
  

TA DOKUMENT JE IZBOR ODZIVOV JAVNOSTI, KI NASLAVLJAJO VARUHA PRAVIC GLEDALCEV IN 
POSLUŠALCEV IN JE NAMENJEN ZA OBVEŠČANJE UREDNIKOV OZIROMA UREDNIŠTEV RTV SLOVENIJE 
TER SEZNANJANJE OBČINSTVA Z OBRAVNAVO NJIHOVIH ODZIVOV. VSEBINE ALI DELOV VSEBIN NI 
DOVOLJENO UPORABLJATI V NOBENEM DRUGEM KONTEKSTU. 
 

MESEČNO POROČILO O ODZIVIH OBČINSTVA 

JUNIJ 2022 
Povzetek odzivov in odgovorov z izbranimi poudarki, mnenja in priporočila, statistika 

 

 

Objava na spletnem naslovu www.rtvslo.si/varuh: 19. 8. 2022 

Končna redakcija: 19. 8. 2022 

Pripravili: Marica Uršič Zupan in Katja Karlin Musulin 

 

 

Poudarki v odzivih in odgovorih ter mnenja in priporočila za junij 2022 
 

Junij je bil prvi mesec v letu 2022, ko je število odzivov uporabnikov RTV Slovenija spet padlo 

na številke, običajne za pretekla leta. Skupno se je pri varuhinji nabralo 214 odzivov, kar je za 

tretjino manj kot maja, a še vedno dvakrat toliko kot junija 2021, ko jih je bilo 117. 

Medtem ko so v večini zadnjih mesecev izstopali odzivi na Televizijo Slovenija, je bilo junija teh 

le dobra tretjina, 83. Med njimi je spet prevladoval Informativni program (43), kjer pa so bili 

odzivi precej razpršeni. Največ, 12, jih je bilo na novo oddajo Panorama, kjer so bile v ospredju 

pohvale, gledalci pa so spraševali tudi, ali smejo voditelji nastopati v oglasih in zakaj oddaja nima 

podnapisov za gluhe in naglušne. 

Na Športni program TV Slovenija so prišle prve kritike, ker ni prenašal košarkarske tekme 

državne reprezentance iz Stožic, a glavnina teh odzivov s poročilom varuhinje bo v julijskem 

poročilu. 

Najštevilčnejši sklop odzivov (27) je bil na junijsko stavko novinarjev, pri čemer je največ 

gledalcev na dan stavke pogrešalo oddajo Tednik, nekateri so se jezili, ker so bile na TV Slovenija 

krajše vse informativne oddaje, nekaterim je bilo to celo všeč, tretji so se obregnili ob 

pristranskost poročanja o stavki.  

Nekaj odzivov je bilo tudi na napovedano krčenje dopisniške mreže v tujini, o čemer je varuhinja 

pripravila podrobno poročilo z vsemi predvidenimi spremembami. Ugotovila je namreč, da so 

se gledalci in gledalke odzivali na nepopolne in celo pristranske informacije. 

 

  

http://www.rtvslo.si/varuh


2 
 

Kazalo vsebine 
TELEVIZIJA SLOVENIJA ............................................................................................................................. 4 

 INFORMATIVNI PROGRAM ...................................................................................................... 4 

Obljubljenega Studia City pa ni ....................................................................................................... 4 

Panorama: nezdružljivost vodenja informativnih oddaj in nastopanja v oglasih............................ 5 

Pohvalno in kritično o oddaji Panorama ......................................................................................... 6 

Kako je novinar lahko isti dan v Poročilih na TV Slovenija in v Gazi? .............................................. 7 

Intervju: katere vire je uporabila avtorica? ..................................................................................... 7 

Odmevi: neomemba smrti Kajetana Gantarja in pripomba na voditelja ........................................ 8 

Poročanje o uglednih gostih na pogrebu Borisa Pahorja .............................................................. 11 

Sme varuhinja mediju naložiti objavo popravka? ......................................................................... 11 

Parlamentarni program (TV SLO 3) – preveč ponovitev ................................................................ 13 

Pohvali oddaji Intervju, kritike Areni in Dnevniku, mnenja in pobuda .......................................... 13 

 KULTURNI IN UMETNIŠKI PROGRAM .................................................................................... 16 

Je pitje tekočin v oddaji Krompir, ki je namenjena mladim, primerno? ....................................... 16 

