TA DOKUMENT JE IZBOR ODZIVOV JAVNOSTI, KI NASLAVLIAJO VARUHA PRAVIC GLEDALCEV IN
POSLUSALCEV, IN JE NAMENJEN ZA OBVESCANJE UREDNIKOV OZIROMA UREDNISTEV RTV SLOVENIJA
TER SEZNANJANJE OBCINSTVA Z OBRAVNAVO NJIHOVIH ODZIVOV. VSEBINE ALl DELOV VSEBIN NI
DOVOLIENO UPORABLIATIV NOBENEM DRUGEM KONTEKSTU.

MESECNO POROCILO O ODZIVIH OBCINSTVA
NOVEMBER 2024

Povzetek odzivov in odgovorov z izbranimi poudarki, mnenja in priporocila, statistika

Objava na spletnem naslovu www.rtvslo.si/varuh: 11. 12. 2024
Koncna redakcija: 11. 12. 2024
Pripravile: Marica Ursi¢ Zupan, Katja Karlin Musulin in Mirjana Bijeli¢

Poudarki v odzivih in odgovorih ter mnenja in priporocila za november 2024

November je prinesel nekoliko skromnejsSe Stevilo odzivov obc¢instva. Nabralo se jih je 179, kar
je drugo najmanijse Stevilo letos. Povecala pa sta se Stevilo (90) in delez (50 odstotkov) odzivov
na Televizijo Slovenija, predvsem zaradi povecanega Stevila odzivov na njen Informativni
program (68 odzivov). Glavni razlog za to je 33 odzivov na Zrcalo tedna, v katerem je bil del
komentarja namenjen protestom pred nogometno tekmo v Amsterdamu. Del odzivov na to
oddajo je bil spontan, veliko pa spodbujenih.

lzstopajoca znacilnost novembra je velik delez ocitkov o slabo opravljenem novinarskem delu,
ki so se med presojo izkazali kot neupraviceni.

V oddaji Zrcalo tedna, v kateri je komentator izrazil tudi mnenje o nasilnih protestih v
Amsterdamu, varuhinja ni ugotovila krsitev programskih standardov in poklicnih meril, prav
tako ne v oddaji Odmevi na temo ustavne presoje zakona o oploditvi z biomedicinsko pomocjo,
niti v porocanju TV Slovenija o protestu pred sodis¢em v Celju. Za neupravic¢ene so se izkazali
tudi ocitki gledalca oddaji Ah, ta leta!, da je promovirala pitje alkohola, in oddajama Nedeljsko
popoldne ter Ambienti, da izvajata prikrito oglasevanje. V obeh primerih je varuhinja ugotovila,
da gre za promocijsko oglaSevanje, primerno oznaceno v skladu z zakonodajo. Kot
neutemeljene je varuhinja ocenila tudi vecino ocitkov oddaji Aktualna tema na Prvem o
dusevnem zdravju moskih.

Upraviceni pa so bili oitki bralca MMC-ja besedilu o Ronaldovem hotelu v Madridu, v katerem
je bilo res veliko napak: besedilo se je nanasalo na hotel, ki sploh ni v lasti Ronaldovega podjetja,
navedeno je bilo napacno ime hotela, napacno Stevilo nadstropij in sob hotela, napacna je bila
navedba potrebne izobrazbe za zasedbo delovnih mest, v ¢lanku tudi ni bil naveden vir, po
katerem je bil povzet.


http://www.rtvslo.si/varuh

Napaka se je zgodila tudi v Dnevniku v vesti o volitvah v Romuniji, upraviceni sta bili tudi pritozbi
gledalca zaradi slabega zvoka ob javljanju novinarke z ustanovitve Logarjeve stranke. V obeh
primerih se je urednistvo opravicilo.

Varuhinja je pritrdila tudi poslusalcu, ki je radijskemu programu Prvi ocital, da v terminu oddaje
Cetrtkov vecer domacih pesmi in napevov preveckrat ponavlja stare oddaje, pa tudi poslusalcu,
ki je v arhivu zaman iskal oddajo Prvaki tedna z gostjo Bredo Jelen Sobocan. Tudi v tem primeru
je Slo za ponovitev dela stare oddaje, Cesar pa niso primerno oznacili ne v sporedu, ne v arhivu
oddaje.

S podobnim ocitkom, da je preskromno in brez opravicila pojasnila odpoved oddaje Marcel, 18.
novembra, se je gledalka odzvala na spremembo v programu Televizije Slovenija.

Med odzivi o rabi jezika in govorni kulturi so izstopali oCitki o naglasevanju kraja Zavrs$nica na
televiziji in radiu, o slengovskem izrazu »dZzemati«, o uporabi izraza »mogu« namesto »moral«
in o nepravilnem sklanjanju v ve¢ oddajah.

Trije gledalci so se upravi¢eno pritozili, ker oddaja Tempo o Sportu invalidov, v kateri je nastopila
tudi gluha Sportnica, ni imela podnapisov za gluhe in naglusne. 1z Sluzbe za podnaslavljanje so
obljubili, da jih bodo v prihodnjih oddajah poskusali zagotoviti.

V 81 odzivih so posiljatelji izrazili mnenja o razlicnih oddajah, prispevkih in umaknjenih
komentarjih na spletnem mestu rtvslo.si. Med oddajami TV Slovenija je dve mnenji prejela
oddaja Marcel, eno Sportni prenosi, kritike oddaji Marcel in TarCa, pohvale pa oddaja Kaj
dogaja?, niz podkastov o ameriskih volitvah na MMC-ju, program TV Slovenija med prazniki ob
1. novembru in izbor glasbe na Prvem.



Kazalo vsebine

TELEVIZIJA SLOV EN I A e e oo e et e e e e e e e e e e e e e e e e e e e e e e e e as 5
. INFORMATIVNI PROGRAM ..o 5
Jutranja porocila ob 8., 9. in 10. uri: »Trikrat porocila z isto vSebino« ..o, 5
Dnevnik, 13. 11.: (Ne)porocanje o shodu upokojencev v Mariboru...........cccoovviiiiiiiiiiiiiiicccce 5
Dnevnik, 25. 11.: »Sirili ste napa¢ne rezultate romunskih VOIIt@V« . ...........coveviieieeeeeeeeeeeeee 5

Prvi dnevnik, 26. 11.: »Le 20 ljudi naj bi se zbralo v Celju?« ..o 7
Slovenska kronika, 18. 10.: »Neresni¢ne izjave« v prispevku o vetrni elektrarni? ..............cc....... 8

Odmevi, 26. 11., o odlocitvi Ustavnega sodis¢a glede oploditve z biomedicinsko pomocjo: »Mislim,
da del oddaje krsi standarde profesionalnega delad .......coocviiiiiiiiiiiiic e 9

Zrcalo tedna, 10. 11.: »Enostransko porocanje o nasilju v Amsterdamu ob nogometni tekmi

MACCADITA TN AJBXBK 1eeiiiieiieee e ettt 15
Pobuda: Utrip pod vodstvom JOZeta MOZINE ........ccuiiiiiiiii e 18

Y/ T 0 - 18
] OO 19

I KULTURNI IN UMETNISKI PROGRAM ..ot 20
Oddaja Ah, ta letal Zgodba o vinu, 9. 11.: »Sama reklama za Vino«?........ccc..ccooviiiieiiiiiieieiiecee, 20
1. RAZVEDRILNI PROGRAM ...ttt 21
Pohvala oddaji Kaj dogaja, 9. 11. 2024 ......oooiiiiei e 21
IV, SPORTNIPROGRAM ..ottt 21
»Zmagovalka ali zmagovalec j& SAMO EAENK.......coouueiiiiie e 21
Mnenje o prenosih tekem drZavne reprezentanCe......cocueieciiieie et 22
V. TV MARIBOR oot e e e e e e e e e e e 22
»Zakaj ne predvajate nadaljevanke o narodnih obiCajin« ...........ccoovviiiiiiiiiiii 22
VI SPLOSNO ..ottt 22
Odpadla 0ddaja Marcel, 18. 1L ... ittt ettt e et e et eennaeeenaeeans 22
Zahvala za »nepozaben program za letosnji 1. NOVEMDBEI« .......cocvviiiiiiiiiiiiieceieecee e 23
RADIO SLOVENIIA Lot e e e e e e e e e e e e e e e e s 25
l. RADIO PRV et e et e e e e e e e e e e e e e 25
Aktualna tema, 4.11.: Ena najhujsih travm je izguba dela — ocitki o neprimerni vsebini, zavajajo¢em
naslovu, NeprofesioNalnem VOAEN U ......ccouuiii i 25
Prvaki tedna, 18. 11.: »Kakor da nekdo ne Zeli, da poslusalci izvemo, kdo je bila gostja« ............. 28
»V Cetrtkovem veceru vrtite samo stare melodije in vecer je v pol ure narejen« ............ccc....... 30
1YY PP 33
[ NOVINARSKE VSEBINE ....uiiiiiiiiee e e e e e e e e e e e e e e 33
Stevilni o¢itki ¢lanku »Cristiano Ronaldo i$¢e osebje za svoj hotel: placa do 30.000 evrov letno« 33
Je bil ¢lanek o protestu pred sodis¢em v Celju po enem dnevu res umaknjen? .........ccccccveeeeenneen. 37
Odzivno porocilo Urednistva za NOVE MEdije.........ooiiiiii e 38



Il. UPORABNISKE VSEBINE .....cooitiiieieiieeei e 38

1. ST ORI TV ettt e e e e e e e e e e e e e e e e e e e et e e e e e et s 39
Pohvala nizu podkastov o ameriskih volitvah ZDA 2024 .......cccooeiiiiiiiiiie e 39
RTV SLOVENIA <ottt ettt ettt e et e et e e tb e e et e e e ab e e e st e e s tb e e e sbeeessbeeessteestbeeesseeans 39
l. JEZIKOVINA KULTURA Lot e e e e e e e et e e e e e e e e b bt e s 39
Naglasevanje Kraja ZavrSniCa ... .o 39
PKA] POMENT AZEMATIPA covviiiiiiiii e 40
»Nekateri voditelji in novinarji vedno bolj nemarno uporabljajo slovenski jezik« ..........c.....cc....... 41
Y/ T o L 42

Il. OGLASEVANIE ..o e ettt 43
»Prikrito oglasevanje« v razvedrilnih oddajah ... 43
Odzivno porocilo Urednistva za NOVE MEdijE.........coiiiiiiiiiiieeeeee e 46
1. TEHNICNE ZADEVE ..o et et ettt 46
Prvi dnevnik, 16. 11.: »Gre za Zaljiv odnos do gledalcev in do nastopajoCe«.......cccevvevivveerireennes. 46
Odzivno porocilo urednistva Informativnega programa TV Slovenija.......ccccooovviiieiiiiiicccciiccee, 47
V. DOSTOPNOST IN PRILAGOJENI PROGRAM ... ..ciiiiiiiiii ettt 47
Oddaja o parasportu Tempo, 22. 11., brez podnapisov in tolmacenja v znakovnem jeziku .......... 47
»Verjamem, da bi lahko bile vse pogovorne oddaje na voljo s podnapisi«...........cccvveeviiiieeeenn... 50
V. VARUHINJA Lottt ettt e et e et e e et e e et e e srbeeeaee e 51
»Cigav varuh, GI8AVIN PraviC? .......oov oot 51
VI SPLOSNO ..ottt 52
Pohvala programom TV Slovenija in izboru glasbe na Prvem ... 52
STATISTIKA Lottt ettt ettt et e et e e ettt e st e et e e e tb e et eeeab e e e tb e e eabeeesbseetbeeesbaeesnbeeenaeas 54



TELEVIZIJA SLOVENIJA

|.  INFORMATIVNI PROGRAM

Jutranja porocila ob 8., 9. in 10. uri: »Trikrat porocila z isto vsebino«

Gledalko J. S. so "zmotila" jutranja porotila s preve¢ podobno vsebino, zato se je odzvala z
dopisom varuhinji:

»Ta teden (op. a.: 25. —29. 11. 2024) sem spremljala Dobro jutro in ne morem kaj, da ne napisem
/.../ 3x porocila z isto vsebino, saj nismo /.../ privseh pomembnih temah, ki se dogajajo, gledamo
eno in isto. Uvedite rubriko planet se spreminja, da kaZete spremembe po svetu, ki se dogajajo
zaradi ¢loveka, da bomo kaj izvedeli vsak dan in mogoce zaceli drugace ravnati. No, to manjka
tudi drugim TV. Prevec je politike, kdo je zakasljal, pomembne teme pa ne pridejo na povrsje.«

Jutranja porocila pripravlja zelo majhna ekipa, s katero smo ta teden opravili sestanek glede
vsebine. Te zjutraj ni prav veliko, zato se kaj tudi ponovi.

Dnevnik, 13. 11.: (Ne)porocanje o shodu upokojencev v Mariboru

Gledalka E. J. se je pritozila zaradi (ne)porocanja o protestu upokojencev v Mariboru, 13.
novembra, v osrednji informativni oddaji:

»Zelo sem ogorcena in sploh ne vem, zakaj se placujem RTV-prispevek. Kot upokojenka z zelo
nizko pokojnino sem zaman cakala, da bi objavili proteste upokojencev v Mariboru, ki se
zavzemajo za boZicnico, s tem bi si lahko malo pomagali pri kurjavi in placilu poloZnic. Ko so v
Liubljani kolesarili in protestirali proti vladi JanSe, ste pa kar naprej porocali in to v Zivo, zato naj
placujejo RTV-prispevek tisti, ki jih vi podpirate. Ne morem povedati, kako sem ogorcena zaradi
tega.«

O shodu upokojencev v Mariboru smo imeli novico v Porocilih ob 17h, isti dan.

DODATNO POJASNILO VARUHINJE

Odgovoru dodajam, da so v vesti o shodu upokojencev v Mariboru, ki so jo objavili v Porocilih
ob petih, povedali, da so na shodu izrazili nezadovoljstvo, ker upokojenci letos ne bodo prejeli
zimskega dodatka.

O shodu upokojencev v Mariboru je porocal tudi MMC tukaj.

Dnevnik, 25. 11.: »Sirili ste napacne rezultate romunskih volitev

Gledalec J. S. se je pritozil nad navedbo izida romunskih volitev v Dnevniku, 25. 11. Navajamo
odziv:


https://www.rtvslo.si/rtv365/arhiv/175086340?s=tv
https://www.rtvslo.si/rtv365/arhiv/175086340?s=tv
https://www.rtvslo.si/slovenija/rupar-pravi-zacetek-slovenske-vstaje-in-upora-se-zacenja-v-mariboru/727346
https://365.rtvslo.si/arhiv/dnevnik/175089357

»V Dnevniku na prvem programu ste Sirili napacne rezultate romunskih volitev. Povedano je bilo,
da se je v 2. krog uvrstil premier Ciolacu, pa se je uvrstila gospa Lasconi. Prilagam posnetek
zaslona rezultatov na romunski DVK. In se link do rezultatov:
https://prezenta.roaep.ro/prezidentiale24112024/pv/romania/results/. «

20:05 & A . N ®4848%

{3 % prezenta.roaep.ro/pre +

Candidat

db Bara S Cerc [j Suprafata

CALIN GEORGESCU : 2.120.401
ELENA-VALERICA LASCONI : 1.772.500
ION-MARCEL CIOLACU : 1.769.760

GEORGE-NICOLAE SIMION : 1.281.325

[MIRGEATDANTG £0aNA - 583.898
HUNGRIKELEMEN : 416.353

GRISTIAN DIACONESCU : 286.842
CRISTIAN-VASILE TERHES : 95.782

/ANA BIRCHALL : 42.853

LUDOVIC ORBAN : 20.089
SEBASTIAN-CONSTANTIN POPESCU : 14.683

ALEXANDRA-BEATRICE BERTALAN-PACURARU : 14.502

‘SILVIU PREDOIU : 11.246

Varuhinja je odziv gledalca v anonimizirani obliki posredovala urednistvu Informativnega
programa TV Slovenija. Ob tem je zapisala:

»Novica se nahaja na 17:40 in je po mojem mnenju res napacna.

Prepis tega dela: »V prvem krogu predsedniskih volitev v.Romuniji je vodstvo nepri¢akovano
prevzel skrajno desni kandidat Calin Georgescu, ki nasprotuje pomoci Ukrajini v boju z Rusijo.
Dvomi tudi o tem, da Romuniji koristi ¢lanstvo v Natu. Georgescu je zbral priblizno 23 odstotkov
glasov. Na drugo mesto se je uvrstil premier Marcel Ciolacu s skoraj 20-odstotno podporo.«

Na MMC-ju in drugih portalih pise, da se je v drugi krog uvrstila Elena Lasconi.

Prosim za pojasnilo. «

Do neljube napake je res prislo, razlog pa je bil ta, da so prvi izidi res kazali taksen izid, pozneje
pa se je izkazalo, da se je v drugi krog uvrstila kandidatka. Potrudili se bomo, da do podobnih
napak in dezinformacij ne bo prihajalo.


https://prezenta.roaep.ro/prezidentiale24112024/pv/romania/results/

# ODGOVOR VARUHINJE Z MNENJEM

Iz odgovora je razvidno, da je res prislo do napake. Urednistvo se neposredno zanjo ni
opravicilo, je pa obljubilo, da se bodo Se posebej potrudili, da do podobnih napak ne bi
prihajalo. To je najpomembnejSe. V naslednjih porocanjih so tudi dejansko navedli pravilne
podatke. Kar se od javne TV seveda tudi pri¢akuje.

Prvi dnevnik, 26. 11.: »Le 20 ljudi naj bi se zbralo v Celju?«

Bralec K. E. se je pritoZil nad povzetkom prispevka v Prvem dnevniku, ki ga je videl na spletni
strani rtvslo.si, 26. novembra. Ceprav se je pritoZil nad MMC-jem, je varuhinja za pojasnilo
prosila Urednistvo dnevnoinformativnih oddaj TV Slovenija, saj je do domnevne napake prislo
tam:

»Na MMC namenoma laZejo. Ne znajo steti? Objava, 26. 11.. Le 20 ljudi naj bi se zbralo v Celju?
Prosim, ukrepajte v skladu z vasimi pooblastili in pridobite pojasnilo. Prilagam priponki. To
postaja Ze norost!«

Isic MME

Avdio/Video

& 00:57

V Celju nadaljevanje sojenja Janezu
Jansi. V podporo se je zbralo 20
ljudi.

Velik shod je bil popoldne, ko smo tudi navajali podatke policije o tem, koliko ljudi se je zbralo.
Novinarka je bila ves dan na terenu, dopoldne, ob prihodu g. Janse, je bila tam manjsa skupina
ljudi, kar je bilo vidno tudi s posnetkov.

# ODGOVOR VARUHINJE Z MNENJEM

V prispevku v Dnevniku, 26. 11., je bilo (od ¢asa 4.00 dalje) v napovedi prispevka in v prispevku
povedano:

»Z zasliS8anjem dveh pri¢ se je v Celju nadaljevalo sojenje predsedniku SDS-a Janezu Jansi v
zadevi Trenta. Ze pred obravnavo je opozicijskega prvaka pri$lo podpret kakih 20 ljudi, po koncu
pa se je pred sodis¢em zbralo vec sto njegovih podpornikov, ki jih je Janez Jansa tudi nagovoril.
Vec Barbara Stor.

Skupaj s soobtozenima Janezu Jansi v Celju trenutno sodijo zaradi-domnevno spornih poslov z

.....


https://www.rtvslo.si/rtv365/arhiv/175089624?s=tv

slovenskih sodiscih, ki pomagajo reZzimu oziroma oblastnikom. Da je slovensko sodstvo
skorumpirano, so prepricani tudi njegovi privrzenci, ki so popoldne napolnili ulico pred
sodis¢em. Po oceni policije se jih je zbralo kakih 500. /.../ «

Menim, da je pojasnilo primerno in da so bile v Prvem dnevniku in v Dnevniku povedane
pravilne Stevilke (krepko oznaceni deli).

Slovenska kronika, 18. 10.: »NeresniCne izjave« v prispevku o vetrni elektrarni?

Gledalka B. B. se je v dopisu, ki ga je napisala vimenu Civilne iniciative za zas¢ito LoSkega Potoka,
pritozila nad nacinom porocanja v Slovenski kroniki, 18. oktobra. Dopis je varuhinji poslala 3.

novembra, nanasa pa se na prispevek, objavljen na TV Slovenija v oktobru. Skladno s
Pravilnikom o delovanju varuha morajo gledalci pritozbe vloZiti najpozneje v 30 dneh po objavi
vsebine, na katero se odzivajo, kar je gledalka tudi storila. Navajamo odziv:

»lzrekam pritoZbo v zvezi z nacinom porocanja v Slovenski kroniki dne 18. 10. 2024. Novinarka
Erika Pecnik Ladika je pripravila prispevek o vetrni elektrarni Mali Log v Loskem Potoku.
Predstavnica Dravskih elektrarn Maribor (DEM) Anamarija Mrgole je v prispevku nedvoumno
izjavila, da imajo DEM za dostopno cesto vsa potrebna soglasja in dovoljenja, kar ni res in to v
DEM seveda vedo, saj Se vedno poteka postopek naknadne legalizacije dostopne ceste na
Upravni enoti Ribnica. O tem je v prispevku govoril mag. TomaZz Ogrin iz AAG, to zagotovo vesta
tudi bivsi Zupan in aktualni predsednik Lesne zadruge Loski Potok Ivan Bencina in aktualni Zupan
Obcine Loski Potok Simon Debeljak, ki sta oba dala izjavi v prispevku. Kot smo bili v Civilni
iniciativi za zascito LoSkega Potoka, v imenu katere se oglasam, seznanjeni, je novinarka Pecnik
Ladika v postopku priprave tudi prejela gradivo, iz katerega je to dejstvo jasno razvidno, pa je
kljub temu dopustila, da je javna televizija, ki jo vsi placujemo, in imamo torej tudi pravico do
verodostojnih informacij, objavila lahko preverljive lazZi. Prispevek je v lokalnem okolju, kjer je
dejstvo o nelegalni gradnji ceste splosno znano, sproZil zgraZanje nad izjavo predstavnice DEM
in nad nacinom predstavitve problematike. Prosim za pojasnilo.«

Menim, da sta bili v prispevku jasno predstavljeni stalis¢i obeh strani: Da so nasprotniki vetrnice
vloZili tozbo na izdano gradbeno dovoljenje. Tomaz Ogrin je povedal, da je gradnja tako
zahtevna, da zahteva posebno gradbeno dovoljenje, da cesta v dovoljenju ni omenjena in izrazil
je pomislek, kje poteka cesta in ali imajo sploh dovoljenja lastnikov zemljiS¢. Na drugi strani so
zagovorniki in investitorji vetrnice, ki svoj prav dokazujejo z izdanimi dovoljenji.

Z veseljem pride snemalna ekipa Se enkrat v Loski potok, ¢e bi imel Se kdo k temu kaj novega
dodati.

# ODGOVOR VARUHINJE Z MNENJEM

Iz odgovora in vaSega dopisa ugotavljam, da je novinarka v prispevek vkljucila vse strani, ki so v
tem postopku pomembne. Za resni¢nost navedb odgovarja vsak sogovornik. Ce se po objavi
prispevka pojavi dvom v navedbe katere od strani, je seveda prav, da se to objavi. In novinarka
je izkazala pripravljenost, da to navede v novem prispevku.

8


https://365.rtvslo.si/arhiv/slovenska-kronika/175080450

Menim, da je ravnala korektno in skladno s Poklicnimi merili in naceli novinarske etike v
programih RTV Slovenija.

