
TA DOKUMENT JE IZBOR ODZIVOV JAVNOSTI, KI NASLAVLJAJO VARUHA PRAVIC GLEDALCEV IN 
POSLUŠALCEV IN JE NAMENJEN ZA INTERNO RABO, ZA OBVEŠČANJE UREDNIKOV OZIROMA 
UREDNIŠTEV RTV SLOVENIJE TER SEZNANJANJE OBČINSTVA Z OBRAVNAVO NJIHOVIH ODZIVOV. 
VSEBINE ALI DELOV VSEBIN NI DOVOLJENO UPORABLJATI V NOBENEM DRUGEM KONTEKSTU. 
 
 

MESEČNO POROČILO O ODZIVIH OBČINSTVA 

JANUAR 2019 
Povzetek odzivov in odgovorov z izbranimi poudarki, mnenja in priporočila, statistika 

 

 

Objava na spletnem naslovu www.rtvslo.si/varuh: 12. 2. 2019 

Končna redakcija: 12. 2. 2019 

Pripravili: Ilinka Todorovski, Anja Nab Huš 

Delovodnik, statistika: Mateja Jerman Šitum 

 

 

Poudarki v odzivih in odgovorih ter mnenja in priporočila za januar 2019 
 

 

Veliko odzivov je bilo na televizijski intervju z dr. Perkom in oddajo Tarča o razmerah na 

ministrstvu za kulturo; o obeh je varuhinja napisala mnenje s priporočilom.  

 

Gledalci so izražali mnenja o različnih programih, med drugim o novi nadaljevanki Ekipa Bled.  

 

Plaz protestov je sprožila ukinitev jutranjih risank na 2. sporedu TV Slovenija, ki jih je 

nadomestil Info kanal.  

 

Precej pritožb je bilo zaradi napak v sporedih (ura predvajanja, oznaka ponovitve), 

ponovitev, oglasov. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://www.rtvslo.si/varuh


2 
 

Kazalo vsebine 
 

TELEVIZIJA SLOVENIJA ............................................................................................................................. 5 

I. INFORMATIVNI PROGRAM ...................................................................................................... 5 

Prizori opitih na novoletnih slavjih .................................................................................................. 5 

Komentiran pregled svetovnih dogodkov ....................................................................................... 5 

Odzivi na Politično s Tanjo Gobec ................................................................................................... 7 

Nerazumljiva novica o tiskovni konferenci ...................................................................................... 8 

Odmevi o (tatinskem) podvigu ...................................................................................................... 10 

Odmevi o varnosti na ameriški meji, kaj pa vir?............................................................................ 10 

Zadeva Intervju/Perko ................................................................................................................... 10 

Ponovljena vremenska napoved ................................................................................................... 11 

Tednik, hvala za pomoč! ................................................................................................................ 11 

Pod drobnogledom: Tarča o zaporih ............................................................................................. 11 

Z različnimi vatli o sodnih zadevah? .............................................................................................. 12 

Tarča/minister za kulturo .............................................................................................................. 12 

Moje mnenje, žal nerazumljivo ..................................................................................................... 13 

Studio City: pogovor brez opozicije ............................................................................................... 13 

Grafike na TV SLO3: premajhne in neberljive, drugič .................................................................... 14 

II. KULTURNI IN UMETNIŠKI PROGRAM .................................................................................... 14 

Gledalci so pohvalili ....................................................................................................................... 14 

Ekipa Bled: dovolj dobro za TV Slovenija? ..................................................................................... 14 

Dobri filmi, ampak ob tej uri? ........................................................................................................ 16 

Male sive celice, zaplet na snemanju ............................................................................................ 16 

III. RAZVEDRILNI PROGRAM ....................................................................................................... 16 

Zdravica s šampanjcem ali penino? ............................................................................................... 16 

Slovenski pozdrav: to ni humor! .................................................................................................... 16 

Radi bi uživali v dobrem glasbenem šovu! .................................................................................... 17 

EMA: kako bo izbrana slovenska pesem? ...................................................................................... 18 

IV. ŠPORTNI PROGRAM ............................................................................................................... 19 

Komentiranje zimskih športov ....................................................................................................... 19 

Preveč o Dončiću, Kopitarju… ........................................................................................................ 20 

V. PROGRAM PLUS ..................................................................................................................... 21 

Dobro jutro: česa je premalo in česa preveč ................................................................................. 21 

VI. TV MARIBOR .......................................................................................................................... 21 

Ukinjena oddaja Na vrtu? .............................................................................................................. 21 

VII. TV KOPER ............................................................................................................................... 22 



3 
 

Pohvaljeni S-prehodi ..................................................................................................................... 22 

VIII. SPLOŠNO ................................................................................................................................ 22 

Nočemo info kanala, hočemo risanke! .......................................................................................... 22 

Na sporedu ni pisalo, da je ponovitev ........................................................................................... 23 

Zakaj nam omejujete ogled na spletu? ......................................................................................... 24 

Lahko dobimo TV-paket samo z vašimi programi?........................................................................ 24 

V sporedu eno, na ekranu drugo ................................................................................................... 25 

Saj ne boste krajšali filma!? ........................................................................................................... 25 

Ljudje in zemlja – kako do ustvarjalcev? ....................................................................................... 25 

Pripombe in mnenja o TV-programih ............................................................................................ 26 

Kako se izogniti televizijski prodaji? .............................................................................................. 26 

Ne bomo plačevali za same ponovitve! ......................................................................................... 26 

RADIO SLOVENIJA .................................................................................................................................. 27 

I. RADIO PRVI ............................................................................................................................ 27 

(Lj)ubil te bom – je bila oddaja celovita?....................................................................................... 27 

Prvi izgublja slovenski značaj ......................................................................................................... 28 

MMC ...................................................................................................................................................... 29 

I. VSEBINA ................................................................................................................................. 29 

Komentiranje na spletnem mestu rtvslo.si ................................................................................... 29 

Ukinjena rubrika »Na današnji dan« ............................................................................................. 29 

Pristransko oz. »obskurno« ali vredno objave .............................................................................. 30 

II. STORITVE ............................................................................................................................... 32 

Zakaj je potrebna registracija za RTV 4D? ..................................................................................... 32 

Zaporedje novic ............................................................................................................................. 33 

RTV SLOVENIJA ...................................................................................................................................... 33 

I. JEZIKOVNA KULTURA ............................................................................................................. 33 

Zakaj ne uporabite doktorske titule? ............................................................................................ 33 

Polvikanje na javni TV!?! ............................................................................................................... 34 

Je beseda »ksenos« žaljiva? .......................................................................................................... 34 

Ljubljanski ali slovenski Firbcologi ................................................................................................. 34 

II. TEHNIČNE ZADEVE ................................................................................................................. 35 

Ne slišimo! Storite kaj! .................................................................................................................. 35 

III. DOSTOPNOST IN PRILAGOJENI PROGRAM ............................................................................ 36 

Nehote vključeni zvočni podnapisi ................................................................................................ 36 

IV. OSTALO .................................................................................................................................. 36 

Se RTV boji satire? ......................................................................................................................... 36 

VARUHINJA ............................................................................................................................................ 37 

Nacionalni program jezikovne politike .......................................................................................... 37 



4 
 

PRILOGE ................................................................................................................................................. 38 

Priloga 1: Poročilo v zadevi Intervju/Perko, 13. 1. 2019, TV SLO 1 ................................................... 38 

Priloga 2: Poročilo v zadevi Tarča/minister za kulturo (odziv uredništva, mnenje in poročilo 

varuhinje) .......................................................................................................................................... 43 

Priloga 3: Nacionalni program jezikovne politike, pisni predlog dopolnil ......................................... 46 

STATISTIKA ............................................................................................................................................. 48 

 

  



5 
 

TELEVIZIJA SLOVENIJA 
 

I. INFORMATIVNI PROGRAM 

Prizori opitih na novoletnih slavjih 
Gledalko  A. Č. so v poročilih o silvestrskih praznovanjih zmotili prizori »opitih odraslih in 

mladostnikov«. 

»Vsakič znova sem razočarana nad uredniško (ne)presojo, ki dopusti takšne kadre v etru. V 

oddaji, 2.1., so me ti prizori še toliko bolj zmotili, ker je nekaj minut kasneje sledila vest o 

smrti dveh mladoletnikov v prometni nesreči. Resda je bil kot uradni razlog nesreče navedena 

neprilagojena hitrost, vendar prizora opitih mladih s poročanja o silvestrovanju in 

avtomobilske nesreče ni težko povezati. In ker so to povsem nesmiselne smrti, ki jih družba 

na eni strani poskuša z ozaveščanjem preprečiti, je toliko težje razumeti, dana nacionalni 

televiziji v uredništvih in pri novinarjih ni te presoje, da se alkoholiziranih posameznikov ne 

spusti v eter (na posnetkih ali v živo).«  

Odgovorna urednica Manica J. Ambrožič je odgovorila:  

»V naših oddajah redno, skrbno in odgovorno opozarjamo na tragedije, ki jih povzroča vožnja 

pod vplivom alkohola.  Pogosto gostimo sogovornike, ki opozarjajo na tragedije, ki jih opiti 

vozniki povzročajo na cestah, naše ekipe sodelujejo pri nočnih akcijah s policisti in o tem 

pripravljamo reportaže.   

Dejstvo pa je, da so na slavjih na prostem ali na prireditvah, kjer se zbere več ljudi,   vedno v 

kadrih tudi ljudje, ki držijo v rokah kozarec. Včasih je v kozarcih alkohol, včasih ne, a če želimo 

z reportažo predstaviti dogodek tak, kot je bil, ne moremo umikati kadrov ljudi s kozarcem. 

Nikoli pa nismo v naših prispevkih ljudi spodbujali k zlorabi alkohola.« 

 

Komentiran pregled svetovnih dogodkov 
Varuhinja je prejela dva odziva na komentiran pregled najpomembnejših dogodkov v letu 2018; 

oddaja Svet v letu je bila na sporedu 3. januarja. T. M. je že iz napovednika vnaprej sklepal, da bo 

oddaja »tolkla po grdih desničarjih«. A. P. pa je varuhinji posredovala analizo oddaje in številne 

spletne povezave ter zapisala, da je bila oddaja po njenem mnenju pristranska in nenatančna. 

Izpostavila je obravnavo izraelsko-palestinskega spora, bližnjevzhodne politike ameriškega 

predsednika in brexita. Nekaj poudarkov:   

»Izjave, kot so:  Izrael duši Gazo … ,proti neoboroženim Palestincem pa pošilja ostrostrelce 

…  in posnetki »golorokih« Palestincev (no, »oboroženih s fračami in kamenjem«) in močno 

oboroženih izraelskih vojakov in izjava Palestinci nimajo vojske, mornarice ali letalstva. 

Pošteno bi bilo, da omeni, da palestinsko državo bolj ali manj vodi skrajno gibanje Hamas, ki 

je v letu 2018 raketiralo Izrael. Mogoče bi tudi bilo potrebno omeniti, da Izrael zagotavlja 

vodo in elektriko Gazi, vendar pa zaradi sporov med palestinskimi politiki navadni državljani 

potegnejo kratko in je njihova beda in jeza še večja. (…) Tako ali tako večina medijev vzrok za 

vse slabo vidi v Trumpu, pripominjam pa, da vkolikor ga. Milinkovič ne spremlja 

notranjepolitične scene, se z diktatorji družimo tudi mi in EU (glej vsebinsko medla sporočila 

javnosti EU v zadevi Khashoggi). V oddaji manjka informacija o ravnanju evropskih držav. (…) 

Izjava Politično zavajanje in manipulacije v kampanji za izstop Združenega kraljestva iz 

Evropske unije … Ali ima novinarka trdne dokaze za tako močno vrednostno sodbo, da so bili 



6 
 

volilci zmanipulirani in zavedeni? Izjava Plešoča britanska premierka še naprej nerodno 

kljubuje : Popolnoma iz konteksta prikazan in komentiran prihod premierke na oder. Komu 

kljubuje premierka? Večinski volji svojih državljanov? V čem je nerodna? Premierka je jasna: 

Ne bomo prekršili referendumske odločitve. Moj komentar: Kot je nismo Slovenci, ko smo se 

na referendumu odločili za svojo državo.« 

Odgovor odgovorne urednice Informativnega programa Manice J. Ambrožič:  

»Svet v letu je naša informativna oddaja z dolgoletno tradicijo, ki jo ob vsakem prelomu 

leta  umestimo v praznični spored. Gre za  avtorski in komentiran pregled svetovnega 

dogajanja. Avtor oddaje izbere ključne dogodke leta, jih poveže in umesti v širši kontekst 

svetovnega dogajanja; oddaja ima vedno in dosledno močan avtorski pečat. Vsak od 

ustvarjalcev letnega pregleda svetovnega dogajanja vidi leto in ključne dogodke, ki so ga 

zaznamovali,  po svoje, svoj komentar pa podkrepi z dejstvi in ključnimi podatki.  Kolegica, ki 

je ena naših najbolj izkušenih novinark na področju zunanje politike,  je v oddaji opozorila na 

vse pomembne izzive današnjega časa. Med njimi so brez dvoma tudi boj s podnebnimi 

spremembami, vzpon skrajne desnice, migracije in odprte rane Bližnjega Vzhoda.  

Vsako oddajo, vsak novinarski izdelek bi lahko secirali do onemoglosti, besedo po besedo, 

stavek po stavek.  

O vseh svetovnih dogodkih smo v naših dnevnih in tedenskih oddajah preteklega leta obširno 

poročali, tudi o palestinskem boju in Hamasu, o poslih evropskih držav z državami, ki kratijo 

človekove pravice, o brexitu in težavah predsednice britanske vlade…  

Mnoge od teh prispevkov je tudi s poudarki, ki jih omenja gledalka, pripravila prav Helena 

Milinkovič.  

V oddaji Svet v letu pa lahko novinar/avtor vsaki temi nameni nekaj minut in to vedno 

pomeni le izbor vsebinskih poudarkov. O nobeni temi ne more povedati vsega, odloči se torej 

za svoj izbor.   

Na Televiziji Slovenija verjamemo v pluralnost mnenj in glasov ter spoštljivo komunikacijo. 

Oddaja Svet v letu je avtorsko delo; razumevanje in sprejemanje različnih mnenj pa je eden 

od temeljev demokracije. Tudi v Sloveniji.« 

 

Iz dodatnega pojasnila varuhinje: 

»Oddaja Svet v letu je po zasnovi komentar zunanjepolitičnega in mednarodnega dogajanja v 

minulem letu, pri čemer je svojevrsten komentar že novinarjev izbor obravnavanih vsebin. 

Avtorski pečat oddaji vtisnejo tudi uporaba zaznamovanih besed, glasbena in grafična 

oprema ter pogosto že sama dramaturgija oddaje, ki ni le poročevalska. Žanr komentarja 

dopušča uporabo avtorskih prijemov in podajanje subjektivnih pogledov na obravnavano 

tematiko. V tem žanru ni mogoče uveljavljati načela nevtralnosti ali nepristranskosti, kakršno 

velja v poročevalskih (objektivnih) žanrih. Medtem ko poročevalec niza preverjena dejstva, 

komentator na podlagi teh dejstev, akumuliranega znanja in razumevanja konteksta izreče 

mnenje, komentar.  

Ali bi moral novinar v takšnih preglednih in komentiranih oddajah pojasnjevati zgodovinski ali 

družbeni kontekst slehernega omenjenega dogodka ali fenomena? Medtem ko je v 

novičarstvu in poročevalstu umeščanje dejstev v čas in prostor sestavni del novinarskega 

izdelka, pa pri komentarjih velja, da so nadgradnja in da komentirajo dejstva, za katera se 

upravičeno pričakuje, da jih bralci/poslušalci/gledalci že poznajo. Menim, da to velja tudi za 

oddajo Svet v letu.  



7 
 

Dodajam, da sem podobna mnenja zapisala tudi ob obravnavi sorodnih tedenskih (preglednih 

in komentiranih) oddaj, kot sta na Televiziji Slovenija sobotni Utrip in nedeljsko Zrcalo tedna 

ali na Radiu Slovenija petkova Centrifuga in Labirinti sveta.  

Na koncu pojasnjujem, da sem si tudi sama pozorno pogledala oddajo – žal mi je to uspelo 

šele z zamikom, kar je tudi razlog, da ste tako dolgo čakali na odgovor.  

Povsem se strinjam, da bi bil izbor komentiranih dogodkov lahko tudi drugačen; kot nekdanja 

novinarka, urednica in avtorica podobnih oddaj lahko potrdim, da je odbiranje in izbiranje 

med zahtevnejšimi pripravljalnimi postopki v takšnih projektih. Ali objaviti vsega po malem, 

poiskati dobre in slabe novice, ali pa poglobiti pogled na specifične procese, dogajanja, 

fenomene in dogodke? Kako poplavo informacij povezati v smiselno in razumljivo celoto?  

Menim, da je avtorici uspel zanimiv in televizičen prerez minulega leta, ne da bi pri tem 

prezrla ključne premike, ki jih nekateri označujejo za tektonske v človeških zgodovini.«  

 

Odzivi na Politično s Tanjo Gobec 
Več odzivov je prispelo na premierno oddajo Politično s Tanjo Gobec, ki je bila na sporedu 6. januarja 

in se je osredotočila na trdnost manjšinske vlade in položaj premierja Marjana Šarca. Pritožniki so 

izrazili mnenje, da je bila oddaja pristranska in zato neprimerna za javno RTV.  

»Z zanimanjem sem pričakovala novo oddajo  POLITIČNO S TANJO GOBEC. Ko pa vidim koga 

ima v studiu ČISTA KATASTROFA  DVA SKRAJNA LEVIČARJA KOMENTIRATA POLITIKO .ZA VAS 

OZ RTV JE TO URAVNOTEŽENO POROČANJE. Z muko sem gledala do kanca, hvala Bogu je bilo 

vsaj kratko.« (M. G.) 

»Kaj me je zmotilo pri tej oddaji je to da je bila tema obravnavana zelo enostrasko, 

sogovornika nista bila zmožna ali hotela izreči ene same kritike na račun trenutnega 

predsednika vlade vendar sta gradila zgolj njegov lik in delo. Lahko si mislim kako bi streljala z 

topovi, če bi morala komentirati predsednika vlade, ki bi bil z strani desnice.« (J. L.)   

»Nisem noben desničar, ampak to je preveč. Prosim sporočite, kako naj neham plačevati 

Vaše politikanstvo in zavajanje gledalcev.« (J. S.) 

 
Pojasnilo odgovorne urednice Informativnega programa Manice J. Ambrožič: 

»Očitki in kritike na račun oddaje Politično s Tanjo Gobec me presenečajo, saj je bila doslej na 

sporedu le ena oddaja. Soditi o tedenski oddaji potem, ko je bila objavljena le ena oddaja, je 

prehitro in zaletavo.    

Gosta prve oddaje, ki je nastala v prazničnem tednu ob prelomu leta,  sta bila dr. Janez 

Markeš in dr. Vlado Miheljak,  ugledna kolumnista z dolgoletno kilometrino in širokim 

poznavanjem aktualnega političnega dogajanja doma in v tujini. Oba dogajanje poglobljeno 

analizirata in komentirata predvsem za tiskane medije, nastope v televizijskih oddajah pa sta 

zadnja leta odklanjala. Nastop v nedeljski oddaji Politično s Tanjo Gobec je bil prvi, na 

katerega sta pristala po nekaj letih, pri čemer sta dobivala več vabil z različnih informativnih 

oddaj Televizije Slovenije.   

Zavedamo se našega poslanstva in pri vseh temah si prizadevamo zagotoviti najširši možen 

obseg predstavljanja različnih stališč in mnenj – kot zahtevajo Poklicna merila in načela 

novinarske etike v programih RTV Slovenija, a oddajo je potrebno presojati v daljšem 

časovnem obdobju.  

V Informativnem programu Televizije Slovenija in tudi v oddaji Politično s Tanjo Gobec kot 

sestavnem delu tega programa si bomo prizadevali dobivati  kar najbolj raznolike 



8 
 

sogovornike, ki bodo politično dogajanje osvetlili z različnih, pluralnih vidikov, posebej take, 

ki jih sicer težko in  redko dobimo v goste, pa tudi tiste, ki jih mediji še nismo odkrili, imajo pa 

vsebinsko zanimiva in sveža stališča. Tanja Gobec je med našim najbolj prepoznavnimi 

voditeljsko-komentatorskimi imeni in čeprav je bil njen glas zaradi težav z zdravjem v 

nekoliko slabši kondiciji  kot sicer, je profesionalno izpeljala pogovor. Prav zaradi resnih težav 

z zdravjem voditeljice pa smo oddajo začasno prekinili in to nedeljo je bil na sporedu TV 

Dnevnik običajne dolžine.«     

 

Iz odgovora varuhinje: 

»S tem uredničinim poudarkom se strinjam, zato sem – preden sem pripravila odgovor na 

vašo pritožbo – počakala na prvo naslednjo oddajo. Ta je bila na sporedu v nedeljo, 20. 

januarja 2019 na TV SLO1. Tokrat je bila v ospredju analiza javnomnenjskih raziskav o podpori 

političnim strankam; komentarje so prispevali predstavniki različnih političnih strank, 

studijska gosta pa sta bila ministrica Alenka Bratušek in predsednica vladne stranke SAB ter 

poslanec SDS Anže Logar.   

