Verjetno se strinjate, da je manj moteče, če film glede na spored malo zamuja, kot da se 

prične prej.«  

Pritožnik s pojasnili ni bil zadovoljen, vztrajal je, da je opazil okrajšavo v končni špici, kar je po 

njegovem mnenju neprimerno. 

Na svoji zemlji – odzivi na predvajanje filma 

V varuhov nabiralnik sta prišli dve kritiki in ena pohvala glede uvrstitve slovenskega filma Na svoji 

zemlji v praznični spored Televizije Slovenija (25. junij, TV SLO1). 

»Stopimo posamezniki naprej. Se izpostavimo, javno pohvalimo, ali grajamo, kadar je to 

potrebno. Tokrat naj velja VELIKA POHVALA! Praznik. Družinski, osebni, praznik domovine, 

naše države, naše prelepe Slovenije! Vsakršen praznik je lep, je svečan, literarno himničen. Je 

naš. Je skupen, z velikim privilegijem, kajti vsi zdaj živeči, kateri smo bili tu, na tem prelepem 

koščku sveta pod Triglavom, v prelomnih junijskih dneh 1991.leta, smo dosanjali sanje 

generacij in generacij naših prednikov, hrepenečih biti svoji na svojem  – 28 let imamo lastno 

suverenost, imamo državo. In iz naroda smo 25. Rožnika (junija) 1991 postali NACIJA! 

Neponovljivo, neprecenljivo, enkratni zgodovinski trenutek! Bodimo vendar močno ponosni 

na to, mi , zgodovinski privilegiranci! Nacionalna TV SLOVENIJA si zasluži vse pohvale za prikaz 

filma »Na svoji zemlji« na letošnji 28. Dan državnosti , kateri najboljše ubesedi hrepenenje po 

narodovi svobodi, po lastni državi. Ubesedi in ekranizira, zapisujem s Trubarjem: »Stati inu 

obstati« in nato še s Cankarjem: »Narod si bo pisal sodbo sam!« (M. B.) 

»Po celodnevnem zares lepem praznovanju dneva naše domovine Slovenije, sem šokirana ob 

filmu, ki ste ga na TV SLO predvajali pred 22. uro! Čeprav je film na Svoji zemlji in ste morda 

prepričani, da je to najboljša izbira, vam odkrito povem, da se je TV ustavila v času - v letu 

1945! Kako morete? Kdo izbira filme, ki naj jih Slovenci gledamo na prvem, najpopularnejšem 

programu? Ali za RTV ne obstaja objektivni čas po drugi svetovni vojni, da moramo na rojstni 

dan Slovenije ponovno gledati zmagovite rdeče zvezde?« (H. K.)  

»Včeraj, na dan državnosti,  je tvslo prevajala partizanski film Na svoji zemlji v katerem so 

reklamirali rdečo zvezdo. Z vsem spoštovanjem do partizanov, ki so se v veliki večini borili 

proti okupatorju in za boljši svet (med njimi je bil tudi moj nono) lahko zapišem, da je to 

katastrofa. Leta 45 ni prišla demokracija  in neodvisnost pač pa Yu komunistična diktatura. 

Samo na glas izrečena misel o demokraciji in neodvisni Slo je bila po letu 45 smrtno nevarna. 

Leta 1990 nas je 95% glasovalo proti Yu in komunizmu in junija 81 so nas napadli vojaki z 

rdečo zvezdo.« (S. K.) 

Odgovor sta pripravili direktorica TV Slovenija Natalija Gorščak in odgovorna urednica Kulturnega in 

umetniškega programa Živa Emeršič. 

»Igrani film Na svoji zemlji  je prvi slovenski igrani film, posnet po koncu 2. svetovne vojne v 

letih 1947-48 po noveli Cirila Kosmača Očka Orel.  



16 
 

Posnet je bil v Baški grapi, na severnem delu Primorske, ki je med obema vojnama pripadala 

Italiji. V tistem času ljudje na tem področju niso smeli govoriti slovensko, brati slovensko, peti 

slovensko, po 2. sv. vojni pa so lahko vse to ponovno, po skoraj tridesetih letih, lahko počeli. 

V tistem času je t.i. graparjem, severnim Primorcem, snemanje slovenskega filma ogromno 

pomenilo. Naturščiki, ki so nastopali v filmu, in njihovi potomci še danes obujajo spomine na 

snemanje predvsem SLOVENSKEGA FILMA, v ta namen so pripravili tudi spletno stran 

https://www.tpnasvojizemlji.si/ . 

Film velja za klasiko in začetnika sodobne slovenske kinematografije, saj v njem igra vrsta 

znamenitih slovenskih igralcev, med njimi Štefka Drolc, Majda Potokar  in Stane Sever. Izvirno 

glasbo je napisal skladatelj Marjan Kozina. Digitalizirana in restavrirana verzija filma je bila 

javno predstavljena lansko leto ob 70-ti obletnici nastanka filma tudi na Kongresnem trgu v 

Ljubljani, prvič pa na TV SLO na Dan državnosti. Nikakor se ne moremo strinjati z oceno, da 

film "reklamira rdečo zvezdo". Vsa zgodba je posvečena ljubezni Primorcev in Slovencev do 

svoje domovine, do svoje zemlje, kar je simbolno povedano tudi v naslovu.  

Brez partizanskega boja za osvoboditev slovenskega ozemlja in  vrnitve Primorske matični 

domovini tudi neodvisne Slovenije leta 1991 ne bi bilo v tej obliki, kot jo imamo danes. 

Strinjamo se, da bi morala javna RTV SLO posneti film o osamosvojitvi Slovenije leta 1991, 

zato bomo to skušali popraviti do 30-te obletnice samostojnosti slovenske države.« 

Varuhinja je dodala: »Razumem, da imamo različne poglede, menim pa, da bi bilo škoda, če bi zaradi 

odklanjanja simbola prezrli vsebino.« 

Pohvali 

Varuhinja je v vednost prejela pohvalo za oddajo Na kratko. Motnje razpoloženja (13. 6.) in za 

neposredni prenos s tabora slovenskih pevskih zborov iz Šentvida pri Stični (16. 6.). 

 

III. RAZVEDRILNI PROGRAM 

Stereotipni lik Emeralde v Slovenskem pozdravu 

Gledalec B. V. se je pritožil nad humorističnim likom v oddaji Slovenski pozdrav (7. 6.), ki upodablja – 

kot piše v napovedniku oddaje – ciganko in vedeževalko Emeraldo. Pritožnik je menil, da utrjuje 

negativne stereotipe o romski skupnosti. 

»Emeralda govori slabše slovensko, oblečena je v oblačila, ki se jih v skladu z rasistično 

percepcijo javnosti povezuje z Romi (ruta, raznobarvne ogrlice, dolgi črni lasje, krilo,…), 

negativni stereotip pa se ponavlja tudi skozi njene »šale«. Tako je med drugim rekla, da ima 

32 možev, ki imajo skupaj 56 zob, za 8. marec so ji podarili avtomatsko puško in rože, ki so jih 

ukradli sosedom. Skratka, RTV promovira oddajo, v kateri se Rome neposredno označuje za 

preproste (neumne) tatove, ki so naklonjeni nasilju, to odkrito rasistično in sovražno 

sporočilo pa se skrije za »humor«. V kakšen položaj RTV postavlja romsko skupnost v 

Sloveniji, ki se že itak sooča s predsodki, ki številnim Romom in Romkinjam otežujejo 

normalno življenje v Sloveniji?« 

https://www.tpnasvojizemlji.si/


17 
 

 

Odgovorni urednik Razvedrilnega programa Vanja Vardjan je varuhinji sporočil, da bo lik umaknjen iz 

oddaje: 

»Lik Emerelade v oddaji Slovenski pozdrav je prevzet iz lika z enakim imenom in vlogo v 

radijski oddaji Radio ga Ga, ki je na sporedu na Radio Prvi vsak petek ob 10.00. Gre za 

stereotipiziran lik, ki ga interpretira Tilen Artač, v oddaji Slovenski pozdrav pa zanj besedila 

piše uveljavljena slovenska pisateljica Desa Muck.  

Naloga Emeralde je, da pri tekmovanjih, ki potekajo v oddaji Slovenski pozdrav, domnevno 

napoveduje izide, kot to počnejo napovedovalke prihodnosti, ki so v slovenski zgodovini 

pretežno prihajale iz romske populacije. Glede stereotipiziranih izjav navedenih v dopisu se je 

scenaristka približala robu sprejemljivega, oziroma ga presegla, zato smo se odločili, da lik v 

jesenski sezoni umaknemo iz oddaje.« 

Varuhinja je pritožniku odgovorila, da je z uredniškim odgovorom za zdaj zadovoljna, da pa bo glede 

na odgovorjeno pozorna tudi na lik v satirični oddaji Radio Ga ga: 

»Menim, da je odgovorni urednik ustrezno pojasnil okoliščine objave, prav tako je sprejel 

ukrepe, da se vsebina ne bo več pojavljala v etru TV Slovenija. Upam, da bo uredništvo pri 

nadaljnjem snovanju oddaj bolj premislilo vsebine, vključno s tovrstnimi »humorističnimi« 

vložki.  