Odziv predstavnice Cl Loski potok:

»Najlepsa hvala za hiter odgovor; novinarko bom z veseljem kontaktirala, ker bo v LoSkem
Potoku Se mnogo perece in zanimive vsebine za porocanje.«

Odmevi, 26. 11., o odloditvi Ustavnega sodis¢a glede oploditve z biomedicinsko
pomocjo: »Mislim, da del oddaje krsi standarde profesionalnega dela«

Gledalka B. R. je v imenu Zavoda za kulturo raznolikosti Open varuhinji posredovala pritozbo
zaradi nacina obravnave odlocitve Ustavnega sodisca glede oploditve z biomedicinsko pomocjo
v oddaji Odmevi, 26. novembra:

»Prek spleta sem si ogledala vcerajsnjo oddajo Odmevi (26. 11. 2024), v delu, v katerem se je
nanasala na odlocitev ustavnega sodis¢a o U-1-418/20, U-1-847/21 z dne 16. 10. 2024 o
ustavnosti vec dolo¢b Zakona o zdravljenju neplodnosti in postopkih oploditve z biomedicinsko
pomocjo. Mislim, da del oddaje, katere urednik je bil Ales Maleric, voditeljica pa Rosvita Pesek,
krsi standarde profesionalnega dela: v studio sta bila vabliena dva akterja, ki sta z vidika
obravnavane teme nerelevantna, voditeljica je pogovor uvedla z napacno informacijo, med
pogovorom ni reagirala na neresnicne in diskriminatorne izjave enega od gostov, celo vel, med
pogovorom je spodbujala sogovornika k izjavam v smeri nespostovanja odlocCitev ustavnega
sodisca, ki je v ustavni demokraciji vrhovni varuh pravne drZzave, ustavnosti in ¢lovekovih pravic.

1. Oddaja Odmevi kot strankofilska miselna utrdba

Prizadevanja za enako obravnavo samskih in porocenih Zensk so stara skoraj 30 let. Zgodovinska
odlocitev ustavnega sodis¢a je plod prizadevanj stevilnih civilnodruzbenih gibanj in
posameznic_kov, pa tudi politikov, ki so si od sredine 90. let prejsnjega stoletja prizadevali za
enako obravnavo Zensk pri dostopu do biomedicinske pomoci, ne glede na njihov zakonski status
ali spolno usmerjenost. Vec o tem si lahko preberete v ¢lanku dr. Metke Mencin z naslovom
Svobodna.si. V ¢asu referenduma o oploditvi samskih Zensk leta 2001 se je oblikoval Odbor za
svobodno odlocanje, ki je vkljuceval stevilne aktivistke, zagovornice ¢lovekovih pravic in druge
posameznike_ce (na spletu je kot ¢lane in podpornike mogoce najti Mojco Dobnikar, Metko
Mencin, Tanjo Rener, Miso Molk, Bernardo Jeklin, Slavoja Zizka, Viko Poto¢nik, Maria Galunica,
Spomenko Hribar, Iztoka Osojnika, Katjo Boh, Darjo Zavirsek, Nado Kirn Sporar, Tineta Hribarja,
Milico Anti¢ Gaber, Vero Kozmik, Dado Bac, Sonjo Lokar, Zivo Vidmar, Mitjo BlazZica, Suzano
Tratnik, Renato Salecl, Vijolico Neubauer in stevilne druge), na tem podrocju pa so bile v vseh
teh letih aktivne tudi politiarke in politiki (npr. Majda Sirca, Dusan Keber, Majda Potrata,
Andreja Crnak Megli¢, Gregor Golobi¢, Tatjana Greif, Natasa Sukic). Vsi omenjeni in mnogi drugi
(npr. Zagovornik nacela enakosti, ki je bil eden od vlagateljev zahteve, pa tudi Varuh clovekovih
pravic, ki bi lahko bil vlagatelj, pa ni bil) bi bili neizmerljivo primernejsi sogovorniki od dveh
trenutnih poslancev, ki pri prizadevanjih za enakost na tem podrocju nista nikoli imela nobene


https://365.rtvslo.si/arhiv/odmevi/175089668

pomembnejse vioge. Vabilo v oddajo politikom na dan dolgo pricakovane zmage
civilnodruzbenih prizadevanj na podrocju reproduktivnih pravic Zensk, je do teh prizadevanj
najmanj ignorantsko, ce ne Zaljivo. Je izraz omejenega, strankarskopoliticnega razumevanja
javne sfere, ki nasprotuje demokraciji kot vladavini ljudstva, ki se ne izraZa zgolj prek politicnih
strank, ampak tudi prek neposredne participacije prebivalcev v zadevah skupnega pomena. TV
Slovenija se je ponovno izkazala kot strankofilska miselna utrdba, ki goji odpor, ¢e ne celo prezir
do zgodovine, znanja, civilne druzbe, Zensk in Zenskih gibanj. Ponovno je zamudila priloZnost
izkazati se kot moderna, razmisljujoca platforma sirokih obzorij, s svojim nenehnim vsiljevanjem
strankarskopoliticne polarizacije pa je ponovno pokazala, da same sebe ne razume kot javne
televizije, ampak kot drZavno.

2. Netocne informacije o vlagateljih ustavnih zahtev

Voditeljica je oddajo uvedla z besedami, da je ustavno sodisce »pritrdilo stranki Levica, ki je pred
4 leti vloZila zahtevo za presojo ustavnosti zakona«. Resnica je precej drugacna, brez dodatnega
znanja jo razkriva prvi stavek ustavne odlocbe: »Ustavno sodisCe je v postopku za oceno
ustavnosti, zacetem z zahtevama Skupine poslank in poslancev DrZzavnega zbora in Zagovornika
nacela enakosti.« Torej, politizirajoca izjava voditeljice razkriva njeno nepoznavanje zakonske
ureditve, po kateri zahtevo za oceno ustavnosti lahko vloZi zgolj 30 poslancev DrZzavnega zbora
(ne pa politicna stranka), zlasti pa je z izjavo prislo do popolnega spregleda dela Zagovornika
nacela enakosti, ki je na koncno odlocCitev imel zelo pomemben vpliv, saj je bila njegova zahteva
iziemno kakovostno pripravljena in tudi javno objavljena.

3. Nereagiranje voditeljice na neresnicne in diskriminatorne izjave enega od gostov

Voditeljica oddaje ni reagirala na neresni¢ne in diskriminatorne izjave gosta, poslanca Cigler
Kralja, ki je med drugim trdil, da je vecina na ustavnem sodiscu dala prednost Zeljam odraslih
pred najvecjo koristjo otroka in da »otrok naenkrat postane blago, ki si ga zaZzelis, v trgovini
kupis, izberes in imas«. lzjava je sama po sebi absurdna, ¢e pa aludira na moZnost
nadomestnega materinstva, je tudi napacna, saj se skladno s slovensko zakonodajo kaznuje z
zaporom do treh let, kdor opravi postopek oploditve z biomedicinsko pomocjo zaradi
nadomestnega materinstva. Na neresnicno trditev, da se otroci najbolje razvijajo v druZinah,
kjer sta prisotna ocCe in mati, je voditeljica celo odgovorila »Vas razumem, ampak sprasujem, ali
je za vas ta tema politicno zaprta«. Na nedokazanost trditev o apriorni superiornosti
posameznih druZinskih oblik je izrecno opozorilo ustavno sodisce pri odlocanju o posvojitvah v
istospolnih partnerstvih v zadevi U-191/21-19, Up-675/19-32 (tocka 61) z dne 16. 6. 2022.
Ugotovilo je, da (takrat Janseva) vlada v podkrepitev svojih izjav zatrjuje, da obstajajo Stevilne
znanstvene Studije, ki naj bi dokazovale, da je najboliSe okolje za razvoj otroka skupnost
porocenih oCeta in matere; medtem ko naj studije, ki naj bi dokazovale, da odrascanje otroka z
istospolnima partnerjema ne vpliva negativno na njegov razvoj, ne bi ustrezale merilom
znanstvenih studij. Vendar Vlada teh svojih trditev ne izkaZe. V ta namen namrec ne zadoSca
sklicevanje na zasebno spletno stran neznane "skupine za spodbujanje kriticnega misljenja", na
kateri je objavljeno raziskovalno porocilo iz leta 2015 avtorjev neznane strokovne izobrazbe
oziroma poklica.« Gledalci in gledalke javne RTV imajo razumno pricakovanje, da oddaje o

10



zahtevnih temah, ki se ticejo velikega stevila ljudi in lahko prizadenejo odrasle, zlasti pa njihove
otroke, vodijo voditelji_ice, ki so o temi poucen_e, imajo znanje in kompetence za sledenje
vsebini pogovora in so sposobni_e oblikovati primerne reakcije na lazne in zavajajoce izjave
sogovornikov. Priprava na oddajo mora biti toliko bolj temeljita, kadar so v studio vabljene
osebe, od katerih je tovrstne izjave mogoce z gotovostjo v naprej pricakovati.

4. Voditeljica je gosta spodbujala k razmisleku o preprecevanju uresni¢evanja ustavne odlocbe
Voditeljica je gosta dvakrat v zelo kratkem casu spodbudila k razmisleku o aktivnostih, ki bi
nasprotovale uresnicitvi ustavne odlocbe, kar je v ustavni demokraciji nesprejemljivo. Ni prvic,
ne zadnjic, da volja ljudi nasprotuje odlocitvam ustavnega sodisca ali celo odlocitvi evropskega
sodis¢a za clovekove pravice (v primeru izbrisanih). Osnovni aksiom mirnega sobivanja v
ustavnih demokracijah je spoStovanje odlocitev vseh sodisc, zlasti ustavnega sodisca. Pri tem si
je tezko predstavljati, da voditeljica ne bi bila seznanjena s tem, da proti odloc¢bi ustavnega
sodis¢a ne obstaja pritozba in bi bilo vprasanje zastavljeno iz gole radovednosti. Vprasanje »Je
za desni pol ta zgodba zdaj koncana, ali razmisljate, da bi kako drugace obrnili stvari, se pritoZili,
kakorkoli?« je mogoce razumeti kot napeljevanje, spodbujanje k politicnemu delovanju, ki bi vsaj
delegitimiralo odlocitev ustavnega sodisca, ce ne Ze preprecilo njeno uresnicitev.

Prosim, ¢e se do omenjene oddaje, uredniskih odlocitev in vodenja lahko opredelite, zlasti pa, da
o izpostavljenih dilemah pridobite mnenje urednistva in odgovorne urednice informativnega
programa. «

Najprej, hvala za vas odziv. Kritika je vedno dobrodosla, se pa z veliko vecino zapisanega ne
strinjam.

|. Trditi, da sta vabljena gosta nerelevantna, je smesno, saj Ustavno sodis¢e v svoji odlocitvi
zakonodajalcu nalaga, da v roku enega leta odpravi ugotovljeno neustavnost. Zakonodajalec v
Republiki Sloveniji je v skladu z nacelom delitve oblasti Drzavni zbor in ne Ustavno sodisce. To
je le ugotovilo ustavno neskladnost, o odpravi neustavnosti, do katere mora priti, pa odloca
zakonodajalec: torej ti isti poslanci koalicijskih strank, poslanci opozicijskih strank in poslanca
ustavno priznanih manjsin v RS. Ti bodo odlocili, kako bodo odpravili neustavnost v pozitivnem
pravu, kakSno ureditev s pogoji vred bodo sprejeli, zato je njihov odziv na odlocitev Ustavnega
sodis¢a relevanten. Odziv vseh, ne le enih. Morda bodo Se enkrat sprejeli neustavno ureditev,
kdo ve? Poleg tega ti sicer neodvisni poslanci z reprezentativnim mandatom zastopajo glas
tistih, ki so jih izvolili, in odlocitev volivcev na referendumu junija 2001 jasno kaZe, da je bila
javnost glede tega vprasanja takrat zelo razdeljena, takratna referendumska vecina pa proti
taksni odlocitvi. Odzivi javnosti ne kazejo, da se je odnos do ureditve tega vprasanja kljub
drugacni odlocitvi Ustavnega sodiSca bistveno nagnil le v eno smer. Gre za globoko obcutljivo
vprasanje, o katerem ima javnost zelo nasprotujoce si mnenje. V skladu s tem ni nobene
potrebe, da mnenje dela javnosti, ki se z odlocitvijo vsebinsko ne strinja, ignoriramo. V vsakem
primeru bo odlocitev Ustavnega sodisca in ugotovljeno neustavnost treba odpraviti in Ze to je
uspeh zagovornikov taksne odlocitve Ustavnega sodisca.

11



Da, seveda bi lahko povabili tudi druga¢no kombinacijo gostov. Ne nujno le zagovornike taksne
odlocitve Ustavnega sodis¢a kot — tako se mi zdi — namigujete. Kdo pa pravi, da bi smeli vabiti
le zagovornike taksne odlocitve, sploh ob ocitni razdeljenosti javnosti. Bi vas ob nasprotni
odlocitvi Ustavnega sodis¢a motilo, ¢e bi povabili tudi zagovornike oploditve samskih in
istospolnih Zensk z biomedicinsko pomocjo in ne le tistih proti? Je pa tako, da o izbiri gostov
odlo¢amo uredniki in ne zainteresirana javnost. Gostje v oddaji so odvisni tudi od tega, kdo
pristane na povabilo, kako nam uspe pokriti dnevne dogodke in sestaviti oddajo ob upoStevanju
¢asovnih omejitev, ki jih prepogosto prekoracimo. Kot ste verjetno opazili, sta vabljena gosta
odgovarjala na ve¢ dnevnih tem in oddajo lahko, ne da bi pri tem krSili standarde nasega dela,
izpeljemo tudi tako. In ¢e povabimo tiste, ki bodo o odpravi neustavnosti z glasovanjem v
Drzavnem zboru odlocali, $e nismo strankofilna miselna utrdba, kot nas Zaljivo imenujete,
predvsem pa nismo drZzavna televizija, samo zato, ker niso gostje v skladu z vasimi Zejami in
interesi.

Il. Informacije o vlagateljih ustavnih zahtev so bile res pomanijkljive, je pa res, da ¢e bi podrobno
nastevali vseh 38 poslancev in kasneje Se varuha nacela enakosti, bi dobili precej nepregledno
napoved. Kljub temu bi morali biti pri simplifikaciji podatkov bolj natanc¢ni. Oktobra 2020 je
skupina 38 poslancev s prvopodpisanim Matejem T. Vatovcem (Levica) na Ustavno sodisce
vloZila zahtevo za oceno ustavnosti Zakona o zdravljenju neplodnosti in postopkih oploditve z
biomedicinsko pomocjo. Predstavnik Levice ni bil sam, je bil pa prvopodpisani. Zagovornik
nacela enakosti je zahtevo za presojo ustavnosti vloZil leto kasneje. Kljub nenatanénosti, ki je
bila Ze v Dnevniku, ni potrebe po diskvalifikaciji voditeljice oddaje.

lll. Da voditeljica ni reagirala na neresni¢ne in diskriminatorne izjave enega od gostov je zgolj
vasa interpretacija. Gosta imata pravico do svojega mnenja, tudi do tega, da ocenita, da je
»vecina na sodiS¢u dala prednost Zeljam odraslih pred najvecjo koristjo otroka« ali obratno.
Voditelj sprasuje, usmerja, dvomi, ni pa v vlogi mnenjskega voditelja, tudi, e se katera od
vpletenih skupin ob taksni izjavi ¢uti uZaljena ali diskriminirana, za kar nam je iskreno Zzal.
Voditelj seveda kdaj podvomi v izjave gostov, navede nasprotno dejstvo, Ze zaradi ¢asovnih
omejitev pogovora pa se ne more vtakniti v vsako besedo. Tudi o tem, na kaj naj bi izjava gosta
aludirala, zgolj ugibate.

Kar se tice navedbe o tem, v kaksnih skupnostih naj bi otrok bolje odrascal, je Ustavno sodisce
pri svoji obrazloZitvi odlocbe s 16. 6. 2022 v prvi vrsti ocenjevalo, ali je takratna vlada ustrezno
argumentirala oziroma podprla svojo navedbo, skratka, gre za oceno, ali je izpolnila svoje
dokazno breme v konkretnem postopku in ocena Ustavnega sodisca je bila, da je ni, da torej ni
predlozila dovolj dokazov za svojo trditev. Ne gre za absolutno resnico, ampak za presojo
dokazov v konkretnem primeru, v katerem Ustavno sodis¢e presoja argumente, ki jih navedejo
stranke in je potem to del obrazloZitve oziroma argumentacije ustavne odlocbe, ki jo je treba
uresniciti. Imajo pa ljudje Se naprej lahko drugacna mnenja, kljub temu, da odlocitev, ko je
enkrat uresni¢ena, postane del pravnega reda.

Izjava voditeljice, da »gosta razume«, Se ne pomeni, da se z njim strinja. To je zgolj vasa
interpretacija. Voditelj mora zaradi omejitve ¢asa za pogovor na razlicne nacine gosta ustaviti
in preiti na naslednje vprasSanje in vprasanje o nadaljnjih potezah strani, ki se z odlocitvijo

12



Ustavnega sodisc¢a ne strinja, je — kljub temu, da je odlocitev treba uresniciti — vsekakor
smiselno, saj po primerih v drugih drzavah po svetu vidimo, da se nasprotniki dolocene ureditve
ne vdajo tudi nekaj desetletij kasneje ne. Naj samo navedem razveljavitev primera Roe vs. Wade
v ZdruZenih drzavah Amerike, kjer je amerisko Vrhovno sodisce Zal — z uporabo besede 7al sem
izrazil svoje osebno mnenje oziroma bolje prepricanje — razveljavilo pravico do splava na zvezni
ravni in jo prepustilo ureditvi zveznih drzav ter s tem zniZalo nivo varnosti Zensk v ZDA.
Interpretacija ameriSkega primera je, kot re¢eno, moje osebno mnenje.

IV. Trditev, da je voditeljica »gosta spodbujala k razmisleku o preprecevanju uresnicevanja
ustavne odlocbe«, je globoko zmotna. Znova gre zgolj za vaso interpretacijo. Glede na
prepricanja katoliske strani in tudi glede na okrepljene aktivnosti slovenskega katoliskega
tabora za »pravico do Zivljenja, klasi¢no druZino in podobno« v zadnjem ¢asu, je vrtanje v gosta
celo utemeljeno. Ze pri prej$nji tocki sem spomnil na primer Roe vs. Wade, ki dokazuje, da
presoje v praksi niso vecne in dokoncéne, da se sodna praksa skozi ¢as tudi spreminja. Kot je na
Vrhovnem sodis¢u ZDA padel primer Roe vs. Wade, je na Ustavnem sodis¢e RS padla tudi
referendumska odlocitev, ki je samskim Zenskam in istospolnim Zenskim parom leta
preprecevala oploditev z biomedicinsko pomocjo. VEasih se sodis¢e nagne v to, véasih v drugo
smer in vedno poraZena stran ni zadovoljna z odlocitvijo. Vrtanje voditeljev z vprasanji zato ni
nekaj prepovedanega. Bi vas motilo, ¢e bi ob nasprotni odlocitvi Ustavnega sodisc¢a, voditeljica
z vprasanji vrtala v gosta z druge strani, ¢e bodo na drug nacin vendarle poskusali doseci pravico
samskih in istospolnih Zensk do oploditve z biomedicinsko pomocjo?

Ad.1. Odlocitev o gostih Odmevov je v pristojnosti urednikov oddaje, ne voditeljev. Na izbor
gostov v oddaji 26. novembra sicer nisem imela nobenih pomislekov.

Ad. 2. PritoZnica mi ocita netocnost informacije glede vlagateljev ustavne presoje. Apostrofiran
je bil prvopodpisani Matej T. Vatovec, Cigar izjava je bila tudi objavljena. Niso pa bili nasteti vsi.
Bolj kot nastevanje pobudnikov je bilo v napovedi teme pomembno, da gledalce seznanim z
vsebino odlocitve Ustavnega sodis¢a. Napovedi v Odmevih so praviloma dolge med 20 in 30
sekund, zato so poenostavitve in zgostitve nujne. Nismo ¢asopis! Ocitek je zato brezpredmeten.
Ad.3. Pritoznica mi ocita, da se nisem odzivala na ocitke poslanca iz vrst NSi. Namen soocenj v
Odmevih je, da argumente izmenjata gosta, ne pa, da voditelj izmenjuje argumente z enim od
gostov, medtem ko druga gostja, poslanka iz vrst Svobode, ¢aka na svoj pi¢lo odmerjen cas. In
poslanka se je odzvala.

Ad.4. PritoZnica mi oCita, da sem poslanca s ponovitvijo vprasanja napeljevala k nespostovanju
odloc¢be US. Vprasanja voditelja, kot so »kaj bo naredila opozicija, kako se bo odzvala na odlo¢bo
US,« sodijo v Zelezni repertoar novinarskih vprasanj. Izkusenj z nespostovanjem odlo¢b US oz.
njihovim oviranjem imamo v nasi mladi demokraciji kar precej, ena izmed njih je 7-letna
neizpolnitev odlocbe US o financiranju javno veljavnih programov osnovnosolskega
izobrazevanja v zasebnih Solah. Zato ocitek pritoZznice o neprimernosti mojega vprasanja
zavracam.

13



Pod ¢rto. Demokrati¢no druzbo in skupnost smo si Zeleli zato, da lahko imamo v njej razlicne
poglede. Obravnavana tema — postopki oploditve z biomedicinsko pomocjo — je bila, odkar je
stopila v ospredje, predmet Se kako razli¢nih pogledov. Ustavno sodisée pa je zdaj, po 23 letih
»zozene« ureditve tega vprasanja, postavilo piko s »SirSo« moznostjo uresnicitve te pravice. Ni
nujno, da za vedno. Najprej je na vrsti politicna vecina, ki bo pripravila predlog nove
zakonodajne ureditve, zatem pa jo Caka Se ustaljena parlamentarna procedura.

Skrbi me pa ta jedkost, ki jo razberem v pritozbi. Polna je strahov, namigov, insinuacij, kaj naj bi
voditeljica imela v mislih, katere odlocitve US bi Se morala poznati, koga bi morala utisati, kdo
vse bi lahko bil primernejsi gost. Ni potrebe zanjo.

Lahko pa zdruZiva moci in bo pritoZnica, kot predstavnica civilne druzbe, uspes$nejsa v
prizadevanjih po bolj znosni dolZini oddaje Odmevi, kot smo uredniki in voditelji. Z novim
vodstvom, ki ga je potrdil Svet RTV (v njem pa odlocilno vlogo igrajo prav civilnodruzbena
gibanja), se je dolZzina Odmevov namrec brez argumentacije skrajsala na piclih 25 minut. Za
voditelje, ki smo Odmeve vodili Se v dolzini 45 minut, 40 minut, potem 30 in zdaj 25 minut,
predstavlja ta odmerjeni ¢as nevzdrino zoZitev pogovornega casa z gosti, odsotnost bolj
poglobljenih tem ter pogosto odvecno prekinjanje gostov in pozivanje k zaklju¢ku pogovora. In
kljub temu nam minute pogosto spolzijo iz rok. Tudi v kritizirani oddaji so, saj smo obravnavali
5 vsebinsko razlicnih tem in lahko ugibate, koliko ¢asa smo imeli na voljo za posami¢no temo.
Morda lahko pritoZnica s svojim vplivom in mocjo doseze razumnejSe odloCitve vodstva TVS in
svetnikov ter svetnic na RTVS, ki so te odlocitve o 25 minutnih Odmevih tudi potrdili.