Menim, da se je s to oddajo potrdila namera uredništva, da gledalstvu TV Slovenija vsako 

nedeljo zvečer ponudi tako zastavljeno politično analizo, ki bo izbrani dogodek, proces ali 

fenomen osvetlila z različnih zornih (političnih) kotov. Dodajam, da sem v prvi oddaji, po 

kateri ste mi pisali, tudi sama pogrešala večji razpon in širši obseg stališč in mnenj o izbrani 

politični temi. Po zasnovi je namreč oddaja tedenski komentar, ki se »se poglobi v bistvo 

stvari«. 

Pri tem poudarjam, da Poklicna merila in načela novinarske etike RTV Slovenija 

nepristranskosti ne enačijo z nevtralnostjo, kakor tudi uravnoteženosti v poročanju ne 

opredeljujejo kot matematično uravnoteževanje nasprotnih ali različnih mnenj, levih – desnih 

ali za - proti. Pri pluralnosti, uravnoteženosti in celovitosti novinarskih prikazov gre v prvi vrsti 

za dolžnost uredništev in ustvarjalcev, da v posamezni oddaji ali v nizu oddaj poskrbijo za 

prikaz različnih pogledov in nazorov, ter tako gledalcem omogočijo, da si o obravnavani 

tematiki sami oblikujejo sodbo.«  

 

Nerazumljiva novica o tiskovni konferenci  
Varuhinja je prejela pritožbo glede poročanja TV Slovenija s tiskovne konference o pritožbah na izid 

lokalnih volitev v Ljubljani, Mengšu in Idriji, ki je potekala 8. januarja. Novica o tem dogodku je bila 

objavljena v Prvem dnevniku. Pritožbo je vložil Vili Kovačič, kot kandidat za občinskega svetnika v MO 

Ljubljana, ter v imenu županskih kandidatov Tomaža Ogrina v Ljubljani, Gašperja Ferjana v Idriji in 

Tomaža Štebeta v Mengšu.  

»Tiskovna konferenca 4 pritožnikov je trajala 1 uro.  Poročanje pa je bilo daleč od celovite 

informacije o vsebini pritožb. Ugotavljam da ste novinarji in uredniki RTVSLO, kot javna RTV, 

ponovno kršili standard objektivnega in nepristranskega poročanja. Zato na programski svet 

naslavljam zahtevo za obravnavo tega primera  in ukrepov za popravo posledic tega in 

podobnih nedopustnih ravnanj. Pričakujemo, da bodo posledice odpravljene s ponovno 

informacijo o vzrokih za pritožbe  posamičnih pritožnikov.  

Poročanje RTVSLO je bilo skrajno zreducirano na naslov dogodka, brez poudarka na vsebinah 

pritožb. Skrajno skopo odmerjen čas 30 sekund v poročilih ob 13 h še zdaleč ni sorazmeren 

pomembnosti pritožb.  Poudarjam tudi popolno neuravnoteženost poročanja, v primerjavi z 

volitvami v Kopru in Šmarjeških toplicah, kjer se ste o stališčih ena in druge strani tako rekoč 

na uro natančno poročali.« 

 



9 
 

Odgovor urednice Uredništva dnevnoinformativnih oddaj Nataše Rijavec Bartha: 

  »O vsebini tiskovne konference smo 8.1.2019 poročali v oddaji Prvi dnevnik ob 13. uri, in 

sicer z vestjo in izjavo, oboje skupaj v dolžini skoraj ene minute. Zato zavračamo očitke o 

skrajno skopem poročanju, v vesti in izjavi smo povzeli bistvo pritožb. Vsekakor bomo 

spremljali odločitve upravnega sodišča in morebitnih drugih sodnih instanc in o njih poročali. 

Seveda drži, da smo o dogajanju v Kopru in Šmarjeških toplicah poročali več, ker je bilo 

dogajanje v teh občinah bolj   zapleteno, saj po volitvah ni bilo jasno, kdo bo novi župan – v 

Šmarjeških toplicah je bil napovedan celo prvi žreb zaradi enakega volilnega izida, v Kopru pa 

je bil po številnih pritožbah izid zelo tesen, očitane pa številne nepravilnosti.  

Glede same vsebine pritožb udeležencev tiskovne konference pa dodajmo, da smo o sporni 

vlogi občinskih glasil in podpori predstavnikov verskih skupnosti v kampanji v naših osrednjih 

dnevnoinformativnih oddajah poročali tudi pred volitvami.« 

 
Iz dodatnega varuhinjinega pojasnila: 

Menim, da je urednica vsebinsko primerno pojasnila razlike v poročanju o vznemirljivem 

povolilnem dogajanja na Primorskem in Dolenjskem, kjer so bili glasovi volivcev skoraj 

izenačeni in zato izidi zelo tesni in negotovi, ter o vaši tiskovni konferenci oz. vloženih 

upravnih tožbah zoper izid volitev v Ljubljani, Mengšu in Idriji, kjer bo o upravičenosti šele 

odločalo pravosodje.  

Menim, da je uredništvo dogodku 8. januarja namenilo primerno težko, ko je še svežo novico 

s tiskovne konference uvrstilo v osrednjo popoldansko informativno televizijsko oddajo in z 

njo začelo pregled dogajanj tega dneva v Sloveniji. Menim, da uredništvo ravna prav, ko 

spremlja vse ravni družbenega dogajanja, vključno s pobudami civilne družbe ter z 

uvrščanjem različnih vsebin v različne informativne oddaje zagotavlja ravnotežje med 

svetovnimi, nacionalnimi, regionalnimi in krajevnimi informacijami. 

 

Mnenje in priporočilo: Menim, da ustreznega ali zadostnega obsega poročanja ni mogoče 

ugotavljati s štetjem sekund, saj mora biti v ospredju vsebina. Ta mora biti podana 

nedvoumno in razumljivo, v ustreznem formatu. Menim, da je bila v tem primeru vsebina 

podana nejasno, saj prek izbranega žanra razširjene novice, iz sosledja besedila in izjave ter 

iz grafične in slikovne opreme ni bilo mogoče nedvoumno razbrati, kdo se je pritožil nad 

čem, kdo je vložil pritožbo glede ljubljanskih volitev oz. v zvezi s čim je bila vložena pritožba 

glede volitev v Idriji in Mengšu. Zato bom podala priporočila, ki jih navajam v nadaljevanju.  

Uredništvu priporočam, da temeljito pospremijo sodni razplet zadeve in morebitne pravne, 

politične in družbene posledice sodnih odločitev ter še naprej v prostor javnega dialoga 

vključujejo tudi neparlamentarne stranke.  

Priporočam notranjo strokovno razpravo o žanrskih zakonitostih (Poklicna merila in načela 

novinarske etike, točka 5.4: »Novica mora biti jasna, nedvoumna, natančna in preverljiva.«) 

ter skrbnejše odločanje o tem, kateri žanr je najprimernejši za prikaz različnih tematik, da 

zadovolji načelu celovitosti vsebine.  

Odgovorna urednica Manica J. Ambrožič je sporočila, da so v uredništvu na priporočilo varuhinje 
opravili razpravo in napovedala tudi interno izobraževanje o izkušnjah tujih javnih televizij pri 
umeščanju novic in tem v svoje dnevno-informativne oddaje.  

 

 



10 
 

 

 

Odmevi o (tatinskem) podvigu 
Gledalec J. N. je menil, da so v Odmevih 11. januarja za beg zapornikov iz koprskega zapora uporabili 
neprimerno besedo »podvig«: 

 
»Kakšen podvig je, če dva zlikovca pobegneta? So sedaj to nove vrednote, ki jih uveljavlja javni 
zavod?  Bo ga. Pesek predlagala predsedniku države, da jih odlikuje za  podvig? 
Izražam ostro nestrinjanje s takim poimenovanjem pobega dveh zapornikov.« 

Odgovor je pripravila Rosvita Pesek, voditeljica Odmevov: 

»Slovar slovenskega knjižnega jezika besedo PODVIG opisuje kot …«pomembno, drzno 
dejanje, ravnanje…«  in med povezavami navaja tudi besedno zvezo  »tatinski podvig«. Torej 
PODVIG ni nujno povezan le s pozitivnim vrednotenjem oz. dejanjem, ampak tudi s tatinskim 
dejanjem oz. tatvino, torej negativnim.  
Glede na to, kako je bil pobeg izveden, poznavalci pravijo, da filmsko, menim, da  beseda 
PODVIG ne more motiti. Zagotovo pa tudi ne gre za nobeno prevrednotenje vrednot, kot nam 
jih očitate.«  
 

Odmevi o varnosti na ameriški meji, kaj pa vir? 
Gledalec B. W. je menil, da je objava podatkov o razmerah na ameriško-mehiški meji v Odmevih 11. 

januarja po nepotrebnem vznemirila gledalce. Zanimalo ga je, od kod podatki, ki so bili navedeni.  

Odgovorna urednica Informativnega programa Manica J. Ambrožič je sporočila, da je ekipa Odmevov 
podatke črpala iz dokumentov, ki jih je pripravila ameriška Agencija za carine in zaščito meja. Gre za 
največjo ameriško agencijo, ki deluje na Ministrstvu za domovinsko varnost. Varuhinja je dodatno 
pojasnila:  
 

»Dodajam, da je voditeljica pravilno navedla vir podatkov, ko je dejala, da gre za poročilo 
ameriške vlade o slabšanju varnosti na meji. Z vidika poklicnih meril in načel novinarske etike 
je bistveno, da se uporabijo podatki, za katere je na podlagi vira mogoče upravičeno 
pričakovati, da so verodostojni, in da se ob objavi tudi pove, kdo je vir. Pomembno je tudi, da 
so podatki objavljeni v kontekstu; v konkretnem primeru je šlo za znane okoliščine spora med 
ameriškim predsednikom in demokrati o ukrepih za omejevanje nezakonitih migracij (zid – da 
ali ne), konkreten poved pa je bil obisk predsednika ZDA D. Trumpa na južni meji.  
Dodajam pa, da v novinarstvu ob objavljanju statističnih podatkov ali drugih številčnih 
prikazov velja pravilo, da morajo biti številke podane tako, da občinstvo lahko izlušči 
razmerja, trende, deleže, upad/rast itd.  
Menim, da bi v konkretnem primeru gledalci upravičeno pričakovali vsaj pojasnilo, kaj 
absolutne številke, ki so bile navedene, pomenijo v časovnem nizu, ali gre za rast in 
kolikšno.  Na to bom – kot že večkrat – vnovič opozorila pristojno uredništvo.« 

 

Zadeva Intervju/Perko 
Varuhinja je prejela več odzivov – kritik in pohval - v zvezi z oddajo Intervju, ki je bila na sporedu 13. 

januarja na TV SLO1. Novinar Jože Možina se je v tej oddaji pogovarjal s psihologom in 

psihoterapevtom Andrejem Perkom. Odzive je varuhinja združila in pripravila skupno poročilo z 

mnenjem in priporočilom. Objavljeno je kot PRILOGA 1 na strani 38.  

 



11 
 

MNENJE (poudarki): Menim, da so pritožniki upravičeno opozorili na neustrezno izbiro žanra za 
izrekanje mnenj in stališč, ki so skrajna, kontradiktorna in posegajo v temelje družbene ureditve, v 
kateri velja načelo enakosti spolov, kjer so vsakomur zagotovljene enake človekove pravice in tudi 
enake možnosti, ne glede na spol.  
Za nadzor ločnice med mnenji govorca na eni strani ter dejstvi in strokovnimi dognanji na drugi je 
odgovoren voditelj. Od voditeljev oddaj, v katerih se izrekajo polemična stališča, se pričakuje 
vzpostavitev kritične distance do izrečenega, ne glede na to, ali je to v soglasju ali nasprotju z 
njegovim osebnim stališčem in mnenjem. 
Menim, da javnost urednikom in novinarjem ne more odrekati pravice do avtonomne izbire tem ali 
gostov, kakor tudi ni upravičeno pričakovati, da bodo idealizirali stvarnost ali jo prikazovali takšno, 
kakršna ni. Če v družbi obstajajo predsodki ali se razvnema kontroverzna razprava, je o tem treba 
poročati in disonantna stališča predstaviti v programih javnega medija. Vendar pri tem velja načelo 
odgovornega in preudarnega podajanja vsebin, s spoštovanjem programskih in etičnih meril. 
 

Ponovljena vremenska napoved 
Gledalec M. P. je opozoril, da je bila po Odmevih 14. januarja predvajana stara vremenska napoved.  

»Glede na dejansko vreme v naslednjih dneh sicer nič kritičnega, z vidika urednikovanja pa 

nesprejemljivo in v drugačnih vremenskih razmerah lahko celo škodljivo oz. nevarno.« 

Odgovorna urednica Manica J. Ambrožič se je v imenu Informativnega programa TV Slovenija za 

nenamerno napako opravičila. Iz odgovora varuhinje:  

»Pojasnjujem, da je delo v dnevnoinformativnem pogonu izjemno stresno in zahtevno, saj 

napake dejansko niso dovoljene, vsaka človeška slabost – že hipna nepozornost, površnost, 

raztresenost, hitenje itd. – pa se tudi lahko vidi na ekranu. Zato si v uredništvih prizadevajo za 

takšno načrtovanje delovnika (v turnusih) in uporabo takšnih tehnologij, da nevarnost napak 

čim bolj zmanjšajo. Kot nekdanja urednica Uredništva dnevnoinformativnih oddaj se 

spomnim, da so nam takšne napake (in strah pred njimi) kradle spanec, in verjamem, da je 

tako tudi danes.« 

 

Tednik, hvala za pomoč! 
Varuhinja je prejela v vednost zahvalo Krajevne skupnosti Brestanica avtorjem prispevka o pogorelcih 

v Dolenjem Leskovcu, ki je bil v Tedniku objavljen oktobra lani. Takrat se je za pomoč zbralo prek 11 

tisoč evrov, tudi po zaslugi tenkočutnega poročanja o družini v stiski.  

Pod drobnogledom: Tarča o zaporih 
Gledalec M. Č., upokojeni penološki delavec, se je pritožil, ker so v Tarči 17. januarja objavili izjavo 

zapornika, češ, da ima vsak paznik in vsak zaposlen v zaporih »svojo ceno«.  

»V času 40 letnega dela v zaporih nisem bil in tudi ne moji sodelavci obtožen za kakršnokoli 
tovrstno dejanje.« 

 
Urednica Nataša Rijavec Bartha je odgovorila: 

"V oddaji Tarča sta dva nekdanja zapornika, pobegli zapornik Damjan Mitrović in zapornik, 
čigar identiteto so ustvarjalci oddaje prikrili,   govorila o ceni, ki da jo imajo pazniki. V svojih 
izjavah sta paznikom torej očitala podkupljivost. Gostje v studiu - direktor Uprave za 
izvrševanje kazenskih sankcij Jože Podržaj, predsednik Sindikata delavcev državnih organov 
Frančišek Verk in pravosodni policist David Ule - bi se lahko na navedbe zapornikov odzvali, 
pa se niso.  Sami ustvarjalci oddaje pa niso nikjer govorili o konkretnih paznikih in njihovi 
domnevni  podkupljivosti." 



12 
 

 
Iz dodatnega odgovora varuhinje:  

»Kot varuhinja sprejemam pojasnilo uredništva, obenem pa obžalujem, ker ustvarjalci oddaje 
niso sami poskrbeli, da bi se o izjavi izrekli gostje v studiu. Tako pa je pavšalna in namigujoča 
izjava obvisela v zraku, kar je lahko za tiste, na katere je neupravičeno letel očitek 
nepoštenosti, zelo boleče. Uredništvo bom pozvala, da so na to bolj pozorni.« 

 
Gledalca M. U. pa je zanimalo, kdo je zavajal – Televizija Slovenija ali Planet TV, glede na to, da sta 
obe hkrati predvajali oddajo o razmerah v zaporih, opremljeno z napisom »V živo«.  
 
Odgovor varuhinje:  

»Pojasnjujem, da celotna četrtkova oddaja iz Studia 3 (Tarča, Globus, Točka preloma) vedno 
poteka v živo. Tako je bilo tudi v četrtek, 17. 1. 2019, ko je bila na sporedu Tarča o razmerah v 
slovenskih zaporih.« 

 

Z različnimi vatli o sodnih zadevah? 
Gledalec D. B. je opazil, da je Dnevnik 22. januarja podrobno poročal o sojenju zaradi podkupnine na 
UKC Ljubljana, ne pa tudi o obravnavi v zadevi Gratel, v kateri se zagovarja tudi ljubljanski župan 
Janković.  
 

»Zanima me : 
- ali je to obektivno poročanje 
- kje je profesionalna etika uredništva in novinarjev 
- kdo dovoljuje tako selekcijo (napr. SDS ste več dni v prvih prispevkov vseh poročil masirali 
zaradi "nezakonitega" posojila v vrednosti par tisoč evrov. tu pa ko gre za korupcijo, 
podkupnine POL MILJONA evrov pa niti besede, kaj šele da bi raziskali kaj delajo organi 
pregona 13. let kolikor je minilo od dejanja.« 

 
Pojasnilo urednice uredništva dnevno-informativnih oddaj Nataše Rijavec Bartha:  

»Obvestilo, da je dne 22. 1. 2019 na sodišču tudi obravnava v zadevi Jankovič - Gratel, je bilo 
objavljeno šele  zjutraj na dan obravnave, zato je o zadevi poročala le novinarka STA, ki je bila 
na sodišču po naključju, zaradi neke povsem druge zadeve.  Sojenje se nadaljuje že ta četrtek, 
31.1.2019 in ga bomo seveda spremljali.«  

 

Tarča/minister za kulturo 
Več gledalcev se je pritožilo nad oddajo Tarča 24. januarja o dogajanju na ministrstvu za kulturo, 
očitkih o nepravilnostih ter trpinčenju zaposlenih. Poleg telefonskih pritožb sta prispeli tudi dve pisni. 
Pritožniki so menili, da je bila oddaja zastavljena kot odstrel pristojnega ministra, hujskaško in 
senzacionalistično. Poudarka: 

»Najprej naj povem, da ne zagovarjam ministra kot takega, niti ne zagovarjam avtoritarnosti 
in trpinčenja. Samomor nekega uslužbenca ni ustrezen povod. Vsi, ki se dotikajo problema 
samomorilnosti, bi se morali o tem veliko bolj poučiti: dostikrat gre za strukturo osebnosti, 
tako dejanje pa se v človeku pripravlja zelo dolgo časa in povsem nestrokovno je, da se kar 
počez pripisuje krivdo  bodisi njegovim bližnjim, sodelavcem ali nadrejenim. V oddajo vabljeni 
s Konservatorija za glasbo je bil tisti, ki je vpadal v besedo in svoja stališča podajal zelo 
vehementno. Po današnji objavi v časniku Delo je ga. Andreja Rihter tista, ki jo čaka revizija 
poslovanja Foruma slovanskih kultur. Dva udeleženca v oddaji torej zame nista delovala 
verodostojno in oddaja je bila bolj podobna javnemu linču. (M. O. P.) 
 



13 
 

“Bila je na sporedu, ko je bilo še vse zelo nejasno in ko so bili mediji že polni obtožb o 
mobingu in trpinčenju ministra Prešička, o množici prijav mobinga v preteklih letih na tem 
ministrstvu, ko Prešička tam sploh še ni bilo, o samomoru zaposlenega na ministrstvu, ki je bil 
nejasno tudi povezan s trpinčenjem tega ministra (na vaši TV je bilo vse tudi spremljano z 
neetično ponavljajočim se prizorom sveče in gerbere, položenih ob vogalu stavbe 
ministrstva); kdor je temu vsaj malo sledil, temu so se zastavljala številna vprašanja o tem, kaj 
je res in kaj ni, predvsem pa, kako je mogoče, da mediji v isti koš mečejo obtožbe, 
natolcevanja, dejstva, samomor...Da bi Tarča katero od teh vprašanj razrešila, ni bilo možno 
pričakovati, tako da je bilo že ob napovedi jasno, da gre ponovno za popadljivo aferaško 
novinarstvo, ki bo iz vsega naredilo še večjo godljo, kar se je res zgodilo. Sedaj že bivšega 
ministra ne poznam, ničesar o njem ne vem, morda je vzkipljiv, morda se hitro razburi, niti 
eno pričevanje v oddaji pa ni dokazovalo, da bi koga trpinčil. (…) Ta neprofesionalna in 
senzacionalistična oddaja je bila sramotna za nacionalno TV, ki s takimi oddajami podpihuje 
med državljani Slovenije popadljivost, nestrpnost in nesposobnost za kompleksno 
razumevanje problemov in dialog.« (M. R.) 

 
Odziv uredništva in varuhinjino poročilo z mnenjem in priporočilom sta objavljena kot PRILOGA 2 na 

strani 43.  