Na podlagi informacije, da lik vedeževalke Emeralde nastopa tudi v radiu Ga ga, bom pozorna 

tudi pri tej oddaji.  

Ob tem pa na načelni ravni menim, da je bistveno razlikovati kontekst in upoštevati format 

radijskega in televizijskega pojavljanja istega lika.  

Pri Radiu Ga ga gre za uveljavljeno satirično oddajo z močno imitatorsko in improvizatorsko 

ekipo, ki jo avtorji iz tedna v teden gradijo na skrajni stereotipizaciji, pri čemer s smešenjem, 

pretiravanjem in shematizacijo odnosov, odločitev in ravnanj različnih družbenih skupin in 

posameznikov pravzaprav izzivajo in radikalno opozarjajo ne le na družbene deviacije, ampak 

tudi na sprevrženost in nevarnost predsodkov. Poslušalci provokativno in angažirano zasnovo 

oddaje poznajo in razumejo.  

Drugače je, ko se isti lik pojavi v televizijski oddaji, namenjeni ljubiteljem narodnozabavne 

glasbe, kjer je vloga tega lika zožena. Ni več družbeno kritična, ampak namenjena popestritvi 

vsebine s humornim govornim vložkom med glasbenimi točkami. Kontekst je torej povsem 

drugačen. Ko je takšen lik izločen iz imitatorsko-improvizatorske ekipe satirične oddaje, se 

dejansko lahko ustvari vtis, da je vnaprej napisano besedilo namenjeno ugajanju, všečnosti in 

cenenemu humorju, ki se napaja v ukoreninjenih stereotipih.«  

Pritožnik je v odgovoru menil, da odziv odgovornega urednika ni bil zadosten, zmotilo ga je, ker za 

neprimerno vsebino nihče ne bo prevzel odgovornosti. 

 



18 
 

Vem: slabšalno o temnopoltih? 

Gledalec J. K. je sporočil, da je voditelj kviza Vem! v oddaji 6. junija za pripadnika črnske rase uporabil 

neprimerno in rasistično besedo.  

Varuhinjin odgovor z mnenjem in priporočilom: 

»Oddajo sem si ogledala in ugotovila, da je bila dejansko izrečena beseda, ki ste jo zapisali in 

ki v angleškem jezikovnem okolju velja za pejorativen in izrazito slabšalen izraz za črnce oz. 

temnopolte ljudi (in v ZDA za Afroameričane). Z vami se lahko le strinjam, da angleški govorci 

besedo razumejo kot rasistično, in da je zato povsem neprimerna za splošno in nevtralno 

rabo v javnem mediju.  

Menim pa, da je v konkretnem primeru vendarle treba upoštevati še kontekst. Voditelj je 

namreč besedo izgovoril v kontekstu slovenske ljudske balade Lepe Vide, ki jo poznamo 

predvsem iz Prešernove prepesnitve. Dialog je potekal takole (transkript oddaje Vem!, 6. 6. 

2019, 18:45: 50): »Voditelj: "S katero črko se konča izraz za črnca v baladi o Lepi Vidi?" / 

Tekmovalka: "C" / Voditelj: "Tako je, zamorec, nigger, ne."« 

Seveda je tudi slovenska beseda "zamorec", ki je bila geslo v kvizu, danes zaznamovana 

beseda in v SSKJ označena za slabšalno, vendar pa gre v primeru Lepe Vide brez dvoma za 

pesniškega junaka, za poimenovanje, ki je del slovenske literarne dediščine in ga v 

konkretnem leposlovnem kontekstu ne bi mogli označiti za rasističnega.  

V uredništvu Razvedrilnega programa TV Slovenija so mi zagotovili, da so se za geslo odločili 

izključno s takšno utemeljitvijo. Poudarili so, da je bila tudi voditeljeva intervenca mišljena 

izključno v tem kontekstu. Če je bila razumljena drugače, se zanjo iskreno opravičujejo. 

Zagotavljajo tudi, da bodo v nadaljnji pripravi oddaj tem bolj pozorni. 

Pojasnilo uredništva razumem in ga lahko sprejemam. Pri tem se ne spuščam v lingvistično 

plat voditeljeve mimobežne opazke oz. morebitno dilemo, ali gre sploh za istoznačni izraz v 

slovenščini in angleščini. Vsekakor pa menim, da je treba tudi v razvedrilni oddaji, ki ima 

izobraževalno noto, posvečati največjo možno pozornost premišljeni izbiri gesel ter njihovi 

razlagi, saj v javnem mediju niso dovoljena nobena jezikovna ali druga ravnanja, ki bi jih bilo 

mogoče razumeti kot širjenje stereotipov ali žalitev. Na podlagi vašega sporočila bom 

uredništvu priporočila skrbnejšo načrtovanje in izvedbo nove sezone kviza.«  

 

IV. ŠPORTNI PROGRAM 

Dirka po Sloveniji: pripombi glede prenosa 

Gledalec Dirke po Sloveniji P. Z. je imel pripombo glede tona v prenosu (19. 6.). 

»A lahko režiser izklopil mikrofon na cilju ali na štartu ali kjer koli je to, zelo je moteče 

poslušat glasbo z odra. Hvala. Prosim tudi pohvalite ga, zelo lepo posneto.« 

 



19 
 

Odgovor je pripravil odgovorni urednik Športnega programa TV Slovenija Gregor Peternel: 

»Reporterja sta imela komentatorsko mesto v ciljnem prostoru, v neposredni bližini 

ozvočenja, ki ga je uporabljal organizator za namene obveščanja in animacije publike. Ta ton 

je bil zelo močan in čeprav je  reporterski mikrofon usmerjen proti ustom, ob tem ''pobira'' 

tudi ton iz okolice, ki je včeraj motil zvok v neposrednem prenosu. Za to se vam 

opravičujemo. Za današnjo drugo etapo smo poiskali novo tehnično rešitev. Hvala za 

razumevanje.« 

Gledalka J. P. je bila razočarana, ker niso bili prikazani vsi kraji, po katerih je bila speljana kolesarska 

trasa in ker so bili med dirko predvajani tudi oglasi. Pisala je zaradi prenosa 20. junija.  

»Protestiram nad vašo politiko prenosa te dirke. Vmes dajete reklamne oglase (med 

Šentjurjem in Kompolami nad Štorami kar 12 minutni blok)in s tem brišete tiste kraje, ki jih 

takrat prevozijo kolesarji. Pri tem pa vas malo briga, da zanje navijajo tudi naši otroci, starši 

pa komaj čakamo, da bi jih videli med množico navijačev. Danes se je to zgodilo s Štorami. 

Razen tega so se otroci posebej potrudili za ureditev kraja s poslikavo škarp. Televizija pa to 

kar meni nič tebi nič spregleda. Zgrožena sem.« 

Varuhinja je med drugim zapisala:  

»Pojasnjujem, da je petdnevni športni dogodek med večjimi produkcijskimi zalogaji javne 

televizije. Ključna skrb vseh sodelujočih je, da gledalec ni prikrajšan za noben tekmovalni 

zasuk ali prelomni trenutek: to se ne sme zgoditi in se tudi ni zgodilo. Niti zaradi prikaza 

navijaškega vzdušja ali lepot slovenske pokrajine niti zaradi oglasov.  

Seveda pa zaradi poteka in dinamike dirke, a tudi zaradi oglasov, ni bilo mogoče prikazati 

vseh krajev in ljudi, ki so srčno spodbujali kolesarje vzdolž celotne proge. Obžalujem, ker ni 

bilo videti otrok in njihovih poslikav v Štorah oz. okolici.  

Z vašim sporočilom sem seznanila pristojno uredništvo Športnega programa TV Slovenija, ki je 

med svojevrstnim kladivom in nakovalom: poskrbeti mora, da so predvajani vsi načrtovani 

oglasi in da se ne »povozi« noben pomembnejši športni prizor.  

In zakaj so oglasi sploh potrebni? Ker se tudi tako zagotavljajo sredstva, da so takšni prenosi 

sploh mogoči. S trženjem oglasnega prostora se zagotavlja približno petina sredstev za 

televizijsko produkcijo. Tudi sama bi si želela, da bi bilo drugače. 