Zatorej pritozbo Zavoda Open oz. B. R. varuhinji v celoti zavracam, v upanju, da temelji zgolj na
nepoznavanju ustaljenega voditeljskega in uredniskega snovanja oddaje Odmevi Ze 27 let.

# ODGOVOR VARUHINJE Z MNENJEM

Menim, da sta Ze urednik in voditeljica Odmevov s podrobnima pojasniloma odgovorila na
vecino vasih pripomb in olitkov glede krsenja programskih standardov in poklicnih meril RTV
Slovenija.

Glede izbire gostov je urednik pojasnil, da so Zeleli z njo osvetliti predvsem uresnicitev ustavne
odlocitve, torej uskladitev Zakona o zdravljenju neplodnosti in postopkih oploditve z
biomedicinsko pomocjo z odlo¢bo Ustavnega sodisca. To je v pristojnosti Drzavnega zbora, zato
je bila izbira dveh poslancev, predstavnikov zakonodajne veje oblasti, glede na vsebinsko
zasnovo oddaje, primerna.

Informacija o vlagateljih pobude za ustavno presojo v napovedi pogovora je bila res
pomanijkljiva, ni pa bistveno vplivala na razumevanje napovedi. Dobrodosla bi bila predvsem
omemba zagovornika nacela enakosti, ¢eprav se je pobudi pridruzil kasneje. Ob tem pa je
potrebno opozoriti, da so Odmevi namenjeni analizi dnevnega dogajanja, ki je praviloma Ze
predstavijeno v Dnevniku. Zato ga v Odmevih le kratko povzamejo in nato podrobneje
analizirajo. O odlochi Ustavnega sodiS¢a so v Dnevniku porocali na zacetku oddaje. Tam so
podrobno predstavili zgodovino prizadevanj za postopke oploditve z biomedicinsko pomocjo in
odzive vecine parlamentarnih strank. Tudi tam so pri navedbi pobudnikov ustavne presoje
napacno navedli, da je pobudo pred Stirimi leti vioZila Levica in da se je kasneje pobudi pridruZzil

14



Se zagovornik nacela enakosti. Ta napaka, ki za javni medij ni primerna, saj pomeni odmik od
natancnosti, je ostala tudi v Odmevih.

Glede vodenja oddaje Poklicna merila in nacela novinarske etike v programih RTV Slovenija v
tocki 9.1 dolocajo:

»Voditelji oddaj se morajo do drugih sodelujocih vesti vljudno in spostljivo. Ne smejo biti kriticni
ali zahtevni do enih, do drugih pa spravljivi in njim naklonjeni. Bistveno je tudi, da ohranijo svojo
verodostojnost, tako da se izogibajo izraZanju svojih osebnih staliS¢ pri vodenju pogovorov ali
okroglih miz in pristranskosti pri izbiri vorasanj.«

Menim, da se je voditeljica do obeh sogovornikov vedla vljudno in spostljivo in bila enako
zahtevna do obeh, med pogovorom ni izrazala osebnih staliS¢, niti izkazovala pristranskosti pri
izbiri vprasanj.

Poklicna merila sicer podrobneje doloc¢ajo tudi vodenje intervjuja, kjer v tocki 5.6 med drugim
pise:

»Ko sogovornik izrazi polemicna stalisca, jih je treba med pogovorom razjasniti. Nosilci javnih
funkcij ali tisti, ki si to prizadevajo postati, ali tisti, ki zagovarjajo ali kritizirajo neko politiko,
morajo biti nagovorjeni spostljivo in z ustreznim profesionalnim tonom. Novinarji RTV Slovenija
morajo delovati profesionalno: iskati odgovore, razmejiti razne dileme. Neprijazno nastopanje
in vidna ¢ustvena navezanost na eno stran v pogovoru ni znamenje profesionalnosti. «

Te dolocbe so namenjene predvsem intervjuju z eno osebo. Ko voditelj socasno sprasuje dva
sogovornika, lahko odziv na polemicno stalis¢e prepusti drugemu sogovorniku, saj je v primerih
polemicnih soocenj mnenj ali osvetlitve dolocene vsebine z ve¢ zornih kotov naloga voditelja
predvsem postavljanje vprasanj na nacin, da lahko oba sogovornika izrazita vsa bistvena stalis¢a
glede glavne teme. Voditelj je dolzan poseci, ko eden od sogovornikov izrazi ocitno napacno
dejstvo, ne pa, ko izrazi mnenje.

Zato menim, da v oddaji niso bili krSeni ne Programski standardi RTV Slovenija ne Poklicna
merila in nacela novinarske etike v programih RTV Slovenija.

Kljub temu se vam za poslano pritozbo Se enkrat zahvaljujem, saj so takSne pritozbe spodbuda
za ponovni premislek o oddajah, kar nedvomno prispeva k odgovornejSemu pristopu do
zasnove, urejanja in vodenja oddaj.

Zrcalo tedna, 10. 11.: »Enostransko porocanje o nasilju v Amsterdamu ob
nogometni tekmi Maccabija in Ajaxa«

Varuhinja je prejela 33 odzivov na oddajo Zrcalo tedna, v nedeljo, 10. novembra. Glede na nacin
odzivanja in tudi nekaj podobnih odzivov je ugotovila, da gre vecCinoma za veriZzne dopise,
spodbujene iz enega naslova in deljene. Primeri odzivov:

»0 dogajanjih v Amsterdamu lahko recem le, da je bil prispevek o dogajanju skrajno pristranski
in podcenjujoc. Pozabljate, da gledamo tudi druge medije in smo imeli mozZnost videti avtenticne
posnetke obnasanja izraelskih "navijacev" tako na stadionu kot zunaj, da o prepevanju pesmi in
gesel z genocidnim sporocilom sploh ne govorim V¢asih so novinarjl vsaj skusali porolati

15


https://365.rtvslo.si/arhiv/zrcalo-tedna/175085556

relativno nevtralno, to je bilo pa kot porocanje nogometnega (izraelskega) navijaca. Me ne cudli,
da je gledanost RTV na psu ...« (T. K.)

»Z izrednim razocaranjem sem gledala enostransko porocanje o nasilju v Amsterdamu ob tekmi
izraelskega NK Maccabi in nizozemskega NK Ajax v nedeliskem Zrcalu tedna na javni RTV
Slovenija.

Amsterdamska policija je Ze pred dnevi potrdila, da so Ze dan pred tekmo z nasiljem,
zastrasevanjem in vandalizmom za&eli prav navijaci Maccabija, a o tem novinar Edvard Zitnik ni
porocal. Nasilje je pripisal le eni strani, navijace Maccabija, ki slovijo kot eni najbolj nasilnih na
svetu, pa predstavil kot nedolZzne Zrtve antisemitizma, ceprav je bilo kmalu jasno, kaj se je v
resnici zgodilo: /.../

Za ohranitev kredibilnosti RTV Slovenija bi bilo nujno, da objavite dopolnjen in verodostojen
prispevek, ki prikaze, kaj se je zares zgodilo.« (B. V.)

»Pisem vam zaradi porocanja glede izgredov v Amsterdamu ob nogometni tekmi med
Maccabijem iz Tel Aviva in Ajaxom. Nedopustno je, da novinar v prispevku poroca enostransko
in ne omenja napada na arabskega taksista, zaZiganja in trganja palestinskih zastav, Zvizganja
med minuto tisine, s katero so se poklonili Zrtvam poplav v Valenciji in lepljenja fotografij padlih
izraelskih vojakov, ki so v Gazi izvajali genocid. Nekaj teh dejanj je kaznivih, nekaj iziemno
neprimernih. Nobeno nasilje ni sprejemljivo in s tem v mislih bi morali porocati tudi novinarji
drZavnega medija. Enostransko porocanje in izpostavljanje nasilja oseb, ki nasprotujejo
genocidu v Gazi, in zamolcanje nasilja, ki ga izvajajo podporniki Izraela, vodi v delitev druzbe v
Sloveniji in s tem (v najboljsem primeru) mece slabo luc¢ na vse, ki si Zelimo ¢imprejsnjega konca
genocida v Gazi.

Prosim, da v tej zadevi ukrepate in nas zascitite pred enostranskim porocanjem novinarjev RTV
Slovenija.« (T. P.)

»Zelim izraziti ogoréenje nad TV-voditeljem Zitnikom, ki je v nedeljo v Zrcalu enostransko poro&al
o "ne" nasilju izraelskih navijacev Maccabija v Amsterdamu.« (J. R.)

»V oddaji Zrcalo tedna, ki se je na RTV Slovenija predvajala 10. 11. 2024, se je povsem
enostransko porocalo o nasilju v Amsterdamu ob tekmi izraelskega NK Maccabi in nizozemskega
NK Ajax.

/../ Da je prispevek, v katerem je izostala kopica za osvetlitev dogodka zelo relevantnih
informacij prisel na RTV, je odgovorna urednica Marta Razborsek.« (M. S.)

»0Opazil sem, da je porocilo Zrcala tedna o dogodkih v Amsterdamu med tekmo NK Maccabi in
NK Ajax povsem enostransko in ne prikazuje celotne situacije. Ogorcen in zaskrbljen sem zaradi
oblike porocanja, ki ocitno predstavlja le eno plat dogajanja in spregleda nasilje in provokacije
navijacev Maccabija. Kot je razvidno iz dostopnih informacij, so navijac¢i Maccabija pred tekmo
sami zaceli z nasiliem, zastrasevanjem in vandalizmom, o &emer novinar Edvard Zitnik ni
porocal. Namesto tega je nasilje pripisal le navijaCem domacega kluba NK Ajax, navijace
Maccabija pa predstavil kot nedolZzne Zrtve antisemitizma, Ceprav je jasno, da so sami sproZili
incidente z Zaljivimi in provokativnimi izjavami ter dejaniji.

16



Taksno pristransko porocanje je zaskrbljujoCe, saj podcenjuje jasne vzroke za nastanek nasilnih
incidentov in prenasa enostransko sliko dogajanja gledalcem, ki se zanasajo na tocnost
informacij na RTV in celostno pokrivanje dogajanja. Prosim, da vsebino preverite in ustrezno
ukrepate./.../« (K. K.)

»Zahtevam pojasnilo in ukrep glede enostranskega porocanja o incidentu v Amsterdamu, ki ste
ga objavili v Zrcalu tedna. Dogodek je veCplasten, nedopustno obnasanje navijacev Maccabija
pa dobro dokumentirano. Taksno porocanje je zavajajoce in hujskasko.« (G. 1.)

Zrcalo tedna je komentatorska oddaja zunanjepoliticnega urednisStva, avtor oddaje je tudi
podpisan kot komentator dogodkov v svetu. V oddaji, ki jo omenjate, se je avtor Edvard Zitnik,
kot je pisno pojasnil, zanasal na posnetke, ki so jih do takrat poslale agencije, verificirani
posnetki z druzbenih omreZij so prek agencij prisli po tem, ko je redakcijo oddaje v soboto
popoldne zakljucil.

Posnetke in izjave, ki so razsvetlili tudi vecji del ozadja dogajanja v Amsterdamu, smo objavili v
veC dnevnoinformativnih oddajah — dan po no¢nem razgrajanju, v petek, 8. 11. 2024, ko Ze v
napovedi jasno pise: »Pet poskodovanih v bolniSnici, deset aretiranih v priporu. Tak je povzetek
noci v Amsterdamu, ko so po nogometni tekmi med domacim in izraelskim klubom izbruhnili
nasilni obraduni med izraelskimi navija¢i in protestniki, podporniki Palestincev.« Ze v napovedi
piSe, da ena stran dogodek opisuje kot antisemitizem, druga pa pravi, da so lzraelci oskrunili
palestinske simbole, torej zastavo.

Prispevek o dogajanju po tekmi in protestih, ki so sledili, smo obdelali $e v ponedeljek, 11. 11.,
v Dnevniku, temo pa celovito dopolniliin obdelaliv Odmevih, 13. 11., ko je bila gostja dr. Alenka
Zupancic s Filozofskega instituta ZRC SAZU. Zapleteno problematiko smo gledalcem predstavili
v najsirsem moznem kontekstu.

Prispevek v Dnevniku smo imeli tudi v ¢etrtek, 14. 11., saj so se na mogoce izgrede pripravljali
tudi v Parizu pred tekmo med Francijo in Izraelom. V petek, 15. 11., smo v Dnevniku nato objavili
tudi vest o incidentu.

Tudi v prihodnje se bomo trudili preverjene informacije posredovati slovenski javnosti.

# ODGOVOR VARUHINJE Z MNENJEM

Iz odgovora je razvidno klju¢no dejstvo, da je bila oddaja Zrcalo tedna zaklju¢ena v soboto
popoldne, ko informacij, na katere se sklicujete, Se ni bilo v verodostojnih virih, ki jih uporablja
RTV Slovenija. Posnetki neznanih posameznikov na druzbenih omreZzjih niso viri, na katerih bi
novinarji RTV Slovenija lahko utemeljevali svoja porocila in komentarje. Vcasih se izkazejo kot
primerni, vedno pa ne, zato je za javni medij primerno, da jih pred objavo preveri. K temu
novinarje zavezujejo tudi Poklicna merila in nacela novinarske etike v programih RTV Slovenija,
ki navajajo:

»1.3 Preverjanje dejstev

Novinarji in uredniki RTV Slovenija morajo spostovati temeljno profesionalno pravilo, da je treba
vse podatke pred objavo preveriti. Ce to ni mogoce, je nujno navesti vir. /.../

17



Posebna previdnost je potrebna pri uporabi neavtoriziranih virov z interneta, saj je dostop do
medmreZja omogocen vsakomur brez omejitev, zato bi nekriticna uporaba podatkov iz teh virov
lahko pomenila dezinformiranje javnosti. Pred objavo neavtoriziranih vsebin z interneta je treba
preverjativsa dejstva. Ce se vendarle odlo¢imo za objavo neavtoriziranega vira z medmreZja, pa
je treba to zelo jasno navesti.«

Poklicna merila torej programskim ustvarjalcem izrecno nalagajo posebno previdnost pri
uporabi neavtoriziranih virov, saj njihova nekriticna uporaba lahko pomeni dezinformiranje
javnosti. Razen v izjemnih primerih, ko je hitrost objave klju¢na, morajo zato novinarji dati
prednost preverjenim informacijam pred hitrostjo objave. Tedenska komentatorska oddaja
Zrcalo tedna tudi sicer ni namenjena ¢im hitrejSemu posredovanju informacij (temu so
namenjene dnevnoinformativne oddaje), temvec, kot piSe v njenem opisu: »Predstavlja,
analizira in zrcali svet, v katerem Zivimo. Komentatorji zunanjepolitiénega urednistva na
zgovoren nacin v oddaji zajamejo najodmevnejSe in tudi pozabljene dogodke - gledalcem v
vednost in razmislek.«

Verodostojne in preverjene informacije o dogajanju v Amsterdamu so prihajale v medije
postopoma. Kot izhaja iz odgovora in iz ogleda oddaj v arhivu rtvslo.si, je urednistvo takoj, ko
so verodostojni viri navedli tudi drugacne podatke o dogajanju v Amsterdamu, te objavilo v
dnevnoinformativnih oddajah.

Zato menim, da je TV Slovenija v nizu ve¢ oddaj in prispevkov, v katerih je ve¢ dni porocala o
dogajanju v Amsterdamu in dogajanje tudi komentirala, predstavila vse bistvene informacije o
dogajanju ter dogajanje osvetlila z vseh zornih kotov in v skladu s Poklicnimi merili in naceli
novinarske etike v programih RTV Slovenija. Oddaja Zrcalo tedna pa je predstavila dogajanje,
kot je bilo znano do zakljucka redakcije oddaje. Ta je, za razliko od dnevnih oddaj, ki
predstavljajo najnovejSe dogajanje, zaklju¢ena zZe dan pred predvajanjem, zato ne vkljucuje
nedeljskega dogajanja.

Pobuda: Utrip pod vodstvom JoZeta Mozine

»Zacel sem pogresati vodenje oddaje Utrip na vasi televiziji s strani gospoda JoZeta MoZine.
Prosim vas, Ce lahko naredite kaj v tej smeri, da bom ponovno videl Utrip pod njegovim
vodstvom.« (S. C.)

Mnenja
O oddaji Marcel, 4. 11.

»Koncéno nekdo, ki je dal Marcelu piti vode. Non stop skace v besede sogovornikom, da ne morejo
izgovoriti enega stavka ali misli do konca. Iz ene teme v drugo in /.../, kot da je on gost. /.../ Hvala
gospe Abramovicl«(J. 1.)

O oddaji Marcel, 11. 11., in voditelju

»V oddaji, ki je bila na sporedu véeraj, 11. 11. 2024, ob 21.05 na TV SLO 1, se je voditelj Marcel
Stefan¢&i¢ najprej pogovarjal z Niko Kovaé, nato pa z zdravnico Sanjo Rozman. Prosim, ¢e lahko

18


https://365.rtvslo.si/arhiv/marcel/175085849

voditelj odgovori na vprasanji. Zakaj je prvi gostji Niki Kovac¢ postavljal vprasanja in ji omogocil
veliko ¢asa za odgovore? V odgovorih ni zavrgla trditve, da zapravlja davkoplacevalski denar.
Zakaj ni omogo il tudi drugi gostji, zdravnici Sanji Rozman, dovolj ¢asa za njene strokovne
odgovore? Zdravnica je vsaj pri enem odgovoru zacela z enim stavkom, pa jo je voditelj
nestrokovno, nespostljivo prekinil.

Vodenje oddaje na tak nacin se pri tej oddaji veckrat dogaja. Ce se bo tako nadaljevalo, ne Zelim
podpirati nestrokovnega, pristranskega novinarstva z RTV-prispevkom Se naprej.« (M. S.)

»Priogledu zadnje oddaje Marcel (11. 11. 2024) me je mocno zmotilo, da je bilo pol oddaje tako
"enostranske". Ob gostji oddaje ga. Niki Kovac je bila Se ena gostja, ki je samo potrjevala stalis¢a
prve gostje. Sprasujem se, kje je v oddaji kaksna pluralnost, soocenje razlicnih mnenj ... Kot
drZavljan Slovenije imam vendar pravico, da na nacionalni televiziji v elithem vecernem casu ne
poslusam enostranskega pogleda na nasilje Zensk, o splavu in podobnih stvareh.

Prosil bi odgovorne urednike oddaj, da zagotovijo ustrezno zastopanost razlicno mislecih v
oddajah na RTV.« (M. K.)

O prispevku v Slovenski kroniki, 14. 11.

»Slovenska kronika, 14. 11.,. prispevek o odprtju nove Sole v. Kamniku. Govorili so ravnateljica,

Zupan, nekdanja ucenka in sedaj predsednica drzave. Vse lepo in prav, pomembno je, da so bili
povabljeni k besedi. Ni pa prav, da pri Soli, za katero je bilo receno, da je najsodobnejSa v
Sloveniji, arhitekturno zelo lepo in inovativno narejena, ni bilo niti z besedo omenjeno, kdo je
avtor te cudovite, inovativne in sodobne arhitekture, kateri arhitekt ali biro jo je zasnoval. To je
pomembna informacija. Arhitektura je zelo pomemben sooblikovalec nasSih prostorov in
Zivljenja. Pred dnevi smo to lahko gledali v odli¢nih oddajah Spomini o bratih Suhadolc.« (N. J.)

Kritiki

Oddaji Tarca, 7. 11., in voditeljici

»Doslej sem vedno pricakoval omenjeno oddajo z velikim pricakovanjem, Zal pa moram sedaj
ugotoviti, da je bila zadnja o Solstvu katastrofalna, voditeljica namrec. Skoraj ni pustila
nobenemu povabljencu dokoncati misli. Zakaj navlece toliko sogovornikov v studio, Ce jim ne da
do besede? Ali ne pozna ministra Logaja? Ne ve, kako govori? Ali je to le namerno izpostavljanje
posmehu? Res so vsi solski ministri po Gabru katastrofa, a tudi taksne oddaje ne bodo
spremenile nicesar.« (M. P.)

Oddaji Marcel in voditelju

»Sprasujem, zakaj takéna reklama za g. Stefanci¢a, mu je njegova moc¢ kot oéitno zelo padia?
Pa kdo Se sploh gleda voditelja, vec¢ino oddaje samo on govori. Namenite vec sredstev za oddajo
Dobro jutro, ki je na RTV precej gledana oddaja in vrnite stare voditelje, kot so Mojca, Katja,
Bostjan, ki so precej popestrili nasa jutra.« (D. H.)

19


https://365.rtvslo.si/arhiv/slovenska-kronika/175086663
https://365.rtvslo.si/arhiv/tarca/175084957

. KULTURNI IN UMETNISKI PROGRAM

Oddaja Ah, ta leta! Zgodba o vinu, 9. 11.: »Sama reklama za vino«?

Gledalec J. G. se je odzval na oddajo Ah, ta leta! Zgodba o vinu, ki je bila na sporedu 9.

novembra:

»Pa spet neke cvetke: nekaj dni nazaj na prvem programu cela rec o ne pitju alkohola /.../ evo
danes - Ah ta leta - sama reklama za vino ... Kaj to pomeni? Dajte se vsaj odlocCit, kam peljete
vsebino .... /.../«

V oddaji Zgodba o vinu, ki je bila predvajana na martinovo soboto, smo Zeleli predvsem
predstaviti bogato vinarsko tradicijo na Slovenskem ter delo in prizadevanje nasih vinarjev, ki
svoj izziv vidijo predvsem v ekoloSkem, sonaravnem vinogradniStvu, ohranjanju lokalnih,
avtohtonih sort, ki bi sicer izumrle, in v tradicionalnem kletarstvu, z Zeljo po pridelavi ¢im bolj
kakovostnega in naravnega vina. Prav tako smo Zeleli predstaviti, kakSho mesto ima vino v
slovenski kulturi, kako je v zgodovini vplivalo na nas nacin Zivljenja in kako globoko je vinska
kultura vsajena v naSo identiteto, kar je v oddaji pojasnila etnologinja Barbara Sosi¢ iz
Slovenskega etnografskega muzeja. Nanizala je vec primerov, kako je vinogradnistvo in vino
imelo posebno mesto v vsakdanjem Zivljenju ljudi, v Stevilnih obredih, Segah in navadah ter
kako se je ta kultura prenasala iz roda v rod. Poudarila je tudi, da je vino prisotno v slovenski
literaturi, pesniStvu, zdravicah, napitnicah, narodnih in ponarodelih pesmih, kjer pa vino ne
simbolizira le uzivanja ob delu in praznovanjih, ampak tudi povezanost ljudi z zemljo in naravo,
neguje obcutek skupnosti, povezanosti med ljudmi ter spoStovanje do tradicije in izrocila.
Poudarili smo tudi, da vinska kultura ne pomeni zgolj pitja vina, temvec je bila skozi vso
zgodovino predvsem priloZznost za povezovanje in skupno praznovanje, brez pretiravanja. V
oddaji smo celo izpostavili star rek: In vino veritas, kjer je etnologinja opozorila, da so torej ze
stari Rimljani poznali tudi negativne ucinke prekomernega pitja vina in ga celo omejevali.
Skratka — vino ni le alkoholna pijaca, temve¢ smo se usmerili na njegovo simboliko v nasih
Zivljenjih, torej vino kot simbol veselja in tradicije, ki Zivi tako v druZinah kot lokalnih skupnostih.
O pomenu vina v nasi kulturi in zavesti pa prica tudi to, da je drZzavna himna sedma kitica
PreSernove Zdravljice, ki med drugim opeva tudi trto in vino. Etnologinja tudi tu izpostavi, kako
France PreSeren v Zdravljici povzdiguje vino kot simbol prijateljstva, miru in narodne zavesti.
Skratka — oddaja Zgodba o vinu ni bila nikakor zastavljena kot promocija pitja vina, temvec kot
predstavitev vina in slovenske vinogradniske in vinarske tradicije kot del bogate kulturne
dediscine.