MNENJE (poudarki): Javni medij ima ne le pravico, ampak tudi dolžnost, da z vso kritiko in ostrino 
obravnava nepravilno, nezakonito, koruptivno ali nasploh neetično delovanje nosilcev oblasti ter 
sume takšnega ravnanja. A je pri tem dolžan izhajati iz preverjenih dejstev, v razpravi skrbeti za 
strpen dialog in ščititi osebno dostojanstvo vseh sodelujočih ter ohranjati nepristransko etično 
razmerje do vseh povabljenih. 
Menim, da uredništvo ni poskrbelo za takšno zasnovo in potek oddaje, sestavo gostov, vsebinske 
iztočnice in vodenje pogovora, da bi lahko gledalci nedvoumno razumeli fokus oddaje ter ločnico 
med dejstvi, namigi, očitki in mnenji o raznovrstnih in med seboj nepovezanih zadevah, predvsem 
med očitanimi ministrovimi ravnanji v sedanjosti in preteklosti, med aktualnim in preteklim 
dogajanjem na Ministrstvu za kulturo ter nekaterimi povsem nepovezanimi in specifičnimi dogodki 
domnevnega mobinga v drugih ustanovah.  
 

Moje mnenje, žal nerazumljivo 
Gledalca N. N. in D. R. sta težko spremljala oddajo Moje mnenje, ki je bila na sporedu 23. januarja, saj 
je bila gostjina slovenščina slabo razumljiva.  
 

»Tudi njeno mnenje je morebiti zanimivo, žal pa razumem samo tu in tam kakšno slovensko 
besedo. Nisem edina. Ali se to da urediti s sprotnim prevajanjem, če je oddaja v živo , sicer pa 
verjetno s podnapisi v slovenščini?« (D. R.) 

 
Odgovor odgovorne urednice Manice J. Ambrožič:  

»O temi, ki jo izpostavlja gledalka, smo se  pogovarjali in na koncu presodili, da je sogovornica 

vsebinsko izjemno zanimiva. Presodili smo, da občasno nekoliko slabša artikulacija ne bo 

bistveno omejila razumevanja  dragocenih razmišljanj naše gostje v oddaji, ki sicer predava 

študentom na Filozofski in na Pedagoški fakulteti Univerze v Ljubljani.«    

 

Studio City: pogovor brez opozicije 
Gledalec F. R. se je pritožil »nad neuravnoteženo poslansko zasedbo gostov v oddaji nacionalne 
RTV«. Pritožba se je nanašala na oddajo Studio City 28. januarja, v kateri so o razmerah v vladi 
razpravljali trije koalicijski poslanci.  
 



14 
 

»Nacionalna RTV je dolžna take oddaje uravnotežiti z zasedbo poslancev kadar vabi v oddajo 
same poslance na pogovor, ne pa da povabi na pogovor same koalicijske poslance.« 

 
Urednica oddaje Studio City Alenka Kotnik je odgovorila: 

»V ponedeljkov pogovor o notranje političnih dogajanjih smo v petek povabili tudi opozicijo 
in do ponedeljka popoldan, ko so odpovedali sodelovanje, sem bila tudi prepričana, da se 
bodo oddaje udeležili. Nato smo pogovor zastavili s koalicijskimi strankami.« 

 

Grafike na TV SLO3: premajhne in neberljive, drugič 
Po tem, ko se je decembra več gledalcev pritožilo nad spremenjeno grafično podobo TV SLO3 

(decembrsko poročilo, str. 8), je odgovorna urednica Informativnega programa Manica J. Ambrožič 

januarja sporočila: 

»Od četrtka, 24. januarja so črke v t. i. kravlu z novicami na TVSLO 3 povečane;  prav tako 

smo se odločili, da bomo odslej pri teh prikazih uporabljali le velike tiskane črke. 

Po dogovoru z dnevnimi uredniki na TVSLO 3 smo po novem dolžino novic skrajšali na 80 

znakov. Tako bomo preprečili, da bi se ob daljšem grafičnem prikazu velikost črk zmanjšala.« 

Več gledalcev je, glede na prejete telefonske klice, spremembo opazilo.  

 

II. KULTURNI IN UMETNIŠKI PROGRAM 

Gledalci so pohvalili 
Varuhinja je prejela več pohval za oddaje, ki nastajajo v Kulturnem in umetniškem programu 

(nekatere so ji v vednost poslali avtorji oddaj). Gledalci so pohvalili Mestne promenade – oddajo o 

Radovljici (avtor Andrej Doblehar), prenos bogoslužja iz Reteč ter oddajo Družbeni fenomeni – 

evtanazija  (avtorica Katja Stamboldžievski).  

»Kot zdravnik sem se srečal s primeri, kjer bi mi bilo v veliko olajšanje in oporo, če bi pri nas 

tudi veljal belgijski sistem. Hkrati bi tudi sam rad imel izbiro, ki je mogoča v državah, kjer je 

evtanazija in pomoč pri samomoru mogoča. Oddaja je v kratkem času na uravnovešen in 

kvaliteten način podala sliko stanja in gledalcu omogočila, da se lažje pozicionira glede 

svojega stališča. Upam, da ta oddaja ne bo izzvenela v našem družbenem molku in da bo rtv 

Slovenija vztrajala naprej, da se bo javna debata okoli te teme okrepila. (M. M. o oddaji o 

evtanaziji) 

Varuhinja je v vednost prejela tudi zahvalo Zavoda za varstvo kulturne dediščine urednici Uredništva 
oddaj za kulturo za dobro sodelovanje v letu 2018. V Zavodu so se razveselili, da je TV Slovenija v 
lanskem letu pripravila dokumentarna filma Naša dediščina: kjer preteklost sreča prihodnost ter 
Televizija in kulturna dediščina.  
 

Ekipa Bled: dovolj dobro za TV Slovenija? 
Več gledalcev je komentiralo nadaljevanko Ekipa Bled. V telefonskih klicih so menili, da ima površen 
zaplet, da ni zanimiva in da je prekratka (za prekinjanje z oglasi). Gledalka N. K. je nacionalki očitala 
zapravljivost:  
 

»To zadnje se nanaša na RTV naročnino, ki jo zapravljate za zmazke kot je tako napovedovana 

in promovirana nova nadaljevanka vaše hiše, kakor že njeno predhodnico Mame, ki je bledela 



15 
 

z vsakim nadaljevanjem, da o Novih dvajsetih sploh ne izgubljam besed. Pridružujem se gospe 

Rogljič z Vikend magazina, dodala bi le, da že tako kratko minutažo krajšate z reklamami (ki 

vam jih dovoljuje zakon), tako da se ta približa tisti med osemnajsto in devetnajsto, ki je 

namenjena malčkom. Kdo živi v prepričanju, da odrasli nismo sposobni daljše koncentracije, 

ali je to preventiva pred glavobolom, ki narašča z dolžino gledanja?(…) Šestdeset let imate in 

vam, kot kaže, pohaja sapa. Kje so časi vaše mladosti, ko smo gledali Dekamerona, Male 

oglase, … . Žal, zgodovina. Morda pa oddelek v katerem se bere in izbere scenarije potrebuje 

prevetritve?« 

Odziv urednika igranega programa Janija Virka:  

»Vse komisije potrebujejo občasno prevetritev, prav imate. Tudi na RTV S je tako, nikoli v 

komisijah za izbor del neodvisnih producentov niso isti ljudje. Vsem pa je lastno to, da 

poskušajo od prispelih scenarijev izbrati najboljše. Komisija ne piše scenarijev, sodelavci RTV 

S poskušajo poslane tekste kasneje dvigniti na čim višjo raven. Če pa bi Igrani program lahko 

odločal, bi dali prednost snemanju kvalitetnih dramskih nadaljevank, filmov  po klasiki 

slovenske literature (Bobri, Pod svobodnim soncem) ali evropskih uspešnicah slovenskih 

avtorjev (Angel pozabe Maje Haderlap). 

Cenimo mnenje vsakega gledalca, tudi kritičnega seveda, razumemo, da jim kakšne stvari niso 

všeč, cenimo pa tudi tiste, ki gledajo naš program z veseljem in dobrohotno. Tudi ti štejejo. 

Tretjo epizodo Ekipe Bled je gledalo celo več gledalcev kot prvo, preko 223000. Očitno je, da 

so z njo zadovoljni.« 

Pojasnilo v. d. direktorice TV Slovenija Natalije Gorščak:  

»V preteklosti in trenutno sodelujemo v več evropskih projektih, ki pa niso dramske, saj v 

velikih koprodukcijah nimamo možnosti sodelovanja kot koproducenti – vložki v eno 25-

minutno epizodo so višji od cene, ki jo ponavadi mi plačamo za epizodo, 50-minutnih pa si ne 

upamo primerjati. Kljub temu, da nam »uzakonjena naročnina daje potuho«, npr. Češka 

televizija lahko snema nadaljevanke, katerih vrednosti epizod se gibljejo med 130.000 in 

250.000€, kar je pri nas letni proračun enega od programov, ne pa cena epizode. Slovenija je 

majhen trg in v preteklosti je imela Televizija Slovenija mnogo več sredstev za svoje 

delovanje, zdaj smo v bistvu ena »najrevnejših« televizij v Evropi, in na Balkanu sta srbska in 

hrvaška javna televizija v mnogo boljšem finančnem stanju, kot mi. Predlagamo, da si 

ogledate letno poročilo naše inštitucije in preverite, koliko denarja od vašega RTV-prispevka 

dejansko pride na TV SLO, koliko zaslužimo na trgu in morda boste ugotovili, da tega denarja 

ni malo. Ko pa govorimo o trženju lastnega programa – prav zanima nas, katera država z 

»majhnim« jezikom in trgom s tem lahko pridobiva dodatna sredstva. Avstrija je zelo 

uspešna, ampak imajo jezik, za katerega imajo velik trg; Čehi s prodajo ne zaslužijo niti 

tretjine povračila vložka v produkcijo, pa so zelo organizirani, dodatno podprti s strani države; 

Nizozemci in Belgijci (Flamci) imajo z zaslužkom težave – ravno tako ne uspejo pokriti večjega 

dela stroškov; uspešni so le v Nordivisionu, kjer imajo podoben model, kot ga je imela stara 

Jugovizija – vemo pa, da v tem trenutku res učinkovitega sodelovanja na področju bivše 

Jugoslavije ni mogoče vzpostaviti – vsaj takega ne, ki bi vsem prinesel vračilo večine vložka v 

skupno delo.« 

Varuhinja je gledalki pojasnila, da je RTV prispevek namenjen delovanju celotnega javnega 

medijskega servisa in ne le za snemanje TV-oddaj. Gledalka se je za izčrpen odgovor zahvalila:   

»Vem, da prispevek ni namenjen le televiziji, je pa le-ta verjetno najbolj izpostavljena. Sem 

tudi zelo redna poslušalka prvega radijskega programa in  tam me zelo redko kaj spravi v 



16 
 

slabo voljo, morda kak glasbeni izbor in telefonski kilerji, ki se oglasijo takoj, ko se odprejo 

linije za poslušalce. Vem da so v vaši hiši, tudi na televiziji ljudje, ki trdo delajo in se zelo 

trudijo, pa nanje v slabi volji čisto pozabimo.« 

Dobri filmi, ampak ob tej uri? 
Trije gledalci so se odzvali na uvrstitev filmov v sredin termin Filma tedna. Dva sta pohvalila 
celovečerni film Majde Širca devet krogov (9. januar), vendar menila, da bi zaradi prizorov nasilja bolj 
sodil v pozne večerne ure kot v sredo ob 20-ih. Sta pa opazila, da je bil film ustrezno označen.  
Teden pozneje, 16. 1., je gledalka B. S. pisala zaradi predvajanja filma Krvavo mleko.  
 

»Ne, da pišemo pritožbe, bi nas lahko kdaj vprašali kaj preprosti ljudje želimo.... Ko pridem v 
sredo iz službe....dolga sreda, si preprosto želim pogledati en dober evropski film, ampak 
včerajšnji je bil......da ne govorim kaj.... .« 

  
Odziv Igorja Palčiča, urednika tujega igranega programa: 

»Film Krvavo mleko je napeta francoska veterinarska drama, primerna za naš sodobni čas in 
problematiko. Sredini filmi ob 20.05 so izbrani glede na udarni programski čas v katerem so 
predstavljeni in imajo torej zakonske omejitve glede primernosti in privlačnosti, glede na 
dolžino, ki zaradi Odmevov ne sme preseči dolžine 105ih minut, in glede na programsko 
usmeritev javnega servisa, ki je zavezan evropski filmski produkciji in njeni raznolikosti.« 
 

Male sive celice, zaplet na snemanju 
Varuhinja je bila vključena v daljšo korespondenco med mentorico in starši otrok, ki so 19. decembra 

sodelovali na snemanju Malih sivih celih, ter vodstvom TV Slovenija in Uredništvom otroškega in 

mladinskega programa. Pritožniki so menili, da so bili otroci v eni igri prikrajšani. Uredništvo je v 

odzivu pojasnilo, zakaj so v tem primeru upoštevali dejanske razmere v studiu, kakor to tudi sicer 

počnejo (na primer v neki drugi igri, ko so imeli težave v ekipi pritožnikov). Varuhinja je sodelovala v 

dopisovanju, nato pa tudi vodila pogovor med obema stranema, ki je v prostorih RTV Slovenija 

potekal 28. januarja. Starši so preklicali umik soglasja za predvajanje oddaje Male sive celice. 

Sodelujoče otroke, ki so se počutili prikrajšane, bo uredništvo povabilo, da si ogledajo potek priprav 

na terensko in studijsko snemanje ene od oddaj v mesecu maju.  

 

III. RAZVEDRILNI PROGRAM 

Zdravica s šampanjcem ali penino? 
Vitezinja vina N. P. je opozorila, da so v silvestrski oddaji pri novoletni zdravici omenjali šampanjec 

namesto penine.  

»Izobraženi, razgledani, pronicljivi, všečni, pa bi morali vedeti, da v Sloveniji vina »z 
mehurčki« poimenujemo penina in ne šampanjec. Tudi v Franciji lahko ta vina poimenujejo 
šampanjec le, če so bila pridelana in donegovana v regiji Šampanja. Ne bo odveč poučiti jih o 
tem.« 

Varuhinja je sporočilo posredovala uredništvu.  

Slovenski pozdrav: to ni humor! 
Več gledalcev je izrazilo nejevoljo nad nastopi humoristke v oddaji Slovenski pozdrav. Poudarjali so, 
da njeni vložki niso humorni. Primera:  



17 
 

 
»Po večini imamo pozitivno mnenje o oddaji in prispevkih, ki so v njej, vendar se nam vedno 
zastavlja vprašanje kakšne vrline ima » humoristka « Urška, da ste jo uvrstili v oddajo. V 
kolikor imate kakšne raziskave o gledanosti oddaje sem skoraj prepričan, da vam je gledanost 
padla zaradi njenega humorja. Med svojimi prijatelji, znanci, sodelavci nisem 
dobil  pozitivnega mnenja na  njo in njen humor. Tudi v oddaji Kdo bi vedel kot kapetanka jo 
je grozno gledat in poslušat, zato vas sprašujem koliko časa jo bomo prisiljeni gledat v vaših 
oddajah. Prepričan sem, da se zaradi  mojega mnenja ne bo nič spremenilo v programski 
shemi vendar čutim neko olajšanje, ko sem sporočil svoje mnenje.« (I. B. ) 

 
»Mislim, da njeno obnašanje in njen humor ne sodita na nacionalno TV. V zadnjem času pa 
nastopa povsod in na vseh kanalih. Sem starejša, rada gledam TV – nacionalko, imate dober 
program, za vsakega se najde kaj zanimivega. Nisem kritizerka, vendar to presega že vse meje 
in nas s svojim obnašanjem dobesedno vse poneumlja.« (V. K.) 

 
Odgovorni urednik Razvedrilnega programa Vanja Vardjan je zagotovil, da bodo mnenja gledalcev 
vključili v snovanje novih epizod oddaje, o vlogi, ki so jo zaupali humoristki, pa je zapisal: 
 

»Njena vloga in pojavnost v oddaji sta dobronamerni, v duhu interpretacije razlik med 
spoloma, odnosov v družbi, o katerih kroži veliko stereotipov, in se jih ustvarjalci oddaje na 
subtilen način dotikamo.«  

 

Radi bi uživali v dobrem glasbenem šovu! 
Gledalec J. T. je na več naslovov poslal pismo, v katerem je zapisal, kaj vse ceni na javni RTV (»Imate 
vrhunske novinarje in voditelje oddaj, predvsem mislim na tiste v informativnem programu, tudi kar 
se tiče oddaj za otroke in mladino, se ne morete primerjati z nobeno od konkurenčnih hiš.«), 
podrobneje pa je opisal, kakšne televizijske oddaje najbolj pogreša.  

 
»K pisanju sta me napeljali dve oddaji našim južnih sosedov, Luda noč (RTS) in A strana HRT. 
Ker sem ljubitelj dobre zabavne glasbe, gledam slednjo  vsako soboto zvečer, če sem le doma. 
In pomislim, koliko kakovostnih izvajalcem imam v Sloveniji. Mi pa jih moramo v glavnem 
poslušati govoriti, namesto, da bi nam peli. Razumem, da morate zaposliti vaše voditelje, ki 
prejemajo redno plačo, zadnji čas pa je, da nam nacionalna TV ponudi tudi kakšen dober 
show in da ti naši pevci in pevke, ki jih ni malo, končno zapojejo ob spremljavi orkestra, back 
vokalov...tako kot to delajo v Zagrebu. Seveda tudi pogledam tovrstne oddaje na tujih 
kanalih, vendar razumem da se s kakšno ARD, ZDF, RAI. ORF ali FR2 ne moremo primerjati. 
Zato želim ostati realen, naredimo vsaj nekaj podobnega kot Hrvati ali Srbi. Mislim, da tudi 
nakup licence ne bi bil nič bogokletnega, kot ste pred leti naredili npr. s Piramido.  
Predvidevam, da me boste želeli "odpraviti" s Slovenskim pozdravom. Mislim, da si zabavna 
in narodno-zabavna glasba zaslužita vsaka svojo oddajo. Pri obeh zvrsteh imamo odlične 
izvajalce, na katere smo lahko zelo ponosni. Res pa je, da kakovostna zabavna glasba zazveni 
v vsej svoji lepoti samo z orkestrom ali vsaj nekoliko večjo instrumentalno zasedbo ter back 
vokali. Upoštevati je treba, da mnogi ljubitelji t. i. zabavne glasbe (pop, rock ipd.) niso ravno 
naklonjeni narodno zabavni.  
V letu, ki se je dobro pričelo si resnično želim, da bi namesto raznih kvizov, ali bog ne daj 
vpitja, kot je bilo npr. v oddaji Vse je mogoče, uživali tudi v kakšnem dobrem glasbenem 
showu.« 

 
Odgovor Vanje Vardjana, odgovornega urednika Razvedrilnega programa: 



18 
 

»Tudi moje mnenje se bistveno ne razlikuje od vašega, a kot je v odgovoru zapisal generalni 
direktor RTV Slovenija, takšna redna oddaja presega naše možnosti in to predvsem na 
finančnem in produkcijskem področju. Bom kar konkreten.  
Oddajo Luda noč na RTS-u sem si ogledal na snemanju skupaj z ustvarjalci oddaje, od njih 
pridobil vse potrebne podatke o načinu produkcije in jih skupaj s posnetkom treh oddaj 
posredoval našemu producentu. Izračun kaže, da je taka oddaja dva krat dražja kot  naše 
sedanje sobotne prime time oddaje, in tri krat dražja od naše petkove prime time oddaje 
Slovenski pozdrav. Obe naši vikend prime time oddaji sta sicer poleg osrednjega dnevnika in 
oddaje Vem najbolj gledani redni oddaji TVS. Pri možni produkciji oddaje kot je Luda noč, 
obstaja še ena težava.  Največji studio TVS, Studio 1, zaradi premajhnih gabaritov, ne 
omogoča produkcije takšne oddaje, vsaj ne v obsegu kot jo lahko gledate na RTS-u. Druga 
oddaja, ki ste jo omenili, A strana na HRT, je tudi v našem fokusu. Problemi so podobni kot pri 
oddaji Luda noč ( finance, studio,) , a še nisem vrgel puške v koruzo in si bomo skupaj s 
producentom in režiserjem ogledali produkcijo oddaje A strana ko se ta ponovno vrne na 
spored HRT. PO ogledu in pogovoru z ustvarjalci na HRT, bo mogoče ugotoviti ali je 
sodelovanje mogoče in v kakšni obliki.«  

 

EMA: kako bo izbrana slovenska pesem? 
Trije gledalci so spraševali, kako bo potekal izbor slovenske pesmi za pesem Evrovizije in kolikšno težo 

bodo imeli gledalce, ki bodo sodelovali v glasovanju.  

»EMA 2019 bo potekala na identičen način, kot v letih 2011, 2015 in 2016... Na podlagi ocen 

oz. točk strokovne žirije se v superfinale EME 2019 uvrstita dve tekmovalni skladbi, med 

katerima bo o končnem zmagovalcu in potniku v Tel Aviv odločalo telefonsko glasovanje.... 