Iskreno mi je žal, ker ste razočarani. Zagotavljam pa,  da v pri tem ni bilo nobene politike ali 

namere: če se oglasi ne bi predvajali v tem delu dirke, bi se morali v nekem drugem delu, kjer 

zopet ne bi bilo videti vsega.« 

 

V. PROGRAM PLUS 

S Severino v hrvaščini 

Varuhinja je prejela dva odziva na oddajo Od blizu, z dne 11. junij (TV SLO2). Pritožnika je zmotilo, da 

se je voditeljica oddaje z gostjo, pevko Severino Kojić, pogovarjala v hrvaškem jeziku. 



20 
 

»Mislim ,da je tu RTV prestopila vse meje dobrega okusa.Ne želim in mi niti ni potreba 

razlagati zakaj! Če se že ustreže tujim gostom ,da lahko odgovarjajo v tujem jeziku,pa nikakor 

ne sprejmem,da voditeljica primarni komunikacijski jezik uporablja hrvaški jezik.« (T. J.) 

»Ali se javna RTVS zaveda poslanstva, da mora spoštovati Zakon o javni RTVS in Zakon o 

medijih, ki nalagata, da absolutno spoštuje slovenski jezik in pravopisna pravila.(…)  

Javno sprašujem na kateri javni TV v naši soseščini, bi si dovolili voditelji intervjujev, ko se je 

gospa Vesna Milek z pevko Severino pogovarjala v hrvaškem jeziku; ni opravičila; kajti 

prepričan sem, da gospa Severina bi razumela vprašanja voditeljice v slovenskem jeziku; njeni 

odgovori pa bi se naj podnaslavljali.« (D. V.) 

Primer odgovora varuhinje: 

»Pritrjujem vam, da morajo biti vse vsebine RTV Slovenija predvajane v slovenščini – pogovori 

v tujem jeziku morajo biti torej prevedeni in opremljeni s podnapisi ali zvočno sinhronizirani. 

Tako je bilo tudi v primeru, ki vas je zmotil. Voditeljica se je s hrvaško sogovornico 

pogovarjala v hrvaškem jeziku. Pogovor v hrvaščini je bil preveden v slovenščino.  

Sprašujete, zakaj se novinarji in sodelavci RTV Slovenija s tujimi sogovorniki pogovarjajo v 

tujih jezikih? 

Bistvo je, da pogovori potekajo v jeziku, v katerem se gost najbolje izraža ter v katerem 

vprašanja tudi najbolje razume, ter sogovorniku in gostu omogoča, da se med seboj dobro 

razumeta, pa naj si gre za nemščino, angleščino, italijanščino, francoščino, madžarščino ali 

hrvaščino. Menim, da takšnega ravnanja ni mogoče označevati za »servilnost«. Menim, tudi, 

da bi bilo neupravičeno sklepati, da vsak Hrvat dobro razume slovensko ali da vsak Slovenec 

dobro razume hrvaško.  

Cilj vsakega spraševalca, ki se pogovarja v imenu občinstva, mora biti, da ga vprašani razume, 

da je pogovor tekoč, vsebinski in informativen.  

Naloga RTV Slovenija pa je, da za gledalce, poslušalce in bralce RTV vsebin zagotovi 

kakovosten prevod v slovenščino, ne glede na to, v katerem tujem jeziku je potekal pogovor. 

Za to je vedno poskrbljeno in to je bilo storjeno tudi v konkretnem primeru.«  

Pritožnik D. V. s pojasnilom ni bil zadovoljen. Vztrajal je, da je spraševanje v hrvaščini nezakonito: 

»Bistvo je, da mora javna RTVS v Republiki Sloveniji spoštovati zakonodajo in slovenski jezik, 

ne pa »da pogovori potekajo v jeziku, v katerem se gost najbolje izraža ter v katerem 

vprašanja tudi najbolj razume…« kot Vi opravičujete servilnost voditeljice. Ni potrebno 

vsakemu Hrvatu (Severini) dobro razumeti slovenščine in od gospe Kojić nismo pričakovali, da 

v studiu TVS odgovarja v slovenščini. Vendar voditeljica Milek jo je dolžna spraševati v 

slovenščini; /preverite v hiši, da se da urediti, da se prevede vprašanje v hrvaščino/; odgovore 

Severine pa se naj naj z podnapisi prevede v slovenščino.  Tehnika zelo preprosto to 

omogoča, veva da je oddaja snemana in se v montaži pred predvajanjem uredi in se »cilj 

spraševalca, ki se pogovarja v imenu občinstva..« realizirali kakor Vi navajate.«  

Pritožnik je v korespondenco vključil tudi Programski svet in druge naslovnike, med njimi 

jezikoslovce. Varuhinja je daljše dopisovanje sklenila s poudarki o dolžnostih javnega medija: 



21 
 

»Pomembno pa je poudariti, da programska vsebina ni bila razširjana v tujem jeziku, ampak 

ustrezno prevedena v slovenski jezik in razširjana v slovenščini. Pri tem so veljala enaka 

pravila kot pri drugih programskih vsebinah – od igranih in dokumentarnih filmov do 

glasbenega in informativnega programa – ki so izvorno v tujem jeziku, javna RTV pa poskrbi 

za prevod v slovenščino in njihovo razširjanje s kakovostnimi podnaslovi v slovenskem jeziku. 

(…) 

Voditelji in novinarji RTV Slovenija v pogovorih s tujci niso dolžni uporabljati slovenščine. 

Njihova dolžnost je, da pogovor izpeljejo tako, da za gledalce, poslušalce in bralce RTV-vsebin 

pridobijo čim več informacij. S tem namenom uporabljajo jezik, ki jim omogoča, da jih 

sogovornik razume. Dolžnost RTV Slovenija pa je, in tu imate absolutno prav, da te pogovore 

občinstvu posreduje v slovenskem jeziku, torej kakovostno prevedene. V konkretnem 

primeru je bilo brez dvoma poskrbljeno za kakovosten prevod.  

Dodajam še, da oddaja, ki vas je zmotila, ni nobena posebnost ali izstopajoča zadeva, ampak 

gre za ustaljeno in utemeljeno prakso.  

Ob tem omenjam le nekaj primerov: voditeljica Rosvita Pesek se je s podpredsednikom EK 

Timmermansom pogovarjala v nemščini, voditeljica Ksenija Horvat se je z baletnim 

umetnikom Poluninom pogovarjala v ruščini, voditelj Igor E. Bergant se je z nekdanjim 

ekvadorskim predsednikom Correo pogovarjal v španščini in tako naprej. Omenila sem le 

nekaj zadnjih primerov, lahko pa bi naštevala še naprej, saj voditelji in novinarji RTV Slovenija 

govorijo različne jezike, in so pogovore vodili tudi v italijanščini, francoščini, angleščini itd. 

Poudarjam: v vseh primerih je RTV Slovenija dosledno spoštovala zakonska določila in je v 

skladu s svojo vlogo stebra zborne slovenščine občinstvu zagotovila spremljanje pogovorov v 

kakovostni in pravopisno brezhibni slovenščini.« 

 

VI. SPLOŠNO 

Kdaj bom lahko videl priljubljene oddaje? 

Gledalec B. V. je pohvalil oddaje Dobro jutro, Od blizu, Joker in športne prenose, zanimalo pa ga je 

tudi, ali bo TV Slovenija znova predvajala nemško serijo KuDamm 56 in ali bo lahko na ekranih kdaj 

znova gledal Igre brez meja. 

»Pred časom ste ob nedeljah, preden da se je začela serija Ekipa Bled predvajali nemško 

serijo KuDamm 56, pa me zanima ali je v planu da boste to predvajali, ker je bilo sredi sezone 

v prekinjeno? 

Pred dobrimi 25 leti so bile zelo aktualne Igre brez meja. Pa me zanima ali se da to še kje 

videti? Mislim da tega v arhivu ni. Kot petletni otrok sem to zelo rad gledal pa bi rad se 

nasmejal še danes.« 

 

 



22 
 

Pisarna varuhinje: 

»Glede predvajanja nemške serije je pojasnilo prispevala urednica Uredništva tujega 

programa Neli Vozelj Aberšek: »Drugo sezono nemške serije Ku damm bomo predvajali 

jeseni letos (predvidoma začnemo 22.9.). Prvo sezono smo predvajali v celoti, žal pa so nam 

pravice za serije pogosto na voljo šele s časovnim zamikom, kot je to tudi v tem primeru.« 

Zanimala vas je tudi legendarna oddaja Igre brez meja, ki je nastajala v produkciji Evropske 

radiodifuzne zveze. Po naših informacijah, ki so dostopne na spletu, je bila produkcija oddaje 

zaključena leta 1999.« 

Podnapisi se menjajo prehitro! 