Pohvala oddaji o arhitekturi Istre .................................................................................................. 17 

 RAZVEDRILNI PROGRAM ....................................................................................................... 17 

Dobro jutro: ali se najstarejša vinska trta na svetu ne stara? ....................................................... 17 

Gostovanje ministrice v oddaji Dobro jutro .................................................................................. 19 

Kje je oddaja Kaj dogaja? ............................................................................................................... 20 

Pohvala oddaji Kaj dogaja? ............................................................................................................ 20 

 ŠPORTNI PROGRAM ............................................................................................................... 20 

Zakaj TV Slovenija ne predvaja tekem slovenske košarkarske reprezentance? – 1. del ............... 20 

 SPLOŠNO ................................................................................................................................ 21 

O državni proslavi in o TV Slovenija ............................................................................................... 21 

Pismo Društva za zedinjen svet - mnenja, pobude in zahteve po uravnoteženem poročanju ..... 22 

RADIO SLOVENIJA .................................................................................................................................. 23 

 RADIO PRVI ............................................................................................................................ 23 

Danes do trinajstih: Merila za obravnavo predsedniških kandidatk in kandidatov ...................... 23 

Vremenska napoved: Zakaj ni bilo podatkov za Slovenj Gradec? ................................................. 24 

 VAL 202 .................................................................................................................................. 25 

Vroči mikrofon: bo oddaji o fašizmu sledila oddaja z drugega pola? ............................................ 25 

MMC ...................................................................................................................................................... 26 

 NOVINARSKE VSEBINE ........................................................................................................... 26 

Zakaj ni prenosa novinarske konference o strategiji proti covidu? .............................................. 26 

Ureditev tematske spletne strani in več novic o aktualni problematiki ........................................ 26 

 UPORABNIŠKE VSEBINE ......................................................................................................... 27 

Komentiranje na spletnem mestu rtvslo.si ................................................................................... 27 



3 
 

 STORITVE ............................................................................................................................... 28 

Kako poiščem oddajo na spletnem portalu RTV 365? ................................................................... 28 

Ogled TV vsebin prek TV portala in na TV aplikaciji ...................................................................... 29 

RTV SLOVENIJA ...................................................................................................................................... 29 

 JEZIKOVNA KULTURA ............................................................................................................. 29 

Se naslovi filmov lahko ''izgubijo'' s prevodom? ........................................................................... 29 

 OGLAŠEVANJE ........................................................................................................................ 30 

Preveč oglasov med Dirko po Sloveniji .......................................................................................... 30 

 DOSTOPNOST IN PRILAGOJENI PROGRAM ............................................................................ 31 

Dnevnik in oddaja o Borisu Pahorju brez zvočnih oziroma branih podnapisov ............................ 31 

Panorama: zakaj ni podnapisov za gluhe in naglušne? ................................................................. 32 

 RTV-PRISPEVEK ...................................................................................................................... 33 

 VARUHINJA ............................................................................................................................ 33 

Sodi med pristojnosti Varuha tudi zaposlovanje? ......................................................................... 33 

 PROGRAMSKI SVET ................................................................................................................ 33 

 SPLOŠNO ................................................................................................................................ 34 

Stavka – nadaljevanje .................................................................................................................... 34 

Proti ukinjanju dopisništev v tujini ................................................................................................ 37 

Nezadovoljstvo glede poročanja v informativnih programih RTV Slovenija ................................. 39 

Ničelna toleranca do napadov na novinarje RTV Slovenija ........................................................... 40 

(Ne)spoštljivo komuniciranje na družbenih omrežjih ................................................................... 41 

PRILOGE ................................................................................................................................................. 42 

Priloga 1: Pismo Društva za zedinjen svet ..................................................................................... 42 

Priloga 2: Poročilo o spremembah dopisniške mreže RTV Slovenija v tujini ................................. 43 

STATISTIKA ............................................................................................................................................. 50 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  



4 
 

TELEVIZIJA SLOVENIJA 

 INFORMATIVNI PROGRAM 

Obljubljenega Studia City pa ni 

V mesecu juniju so se odzivi gledalcev glede oddaje Studio City umirili, nekaj pa jih je vendarle 

'spomnilo', da je bilo na majski seji Programskega sveta RTV Slovenija zagotovljeno, da bo 

oddaja 30. maja spet na sporedu. V odzivih so izrazili nezadovoljstvo in protest. 