Resnično upam in si iskreno želim, da je napočil že skrajni čas, da RTV Slovenija ponovno 

omogoči in zagotovi vsem sodelujočim izvajalcem na EMI 2019  kar se da enakovredne in 

demokratične pogoje za zmago... Prosim uvedite omejeno telefonsko glasovanje na EMI 

2019, ali pa ukinite televolting in naj o zmagovalcu odloči zgolj in samo strokovna žirija !!!« (J. 

J.) 

»Vidim, da ste torej tudi na TV Slovenija prepoznali, kaj deluje, da se prepreči kuhinja in zato 

ne razumem, da ste za letos storili tako velik korak nazaj, ko ste iz 30 članov komisije šli spet 

na samo tri, kjer ima vsak član možnost, da pokvari rezultate. Je možno, da prisluhnete nam 

oboževalcem (in zdravemu razumu) ter ne storite te nerazumljive poteze in vrnete sistem 

EME na nivo kot je zadnja leta že bila? Upam, da vrnitev k zastarelemu formatu komisije, ki 

občinstvu vsili le dve pesmi, ne pomeni še to,da bo tudi televoting šel po starem in bodo razni 

izvajalci spet lahko glasovali neomejeno za eno skladbo s po tisoči glasovi??« (U. P.) 

Urednik Razvedrilnega programa Vanja Vardjan je pojasnil, da bodo tako kot lani telefonske klice 

omejili na 5 iz posamezne številke. Podal pa je tudi širše pojasnilo o poteku izbora: 

»Pravila Zveze evropskih radiotelevizij (EBU) za Pesem Evrovizije dovoljujejo vsaki sodelujoči 

radioteleviziji, da izvajalca izbere na poljuben način. V veljavi so tako televizijski izbori, kot je 

razen ene izjeme navada tudi na RTV Slovenija, kot tudi interni izbori, kjer radiotelevizije 

same izberejo avtorje in izvajalce pesmi brez sodelovanja javnosti. V letu 2018 je približno 

tretjina radiotelevizij na tak način izbrala svojega predstavnika na Pesmi Evrovizije. 

Na RTV Slovenija smo že nekajkrat spremenili način izbora;  imeli smo več predizborov, pa 

tudi samo eno oddajo, tako kot letos. Uporabili smo tudi različne sisteme glasovanja, 

največkrat pa smo uporabili kombinacijo glasovanja glasbenih strokovnjakov in poznavalcev 



19 
 

ter glasovanja javnosti prek telefonov, in tako bo tudi v letu 2019, namreč uporabili bomo 

sistem, ki je bil v veljavi že trikrat (2011, 2015 in 2016).  

Predstavniki RTV Slovenija so se od uvedbe predizborov na Pesmi Evrovizije petkrat uvrstili v 

veliki finale. V letih 2007 in 2014 sta bili zmagovalni pesmi izbora EMA izbrani izključno s 

telefonskim glasovanjem, leta 2018 v kombinaciji glasovanja žirij in javnosti, dvakrat pa po 

sistemu, ki ga bomo uporabili tudi letos. To je bilo v letih 2011, ko nas je zastopala Maja Keuc, 

in leta 2015, ko sta nas zastopala Maraaya. Prav slednji izvajalki sta od leta 2004 (ko je EBU 

na Pesmi Evrovizije uvedla predizbore) pa do 2018 najbolje uvrščeni slovenski izvajalki na 

Pesmi Evrovizije.  

Za letos smo torej izbrali  sistem glasovanja, s katerim smo na Pesmi Evrovizije imeli največ 

uspeha, hkrati pa ne gre pozabiti, da bo imela prav javnost zadnjo besedo. Sistem glasovanja 

smo javno objavili hkrati z objavo Vabila za sodelovanje na izboru EMA 2019, tako da so vsi 

zainteresirani avtorji in izvajalci sistem glasovanja na izboru EMA poznali še preden so se 

odzvali vabilu. V uredništvu Razvedrilnega programa nismo prejeli nobene pripombe na 

sistem glasovanja s strani zainteresiranih avtorjev in izvajalcev.«  

 

IV. ŠPORTNI PROGRAM 

Komentiranje zimskih športov 
Več gledalcev je podalo pripombe glede komentiranja športnih prenosov zimskih športov (smučarski 

skoki, drsanje…). Nekateri so komentirali slog komentiranja določenih športnih komentatorjev, drugi 

konkretne prenose ali tehnične omejitve prenosov. Varuhinja je z vsemi odzivi seznanila pristojni 

program, na tem mestu pa navajamo nekaj primerov odzivov.  

 

»Sicer se pa pritožba poleg danes poslušanega nanaša tudi na siceršnje "kramljanje" Jelka 

Grosa v času prenosov smučarskih skokov. V prenos vnaša izjemno veliko negativizma, v 

svojih komentarjih stalno izraža pesimizem.« (M. K. T.) 

 

Iz primera odgovora odgovornega urednika Športnega programa na TV Slovenija Gregorja Peternela: 

»Jelko Gros je strokovni sodelavec TV Slovenija postal zaradi športnih kompetenc in govorne 

spretnosti. Je izjemen poznavalec skakalnega športa v katerega je še vedno aktivno vključen. 

Morda včasih preveč gostobeseden, pa zato izgubi nit svoje misli, a s svojimi komentarji še 

vedno dodana vrednost neposrednih prenosov in zato nameravamo sodelovanje z njim 

nadaljevati.« 

 

Gledalka M. M. je izrazila kritiko komentiranja posnetka ženskih smučarskih skokov na TV SLO2 13. 

januarja. 

 

»Ne vem zakaj, je komentator v finalu skokov pri vsakem skoku navedel, poleg trenutnega 

dosežka, tudi končno uvrstitev. S takim komentarjem izgubi tekma ves smisel, ker tak način 

prenosa izniči vso draž  in napetost, ki jo prinese ogled tovrstnih dogodkov.  



20 
 

V kolikor je to pravilo, pri posnetih prenosih predlagam, da v bodoče objavite samo štartno 

listo in rezultate in prihranite pri televizijskih pravicah.«  

 

Odgovorni urednik Gregor Peternel je pojasnil, da je reporter "komentiral ob prevajanju in je že imel 

končne rezultate. Bom rekel, da je šlo za obrtno nespretnost na katero ga bom opozoril." 

 

Preveč o Dončiću, Kopitarju… 
Varuhinja je prejela dva odziva povezana s poročanjem TV Slovenija glede športnih dosežkov 

slovenskih športnikov, ki se udejstvujejo v tujih klubih. Eno sporočilo je bilo splošne narave (gledalec 

je naknadno pojasnil, da se je nanašalo na poročanje o košarkarju Luki Dončiću), v drugem (so-

naslovljenem) pa je gledalec poleg uspešnega košarkarja izpostavil tudi poročanje o športnih 

dosežkih hokejista Anžeta Kopitarja. 

 

»Že kar nekaj časa nas dobesedno na vseh mogočih napovednikih na teletekstu in drugje 

posiljujete z Dončićem in Kopitarjem.  Kot glavno informacijo pri športnih poročilih na TV ali 

radiju nam dobesedno vsak dan v glavo ''nabijate'' njune koše in gole, ki zanimajo le peščico 

njunih navijačev.« (A. G.) 

 

»Zanima me ali ste že obravnavali kakšno vprašanje povezano  z načinom poročanja o 

udejstvovanju slovenskih "športnikov" v tujih klubih - npr. vsakodnevno poročanje o 

tem koliko podaj je dal določen športnik, kar se mi zdi povesem nepotrebno, da ne rečem 

nadležno.« (M. K.) 

 

Iz odgovora Boštjana Ogrisa, urednika dnevnoinformativnega programa športnega uredništva:  

»Lahko vam odgovorim le glede pojavnosti obeh v športnih poročilih na televiziji. Naredil sem 

analizo objav zadnjih dveh mesecev. V tem času smo Anžeta Kopitarja omenili v treh dneh. 

Luko Dončića v 14 dneh. Za primerjavo sem vzel nekaj ostalih uspešnih slovenskih športnikov. 

V istem časovnem obdobju je Ilka Štuhec na naših zaslonih nastopala 15 dni, Jakov fak 14, 

Peter Prevc 12 in Žan Kranjec 11 dni. Luka Dončić je bil kot glavna informacija omenjen 

dvakrat, ko je postavil mejnike lige NBA, vsi ostali omenjeni športniki so bili kot nosilna novica 

predstavljeni večkrat. Mislim, da to dokazuje, da se trudimo objave enakomerno porazdeliti 

med različne športe in športnike. 

Zdaj pa še o priljubljenosti Luke Dončića. Ankete res nismo opravili, toda že bežen pogled na 

našo spletno stran dokazuje, da je za naše gledalce zelo zanimiv. Vsaka njegova objava v 

naših poročilih je bila namreč najmanj dvakrat bolj gledana od ostalih športnih novic istega 

dne. Nenazadnje gre za športnika Slovenije v letu 2018. Preden sem odgovoril na vaše pismo, 

sem moral neki gledalki pojasniti, zakaj o Luki Dončiću poročamo premalo. 

Skratka, med našimi gledalci bi številni radi Luko Dončića gledali vsak dan, številni menijo, da 

bi o njem morali poročati manj, mi pa se trudimo, da bi našli neko srednjo mero.« 

 



21 
 

Gledalec M. K. ni bil zadovoljen z odgovorom: 

»Menim, da je bistvena razlika ali gre za poročanje o športniku, ki zastopa Slovenijo 

ali slovenske klube ali pa za športnika, ki igra za tuj klub in ima predvsem "komercialno" 

ozadje in je vprašanje, če temu sploh lahko rečemo šport.« 

 

V. PROGRAM PLUS 

 

Dobro jutro: česa je premalo in česa preveč 
Gledalci so zlasti po telefonu podajali najrazličnejša mnenja o oddaji Dobro jutro: o voditeljicah in 

voditeljih, pogostem pojavljanju Marije Merljak, novi rubriki Zale Đurić, sprejemanju telefonskih 

klicev in dolgem čakanju na vključitev v studio ter prikazovanju rezultatov telefonskega glasovanja. 

Varuhinja je sporočila posredovala uredništvu in predlagala, da mnenja po strokovni presoji vključijo 

v snovanje oddaje.  

 

Glede rubrik Porota ter Mars in Venera, ki vključujeta telefonsko glasovanje, pa je spomnila na 

določila v Poklicnih merilih in načelih novinarske etike, po katerih je treba povedati, da ne gre za 

strokovno javnomnenjsko raziskavo, ampak za ilustracijo razpoloženja gledalcev.  Urednica oddaje 

Daša Lamut Prosen je sporočila, da bodo odslej pri objavi rezultatov vedno poudarili, da ne gre za 

statistično analizo in da želijo tako le popestriti oddajo. 

 
 

VI. TV MARIBOR 

Ukinjena oddaja Na vrtu? 
Gledalka S. B. sprašuje, kaj se je zgodilo z oddajo Na vrtu (TV  Maribor). 

»Ugotovila sem, da te oddaja ni več na sporedu in me zanima, kaj se dogaja na RTV, da 

ukinjate oddaje, ki so gledane.« 

V. d. direktorice TV Slovenija Natalija Gorščak je pojasnila:  

»Ustvarjalci oddaje Na vrtu so na koncu zadnje oddaje 29. decembra (22:50) gledalce 

obvestili, da se bodo ponovno na sporedu ob 16:30 prvo soboto v februarju. Tak je bil tudi 

dogovor z bivšim Odgovornim urednikom reg. TV-programa RTV centra Maribor. Taka je bila 

želja ustvarjalcev, v RTV centru v Mariboru pa so za štiri sobote naredili izbor dokumentarnih 

oddaj CIRCOM-a.« 

Gledalka se je pritožila tudi glede ponavljanja oddaj; varuhinja ji je podala standardno pojasnilo glede 

obsega programov in storitev RTV Slovenija. 

 

 

 



22 
 

VII. TV KOPER 

Pohvaljeni S-prehodi 
Gledalka D. T. je telefonsko izrazila pohvalo oddaji S-prehodi, z dne 17. 1., o Slovenskem stalnem 

gledališču v Trstu. Nad oddajo je bila gledalka navdušena in znova verjame, da javna televizija, kot je 

dejala, za slabe novice in »kič«, ampak objavlja tudi vsebine, ki so pomembne za narod.  

 

VIII. SPLOŠNO 

Nočemo info kanala, hočemo risanke! 
Val protestov je sprožila ukinitev jutranjega bloka risank na TV SLO2. V tem času se od 1. januarja 

predvaja t. i. Info kanal - od nočnih ur do 11. ure dopoldne. Veliko je bilo tudi pritožb zaradi 

podaljšanega info kanala s posnetki voženj na praznih cestah in nasploh netelevizično vsebino.  

»Čudi me, da po novem na drugem kanalu vrtite info kanal od 6:00 do 11:00. To je pet ur 

programa, ki se dobesedno vrti v prazno. Ne razumem tega odnosa do naročnikov. Vsak 

mesec javni televiziji nakažem 13 evrov, sedaj pa je ukinjena praktično edina vsebina, ki jo 

gledamo redno (risanke).« (D. Č.) 

»Zanima me, kako to, da ste v jutranjem programu RTV Slovenija 2 umaknili jutranji program 

risank? Je to začasno ali za stalno?« (P. Ž. K.) 

»Že drug oziroma tretji teden zjutraj in dopoldan razočarani opažamo, da na drugem 

programu TV SLO več ne predvajate risank. Zares sramotno se mi zdi, da 6h-11h predvajate 

info kanal! Risanko se lahko pogleda tudi na katerem drugem programu, seveda. Da pa 

nacionalna televizija, ki vsak mesec pošlje položnico za rtv prispevek, ne more nuditi bolj 

kvalitetne vsebine, pa je žalostno in nespoštljivo do gledalcev.« (A. H.)  

»Zanima me zakaj ste umaknili jutranji otroški program iz TV2.? Vrtenje info kanala(že od 

ponoči), potem pa sama ponavljanja....ja kakšen namen ima to? Glede na to da imam 3 

majhne otroke, menim, da imate res zgrešen program glelde mladinskega programa. 

Namesto, da bi dali kakšno lepo risanko, ali lutkovno predstavo....« (B. A.) 

»Kot mama 4-letnice ugotavljam, da se je z novim letom spremenila programska shema tudi v 

okviru otroškega programa - OP. S spremembami seveda ni nič narobe, razen če ne pomenijo 

ukinjanje nekaterih vsebin. V mislih imam risanke, ki jih je sedaj bistveno manj.« (P. S.) 

»Opazili smo, da ste na tv slo 2 v novem letu ukinili otroški program ob delavnikih od 7ih 

dalje. Želeli bi vam podati naše razočaranje, saj smo ta program kar radi spremljali. Rtvslo 

predvaja res krasne risanke, ki so za otroke primerne, ravno prav dolge, kar za druge 

programe ne moremo trditi. Risanke iz jutranjega programa smo s časovnimi funkcijami 

večkrat gledali tudi kasneje. Zato smo še toliko bolj razočarani nad novo spremembo.« (V. U.)  

»Glede na to, da placujemo obvezno narocnino, bi pricakovala, da boste poskrbeli tudi za 

najmlajse gledalce, saj so samo na vasem programu lahko gledali risanke, ki so dejansko 

primerne. Glede na to, da predvajate vsako lokalno veselico modrijanov, gadov in podobnih 

narodnozabavnih ansamblov mislim, da bi si tudi najmlajsi gledalci zasluzili sklop risank v 

jutranjem casu.« (T. F. P.) 

V. d. direktorice TV Slovenija Natalija Gorščak je pojasnila:   



23 
 

»Na žalost je umik jutranjih risank na TV SLO 2 posledica zniževanja sredstev namenjenih 

Televiziji Slovenija. V preteklih letih smo izkoristili zaloge pravic za objavo risank, letos je teh 

zalog zmanjkalo, sredstev za ponovni nakup pravic pa ni. Otrokom namenjamo več prostora 

med 16:00 in 17:00 uro na TV SLO 1.« 

Primer odgovora varuhinje: 

»Kot varuhinja nimam neposrednih pristojnosti za oblikovanje sheme radijskih in televizijskih 

programov in še posebej ne za poslovanje Zavoda; v tem primeru lahko delujem le kot 

angažirana posrednica med občinstvo in pristojnimi na RTV Slovenija. Zato sem v imenu 

občinstva vodstvo ustno in pisno pozvala, naj poskusijo najti rešitev, saj se je s krčenjem 

televizijskega programa težko sprijazniti.  

Pojasnjujem še, da ima RTV Slovenija za opravljanje nalog javnega medijskega omejena 

sredstva in da jih je dolžno razporejati tako, da v največji možni meri izpolnjuje javni interes 

oz. opravlja javno službo, kot je opredeljena v zakonu. Iz RTV prispevka v višini 12,75 evra se 

financira celotna javna medijska storitev, ki obsega več televizijskih programov (TV SLO1, TV 

SLO2, Parlamentarni program, TV MB, TV KP, programa za italijansko in madžarsko skupnost), 

več radijskih programov (Prvi, Val 202, Ars, RSi, Radio MB, Radio KP, Radio Capodistria, 

MMR), spletni novičarskih in arhivski portal, dostopnost vsebin za ljudi z okvaro sluha in vida, 

skrb za slovenski jezik, vzdrževanje oddajniške mreže, glasbeno produkcijo (simfonični 

orkester), digitalizacijo filmskega arhiva, sofinanciranje slovenske neodvisne filmske 

produkcije itd. Kot veste, je RTV Slovenija v Sloveniji edina ustvarjalka otroškega in 

mladinskega programa ter umetniških vsebin, ki za komercialne medije niso zanimivi. 

Poudarjam, da tega ne pišem kot odvetnica RTV Slovenija, ampak zato, ker menim, da imate 

pritožniki pravico vedeti, v kakšnem zakonskem in finančnem okvirju deluje RTV in da je 

dejansko le del denarja iz RTV prispevka namenjen televizijskim vsebinam, ne glede na to, da 

so prav te najbolj na očeh javnosti.  

Vseeno pa sem optimistka: mogoče pa bodo pritožbe le obrodile sadove vsaj do te mere, da 

se bo našlo nekaj denarja za risanke.« 

Gledalko T. F. P. je zanimalo, ali se lahko risanke v shemo vrnejo s pomočjo sponzorja: 

»Glede na vaš odgovor me zanima ali bi bila možnost, da v primeru, da se s civilno pobudo 

najde sponzor, ki bi bil pripravljen oglaševati z namenom, da se otrokom vrnejo risanke RTV 

Slovenija takšen način donacije sprejela.« 

Varuhinja je gledalki posredovala sporočilo v. d. direktorice TV Slovenija, da takšna oblika financiranja 

otroškega programa ni dovoljena. 

Varuhinja je v. d. direktorico TV Slovenija Natalijo Gorščak pozvala, naj sporoči, kdo je odgovoren za 

programske vsebine v okviru info kanala.  

 

Na sporedu ni pisalo, da je ponovitev 
Gledalec I. P., ki živi v Kanadi, je varuhinjo prosil za pomoč, ker je v spletnem arhivu zaman iskal 

posnetek prve letošnje oddaje Obzorja duha, ki je bila na sporedu. 6. januarja. Izkazalo se je, da je 

bila ta dan predvajana ponovitev oddaje iz lanskega junija, le da to ni bilo zapisano v sporedu, 

posnetek pa bi bilo na RTV 4D mogoče najti, če bi gledalec iskal junijsko oddajo. Varuhinja je gledalcu 

posredovala povezavo za ogled te arhivske oddaje, pristojne pa pozvala, naj poskrbijo za takšno 



24 
 

označevanje sporeda, iz katerega bo mogoče nedvoumno razbrati, da gre za ponovitev. Če te oznake 

ni, gledalci upravičeno pričakujejo premierno predvajanje. Konec januarja je bila varuhinja 

obveščena, da je bil t. i. hrošč v računalniškem programu odstranjen in da so vse ponovitvene oddaje 

v sporedih zopet označevane s črko P. 

 

Zakaj nam omejujete ogled na spletu? 
Dva gledalca sta se pritožila, ker vsebine TV Slovenija nista mogla gledati po spletu, čeprav ni bilo 

razloga za t. i. geoblokado. V obeh primerih se je izkazalo, da je šlo za človeško napako pri 

označevanju.  

»Danes, 5.1.2019 ob 9:30 po spletu ne morem spremljati oddaje Najboljše jutro. Kot je 

razvidno iz spodnje slike, se namesto oddaje predvaja obvestilo, da zaradi avtorskih pravic 

oddaje  RTV ne sme predvajati. Nenavadno je, da lahko starejše oddaje Najboljše jutro vidim 

v arhivu.« (M. K.) 