Gledalka I. Š. K. je opisala težave pri branju podnapisov ob gledanju tujih filmov na Televiziji 

Slovenija. Menila je, da je težava povezana s hitrostjo menjave podnapisov na ekranu. 

»… moja pripomba se ne nanaša na konkretno oddajo temveč gre za problem, ki ga morda 

kakšno leto ali dve opažam ob gledanju tujih filmov in sicer več ne morem normalno slediti 

podnapisom. Ko sem se posvetovala s prijatelji, so mi v moje veliko začudenje skoraj vsi 

pritrdili, da se jim godi enako. Sama sem mislila, da imam le jaz težave s hitrostjo branja. 

Res je, da spadamo vsi v starostni skupini 60+, pa smatram, da tega vi kot varuh celotnega 

gledalnega telesa ne bi smeli dovoliti, saj gre za starostno diskriminacijo.« 

Barbara Müller, vodja Oddelka za prevajanje in lektoriranje, TV SLO: 

»… standardna bralna hitrost podnapisov v igranih filmih in nadaljevankah se na Televiziji 

Slovenija ni spremenila in že vsa leta ostaja 12 znakov na sekundo. Konkretno to pomeni, da 

je podnapis s 24 znaki (črke in presledki) na zaslonu prikazan najmanj dve sekundi, podnapis z 

48 znaki pa najmanj štiri sekunde. Pri taki hitrosti menjavanja podnapisov naj bi po 

empiričnih raziskavah gledalec brez težav prebral besedilo in obenem spremljal dogajanje na 

sliki. Zato podnaslovni prevod ni zgolj prevod, temveč je prevod in priredba, saj mora 

prevajalec vsebino povedanega, zlasti pri hitrem govoru, zgostiti in povzeti.* Na primer: 

"Novica, ki so jo včeraj objavili mediji", po priredbi postane "včerajšnja novica" - pri tem se 

nič bistvenega ne izgubi, prenese se celotni pomen, le ubeseditev je krajša). 

Manjša odstopanja od predpisane bralne hitrosti so pri filmih in nadaljevankah dovoljena le 

izjemoma, kadar bi s priredbo izgubili ključne informacije in gledalci zaradi tega ne bi mogli 

razumeti zapleta in razpleta dogajanja.« 

Gledalka z odzivom ni bila zadovoljna: 

»Glavno, da je zadoščeno  empiričnim raziskavam gledalcev, je pa vprašanje, kakšna je 

poprečna starost teh gledalcev. Zelo mi je žal, da vam ne pišejo vsi, ki so 60+ in imajo 

podobne težave, pa bi morda tudi vi za kakšno sekundo popustili in tudi nam starejšim 

omogočili nemoteno branje. A vas to kaj stane ali zakaj ne morete pustiti podnapisa na 

ekranu sekundo dlje, namesto tega je ekran prazen preden se začne drug prevod in vsaj 25% 

ljudi ga ne prebere. Če bi bili s tem povezani dodatni stroški, bi to še nekako poskušala 

razumeti, sedaj pa mi to enostavno ni jasno. Lepo pozdravljeni in še sreča, da vsaj angleščino 



23 
 

in nemščino obvladam in se tako znajdem, ni pa to nikakor v redu. Če že prevajate, dajte, da 

to preberemo!« 

Varuhinja je med drugim odgovorila: 

»Želela bi vam še enkrat pojasniti, da je način podnaslavljanja ustaljen, da ima svoje 

zakonitosti, pri čemer je temeljno pravilo, da mora podnapis slediti govorjeni besedi in 

hitrosti govora. Če se govori hitro, se tudi podnapisi menjujejo hitro. Preizkusi so pokazali, da 

poljubno puščanje podnapisov na ekranu in podaljševanje trajanja lahko vodi v prekrivanje 

vsebin, zamike, nesinhronost in napake.  

Če bi se arbitrarno odločili za enosekundno podaljševanje prikaza, neodvisno od vsebine, pa 

bi to pomenilo najmanj še dodatno krajšanje besedila in še radikalnejše povzemanje 

(priredbo).  

Še enkrat zapisujem, da se vodja pristojne službe pri navajanju podatkov ni sklicevala na 

občutke, kdo lahko kaj nemoteno prebere, ampak na podatke, pridobljene s preizkusi. 

Resnično mi niso znani podatki, ki ste jih v pismu verjetno po občutku navedli vi (o četrtini 

takšnih, ki berejo počasneje), čeprav seveda razumem, da se gledalci razlikujemo med seboj, 

ne le generacijsko, ampak tudi glede na senzorno (vidno, slišno) dojemanje vsebin. (…) 

S tem pojasnilom sem načeloma izčrpala možnosti posredovanja v zadevi. Ne glede na to vas 

prosim, da mi posredujete naslov ene konkretne televizijske oddaje (dokumentarca, filma), ki 

je bila po vašem mnenju takšna, da so bile med podnapisi prazne sekunde, ki bi po vašem 

mnenju vam pomenile bistveno razliko v bralni hitrosti.« 

Korespondenca se je nadaljevala. 

Označevanje vsebin glede na starostne skupine  

Gledalec J. P. je opazil, da se pred različnimi televizijskimi vsebinami, tudi npr. pred filmom Na svoji 

zemlji, pojavljajo oznake in opozorila o (ne)primernosti vsebin za otroke in mladoletnike. Zanimalo ga 

je, zakaj.  

Varuhinja je gledalcu pojasnila, da je označevanje predpisano v Zakonu o avdiovizualnih 

komunikacijah in da je za spremljanje uresničevanja določil tega zakona prisotojen Akos. Pojasnila je 

še, da ima RTV Slovenija poseben kodeks o estetskih in etičnih merilih, v katerem je natančno 

navedeno, kaj so prizori pretiranega nasilja (pravilnik je objavljen tudi na spletni strani 

www.rtvslo.si/varuh).  

 

 

 

 

 

 

http://www.rtvslo.si/varuh


24 
 

RADIO SLOVENIJA 
 

I. RADIO PRVI 

O glifosatu v Intelekti 

Gledalec in poslušalec T. M. (glej zadevo Dovolj celovito o glifosatu v Tedniku? na str. 7 - 8) se je v 

več odzivih pritožil nad obravnavo tematike glifosata v radijskih in televizijskih programih. Med 

sogovorniki je pogrešal profesorja z Biotehniške fakultete B. Bohanca.  

Kritičen je bil tudi do oddaje Intelekta z naslovom Glifosat buri duhove, objavljene 16. aprila na 

Prvem.  

»Zakaj nikoli ne pride v studio predstavnik stroke, no v Intelekti je dobil drobec časa. (…)  

Samo bedno mi je, da tudi RTVSlo pluje v populizem najpritlehnejše sorte, temelječ na za 

družbo nevarnem zavajanju. Koneckoncev bodo verjetno nenevarni glifosat zamenjali res 

nevarni herbicidi.« 

Iz pojasnila varuhinje (v delu, ki se nanaša na Intelekto): 

»V štiridesetminutni Intelekti so dejstva, razlage in mnenja prispevali: Štefan Domej (Rinkole 

pri Pliberku), Heidi Hautala (Evropski parlament), Anca Paduraru (Evropska komisija) in Erich 

Roscher (Kmetijska zbornica Celovec), dr. Janko Božič (Biotehniška fakulteta), dr. Jernej 

Drofenik (Uprava za varno hrano, veterinarstvo in varstvo rastlin), dr. Lucija Perharič (NIJZ), 

Sonja Tomšič (Onkološki inštitut) in dr. Vesna Zadnik (Onkološki inštitut).  

Tudi glede teh sogovornikov se ne bi mogla strinjati z vašim zapisom, da so besedo dobili 

»instant ekologi«, »alter raziskovalec in podobni 'tiči'«. Menim, da je novinar predstavil 

genezo oz. zgodovino uporabe glifosatov, različne vidike, raziskave ter argumente za in proti. 

Navajam iz novinarjevega uvoda: »Razprave o škodljivosti glifosata ne potihnejo, prav 

nasprotno; vse glasnejše so. Eni trdijo, da ogroža zdravje ljudi in povzroča raka; drugi, da je 

strupen za živali; tretji opozarjajo, da ni boljšega; četrti kažejo na študije, ki ne dajejo jasnih in 

enoznačnih odgovorov.« In še: če ste oddajo pozorno poslušali, potem niste mogli preslišati, 

da je toksikologinja Perharjeva glede učinkov podala podobno pojasnilo kot vi ter posvarila 

pred nepotrebno paniko. 