# ODGOVOR VARUHINJE Z MNENJEM

Menim, da je urednica podrobno in utemeljeno pojasnila vsebinsko zasnovo in namen oddaje.
Iz pojasnila, pa tudi iz oddaje same, ki sem si jo ogledala, je razvidno, da namen uredniStva
nikakor ni bil promocija pitja alkohola, temvec poglobitev vsebine prazni¢nega dneva, na
katerega je bila oddaja predvajana. Martinovo je v slovenski druzbi mocno prisoten praznik; v

20


https://365.rtvslo.si/arhiv/ah-ta-leta/175085172

javnosti, med trgovskimi in drugimi ponudniki mnogo prevec zgos¢en samo na vino in jedi, ki
naj bi bile ob njem znacilne. Zato je bila primerna uredniska odlocitev, da del oddaje Ah, ta leta!
na martinovo soboto namenijo vsebinam, s katerimi so s sogovorniki osvetlili in poglobili
Stevilne etnoloske, kulturne, socioloske, kmetijske in druge razseznosti praznika, ki so vec¢inoma
spregledane.

To je skladno z dolocili Zakona o RTV Slovenija, ki med drugim piSe, da RTV Slovenija v svojih
programih »zagotavlja oddaje, ki odrazajo Zivljenje in probleme razlicnih struktur prebivalstva,
pri ¢emer izhaja iz nacela enakopravnega obvescanja o dogajanjih v vseh delih Slovenije in
zamejstva, zagotavlja ustvarjanje dokumentarnih oddaj nacionalnega pomena, ki predstavljajo
dokument preteklega casa in casa, v katerem Zivimo«.

Programski ustvarjalci morajo poleg zakona pri sestavljanju in izvedbi programa spostovati tudi
Programske standarde RTV Slovenija in Poklicna merila in nacela novinarske etike v programih
RTV Slovenija, ki pa v tej oddaji niso bili krseni.

Strinjam se z vami, da je alkoholizem v slovenski druzbi velik problem, zaradi ¢esar mora RTV
Slovenija zavestno in redno pripravljati vsebine, ki na to opozarjajo, is¢ejo resitve in
predstavljajo preventivne akcije. Obenem pa to ne pomeni, da ne sme pripravljati oddaj o vinu,
ki poudarjajo vse druge pozitivne vidike vinogradniske in vinske kulture, kot je to storila ta
oddaja.

lll.  RAZVEDRILNI PROGRAM

Pohvala oddaji Kaj dogaja, 9. 11. 2024

»Danes smo pri nas se posebej uzivali v oddaji Kaj dogaja. Vsa pohvala ustvarjalkam (bile so
krasna ustvarjalna vecina) in ustvarjalcem, posebej pa "kombonezkam" in njihovi globoko
povedni skladbi v vseh ozirih — tistemu, ki jo je spisal, pa itak. Se mnogo ustvarjalnih idej.

PS: predajte pohvale " vsem vpletenim", prosim. Niso vedno kritike to, kar nas druZi.« (F. S. P.)

IV. SPORTNI PROGRAM

»Zmagovalka ali zmagovalec je samo eden«

Gledalko T. C. je zmotilo poimenovanje o »dvojni zmagi«, Ceprav sta tekmovalca iz iste drzave
zasedla prvo in drugo mesto:

»Ker se je zalela zima in z njo tekmovanja v razlicnih zimskih sportih, vas prosim, da vse
komentatorje obvestite, da v primeru, da dve tekmovalki ali dva tekmovalca iz iste drZave
doseZeta prvo in drugo mesto, nikakor ne govorijo o dvojni zmagi, ker je zmagovalka ali
zmagovalec samo eden, drugi je pac drugi. Ze danes je Peter Kav¢ic zacel s tako neumnostjo.
Prosim, da vse komentatorje opozorite, naj se vendarle enkrat naucijo pravilno komentirati.«

21


https://365.rtvslo.si/arhiv/kaj-dogaja/175085377

Hvala za vasSe opozorilo. Tudi naSe lektorice nas na te zadeve opozarjajo. Tako da se trudimo
povedati tako, kot je prav. VCasih pa se zgodi, da v nekem zanosu naredimo kak$Sno napako.
UZivajte Se naprej v nasih neposrednih prenosih in ostalih Sportnih vsebinah.

ODGOVOR VARUHINJE
Upam, da bo tudi vase pravocasno opozorilo prispevalo k pravilnemu imenovanju zmag, drugih
mest, zlatih in srebrnih medalj itd.

Mnenje o prenosih tekem drzavne reprezentance

»TV sport: nogometne tekme, Liga prvakov. Ne prenasate pomembnih tekem. To ni sprejemljivo.
Nacionalna TV bi morala prenasati vse tekme drzavne reprezentance v vseh sportih. Placujemo
RTV-prispevek, pa ne moremo gledati.« (K. L.)

V. TV MARIBOR

»Zakaj ne predvajate nadaljevanke o narodnih obicajih«

Gledalec F. Z. se je obrnil na varuhinjo z vpra$anjem, zakaj v prazni¢nih dneh na TV Slovenija ne
predvajajo nadaljevanke o narodnih obic¢ajih Na brazdah ljubezni:

»Sprasujem vas, zakaj na vasi televiziji RTV SLO ne predvajate prelepe nadaljevanke o narodnih
obicajih, ki jo imate v arhivu. Letos pozimi so jo z velikim odobravanjem predvajali na TV
Maribor. Ocitno nekomu ne ustreza, ker igrajo natursciki in da je v njej prevec¢ narodne glasbe
in dogajanja v cerkvi. Sedaj je tudi pravi cas, ker se dogaja v prazni¢nih casih, da jo namesto
stevilnih ponovitev predvajate.«

Nadaljevanko Na brazdah ljubezni, avtor je Joze Ekart, smo v programu Televizije Maribor z
dvema ponovitvama zaceli premierno objavljati 8. 1. 2023, objavili pa smo jo Se enkrat med 31.
3.in 9. 6. 2023. Objaviti pa jo nameravamo tudi v zacetku leta 2025.

Na TV SLO 1 je bila nadaljevanka objavljena v obdobju med 21. 6. in 5. 7. 2023 po oddaji Dobro
jutro.

VI. SPLOSNO

Odpadla oddaja Marcel, 18. 11.

Gledalka in gledalec Z. in J. B. sta se pritozZila, ker oddaje Marcel 18. novembra ni bilo na
sporedu, Ceprav je bila napovedana. Navajamo odziv:

22



»Po Tedniku sva pricakovala oddajo Marcel, ki ste jo napovedali Se po Dnevniku. Po Tedniku je
sledil blok reklam, ki je trajal nedopustne 4 minute in 22 sekund. Nakar neljubo presenecenje:
namesto oddaje Marcel 'Zeleni bojevniki, otroci svinca'. Pojavil se je nadnapis, da oddaja Marcel
iziemoma odpade. Brez pojasnila, brez opravicila. Taki zdrsi se na nacionalni televiziji ne bi smeli
dogajati.«

Obvestilo uredniStva informativnega programa o odpovedi oddaje Marcel smo prejeli v
ponedeljek dopoldan. Na MMC / TTX / EPG smo nemudoma spremenili sporede TV SLO 1.

O navedbi razloga, kaj je privedlo do odpovedi oddaje, in zakaj razloga ne pojasnimo, nas
zavezuje varstvo osebnih podatkov.

Gledalke in gledalce smo o spremembi programa obvestili s spremembo sporedov v
dopoldanskem casu in s prikazom graficne pasice v sicerSnjem terminu oddaje Marcel, z
naslednjim besedilom:

»0Oddaja Marcel nocoj izjemoma odpade. Vabljeni k ogledu prihodnji teden.«

DolZzina predvajanega oglasnega bloka je identicna vsem ponedeljkom v tem terminu.
Vsakokratno po napovedi oddaje Marcel predvajamo oglasni blok.

Navedba gledalke in gledalca, da smo napovedovali oddajo Marcel po konéanem Sportu, tj. po
uri ob 19.55.35 z graficnim prikazom line-upom, je toc¢na. Za manipulativnho napako se
opravicujemo.

# & ODGOVOR VARUHINJE Z MNENJEM IN PRIPOROCILOM

Kot je razvidno iz odgovora vodje pristojne sluzbe, je oddaja odpadla, kar so pristojni primerno
spremenili v sporedu in gledalke in gledalce o tem seznanili s pasico v predvidenem casu
predvajanja oddaje. Menim, da bi v obvestilo sodilo tudi opravicilo gledalcem, ki so oddajo v
tem terminu pri¢akovali. Zato bom pristojnim priporocCila, da se v prihodnje ob podobni
odpovedi oddaje gledalkam in gledalcem opravicijo, saj upravi¢eno pri¢akujejo vse nacrtovane
oddaje.

Za napovednik, ki je bil predvajan pomotoma, se je vodja sluzbe opravicila.

To pojasnilo seveda ni nadomestilo za odpadlo oddajo, Zal pa se nepredvidenim odpovedim pri
oddajah, ki tecejo v Zivo, ni mogoce povsem izogniti.

Zahvala za »nepozaben program za letosnji 1. november«

»Rada bi se vsem ustvarjalcem zahvalila za izjemen izbor oddaj, ki ste nam jih namenili ob
letosnjem 1. novembru. Letos se mi je zgodilo prvi¢, da zaradi bolezni na ta praznik nisem mogla
obiskati grobov. Sem pa zato bolj zvesto spremljala program, ki ste nam ga tako skrbno pripravili
za to posebno obdobje.

Vrhunec je zame predstavijal dokumentarec dr. Kerra Smrt so le sanje. Nic me ni motilo, da sem
ga gledala Ze drugic, ker je tabuizirano temo smrti pripeljal v nase domove na tako rahlocuten
nacin, s toliko spostljivosti do umirajocih, ki se jim avtor posveca, s tako pomembnim sporocilom:

23



smrti in umiranja se nam ni treba bati, ¢e smo svoje Zivljenje napolnili z dobrim in smo se
poravnali z bliznjimi. Sledil je poklon pesniku Cirilu Zlobcu, ki je razmisljal o tem, kako smrt otrok
bolece odmeva v starsih. V oddaji Memento mori so svoje misli nanizali skladatelj D. Mocnik,
prevajalec Knjige umrlih . Svetina, reZiser J. Lorenci, fotograf Bertok, preZiveli B. Binter,
zdravnica z urgence, resevalec in sestra Zerdin iz Hospica. Tudi igrani film Brez dotika je bil
uglasen na temo tega praznika. V oddaji Na lepSe ste se poklonili kulturni dediscini pokopalisc,
Vipavska pritrkava pa je se z glasbo oplemenitila ta cas. Celo v informativnih oddajah ste
namenili nekaj lepih trenutkov umrlim: luc¢ke zveder na Zalah so me spomnile na case, ko smo
zvecer prav s tem namenom hodili na grobove, in na koncu nam je v Odmevih Berganta Feri
Lainscek s pesmijo poboZal srce. Hvala v imenu vseh, ki smo te dni obtic¢ali doma.

Ne smem pozabiti niti na oddajo Podoba podobe, v kateri ste posvetili v otroStvo nasih pionirk,
ilustratork knjig za otroke Jelke Reichman, Marjance Jemec BoZi¢ in Alenke Gosnik Godec.
Njihovo pripoved so posreceno poZivili otroci, "uporabniki' njihove dragocene umetnosti.
Posvetila sem se tudi oddajam za otroke v ¢asu pocitnic. Ker sem delala v zdravstvu, so me
posebej pritegnile oddaje s tega podrocja in imela sem kaj videti! Navdusil me je niz oddaj nase
TV-hise Od popka do zobka. Nic¢ ni narobe, da jih vedno znova ponavljate, saj prihajajo vedno
nove generacije otrok. Kaj je na teh oddajah tako iziemnega? Ucno snov, anatomijo ¢loveskega
telesa, razlagajo otrokovi starosti primerno, hkrati pa s slikovnim gradivom in predvsem z
odigranimi, a pretezno komic¢nimi prizori tako prikupno, da snov kar sama nepozabno zleze v
mlade glavice. Tudi Nik Skrlec je nasel posrecen pristop k otrokom v mozaicni oddaji s Solarji iz
Zasavja. Pa se miniaturica Zdravnica Mica, ki ne zna razloZiti le kariesa, vnetja sklepov in
podobnega, ampak otrokom tudi depresijo! Ko Cestitam ustvarjalcem otroskih in mladinskih
oddaj, ne morem, da ne podcrtam: kaksno velikansko Stevilo sodelavcev je potrebno za eno
samo tako oddajo, opremljeno na vizualno vsecen nacin. Zato je toliko bolj spostovanja vredna
odlocitev vodstva TVS, da kljub financni podhranjenosti Se naprej podpira ustvarjalnost za
mlade.

Cenim tudi, da vodstvo TVS izpolnjuje svojo vzgojno in izobraZevalno poslanstvo za vso
populacijo. Z dokumentarci iz narave, ki nas vedno znova opominjajo na grozeco podnebno
krizo, in na drugi strani s filmom ADHD Milice Preseren, ki osvesca javnost o Zivljenjskih in
poklicnih moZnostih teh ljudi, ki Zivijo med nami, na presenetljivo optimisticen nacin.

Zelo dobra se mi zdi odlocitev vodstva TVS, da nas seznanja z delom v oddaji RTV SMO. Gledalce
osvesca, kako kadrovsko in financno zahteven projekt je vzdrZzevanje nase javne televizije.

Naj na koncu izrazim se eno Zeljo, ki ni samo moja: ob nedavni podelitvi RoZanceve nagrade
Heleni Koder za njeno knjigo KroSnja z neznanimi sadeZi je bilo veckrat omenjeno njeno delo kot
reZiserke in scenaristke mnogih dokumentarcev na TV, med drugim Magdalenice gospe Radojke
Vrancic. Sréno radi bi videli to ali katerokoli drugo njeno stvaritev, zato prosimo, poiscite jih v
arhivu in nam jih predstavite. Njena Zlahtna ustvarjalnost nam je v teh tezkih Casih se kako
potrebna!

Prav lep pozdrav vsem, ki tako predano ustvarjate televizijske vsebine!l« (M. K.)

24



ODGOVOR VARUHINJE

Iskreno se vam zahvaljujem, da ste si vzeli ¢as in zelo poglobljeno, temeljito, analiti¢no in z
obcutkom za pomen javne RTV Slovenija zapisali svoja mnenja o programu med nedavnimi
prazniki.

Brez vasih osebnih podatkov sem vas dopis poslala vsem pristojnim. Ker prejemajo od mene
vecinoma kriticne pripombe (urednistvo Kulturnih in umetniskih oddaj sicer tudi zelo veliko
pohval), so jim taksne vsebinske pohvale pomemben in dragocen napotek za nacrtovanje oddaj
v prihodnje, seveda pa tudi zahvala za opravljeno delo..

Urednica uredniStva otroskih in mladinskih oddaj Martina Pestaj je na vas dopis odgovorila:
»Najlepsa hvala za poslano pismo, gospa je res lepo napisala, pohvale smo zelo vesel.«

RADIO SLOVENUA

|. RADIO PRVI

Aktualna tema, 4.11.: Ena najhujsih travm je izguba dela — ocitki o neprimerni
vsebini, zavajajo¢em naslovu, neprofesionalnem vodenju

Na oddajo Aktualna tema z naslovom Ena najhujsih travm je izguba dela, v kateri je gostoval dr.

Andrej Perko in je bila na sporedu 4. novembra, so se odzvali dve poslusalki in poslusalec.
Navajamo odzive:

»Z ogorcenjem sem spremljala oddajo Aktualna tema, v kateri so na temo dusSevnega zdravja
moskih gostili dr. Andreja Perka. Zaskrbljena sem, da je nacionalna radiotelevizija, ki ima do vseh
poslusalk in poslusalcev odgovornost, da zagotavlja verodostojno in strokovno obravnavo
druzbenih vprasanj, ustvarila prostor za nazadnjaske, diskriminatorne in celo nevarne ideje. V
oddaji so bila predstavljena stalisCa, ki podpirajo tradicionalne, patriarhalne vrednote, ki Ze
desetletja zavirajo napredek Zensk v druzbenih strukturah. Taksni pogledi so v nasprotju z naceli
enakosti, saj zanemarjajo dejanske ovire, s katerimi se Zenske se vedno srecujejo na svojih
poklicnih in Zivljenjskih poteh. Navsezadnje pa ta ista prepricanja skodijo prav vsakemu od nas,
ne glede na spol. Ce grem Se dlje, tudi krepijo teZave v dusevnem zdravju ljudi - da, tudi moskim
prepreCujejo, da prepoznajo svoje teZave in hitreje poiscejo pomoc, e Ze hoclete, da se
natancneje izrazim v smeri teme oddaje (ki jo je novinar in njegov gost peljal Cisto v drugi smeri,
kot jo je napovedoval). Perko te teme obravnava povrsno, brez razumevanja njihove
kompleksnosti, tudi brez razumevanja napredka na podrocju enakosti. Ostro obsojam tudi
pomanjkljiivo novinarsko vodenje oddaje, saj je bila diskusija predstavljena enostransko, brez
kriticne analize, neobjektivno in brez vkljucevanja dejanskih strokovnjakinj/ov z omenjenega
podrocja, ki bi lahko podale/i celovitejSi pogled na to obcutljivo temo. Pozivam vas, da
urednistvo in novinarji premislijo o svoji izbiri gostov in vsebin ter zagotovijo, da bodo prihodnje
oddaje obravnavale druzbeno obcutljive teme na premislien nacin, z vkljucevanjem strokovnosti,
druZbene odgovornosti in spostovanja vrednot enakosti. V medijskem prostoru, ki je dostopen

25


https://prvi.rtvslo.si/podkast/aktualna-tema/323/175083994

siroki javnosti, je kliucno, da se z obcutljivimi temami ravna odgovorno in s spodbujanjem
pozitivnih druzbenih sprememb.« (T. F.)

»Z nejevero sem prisluhnila oddaji Aktualna tema (https.//365.rtvslo.si/podkast/aktualna-

tema/175083994), v kateri so na temo dusevnega zdravja moskih gostili dr. Andreja Perka.

Presenecena sem, kako kratkega spomina je uredniska politika na RTV, da dobrih 5 let po
"fiasku" z istim gostom v televizijskem intervjuju gosta znova povabi v eter, kar izzveni kot
monolog in ne intervju, saj je bil novinar Marko Rozman povsem nevesc: ni znal ustaviti gosta,
ni se znal zoperstaviti njegovim izjavam, jih kontekstualizirati in ni uspel voditi intervjuja. Dr.
Perko, ki je znan po svojih mizoginih, Sovinisticnih izjavah in se je v preteklosti proslavil z iziavami
proti LGBT skupnosti, proti samskim ljudem, Zenskam in mu veckrat oporeka tako strokovna kot
laicna javnost, je tudi tokrat ostal zvest sebi in v eter Siril mizogine ideje in nekaj izjav, ki mejijo
na teorije zarot (Zensk proti svetu, kokopak). Nacionalni radio, ki ima do vseh svojih poslusalk in
poslusalcev odgovornost, da zagotovi verodostojno in strokovno obravnavo druzbenih vprasanj,
je spet (1) ustvaril prostor za nazadnjaske, diskriminatorne in celo nevarne ideje (minimaliziranje
nasilia nad Zenskami). V Sloveniji je veliko kompetentnih sogovornikov in sogovornic, ki znajo
govoriti o problemu na strokoven, empaticen in spostljiv nacin in uredniska politika bi morala
biti jasna, da se v studio nacionalne RTV ne vabi oseb s sovraznimi in nazadnjaskimi stalisci.« (T.
V.)

»Z veseljem sem prisluhnil prispevku "Ena najhujsih travm je izguba dela”, ki je obljubljal pogovor
s strokovnjakom na temo dusevnega zdravja. Tudi opis prispevka je obljubljal profesionalno
obravnavo teme. Kar pa je sledilo, me je dobesedno Sokiralo: taksnih izjav ne bi pricakoval niti
od najbolj neizobrazenega mizogina. Ob trditvi, da so za samomore in alkoholizem moskih krive
Zenske in feministicne organizacije, se mi je najeZila koZa. Taksne izjave so zelo nevarne, ker
spodbujajo k sovrastvu in podcenjujejo nasilje nad Zenskami (med drugim je sogovornik skoraj
posmehljivo govoril o gibanju meetoo). Skratka, zelo nevarne izjave, ki pa jih novinar ni niti
problematiziral niti poskusil postaviti v kontekst teme oddaje. Kot da je njegova naloga zgolj
posneti dolgo izjavo psihoterapevta. Priznam, da sem res zgroZen nad slisanim.« (M. T.)

S pogovorom, ki smo ga 4. 11. pripravili na temo dusevnega zdravja moskih, smo Zeleli osvetliti
tudi pomen dusevnega zdravja moskih. V ta namen smo objavili pogovor z dr. Andrejem
Perkom, ki je v svojih odgovoril veckrat storil opazen odmik od postavljenih vprasanj in
odgovore vecinoma zashoval skozi prizmo po njegovo pretirano poudarjenega feminizma v
druzbi.

Novinar ga je opozoril, da bo »njegova staliS¢a marsikdo negiral«, prav tako je veckrat poudaril,
da se pogovarjata SirSe o dusevnem zdravju.

Ocenjujem, da je pogovor vseboval nekaj poenostavljenih tez in stereotipnih dovtipov (npr. o
pijanih Skandinavcih ob koncu tedna), zato se bomo v urednistvu temeljito pogovorili o tem,
kako v prihodnje tako pomembno temo, kot je dusevno zdravje (moskih) in podobne teme,
predstaviti na celovit in premisljen nacin. Zavedamo se namrec lastne vloge osvescanja o

26


https://365.rtvslo.si/podkast/aktualna-tema/175083994
https://365.rtvslo.si/podkast/aktualna-tema/175083994

zdravstvenih izzivih vseh ¢lanov druzbe, kar redno dokazujemo s Stevilnimi svetovalnimi in
tematski oddajami.