Razumem, da mnogih oddaj, ki niso odkupljene tudi za predvajanje v tujini, preko spleta ne 

morem gledati . S tem sem se seveda moral hoces noces sprijazniti, kot vsi, ki zivimo na 

tujem. Prejsnja leta  smo  sportna porocila po Dnevniku lahko spremljali v zivo, zdaj pa ne 

vec. Seveda moje pisanje ne bo kaj prida zaleglo, tega se zavedam, vseeno pa opozarjam na 

se eno cudnost RTV hise. (I. B., Chicago) 

Varuhinja je v korespondenci z vodjem MMC Lukom Zebcem ter urednikom Programa plus Rokom 

Smolejem oz. producentom Športnega programa Tomom Tomanićem ugotovila, da je šlo za napačno 

oznako v predvajalnem seznamu, zaradi katere so v tehnični službi predvajanje v živo blokirali. Za 

napako se je v imenu TV Slovenija iskreno opravičila.  

»Upam, da bodo na podlagi te zadeve delovne postopke izčistili in definirali tako, da se 

napaka ne bo ponovila.«  

Lahko dobimo TV-paket samo z vašimi programi? 
Gledalec M. K. je vprašal, ali je kaj možnosti za izločitev nacionalkinih TV-programov iz plačljivih 

paketov kabelskih oz. internetnih ponudnikov.  

»RTV Slo spremljam izključno prek interneta. Plačujem RTV prispevek, ne potrebujem pa POP 

TV. Ponudniki interneta v Sloveniji ponujajo dostop do televizijskega programa RTV Slo le v 

paketu s programi podjetja ProPlus d.o.o. in so zato dražji. To je izrazito v korist zasebne 

medijske hiše. Menim, da bi moral Javni zavod RTV Slo pri ponudnikih (ali zakonodajalcu) 

doseči, da bi se naročniki lahko odločili za dostop do le javne televizije, ne pa nujno v paketu s 

plačljivimi programi. To je enako nesprejemljivo, kot da bi lahko bolniki prišli do storitev 

javnega zdravstva le v paketu s storitvami zasebnikov, tudi če tega ne potrebujejo.«  

Odgovor pomočnika generalnega direktorja za program in integracijo vsebin Gorazda Slaka: 

»Vodstvo RTV Slovenija se v celoti strinja s pobudo. Ob vpeljavi povišanja naročnine na 

kabelski dostop do tv programov (ta se bo letos podražil še za 2 EUR, skupaj - odkar so 

programi Pro Plus in Planet tv "plačljivi" -  že za 8 EUR), smo že prejšnji vladi (ministrstvo za 

kulturo in odbor za kulturo) predlagali vpeljavo neplačljivih paketov, a pred volitvami ni bilo 

interesa strank za spremembo zakona. 

V tem mesecu poskušamo znova, saj delimo vaše mnenje, da je potrebno razširjanje 

programov RTV Slovenija, za katere kabelski operaterji ne plačujejo dodatno (pa naj bo to 



25 
 

naročnina ali avtorske pravice),  omogočiti brezplačno tudi v kabelskih sistemih (opomba: 

operaterji so upravičeni zaračunati tehnični strošek razširjanja, tako da čisto brezplačno ne 

bo). Strošek naročnine na t. i. trojčke bo tako za skoraj 10 EUR nižji.« 

 

V sporedu eno, na ekranu drugo 
Gledalec D. B. je protestiral zaradi polurne zamude dokumentarnega filma Železne stopnje. V tiskanih 

sporedih je bil napovedan za 26. 1. ob 22.15., predvajan pa je bil ob 22.45.  

»Ko se je končala Zvezdana, so vseeno dali še deset reklam (mimogrede, v Vikend paketu sem 

jih prejšnjo nedeljo naštel 36!). Nikjer nobenega opravičila itd....« 

Podrobno pojasnilo je pripravila v. d. direktorice TV Slovenija Natalija Gorščak. Iz pojasnila:  

"Program TV SLO 2 ima zaradi športnih dogodkov drsečo shemo, zato prihaja do odmikov, v 

tem primeru pa smo imeli pri posnetku drsanja tehnične težave, ki jih je realizator reševal, 

kot je dogovorjeno, je pa res, da zato ni spustil crawla z obvestilom o zamiku.  

Železne stopinje so bile v tedenskem sporedu objavljene ob 22:15. V petek, ko smo oddali 

sobotno listo predvajanja, smo objavo popravili na sporedih na MMC / TTX na 22.25 (10-min 

premik zaradi oglasov). Dodatni 20-minutni zamik je nastal zaradi daljšega posnetka drsanja. 

(…)  Komentatorka je dolžino ocenila približno, med 40 in 50 minut, zato realizator sporedov 

ni mogel smiselno korigirati pred samim koncem drsanja, niti objavljati napisa o novi uri 

štarta v crawlu, kar sicer redno počne. Po programski shemi TV SLO 2 ima šport vedno 

prednost prek večernimi oddajami, zato komentatorke nismo silili v zgodnejši zaključek, 

popravek po koncu drsanja pa bi bil  prepozen. Oglasni blok je bil načrtovan in ne moremo ga 

kar vreči ven, saj predstavljajo oglasi bistven del proračuna TV SLO.  

V oddaji Vikend paket 20.1.2019 so bile načrtovane in realizirane 3 oglasne prekinitve. Oglasi 

so bili planirani in realizirani v skladu z zakonodajo. Ta dan smo znotraj oddaje predvajali 34 

posamičnih oglasov in 2 programska napovednika. Gledalec ima načeloma prav, vendar je 

med oglase prištel napovednike." 

 

Saj ne boste krajšali filma!? 
Gledalca I. Z. je skrbelo, da bo TV Slovenija predvajala skrajšan celovečerni film, saj je bilo na sporedu 

za 7. januar napačno napisano, da bo trajal od 22:05-23:35, kar je 90 minut, napovedani film pa je 

dolg 96 minut in pol. 

»Srčno upam, da gre za napako v sporedu in ne kaj hujšega. Kolikor vem, ste dolžni zagotoviti 

celovitost predvajanih vsebin, tako domačih kot tujih.« 

Po pojasnilu varuhinje, da gre za napako v sporedu in potem, ko je bil dejansko predvajan celoten 

film, je gledalec sporočil:   

»Spored sem prebral na vašem 4D spletnem naslovu ob štirih zjutraj istega dne, zato sem 

takoj opozoril na to napako, ki je bila res rahlo "ekstremna". Se dogaja, da se tudi na vaših 

spletnih straneh spored popravlja znotraj aktualnega dneva oziroma tik pred zdajci, pa čeprav 

takrat ni nobenega prenosa v živo, ki bi lahko botroval zamikom. Sporedov na drugih medijih 

ravno zaradi možnosti prevelikih odstopanj sploh ne berem.« 

Ljudje in zemlja – kako do ustvarjalcev? 
Gledalec M. V. je na spletni strani RTV Slovenija zaman iskal kontaktne podatke urednikov in 

novinarjev oddaje Ljudje in zemlja.  



26 
 

»Rad bi jim pisal, pa nikjer na internetu ne dobim nobenih podatkov.« 
 
Varuhinja je gledalcu pomagala najti stik, vodstvo TV Slovenija ter uredništvi TV Koper in TV Maribor 
(ki izmenjaje pripravljata oddajo) pa opozorila na pomanjkljivo informacijo na portalu rtvslo.si in da 
tudi v spletnih iskalnikih podatke najde le tisti, ki ve, kaj išče.  
 

Pripombe in mnenja o TV-programih 
Več sporočil je bilo splošnih, nanašala so se na različne televizijske vsebine in programe. Primera: 

»Predvsem je nemogoče slediti smučarskim komentatorjem, ali reporterjem… V  zadnjem 

času se pri vremenarjih občasno  mlade punce, Ne vem , kdo jih postavi pred kamero kot 

manekenke ali atraktivne "lepotice", vendar je ironija, ko napovedujejo mraz in sneg, da so v 

tankih oblekah… Nedopustno in žaljivo za gledalce TV Slovenija so prispevki , namenjeni 

slovenskih gledalcem ki so realizirane v ,najpogosteje, ljubljanskem DIALEKTU« (M. K.) 

»Sprememba na SLO 3 z zelo majhnimi napisi na dnu ekrana menim, da je slabša izbira, saj se 

težko bere in je bila pretekla bolj vidna (večje črke). Na drugi strani pa pri oddaji studio City ni 

sprememb scene, ki bi bile dobrodošle, prav tako oblačila voditelja Marcela Štefančiča, ki je 

sicer vredu voditelj, bi popestrila oddajo z različnimi oblačili. Glede časovnih razdelitev in 

govora menim, da je tako hiter govor, kot ga sedaj morajo imeti novinarji nehuman do samih 

novinarjev, kot tudi do gledalcev, saj še pospešujejo že tako hiter tempo življenja in povzroča 

stres vsem.  Bi bila morda kakšna "reklama" manj in bi bilo bolj umirjeno. Vsebinsko menim, 

da je prepogosto govor o drugih državah, vojnah...in je veliko tematik, odprtih vprašanj in 

nepravilnosti ali pozitivnih tematik že v Sloveniji. Prav tako obsedenost s športom menim, da 

ni potrebna na vsakem programu SLO. Sicer je v zadnjih letih program boljši, tudi oddaje 

Tarča, Globus in Točka preloma, nadaljevanke, oddaja Osmi dan. Pogrešam tudi oddajo 

Turbulenca, ki je imela zanimive teme.« (P. A.)  

 

Kako se izogniti televizijski prodaji?  
Več gledalcev je kritiziralo oglaševanje v obliki TV-prodaje, tako zaradi vsebine in oblike, kot zaradi 
dolžine in nenehnih ponovitev. Spraševali so tudi, zakaj TV-prodaja ni vpisana v spored.   
 

»Sporočam vam, da se mi od TV Slovenija ne zdi pošteno, da več minut (15 ali celo več) 
trajajoči Top Shopi niso vključeni v programsko shemo. Če že "morajo" biti, jih je potrebno 
vključiti v programsko shemo, tako da se jim gledalec, ki si (tudi) z nastavitvami po 
programski shemi izbere oddaje, ki jih namerava gledati, lahko izogne, ker so "nevzdržni" za 
gledanje in / ali poslušanje!« (M. K.)  

 
V. d. direktorica TV Slovenija Natalija Gorščak je sporočila, da iščejo rešitev.   
 

Ne bomo plačevali za same ponovitve! 
Varuhinja je prejela več odzivov zaradi ponovitev programskih vsebin. Gledalci so zatrjevali, da RTV 

prispevka ne plačujejo za ponovitve.  

»Še nekako razumem da v poletnem času kislih kumaric ponavlja TV Slovenija oddajo Vem, 

nikakor pa ne morem razumeti da se to dogaja v januarju 2019. Ali se delajo norca iz nas 

gledalcev? Še tiste redke zabavne oddaje gredo ponavljat.« (S. K.) 

»Mene pa motijo ponavljanja na SLO1 in SLO2 in to v dnevih vikenda v osrednjem gledanem 

času po osmih zvečer. Začnem s petkom: če ne gledam Slovenskega pozdrava me čaka na 



27 
 

dvojki  ponovitev Dr.Fosterjeve, naprej v soboto: če ne gledam Modrijanov spet na drugem 

ponovitev filma Otroci z gora - že ogledanem, v nedeljo: če ne gledate Ekipa Bled (Teja Roglič 

v Vikendu odsvetovala gledanje), te pričaka na drugem Bruce Spring. v ponovitvi. To je bil moj 

neizbor celega vikenda. Zanima me, če je finančno stanje RTV-a tako slabo, da ne uspe 

predvajat novih filmov in nadaljevank?« (E. J.) 

»»Oglašam se v imenu cele skupnosti, ki mislimo enako. Namreč spored na vaši TV je ena 

sama ponovitev vsega. O reklamah pa raje ne bi ker jih ni manj kot na komercialni TV. Zdaj so 

omenili, je že ob predvajanju nadaljevanke npr. Ku,damm 56 v nedeljo, ki traja 55 minut, 

reklama 2x in to zelo dolga. Pa eh, še in še... Ja , mi naročnino za nacionalko moramo obvezno 

plačevat, pa čeprav veliko ljudi je sploh ne gleda. Morali bi jo ukinit, pa so lahko same 

ponovitve in reklame. Nekdo se z nami šali in tako pač ne bo dolgo več šlo. (M. J.) 

Na konkretne pritožbe je varuhinja posredovala konkretne odgovore (npr: premierne oddaje kviza 

Vem se začenjajo 4. februarja), na splošna pa odgovarjala z opisom nalog Zavoda ter pojasnilom v. d. 

direktorice TV Slovenija Natalije Gorščak:  

 »12,75€ ne pomeni financiranja samo Televizije Slovenija, temveč financiranja osmih 

radijskih programov, poleg TV SLO 1, 2, in 3 še TV Mb in TV Kp/Ca, pa spletnega portala 

rtvslo.si, Simfoničnega orkestra, Big benda, otroškega in mladinskega zbora ter založbe ZKP. 

Televiziji Slovenija je v celotnem proračunu namenjena dobra tretjina, seveda če poleg ne 

štejemo dela stroškov skupnih dejavnosti.  

Sredstva za leto 2019 so tako nizka, da smo na TV SLO 2 razen nekaterih dokumentarnih 

terminov in športa uvrstili v glavnem ponovitve. Če ste opazili, program TV SLO 2 začenjamo 

šele ob 11. uri, in to odločitev je bilo najtežje sprejeti, saj sem se skupaj z bivšo direktorico dr. 

Ljerko Bizilj trudila, da smo imeli zanimiv program na TV SLO 1 in 2. Ravno tako je težko 

sprejeti porazno dejstvo, da nimamo sredstev za dnevno nadaljevanko na TV SLO 2, ki smo jo 

imeli zadnji dve leti.  

Vaše pismo je še en dokaz tega, kar govorim že nekaj let – vsi, ki plačujemo RTV-prispevek, 

največ pričakujemo od televizije oziroma RTV-prispevek enačimo s tem, kar vidimo na 

televiziji.«   

 

RADIO SLOVENIJA 
 

I. RADIO PRVI 

(Lj)ubil te bom – je bila oddaja celovita? 
Varuhinja je prejela pritožbo J. K., ki jo je poslal na številne naslove v Sloveniji in na RTV Sloveniji, in 

sicer v zvezi s pogovorno oddajo Intelekta, ki je bila na Prvem na sporedu 4. decembra. Po njegovem 

mnenju je bila oddaja po sestavi in načinu obravnave tematike nasilja nad ženskami diskriminatorna.  

 »Pogovarjali ste se le o nasilju nad ženskami, s strani moških in bežno omenili nasilje moških 

nad moškimi, pri mladih, v obliki, ko moški odstopa od tradicionalne stereotipne moškosti, 

kar ste omenili kot razlog za nasilje s strani drugih moških. Govorili ste večinoma o fizičnem 

nasilju, manj o psihičnem, tudi tu so bili kot povzročitelji omenjeni samo moški.Se vam ni 

zdelo pomembno vsaj kakšno besedo nameniti še nasilju žensk nad moškimi? Pa tudi žensk 



28 
 

nad ženskami? Tudi ljubosumje, nadziranje partnerja in posesivnost, je bilo s strani udeleženk 

izpovedano kot izključno stvar moškega kot povzročitelja in ženske kot žrtve.« 

Iz odgovora varuhinje: 

»Pojasnjujem, da pri obravnavi pritožb na programske vsebine vedno izhajam iz konteksta, 

fokusa in žanra medijske obravnave. V konkretnem primeru se oddaja ni ukvarjala s 

fenomenom nasilja v družbi nasploh, ampak je tematizirala slovensko izkušnjo delovanja 

proti nasilju nad ženskami, in sicer ob mednarodnem dnevu boja proti nasilju nad ženskami, 

25. novembrom, ki ga je leta 2000 razglasila Generalna skupščina Združenih narodov. V letu 

2018 so na pobudo svetovne organizacije potekala okrepljena javna prizadevanja zoper 

nasilje nad ženskami; mednarodna kampanja Obarvajmo svet oranžno se je sklenila 10. 

decembra, ob svetovnem dnevu človekovih pravic. Kontekst in fokus oddaje sta bila 

zamejena s tem dogajanjem, kar je bilo izrecno povedano v uvodu oddaje, kakor tudi v 

napovedniku in kasneje v besedilni opremi spletne objave 

(https://radioprvi.rtvslo.si/2018/11/intelekta-135/). Zato menim, da je pritožba glede 

zasnove in vsebine oddaje neupravičena. Glede sodelujočih v oddajah RTV Slovenija 

pojasnjujem, da spol govorcev ni ključno merilo, ampak sta to strokovnost in vsebinska 

podkovanost, čemur v konkretni oddaji ni mogoče oporekati, saj so o pereči družbeni 

tematiki govorile predstavnice civilnodružbenih organizacij SOS telefon, Mirovni inštitut in 

Društvo za nenasilno komunikacijo. Pri tem velja pravilo, da v programih RTV Slovenija ljudje 

nastopajo v vseh možnih vlogah, ki odsevajo realnost. Menim, da je bilo v konkretni oddaji 

tem merilom zadoščeno. 

Dodajam, da sem seznanjena z daljšo korespondenco, ki ste jo imeli z odgovornim urednikom 

Prvega programa Radia Slovenija Andrejem Stoparjem. Menim, da je na vašo pritožbo in 

dodatna vprašanja ustrezno odgovoril.« 

Pritožnik z odgovorom ni bil zadovoljen in je zastavil več vprašanj glede nasilja v slovenski družbi ter 

obravnave na javnem mediju.  

Prvi izgublja slovenski značaj 
Poslušalec T. J. je pisal, da je že pred leti zaradi glasbenega izbora prenehal poslušati Val 202 in začel 

poslušati Prvega, zdaj pa meni, da je tudi ta »začel izgubljati svoj slovenski značaj«. Opisal je svoje 

izseljenske izkušnje in vožnjo iz Skandinavije v Slovenijo, ko je v vsaki državi poslušal tamkajšnjo 

glasbo in besedo:  

»Skandinavci, Vzhodnoevropejci in Germani še naprej poslušajo svoje radijske postaje v 

glavnem v svojem jeziku. Slovencem pa je nekdo očitno vsilil občutek, da smo bolj odgovorni 

za druge kot zase.«  

Odziv odgovornega urednika Andreja Stoparja:  

»Ne dvomimo v slovenski značaj Prvega programa Radia Slovenija. Ne le, ker gre za program z 

najvišjim deležem govornega programa (ki je izključno v slovenskem jeziku, kadar ni, pa je 

izvirnik opremljen s prevodom), ampak ker na PRVEM vrtimo več kot 50 odstotkov slovenske 

glasbe. Naš glasbeni izbor je eklektičen in žanrsko izredno širok. Z njim opozarjamo na 

bogastvo slovenske glasbene ustvarjalnosti, obenem pa je za naš program, kolikor nam to 

dopuščajo kvotna določila, vrtimo starejšo glasbo. Pri nas lahko slišite slovensko zabavno 

glasbo, slovenske popevke (tudi zimzelene melodije), rock, ljudsko, narodno zabavno glasbo, 

https://radioprvi.rtvslo.si/2018/11/intelekta-135/


29 
 

kantavtorske pesmi, šanson, etno glasbo in tako naprej. Nekaterih žanrov je več v glasbenih 

opremah, drugim se posvečajo specializirane glasbene oddaje oz. programski pasovi. 

 

Ampak biti slovenski radijski program ne pomeni, da ne vrtimo tuje glasbe. Delež glasbe z 

angloameriškega območja je pričakovano največji, se pa obenem trudimo, da ne 

zanemarjamo drugih, nič manj bogatih glasbenih kultur, od nemške, francoske, italijanske, do 

Balkana, Srednje in Vzhodne Evrope. Slovenijo moramo umeščati v svet, pa zato ni nič manj 

Slovenija. 

Res pa je, da ne moremo ustreči vsem glasbenim okusom. Naša prizadevanja so lahko samo 

presek nečesa. Nekateri si želijo več narodno zabavne glasbe, drugi zimzelenih melodij, tretji 

menijo, da imamo premalo jazza … Poslanstvo javnega radia pa je biti pozoren na 

najrazličnejše zvrsti in ponuditi poslušalcem to, česar morda sicer nikoli ne bi slišali.  

Veseli nas, da ste naš poslušalec, pa čeprav ne redni, kot pravite sami. Morda si tudi zaradi 

tega težje ustvarite celostno podobo našega programa. Ampak vabljeni k poslušanju. Veseli 

vas bomo.« 

 

MMC 
 

 

I. VSEBINA 

Komentiranje na spletnem mestu rtvslo.si 
Dva odziva sta se nanašala na moderiranje komentarjev na spletnem mestu rtvslo.si. Primer: 

 

»Želim pojasnilo, zakaj moj komentar ni bil objavljen, saj ne krši nobene od točk že 

omenjenih Standardov in pravil, oziroma če jih, katere (konkretno: ta-in-ta izjava krši to-in-

to točko).« (R. M.) 