Kot sem sama nedvoumno razumela iz obeh oddaj, glede katerih ste mi pisali, je tematika 

večplastna, razprava o škodljivosti glifosata pa živahna ne le na ameriških sodiščih in v 

evropskih parlamentarnih dvoranah, ampak tudi v strokovnih krogih. Zagotovo obstaja še 

kakšno drugačno (strokovno ali laično ali lobistično) mnenje. Ne dvomim, da bi lahko zanimiv 

pogled predstavil tudi profesor, ki ga omenjate. Dejstvo je, da je tematika polemična, kar sta 

oba avtorja upoštevala pri zasnovi oddaje, v kateri sta z vso dolžno skrbnostjo in v okviru 

formata/žanra prikazala širok diapazon pogledov, ki gledalcem oz. poslušalcem omogočajo 

najširši vpogled v tematiko. Menim, da je to tudi naloga javnega medija. Menim tudi, da je 

vaš zapis o populizmu in zavajanju neupravičen.«  

 



25 
 

II. RADIO KOPER 

Necelovito s padlim gradbincem 

Poslušalec B. B. je podal pritožbo glede intervjuja z Dušanom Črnigojem na Radiu Koper (Primorski 

kraji in ljudje, 5. 5. 2019). Menil je, da javni radio ne bi smel pred mikrofon povabiti nekoga, ki je bil 

obsojen zaradi kaznivih dejanj, sploh pa ga ne bi smeli spraševati »nekritično in enosmerno«, s čimer 

je bilo obsojenemu po pritožnikovem mnenju omogočeno, da je bil predstavljen kot "mučenik 

sistema". 

»Novinarka z vprašanji napeljuje na neustrezna in neresnična dejstva, nestrokovno in 

enosmerno predstavi problematiko gradbenega sektorja in enega izmed baronov, ki so 

Slovenijo pripeljali do stanja danes, predstavi v izjemno enosmerni podobi. Gospod Črnigoj 

omenja, da baroni (Zidar, on itd) niso odgovorni za propad gradbenega sektorja, temveč je 

odgovornos za to na strani bank. Ali lahko pričakujemo, da bo novinarka dala besedo tudi 

Ivanu Zidarju, ki se ga omenja in se mu navaja izjemne dosežke pri vzponu gradbeništva v 

Sloveniji.« 

Odgovorila je urednica informativnega programa Radia Koper Tjaša Škamperle: 

»Naj najprej pojasnimo kontekst oddaj Primorski kraji in ljudje. Te so načeloma in praviloma 

res namenjene predstavitvi krajev, reportažam, intervjujem z zanimivimi Primorci. Prvo 

oddajo v mesecu pa v letu, ko Radio Koper obeležuje 70 let delovanja, namenjamo ljudem, ki 

v tem letu tudi praznujejo 70 let in ki so primorski prostor sooblikovali ter predvsem njihovim 

spominom na minulih 70 let. Tako smo gostili zgodovinarja dr. Jožeta Pirjevca, zamejskega 

politika dr. Miloša Budina, glasbenika Tulia Furlaniča, dr. Nadjo Terčon.  

V naboru potencialnih »70 letnikov« imamo za letos več oseb, in v njem je bil tudi Dušan 

Črnigoj.  

Ob novinarkinem predlogu, da ga umestimo v ta poseben niz oddaj, ki so, ponavljam, 

namenjene predvsem orisu »gradnje časa in prostora«, smo se seveda tudi sami najprej 

vprašali, zakaj pa ne? Še danes namreč na vsakem koraku Primorske vidimo sledi dejanj, 

potez. Kot smo slišali, pa je imel sogovornik tudi zanimive spomine na povojno obdobje.  

Da je bil obsojen, po našem mnenju ne sme biti izključevalni razlog. Dogovorili smo se, da se 

temu »obdobju« ne bomo ognili. Mogoče nezanemarljivo pri odločitvi je bilo, da je bil to 

njegov prvi radijski intervju, ki ga je po obsodbi dal. Enega je g. Črnigoj dal le takoj ob prihodu 

iz zapora za Primorske novice. Pomembno je vedeti tudi, da smo na Radiu Koper sojenje v 

vseh zadevah, kjer je bil pravnomočno obsojen in tudi oproščen, spremljali, o njih poročali, 

ter pripravili tudi komentarje. Ko je g. Črnigoj zapustil zapor, smo, tako kot druge novinarke 

ekipe, čakali na izjavo o tem, ali bi ravnal drugače … Odgovora nismo dobili. Pred leti smo 

poročali tudi, da mu je občina Ajdovščina odvzela naziv častnega občana, njegovega odziva 

zaradi služenja kazni nismo mogli dobiti. Zato se nam je zdela privolitev v ta pogovor 

priložnost, da ga vse to vprašamo. Ker pa ni šlo za aktualno (politično - gospodarsko) oddajo 

ali intervju, to ni bilo postavljeno v fokus oddaje, ki je praviloma dolga med 15 in 20 minut.  

Poslušalec je pred posnetkom slišal naslednjo napoved: 'V oddaji Primorski kraji in ljudje 

vsako prvo nedeljo v mesecu gostimo Primorce, ki so rojeni istega leta kot naš radio. Z njimi 



26 
 

se spominjamo desetletij, dogodkov, ljudi, osebnosti, ki so sooblikovali primorski prostor. 70 

let letos praznuje tudi Dušan Črnigoj, ki je skoraj tri desetletja vodil gradbeno podjetje 

Primorje. To je gradilo primorski in širši slovenski prostor. Svetlim in razvojno naravnanim 

časom je sledilo grenko obdobje, ki je takorekoč svetovno podjetje pahnilo v stečaj. Njegov 

prvi mož je bil na eni in drugi strani. K pogovoru ga je povabila Ingrid Kašca Bucik.' Sledil je 

posnetek.« 

Varuhinja je v odgovoru poslušalcu zapisala mnenje in priporočilo: 

»Menim, da je urednica dobro pojasnila zasnovo oddaje in okoliščine pogovora. 

Ne morem se strinjati z vašim mnenjem, da je bilo problematično že dejstvo, da je bil 

dolgoletni šef gradbenega giganta Primorje sploh povabljen pred mikrofon. Kot večkrat 

poudarim, v javnem mediju ni prepovedanih gostov in tem. Seveda pa je pri vsaki vsebini 

pomembno, kakšna sta bila fokus in kontekst, kakšna sta bila žanr in zasnova oddaje ter ali je 

novinar upošteval poklicna merila in načela novinarske etike.  

Menim, da ni sporno, če je uredništvo v oddajo o primorski sedanjosti in preteklosti povabilo 

dolgoletnega prvega moža Primorja, ki je toliko let sodeloval v gospodarskem razvoju 

območja, čeprav je kasneje sodeloval tudi v stagnaciji ter ravnal družbeno nesprejemljivo. .  

Strinjam pa se z vašo pritožbo, da je bil sporen potek oddaje, saj je bilo gostu omogočeno, da 

relativizira svojo odgovornost in sodelovanje v gospodarskem kriminalu ter pravnomočne 

sodne odločitve. 

 Če se je uredništvo odločilo, da je obsojeni gradbinec primeren gost oddaje, ki Primorsko in 

Primorce prikazuje v pozitivni luči, bi moralo vnaprej definirati, kakšen bo fokus pogovora. 

Ker je pogovor tekel ne le o zgodovini, ampak tudi o aktualnih zadevah, torej o propadu 

gradbinca, njegovem stečaju, nastali gospodarski škodi, pravnomočnih sodbah in postopkih, 

ki še trajajo, bi bila novinarkina dolžnost, da se na takšen pogovor ustrezno pripravi ter ga 

izpelje tako, da poslušalcu zagotovi celovite informacije. Celovitost bi v tem primeru 

pomenila, da bi bila predstavljena tako sogovornikova vloga v obdobju gospodarskega razvoja 

kot v obdobju zatona, propada podjetja, njegovih kaznivih dejanj ter posledicah teh dejanj za 

Primorsko. 

Ne more nas presenetiti, če pravnomočno obsojeni zadevo olepšuje in govori o tem, da so 

imeli v gradbeništvu "težave", ki jih je bilo pač treba reševati, ter izrecno izjavi, da nikoli ni 

storil ničesar narobe in da ni nikoli sodeloval v kriminalnih dejanjih. Dolžnost novinarjev pa je, 

da do sogovornikov vzpostavijo kritično distanco ter v imenu javnosti vsebino izrečenega 

razčistijo in informacije dopolnijo z relevantnimi dejstvi: kako je propadlo Primorje ter v 

kakšnem gospodarskem kriminalu oz. kaznivih premoženjskih dejanjih je sodeloval. Kot je 

znano, ga je sodišče na zaporno kazen pravnomočno obsodilo v ločenih postopkih zaradi 

kaznivega dejanja podkupovanja v pridobivanju posla na brniškem letališču in kaznivega 

dejanja preslepitve pri pridobitvi državnih pomoči. V zadevi Stavbenik (kaznivo dejanje 

povzročitve velik gospodarske škode) je bil oproščen, postopek v zvezi s kaznivim dejanjem 

zlorabe položaja v financiranju šentviškega predora pa še traja.  