# ODGOVOR VARUHINJE Z MNENJEM

Varuhinja sem pozorno in veckrat poslusala oddajo in vsem trem odgovarjam s skupnim
odgovorom. Vsebina oddaje (dusevno zdravje moskih) je bila primerna, saj je obravnavala
aktualno, pereco in v medijih redko predstavljeno temo. Voditelj je vsebino oddaje napovedal
tako: »Mesec november prek gibanja Movember v ospredje izpostavlja opozorilo, kako
pomembno je zdravje moskih. Prepoznavni znak mednarodnega gibanja so brki, ki naj bi si jih
moski predzadnji mesec v letu pustili rasti. Vsakoletni projekt opozarja, da moski v povprecju
umrejo skoraj pet let prej kot Zenske. Opozarja na preventivo in pravoc¢asno odkrivanje razli¢nih
vrst raka. Izpostavlja pa se tudi vedno zapostavljeno dusevno zdravje. V Sloveniji je po podatkih
NIJZ vsaka petdeseta smrt samomor. Moski si v primerjavi z Zenskami skoraj Stirikrat pogosteje
sodijo sami. DusSevno zdravje je med moskimi pomembna, vendar skrita tezava, s ¢emer se
strinja tudi psiholog dr. Andrej Perko.«

Tudi izbira psihologa za gosta je bila glede na vsebino oddaje primerna. Res ima izbrani psiholog
do nekaterih tem svoj pogled, vendar to v manjsi ali vecji meri velja za vse psihologe. Naloga
javnega radia je, da v daljSem nizu gostovanj psihologov (in drugih strokovnjakov) zagotovi na
posamezne teme Sirok izbor psihologov, da jih na ta nacin osvetli z razli¢nih zornih kotov.
Gost je v oddaji utemeljil, zakaj predstavlja za mosko dusevno zdravje izguba dela »eno najvecjih
travme« in zakaj je za moske izguba dela bolj boleca kot za Zenske. To tudi zanika ocitke, da je
gost kot glavni krivec za samomore in alkoholizem moskih okrivil Zenske in feministicne
organizacije. Poleg tega je gost Ze na zacCetku oddaje kot mozZen razlog samomorov, ki Zal ni
dovolj raziskan, navedel alkoholizem, ki je v Sloveniji pogostejsi pri moskih kot pri Zenskah. Nato
je povedal, da Zenske stiske, anksioznost in depresijo pogosteje resujejo s strokovno pomocjo,
moski pa se pogosteje kot zenske zatecejo v omamo (alkohol in druge vrste omame), kar je pot
v zasvojenost in v zacaran krog, ki lahko privede tudi do samomora. Za vecji delez samomorov
med moskimi je torej bolj kot Zenske »okrivil« mosko naravo, moski nacin resevanja stisk.

Res je dr. Perko spregovoril tudi o feministi¢nih zdruzenjih in gibanjih precej kriticno, ker po
njegovem mnenju prevec potiskajo moskega v geto, je pa ob tem izrecno poudaril tudi:
»Nobeden ne zagovarja nasilja, nasilja nad Zenskami, spolnega predatorstva, dale¢ od tega«.
Da so njegova izhodis¢a za marsikoga provokativna, je sam povedal Zze kmalu po zacetku oddaje,
ko je dejal: »Moje provokativno izhodisce je - ni problem v Sloveniji ali na Zahodu, kaj napraviti
z zenskami, ampak kaj napraviti z moskimi, da bodo lahko pametno in zdravo Ziveli.«

Oddaja res ni bila vodena dovolj suvereno, da bi poslusalkam in poslusalcem ponudila tisto, kar
jim je napovedala v uvodu. Gost je hitro nizal svoje izjave, ki so se ob¢asno oddaljile od osrednje
teme in novinar ga je le s tezavo usmerjal k bistvu pogovora. Se je pa novinar v tej smeri ves ¢as
trudil in sogovornika veckrat prosil, da se drzi osrednje teme. Primerno je tudi posegel ob
nekaterih provokativnih izjavah. Tako je po gostovi izjavi, da je problem tudi izginjajoca vloga
moskih v sodobnem svetu, dejal: »Marsikdo bo negiral to vaso tezo, v smislu moci, ki jo ima
moski, in glede na poloZaj, ki ga Se ima v druzbi ...«

27



Zato menim, da oddaja ni krSila Programskih standardov RTV Slovenija in Poklicnih meril in nacel
novinarske etike v programih RTV Slovenija. Pomanjkljivosti oddaje pa je urednistvo priznalo in
napovedalo, da se bodo v prihodnje podobnih tem lotili Se bolj temeljito in celovito. Oddaja
Aktualna tema je za celovito predstavitev tako kompleksne teme, kot je duSevno zdravje
moskih, prekratka, saj v 11 minutah, kolikor je trajala ta, lahko predstavi le nekaj vidikov. To
velja tudi za druge oddaje Aktualna tema. Kot je zapisal odgovorni urednik, pripravlja Prvi na
temo zdravja veliko oddaj in zagotovo bodo v nizu oddaj osvetlili dusevno zdravje moskih z zelo
razlicnih zornih kotov in z razli¢nimi poudarki. Zapiranje vrat strokovnjakom s stalisci, ki so za
del druzbe morda sporni, pa za javni medij ni primerno, saj je RTV Slovenija z Zakonom o RTV
Slovenija, s Programskimi standardi in s Poklicnimi merili in naceli novinarske etike v programih
RTV Slovenija dolZzna spostovati nacelo svetovnonazorskega pluralizma; med ljudmi z razli¢nimi

.....

obseg izrazanja razli¢nih stalis¢ in mnenj.

Prvaki tedna, 18. 11.: »Kakor da nekdo ne Zeli, da poslusalci izvemo, kdo je bila
gostja«

Poslusalec V. S. se je pritoZil, ker po koncani oddaji Prvaki tedna, ki je bila na sporedu 18.
novembra in je ni uspel sliSati v celoti, na spletni strani Prvega ni nasel podatkov o gostji, ki je
nastopila v oddaji, niti oddaje v arhivu:

»Kot prvo bi pohvalil vase radijske oddaje, posebej Prvi program, njihov napovednik in njihovo
arhiviranje (365).

Pisem pa, ker sem opazil, da ste uvedli cenzuro na nezazelene oddaje. Ali je slo za samocenzuro
ali klic s strani vladajocega razreda, ne vem. V ponedeljek, 18. 11., sem se okrog 8.15 vozil od
doma proti Kopru in poslusal Radio Prvi, na Zalost samo 5 minut. Na sporedu je bila oddaja
Prvaki tedna. Zelo zanimiva gostja z utemeljenimi staliS¢i, ki pa so popolnoma v nasprotju s
teorijami, ki jih zagovarja 8. marec in podobne organizacije. Na Zalost pa vmes nisem sel za tem,
kdo sploh je ta gostja. Ko sem v Kopru parkiral, sem si rekel, ni¢ hudega, saj bo oddaja v arhivu.
Ko pa sem nasel ¢as za poslusanje in sel na 365 - glej ga zlomka - oddaje ni.

Q Prvaki tedna

Valentin Bufolin: Izbor vina je odvisen od priloznosti, kulinaricne spremljave in druzbe

50min < 11.11.2024

prof. dr. Bogomil Ferfila: Amerika kuha kosilo, Evropa pa pomiva posodo

Prvi in Val: Katja in Bojan, o sebi, nas in o radiu

1 28.10.2024

Prvaki tedna

Dr. Dusan Plut: Prva naloga ¢loveske civilizacije bi morala biti izkoreninjenje svetovne revicine

Zanimalo me je, kdo sploh je ta gostja? Zato sem sel na spored Prvega ob 8.00, kjer vsak dan
informirate, kdo je gost in to se vidi tudi za nazaj. In glej cudo, tudi tu ni razvidno, kdo je bila

28



gostja in za kaj je slo v oddaji. Na primer, vidim, da je v petek BoStjan Udovic s temo Evropa je
na prelomnici, v cetrtek Marinko Banjac s temo Slovenska politika je postala neskoncen poligon
..., vsredo Lidija Jerki¢ s Po uspesno zakljucenih dveletnih pogajanjih ..., v torek Denis Mancevic,
v ponedeljek pa ??? Samo neke splosne floskule. Po mojem to ni slucaj, niti tehnicne teZave.

08:00 Prvaki tedna -

Prvi dan v tednu se v jutru na Prvem druZimo s Prvaki tedna. Razmigljujoti, uspeni in pogumni sogovorniki odstirajo nove poglede, poimenujejo
stvari s pravimi besedami, analizirajo dogodke in domislijo ideje ob skodelici kave ali aja v jutranjem pogovoru, s katerim utirimo nov teden.

Kakor da nekdo ne Zeli, da poslusalci izvemo, kdo je bila gostja in kaksna je bila vsebina oddaje.
Na Zalost ne morem pogledat za pretekle ponedeljke, kako so bili gostje predstavljeni.
Predpostavljam, da tako kot prej omenjeni gostje v torek, sredo, Cetrtek in petek.

Povprasal sem tudi Googla, ki vse ve, oz. njegovo umetno inteligenco, pa tudi Gemini in Copilot
ne vesta nic. Prosim za pojasnilo.«

V ponedeljek, 18. 11., je bila oddaja Prvaki tedna zasnovana kot povzetek dveh v preteklosti
objavljenih pogovorov. To je bilo v eter jasno povedano in zato poslusalec ni nasel celotnega
pogovora z gostjo. To je bila Breda Jelen Sobocan, pogovor z njo smo premierno pripravili 25.
marca in je v celoti dostopen prek spletnega arhiva: https://prvi.rtvslo.si/podkast/prvaki-
tedna/173251533/175032635.

S tem tudi smiselno odgovarjam na preuranjene ocitke o (samo)cenzuri in domneve o klicih s

strani vladajocega razreda.

P -2% MNENJE, PRIPOROCILO IN DODATNO VPRASANJE VARUHINJE

Ocitke o (samo)cenzuri tudi sama ocenjujem kot preuranjene in neutemeljene. V mnogih
primerih neutemeljene ocitke odstranim iz odziva, preden ga posljem odgovornemu uredniku
ali urednici. Tokrat sem jih pustila, ker kazejo, kako pomembno je primerno obvescanje
obcinstva.

Poslusalec je, preden se je obrnil na varuhinjo, zelo aktivno in na mnogih razliénih tockah (v
arhivu Radia Prvi, v sporedu Prvega, na vec spletnih mestih) iskal pojasnila o tem, kdo je bila
gostja oddaje Prvaki tedna, 18. 11. 2024. Vendar pojasnila o tem ni nasel nikjer. Ob
pomanjkanju verodostojnih informacij je torej (preuranjeno) sklepal, da gre za cenzuro.

Tudi sama sem poskusala ugotoviti, kdo je bila gostja oddaje, pa mi z nacini, ki so dostopni
obicajnim drzavljanom, to ni uspelo.

Zato menim, da je bil nacin sporocanja gostov oddaje Prvaki tedna v ponedeljek, 18. 11. 2024,
pomanjkljiv. Ne v oddaji sami, pac pa v sporedu in napovedniku oddaje, kjer je bil le splosen
opis oddaje, brez navedbe konkretnih gostov. Pomanjkljivo je tudi obvesc¢anje poslusalcev v
arhivu oziroma v naboru podkastov oddaje, kjer oddaje, ki je bila na sporedu 18. 11. 2024, sploh
ni. Ce bi bila, bi bil ob njej verjetno tudi opis obeh gostov. Ob primernem obve$&anju in/ali
arhiviranju oddaje bi poslusalec nasSel odgovor na svoje vprasanje.

29


https://prvi.rtvslo.si/podkast/prvaki-tedna/173251533/175032635
https://prvi.rtvslo.si/podkast/prvaki-tedna/173251533/175032635

K primernemu obves¢anju obcinstva zavezujejo tudi Programski standardi RTV Slovenija, ki med
vrednotami v tocki 5 o odgovornosti med drugim navajajo:

»0Odgovornost javnega medija do javnosti je temelj medsebojnega zaupanja. /.../ Bistvene
sestavine odgovornosti so popravljanje lastnih napak, pojasnjevanje uredniskih dilem in
odlocitev ter dialog z obCinstvom. «

K zaupanju javnosti v radio bi prispevalo tudi transparentno pojasnilo, zakaj so poslusalke in
poslusalci namesto premierne oddaje Prvaki tedna z novim sogovornikom ali sogovornico, 18.
11. 2024 prejeli ponovitev delov dveh Ze predvajanih pogovorov. Ponovitev zanimivih in
aktualnih sogovornikov sama po sebi ni napacna, vendar se ob tem poraja vprasanje, ali je
ponovitev najprimernejsa v istem terminu kot premierna oddaja, ko je predvidoma pred
sprejemniki isto ali podobno obcinstvo, ali je nemara bolje to vsebino ponuditi v drugem
terminu, predvidoma bolj spremenjenemu obcinstvu.

Vprasdljiv je tudi izraz »retrospektiva«, ki ga del poslusalk in poslusalcev lahko razume kot
olepSevanje ponovnega predvajanja ze predvajane vsebine.

Zato urednistvu Prvega priporo¢am doslednejSe obvescanje o vsebinah vseh oddaj Prvaki tedna
v sporedu in arhivu.

Prosim tudi za dodatna pojasnila o predvidenem Stevilu premiernih in »retrospektivnih« oddaj
Prvaki tedna v letu 2024. V PPN 2024 je zapisanih 52 oddaj, brez dodatnega pojasnila, da vse
niso premierne.

ODZIVNO POROCILO odgovornega urednika Radia Prvi Danijela Posleka na priporo¢ilo varuhinje

Hvala za vase mnenje. V urednistvu smo se Ze pred tem pomenili o mozZnih resitvah bolj
ucinkovitega in celostnega obvescanja. To bomo uredili prek bolj doslednih vnosov v spored,
kjer bo tudi oznaceno, da gre za povzetek in ne za premierno oddajo.

Glede Stevila oddaj pa smo imeli v nacrtu 52 premiernih oddaj, razlog za odmik od tega so zgolj
objektivne okolis¢ine (bolezen, nenadna odpoved Ze potrjenih gostov ipd.).

Ce bo e kaksen tovrsten primer, bomo to pojasnili v poro¢ilu o realizaciji programsko-
produkcijskega nacrta, poslusalke in poslusalce pa celostno obvestili tako, kot sem omenil
uvodoma.

»V Cetrtkovem veleru vrtite samo stare melodije in veéer je v pol ure narejen«
Poslugalec F. J. se je odzval na oddajo Cetrtkov veéer domacih pesmi in napevov:

»Pravkar poslusam Cetrtkov vecer in sem ponovno razo&aran in se sprasujem, ali so ustvarjalci
in urednik res tako nesposobni, da ne znajo narediti ene nove oddaje z novimi veznimi besedili
in novimi skladbami. Veliko je ansamblov, ki ustvarjajo tudi dobro glasbo, ki pa je ni na
programu. V Cetrtkovem ve&eru vrtite samo stare melodije, na zacetku in na koncu pa ga.
Mateja pove dva, tri stavke in Cetrtkov vecer je v pol ure narejen. Ko pa ponavljate Zive oddaje,
pa tudi toliko ne, zavrtite in je narejeno.

Ustvarjalci naj si kdaj poslusajo oddajo Radia Koper - Gremo plesat./.../«

30



Najprej moram osvetliti najbolj pere¢ problem narodnozabavne glasbe na Prvem programu
Radia Slovenija. Z upokojitvijo urednice za narodnozabavno glasbo (pred skorajda desetimi leti)
sta oddaja Cetrtkov vecer domacih pesmi in napevov in podro¢je narodnozabavne glasbe
izgubila zaposlenega urednika, ki je sistemati¢no skrbel za to podrocje, ga razvijal in kazal
sodobnim izvajalcem, da so mogoca besedila viSje kakovosti, da o glasbi sploh ne govorim.
Oddaja tako Ze prakticno deset let sloni na honorarnih (zunanjih) sodelavcih, ki pa so seveda
placani po »storitvi«.

Na RTV Slovenija je pred enim letom zarezal financni krc in sem bil v Glasbenem in razvedrilnem
urednistvu primoran optimizirati izdatke, zato smo se odpovedali kaksni honorarni pogodbi in
prenesli kaksno delo/opravilo na drugega sodelavca/-ko. In tako je honorarni sodelavec prevzel
poleg glasbenega izbora oddaje tudi oblikovanje scenarijev — brez dodatnega placila.

O delu sodelavk in sodelavcev na nasih ostalih radijskih programih pa ne morem soditi.

Kot veste, je treba zunanje sodelavce placati za vsako dodatno opravilo, saj je to spoStovanje
do c¢loveka in njegovega intelektualnega dela. No, trenutni honorarni sodelavec za podrocje
narodnozabavne glasbe je dodatno obremenitev sprejel brez dodatnega placila, tako Ze eno
leto dela oddajo za enako placilo kot pred tem, ko sta jo soustvarjali dve osebi. Tako smo v
urednistvu resili najstarejSo radijsko oddajo.

Pred enim letom smo praznovali obletnico, 70 let te oddaje, ki je nimamo namena ukiniti. Smo
jo zgolj preoblikovali, morda kje zlajsali, da ni prevec besedila, in pustili glasbi, da govori sama
zase.

Ponovili smo oddaje, ki so se nam zdele smiselne — npr. oddaja o Mihi Dovzanu, oddaja o JoZetu
KreZetu, obe ob smrti obeh glasbenikov.

Ob tem pisSete, da je zunaj veliko narodnozabavne glasbe, ki je ne predvajamo. Dokler bom
urednik urednistva, je tudi ne bomo. Nasa glasbena usmeritev je vedno bila in bo zelo jasna —
kvalitetna glasba vseh zvrsti.

Kar se tice ponavljanj, smo enkrat mesecno ponovili oddaje, ki so bile od leta 2016 posnete v
zivo v studiu 13, ker se nam je zdelo dobro, da jih poslusalke in poslusalci Se enkrat sliSijo, saj
trenutno nimamo financénih sredstev za izvedbo tovrstnih oddaj. Glede na to, da so to bili
enkratni dogodki, ni popolnima ni¢ narobe, Ce jih poslusalke in poslusalci Se enkrat slisijo.
Ponovili smo tu in tam oddajo, kot sem navedel Ze zgoraj in je sovpadala z nekim obce
zaznamovanim dogodkom (smrt, obletnica ...), ker so bile to dobre oddaje in jih je vredno slisati
Se enkrat. Samo to je merilo. Drugace pa so vse ostale oddaje premierno zmontirane in
predvajane.

Naj pa opozorim $e na eno stvar: takoj, ko sem prevzel urednisko mesto, sem se lotil izdaje
novega narodnozabavnega projekta, ki smo ga na Zalost ¢akali deset let, kar absolutno ni prav.
Tako da bomo spomladi prihodnje leto izdali vinilno plo¢o zasedbe S'ta godba, ki je po mojem
mnenju logi¢na posledica in razvoj tovrstne narodnozabavne glasbe, kot bi morala biti danes
vseprisotna med ljudmi.

31



# ODGOVOR VARUHINJE Z MNENJEM

Menim, da je urednik zelo podrobno pojasnil vse tezave in utemeljil, zakaj kadrovsko in finan¢no
osiromaseno glasbeno uredniStvo ne more zagotavljati kakovostnejSe izvedbe oddaje z
narodnozabavno glasbo s premiernimi oddajami. Obcasne ponovitve starejsih oddaj (ob smrti,
obletnici pomembnih ustvarjalcev te glasbene zvrsti in podobnih dogodkih) so smiselne, toda
obenem ponovitve starih oddaj mo¢no zmanjsujejo programski ¢as, namenjen novim oddajam.
Tako sta bili denimo v novembru med 3tirimi oddajami Cetrtkov vecer domacih pesmi in
napevov kar dve reprizi Ze predvajanih oddaj, v avgustu so bile med petimi oddajami kar tri
reprize, veliko jih je bilo tudi ¢ez poletje.

Poslusalke in poslusalci upravi¢eno pri¢akujete, da na Radiu Slovenija, tudi na Prvem, spremljate
vecinoma premierno predvajane oddaje. K temu RTV Slovenija zavezujejo tudi zakonske
podlage in programski standardi, to obljublja tudi vsakoletni programsko-produkcijski nacrt.
Zakon o medijih doloca:

»DeleZ vse dnevno predvajane glasbe iz prejsnjega odstavka znasa najmanj 40 odstotkov, ko gre
za vsak posamezni program Radiotelevizije Slovenija.«;

»Najmanj Cetrtino deleZa iz prvega odstavka tega ¢lena mora predstavljati slovenska glasba,
prvic predvajana pred najvec dvema letoma. «

Zakon o RTV Slovenija v 4. ¢lenu navaja, da RTV Slovenija:

»predstavlja in promovira slovensko kulturo, spodbuja kulturno ustvarjalnost ter svobodo
umetniskega ustvarjanja in zagotavlja ustvarjanje, poustvarjanje ter posredovanje umetniskih
del«.

Programski standardi med drugim navajajo:

»2. Neodvisnost in avtonomnost

RTV Slovenija je neodvisna in avtonomna ustanova. Vodstvo ter programske ustvarjalke in
programski ustvarjalci so pri ustvarjanju vsebin in sprejemanju odlocitev na vseh podrocjih
poklicnega in strokovnega delovanja neodvisni od politicnega, kapitalskega ali interesnega
vplivanja. Eden od kljucnih pogojev neodvisnosti je zadostno in stabilno financiranje, ki ga
zakonsko zagotavlja ustanovitelj. /.../

3. Odli¢nost in inovativnost

Programske vsebine in storitve dosegajo in postavljajo najvisje tehnicne, tehnoloske, vsebinske
in estetske standarde. RTV Slovenija zagotavlja kakovostno in raznoliko medijsko ponudbo, s
Cimer prispeva k celoviti obvescenosti.«

Ni¢ od navedenega z vecjim Stevilom ponovitev oddaj ni neposredno krseno, saj Prvi program
predvaja zakonsko dolo¢en delez slovenske glasbe, prav tako delez novejSe slovenske glasbe.
Se pa s ponovitvami starih oddaj zmanjSuje delez novejse glasbe, predvsem pa krni eno od
poslanstev javnega radia — da omogoca predstavitev slovenske glasbene ustvarjalnosti v vseh
glasbenih zvrsteh. S tem po eni strani spodbuja glasbeno ustvarjalnost ter po drugi strani
omogoca poslusalkam in poslusalcem, da jo spoznajo, izbrano po strokovnih merilih in
primerno ovrednoteno.

32



Glede na odgovor urednika Urednistvo glasbenega in razvedrilnega programa na Prvem menim,
da je urednistvo opravilo vse korake, da je ¢im bolj ublaZilo kadrovsko in finanéno zmanjsanje
ter ohranilo oddajo, ¢eprav z manj premiernimi oddajami.

Najvecja teZava ostaja spoStovanje programskih standardov glede zadostnega in stabilnega
financiranja, ki pa ni v rokah RTV Slovenija, temvec ustanovitelja.

MMC

|. NOVINARSKE VSEBINE

Stevilni o&itki €lanku »Cristiano Ronaldo i$¢e osebje za svoj hotel: plada do 30.000
evrov letno«

Bralec B. P. je opozoril na Stevilne krsitve poklicnih meril v ¢lanku Cristiano Ronalno iS¢e osebje

za svoj hotel: placa do 30.000 evrov letno, objavljenem na spletni strani rtvslo.si, 2. novembra:

»VCeraj, 2. novembra, sem na spletni strani prebral "novico" z naslovom Cristiano Ronaldo isce

osebje za svoj hotel: placa do 30.000 evrov letno. Zgrozil sem se!

Prvic¢ zato, ker sem preprican, da to ni vsebina, s katero bi moral javni zavod RTVS pitati
slovenske placnike obveznega prispevka in druge.

Drugic zato, ker je naslov senzacionalisticen in skandalozno zavajajoc. Ronaldo ne is¢e nobenega
osebja! Ce Ze, zaposlene is¢e kvedjemu vodstvo hotela.

Tretji¢ zato, ker v "novici" ni navedeno, od kod je prepisana. Senzacionalizmu in povrsnosti
nagnjena K. S. v podobnih svojih prepisih svoje vire navaja le redko in ¢im bolj zavito. Zavajajoce
je vstavljena tudi vsebinsko povsem irelevantna objava hotela na Instagramu.

Cetrti¢ zato, ker v njenem prepisu - ob evidentni irelevantnosti za Slovenijo - ni niti za misjo dlako
novinarskega dela, nobene dodane vrednosti. Ni¢! Ko bi ob prepisu zneskov obetanih plac vsaj
primerjalno navedla place za podobna delovna mesta v Madridu, Spaniji, Sloveniji. Na to sem
vCeraj opozoril prek funkcije "prijava napake”, a seveda brez haska, kar je pri tej eminentni
avtorici, dolga leta "neobrusenem biseru" MMC-ja, pravilo z zelo redkimi iziemami.