 

Iz odgovora varuhinje:  

»Konkretna vprašanja o konkretnem ravnanju moderatorjev prosim naslovite na za to 

predviden naslov mmc-forum@rtvslo.si ali prek obrazca »Zahtevaj pojasnilo«. Pogosto 

zastavljena vprašanja in odgovori glede komentiranja in moderiranja so sicer dostopni na tej 

povezavi:  https://www.rtvslo.si/strani/pogosta-vprasanja-in-odgovori/5670/embedjQ. Tam 

boste lahko prebrali tudi, da objava komentarja v spletnem mediju ni človekova pravica in ni 

vsebina svobode izražanja. Vsak spletni medij komentarje objavlja in briše v skladu s svojimi 

pravili oziroma pogoji komentiranja ter za to prevzema odgovornost. To je tudi uradno 

stališče varuha človekovih pravic.«  

 

Ukinjena rubrika »Na današnji dan« 
Bralec M. F. se je pritožil, ker na prenovljeni spletni strani ni več rubrike »Na današnji dan«. 

 

mailto:mmc-forum@rtvslo.si
https://www.rtvslo.si/strani/pogosta-vprasanja-in-odgovori/5670/embedjQ


30 
 

»Proti temu moram odločno protestirati, saj je to ena najboljših, najpoučnejših in najbolj 

uporabnih stvari na MMC. S to potezo dokazujete, da grdo zametujete, kar je staro in dobro, 

in to nadomeščate z novimi, všečnimi plehkostmi, nepomembnostmi in trivialnostmi. Veste, 

ni vse kar dandanes imamo, nastalo kar samo od sebe, ampak si je bilo treba vse skozi dolgo 

zgodovino trdo prislužiti in priboriti in tudi ni kar samoumevno, da bomo to še nadalje 

obdržali -sploh ob tako vsesplošnem nespamentnem ravnanju z vsem mogočim. Vi pa še 

tistim, ki bi radi počastili spomin na preteklost določenega dne, zapirate vrata in jim to 

onemogočate. Resda je v tej rubriki mrgolelo napak, predvsem datumskih in včasih 

pravopisnih pri imenih, in te bi bilo vredno popraviti, nikakor pa ne vsega kar zavreči!« 

 

Varuhinja je v odgovor vključila odgovor urednice Uredništva za nove medije, Kaje Jakopič: 

»Rubrika Na današnji dan  je še vedno na voljo na spletni strani RA Slovenija: 

https://radioprvi.rtvslo.si/na-danasnji-dan/ in na teletekstu na strani 625. Urednica je še 

pojasnila, da gre za 365 daljših člankov s fotografijami, ki zahtevajo veliko dela in časa, da bi 

se jih pripravilo za ponovno objavo. »Ko bomo to uspeli urediti (če nam bo to dopuščala 

kadrovska oz. finančna situacija), jih bomo vrnili v objave, do takrat so te oz. podobne 

vsebine še vedno objavljene na spletni strani RA Slovenija in teletekstu,« je še zapisala 

urednica. 

Kot varuhinja menim, da gre za vsebine, ki se uvrščajo med prednostne glede na 

programske standarde RTV Slovenija, zato bi težko sprejela razlago, da bi se ji odrekli zaradi 

kadrovske ali finančne situacije. Zato sem uredništvu priporočila, da tematiko uvrsti med 

prednostne, morda tudi v sodelovanju z RA Slovenija.«  

 

Pristransko oz. »obskurno« ali vredno objave 
Dva bralca sta članku »ZDA: Ogorčenje zaradi posmehovanja (večinoma belskih) najstnikov 

staroselcu« očitala pristranskost, en odziv se je nanašal tudi na članek »ZDA: Najstnik s posnetka 

zanika posmehovanje staroselcu«. 

 

»1. Izbira članka: Kaj je na tem obskurnem dogodku tako pomembnega za slovensko javnost, da 

si zasluži kar dva članka v dveh dneh? Ali se v ZDA in svetu ni zgodilo nič pomembnejšega od 

tega? Zakaj mora slovenski nacionalni medij slediti aferam, ki jih razpihujejo nekateri (točno 

določeni) tuji mediji?  

2.Pristranskost avtorja: Zakaj se je avtor tako trudil v članka enostransko vpeljevati podatke in 

podrobnosti, ki jih navadno ob podobnih dogodkih ne zasledimo? Podatke, ki implicirajo točno 

določeno podobo vpletenih (nedolžni staroselec - predrzni, beli, katoliški podporniki Trumpa na 

shodu "proti pravici žensko do splava") ... 

3. Ignoriranje pomembnejšega dogodka, ki se je dogajal: Zakaj je o shodu za pravico nerojenih 

do življenja v Washingtonu, ki se ga je udeležilo več sto tisoč ljudi, MMC objavil le to novico 

(oz. kar dve)? Stotisoče ljudi je prišlo skupaj na miren protest, in se tega niti ne omeni?« (T. 

M.) 

 

https://radioprvi.rtvslo.si/na-danasnji-dan/


31 
 

»Ko sem prebral naslov, se mi je tako zdelo, da nekaj ni v redu. Za kaj gre? Zakaj je aktivistični 

novinar uporabljal barvo kože v naslovu? Kakšno zvezo ima barva kože? Pogledal sem 

videoposnetek in nisem videl nobenega nadlegovanja.« (T. Č.) 

 

Primer odgovora urednice Uredništva novih medijev Kaje Jakopič: 

»Prvi članek Borisa Vaseva (https://www.rtvslo.si/svet/s-in-j-amerika/zda-ogorcenje-zaradi-

posmehovanja-vecinoma-belskih-najstnikov-staroselcu/477819  ) , na katerega se nanaša 

pritožba uporabnika,  je bil povzet po novici na  BBC-ju (https://www.bbc.com/news/world-

us-canada-46935701) , ki je prav tako izpostavil posmehovanje v naslovu. Gre torej za 

povzemanje, za naše uredništvo, kredibilnega vira, ki smo ga navedli tudi v članku, prav tako 

je bil v članku naveden drugi vir, ki smo ga povzemali: New York Times. 

Da gre za (pretežno) belske dijake so izpostavljali številni svetovni mediji, tudi BBC in Reuters. 

Podatek se izpostavlja v kontekstu rasizma in sovraštva do pripadnikov manjšin v ZDA. 

Če kasneje objavljeni posnetki kažejo, da se je staroselec (Nathan Phillips) sam približal 

skupini dijakov, ne more biti sporno. Prispevka na MMC-ju  nista trdila, da je bilo nasprotno, 

prvi je le opisal stanje, torej da je bil Phillips obkrožen z dijaki (ne pa da so oni pristopili do 

njega in ga obkrožili), drugi, ki smo ga objavili naslednji dan na našem portalu 

(https://www.rtvslo.si/svet/s-in-j-amerika/zda-najstnik-s-posnetka-zanika-posmehovanje-

staroselcu/477952 , je posredoval izjavo Phillipsa, da je sam pristopil k dijakom. 

Po našem mnenju ni šlo za obskurni dogodek, kot trdi uporabnik, ampak za dogodek, o 

katerem so poročali številni svetovni mediji, zanimanje javnosti (tudi na družbenih omrežjih) 

pa je vzbudil predvsem zaradi širšega družbenega in političnega vzdušja v ZDA in položaja, v 

katerih se nahajajo manjšine v tej državi. 

Očitki o pristranskosti poročanja na našem portalu so odveč. Oba članka sta namreč 

povzemala poročanja uveljavljenih, kredibilnih  medijev, kot so britanski BBC, agencija 

Reuters in ameriški New York Times, vsi kasneje objavljeni posnetki na družbenih omrežjih pa 

vsebine prispevkov ne postavljajo na laž, kot se očita, ampak zgolj podajajo širši kontekst, ki 

ga drugi prispevek tudi vsebuje.« 

 

Iz odgovora varuhinje: 

»Uredničinemu odgovoru lahko dodam le še načelno pojasnilo, da je v poročevalskem žanru 

bistveno navajati dejstva in da dejstev ni dovoljeno komentirati, in da je novinar, ki povzema 

novico, dolžan navesti vir. Iz poročila (povzetka več novic) morata biti razvidna kontekst in fokus 

obravnave. Uredništvo pa je odgovorno tako za presojo relevantnosti novic kot za uporabo 

verodostojnih virov ter za poročanje in podajanje informacij v nizu, če se dejstva spreminjajo ali 

dopolnjujejo. Menim, da so bila ta merila izpolnjena in da je urednica ustrezno pojasnila tako 

uredniški izbor kot raznolikost virov.«  

 

 

 

https://www.rtvslo.si/svet/s-in-j-amerika/zda-ogorcenje-zaradi-posmehovanja-vecinoma-belskih-najstnikov-staroselcu/477819
https://www.rtvslo.si/svet/s-in-j-amerika/zda-ogorcenje-zaradi-posmehovanja-vecinoma-belskih-najstnikov-staroselcu/477819
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-46935701
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-46935701
https://www.rtvslo.si/svet/s-in-j-amerika/zda-najstnik-s-posnetka-zanika-posmehovanje-staroselcu/477952
https://www.rtvslo.si/svet/s-in-j-amerika/zda-najstnik-s-posnetka-zanika-posmehovanje-staroselcu/477952


32 
 

II. STORITVE 

Zakaj je potrebna registracija za RTV 4D? 
Varuhinja je prejela pet odzivov v zvezi z obvezno registracijo za ogled televizijskih vsebin preko 

spletnega arhiva RTV 4D. 

»Rada bi vedela, zakaj se je to spremenilo oz. je bila uvedena obvezna prijava. 

Zadeva se mi ne zdi logična prvič zato, ker po vsaki informativni oddaji voditelji delajo 

reklamo za ogled prispevkov na MMC, drugič pa se mi  ne zdi pošteno do gledalcev, ki že itak 

moramo plačevati obvezno naročnino, zdaj pa bi se naj še za ogled starejših oddaj iz arhiva 

prijavljali.« (S. Z.) 

»Ob registraciji je praksa, da se na vpisan e-naslov dobi povezavo za aktivacijo ustvarjenega 

računa v obliki elektronskega sporočila. Sporočila ne dobim.« (B. K.) 

»Zanima me, zakaj se za ogled oddaj iz Rtv arhiva - 4d ( npr.: oddaj Interviju), zahteva t.i. " 

prijavo" v spletni portal Rtv?« (M. M.) 

»Gre za stran https://www.rtvslo.si/prekmurje, ki je bila postavljena za praznovanje 100. 

obletnice priključitve Prekmurja k državi Srbov, Hrvatov in Slovencev. V članku Holokavst je v 

judovstvu pomembno poglavje, a judovstvo je toliko več! je tudi link do oddaje, ki je poročala 

o delu Dejana Süča, ko so potomci Samuela Eppingerja Lendavo obiskali leta 2016. Seveda do 

te oddaje spet ne moreš dostopati, ker se je potrebno prijaviti. 

Res ne vidim smisla, zakaj te neumne uredbe ne morete preklicati vsaj za domačo stran ob tej 

pomembni obletnici Prekmurja.« (S. Z.) 

»Včasih si brez problema pogledal sedaj pa zahteva prijavo zakaj saj plačujemo rtv 

naročnino,ki ni tako poceni in še primoran si jo plačevati če ti je všeč ali ne nakar se moraš 

sedej pa še prijavit zakaj?« (M. T.) 

Primer odgovora varuhinje: 

»Pojasnjujem, da je obvezna registracija v veljavi od 1. aprila 2018, z njo pa smo uporabniki 

pridobili možnost, da si za 7 dni nazaj na RTV 4D lahko ogledamo tudi tuje igrane, 

dokumentarne in druge TV- vsebine. Odgovorni so ob uvedbi napovedali, da je obvezna 

registracija tudi uvod v postopno odpravljanje geoblokade v spremljanju RTV vsebin po spletu 

iz tujine. Podrobnejša pojasnila so dostopna na tej povezavi: 

https://moj.rtvslo.si/uporaba/uporabniski-racun/455921 .  

Čeprav je možnost ogleda tuje produkcije s tedenskim zamikom hvale vredna in čeprav 

obvezna registracija za uporabnike ne pomeni nobenih dodatnih materialnih obveznosti, pa 

tudi sama menim, da je šlo za pretiran poseg v uporabniške navade. Zlasti je problematično, 

ker je obvezna registracija potrebna tudi za dostop do vsebin, ki so bile pred tem prosto 

dostopne. Ob tem so imeli uporabniki raznovrstne težave z registracijo in dostopanjem, 

nekateri jih imajo še danes. V zvezi s tem sem na vodstvo RTV Slovenija in posamezne 

pristojne od aprila naprej naslovila vrsto pobud, predlagala sem, naj obvezno prijavo opustijo, 

naj naredijo korak nazaj vsaj dokler ne bodo na voljo nove storitve, vendar so vsi moji apeli 

naleteli na gluha ušesa.  Prvo takšno pobudo sem na vodstvo naslovila že aprila lani (glej npr. 

poročilo za maj str. 41 in 59; 

https://img.rtvslo.si/_up/drown/files/2018/07/03/1550001_adnja-objavljena.pdf ), nato pa 

vsak mesec do konca leta 2018. Menim, da gre za eno najbolj zgrešenih potez v minulem letu, 

https://www.rtvslo.si/prekmurje
https://moj.rtvslo.si/uporaba/uporabniski-racun/455921
https://img.rtvslo.si/_up/drown/files/2018/07/03/1550001_adnja-objavljena.pdf


33 
 

primer slabe prakse v uvajanju ad hoc sprememb, ki niso dobro premišljene in v javnosti 

upravičeno sprožijo nejevoljo.«  

Varuhinja je pomočniku generalnega direktorja za program in integracijo vsebin Gorazdu Slaku, v. d. 
direktorici Televizije Slovenija Nataliji Gorščak, vodji MMC-ja Luku Zebcu in pomočniku generalnega 
direktorja za tehniko Marku Filliju (v kontekstu predloga, da se uvede klicni center ali dežurna 
telefonska številka) vnovič predlagala, da se obvezna registracija ukine in ohrani le za ogled tujih TV-
vsebin.  

 

 

Vodja MMC-ja Luka Zebec je odgovoril: 
»V MMC-ju tedensko zabeležimo od 200 do 400 uspešnih registracij; vsak teden pride tudi 
par mailov in kakšen klic, kjer uporabniki potrebujejo pomoč. Težave imajo večinoma 
uporabniki, ki so manj vešči uporabe sodobnih tehnologij.  
Sam postopek prijave/registracije je »standarden« oz. praktično enak postopkom, ki jih 
uporabljajo drugi mediji (tudi Gmail, Facebook, …) in ga težko bolj poenostavimo.  
Iz zapisanega sledi, da bodo vedno obstajali uporabniki, ki bodo potrebovali pomoč.  
Glede na zahteve, da pomoč preko e-mail naslova ni dovolj in da mora biti na voljo telefonska 
pomoč, se bomo uskladili z vodstvom, kako tovrstno pomoč ponuditi preko enotnega 
klicnega centra oz. RTV-centrale.  
Če tukaj ne bo pametne (in dovolj hitre) rešitve, bomo objavili direktno telefonsko številko 
(glede tega še organiziramo sodelavce, ki bodo prevzeli to delo).«  

 

 

Zaporedje novic 
Uporabnica N. Z. je izrazila željo po drugačnem zaporedju novic v enem sklopu na spletnem portalu 

rtvslo.si. 

»Lepo prosim, če je seveda mogoče, da na MMC ponovno vzpostavite zaporedje novic v 

enem sklopu, tako kot je bilo to urejeno pri prejšnji različici, ko je obstajala možnost ogleda 

zadnjih 20 in več novic v ene bloku. To bi bilo zelo dobro, ker se na ta način porabi bistveno 

manj časa za preklapljanja med področji in pregledovanja, na katerem od področij je kaj 

novega.«  

Pisarna varuhinje:  

»Zahvaljujemo se za vašo pripombo, s katero smo seznanili vodjo Multimedijskega centra 

Luko Zebca. Ta je odgovoril, da je MMC podobne pripombe prejel tudi od drugih uporabnikov 

in da na podlagi tovrstnih pripomb v tem mesecu že načrtujejo spremembe.« 

 

RTV SLOVENIJA 
 

I. JEZIKOVNA KULTURA 

Zakaj ne uporabite doktorske titule? 
Varuhinje je prejela odziv bralca G. P., ki meni, da bi moralo uredništvo v eni od objavljenih spletnih 

novic na www.rtvslo.si za govorca uporabiti akademsko titulo. 

http://www.rtvslo.si/


34 
 

»Dr. Jurij Kočar je dr. Znanosti iz področja geografije kamor sodi tudi onesnaževanje okolja. 

Torej je v tem prispevku nastopil kot strokovnjak iz svojega področja. Tole se ne sklada za 

vašim odgovorom v preteklem letu. Očitno vas bo zaustavila samo sprememba zakonodaje z 

dodatkom sankcij.« 

Varuhinja je pojasnila, da je govorec nastopal kot vodja nevladne organizacije oz. ljudske pobude in 

ne kot doktor znanosti. To ločnico so uporabljali tudi drugi mediji, npr. STA, po kateri je bila povzeta 

konkretna novica na spletu.  

Polvikanje na javni TV!?! 
Gledalka M. D. je opozorila na polvikanje Prešernova nagrajenke Bjanke Adžić Ursulov v oddaji Profil 

30. januarja: 

»Prosim, da poveste voditeljici oddaje Profil, da ni prav: " Ste prišla. " To je vztrajno 

ponavljala skozi celoten intervju in je bilo zelo moteče.«  

Opozorilo je bilo posredovano Kulturnemu in umetniškemu programu.  

Je beseda »ksenos« žaljiva? 
Bralec V. P. je imel pomisleke glede izraza »ksenos« v spletni kolumni; menil je, da gre za slabšalno 

besedo. Varuhinjo je vprašal, ali je primerna za uporabo na javnem spletnem portalu.  

Iz odgovora varuhinje:  

»Ker je bila tujka (xenos, gr. = tujec) uporabljena v komentarju, ki je subjektiven žanr in 

dopušča tudi uporabo ekspresivnih izrazov, odgovarjam pritrdilno. Dodajam še, da mi ni 

znano, da bi imela beseda slabšalni pomen.«  

Ljubljanski ali slovenski Firbcologi 
Gledalka M. Z. je 15. januarja gledala oddajo Firbcologi in se, kot je zapisala, zgrozila nad uporabo 
jezika:  

»Take spakedranščine po moje na nacionalni TV ne bi smeli dovoliti. V kolikor je oddaja 
namenjena gledalcem osrednje Slovenije, potem je to verjetno celo v redu. Ampak, ker gre za 
nacionalno TV se mi zdi, da tako izrazitega dialekta, ki je v vzhodnem delu Slovenije (in morda 
še kje) zelo težko razumljiv, res ne bi smeli dopustiti. Menim, da je sproščen način 
pogovarjanja možen tudi ob uporabi pogovorne in ne tako izrazito z dialektom obarvane 
slovenščine. 
Resnično je moteče, da nacionalka "preganja" npr. štjarski in prekmurski dialekt, dovoljuje pa 
uporabo drugih narečij, ki mejijo že na spakedranščino. 
Pa brez zamere, ampak na žalost je javna raba slovenskega jezika čedalje slabša in zato moja 
pripomba. 
Pa še pohvala: oddaja Ribič Pepe je primerna za vse pokrajine naše deželice in otroci iz vseh 
delov Slovenije razumejo, kaj v oddaji govorijo...« 

 
Martina Peštaj, urednica Otroškega in mladinskega programa: 

»Oddaja Firbcologi je namenjena otrokom in mladim in v njej poleg odrasle voditeljice 
nastopajo otroci, stari od devet do dvanajst let. Tej ciljni publiki se snovalci oddaje skušamo 
približati na več ravneh. Ena izmed njih je tudi izbira jezikovne zvrsti, v tem primeru 
pogovorni jezik, sem in tja pomešan z mladostniškim slengom. Pogovorni jezik je v oddaji 
torej sredstvo, s katerim dosežemo lažje vživljanje v vloge pri nastopajočih, večjo 
avtentičnost zaigranega, s čimer se nato mladi gledalci tudi lažje poistovetijo. 



35 
 

Ne gre torej za uporabo dialekta, temveč za uporabo pogovornega jezika. Priznati pa 
moramo, da nastopajoči v oddaji res govorijo tako imenovani osrednjeslovenski pogovorni 
jezik (ljubljanski), ne pa katero izmed drugih pogovornih zvrsti slovenskega jezika (npr. 
gorenjski, prekmurski, koroški itd. pogovorni jezik). Razlog za to je praktične narave: večina 
otrok, ki se prijavijo na avdicijo, je iz Ljubljane in okolice in tako tudi večina otrok, ki jih 
izberemo. Narava snemanj, pa tudi zakonodaja, ki se je pri delu z otroki moramo držati, pred 
nas postavlja toga pravila in zahteve, zato fizična bližina otrok olajša delo nam in njihovim 
staršem, ki jih vozijo na snemanja in domov. Vsako leto smo zelo veseli, ker se ekipi pridružijo 
tudi otroci iz drugih pokrajin, letos imamo v ekipi deklico iz Maribora. Prav tako pa se 
trudimo, da pripravljamo čim bolj, tudi jezikovno, raznolike terenske prispevke, na snemanja 
katerih se vozimo po celi Sloveniji, kar je lepo vidno tudi v oddajah.« 

 
 

II. TEHNIČNE ZADEVE 

 

Ne slišimo! Storite kaj! 
Več gledalcev je opozarjalo na slabo slišnost govora v televizijskih vsebinah, sploh, če govor spremlja 

glasbena podlaga, in na neizenačenost nivojem glasnosti oglasov in programa. 