27 
 

Če strnem: ni narobe, da je Radio Koper v oddaji portretiral Dušana Černigoja, če je 

uredništvo presodilo, da je to za poslušalce zanimivo in relevantno. Narobe pa je, da je bila 

predstavitev pomanjkljiva, nekritična, necelovita in vsebinsko okrnjena.   

S tem mnenjem sem seznanila uredništvo Radia Koper in mu priporočila notranjo razpravo o 

Programskih standardih in Poklicnih merilih in načelih novinarske etike, upoštevanje 

smernic oz. takšno ravnanje v prihodnje, da se tovrstne pomanjkljivosti ne bodo ponovile.« 

Odgovorni urednik Andrej Šavko je sporočil, da so o oddaji opravili temeljito analizo znotraj 

uredništva in da so se tudi v uredništvu kresala različna mnenja: od tega, da je bila odločitev o 

intervjuju pravilna, do tega, da se z gostom sploh ne bi smeli pogovarjati. Napovedal je, da bodo v 

snovanju naslednjih oddaj upoštevali mnenje in priporočilo. 

 

MMC 
 

I. VSEBINA 

O umiku komentarjev 

Več uporabnikov se je odzvalo zaradi brisanja uporabniških komentarjev, nekateri so varuhinji 

posredovali tudi korespondenco z administratorjem.  

»Ker smatram, da imam vso pravico komentirati na portalu, ki ga tudi sam financiram, se 

obracam na vas, da mi to zagotovite.« (P. B.) 

»Vaša pavšalna ocena, da je moj komentar neprimeren, ni noben odgovor. ZAHTEVAM 

POJASNILO, KAJ JE V NJEM NEPRIMERNEGA!!!« (R. M.) 

Ne morem verjeti, da mi je administrator danes zavrnil objavo sledečega komentarja o 

Gruziji! (Ti-ne) 

Primer odgovora varuhinje: 

»Pojasnjujem, da imajo administratorji ne le pravico, ampak tudi dolžnost, da spremljajo 

uporabniške zapise ter odstranjujejo neprimerne komentarje, kot to definira Zakon o medijih 

(8. člen: »Izdajatelj, ki v okviru medija dovoljuje komentiranje javnosti, mora oblikovati 

pravila za komentiranje ter jih javno objaviti na primernem mestu v mediju. Komentar, ki ni v 

skladu z objavljenimi pravili, mora biti umaknjen v najkrajšem možnem času po prijavi 

oziroma najpozneje v enem delovnem dnevu po prijavi.). Kaj piše v pravilih, lahko kadar koli 

preverite na tej povezavi: https://moj.rtvslo.si/uporaba/pogoji-uporabe/455920#pravila.  

Kot varuhinja lahko podam le načelno pojasnilo, da administratorji delujejo v skladu s svojimi 

pristojnostmi, na podlagi akumuliranega znanja, izkušenj in vsakokratne presoje konteksta. 

Glede konkretnega zapisa so vam podali vsa potrebna pojasnila, prav tako so pravočasno, 

spoštljivo in razumljivo odgovarjali. Kot so vam pojasnili v odgovorih, je vaš zapis mogoče 

različno razumeti, tudi kot spodbujanje nasilja. 

https://moj.rtvslo.si/uporaba/pogoji-uporabe/455920#pravila


28 
 

Menim, da je koristno, če na primer uporabnik, ki nikakor ni imel namena kršiti pravil, 

odstranitev komentarja razume kot jasno sporočilo, da njegov zapis očitno ni bil dovolj jasen 

in da ga je smiselno popraviti.«  

Pritožnikom, ki z odgovorom niso bili zadovoljni, je Varuhinja v nadaljnji korespondenci pojasnjevala 

vlogo moderatorjev, pravila komuniciranja na spletu in tudi svojo vlogo ter posredovala pri 

odpravljanju dilem, ki so jih uporabniki izpostavljali. 

Napake in zatipki v člankih – zakaj se jih ne sme komentirati? 

Uporabnik H. B. že dalj časa opaža napake in zatipke v člankih na MMC, kar je po njegovem mnenju 

nedopustna praksa. Na to je opozoril tudi v komentarjih, ki pa so bili izbrisani. 

»Ime Združeni narodi so bili zapisani kot Zdrućeni narodi. Beseda četrti je bila zapisana kot 

četri. Namesto leto 2027 je pisalo 2017.  

Ko sem omenjene napake mirno omenil v komentarju, jih je avtor odpravil, komentar pa 

izbrisal in si elegantno umil roke, da drugi bralci ne bi opazili njegove malomarnosti. 

Komentar je bil povsem na mestu, miren, korekten in vljuden. Skratka ni kazal nikakršnega 

indica, na podlagi katerega bi si ga lahko nekdo dovolil izbrisati. Ko sem opozoril na to 

dejanje, je bilo moje opozorilo ponovno izbrisano, brez kakršnekoli razprave. Na to 

nedopustno prakso sem opozoril še vsaj sedemkrat in komentarji so bili vedno znova 

izbrisani.« 

Urednica Kaja Jakopič je pojasnila brisanje komentarjev in odgovorila na varuhinjino vprašanje, kako 

nameravajo ukrepati, da bo napak in zatipkov manj.  

»V komentarjih  pod članki uporabniki lahko komentirajo vsebine članka, vse ostale 

komentarje, ki se ne nanašajo na vsebino članka, umikamo. Gumb prijavi napako pod 

člankom pa je namenjen opozarjanju na različne napake v člankih. Uporabnikom 

odgovarjamo na vprašanja, ki nam jih pošljejo preko obrazca Zahtevaj pojasnilo, na vprašanja 

v komentarjih se ne odzivamo. 

»Glede napak in zatipkov v člankih so v zadnjem obdobju novinarji in uredniki prejeli več 

opozoril, da so bolj natančni ter da  pogledajo tekste pred objavo in popravijo vse zatipke in 

ostale napake. Na voljo imajo tudi poseben program, ki jih na napake opozori. Ker smo 

omejeni z ekipo lektorjev in je v uredništvo na turnusu samo en lektor, zaradi ažurnosti ne 

moremo čakati, da vse tekste pred objavo pregledajo še lektorji.«  

Kakšni članki gredo na naslovnico portala? 

Varuhinja je prejela pritožbo G. X. glede umestitve intervjuja s Paulom Giannasijem, gostom posveta 

Spletnega očesa o sovražnem govoru, na naslovnico MMC.  

»Rad bi se pritožil na prioriteto novic in na novico na vstopni strani vašega spletnega portala 

MMC (https://www.rtvslo.si/). Specifično me moti "novica" -  "Paul Giannasi: Besede 

zagotovo ubijajo", ki govori kako sovražni govor ni enak svobodi govora in kako "nevaren" je 

svet, če pustimo da je svoboda govora še vedno svobodna, medtem ko po drugi strani 

govorite kako bi moralo biti kot v Veliki Britaniji kjer je svoboda govora malo manj kot, da ne 

prepovedana in je zadovoljstvo naroda skoraj ničelna. 

https://www.rtvslo.si/


29 
 

(…) glede na to, da še vedno plačujem davke in vaše prispevke se mi ne zdi prav, da so novice 

propagandno usmerjene in ko pokličem na MMC, da vprašam kako je možno, da novica, ki jo 

je par dni prej promoviral FDV (isti ljudje ki delajo tudi pri RTV) mi Ksenija Tratnik enostavno 

reče - "tako smo se pač odločili". 

Prosim za pojasnilo kako postavljate prioritete novic in kako je možno, da so novice na prvi 

strani skoraj vedno propagandno (levičarsko) usmerjene in še vedno govorite, da ste politično 

nevtralni.« 

Odgovor varuhinje:  

»Glede zbiranja, odbiranja, izbiranja, uvrščanja in umeščanja novic v oddaje in na splet RTV 

Slovenija pojasnjujem, da uredniki sledijo različnim načelom, med njimi so načela aktualnosti, 

pomembnosti, zanimivosti, pluralnosti, posebnosti in raznovrstnosti.  

Pri tem skušajo zagotoviti ustrezno razmerje novic o dogodkih v Sloveniji in po svetu, o 

politiki, gospodarstvu, družbi, financah, kulturi, lokalnem dogajanju, športu itd. Na odločitve 

vplivajo tudi druge okoliščine, denimo dnevna bera izstopajočih dogodkov.  