Petic zato, ker v "Clanku" navaja nekaj golih idiotizmov:

- »Pestana Plaza Mayor ima 168 sob, ki se raztezajo v desetih nadstropjih, ...«. Ubogi Michelin
nima pojma, saj temu hotelu pripisuje samo 90 sob, in ljudje smo butasti, ker si ne

predstavljamo, kako v nekaj stoletij staro stavbo v starem jedru Madrida stlacis deset hotelskih
nadstropij, ne da bi bila polovica pod zemljo.

- »... in srednjesolska ali univerzitetna izobrazba«. Univerzitetna izobrazba za natakarja ali
receptorja? Poglejmo, kaj piSe v mediju, ki je zelo verjeten vir tega polpismenega prepisa: »a
Middle or Higher Vocational Training qualification / un titolo di Formazione Professionale Medio

o Superiore«, kar razumem kot srednjo ali visjo poklicno izobrazbo. Svetovljanske diplomirane
novinarke naj opustijo vse upe ali pa se vpisejo na BIC.

33


https://www.rtvslo.si/zabava-in-slog/ture-avanture/cristiano-ronaldo-isce-osebje-za-svoj-hotel-placa-do-30-000-evrov-letno/726116
https://www.rtvslo.si/zabava-in-slog/ture-avanture/cristiano-ronaldo-isce-osebje-za-svoj-hotel-placa-do-30-000-evrov-letno/726116
https://www.rtvslo.si/zabava-in-slog/ture-avanture/cristiano-ronaldo-isce-osebje-za-svoj-hotel-placa-do-30-000-evrov-letno/726116
https://www.rtvslo.si/zabava-in-slog/ture-avanture/cristiano-ronaldo-isce-osebje-za-svoj-hotel-placa-do-30-000-evrov-letno/726116
https://guide.michelin.com/fr/fr/hotels-stays/madrid/pestana-plaza-mayor-9356
https://reportergourmet.com/en/news/7695-cristiano-ronaldo-seeks-staff-for-his-hotel-salaries-of-30000-a-year
https://reportergourmet.com/en/news/7695-cristiano-ronaldo-seeks-staff-for-his-hotel-salaries-of-30000-a-year
https://reportergourmet.com/it/news/7694-cristiano-ronaldo-cerca-staff-per-il-suo-hotel-stipendi-da-30000-l-anno
https://reportergourmet.com/it/news/7694-cristiano-ronaldo-cerca-staff-per-il-suo-hotel-stipendi-da-30000-l-anno
https://www.bic-lj.si/

Sesti¢, a sploh ne nazadnje, pa zato, ker je vse skupaj senzacionalisticna izmisljotina, gola laZ, ki
obiskovalki najelitnejsih svetovnih restavracij in hotelov (za Cigav denar Ze?!) sluzi za izgovor, da
pod fotografijo objavi populisticen "socialno Cutec" podpis: »Hotelske place se ne morejo
primerjati z Ronaldovo«.

Sledijo dejstva, preverljiva in podkrepljena z viri:

- Ne le, da Ronaldo ne is¢e osebja za "svoj" hotel. Ta hotel sploh ni njegov in tudi ne "njegov”,
kar so pred vel kot petimi leti morali s posebno vidnim popravkom priznati v.madridskem

lokalnem spletnem mediju. Tako to delajo ponekod. Kako pa bo popravek objavil MMC?

- Hotel Pestana Plaza Mayor v Madridu je eden od mnogih hotelov portugalske skupine Pestana
iz njenega nabora Collection, ki je v zgodovinski stavbi Casa de la Carniceria.

- Skupina Pestana je pred nekaj leti v poslovnem in lastniSkem sodelovanju s Christianom
Ronaldom ustanovila posebno blagovno znamko Pestana CR7 Lifestyle Hotels, ki ni "luksuzna",

ampak "sedemdimenzionalna" in cenovno srednjega razreda. Ta ima v Madridu od junija 2021
delujoc hotel Pestana CR7 Gran Via Madrid, ki je od Plaze Mayor oddaljen slab kilometer. Ta

hotel je priblizno pol cenejsi od hotela na Plazi Mayor iz "¢lanka".
Sicer pa je o tem razpisu delovnih mest, ki so bila do objave na MMC morda Ze zasedena, 9.
oktobra 2024 porocal britanski Express. In ne boste verjeli, zdelo se jim je pomembno omeniti

tisto, kar manjka v populisticnem senzacionalizmu K. S. na portalu javne RTVS: »... what is
reportedly a generous and competitive job opportunity in the Spanish capital«.

Taksen je Zurnalizem, ki ocitno ne odgovarja nikomur in mu ni treba spostovati niti poklicnih
meril lastne (javne) medijske hise! Zurnalizem, Cigar eklatantne napake zaradi nevednosti in
povrsnosti odgovorna urednica s tresoco roko posreduje avtorici na drug konec sveta in
potrpeZljivo ¢aka dneve in tedne, da se bo kaj zgodilo, predvsem pa, da bo Se ena nevihta v
kozarcu vode minila.

Priponka: zaslonska slika objave. «

34


https://www.madridiario.es/noticia/469412/madrid/abre-el-hotel-pestana-plaza-mayor.html
https://www.madridiario.es/noticia/469412/madrid/abre-el-hotel-pestana-plaza-mayor.html
https://www.pestana.com/en/contents/pure-cr7
https://www.pestanagroup.com/en/pestana-cr7-gran-via-madrid-welcomes-first-guests-on-7-june/
https://www.express.co.uk/sport/football/1959245/cristiano-ronaldo-hotel-madrid-man-utd
https://www.express.co.uk/sport/football/1959245/cristiano-ronaldo-hotel-madrid-man-utd

B

150
MMOC  stovenua  sveT  3PORT  KULTURA  ZABAVAINSLOG  POSEBNAZDAJA

rs Turesantwre Glisba Zrers Zaimivost Kinarks Lepotabivanja Asomobiicss
Ture avanture

Cristiano Ronaldo iSce osebje za svoj hotel: placa do
30.000 evrov letno

Varuhinja je bralcu napisala:

»Hvala za poslane podrobne pripombe. Ceprav ste jih Ze poslali tudi odgovorni urednici
Urednistva za nove medije Ksenji Tratnik, sem ji jih ponovno poslala tudi sama in jo prosila za
odziv. Obenem sem jo vprasala, ali vam je morda Ze odgovorila. Sporocila je, da vam ni. Na vase
pripombe pa mi je poslala odgovor vodje sekcije Tanje Kozorog Blatnik.«

Hvala za opozorilo in vase mnenje. Prispevek je uvrséen v rubriko Zabava in slog, kjer bralcem
ponujamo vsebine lahkotnejse narave. Razumemo, da morda to ne ustreza okusu vseh, a kot
javni servis se trudimo nasim zelo raznolikim uporabnikom ponujati vsebine z najrazlicnejso
tematiko.

Glede ocitkov o »lazni novici« moramo poudariti, da je novica sama po sebi preverljiva (kot je
navedel Ze avtor pritozbe), morda je naslov malo prevec posplosen, a bralec lahko iz ¢lanka izve,
da seveda zaposlenih ne is¢e zvezdnik osebno, ampak hotel, ki ga ima omenjeni zvezdnik v lasti.
Glede ocitka o navajanju napacnega Stevila sob v hotelu: imate prav, Michelin res navaja, da
ima hotel 90 sob, medtem ko je iz uradne spletne strani hotela razvidno, da ponuja 89 razli¢nih
nastanitev (kar pa ne pomeni tudi toliko sob, saj imajo dolocene — pretezno luksuzne —
nastanitve po vec sob).

# ODGOVOR VARUHINJE Z MNENJEM

Urednica je pojasnila, da je bilo besedilo primerno umeséeno v rubriko Zabava in slog, kjier MMC
bralcem ponuja lahkotnejse vsebine. Res je pomembna naloga urednistva za digitalne vsebine

35



omogociti bralcem vse pomembne informacije z vseh podrocij, vendar pa je naloga RTV
Slovenija tudi zagotavljanje razvedrilnih vsebin. To je zapisano tudi v 4. ¢lenu Zakona o RTV
Slovenija, kjer med drugim pise:

»zagotavlja kakovostne razvedrilne vsebine za vse starostne skupine«.

TeZje pa je presojati, katere novice iz sveta slavnih so urednisko utemeljene in vredne vloZzenega
Casa zaposlenih. 23 komentarjev pod novico kaZze, da je nekaj pozornosti bralcev vsekakor
pritegnila.

Ostalih ocitkov, ki kaZejo na krSitve poklicnih meril, pa urednica ni pojasnila, zato sem jo
ponovno pozvala k dodatnemu pojasnilu:

# < MNENJE VARUHINJE IN DODATNA VPRASANJA ODGOVORNI UREDNICI UREDNISTVA ZA

NOVE MEDIJE KSENJI TRATNIK

Prebrala sem besedilo in oba ¢lanka na povezavi in iz tega je razvidno, da je avtorica ¢lanka na

MMC-ju napacno navedla ne samo $tevilo sob hotela, temvec vec bistvenih sestavin besedila:

- Ime hotela: hotel Pestana Plaza Mayor, ki je naveden v besedilu, ni v neposredni, niti v
posredni lasti C. Ronalda.

- Podjetje v lasti C. Ronalda ima v lasti hotel Pestana CR7 Gran Via Madrid, torej povsem drug
hotel.

- Napacno navedeno Stevilo nadstropij hotela.

- Napacno navedbo zahtevane izobrazbe: »Middle or Higher Vocational Training
qualification« nikakor ni univerzitetna izobrazba, temvec srednja ali viSja stopnja poklicne
ali strokovne izobrazba, ki nujno vkljucuje prakticna znanja. Vsekakor pa »Vocational
Training qualification« ne moremo kar enaciti z nasSimi klasi¢nimi stopnjami izobrazbe
(srednjesolska, univerzitetna).

Utemeljen je tudi pomislek bralca, ali je objava informacije o prostih delovnih mestih, ki je bila

prvic javno objavljena 9. 10 2024, e aktualna in primerna 2. 11. 2024.

Prosim Se za odgovore na ta vprasanja.

Priznam, da sta me clanka, ki ju je pripel uporabnik, zmedla in zavedla, zato moj prvi odgovor ni
bil ustrezen. Po temeljitem preverjanju - z avtorico se trenutno ne morem posvetovati, ker je
odsotna - sem ugotovila, da je zadeva sledeca:

- C.Ronaldo (oziroma njegovo podjetje) ze vec let sodeluje s hotelsko verigo Pestana in je do
zdaj pod znamko Pestana CR7 odprlo vec hotelov (v Madridu, Lizboni, Funchalu, Marakesu
in New Yorku). Veriga Pestana ima medtem samo v Spaniji ve¢ hotelov, med drugim Pestana
Plaza Mayor v Madridu.

- Opis hotela, kot ga je navedla avtorica, je ustrezen (10 nadstropij itd.), se je pa res zmotila
pri imenu hotela, kar bomo popravili.

- Zaposlujejo (Se vedno! https://careers.pestanagroup.com/go/JOB-
OPPORTUNITIES/3480401/) tako v hotelu Pestana Plaza Mayor kot hotelu Pestana CR7 Gran
Via Madrid, ¢e se omejimo zgolj na Madrid.

36


https://careers.pestanagroup.com/go/JOB-OPPORTUNITIES/3480401/
https://careers.pestanagroup.com/go/JOB-OPPORTUNITIES/3480401/

- Kar se tice izobrazbe: morda izraz "univerzitetna" res ni najboljsi (bolj primerno bi bilo visje-
ali visokoSolska), zavratam pa ocitek, da izraza "»Vocational Training qualification« ne
moremo kar enaciti z naSimi klasi¢nimi stopnjami izobrazbe". Nase delo med drugim je
priblizati tematiko bralcu, zato se trudimo najti ustrezne izraze v slovenskem jeziku. Solski
sistemi po svetu so zelo razli¢ni, nekaterih izrazov oz. stopenj pri nas niti ne poznamo, kar
pa ne pomeni, da nimamo svojega priblizka. "Vocational" tako obicajno prevajamo kot
"poklicna" (izobrazba), vemo pa, da so tudi pri nas stopnje za pridobitev tovrstne izobrazbe
(lahko) razlicne.

Strinjam se, da moramo novinarji javnega zavoda stremeti k natancnosti in zanesljivosti, zato

bom kolegico opozorila, naj bo v prihodnje bolj pozorna, omenjeni dve napaki oz.

pomanijkljivosti pa popravila.

# & ODGOVOR VARUHINJE Z MNENJEM IN PRIPOROCILOM

Urednica je priznala napake avtorice pri imenu hotela, ne pa napake pri opisu hotela. Opis je
sicer pravi za omenjeni hotel, vendar ta hotel sploh ni predmet besedila, ker opisani hotel ni v
lasti druzbe, ki je v solasti C. Ronalda. Zato je ta opis v besedilu povsem nepotreben in ker se
nanasa na drug hotel, celo zavajajo¢. Na glavni fokus besedila sicer ta opis ne vpliva, ne glede
na to pa so novinarji RTV Slovenija, skladno s 1. to¢ko Poklicnih meril in nacel novinarske etike
v programih RTV Slovenija, dolZni spoStovati:

»1.1 Natancnost

Sporocilo mora ustrezati dejstvom in ne sme biti zavajajoce ali neresni¢no. Novinarji morajo
pozorno zbirati podatke, jih skrbno preverjati in skrbeti za primerno izraZanje v slovenskem
knjiznem jeziku in jezikih narodnih skupnosti. /.../«

Spostovati morajo tudi:

»1.3 Preverjanje dejstev

Novinarji in uredniki RTV Slovenija morajo spostovati temeljno profesionalno pravilo, da je treba
vse podatke pred objavo preveriti. Ce to ni mogoce, je nujno navesti vir.«

Obe tocki sta bili v besedilu veckrat krseni. Besedilo je sedaj deloma popravljeno, Se vedno pa
v njem ni navedeno pravo ime hotela. Zapisano je samo »Prestana CR7«, kar ni ime nobenega
hotela, temvec samo del imena verige Prestana CR7 Lifestyle Hotels in samo del imena hotela
Prestana CR7 Gran Via Madrid.

Urednica je Ze zapisala, da bo avtorico opozorila na vecjo pozornost pri pisanju, kar je primerno.
Temu dodajam priporocilo, da jo pozove tudi k doslednemu spoStovanju to¢k 1.1 in 1.3
Poklicnih meril (natan¢nost, preverjanje dejstev).

Je bil ¢lanek o protestu pred sodis¢em v Celju po enem dnevu res umaknjen?

Bralko J. Z. je vznejevoljilo, ker po enem dnevu na spletni strani rtvslo.si ni ve¢ nasla Zelenega
¢lanka:

»Clanek na MMC-ju o protestu véeraj (op. a.: 26. 11. 2024) pred sodis¢em v Celju je bil po enem
dnevu umaknjen. Zakaj? /.../«

37



Clanek ni bil umaknjen, temve¢ je $e vedno viden na podstrani Slovenija. Rtvslo.si je novi¢arska
spletna stran, kjer se novice ves ¢as menjajo po dnevni aktualnosti.

ODGOVOR VARUHINJE

Na spletni strani rtvslo.si sem preverila dostopnost ¢lanka. Clanek ni umaknjen, le niZje je padel
v seznamu novic iz Slovenije. Tu je bil sedaj:
https://www.rtvslo.si/slovenija/jansa-pred-celjskim-sodiscem-to-je-zacetek-upora-proti-
krivosodju/728666.

Odzivno porocilo UredniStva za nove medije

Varuhinja je v mesecnem porocilu za junij (str. 21-25) zaradi ugotovljenih krsitev Poklicnih meril

in nacel novinarske etike v programih RTV Slovenije v primeru objave &lanka Radio Student:
Ljubljianski SOU prepoveduje snemanje sej Studentskega zbora. SOU: Blatenje., glede katerega

je PR ekipa Studentske organizacije Univerze v Ljubljani varuhinjo prosila za presojo konflikta
interesov in nepristranskosti avtorice ¢lanka, UredniStvu za nove medije priporocila interno
razpravo o doslednem spostovanju teh v to¢kah 21, 1.7 in 1.2.

ODZIVNO POROCILO odgovorne urednice Urednitva za nove medije Ksenje Tratnik na

priporocilo varuhinje

V skladu s priporocili varuhinje smo v urednistvu MMC-ja opravili razpravo z dnevnimi uredniki
in notranjepoliticno redakcijo glede doslednega spostovanja Poklicnih meril in nacel novinarske
etike v programih RTV Slovenija v tockah 21 (Navzkrizni interesi, pravice in dolznosti), 1.7
(Neodvisnost) in 1.2 (Nepristranskost).

Kot so poudarili dnevni uredniki, je spostovanje poklicnih meril in nacel novinarske etike osnova
novinarskega dela, kolegi so bili zato pozvani k ponovni osvezitvi branja omenjenih pravil.

. UPORABNISKE VSEBINE

Varuhinja je prejela 10 odzivov uporabnikov glede komentiranja na spletni strani rtvslo.si.
Vecinoma so izrazali nestrinjanje zaradi "neupravi¢enega' umika oziroma izbrisa komentarjev.
Opozarijali so tudi, da s strani moderatorjev niso dobili pojasnila, zakaj je bil njihov komentar
umaknjen. En uporabnik se je "pritoZil'" nad uvedbo nadzora uporabniskega imena, dva pa sta
menila, da neobjava njunih komentarjev pomeni "cenzuro". Varuhinja je v nekaterih primerih
pojasnjevala pravila komentiranja in postopke pritozbe.

38


https://www.rtvslo.si/slovenija/jansa-pred-celjskim-sodiscem-to-je-zacetek-upora-proti-krivosodju/728666
https://www.rtvslo.si/slovenija/jansa-pred-celjskim-sodiscem-to-je-zacetek-upora-proti-krivosodju/728666
https://img.rtvslo.si/_files/2024/07/15/46_522643204743364620_mesecno-porocilo-za-junij-2024.pdf
https://www.rtvslo.si/slovenija/radio-student-ljubljanski-sou-prepoveduje-snemanje-sej-studentskega-zbora-sou-blatenje/711427
https://www.rtvslo.si/slovenija/radio-student-ljubljanski-sou-prepoveduje-snemanje-sej-studentskega-zbora-sou-blatenje/711427

I1l. STORITVE

Pohvala nizu podkastov o ameriskih volitvah ZDA 2024

»Dovolite mi, da izrazim iskreno pohvalo za oddaje ZDA 2024, ki so bile posnete kot podkasti.
Videl sem vse in gledal ter poslusal sem jih z velikim zanimanjem.

Prenesite mojo zahvalo in pohvalo avtorjem ideje in izvedbe. Dobro so bili izbrani sogovorniki in
zelo vsec¢ so mi bila vprasanja novinarke in novinarjev.« (. M.)

RTV SLOVENUJA

|.  JEZIKOVNA KULTURA

NaglaSevanje kraja Zavrsnica

Poslusalec in gledalec V. P. je varuhinji v telefonskem pogovoru izrazil pritozbo glede
naglasevanja kraja Zavrsnica v Porocilih ob petih in Porocilih ob 22h na TV SLO 1 ter v oddaji

Dogodki in odmevi na Prvem. Vse tri oddaje so bile na sporedu 3. novembra. Navajamo odziv:

»Ze dolgo nisem slisal takinega mrcvarjenja slovenicine kot véeraj na vasem radiu in TV. Najprej
sem pomislil, da poslusam in gledam RTV Beograd. Pa ni bil, bila sta slovenska radio in televizija.
Na radiu so ves dan porocali, da je pogasen poZar pri Zavrsnici (z naglasom na a). Gre za kraj
Zavrsnica pri Zirovnici, ki ga dobro poznam, in vem, da ga vsi imenujejo s poudarkom na &rki r.
Nato je ime napacno naglasil Se Sasa Krajnc v Porocilih ob petih, ko je napacno dal naglas na
Crki i, nato pa Se v vecernih porocilih, ko je naglasil crko a. Menim, da je jezik za vsak narod
preve¢ pomemben, da bi javna RTV z njim ravnala tako malomarno. RTV Slovenija mora
negovati primerno knjizno slovenscino. «

Radijski govorci se pri izgovoru krajevnih imen opiramo na leksikon Slovenska krajevna imena
in na Krajevni leksikon Slovenije, nekaj imen krajev obravnava tudi Pravopis.

Zal referen¢nega gradiva za izgovor nenaselbinskih imen ni. Ce imamo ¢&as, se posvetujemo,
poskusamo najti kakSen koristen podatek na internetu, morda najdemo celo posnetek, a
zagotovila, da je izgovor pravilen, ni. Jezikovne znacilnosti regij so lahko v pomog, a je tudi veliko
izjem.

Lektorji dnevnoinformativnih oddaj krajevna imena, ki jih najdemo v Krajevnem leksikonu
Slovenije in leksikonu Slovenska krajevna imena, praviloma opremimo z naglasnim znamenjem,
da bi se ¢im manj oddaljili od lokalnega izgovora (enako velja tudi za radijske oddaje, vendar pa
se zaradi Se hitrejSega tempa porocil utegne zgoditi, da kak podatek zaradi hitenja ni preverjen).
To v vseh primerih sicer ni mogoce, ker za nekatere krajevne danosti ni podatka o izgovoru,
ponekod pa si podatki nasprotujejo (zgodilo se je tudi Ze, da so se gledalci pritoZevali, da »se

39


https://365.rtvslo.si/arhiv/porocila/175083884
https://365.rtvslo.si/arhiv/porocila/175083939
https://prvi.rtvslo.si/podkast/dogodki-in-odmevi/42/175083877

tako ni¢ vec ne govori«). Ker je bil naglas v Porocilih ob 17.00 in Zadnjih porocilih v sistemu
Dalet pravilno oznacen (Zavfsnica), sklepamo, da je Slo za lapsus lingue.

# ODGOVOR VARUHINJE Z MNENJEM

Oba odgovora kazeta na mozne tezave pri naglasevanju zemljepisnih imen, ki niso zajeta v
dostopnih leksikonih in drugih pripomockih. Kaze pa tudi na premajhno pozornost voditeljev TV
Slovenija do svojega dela, kjer se je kljub oznacenemu naglasu napaka istemu voditelju primerila
dvakrat, v Porocilih ob petih z naglasom na ¢rki i, in v Porocilih ob 22h z naglasom na ¢rki a. Na

Prvem programu Radia Slovenija je Zavr$nico napacno naglasila enkrat voditeljica oddaje
Dogodki in odmevi (na ¢rki a), medtem ko jo je napovedovalec v isti oddaji naglasil pravilno, na

¢rki r, prav tako voditelj oddaje Zrcalo dneva.