»V mesecu maju je bilo dano zagotovilo vodstva RTV Slovenija, da bo od 30. 5. 2022 

naprej spet na sporedu oddaja Studio City, vendar te oddaje še do današnjega dne ni. 

Za nadaljevanje oddaje Studio City je bila podpisana peticija z več kot 45.000 podpisi ter 

danes je Inštitut 8. marec uredništvu oddaje Studio City predal še 22.000 podpisov. 

Studio City je ena od oddaj, ki je zelo gledana in dobro sprejeta pri gledalcih. V vmesnem 

času je RTV ukinila še več dobro sprejetih oddaj. Zraven tega pa je RTV Slovenija ob 20.00 

uvedla oddajo Panorama, ki je slabo gledana. Ko primerjam oddaje na RTV Slovenija in 

Hrvaški radioteleviziji, opažam, da ima HRT veliko boljši program kot RTV Slovenija. 

Vodstvo RTV Slovenija še sedaj ne vidi, da je RTV namenjena gledalcem Republike 

Slovenije, ki vsak mesec plačajo mesečno RTV naročnino v višini 12,75 EUR. Zaradi vsega 

navedenega protestiram in prosim, da se vrnejo vse oddaje, ki so bile ukinjene.« (A. V.) 

»V vašem odgovoru je bilo navedeno, da bo Studio City na sporedu 30. maja (res pa ni 

napisana letnica?). Tako vam je bilo zagotovljeno na seji Programskega sveta RTV 

Slovenija. Torej to ne drži in kakšne bodo sankcije za zavajanje javnosti? Prav tako ne 

drži trditev, da bo TV Slovenija letos izvedla vse oddaje, načrtovane v Programsko-

produkcijskem načrtu (PPN) za leto 2022, ker če oddaje na sporedu ni, PPN za leto 2022 

ne bo izveden. Kdaj se bodo vaše zapisane informacije uresničile in kakšne bodo 

posledice odgovornih za vaše zavajanje nas gledalcev?« (A. N.) 

Varuhinja je pojasnila:  

»Res je bilo na seji Programskega sveta 20. maja 2022 napovedano, da bo Studio City 

spet na sporedu 30. maja 2022. To sem povzela v odgovoru na vaše vprašanje.  

Pristojnosti varuhinje so glede izvajanja PPN omejene. Pred sejo 20. maja, na kateri, kot 

so napovedali na eni seji pred njo, naj bi sporočili odločitev o nadaljevanju oddaje, sem 

posredovala odgovorni urednici informativnega programa TV Slovenija in generalnemu 

direktorju, ki začasno opravlja tudi naloge direktorja TV Slovenija, povzetek vseh 

pripomb gledalcev glede oddaje, kar sem vam tudi sporočila.  

Na zahtevo treh članov Programskega sveta je na današnjo sejo (op. a.: 20. junija) 

uvrščena tudi točka »Razprava o oddaji Studio City«, s podobnimi vprašanji in pomisleki, 

kot jih navajate tudi vi. Sejo lahko spremljate v živo prek spletne strani rtvslo.si.« 



5 
 

Panorama: nezdružljivost vodenja informativnih oddaj in nastopanja v oglasih 

Gledalki sta videli voditelja informativne oddaje Panorama tudi v oglasih oziroma kot 

promotorja blagovnih znamk, zato sta se z vprašanjem, ali ni to prepovedano, obrnili na 

varuhinjo.  

»Novinarka Liza Praprotnik je po novem voditeljica Info programa. Vodi Panoramo. 

Hkrati, ko jo gledamo kot voditeljico info oddaje, jo gledamo tudi v oglasu. Razumljivo 

je, da se vsi, ki poznamo pravila, zgražamo, ker oglasi in news ne grejo skupaj! Panorama 

pa je točno to: news. Šla sem tudi na vašo internetno stran in našla pravila. Tam piše, da 

uredniki, novinarji in voditelji oddaj na RTV Slovenija ne smejo nastopati v oglasih in 

promocijskih prispevkih, niti sodelovati pri snovanju teh z ustvarjalci (oglasnimi in PR-

agencijami) oglasnih in promocijskih vsebin.« (M. S.) 