Glede konkretne vsebine, ki vas je zmotila, lahko pojasnim, da je Paul Giannasi predaval na 

dogodku Sovražni govor - lokalni odzivi na globalno nevarnost, ki ga je organizirala prijavna 

točka Spletno oko (https://www.spletno-oko.si/o-prijavni-tocki/kdo-smo  ). Dogodka sem se 

kot obiskovalka udeležila tudi sama, saj menim, da izobraževanja o svobodi govora, 

sovražnem govoru in drugih oblikah neprimernega govora ni nikoli preveč. Hkrati menim, da 

je na vseh ravneh - tudi v govoru - treba slediti načelom slovenske ustave, ki jo kot najvišji 

pravni akt v Republiki Sloveniji za protiustavno označuje vsakršno spodbujanje k narodni, 

rasni, verski ali drugi neenakopravnosti ter razpihovanje narodnega, rasnega, verskega ali 

drugega sovraštva in nestrpnosti. 

Dodajam še splošno pojasnilo, da so za uredniške odločitve in njihovo razlago formalno 

pristojni odgovorni uredniki; kako so njihove pristojnosti porazdeljene na novičarskem 

portalu www.rtvslo.si, je razvidno iz impresuma, ki je objavljen na tej povezavi: 

https://www.rtvslo.si/rtv/kdo-smo/multimedijski-center/impresum/473138.« 

 

II. STORITVE 

Ukinitev komentiranja na starem portalu,  

Uporabniki so tudi junija pisali zaradi majske ukinitve komentiranja člankov na starem portalu 

rtvslo.si. 

»… prav nič mi ni všeč, da je MMC na starem portalu ukinil možnost komentiranja in branja 

komentarjev, čeprav so trdili, da bodo star portal v celoti ohranjali približno eno leto po 

lansiranju novega. Ko sem jih vprašal, zakaj so to storili, pa so mi odgovorili, da "se zaradi 

tehničnih razlogov določene stvari postopoma opuščajo". Zakaj potem obljubljajo nekaj, za 

kar so vedeli, da ne bo zdržalo?« (I. Z.) 

https://www.spletno-oko.si/o-prijavni-tocki/kdo-smo
http://www.rtvslo.si/
https://www.rtvslo.si/rtv/kdo-smo/multimedijski-center/impresum/473138.


30 
 

Varuhinja je posredovala pojasnila, ki jih je vodja MMC Luka Zebec pripravil maja, ob ukinitvi 

komentiranja (majsko poročilo str. 43 – 45). 

RTV 4D: motnje pri predvajanju TV-programov v živo 

Varuhinja je prejela dve pritožbi glede težav pri spremljanju TV vsebin v tujini. Gledalka A. L.  je imela 

težave s spremljanjem Studia City po spletu, gledalka K. Š. pa ni mogla gledati Dnevnika in nekaterih 

drugih oddaj. 

»Iz tujine lahko spremljam dnevnik v živo (kar je smiselno in ima svoj čar) le na računalniku. 

Žal pa se pojavljajo vse prepogosto povsem nerazumljive motnje: predvajanje "zmrzne" in se 

kasneje nadaljuje ali tudi ne; nenadoma se pojavi napis, da programa ni mogoče spremljati, 

ker ni iz domače produkcije ali se celo pojavi oddaja, ki je bila na sporedu pred dnevnikom 

(VEM).  

Dvakrat sem pskušala s temi neprjetnimi dejstvi sesznaniti vaše sodelavce, neuspešno, je pa 

bilo omenjeno, da nisem edina, ki se pritožujem. Sogovornik je bil aroganten, izgovarjal se je 

na to, da sama premikam nekakšen trak sem in tja, kar seveda ni res, ne morem pa tega 

dokazati. Je pa omenjal tudi, da niso vsi brskalniki ustrezni za predvajanje vašega programa, 

pa še, da bo seznanil sodelavce (jutranje). Danes se na primer nisem niti dotaknila 

računalnika, internet je deloval povsem stabilno odlično, pa sem doživela dve od navedenih 

motenj. Naj dodam, da na istem računalniku povsem brez težav gledam tako Netflix kot 

Eurosport. 

Menim, da je poslanstvo RTV Slovenije tudi tehnično brezhibno predvajanje sporeda v živo, 

ker le tako lahko vsaj delno držimo stik z domovino tisti, ki ne živimo v Sloveniji. 

Oddajo z motnjami se pač naveličaš gledati...«  

Varuhinja se je strinjala, da bi morali biti programi RTV dostopno v kakovostni obliki po vseh potek in 

dodala: 

»Razumljivo je, da je z zunanjo (kupljeno) domačo ali tujo produkcijo nekoliko drugače, saj 

gre lahko za omejene pravice ali geoblokado. Nikakor pa ne bi smeli imeti težav s programi 

RTV SLO, Vaše pismo bom (v anonimizirani obliki) nemudoma posredovala pristojnim in se o 

zadevi tudi pogovorila z njimi. Tehnološka veriga sicer ni v moji domeni in je tudi ne razumem 

povsem, zato je mogoče, da bom za rešitev ali kakovosten odgovor od vas potrebovala še 

kakšen podatek. V tem primeru vas bom prosila za dopolnitev.«  

Pristojni na MMC so potrdili, da so napake zaznali in jih odpravljajo. Uporabnici sta bili naprošeni, naj 

izpolnita obrazec za prijavo napake (https://www.rtvslo.si/modload.php?&c_mod=avareport ).  

 

 

 

 

https://www.rtvslo.si/modload.php?&c_mod=avareport


31 
 

RTV SLOVENIJA 
 

I. JEZIKOVNA KULTURA 

Migrant ali prebežnik? 

Bralec vsebin na teletekstu A. A. je spraševal o razlikovanju med besedama migrant in prebežnik. 

Menil je, da je uporaba besede prebežnik neustrezna. 

»Uredništvo TTX RTV Slovenije je 30.05 2019 ponovno zavajalo gledalce s tem, da je ilegalne 

migrante iz Maroka , kot že mnogokrat doslej imenovalo z izmišljeno besedo"prebežniki". 

Uredništvovse migrante trmasto naslavlja z zavajajičim imenom, tudi v primerih, ko je evidentno, 

da gre za ekonomske migrante iz Alžirije , Maroka, Pakistana in ostalih varnih držav in z zapisi na 

TTX daje vtis, da ti migranti bežijo pred vojnimi grozotami in smrtjo. S tem se  navijaško postavlja 

na stran radikalne levice, ter še bolj potrjuje že večkrat izkazano pristranskost. Z vsem naštetim je 

zgoraj omenjeno uredništvo večkrat kršilo pravico gledalcev javne RTV do nepristranske in 

pravilne obveščenosti.«  

Varuhinja je napovedala, da bo k razpravi o tem vprašanju povabila neformalno skupino za jezkovne 

smernice. Pritožniku je med drugim odgovorila: 

»Pojasnjujem, da v medijih javne RTV obe besedi uporabljamo tako, kot je to predlagala 

terminološka sekcija Inštituta za slovenski jezik Frana Ramovša pri ZRC SAZU, in sicer kot 

krovno poimenovanje za migrante, ki iz različnih vzrokov (ekonomskih, političnih, verskih itd.) 

zapustijo svojo državo, zlasti če v drugo državo vstopijo ilegalno. Več o tem si lahko preberete 

na tej povezavi: https://isjfr.zrc-sazu.si/sl/terminologisce/svetovanje/prebeznik#v .  

V povezavi z migracijami/selitvami se v različnih kontekstih uporabljajo še druge nevtralne 

besede, denimo: begunec, izseljenec, emigrant/imigirant, pregnanec, azilant/prosilec za azil, 

razseljena osebnost, tujec/tuji državljan, ekonomski migrant itd., ob tem pa tudi še številne 

zaznamovane besede, strokovne pojme ali publicistične besedne zveze, s katerimi 

migracijam/selitvam dodajamo specifičen pomen (s trebuhom za kruhom, beg možganov, 

disidentski val, prisilne/krožne migracije, etnično čiščenje itd.).«  

Bančna luknja ni strokoven izraz! 

Varuhinja je prejela odziv E. Z., ki se je pritožil nad uporabo izraza »bančna luknja« v programih in 

vsebinah RTV Slovenija.  