»Prosim vas, storite kaj če je le mogoče in zabijte televizijcem v glavo, da naj za božjo voljo 

nehajo govorne oddaje ali njihove dele opremljati z zvočno kuliso.« (T. R.) 

»Že dolgo me moti slaba zvočna obdelava slovenskih filmov in oddaj,ker je govorjenje 

igralcev pretiho ali nerazločno. 

Da, ne bo razumljeno -da slabo slišim- s tem nimam težav ker, prav dobro  razumem in slišim 

filme drugih jezikovnih področij pa tudi glasove nekaterih naših igralcev(CAVAZZA , 

TERNOVŠEK, ZEVNIK ). Kaplja čez rob pa so TV igre MAME, EKIPA BLED in še  bi lahko našteval 

ko mora človek skozi držati daljinca v rokah in urejati glasnost.« (B. G.) 

»Na eno uho sem popolnoma gluh ,v drugem ušesu pa nosim slušni aparat in kljub temu 

slabo slišim.Zelo me moti ,da moram vedno korigirat glasnost ,če poslušam reklame in ostali 

program.Večkrat slišim med pogovorno oddajo glasbeno spremljavo,ki je  verjetno ne bi 

nihče pogrešal,mene pa zelo moti ,ker manj razumem govor.Glasbo pa lahko poslušam kje 

drugje ,ko ne moti govora.« (J. K.) 

Primera odgovora varuhinje: 

»Načeloma lahko pojasnim, da je glasba sestavni del televizijskih oddaj, podobno kot 

besedilo, govor, slika, grafična in druga oprema. Tudi pri tuji produkciji boste opazili, da ne 

obstaja dokumentarna oddaja brez glasbe. Res pa je, da so tuje oddaje podnaslovljene in 

mešanja oz. razmerja med govorom in glasbo ne občutimo enako, kot pri oddajah, ko se 

lahko zanesemo le na sluh.  

Pojasnjujem, da tudi na pobudo gledalcev in na podlagi pritožb pristojne službe nenehno 

opravljajo meritve in ugotavljajo skladnost s standardi. Problem je, ker parametri velikokrat 

pokažejo, da je vse v redu, vendar je dovolj že to, da je barva glasu govorca preblizu intonaciji 

glasbe, da se razmerje zamegli in pokvari.  

Vsekakor pa je bistveno, da pri pritožbah navedete konkretne primere, saj je le v teh primerih 

mogoče preverjanje in ukrepanje.«  



36 
 

 

III. DOSTOPNOST IN PRILAGOJENI PROGRAM 

Nehote vključeni zvočni podnapisi 
Gledalka U. P. se je pritožila nad nehote vključenimi zvočnimi podnapisi za slepe in slabovidne pri 

oddaji Dnevnik. 

»Danes, 12.1.2019 sem opazila pri gledanju TV dnevnika ob 19:00 uri, da moski glas bere-

prevaja oz.sinhronizira govorca,ki govori v tujem jeziku. 

Menim,da je to zelo motece, saj res ni potrebno poslusati tega slovenskega govornika. Jaz 

rada slisim, kako se tuj govornik izraza,saj so prevodi veckrat napacni oz.popaceni.Se malo,pa 

boste se tuje serije in filme sinhronizirali na tak nacin (kot imajo npr.Poljaki ze vec 

desetletij).« 

Varuhinja je gledalki pojasnila, katero storitev je vključila: »Žal vam težko svetujem, kako se zadeva 

izklopi, ker na vsakem aparatu veljajo drugačna pravila. Predlagam vam, da pokličite na brezplačno 

telefonsko številko 080 28 68 klicnega centra TV Slovenija.« 

Gledalka se je opravičila za buren odziv in se zahvalila za pojasnilo: »Ja, seveda, razumem in se 

opravičujem za "nevednost", ter če sem nehote užalila slepe in slabovidne, ki so pomemben del 

družbe.« 

IV. OSTALO 

Se RTV boji satire? 
Gledalec in poslušalec RTV vsebin V. P. je opazil, da na TV SLO3 ni več oddaje Satirično oko. Zanimalo 

ga je, ali bo enaka usoda doletela tudi Bučke in ali bo naslednji na vrsti Radio Ga ga.  

 

»S septembrom se je na TV SLO 3 končala oddaja Satirično oko. Več voditeljev oz. snovalcev 

je temeljilo različne poglede, tako rekoč različen satiričen pogled. Ob zadnji napovedi pred 

špico je voditelj dejal, da vodstvo TVS verjetno predvideva, da z nastopom komika na funkcijo 

PV takšna satira ni več potrebna.  

Druge so ugasnile ponovno oživljene Bučke. Res da so le-te ponujale izmišljene novice, a so 

akterje in njihov položaj obdelale večplastno, četudi ne preveč smešno, vsaj kritično in kot 

gledalec ocenjujem, da nikakor žaljivo. Marsikdo od imitiranih je lahko v svojem liku 

prepoznal svoje hibe, če jih je le želel.  

A sedaj razmišljam ravno o slednjem: ali morda komu satira ne dopade? Se kdo na RTV in 

širše boji televizijske satire? Satire je bila ena najžlahtnejših sestavin pri delu Frana 

Milčinskega Ježka, s katerim se RTV tako rada (upravičeno) postavi in za nasledstvo njegovega 

duha celo podeljuje nagrado ...  

Sem popolni zagovornik nepristranskosti medijev, četudi bi se sam identificiral na eno od 

političnih kril. Me pa kot uporabnika RTV storitev moti, da se omejuje tisti del programa, ki 

lahko objektivno na satirični in še enkrat poudarjam ne žaljiv način nastavi ogledalo družbi in 

pomembnim posameznikom, četudi tistim, ki so nam ljubši kot drugi - dojemanje satire je 

vendarle stvar zdrave in zrele družbe. In menim, da RTV premore ljudi, ki zmorejo dozirati 

satiro pravilno.  

Upam, da enaka usoda kot Satiričnega očesa in Bučk ne doleti še Radia Ga-Ga.« 



37 
 

 

Varuhinja je v odgovor strnila pojasnila pristojnih urednikov:  

 

»Glede oddaje Satirično oko je odgovorna urednica Informativnega programa TV Slovenija 

Manica J. Ambrožič pojasnila, da so bile z začetkom jesenske sezone 2018 na 

parlamentarnem programu (TV SLO3) ukinjene vse oddaje razen pogovornih, tudi satirična: 

»Gre za parlamentarni program, ki je namenjen predvsem spremljanju dela Državnega zbora, 

Državnega sveta in Evropskega parlamenta.« 

V Razvedrilnem programu TV Slovenija pa se bo obsega satire – po napovedi odgovornega 

urednika tega programa Vanje Vardjana – letos povečal, saj se bo konec februarja začela 

serija 26 oddaj politične satire: »Glede na pretekla leta gre za bistveno povečanje tovrstnih 

oddaj na TVS. Nova satirična oddaja ne bo vsebovala animacij, snemala se bo v studiu z 

voditeljem in drugimi akterji, vanjo pa bodo vključeni nad sinhronizacije, javljanja s terena, 

televizijski posnetki in grafike, gost in satirična glasbena točka. Satirične oddaje take oblike so 

uvrščene v programsko ponudbo največjih javnih ali komercialnih televizijskih postaj v Evropi 

in ZDA.« 

Ker vas je zanimala še oddaja Radio Ga Ga, posredujem še odziv Andreja Stoparja, 

odgovornega urednika Prvega: »Na Radiu Slovenija ne razmišljamo o ukinitvi Radia Ga Ga. 

Gre za eno najodmevnejših oddaj Prvega programa, ki seveda ostaja na sporedu.« 

Dodajam, da imajo elemente satire ali satirične vložke še nekatere oddaje RTV Slovenija; 

omenjam rubriko Recepcija v okviru Studia City in tedenske Zapise iz močvirja Marka 

Radmiloviča na Valu 202.  

Z vami delim upanje, da bo RTV Slovenija ohranila in razvijala ta žlahten in zahteven žanr.« 

 

VARUHINJA 

Nacionalni program jezikovne politike 
Varuhinja se je 10. januarja udeležila javne razprave o osnutku Resolucije o nacionalnem programu za 

jezikovno politiko 2019–2023, ki je potekala na Ministrstvu za kulturo. V osnutek so tudi na podlagi 

varuhinjine razprave vključeni ukrepi za spodbujanje kakovostne javne rabe slovenskega jezika. 

Skupaj s koordinatorko invalidskih vsebin na RTV Slovenija Matejo Vodeb je pripravila predlog 

dopolnil k osnutku. Dokument je objavljen kot PRILOGA 3 na str. 46.  

 

 

 

 

 

 

  



38 
 

PRILOGE 
 

Priloga 1: Poročilo v zadevi Intervju/Perko, 13. 1. 2019, TV SLO 1 

I. Uvod 

Na naslov varuha pravic gledalcev in poslušalcev RTV Slovenija je prispelo 12 odzivov v zvezi z 

oddajo Intervju, ki je bila na sporedu 13. januarja 2019 ob 21.30 na TV SLO1. Novinar Jože Možina se 

je v tej oddaji pogovarjal s psihologom in psihoterapevtom Andrejem Perkom.  

 

V uvodnem portretu gosta in v prvem delu pogovora se je oddaja osredotočila na gostovo metodo 

zdravljenja alkoholizma in izkušnje z njo, v nadaljevanju pa na gostovo razumevanje razlik med 

spoloma. Pritožbe so se nanašale na drugi del oddaje, v katerem je gost med drugim govoril da:   

- moški in ženske nimajo enake zmožnosti moralne presoje in čuta pravičnosti,  

- enakost med spoloma ne obstaja,  

- feministke postajajo nepotešene in so zato do moških napadalne, moški spolni nagon se demonizira 

in kriminalizira, 

- so teorije spolov protinaravne in jih širijo gejevski in feministični lobiji, 

- nas bodo preplavili migranti, ki nimajo težav s spolno identiteto  

- so ženske v kriznih razmerah nezanesljive oz. da krizne situacije lahko rešujejo le moški.  

Prepise odlomkov z nekaj izjavami, ki so sprožile odzive, objavljam kot prilogo k poročilu. Celotna 

oddaja Intervju je na ogled v spletnem arhivu RTV 4D (https://4d.rtvslo.si/arhiv/intervju-

tv/174588332).  

 

Pritožniki so RTV Slovenija očitali, da je dopustila oddajo, v kateri se je razvil diskurz »poln seksizma, 

mačizma, homofobije, nestrpnosti in nazadnjaškosti« ter tako kršila Evropsko konvencijo o človekovih 

pravicah. Navajali so, da je gost ščuval proti ženskam in skupnosti LGBTI ter zahtevali opravičilo RTV 

Slovenija. 

 

Poudarki iz 7 kritičnih odzivov:  

 

»Menim, da je za obravnavo tovrstnih tematik izjemno pomembna izbira sogovorcev oz. sogovork. In 

hkrati sem prepričana, da je izbira sogovorcev bila v tem primeru neprimerna. Pogovor je tekel na 

ravni "kafanske debate", hkrati pa sejal strah (zarota feministk proti moškim), seksizem (do moških, ki 

naj ne bi bili "pravi" in žensk kot "nesposobnih moralne presoje") in v določeni meri tudi sovražnost 

(do feministk, istospolno usmerjenih - v dikciji oddaje "gejevskega lobija"). Hkrati se v oddaji nikjer ni 

kontekstualiziralo problematike, ne zgodovinsko (podrejanje in odklanjanje pravic ženskam, 

homoseksualnim), ne družbeno (sodobna razmerja moči med spoloma oz. spoli). Če povzamem, je 

bila oddaja žaljiva do moških, žensk, istospolno usmerjenih in tistih, ki svoje spolne identitete ne 

morejo osmisliti znotraj binarne delitve spolov na moške in ženske. In zato menim, da takšna oddaja 

ne spada in ne sme spadati v program nacionalne televizije.  

Pri tem bi še želela opozoriti, da nimam v mislih cenzure (o kateri je tudi bilo govora) in ne želim 

odrekati prostora za različna mnenja, vendar naj bodo ta informirana in primerno 

kontekstualizirana.« (M. B. )  

https://4d.rtvslo.si/arhiv/intervju-tv/174588332
https://4d.rtvslo.si/arhiv/intervju-tv/174588332


39 
 

»Vsekakor menim, da ima dr. Perko pravico do izražanja svojega mnenja in da morda nekatere izmed 

omenjenih trditev držijo za osebe, s katerimi je sam imel stik, a menim, da je posploševanje na 

celotno žensko populacijo in posledično označevanje žensk, ki po tem ne hrepenijo kot ne-normalnih, 

žaljivo, saj tega ne argumentira s pomočjo stroke, temveč je podano le kot njegovo mnenje.« (M. R.)  

»V luči dejstva, da se tovrstna mnenja in ideologije v Slovenskem prostoru krepijo ter s tem v 

negotovost in nevarnost postavljajo dobršen del državljanov, je neodgovorno in povsem neprimerno, 

da jim RTV Slovenija odmerja čas in prostor v enem izmed svojih bolj gledanih programov in tako 

podpihuje in normalizira tovrstno mišljenje.« (P. P.) 

»Nedopustno je, da predvajate takšne vsebine, zlasti ker se v tem primeru vidi, da je bila vnaprej 

posneta - pred tem so bili predvajani izseki, skratka urednik in novinar sta vedela, kaj bo šlo na 

program! Hkrati je pa vsebina takšna, da če bi to pisal kak anonimni spletni komentator na vaši 

spletni strani, bi mu komentarje verjetno zbrisali! 

Nedopustno je tudi, da to predvajate celo v terminu, ko televizijo zelo verjetno gledajo še otroci in 

najstniki! Kako mislite, da na razvijajočo se otrokovo psiho vpliva to, da posluša, da "moški imajo 

moralni čut" (implicitno: ženske ga nimajo) in da je narobe, da se moški na zmenkih z ženskami 

"pogovarjajo". A naj bi jih kar posilili na licu mesta? (A. R.) 

»Ali je RTV Slovenija popolnoma izgubila kompas? čemu bo televizija naslednjič ponujala glas: 

zanikovalcem holokavsta? Tistim, ki zagovarjajo ideje o ploščati zemlji?  

S kakšno pravico se vabi ljudi v oddajo, ki se označujejo za strokovnjake, potem pa trosijo izjave, ki so 

popolnoma nestrokovne, za katere je stroka celo nasprotno, jasno, enoglasno, znanstveno dokazano 

povedala, da so škodljive? 

To, kar je gost v včerajšnji oddaji trosil, je v nasprotju z vsemi dognanji stroke, je bilo poniževalno ne 

le do žensk, pač pa tudi do moških.  

Konkretno: American Psychological Association je tradicionalno moškost, kot jo je včeraj zagovarjal 

Perko in jo v naši srednji glasno zagovarjajo še Vodeb, Godina in Boštjan M. Zupančič, označil za 

škodljivo. Avgusta 2018 so namreč izdale_i smernice za psihološko prakso z dečki in moškimi: 

https://www.apa.org/about/policy/boys-men-practice-guidelines.pdf (...)  

Nacionalna televizija si takega zdrsa v psevdoznanost in nestrokovnost preprosto ne bi smela 

dovoliti! Takšnega poneumljanja in v konkretnem primeru žaljenja imamo gledalke in gledalci 

dovolj.« (T. V.) 

 

Na varuhov naslov je prispelo tudi 5 sporočil s pohvalno vsebino:  

 

»Enkratno! 100 % se strinjam z vsem kar je povedal. Hvala za tako fajno oddajo in pohvala voditelju 

za vprašanja.« (T. Č.) 

 »Kot mati treh sinov in kot hčerka alkoholika bi sem vam želela zahvaliti za odličen prispevek g. 

Možine v intervjuju z g. Perkom, ki me je  zelo nagovoril.« (A. K.) 

https://www.apa.org/about/policy/boys-men-practice-guidelines.pdf


40 
 

»Res dober intervju dr. Možine z dr. Perkom. Še več takih intervjujev!« (A. D.) 

»Sporočam vam, da sem bil navdušen nad intervjujem, ki ga je, z zelo zanimiv človekom dr. Andrejem 

Perko, pripravil g. Jože Možina. Zanimiva vprašanja in še bolj zanimivi odgovori, zelo poučno in 

vsebinsko bogato, skratka odlično. Želim si več takih intervjujev in vsebin ter vam želim vse dobro.« 

(S. S.) 

»Spoštovani dr. Možina!  Sem pogledala vaš intervju z dr.Perkom in se vam zahvaljujem za to 

zanimivo oddajo.  Kot ste dejali na koncu, gre res za razmišljanje, ki "gre proti toku" v mnogih 

pogledih.  In prav to daje dodano vrednost tej  in tudi mnogim drugim oddajiam, ki jih oblikujete. 

Mislim, da se mora nacionalna RTV zavzemati prav za to pluralnost pogledov, idej, razmišljanj..  sicer 

gremo v enoumje, ki smo ga že izkusili. 

Ta fenomen sovražnega govora je zelo zanimiv in tudi zelo nevaren. Zato so take oddaje še kako 

dobrodošle, ki v naš prostor vnašajo ravnovesje različnosti  in s tem tudi strpnosti eden do drugega.  

Bi rekla, da je ta "nevtralnost" vaše RTV poklicanost,  in to vedno bolj!! 

Vsak ima pravico, da pove kar se mu zdi prav, svoja življenjska načela, kar mu narekuje vest, 

življenjske izkušnje, prepričanje...« (Iz pisma L. S. avtorju oddaje, posredovanega tudi varuhu) 

 

II. Odziv uredništva 

Z odzivi gledalcev sem seznanila odgovorno urednico Informativnega programa Televizije Slovenija 

Manico J. Ambrožič, ki v imenu uredništva komunicira z varuhom, posreduje odzive gledalcev 

ustvarjalcem in odgovarja pritožnikom. Sledi njen odgovor na odzive: 

 

»Po oddaji Intervju, v kateri je kolega Jože Možina gostil psihologa in psihoterapevta Andreja Perka, 

sem od gledalcev prejela kritike in pohvale.  Voditelj in gost sta govorila o temah, o katerih sicer ob 

spoštovanju njihove občutljivosti, večplastnosti in zahtevnosti  poročamo v različnih oddajah in jih 

tudi širše kontekstualiziramo ali analiziramo.  V prvi polovici oddaje sta voditelj in gost denimo 

govorila o eni najbolj perečih in tudi občutljivih tem slovenske družbe – o alkoholizmu in zdravljenju 

alkoholikov. Oddaja Intervju je oddaja z močnim avtorskim pečatom, vodijo jo trije izjemno izkušeni 

in že dolga leta prepoznavni ustvarjalci programa TV Slovenija.  V oddaji naši gostje govorijo o svojem 

delu, predstavljajo svoja mnenja in poglede na teme, ki pomembno krojijo našo družbo. V 

Informativnem programu TVS redno in odločno opozarjamo na položaj žensk in na kratenje pravic 

ženskam v številnih družbah sodobnega sveta, na diskriminacijo homoseksualcev in napade nanje, 

obširno smo poročali o gibanju #metoo. Predstavljamo različna mnenja in stališča in kot sem že 

večkrat zapisala ob podobnih odzivih, menim, da ni prepovedanih tem ali gostov.« 

 

III. Mnenje in priporočilo varuhinje 

Pritrjujem pristojni urednici, da na RTV Slovenija ni prepovedanih tem ali gostov, poudarjam pa, da 

veljata uredniška in novinarska odgovornost za umestitev tematik v kontekst, ustrezno izbiro žanrov 

ter podajanje vsebin v skladu s Programskimi standardi ter Poklicnimi merili in načeli novinarske 

etike. 

Menim, da so pritožniki upravičeno opozorili na neustrezno izbiro žanra za izrekanje mnenj in 

stališč, ki so skrajna, kontradiktorna in posegajo v temelje družbene ureditve, v kateri velja načelo 



41 
 

enakosti spolov, kjer so vsakomur zagotovljene enake človekove pravice in tudi enake možnosti, ne 

glede na spol.  

Menim, da žanr intervjuja ni ustrezen za izrekanje mnenj zoper dosežene človekove pravice, in da 

oddaja Intervju že po zasnovi ni primerna za načenjanje in razčiščevanje morebitnih družbenih ali 

strokovnih dilem, povezanih z načelom enakosti.  

V primeru, ko se uredništvo kljub temu odloči za obravnavo tovrstne tematike v takšnem žanru, pa je 

nujno poskrbeti za razmejitev med mnenji govorca na eni strani ter dejstvi in strokovnimi dognanji 

na drugi. V pogovorni oddaji je za nadzor te ločnice odgovoren voditelj. Od voditeljev oddaj, v 

katerih se izrekajo polemična stališča, se pričakuje vzpostavitev kritične distance do izrečenega, ne 

glede na to, ali je to v soglasju ali nasprotju z njegovim osebnim stališčem in mnenjem. 