 

»Ker spremljam večinoma vse oddaje Informativnega programa TV Slovenija, sem v 

zadnjem obdobju začela spremljati tudi oddajo Panorama. V ponedeljek me je nekaj 

stvari zmotilo, zato bi vas prosila za pojasnilo. Oddajo je vodil David Urankar, ki ga na 

družbenih omrežjih in TV oglasih spremljam kot promotorja različnih blagovnih znamk 

/…/ Ali Pravilnik o poklicnih standardih novinarjem in voditeljem oddaj ne prepoveduje 

nastopanja v oglasnih vsebinah?« (T. M.) 

 

Varuhinja je glede opozoril, povezanih z nastopanjem voditeljev v oglasnih sporočilih, 

gledalkama pritrdila, da Pravilnik o poklicnih standardih in načelih novinarske etika v programih 

RTV Slovenija res ne dovoljuje voditeljem informativnih oddaj, da bi nastopali v oglasih. Zato se 

je obrnila na odgovorno urednico Informativnega programa TV Slovenija Jadranko Rebernik, ki 

je odgovorila:  

 

»Imeli smo dogovor, da vse voditelje opozori vodja projekta dr. Valentin Areh. Ti oglasi 

so bili posneti morda že prej, ugibam, na njihovo objavo nimamo vpliva. Voditelje bom 

še enkrat opozorila.« 

 

Odzval se je tudi vodja projekta Panorama Valentin Areh: 

»Vsi oglasi Davida Urankarja in Lize Praprotnik so bili posneti, še preden sta oba postala 

voditelja Panorame. Reklama za /…/, v kateri nastopa Liza Praprotnik, je bila posneta 

aprila 2021.« 

Ob odgovorih pristojnih je varuhinja dodala:  

»Iz odgovorov sklepam, da se uredniki zavedajo nezdružljivosti vodenja informativnih 

oddaj in nastopanja v oglasih in da so bili to res le še zadnji ostanki oglasov, posnetih še 

pred začetkom oddajanja Panorame. Prav tako iz odgovora sklepam, da po prevzemu 

vodenja oddaje ne sodelujeta več v oglasnih sporočilih. Bom pa kot varuhinja v prihodnje 



6 
 

skrbno spremljala, ali se pravilo nezdružljivosti spoštuje, ker je to eden od temeljev 

kredibilnosti informativnih oddaj.« 

Pohvalno in kritično o oddaji Panorama 

V sedmih pisnih in enem telefonskem odzivu so gledalke in gledalci pohvalili oddajo Panorama 

in njene voditelje. Nekaj pohval: 

 

»Pišem vam e-pošto s podporo novi informativni oddaji Panorama, ki se mi zdi dodana 

vrednost v vašem RTV programu. Informacije so podane jasno in z dodano vrednostjo 

pogleda novinarja, ki gleda širše in jasno, večkrat tudi z "druge strani" /…/« (M. H.) 

 

»Oddajo odlično pripravljajo in vodijo mladi novinarji, ki jih do zdaj nisva zasledila, veseli 

naju, da je tako dobra ekipa dobila priložnost ustvarjati res zanimivo oddajo. Všeč nama 

je, da so aktualna dnevna dogajanja predstavljena objektivno, brez nepotrebnih 

komentarjev voditeljev. Prav tako nama je všeč, da so določene teme predstavljene bolj 

podrobno in dodatno pojasnjene s strani strokovnjakov. Ekipi Panorame želiva, da na 

začeti poti vztraja in ji želiva uspešno delo.« (T. in G. L.) 

 

»Rad bi pohvalil oddajo Panorama, ki prinaša nov pogled na novice predvsem s pozitivne 

strani, saj v teh težkih časih ta optimizem nujno potrebujemo.« (H. J.) 

 

»Oddaja je zelo dobra, korektna, uravnotežena. Čutiti je pozitivno energijo mlade ekipe 

ustvarjalcev. Kot gledalec, ki ne vidim, pa bi rad še posebej poudaril in pohvalil, da mi je 

bilo izredno všeč, saj se je voditelj že na začetku predstavil in v nadaljevanju predstavil 

tudi vse sodelavke in sodelavce, ki so nastopali v oddaji.« (V. V.) 