»To bi lahko v najboljšem primeru bila metafora za izgubo in posledično ugotovljeni negativni 

kapital bank. Izraz bančna luknja ni strokoven in ga MSRP ne pozna. Menim, da morajo novinarji 

če govorijo o tej problematiki dosledni in ne smejo uporabljati pristop "licenca poetika", ker gre 

kot vam je znano za strokovne zadeve.« 

Jezikovna svetovalka uredništva Informativnega programa je pojasnila:  

»V prenesenem smislu ga puščamo predvsem v naslovju, da pritegne in ker vsi vemo, za kaj gre, v 

besedilu voditelja, novinarja (če pride do lektorja) pa nadomeščamo s tistim, kar sicer pomeni: 

https://isjfr.zrc-sazu.si/sl/terminologisce/svetovanje/prebeznik#v


32 
 

izguba, primanjkljaj, dokapitalizacija ipd.« Kot ste prebrali, se v uredništvu strinjajo z vami, da 

izraz »bančna luknja« ni uraden izraz za negativno finančno stanje bank kot posledico neplačanih 

posojil.  

Ob tem pojasnjujemo, da denimo tudi »slaba banka« ni uraden izraz, ampak gre Družbo za 

upravljanje terjatev bank. Oba izraza pa se uporabljata v novinarskem jeziku, saj se v medijih 

uporablja publicističen jezik, katerega cilj pa je občinstvu zapletene pojave, pojme ali izraze 

narediti obče razumljive.  

Zahtevno tematiko, kar sanacija bank nedvomno je, tako novinarji pojasnjujejo v jeziku, ki ga 

razume tudi širša in ne le strokovna javnost. Izraz »bančna luknja« so pri poročanju o bančnih 

terjatvah prevzeli vsi slovenski mediji. Uporabljajo ga celo na ministrstvu za finance 

(http://www.mf.gov.si/si/medijsko_sredisce/novica/2642/), mesto je našel tudi v strokovni 

literaturi (https://dk.um.si/IzpisGradiva.php?id=63599).« 

Ne Udine, Videm! 

Gledalec L. S. je opozoril na uporabo italijanskega krajevnega imena Udine, namesto slovenskega 

imena Videm, v spletnem sporedu MMC, pri napovedi nogometne tekme, ki je bila na sporedu 30. 

junija na TV SLO2. 

»Uporabljajmo prosim slovenska imena krajev, ne tujih.« 

Iz odgovora pisarne: 

»Opozorilo smo nemudoma posredovali pristojnim, ki so napako takoj odpravili. Kot ste lahko 

opazili, je pri napovedi nogometne tekme že navedeno slovensko ime kraja.« 

 

II. OGLAŠEVANJE 

Več gledalcev je ob robu drugih pritožb pisno in ustno protestiralo zaradi velikega števila ponovitev, 

oglasov in TV prodaj v programih javne televizije. Napovedovali so, da za ponovitve in reklame ne 

bodo plačevali RTV prispevka. Varuhinja je podajala pojasnila o javnem medijskem servisu in RTV 

prispevku.  

 

III. DOSTOPNOST IN PRILAGOJENI PROGRAM 

Kdaj še več zvočnih podnapisov? 

Gledalec L. Č. G. je pohvalila e-bralca, ki mu koristi pri branju podnapisov na TV Slovenija. Opazil je, 

da z njim niso »pokrite« vsebine, zato ga zanima, ali se bo storitev razširila.  

»Sem dislektik in ne morem brati tako hitro, kot se menjajo podnapisi. Kupil sem si ga za 

računalnik. In sedaj mnogo več lahko preberem. Bilo bi dobro, če bi obstajal za mobilne 

naprave. Za boljšo pokritost tekstov  se zahvaljujem.«  

 

http://www.mf.gov.si/si/medijsko_sredisce/novica/2642/
https://dk.um.si/IzpisGradiva.php?id=63599


33 
 

Odgovor je pripravila Mateja Vodeb, vodja Službe za dostopnost programov: 

»Še vedno oddajamo tudi zvočne podnapise s pomočjo sinteze govora e-bralec. Na voljo so v 

dnevno informativnih oddajah Televizije Slovenija. Je pa res, da smo imeli v preteklem tednu 

zaradi tehnične napake v produkcijski verigi izpad storitve in zato ste morda predvidevali, da 

zvočnih podnapisov ni več. Napako so kolegi iz tehnične produkcije odpravili v najkrajšem 

možnem času in storitev spet deluje. Za izpad storitve se vam iskreno opravičujemo.  

Predvidoma bodo že konec letošnjega leta na voljo tudi zvočni podnapisi za dokumentarne in 

druge oddaje, ki vsebujejo tujejezične dele oddaj.  

Naši razvojni inženirji že razvijajo tehnologije, ki bodo omogočale branje podnapisov s 

pomočjo sinteze govora tudi za oddaje, ki niso producirane v studiih, ampak preko drugih 

virov. Zato je potrebno dodatno zahtevno razvojno tehnično delo, testiranje in izobraževanje 

kadrov za nove postopke. Vse to pa žal zahteva svoj čas.  

Naš cilj je omogočanje zvočnih podnapisov v največjem možnem deležu programov in upam, 

da ga bomo kmalu dosegli.« 

IV. VARUHINJA 

O inštitutu varuha s predstavniki RTV na Zahodnem Balkanu 

RTV Slovenija je 19. junija gostila študijski obisk predstavnikov javnih medijskih servisov z območja 

Zahodnega Balkana. V okviru dogodka, ki je potekal pod pokroviteljstvom Evropske komisije, je svoje 

delo in izkušnje predstavila tudi varuhinja. Menila je, da gre za dostopen, odprt, učinkovit, prilagodljiv 

in učinkovit mehanizem, ki je usmerjen predvsem v povezovanje občinstva in ustvarjalcev, vzajemno 

razumevanje in spoštovanje, iskanje presečnih interesov ter skupno bdenje nad visokimi poklicnimi, 

programskimi in etičnimi standardi. Poudarila je pomembno vlogo, ki jo imajo odprti in kakovostni 

mediji ter dobro novinarstvo v demokratični družbi, zlasti v časih delitev in kompleksnih odnosov.    

Študijski obisk je potekal v okviru projekta z naslovom Empowering Society. Poleg predstavnikov 

vodstev in upravnih odborov javnih radiotelevizij Srbije, Črne gore, BiH, Severne Makedonije, Kosova 

in Albanije, so se konference udeležili tudi člani stanovskih in sindikalnih združenj ter medijskih 

regulatorjev iz teh držav ter predstavniki mednarodnih medijskih združenj in partnerskih organizacij 

(EBU, ORF, IFJ, EFJ).  

Na dogodku so govorili še generalni direktor RTV Slovenija Igor Kadunc, direktorica TV Slovenija 

Natalija Gorščak, direktor Radia Slovenija Mirko Štular, predsednik nadzornega sveta Andrej Grah 

Whatmough, predsednik programskega sveta Ciril Baškovič, predsednica sveta delavcev Petra Bezjak, 

državna sekretarka na ministrstvu za kulturo Tanja Kerševan Smokvina in direktorica Akosa Tanja 

Muha. 

Na posvetu o sovražnem govoru 

Kakšne so izkušnje pri omejevanju sovražnega govora v Združenem kraljestvu in kakšno je stanje na 

tem področju v Sloveniji? Varuhinja je s sodelavkama prisluhnila govorcem in razpravam na posvetu 

»Sovražni govor – lokalni odzivi na globalno nevarnost«, ki je 18. junija na Fakulteti za družabne vede, 

v okviru projekta Spletno oko. 



34 
 

STATISTIKA 
 

  JUNIJ 2019 MAJ 2019 JUNIJ 2018 

TELEVIZIJA SLOVENIJA     

SKUPAJ 37 78 46 

Informativni program 15 40 17 

Kulturno umetniški program 11 5 8 

Razvedrilni program 3 8 8 

Športni program 1 9 4 

Program plus 0 8 1 

Ostalo  7 8 8 

REGIONALNI CENTER / TV program  1 0 

Televizija Koper 0 0 0 

Televizija Maribor 0 1 0 

RADIO SLOVENIJA    

SKUPAJ 5 7 12 

Radio Prvi 3 2 7 

Val 202 2 2 1 

Ars 0 0 1 

Koper 0 1 0 

Ostalo 0 2 3 

MMC    

SKUPAJ 12 20 10 

Vsebine 7 14 8 

Storitve 5 6 2 

RTV SLOVENIJA    

SKUPAJ 33 41 33 

Jezikovna kultura 9 6 2 

Oglaševanje 1 0 0 

Dostopnost in prilagojeni programi 2 0 1 

RTV prispevek  2 4 7 

Tehnične zadeve 1 4 3 

RTV SLO -  splošno 1 9 2 

Varuhinja 0 1 2 

Ostalo  1 0 6 

Zavrnjena obravnava 16 17 10 

VSI ODZIVI 87 147 101 
 