»Kaj pomeni dZzemati?«

Gledalka M. L. se je odzvala na oddajo Nedeljsko popoldne, ki je bila na sporedu 10. novembra;

zmotil jo je stavek, kjer voditelj rece: »A igrata kdaj skupaj, a vsaj dZzemata al kar koli?«.
Navajamo odziv:

»Kaj pomeni dZzemati? Nisem napisala prav, ampak foneti¢no. Mi prosim prevedete ta izraz v
materni jezik? Nedopustno, taka spakedranscina na nacionalki, v oddaji Nedeljsko popoldne z
Bernardo Zarn in JoZzetom RobeZnikom, to zadnjo nedeljo (op. a.: 10. 11. 2024).«

Zveseljem razlozimo, kaj pomeni 'dZzemati'. Izraz prihaja iz angleske glasbene terminologije: jam
session, ki oznacuje druzenje glasbenikov, ki se sestanejo z namenom, da bodo sproti sestavljali
improvizirane glasbene zasedbe ter igrali improvizirano glasbo. Zadeva se odvija predvsem v
jazz in blues, pa tudi rock Zanru, ponavadi pred manjSim Stevilom poslusalstva. Od tod torej
'poslovenjeni' izraz 'jam-ati', ki je slengovsko razsSirjen v dolocenih glasbeno in generacijsko
pogojenih skupinah in pomeni: druZenje z namenom glasbenega improviziranega ustvarjanja,
igranja brez not, sprotnega ustvarjanja nove glasbe, ob ¢emer ljudje uZivajo in se imajo lepo.
Vemo, tezko bi bilo vse to razloziti in nadomestiti z eno samo besedo, ki je gledalki (bila)
neznana. Hvala za opozorilo in razumevanje.

# ODGOVOR VARUHINJE Z MNENJEM

Slengovski izrazi naceloma na TV Slovenija niso zazeleni, razen v posebnih primerih in posebnih
zvrsteh. Nedeljsko popoldne je razvedrilna oddaja in ker je tokrat v njej nastopil tudi mlad
glasbenik, je uporaba pogojno primerna. Vsekakor pa bi bilo primerno, da bi voditelj besedo
pojasnil.

Gledalka se je odzvala:

»Najlepsa hvala, ker ste me tako lepo in natancno poucili. Soglasam pa z Vasim mnenjem, da bi
bilo mogoce tak izraz na kratko pojasniti oz. izbrati ustrezno slovensko besedo. Tako lepo je

40


https://365.rtvslo.si/arhiv/porocila/175083884
https://365.rtvslo.si/arhiv/porocila/175083939
https://prvi.rtvslo.si/podkast/dogodki-in-odmevi/42/175083877
https://prvi.rtvslo.si/podkast/zrcalo-dneva/101/175083937
https://365.rtvslo.si/arhiv/nedeljsko-popoldne/175085329

poslusati koga, ki govori v nasi prelepi slovenscini in uporabi tujko ali slengovski izraz le
iziemoma. Hvala se enkrat za trud in lepo pozdravljeni!«

»Nekateri voditelji in novinarji vedno bolj nemarno uporabljajo slovenski jezik«

Gledalec B. S. je v odzivu opozoril na »vedno bolj nemarno« uporabo slovenskega jezika in ob
tem nanizal nekaj primerov:

»Ze nekaj ¢asa opaZam, da nekateri voditelji oddaj ali pa novinarji prispevkov vedno bolj
nemarno uporabljajo slovenski jezik. Morda bo kdo rekel, da to ni tako pomembno, da se jezik
razvija, spreminja, uporaba slenga pri mladih ipd. Vendar to ni opravicilo, da na javni TV in radiu
(velia za oba medija) tisti, ki bi morali skrbeti za pravilno uporabo slovenskega jezika, tega
nemarno uporabljajo. To ni razvoj jezika, to je nemarna, malomarna uporaba jezika ali pa je to
iz neznanja, kar prav tako ni opravicljivo. To se na javni RTV SLO ne bi smelo dogajati.

Torej, najbolj je neprimerno:

- Nemarna uporaba glagola "moci", npr. namesto "sem moral" uporabijo "sem mogu", namesto
"bi moral" uporabijo "bi mogu" ipd.)

V zadnji oddaji Nedeljsko popoldne (op. a.: 17. 11. 2024) novinarka, ki dela intervju z glasbeno
skupino Joker out (v nadaljevanju pise, da je to novinarka Tjasa Platovsek) vprasa:

»Kaksno je bilo hiSno opravilo, ki ste ga mogl vsi upostevatin a ste ga.« Iz odgovorov je razvidno,
da je bilo misljeno "morali". Torej popolnoma napacen glagol z drugim pomenom. To ni niti stvar
narecja, ampak nemarnost, ki se zelo pogosto dogaja. Prav zaboli me v usesih, ko stalno
poslusam napacno rabo glagolov 'morati'in 'moci’.

- Ne vem, po kateri logiki so mnogi zaceli uporabljati izraz "ne moram" namesto "ne morem". Ni
mi jasno, od kje so to pobrali, ker tega do pred kratkim nisem nikjer slisal, zdaj pa pogosto. Ali
je to neznanje ali izumetnicenost. Popolnoma nesprejemljivo, da napacno uporabljajo oba
glagola, ki lahko popolnima spremenita pomen stavka, Ce ne bi vedel, kaj je govorec Zelel
povedati.

- Uporaba dvojine, ki jo je vedno manj. To je teZko tolerirati Ze pri pogovoru navadnih ljudi, kaj
sele pri profesionalnih govorcih.

Delno je to v redu, saj je prav, da se tudi narecja ohranjajo in slisijo, a pretirana uporaba
predvsem ljubljansc¢ine je podcenjevanje ostalih gledalcev. Pri tem prednjaci voditelj JoZe
RobezZnik v oddaji Nedeljsko popoldne, ki res pretirava in bi mu tega ne smeli dovoliti. Nismo vsi
"Liubljancani". Lahko mu je za vzor njegova sovoditeljica Bernarda Zarn, kjer se sligi narecje, a v
normalnih mejah.

- Popolnoma nepotrebna uporaba tujk namesto znanih in sicer normalno uporabljenih
slovenskih izrazov. Kot da bi s tem Zeleli izgledati bolj pametni. Na Zalost s tem pretiravajo tudi
tisti, ki se ukvarjajo s kulturo, saj bi morali na to biti Se posebej pozorni.

- Verjetno v reklamah uporaba slovenscine, slovni¢nih pravil in prisiliena uporaba slenga ni v vasi
pristojnosti, a javni medij bi moral tudi na tem podrocju skrbeti, da se slovenscina ne paci, kvari
in po nepotrebnem podlega komercialnemu vdiranju tujih jezikov v javno uporabo. Javni medij

41



takih reklam enostavno ne bi smel dovoliti. /.../ Reklam, ki jih omenjam, je veliko, treba je
pogledat le tiste, kjer prodajajo mobilne naprave (mladini, ki ima polno denarja?) in npr. zdr.
zavarovalnico Vzajemna idr., kjer mrgoli slengovskega izraZzanja. Vem, da ne more biti strogi
knjizni jezik, a pretiravanja je prevec. Javna televizija mora tudi vzgajati, pa Ceprav je to
komercialna reklama.

Se opravicujem, Ce to ni vasa naloga in prosim, ¢e na to opozorite tiste, ki so za to pristojni, saj
bo vasa beseda bolj zalegla kot beseda navadnega drZzavljana. Verjetno obstaja kaksna javna
institucija, ki je za te zadeve pristojna, mogoce tudi za slovenscino v javni rabi na splosno.
Potrebovali bi redno oddajo na to temo v gledanem terminu. Se bolj kot drugi vecji narodi, ker
moramo kot majhen narod Se bolj skrbeti za svoj jezik. Sicer ga kmalu ne bo vec.

Nisem jezikovni Cistun, nisem slavist; imam tehnicno izobrazbo, tudi jaz delam jezikovne napake,
a ¢e ne bomo zavestno in dosledno skrbeli za pravilno uporabo nasega jezika, bo pocasi zamrl.
Se opazili ne bomo oz. ne bodo (nasi potomci). Mi z zahodne meje imamo glede tega bolj sve?
zgodovinski spomin na to, kaj se lahko zgodi. «

ODGOVOR VARUHINJE

Iskreno se vam zahvaljujem za poslane pripombe in opozorila ter skrb za ohranjanje
slovenscine.

Glede pripomb na jezik sem tudi pravi naslov, preposljem jih pristojnim za jezik — jezikovnim
svetovalcem, lektorjem, urednikom ..., popisem v mesecnih in letnem porocilu, ki so dostopni
tukaj, o jezikovnih zdrsih opozarjam tudi na kolegijih direktorice Televizije in direktorja Radia
Slovenija.

Vse konkretne primere sem poslala pristojnim odgovornim urednikom Odgovorni urednik
Razvedrilnega programa TV Slovenija Mario Galunic se je za poslano Ze zahvalil in odgovoril, da
je vase pripombe poslal v vednost in ukrepanje uredniku oddaje.

Mnenji
»Mediji tudi vzgajate«

»Sem upokojenka, gledam razlicne oddaje, ne samo RTV. Sem vaska kulturnica, folkloristka,
uc¢im mlade ... Jezi me raba jezika pri napovedovalcih, ko recejo »Cao«, namesto »nasvidenje«.
Oddaje Nedeljsko popoldne: gospa Bernarda lepo govori, gospod JoZe pa ne. V Dobro jutro zelo
lepo govorijo vsi po vrsti. Uporaba narecij: naj bo, ne pa tujih. Mediji tudi vzgajate. Zato je prav,
da se otroci, ki vas spremljajo, naucijo lepega slovenskega jezika.« (l. P.)

»Nepoznavanje sklonov, nepravilno sklanjanje ...«

»Rada bi opozorila na nepoznavanje sklonov, na nepravilno sklanjanje, ki kar boli od Stevilnih
vasih novinarjev. Danes me je posebej zmotilo v Dnevniku ob 13.00, prispevek v Kranjski Gori;
novinarka Helena Ponudic ne zna sklanjati samostalnika mati in samostalnika dom. Pravi: »V
domu, ki ima svojo mati« (namesto mater) ali pa »Ima v lasti ve¢ kot 30 domovov« (namesto
domov). Glede na to, da sem slavistka in placnica RTV-prispevka, moram reci, da so vcasih bili
novinarji na nivoju, sedanji novinarji RTV-ja, razen redkih izjem, pa ne obvladajo osnov slovnice,

42


https://www.rtvslo.si/varuh/aktualno

da ne govorim, kako naglasujejo /.../ Zalostna sem, ¢e se spomnim Ajde Kalan, Colnika, Tréka ...
pa Se koga, in sedanje novinarske strukture.« (M. S.)

.  OGLASEVANJE

»Prikrito oglasevanje« v razvedrilnih oddajah?

Varuhinja je prejela dva odziva glede domnevnega »prikritega oglasevanja« v razvedrilnih
oddajah. Gledalka A. G. je napisala, da je zasledila »prikrito oglasevanje« v oddaji Nedeljsko
popoldne:

»Kako je moZno, da se na javni televiziji pojavlja prikrito oglasevanje v vasih oddajah - eklatanten
primer je oddaja Nedeljsko popoldne z nastavljenimi sokovi dolocene blagovne znamke,
obrnjenimi v kamero. Oddaja ni oznacena s crko P.«

Gre za promocijsko umescanje izdelkov, kar je v oddaji tudi primerno oznaceno (na sliki spodaj).
Tovrstno 'oglasevanje' je tudi zakonsko regulirano in vsa dolocila spostujemo. Del dohodkov
mora TV Slovenija za svoj program pridobiti tudi na trgu in to je konkretna posledica tega
dejstva. Hvala za razumevanije.

JOZE IN BERNARDA

# ODGOVOR VARUHINJE Z MNENJEM

Pojasnilu odgovornega urednika dodajam, da oglaSevanje v elektronskih medijih ureja Zakon o
avdiovizualnih medijskih storitvah, ki v 26. ¢lenu doloc¢a, na kakSen nacin je dovoljeno
promocijsko umescanje izdelkov:

(promocijsko umesc¢anije izdelkov)

(1) Promocijsko umescanje izdelkov je dovoljeno v vseh avdiovizualnih medijskih storitvah, razen
v otroskih, verskih in informativnih programskih vsebinah, kot so porocila in dnevnoinformativne
oddaje, ter v oddajah za zascito potrosnikov in svetovalnih oddajah.

(2) Promocijsko umescanje izdelkov, ki je v skladu s tem zakonom, se ne steje za prikrito
komercialno sporocilo.

(3) Prepovedano je promocijsko umescanje izdelkov, za katere velja prepoved oglasevanja
oziroma prepoved avdiovizualnih komercialnih sporocil v skladu s tem ali drugimi zakoni.

43


https://www.uradni-list.si/glasilo-uradni-list-rs/vsebina/2021-01-4156/#(promocijsko%C2%A0ume%C5%A1%C4%8Danje%C2%A0izdelkov)

(4) Programske vsebine, ki vsebujejo promocijsko umescanje izdelkov, morajo izpolnjevati
naslednje pogoje:

— promocijsko umescanje izdelkov ne vpliva na vsebino ali razvrstitev v sporedu televizijskega
programa ali na razvrstitev v katalogu medijskih storitev na zahtevo tako, da bi posegalo v
odgovornost in urednisko neodvisnost ponudnika avdiovizualne medijske storitve;

— s promocijskim umescanjem izdelkov se neposredno ne spodbuja nakupa ali najema izdelkov
ali storitev, zlasti ne s posebnim navajanjem teh izdelkov ali storitev z namenom promocije, ki
moti naraven potek vsebine;

— S promocijskim umescanjem izdelkov izdelkom ali storitvam se ne pripisuje pomena, ki ni
povezan s programsko vsebino in se jih vsebinsko neutemeljeno ne postavlja v ospredje;

— gledalca oziroma uporabnika se na promocijsko umescanje izdelka v programsko vsebino
jasno opozori z ustreznim vizualnim simbolom na zacetku, po morebitnih prekinitvah in na koncu
vsebine. Obveznost oznacevanja promocijske vsebine ne velja za programsko vsebino, ki je ni
niti ustvaril niti narocil ponudnik avdiovizualne medijske vsebine ali z njim povezana oseba.

Agencija za komunikacijska omreZja in storitve (AKOS); ki ima tudi vlogo nadzornega organa nad
spostovanjem tega zakona in se lahko obrnete nanjo, ¢e menite, da je krSen omenjeni zakon, v
Pojasnilih Pravil oglasevanja v elektronskih medijih, poglavje: Kako prepoznati promocijsko
umescen izdelek ali storitev?, Se podrobneje navaja:

»Oddaja, ki vsebuje promocijsko umescene izdelke in storitve, mora biti posebej oznacena. V
zgornjem levem ali desnem kotu zaslona mora biti dobro vidna crka »P« v krogu, in sicer v
trajanju 30 sekund na zacetku oddaje ter po vsaki prekinitvi oddaje ali filma z oglasi. Obveznost
oznacevanja velja zgolj za produkcijo domacih oddaj, serij in filmov, za kuplieno tujo ta
obveznost ne velja. Namen objave oznake »P« je seznaniti gledalca z informacijo, da vsebina
vsebuje izdelke in storitve, za umestitev katere je nekdo placal ali so bili pridobljeni brezplacno
za umestitev v oddajo kot produkcijski rekvizit ali nagrada. «

Ogledala sem si nekaj oddaj Nedeljsko popoldne, tudi oddajo Nedeljsko popoldne, ki je bila na

sporedu 24. 11. 2024, in preverila, kako je s spostovanjem navedenega zakona. Na zacetku

oddaje je bila v zgornjem desnem kotu zaslona 30 sekund vidna oznaka P, prav tako na koncu
oddaje, krajsi ¢as je bila vidna tudi ob prekinitvah z oglasi. Pri ogledu oddaje v Zivo in pri ogledu
oddaje za nazaj je oznaka P na zaslonu tudi po koncu vsake prekinitve z oglasi, ko se spet zacne
oddaja. V arhivu oddaje na spletni strani tukaj pa je arhivirana samo oddaja brez oglasnih
prekinitev, zato tudi vmesnih oznak ni, temvec sta samo 30-sekundni oznaki na zacetku in koncu
oddaje.

Iz navedenega ugotavljam, da gre v omenjeni oddaji za promocijsko umeséenje izdelkov, ki je
primerno oznaceno, zato ne drzi vasa trditev, da gre za prikrito oglasevanje, saj tocka 2 zgoraj
navedenega zakona pravi: »Promocijsko umescanje izdelkov, ki je v skladu s tem zakonom, se
ne steje za prikrito komercialno sporocilo. «

Iz ogleda oddaje lahko ugotovim tudi, da so bile spostovane tudi ostale dolocbe zakona glede
promocijskega umescanja izdelkov: izdelki oziroma blagovna znamka, ki jih navajate, niso v

44


https://www.rtvslo.si/rtv365/arhiv/175088897?s=tv
https://www.rtvslo.si/rtv365/arhiv/175088897?s=tv
https://www.rtvslo.si/rtv365/arhiv/175088897?s=tv

nicemer vplivali na vsebino oddaje, niti na njeno umestitev v spored, prav tako v oddaji ni bilo
neposrednega spodbujanja k nakupu izdelkov, izdelki tudi niso bili vsebinsko izpostavljeni.
Zato menim, da v primeru oddaje Nedeljsko popoldne RTV Slovenija ne izvaja prikritega
oglasevanja, temve¢ promocijsko umescanje izdelkov na nacin, ki je skladen z zakonskimi
dolocili.

Gledalec K. E. pa je napisal, da je zasledil »prikrito oglasevanje« v oddaji Ambienti, ki je bila na
sporedu 2. novembra:

»PritoZbo imam glede oddaje Ambienti, TVS1, 2. 11. 2024. V oddaji so predstavili manjso leseno
hiso. Po mojem mnenju je slo za nedovoljeno, prikrito oglasevanje proizvajalca. Oglasne vsebine
morajo biti po zakonu obvezno oznacene kot take. Morajo biti tudi placane, vkljucno z davkom,
sploh ker gre v tem primeru za nacionalno televizijo. Prosim vas za pojasnilo!

Oddajo spremljam Ze vrsto let. Dobra je in veliko prispeva k dvigu bivalne kulture v Sloveniji. Je
pa v zadnjem Casu opazen padec kvalitete.«

Oddaja, ki se vam zdi sporna, je nastala pod pokroviteljstvom Ministrstva za gospodarstvo,
turizem in Sport in ‘promovira’ uporabo slovenskega lesa:
https://365.rtvslo.si/arhiv/ambienti/175083567.

Gledalci so informirani o vklju¢enem 'promocijskem umescanju' z zakonsko doloceno oznako

ob zacetku in koncu oddaje:

lzvajalec hiS ne omeni imena podjetja, ki je graditelj hiSe. V prispevkih, ki so nastali pod
pokroviteljstvom ministrstva, so nastopajoCi podpisani le s funkcijo pri projektu in ne z
arhitekturnim birojem, podjetjem ipd.

Hvala za vase mnenje o kvaliteti projektov. Dejstvo pa je, da pri izbiri predstavljenih projektov
sodelujemo s profesorji Fakultete za arhitekturo, drugimi strokovnjaki, arhitekti in oblikovalci.
Seveda pa so okusi razlicni.

Varuhinja je gledalcu K. E. odgovorila enako kot gledalki A. G. (odgovor varuhinje zgoraj), da
oglasevanje v elektronskih medijih ureja Zakon o avdiovizualnih medijskih storitvah, ki v 26.
¢lenu doloca, na kaksen nacin je dovoljeno promocijsko umescanje izdelkov, poudarila, da ima
AKOS vlogo nadzornega organa in da se gledalec lahko obrne na agencijo, ¢e meni, da je bil
krsen omenjeni zakon, citirala pa je tudi del iz Pojasnil Pravil oglasevanja v elektronskih medijih.
Glede oddaje Ambienti je zapisala Se:

# ODGOVOR VARUHINJE Z MNENJEM
Oddaja Ambienti je imela na zacetku oddaje v zgornjem desnem kotu zaslona 30 sekund vidno
oznako P, prav tako na koncu oddaje, krajsi ¢as je bila vidna tudi ob prekinitvah z oglasi.

45


https://365.rtvslo.si/arhiv/ambienti/175083567
https://365.rtvslo.si/arhiv/ambienti/175083567

Iz navedenega ugotavljam, da v omenjeni oddaji ne gre za prikrito oglaSevanje, temvec za
promacijsko umescenje izdelkov, ki je primerno oznaceno.

Odzivno porocilo Urednistva za nove medije

Varuhinja je v mesecnem porocilu za oktober (Priloga 3, str. 56-61) zaradi nespostovanja

Zakona o medijih in Programskih standardov RTV Slovenija v primeru predstavljanja in
umescéanja oglasnega sporocila na spletni strani rtvslo.si Urednistvu za nove medije priporocila

razpravo o umescanju in oblikovanju oglasnih sporocil na spletno stran tako, da bodo bralci
oglasnega sporocila nedvoumno in jasno ter ves ¢as spremljanja ali branja oglasnega sporocila
vedeli, da berejo ali gledajo oglasno sporocilo in ne novinarske vsebine.

ODZIVNO POROCILO direktorice digitalnih vsebin RTV Slovenija Kaje Jakopi& na priporocilo

varuhinje

V MMC-ju smo podrobno preucili priporocilo varuhinje v zvezi s primerom pritozbe oglasnega
sporocila in vam poSiljam odziv.

Omenjen format oglasevanja smo uvedli v letosnjem letu, Slo je za poslovno odlocitev z
namenom povecanja oglasnih prihodkov, kot posledica nizanja sredstev in pricakovanj uprave
po visjih prihodkih iz naslova oglasevanja.

Menimo, da v primeru oglasnega sporocila oz. t. i. advertoriala ne gre za krsitve Programskih
standardov in Zakona o medijih, saj je oglasno sporocilo lo¢eno od ostalih vsebin, kot to
nalagajo standardi in zakon.

Samo lo¢enost oglasnega sporocila od ostalih uredniskih vsebin bomo Se dodatno locili s
spremembo odtenkov barv in oznacevanjem ob umestitvi na vstopni portal ter znotraj samega
sporocila. Omenjene spremembe bomo uvedli takoj, ko bodo pripravljene in tehni¢no
omogocene.

. TEHNICNE ZADEVE

Prvi dnevnik, 16. 11.: »Gre za Zaljiv odnos do gledalcev in do nastopajoce«

Gledalec I. M. je opozoril na govor v ozadju, ki je preglasil porocanje novinarke v Prvem
dnevniku, 16. novembra:

»Tokrat kar po "Solsko" izrekam grajo, ki jo prenesite uredniku Prvega dnevnika ob 13h, ki je bil
na sporedu v soboto, 16. 11. 24. Novinarko Nastjo Stopar, ki je porocala iz Maribora, ste
prikrajsali za dober nastop. Kako je lahko odgovorna oseba posnela novinarko z ozadjem
glasnega govora udeleZencev dogodka? Gre za Zaljiv odnos do gledalcev in do nastopajoce.«

Hvala za vaSo pozornost. Res je, Zal smo imeli tezave s tonom, ki so se pojavile ob javljanju. Pred
tem je bila, kot vedno, v izogib tezavam, opravljena tudi vaja, Zal je prislo do napake na terenu.
Se opravicujemo.

46


https://img.rtvslo.si/_files/2024/11/13/46_540182050481635340_mesecno-porocilo-oktober-2024.pdf
https://www.rtvslo.si/predstavitveni-oglas/zanesljivost-in-varnost-jedrske-energije-mit-ali-resnicnost/723152
https://365.rtvslo.si/arhiv/prvi-dnevnik/175087079
https://365.rtvslo.si/arhiv/prvi-dnevnik/175087079

# ODGOVOR VARUHINJE Z MNENJEM

Pri javljanju so zvoki iz ozadja res preglasili novinarko, katere javljanje je bilo Se komaj
razumljivo. Urednica je pojasnila, da je do neljube napake prislo kljub predhodni vaji in se zanjo
tudi opravicila.