 

Kritično se je na oddajo Panorama odzval gledalec A. P.: 

»Tisti, ki smo vezani samo na sprejem prek antene in nam zadostujejo programi, ki so 

neplačljivi, smo do sedaj z naročnino na RTV imeli na razpolago poleg 1. programa TV 

/…/ še 2. program TV, ki je počasi dobival podobo programa z mnogimi zanimivostmi iz 

narave, tehnike, raziskovanj, potovanj, skratka nekaj, kar nas je popeljalo stran od 

aktualnih problemov. Sedaj ste s Panoramo, ki premleva to, kar že vemo iz poročil 

prvega programa, odvzeli termin, ki je najbolj primeren za take zanimive oddaje. To se 

verjetno dogaja zaradi "uravnovešene" uredniške politike, ki nam na 2. programu jemlje 

čas večerne sprostitve in pere možgane z alternativnim videnjem stvari, ki da ga nikakor 

ne smemo spregledati. /…/.« 

Varuhinja se je gledalcem zahvalila in jim sporočila, da je njihova mnenja brez osebnih podatkov 

posredovala odgovorni urednici Informativnega programa in vodji projekta Panorama. 



7 
 

Kako je novinar lahko isti dan v Poročilih na TV Slovenija in v Gazi? 

Gledalko T. M. je zmotilo, ker je voditelja Nejca Krevsa isti dan videla v Poročilih ob 17. uri na 

TV SLO 1, v oddaji Panorama pa se je javljal iz Gaze. 

»Je bilo to istega dne posneto? Če ni bilo - kdaj je bilo in zakaj to ni bilo povedano? In 

še: v delu o Ukrajini se je voditelj pogovarjal z vojaškim analitikom iz Kijeva, 

Volodimirjem Runcem. Gospoda sem želela najti na Twitterju, kjer sem ugotovila, da je 

pravzaprav novinar tuje komercialne televizije. Zakaj ga je voditelj poimenoval vojaški 

analitik? In zakaj je imel v rokah mikrofon RTV Slovenija? Imate trenutno v Kijevu 

novinarja, ali je bilo tudi to posneto takrat, ko ste imeli tam g. Areha ali ga. Švegl? Če ja, 

kdaj je bilo to posneto in zakaj tudi tega voditelj ni sporočil gledalcem? Milo rečeno se 

počutim zavedeno in ne vem, če naj tej oddaji sploh kaj verjamem.« 

Varuhinja je vprašanje gledalke naslovila na Valentina Areha, vodjo projekta Panorama, ki je 

odgovoril:  

»Pred prispevkom Nejca Krevsa je bilo jasno povedano, da je Gazo obiskal, in ne, da je 

trenutno v Gazi. Volodimir Runec je eden najbolj znanih ukrajinskih vojaških analitikov 

in zaposlen na komercialni ukrajinski televiziji. Zakaj je imel v rokah mikrofon RTV, je 

popolnoma nepomembno.« 

Dodatno pojasnilo varuhinje z MNENJEM:  

»Menim, da je pojasnilo o V. Runcu je ustrezno. Glede novinarja Krevsa pa ugotavljam, 

da je voditelj pred prispevkom sicer povedal, da je »Gazo obiskal novinar N. Krevs,«, 

vendar je v prispevku novinar gledalce pozdravil »Lepo pozdravljeni iz tega obmejnega 

dela …«, kot da bi nas od tam pozdravljal v živo. Glede na to, da je istega dne nastopil 

tudi v Poročilih in da torej ni bil istega dne v Gazi, bi morali to v Panorami ustrezneje 

pojasniti – najmanj z dodatkom »pred dnevi/tednom dni?« v napovedi prispevka – ali 

pa se odreči uvodnemu delu prispevka.« 

Intervju: katere vire je uporabila avtorica? 

Gledalec M. J. je voditeljici oddaje Intervju (12. junija na TV SLO 1), v kateri je gostila  

mednarodno uveljavljenega poslovneža in svetovalca dr. Andreja Vizjaka, očital zavajanje in 

manipulacijo: 

»Novinarka Vida Petrovčič je v včerajšnjem Intervjuju ponovno manipulirala in podtikala. 

Večkrat je namreč ponovila, kako so ljudje prestrašeni zaradi napovedi nove vlade o 

domnevnem zvišanju davkov. Ta domnevni strah pred novimi davki in kako podjetniki 

selijo podjetja v tujino, izhaja predvsem iz neverodostojnih objav na tviterju in podobnih 

virov. In na take neverodostojne in nepreverjene vire se sklicuje ga. Petrovčič /…/ 

Novinarka torej namerno zavaja, podtika in manipulira.« 

Varuhinja je gledalčeve pomisleke posredovala avtorici oddaje Vidi Petrovčič, ki je odgovorila z 

natančno in podrobno navedbo virov, ki jih je uporabila za oddajo. Tu jih zgolj na kratko 

naštejemo:   



8 
 

➢ TV SLO, oddaja Tarča, 19. 5. 2022 

➢ Prvi, Studio ob 17.00, 25. 5. 2022 in 9. 6. 2022 

➢ časnik Domovina, Branko Meh, OPZ, 16. 5. 2022 

➢ Anton Kobal, direktor transportnega in logističnega podjetja Codognotto 

➢ dr. Aleš Štrancar, direktor in lastnik Biaseparations d. o. o. 