Ko gre za pravila žanra, navajam za konkreten primer relevantne poudarke iz Poklicnih meril in načel 

novinarske etike (točka 5. 6. Intervju):   

 »Ko sogovornik izrazi polemična stališča, jih je treba med pogovorom razjasniti.« 

»Novinarji RTV Slovenija morajo delovati profesionalno: iskati odgovore, razmejiti razne 

dileme.«  

»Kadar se uredniki odločijo, da v posameznih oddajah intervjuvajo osebo ali osebe, ki izražajo 

skrajna stališča o določenih vprašanjih, so dolžni v naslednjo enako oddajo povabiti k 

intervjuju tudi osebo ali osebe, ki izražajo nasprotna stališča.« 

Opozarjam tudi na tiste zaveze iz Poklicnih meril in načel novinarske etike (točka 12), ki izrecno 

prepovedujejo gojenje ali podžiganje predsodkov ter poudarjanje stereotipnih delitev na moške in 

ženske vloge.  

Menim, da načela medijske pluralnosti ni mogoče razlagati tako, da se programski čas enako odmerja 

opozarjanju na nesprejemljive pojave diskriminacije in izrekanju afirmativnih mnenj o družbeni, 

spolni, rasni ali kateri koli drugi neenakosti. Programski standardi RTV Slovenija med drugim terjajo 

dosledno spoštovanje evropske Konvencije o varstvu človekovih pravic in temeljnih svoboščin ter 

Splošno deklaracijo človekovih pravic. 

Menim, da javnost urednikom in novinarjem ne more odrekati pravice do avtonomne izbire tem ali 

gostov, kakor tudi ni upravičeno pričakovati, da bodo idealizirali stvarnost ali jo prikazovali takšno, 

kakršna ni. Če v družbi obstajajo predsodki ali se razvnema kontroverzna razprava, je o tem treba 

poročati in disonantna stališča predstaviti v programih javnega medija. Vendar pri tem velja načelo 

odgovornega in preudarnega podajanja vsebin, s spoštovanjem programskih in etičnih meril, z 

upoštevanjem konteksta, z razčiščevanjem dilem in nujno kritično distanco do izrečenega, zlasti, ko 

gre za izrekanje diskriminatornih stališč o posameznikih ali skupinah ljudi in ko se mnenja izrekajo kot 

dejstva. 

 

Na podlagi zapisanega mnenja vodstvu RTV Slovenija vnovič priporočam, da na vseh ravneh 

programskega odločanja spodbudi notranjo razpravo o upoštevanju Programskih standardov ter 

Poklicnih meril in načel novinarske etike tako v načrtovanju kot v izvedbi programov. Vsem 

uredništvom priporočam izobraževanje ter strokovno razpravo o etičnih dilemah, uredništvu 

Informativnega programa TV Slovenija pa vnovič in še posebej o žanrskih zakonitostih in zasnovi 

nedeljske pogovorne oddaje Intervju. 

 

Ilinka Todorovski 

Varuhinja pravic gledalcev in poslušalcev RTV Slovenija 

Ljubljana, 24. 1. 2019 



42 
 

PRILOGA: Prepisi nekaj odlomkov iz oddaje z izjavami, ki so sprožile kritične odzive oz. pritožbe 

 

(o moralnem čutu in čutu pravičnosti) Moški se lahko odločimo mimo zakona, bi jaz temu lahko rekel. 

Zakon je takšen kot je, seveda se ga je treba držati, vendar v določenih primerih je lahko ta zakon zelo 

krivičen in moški se bo znal odločiti mimo zakona, se pravi to, kar je moralno prav. In se bo tako 

odločil. In bo tudi odgovarjal za posledice lahko, če ga potem kakšna inšpekcija začne loviti. Ker tukaj 

je pač potem seveda pomembno samo birokratsko, zakonsko, ne pa vsebina, pomemben je, jaz 

pravim, okvir slike, ne pa slika sama. Pri ženskah je pa malo drugače. Ženska gre pa težko mimo 

zakona. Zelo težko. In se bo držala kot pijanec plota zakona. To je ta razlika. In to je ta moralni čut. 

Seveda so vse ženske skočile v zrak, saj morda tudi malo upravičeno, se počutijo prizadete, ko pravi 

Boštjan M. Zupančič, pa tudi Freud, ko je rekel, da nimajo enake zmožnosti moralne presoje ženske 

kot moški. 

 

(o neenakosti med spoloma) Ministrstvo je razpisalo projekte nevladnim organizacijam za 

preučevanje enakosti med spoloma. Kakšne enakosti med spoloma? Če nikoli nismo bili enaki, nikoli 

ne bomo. Upam, da ne bomo.  

 

(O nepotešenosti feministk in kriminalizacij moškega spolnega nagona) Ta feminizem, kot sem rekel, 

v slepem črevu, ker feministke v nekem smislu same sebi pljuvajo v skledo. Ker dejansko postajajo 

nepotešene. V tem osnovnem hrepenenju, o katerem govorim. In so seveda potem do moških 

napadalne v nekem smislu. Ker preprosto ne morejo zadovoljiti osnovnih potreb. In so moški za njih 

potem, saj veste, kaj se vse govori, kakšni smo moški, moški smo agresivci in tako naprej. In se 

pravzaprav moški spolni nagon demonizira, kriminalizira. 

 

(O protinaravni teoriji spolov in lobijih) Zakaj imajo gejevski in feministični lobiji ta interes, da to 

forsirajo, celotna zahodna družba tako živi, ne samo mi v Sloveniji, daleč od tega, celoten Zahod je 

dekadenten kar se tega tiče in so hude posledice že tukaj. Vendar se nikoli ne imenujejo s pravim 

imenom, niti se ne raziskujejo. Ta teorija spolov, glejte, zakaj se to forsira, kaj pa vem, da bi bil en 

takšen razumen razlog. Imajo moč. Seveda ti lobiji, ki so, ki so se čutili do sedaj odrinjeni, imajo vedno 

večjo moč tudi v vodilnih strukturah. In ko pridejo na vodilna mesta ljudje, ki so tako orientirani, 

seveda širijo svojo teorijo in svoje razmišljanje širše okoli. 

 

(O pomehkuženem Zahodu in migrantih iz okolij, kjer nimajo težav s spolno identiteto): Preplavili nas 

bodo. Saj je značilno, kaj je že tudi Erdogan rekel pred kratkim? Bežite v Nemčijo in plodite se in z 

maternico bomo osvojili Evropo.  

 

(O nezanesljivosti žensk v kriznih razmerah): Na moškega se v kriznih situacijah lahko zanesete. Če je 

pravi moški. Ko je krizna situacija, bo tvegal tudi svoje življenje. Če bo na primer ženska na vodilnem 

položaju, ne vem kakšnem, pomembnem položaju, prišla v eno takšno situacijo, kako se jo lahko hitro 

znebijo oziroma jo hitro prestrašijo? Prišepne se ji na uho, poslušaj, če ne bo tako in tako, se bo 

tvojim otrokom kaj zgodilo. In konec. Je konec debate. Kot mati drugače funkcionira in se bo lažje 

seveda potem umaknila. Moški drugače funkcioniramo v takšnih, v kriznih situacijah. Krizne situacije 

rešujejo moški. Ne ženske. 

 

 



43 
 

Priloga 2: Poročilo v zadevi Tarča/minister za kulturo (odziv uredništva, 

mnenje in poročilo varuhinje) 

 

1) ODZIV UREDNIŠTVA NA PRITOŽBE GLEDALCEV 

Glede oddaje Tarča, ki je govorila o mobingu na delovnem mestu in je bila na sporedu 24. 
januarja,  so kolegi, ustvarjalci Tarče pripravili podrobno poročilo.  
 
Kolegi opozarjajo, da smo tudi to oddajo pripravljali z upoštevanjem vseh profesionalnih meril in 
večkratnim preverjanjem resničnosti očitkov zoper predstavnika vlade, ministra za kulturo, ki je 
prisegel,  da bo spoštoval ustavni red in deloval v korist države. 
 
Vsekakor zavračamo očitke, da je bila oddaja senzacionalistična, hujskaška in pristranska.  
 
Voditeljica je med oddajo glede morebitne povezave med tragičnim dogodkom in ravnanjem ministra 
dejala takole:  
 
ERIKA ŽNIDARŠIČ:  "Ja, gospod Jenšterle,  seveda,  zakaj se je zgodil ta tragičen dogodek, ne moremo 
vedeti. Govorimo tukaj predvsem o tem, kakšna je bila komunikacija, kakšno je bilo vedenje ministra 
do zaposlenih. Kaj pa pravite v bistvu na to domnevo, kar je govoril gospod Han, da vendarle je bilo v 
preteklih letih bistveno več prijav za mobing, kot je bilo zdaj recimo v času aktualnega ministra?« 
 
V Tarčo, v kateri nismo uporabili besede samomor,  smo povabili naslednje goste: zaposlenega na 
ministrstvu za kulturo, ki nam je opisal razmere,  ministra za kulturo, ki je  sam odgovarjal na vse 
očitke,  zaposlenega v ministrovi prejšnji službi, ki je bil domnevno deležen pritiskov in je dan pred 
oddajo govoril tudi za časnik Delo. Povabili smo tudi predsednika Socialnih demokratov Dejana 
Židana, ki je na tiskovni konferenci podprl ministra, v studio pa je lahko prišel vodja poslanske 
skupine Socialnih demokratov Matjaž Han, ki je po nekaterih informacijah ministra pripeljal v stranko. 
Stranka je v preteklosti že vodila resor, zato smo v studio povabili nekdanjo ministrico in nekdanjo 
podpredsednico stranke Andrejo Rihter, ki nam je sama povedala, da je imela neprijeten dogodek z 
ministrom.  
 
Predstavnikov drugih političnih strank v oddajo nismo vabili, saj nismo želeli politiziranja in zbiranja 
političnih točk.   
 
Dejstvo je, da lahko o razmerah govorijo zaposleni na ministrstvu, o izboru ministra pa stranka, ki ga 
je predlagala in ocenila njegovo ravnanje. Ostali trije gosti so bili iz prakse in stroke: inšpektor za 
delo, odvetnica in sindikalist, ki so nam pojasnjevali širše poglede in izkušnje z mobingom.   
 
Sporočilo oddaje je bilo tudi, da je o trpinčenju na delovnem mestu potrebno govoriti in nanj 
opozarjati. 
 
Ob tem naj opozorim še na to, da je bila ekipa Tarče tik pred oddajo deležna različnih pritiskov, s 
katerimi so nekateri poskušali vplivati na naše ustvarjalce.     
 
Manica J. Ambrožič 
odgovorna urednica Informativnega programa TV Slovenija  
 

(varuhinji poslano 5. 2. 2019) 



44 
 

2) MNENJE IN PRIPOROČILO VARUHINJE 

Menim, da je uredništvo dobro utemeljilo odločitev, da v osrednji tedenski pogovorni oddaji TV 

Slovenija pod drobnogled vzame posebej aktualno tematiko tistih dni: dogajanje na Ministrstvo za 

kulturo, ne le v kontekstu medijskih in sindikalnih navedb o ravnanju ministra ter premierjevega 

poziva k razjasniti teh navedb, ampak nasploh z vidika odgovornega ravnanja enega od nosilcev 

oblasti.  

Javni medij ima ne le pravico, ampak tudi dolžnost, da z vso kritiko in ostrino obravnava 

nepravilno, nezakonito, koruptivno ali nasploh neetično delovanje nosilcev oblasti ter sume 

takšnega ravnanja. A je pri tem dolžan izhajati iz preverjenih dejstev, v razpravi skrbeti za strpen 

dialog in ščititi osebno dostojanstvo vseh sodelujočih ter ohranjati nepristransko etično razmerje 

do vseh povabljenih. 

Menim, da uredništvo ni poskrbelo za takšno zasnovo in potek oddaje, sestavo gostov, vsebinske 

iztočnice in vodenje pogovora, da bi lahko gledalci nedvoumno razumeli fokus oddaje ter ločnico 

med dejstvi, namigi, očitki in mnenji o raznovrstnih in med seboj nepovezanih zadevah, predvsem 

med očitanimi ministrovimi ravnanji v sedanjosti in preteklosti, med aktualnim in preteklim 

dogajanjem na Ministrstvu za kulturo ter nekaterimi povsem nepovezanimi in specifičnimi dogodki 

domnevnega mobinga v drugih ustanovah.  

Zastavlja se vprašanje, katere tematike so bila v središču obravnave. Iz napovedi, prispevkov in 

voditeljičinih vprašanj so gledalci prejemali različne in nasprotujoče si informacije o tem, ali se 

osvetljuje tragičen primer zaposlenega na Ministrstvu za kulturo, ki je storil samomor, ali se 

razgrinjajo nova dejstva o domnevni ministrovi zlorabi pravice do uporabe službenih vozil, ali se 

pojasnjujejo postopki, sproženi zaradi teh zadev, ali se razčiščujejo posamezne navedbe o drugih 

konkretnih primerih ministrovih ravnanj, ali se raziskuje ministrovo preteklo delovanje na drugem 

delovnem mestu, ali se razčlenjuje ministrove osebnostne lastnosti, ali se v kontekstu ministrovega 

položaja osvetljujejo politična (strankarska in koalicijska) razmerja, ali se analizira delovanje 

Ministrstva za kulturo, ali se razčiščuje vprašanje o tem, kaj je mobing in kaj to ni, ali pa se preprosto 

pričakuje, da bo minister v oddaji napovedal odstop (glede na večkratno vprašanje voditeljice, zakaj 

tega ne stori in zakaj se oklepa položaja).   

V izhodiščnem novinarskem prispevku in v pogovoru je bilo navrženih več očitkov, ki se v oddaji niso 

niti poskusili razčiščevati, denimo o uničevanju dokumentov na ministrstvu in nepravilnostih v 

postopku pridobivanja novinarske akreditacije. Drugi prispevek in zadnji del pogovora pa sta bila v 

celoti nepovezana s prej navedenimi vsebinami; soočala so se konkretna pričevanja in zatrjevanja 

»nasprotnih strani« o trpinčenju na delovnem mestu, pri čemer niti te navedbe v oddaji niso bile 

razčiščene in so odprle več vprašanj, kot pa je bilo odgovorov.  

Minister je imel večkrat priložnost replicirati na izjave drugih govorcev, vendar je bil postavljen v 

vlogo nekoga, ki se nenehno brani (pred navedbami v prispevku ter specifičnimi očitki dveh govorcev 

v studiu), tudi pred povišanimi toni in žuganjem enega od sodelujočih v oddaji. Ustvaril se je vtis, da 

je »tarča« oddaje oseba in ne njegovo ravnanje ter da je trpinčenje v konkretnem primeru dejstvo in 

ne predmet preiskav, ki še potekajo. 

Uredništvu Informativnega programa TV Slovenija priporočam, da opravi notranjo razpravo o 

konkretni oddaji in nasploh o snovanju in izpeljavi polemičnih aktualnih oddaj, zlasti z vidika 

fokusa in poteka oddaje.  



45 
 

Na koncu zapisujem, da sem seznanjena z navedbami ekipe Tarče, da so bili v postopku priprave 

oddaje deležni poskusov vplivanja od zunaj. Takšno ravnanje ostro obsojam ter pristojne pozivam, da 

podprejo uredništva v zaščiti novinarske avtonomije ter pred vsemi oblikami političnih in drugih 

pritiskov.  

 

Ilinka Todorovski 

Varuhinja pravic gledalcev in poslušalcev RTV Slovenija 

 

Ljubljana, 10. 2. 2019 

  

  



46 
 

Priloga 3: Nacionalni program jezikovne politike, pisni predlog dopolnil 

 

1.4 Nosilci dejavne jezikovne politike 

Med dejavnike in javne sisteme, ki prispevajo k uresničevanju vizije in ciljev jezikovnega programa naj 

se izrecno zapiše RTV Slovenija, kot javni medijski servis, ki sodeluje v uresničevanju jezikovne 

politike, normiranju jezika ter obveščanju in osveščanju javnosti o javni rabi slovenščine, o 

izobraževanju in raziskovanju ter posredovanju vsebin na prilagojen način. 

2.1 Jezikovno izobraževanje 

Kot ključni medijski kanal za ohranjanje kakovostne jezikovne rabe ter govorne in pisne jezikovne 

kulture se opredeli javni medijski servis – RTV Slovenija, ki se mu za sistematično jezikovnopolitično 

delovanje na področju izobraževanja poklicnih govorcev zborne slovenščine, vsakdanji rabi, analizi in 

normiranju jezika (lektorji, fonetiki, drugi jezikovni svetovalci) ter za sodelovanje v akcijah 

ozaveščanja dodelijo posebna sredstva. 

2.1.8 Slovenski znakovni jezik 

Med ukrepi za razvijanje sporazumevalne zmožnosti v slovenskem znakovnem jeziku dodati namero 

širjenja obsega televizijskih vsebin v programih RTV Slovenija, ki bodo gledalcem z okvaro sluha 

dostopni v živo, s simultanim tolmačenjem v znakovnem jeziku, za kar se javnemu medijskemu 

servisu zagotovi dodatna sredstva. 

2.1.3.2.2 Zamejstvo in izseljenstvo  

Programi RTV Slovenija lahko prispevajo k učenju in raba slovenščine v zamejstvu in izseljenstvu, v 

sosednjih državah zlasti tam, kjer narodnostne skupnosti nimajo svojih medijev ali mediji v teh 

državah nimajo programov, kanalov ali oddaj v slovenščini (Hrvaška). Javni medijski servis lahko 

sodeluje tudi v izobraževanju za medijske veščine pripadnikov slovenske manjšine za jezikovno 

samozavestno medijsko delovanje v lastnem okolju. Za ustvarjanje vsebin o jezikovnih vidikih 

zamejstva in izseljenstva ter za izobraževalno vlogo se RTV Slovenija dodelijo dodatna sredstva.  

Jezikovne tehnologije  

1. Poveča naj se dostopnost vsebin javnega medijskega servisa – predvsem informativnih in 

izobraževalnih, a tudi kulturnih in razvedrilnih – za osebe z okvaro sluha in osebe z motnjami 

razumevanja govorjenega jezika ter za osebe z okvaro vida in motnjami branja.  

2. Za gluhe in naglušne ter druge osebe z okvaro sluha ali motnjo razumevanja govorjenih vsebin se 

spodbujata razvoj in uporaba novih tehnologij za transkripte zvočnih vsebin in podnaslavljanje v živo, 

predvsem razpoznavo slovenskega govora v realnem času (angl. speech recognition)  

3. Za slepe in slabovidne ter druge osebe z okvaro vida ali motnjo branja se spodbujajo razvoj zvočnih 

oblik zapisov, izdelava in uporaba kakovostne sinteze govora, ki omogoča več glasov, ter nadgradnja 

obstoječega E-bralca.  

4. RTV Slovenija se za sodelovanje in vodilno vlogo v razvoju tehnologij dodelijo posebna finančna 

sredstva, enako za vzdrževanje, nadgradnjo in posodabljanje aplikacij v daljšem časovnem obdobju – 

vsaj 10 let. 

2.2.7 Osebe s posebnimi potrebami in prilagojenimi načini sporazumevanja 



47 
 

V vse dele resolucije, ki se nanašajo na osebe s posebnimi potrebami in prilagojen način 

sporazumevanja, je potrebno vnesti nujnost vlaganja v dostopnost vsebin RTV Slovenija v tehnikah 

lahkega branja oz. možnost uporabe lahkega branja pri medijskih vsebinah – od informativnih in 

izobraževalnih do kulturnih in razvedrilnih.  

 

Predloge dopolnil pripravili  

Ilinka Todorovski, varuhinja pravic gledalcev in poslušalcev RTV Slovenija 

Matej Vodeb, koordinatorka invalidskih vsebin na RTV Slovenija 

Ljubljana, 14. januar 2018 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



48 
 

 STATISTIKA 
 

STATISTIKA 
JANUAR 2019 

DECEMBER 
2018  JANUAR 2018 

TELEVIZIJA SLOVENIJA        

SKUPAJ 127 53 92 

Informativni program 57 25 46 

Kulturni in umetniški program 11 4 8 

Razvedrilni program 14 4 2 

Športni program 6 3 2 

Program plus 5 11 23 

Ostalo  32 6 11 

REGIONALNI CENTER / TV-program 2 0 0 

Televizija Koper 1 0 0 

Televizija Maribor 1 0 0 

RADIO SLOVENIJA       

SKUPAJ 7 13 8 

Radio Prvi 1 8 7 

Val 202 4 2 1 

Program ARS 0 0 0 

Ostalo 2 3 0 

MMC       

SKUPAJ 19 9 11 

Vsebine 10 1 4 

Storitve 9 8 7 

RTV SLOVENIJA       

SKUPAJ 38 34 80 

Jezikovna kultura 4 0 15 

Oglaševanje 5 9 12 

Dostopnost in prilagojeni programi 2 5 0 

RTV prispevek  2 0 1 

Tehnične zadeve 4 1 2 

RTV SLO -  splošno 7 6 0 

Programski svet 0 0 0 

Varuhinja 1 1 13 

Ostalo  3 3 37 

Zavrnjena obravnava 10 9 0 

VSI ODZIVI 191 109 191 

 

 