Odzivno porocilo urednistva Informativnega programa TV Slovenija

Varuhinja je v mesecnem porocilu za oktober (str. 37-38) zaradi Stevilnih izpadov podnapisov v

dnevnoinformativnih oddajah, ki pomenijo tudi krsenje Programskih standardov in Poklicnih
meril, urednistvu Informativnega programa TV Slovenija priporocila, da skupaj s pristojnimi
sluzbami, ki skrbijo za izvedbo oddaj Informativnega programa, preveri moznosti za
ucinkovitejse odpravljanje tezav s podnapisi tujejezic¢nih govorcev.

ODZIVNO POROCILO urednice Urednistva dnevnoinformativnih oddaj TV Slovenija Mase

Tomazin Hladen na priporocilo varuhinje

Se opravicujemo za napake. Zaradi menjave sistema imamo s tem Se vedno tezave, Ceprav,
verjemite, poskuSsamo vse, da se to ne bi dogajalo. Tukaj ne gre za standarde ali malomarnost
in dvomim, da bodo pomagali kakrsnikoli pravilniki, ¢e nam zagode sistem.

Konkretno, 31. 10 je bilo tako, da se je urednik odlocil, da zamenja izjave iz ZDA, ker so bile
relevantnejse, prevod je bil pripravljen, niso pa pravocasno prisle ¢ez sistem. Naslednji dan so
uredniki dobili navodilo, da se takSnim hitrim spremembam raje odpovejo in ne tvegajo
zapletov s podnapisi.

DODATNO POJASNILO VARUHINJE GLEDALCU

O ponavljajocih se tezavah s podnapisi po uvedbi novega programsko-produkcijskega sistema
v Informativnem programu TV Slovenija je s predstavniki proizvajalca sistema v zacetku
novembra govorila predsednica Uprave RTV Slovenija Natalija Gorscak in dogovorili so se za
nekaj ukrepov, ki naj bi odpravili tezave s podnapisi.

IV. DOSTOPNOST IN PRILAGOJENI PROGRAM

Oddaja o parasportu Tempo, 22. 11., brez podnapisov in tolmacenja v znakovnem
jeziku

Varuhinja je po oddaji Tempo, ki je bila na sporedu 22. novembra in v kateri so gostili tudi gluho
olimpijko Iris Breganski, prejela odziv predsednika Medobcinskega drustva gluhih in naglusnih

za Gorenjsko Auris Kranj, poziv predsednika ob Mednarodnem dnevu invalidov pa je varuhinji
poslal tudi eden od gledalcev:

»V petek, 22. 11. 2024, popoldan je bila na sporedu oddaja Tempo, kjer je bila gostja tudi nasa
Clanica in uspesna Sportnica ter nenazadnje tudi gluha olimpijka Iris Breganski, ki je tudi

47


https://img.rtvslo.si/_files/2024/11/13/46_540182050481635340_mesecno-porocilo-oktober-2024.pdf

svetovna podprvakinja, Zal pa je bila predvajana oddaja brez podnapisov in brez tolmacenja v
znakovnem jeziku, kar je dejansko absurd brez primere.

Se popolnoma zavedam, da bo tudi tokratni odgovor RTV enak vsem dosedanjim pritoZbam
glede pomanjkljivega podnaslavljanja, ampak vseeno ponovno apeliram in pozivam vse

pristojne na RTV, da naj bodo vsaj oddaje z invalidsko vsebino dostopne vsem invalidom. « (B.
H.)

»V vednost ter obravnavo. »BliZa se 3. december, Mednarodni dan invalidov, ko tako kot vsako
leto opozarjamo druzbo, drzavo in vse ostale odlocevalce, da si invalidi Zelimo enakopravnosti,
dostopnosti, spostovanja, razumevanja in ¢loveskega dostojanstva.

Kot predsednik Medobcinskega drustva gluhih in naglusnih za Gorenjsko Auris Kranj sem seveda
vedno vesel in ponosen na vsakega c¢lana ali ¢lanico, ki se uspesno spopada z vsemi ovirami na
svoji Zivljenjski poti. Nasa clanica je tudi Iris Breganski, uspesna in nasa najboljSa gluha
sportnica, aktualna svetovna podprvakinja v atletiki, nosilka medalj z olimpijskih iger gluhih,
evropska mladinska prvakinja, prejemnica obcinskega priznanja mati¢ne obcine Radovljica in
letosnja prejemnica priznanja Olimpijskega komiteja Slovenije.

Njena uspesna pot je bila predstavljena tudi v oddaji Tempo na RTV Slovenija, ki sem si jo Zelel
tudi sam pogledati. In namesto Se veljega veselja in ponosa me je preplavila jeza, Zalost in
razocaranje, saj je bila oddaja o gluhi Sportnici brez podnapisov in brez tolmacenja v znakovnem
jeziku in prva reakcija je bila jezno pismo RTV Slovenija, da je tak$na nedostopnost absurd brez
primere.

Se toliko bolj sem bil jezen, ko sem dan kasneje prebral javno opravicilo gluhe $portnice gluhi
skupnosti zaradi nedostopnosti, pa Ceprav je sama osebno prosila avtorje oddaje, naj jo
opremijo s podnapisi.

Opravicila RTV Slovenija verjetno ne bomo docakali, bom pa verjetno delezen klasicnega
odgovora o pomanjkanju financnih sredstev, pa Ceprav je stroSek ene oddaje o mladi gluhi
sSportnici resnicno minoren v primerjavi s celotnim proracunom, se posebej zato, ker je bila
oddaja predhodno posneta in je bilo ¢asa za dostopnost s podnapisi in tolmacenjem dovolj,
tokrat enostavno ni bilo posluha niti dobre volje niti nobenega razumevanja do invalidske
problematike in za tako javno Slamparijo ni opravicila.

Ob Mednarodnem dnevu invalidov bomo verjetno spet deleZni leporecenja politikov,
funkcionarjev, varuhov in zagovornikov, Zal pa vse lepe besede in obljube ob taksnem
piSmeuhovskem odnosu do mladih invalidov povsem zbledijo in izgubijo pomen, ker to, da niti
invalidska oddaja ni dostopna vsem invalidom, ni samo absurd brez primere, ampak je tudi
skandal in sramota za socialno drZavo.

Cestitke in pohvale za pogum, srénost in vztrajnost si zasluZi edino nasa Iris. Bravo Iris, ne daj
se, mi smo ponosni nate.

B. H., predsednik AURIS Kranj« (F. G.)

Vprasanje, zakaj oddaje Tempo niso podnaslovljene, je varuhinji poslal tudi gledalec S. L. Ceprav
je njegov odziv prisel 1. decembra, ga objaviljamo v novembrskem porocilu:

48



»Zakaj nobena oddaja Tempo v arhivu MMC-ja ni podnaslovljena? Gre za oddaje na temo sporta
invalidov in menim, da bi bilo primerno, da bi bila dostopna tudi gluhim in naglusnim. V zadnji
oddaji Tempo (22. 11. 2024) je nastopila tudi gluha Sportnica Iris Breganski, a Zal ni
podnaslovov. «

Varuhinja je odzive na oddajo Tempo posredovala direktorici digitalnih vsebin RTV Slovenija Kaji
Jakopi¢, vodji Sluzbe za dostopnost programov Mateji Vodeb in vodji Oddelka za
podnaslavljanje za gluhe in naglusne v MMC-ju Aidi Ljubljanki¢. Ob tem je zapisala:

# & ODGOVOR VARUHINJE Z MNENJEM IN PRIPOROCILOM

V opisu oddaje piSe: »Tempo je oddaja o parasSportu, vsak mesec prinasa afirmativne
Zivljenjske/Sportne zgodbe o parasportnikih. S kamero spremljamo domaca in mednarodna
tekmovanja, v katerih se za najvisja mesta merijo tudi Slovenci. V prispevkih tudi o pomenu
Sporta za invalide. Prav Sport je tisti most socializacije, ki (mladim) invalidom izboljSuje kakovost
Zivljenja.«

Ker oddaja prinasa veliko vsebin, zanimivih za invalide, menim, da bi morala biti uvrs¢ena na
seznam oddaj, za katere se pripravljajo podnapisi za gluhe in naglusne, po moznosti pa tudi
znakovni jezik s tolmacem.

K temu RTV Slovenija med drugim zavezujejo:

1. Zakon o RTV Slovenija, ki v ¢lenu 4 med nalogami javne sluzbe prilagojene tehnike za gluhe
in naglusne navaja v posebni alineji:

»podpira razsirjanje programskih vsebin, namenjenih gluhim ter slepim, v njim prilagojenih
tehnikah«;

2. Programski standardi RTV Slovenija med vrednotami javnega medija v tocki 5 med drugim
navajajo:

»Posebno pozornost namenja registriranim verskim skupnostim, ljudem z invalidnostmi in
drugim ranljivim druzbenim skupinam«,

v poglavju lll pa med naceli in nalogami delovanja v interesu javnosti in izpolnjevanja
upravicenih pri¢akovanj javnosti:

»vkljucevanje vsebin s podrocja pravic in Zivljenja ljudi z invalidnostmi v vse vrste medijske
produkcije, zagotavljanje dostopnosti vsebin in spodbujanje ustvarjalnega Zivljenja«.

Zato priporo¢am Sluzbi za dostopnost in Sluzbi za podnaslavljanje v MMC-ju, da preuci moznosti
za uvrstitev oddaje Tempo na seznam oddaj, za katere se redno zagotavljajo podnapisi za gluhe
in naglusne in po moZnosti tudi znakovni jezik s tolmacem.

Na nepodnaslavljanje oddaje Tempo je varuhinja opozorila tudi na seji Programskega odbora
za invalide RTV Slovenija v novembru. Pristojni so pojasnili, da oddajo pripravlja Zveza za Sport
invalidov Slovenije — Slovenski paralimpijski komite, od koder bi morali, tak je bil dogovor,
ustvarjalci oddaje dostavljati besedilo za podnapise na RTV Slovenija.

49



ODZIVNO POROCILO vodje Oddelka za podnaslavljanje za gluhe in nagluéne v MMC-ju Aide

Ljubljanki¢ na priporocilo varuhinje

Z ustvarjalci oddaje Tempo smo dogovorjeni, da nam posljejo vse tekste za oddajo. Naslednja
oddaja je na sporedu 20. decembra in ¢e bodo dostavili celoten material, tako, kot smo se
dogovorili, bo opremljena s podnapisi. V nasprotnem primeru pa Zal ne, tako da je vse odvisno
od ustvarjalcev oddaje Tempo.

Odziv predsednika Medobcinskega drustva gluhih in naglusnih za Gorenjsko Auris Kranj, B. H.:

»Hvala za pojasnilo, osebno me res veseli, da napredujemo. Oddaja Tempo je bila potem
naknadno objavljena s podnapisi, kar je tudi nasa gluha sportnica objavila na svojem Facebook
profilu, nase drustvo z menoj osebno vred pa tudi s komentarjem, da so sedaj na voljo tudi
podnapisi.«

»Verjamem, da bi lahko bile vse pogovorne oddaje na voljo s podnapisi«

Gledalko S. G. je zanimalo, katere oddaje, namenjene gluhim in naglusnim gledalcem, so na
voljo s podnapisi:

»Na RTV Slovenija je moZno s podnapisi gledati dolocene pogovorne oddaje (Dnevnik), vendar
ne vseh. Zanima me, kaksne so pravice gluhih oziroma naglusnih gledalcev, saj verjamem, da bi
lahko bile vse pogovorne oddaje na voljo s podnapisi, morda tudi z zamikom. «

Oddaje s podnapisi za gluhe so v sporedu oznacene z znakom [=], na teletekst strani 777 je vsak
dan sproti celoten seznam podnaslovljenih oddaj. Mesec¢no je podnaslovljenih oddaj vec¢ kot
tiso¢, na letni ravni ve¢ kot 14 tisoC, v obseg vzamemo prav vsa urednistva, kar pravzaprav
pomeni, da je velika vecina oddaj opremljena s podnapisi.

Zakaj nimajo vse oddaje podnapisov? Naj Se enkrat opomnim, da smo Zal omejeni tako
kadrovsko kot s finanénimi sredstvi, a kljub temu vsako leto povecujemo delez podnaslovljenih
oddaj.

So pa sedaj dolocene oddaje na voljo tudi s samodejno ustvarjenimi podnapisi, to bo v sporedu
oznaceno z znakom [s=], zaCeli smo v Cetrtek, 5. 12., in sicer je bila Tar¢a v Zivo prvi¢ opremljena
s samodejno ustvarjenimi podnapisi.

Lahko samo Se dodam glede vprasanja, koliko pogovornih oddaj ima podnapise ob premiernem
predvajanju. Odgovor je: po zacetku uporabe razpoznavalnika govora imajo zdaj vse pogovorne
oddaje ob premiernem predvajanju podnapise. Tudi ob ponovitvah.

ODGOVOR VARUHINJE
Nekaj informacij in seznam oddaj, ki so dostopne s podnapisi, je dostopnih na strani
rtvslo.si/dostopno, na dnu strani so tudi navodila.

50


https://www.rtvslo.si/dostopno/podnapisi

Vodja sluzbe za dostopnost programov RTV Slovenija Mateja Vodeb pa je posredovala povezavo
na sporocilo za javnost https://www.rtvslo.si/rtv/za-medije/sporocila-za-javnost/rtv-slovenija-

nadgrajuje-storitev-podnaslavljanja-za-gluhe-in-naglusne/729658, v katerem je veliko

informacij o podnapisih.

Iz sporocila je razvidno, da je RTV Slovenija uvedla podnapise, ki omogocajo spremljanje TV-
vsebin osebam z okvaro sluha, pred nekaj vec kot dvajsetimi leti. Na leto z vnaprej pripravljenimi
podnapisi, ki so tudi jezikovno urejeni in pregledani, podnaslovi ve¢ kot 14 tiso¢ oddaj v
slovenskem jeziku. V zadnjem casu pa testno uvaja tudi samodejno podnaslavljanje z
avtomatskim razpoznavalnikom govora. Prva oddaja, kjer so bili testno na voljo samodejno
ustvarjeni podnapisi, je bila Dobro jutro, lani so na tak nacin podnaslavljali razlicne vsebine ob
poplavah, sedaj pa bodo z nadgradnjo storitve s samodejnimi podnapisi v Zivo na voljo tudi
oddaje Tar¢a, Marcel, Dnevna soba in nekatere druge oddaje TV SLO 1. Postopoma se bo
storitev Sirila Se na druge programe.

V sporedu so z znakom [=] oznalene oddaje, pri katerih so na voljo vnaprej pripravljeni
podnapisi, ki so tudi jezikovno urejeni in pregledani. Z znakom [s=] pa oddaje, pri katerih so na
voljo samodejno ustvarjeni podnapisi, ki jih bodo zagotavljali z aplikacijo za avtomatsko
razpoznavo slovenskega govora, zato pri njih lahko prihaja do napak.

Podnapisi so dostopni prek Teleteksta. Na strani 771 so na voljo podnapisi za TV SLO 1, na strani
772 za TV SLO 2 in na strani 773 za TV SLO 3.

Na spletnem mestu RTV 365, v mobilnih in TV-aplikacijah se podnapise vklopi s klikom na simbol
(=] ali [s=].

Vec informacij o tehniki podnaslavljanja dobite TUKAJ.

RTV Slovenija je zavezana povecevanju dostopnosti vsebin za vse gledalce, zlasti za tiste z
razlicnimi oviranostmi. Prav samodejno podnaslavljanje omogoca dostopnost vecjega Stevila
oddaj, so pa taksni podnapisi slabsi od klasi¢nih podnapisov, ki jih pripravijo in pregledajo
novinarji in lektorji. Podnapisi, izdelani s samodejnim podnaslavljanjem, nastajajo s pomocjo
avtomatiziranih sistemov in so rezultat racunalniskega algoritma, ki temelji na obdelavi jezika
in strojnem ucenju. S¢asoma se podnapisi izboljSujejo, kljub temu pa prihaja do napak.
Prepricana pa sem, da boste uporabniki to sprejeli z razumevanjem, saj vam to kljub napakam
omogoca spremljanje programov TV Slovenija socasno s sliSe¢imi gledalci.

Varuhinja ves ¢as opozarjam na pomen povecevanja vsebin, dostopnih tudi za gluhe in naglusne
Ze ob premiernem predvajanju in sem vesela vsakega napredka. Bom pa vsekakor na to
opozarjala Se naprej.

V. VARUHINJA

»Cigav varuh, ¢igavih pravic«?

Uporabnik V. V., ki zaradi pogostega brisanja komentarjev s strani administratorjev MMC-ja
veckrat izrazi svoje nestrinjanje, je tokrat varuhinji ocital, da ne varuje njegovih pravic:

51


https://www.rtvslo.si/rtv/za-medije/sporocila-za-javnost/rtv-slovenija-nadgrajuje-storitev-podnaslavljanja-za-gluhe-in-naglusne/729658
https://www.rtvslo.si/rtv/za-medije/sporocila-za-javnost/rtv-slovenija-nadgrajuje-storitev-podnaslavljanja-za-gluhe-in-naglusne/729658
https://www.rtvslo.si/tv/spored/tvs1/2024-12-05
https://365.rtvslo.si/
https://www.rtvslo.si/dostopno/o-tehniki-podnapisov/506556

»Postavljam vam povsem resno vprasanje: cigav varuh ste v resnici in ¢igave oz. katere pravice
naj bi varovali? Iz dosedanjih imam vtis, da zgolj "varujete pravice" vasih zaposlenih, da se ne
drzijo meril in pravil, ki ste si jih sami dolocili. Vasi uporabniki (poslusalci in gledalci), pa imamo
zgolj dolZnost v tisini brez pripomb redno mesecno placevati RTV —"prispevek' in /.../ Cisto vse,
kar nam servirate, ter povsem brez kriticnega razmisleka Zeleti Se ve¢ pomij. Zal ob vsem tem
ugotavljam, da ste ena Zalostna sramota svojemu poslanstvu, tako RTV kot ustanova, kot tudi
"varuh" kot funkcija. Za visek pa z novim letom pricakujete, da vas bomo "uporabniki" z
najvecjim veseljem nagradili s Se visjo mesecno dajatvijo, za kaj - da boste za ves prezir nad
kritiko in nestrinjanjem Se bolje placani?

Upam, da ne zahtevam prevec, toda poskusite se zamisliti, kako bi se pocutili vi, ko bi bili leta
neprostovoljno prisilieni v nekaj, od ¢esar v zameno dobite zgolj ignoriranje, nerazumevanje,
prezir in jasno sporocilo: "Tvoja edina pravica in dolZnost je, da nam das svoj prisluZen denar.
Tvoje mnenje ne §teje. Resnica? Briga nas, pisemo za tistega, ki vec placa.” Zalost in sramota. «

ODGOVOR VARUHINJE

Vase mnenje sem prebrala, do njega imate pravico. V primerih, ko sem presojala utemeljenost
izbrisa komentarja (tudi pri drugih komentatorjih), sem vecinoma ugotovila, da so moderatoriji
pri umiku spostovali pravila komentiranja. Tudi ¢e preberete komentarje pod enim besedilom,
lahko hitro opazite, da so mnenja zelo razli¢na, torej Ze to ne potrjuje teze, da brisejo mnenja,
ki jim niso po volji (ker potem enega dela mnenj ne bi bilo).

Pregled izbrisanih komentarjev tudi kaze, da jih je najve¢ umaknjenih zato, ker se ne nanasajo
na vsebino besedila, ne pa zaradi drugacnega mnenja. Zato menim, da spletna stran rtvslo.si
pod komentarji omogoca izrazanje zelo Siroke palete mnenj. Res pa je, da moderatorji skrbijo
za to, da umaknejo Zaljive in nespostljive, tiste, ki so izven teme in ki krsijo druga pravila. To je
njihova naloga.

Mnenje gledalcev, poslusalcev in bralcev je dobrodoslo, ne nazadnje jih tudi varuhinja zelo
veliko objavim vsak mesec v mesecnem porocilu. Objavim tudi kritike. V primerih pritozb na
program opravim strokovno presojo spostovanja zakona, programskih standardov in poklicnih
meril in ¢e ugotovim krsitve ali odmike, zapisem krsiteljem priporocila za ukrepanje. Vsak mesec
ugotovim kar nekaj krsitev, kar pomeni, da nisem »varuhinja pravic zaposlenih«, da krsijo lastna
pravila. Vsa ta porocila obravnava tudi Svet RTV Slovenija, ki lahko na tej podlagi naloZi upravi
Se dodatne ukrepe.

Vsak mesec obravnavam okrog 200 odzivov obcinstva, zato ne drzi, da mora obcinstvo le
placevati in ne sme nicesar reci. Porocila o mojem delu so objavljena na spletni srani varuhinje.

VI. SPLOSNO

Pohvala programom TV Slovenija in izboru glasbe na Prvem

»Kar nekaj ¢asa vam nisem pisala. Ponavadi sem bila kriticna, saj je bil nivo TV-programov pod
prejsnjim vodstvom nizek. Danes poslusam kritike opozicije o nizki gledanosti programov RTV,
zato se oglasam. Nivo je visji, novinarji so profesionalni in zasluZite si pohvalo. Ponovno sem

52


https://www.rtvslo.si/varuh/aktualno

vasa redna gledalka in poslusalka. Bi pa ob tem Se pohvalila izbor glasbe na Prvem programu
radia. Vztrajajte!« (K. P.)

53



STATISTIKA

Naziv OE NOVEMBER 2024 | OKTOBER 2024 NOVEMBER 2023
PPE TELEVIZIJA SLOVENIJA

SKUPAJ 90 71 58
Informativni program 68 60 37
Kulturno umetniski program 5 3 3
Razvedrilni program 3 3 11
Sportni program 2 1 0
Program plus 0 0 0
TV Koper 1 0 0
TV Maribor 1 0 1
Ostalo 10 4 6
PPE RADIO SLOVENIJA

SKUPAJ 12 8 7
Radio Prvi 8 4 6
Val 202 3 2 0
Ars 0 0 0
Radio Koper 0 0 0
Radio Maribor 1 1 0
Radio Si 0 0 0
Ostalo 0 1 1
RTV - PROGRAMI ZA NARODNI SKUPNOSTI

SKUPAJ 0 0 0
TV Capodistria 0 0 0
Radio Capodistria 0 0 0
TV studio Lendava 0 0 0
Pomurski madzarski radio (MMR) 0 0 0
PPE MMC

SKUPAJ 23 31 37
Novinarske vsebine 10 7 11
Uporabniske vsebine 10 23 25
Storitve 3 1 1
RTV SLOVENIJA

SKUPAJ 54 77 257
Jezikovna kultura 13 10 6
Oglasevanje 3 7 3
Dostopnost in prilagojeni programi 3 3 2
RTV-prispevek 2 3 3
Tehni¢ne zadeve 2 10 2
RTV SLO - splosno 4 5 184
Svet RTV Slovenija 0 0 0
Varuhinja 2 1 3
Ostalo 0 3
Zavrnjena obravnava 25 37 51
VS| ODZIVI 179 187 359

54




Statistika po vrsti odziva

SKUPAJ 179
Pritozba 56
Mnenje 81
Vprasanje 10
Pohvala 4
Pobuda 3
Zavrnjeno 25

SKUPAJ 179
Elektronska posta 122
Spletni obrazec 25
Pismo 2
Telefon 30

Pobuda
2%

Pohvala

"\

%
Pritozba
Vprasanje 31%
6%

Mnenje

45%

Telefon

17%

Elektronska

obrazec posta
14% 68%

55