➢ POP TV, oddaja Ena na ena: intervju z Jocom Pečečnikom, 11. 6. 2022 itd. 

Ob tem je avtorica še zapisala:  

»Gre za netočne in žaljive obtožbe. Na tviterju se ne udejstvujem in mi ne služi kot vir. 

Netočen je očitek M. J., da sem v volilni oddaji navrgla laž, da naj bi nova vlada obdavčila 

nepremičnine, ki jih ni mogoče posesati na hitro. Ta neresna in smešna prispodoba je 

krožila v javnosti v predvolilnih soočenjih in kot tako – smešno in neresno, sem jo tudi 

omenila, ne pa kot resen predlog.«  

Varuhinja je celoten odgovor avtorice posredovala gledalcu in ob tem napisala MNENJE:  

 

»Po pregledu oddaje ugotavljam, da so odgovori avtorice utemeljeni, njeni viri 

kredibilni, vaši očitki pa v resnici večinoma podtikanja brez realne osnove in konkretnih 

utemeljitev. 

Zato vas pozivam, da se v prihodnje obračate name z utemeljenimi očitki. Kot varuhinja 

pravic gledalcev zagovarjam stališče, da lahko varujem vaše pravice tudi tako, da 

obenem varujem profesionalno delo ustvarjalcev RTV vsebin in njihovo integriteto. 

Neutemeljeni očitki pa to integriteto rušijo.« 

Odmevi: neomemba smrti Kajetana Gantarja in pripomba na voditelja 

Gledalka D. E. je izrazila ogorčenje zaradi neomembe smrti Kajetana Gantarja v Odmevih.  

»Velikan uma, razumnik, akademik, pisatelj, domoljub, Prešernov nagrajenec, poslednji 

slovenski erudite ... ob njegovem odhodu niti besede v Odmevnih. Zelo površno. In 

žalostno.« 

 

Varuhinja  je odgovorila:  

 

»Ob smrti uglednega akademika Kajetana Gantarja je TV Slovenija objavila obširen in 

celovit prispevek avtorice Alenke Zor Simoniti v Dnevniku. Ogledate si ga lahko tukaj: 

https://www.rtvslo.si/rtv365/arhiv/174881242?s=tv.  

V Odmevih, se strinjam z vami, bi lahko objavili kratko vest o tej veliki izgubi. Uredništvu 

bom posredovala vašo pripombo (brez vaših osebnih podatkov).« 

 

Dodala je še MNENJE:  

»Sporočanje novic o smrti pomembnih članov družbe ni avtomatizem, temveč je 

podvrženo uredniški presoji o pomenu družbenega prispevka umrlega. Z umestitvijo 

https://www.rtvslo.si/rtv365/arhiv/174881242?s=tv


9 
 

novice v oddajo, izbiro žanra in avtorja prispevka pa uredništvo izkaže tudi spoštovanje 

do umrlega in njegovega prispevka za splošno dobro. V primeru smrti Kajetana Gantarja 

se je uredništvo dnevnoinformativnih oddaj TV Slovenija odzvalo hitro in primerno v 

osrednji informativni oddaji TV Dnevnik. V njem je vest o tem nadgradilo s poglobljenim 

nekrologom, za katerega je zelo hitro angažiralo novinarko drugega uredništva, ki se že 

desetletja ukvarja s književnostjo in humanistiko in je zato na TV Slovenija za to področje 

najbolj kompetentna. Neprimerna pa je bila odločitev uredništva, da dogodka ne omeni 

v Odmevih. Čeprav so Odmevi namenjeni ozadju in analizam dnevnih in drugih 

dogodkov in pojavov, so namenjeni tudi kratkemu pregledu dnevnih novic, ki so jih 

gledalci čez dan zamudili ali spregledali. In novica o smrti Kajetana Gantarja je bila tako 

pomembna, da bi v Odmevih morala najti nekaj sekund časa.« 

 

Gledalec B. L. se je pritožil nad neprofesionalnostjo voditelja oddaje Odmevi 2. junija 2022:  

 

»Včeraj sem gledal Odmeve, ki jih je vodil elitni novinar RTV g. Bergant. Razumem, da 

novinarji stavkajo, med drugim tudi niso zadovoljni s Programskim svetom. Vendar, da 

mora cenjeni g. Bergant za svoj aktivizem uporabiti tudi smrt g. Geze Erniše za obračun 

s Programskim svetom, se mi ne zdi higienično. Povedal je namreč, kako bi bilo lepo, če 

bi sedeli v Programskem svetu tako kvalitetni ljudje, kot je bil Geza. (med vrsticami 

povedano, danes so samo nekvalitetni). No, po mojem mnenju spet zdrs g. Berganta, ki 

ne zna ločiti profesionalizem novinarja, z njegovo sindikalno gorečnostjo, ki je sicer 

legitimna, ni pa legitimno, da za svoj sindikalni aktivizem uporablja top oddajo Odmeve. 

Kot gledalca RTV me to moti.« 

Varuhinja je gledalcu poslala odgovor voditelja Odmevov Igorja E. Berganta, ki je osvetlil tudi 

različne vloge voditeljev informativnih oddaj:  

»Pripomba gledalca se očitno navezuje na mojo odpoved po spominskem prispevku o 

g. Erniši, ki je bil objavljen v zadnjem delu Odmevov 02.06.2022. 

Glasila se je takole: 

'Z gospodom Ernišo sem imel več let čast skupaj guliti klop v programskem svetu 

Radiotelevizije Slovenija. Bil je odličen svetnik, če bi bilo več takih, bi bil RTV Slovenija 

boljši. Bil je človek, kakršnega je za zgled postavljal Martin Luter. Človek, ki je služil 

ljudem, tistim hvaležnim in enako onim, ki se ne zahvaljujejo.' 

Glede na to, da je bil škof evangeličanske cerkve, sem – vsekakor tudi na temelju osebne 

izkušnje – uporabil eno izmed temeljnih mislih utemeljitelja reformirane 

(evangeličanske) misli Martina Luthra, ki se v izvirniku glasi takole: ''Den Menschen 

dienen, den dankbaren sowohl wie auch denen, die uns nicht danken - das ist ein Mann.“ 

Po mojih izkušnjah z g. Ernišo prav to najbolj zaznamuje njegovo dolgoletno delo v 

Programskem svetu RTV Slovenija, ki v spominskem prispevku (kar seveda ni napaka 

avtorja) ni bilo omenjeno. 



10 
 

Prepričan sem, da je moja odpoved povsem v skladu s poročevalskimi standardi ter 

dovolj razumljiva, da je ni treba po vsej sili »brati med vrsticami«, še manj pa 

negativistično interpretirati. 

Če pritožnika zanima, mu pošiljam še povzetek teoretične podlage za utemeljitev, zakaj 

smo voditeljice/voditelji oddaj tipa Odmevi lahko včasih tudi osebni (in hkrati s tem ne 

nujno ne prekoračimo meje profesionalnosti): vloga voditelja televizijskih informativnih 

oddaj se je v zadnjih desetletjih precej spremenila, pri čemer je tudi v Evropi (in 

posledično tudi pri nas) prevladal pristop t.i. anchormana kot antipod t.i. spikerja, se 

pravi bralke/bralca poročil (ki občasno zastavlja tudi vprašanja morebitnim 

sogovornikom v praviloma zelo kratkih pogovorih). S tem v zvezi je nemška avtorica 

Marianne Wulff-Nienhüser že leta 1982 v strokovnem učbeniku »Nachrichten im 

Fernsehen / Poročila na televiziji«, ki je eno temeljnih (zahodno)nemških del na 

področju teorije televizijskega poročanja, na strani 73 med drugim opisala razliko med 

t.i spikerjem (Sprecherjem) in t.i. anchormanom (tudi v nemščini so sprejeli ta izraz). 

Med drugim je zapisala, da je vloga »anchormana« bistveno odstopa od spikerjeve. 

Slednji nima druge naloge, kot da prebere sporočila, ki jih obdelajo v uredništvu, prav 

tako pa mu ni dovoljeno s poudarki, obrazno mimiko, kretnjami ali podobnim 

opredeljevati novic. Spikerji morajo biti nevtralni, neosebni in čim bolj neopazni. Vloga 

anchormana pa je, tako M. Wulff-Nienhüser, v osnovi drugačna, precej bolj osebna in, 

če hočete, opazna. Seveda ni primerno, da bi voditelji (ne več tako) novega kova 

prepogosto podajali osebne komentarje oziroma stališča. Vendar je v (daljših) pogovorih 

bolj osebnostno pogojen (ne-spikerski) odziv na besede sogovornic in sogovornikov ne 

le profesionalno dopusten, pač pa je sestavni del vloge, ki jo igramo. Enako gvelja tudi 

za odzive na teme, ki so predstavljene v prispevkih. Seveda pa so opredelitve spikerja in 

anchormana medtem postale manj ostre. Medtem ko se izhodiščna zasnova pristopa 

pri voditeljicah in voditeljih TV Dnevnika in Slovenske kronike precej nagiba k spikerstvu 

(ima pa tudi elemente anchormanstva, čeprav so pogovori z gosti redkejši in zelo kratki), 

so izhodišča pri Odmevih precej bolj izrazita v drugo smer. 

Prav zato že daljši pogovori z več kot le enim ali dvema vprašanjema v informativni 

oddaji praviloma izražajo različne novinarske pristope ter tudi osebnostne lastnosti 

novinarjev. Povedano drugače – različni anchormani (oz. v primeru Odmevov dve 

anchorwomanki) imamo z istimi sogovorniki praviloma drugačne intervjuje. Pomembno 

pa je, da gledalkam in gledalcem omogočimo dovolj raznolikih izhodišč za ustvarjanje 

lastnega mnenja. Mimogrede, tudi dovtipi, s katerimi poskušam poživiti oz. ponuditi 

dodaten poudarek temu, kar je izrekel sogovornik (ali je bilo v primeru g. Erniše 

predstavljeno v prispevku), so del dopustnih tehnik, s katerimi želimo občinstvo dodatno 

motivirati k razmisleku. 

Povsem za konec pa še popravek napačne informacije: pritožnik mi očita nekakšen 

aktivizem in domnevno sindikalno gorečnost. Prvič: sploh nisem član nobenega 

sindikata, aktivno zavzemanje za politično neodvisnost RTV Slovenija kot ustanove ter 

avtonomnost pri poročanju pa je sestavni del našega novinarskega poslanstva (in ne kak 



11 
 

aktivizem, še najmanj pa politično motiviran). Cilj pa je prav v tem, da – v nasprotju z na 

srečo minulimi časi – našemu občinstvu nikoli ne bi bilo več treba »brati med vrsticami«, 

novinarkam in novinarjem pa ne na tak medvrstični način sporočati pomembnih 

informacij.« 

Poročanje o uglednih gostih na pogrebu Borisa Pahorja  

Gledalka D. P. je opazila, da se je poročanje TV Slovenija in Primorskega dnevnika glede uglednih 

gostov, ki so se udeležili pogreba Borisa Pahorja, razhajalo. 

»G. Sancin /Primorski dnevnik/ poroča, da na pogrebu Borisa Pahorja ni bilo nobenega 

vidnega italijanskega politika. Niti nobenega župana okoliških občin, Slovenijo pa naj bi 

zastopali 3 politiki. TV Slo govori o prisotnosti italijanskih in slovenskih politikov na 

pogrebu. Vizualno gradivo pa kaže, da je bilo tam nekaj sto ljudi. Kdo ima prav? Upam, 

da nacionalna TV.« 

Odgovor varuhinje z MNENJEM:  

»Res je, kot pišete, da se je poročanje Primorskega dnevnika in TV Slovenija (v Poročilih 

ob 17. uri) glede uglednih gostov na pogrebu Borisa Pahorja razlikovalo. Kot je razvidno 

iz slike TV Slovenija v poročilih ob 17. uri, so Slovenijo zastopali trije ministri (minister za 

Slovence v zamejstvu in po svetu Matej Arčon, ministrica za kulturo Asta Vrečko in 

ministrica za notranje zadeve Tatjana Bobnar). Drugih vidnih politikov sama nisem 

videla. To sicer ne pomeni, da jih res ni bilo (saj v nekaj posnetkih gledalci nismo videli 

vseh), a novinarji Primorskega dnevnika zagotovo poznajo vidne italijanske politike in bi 

to zapisali. Zato je navedba TV Slovenija verjetno napačna. Vendar kljub temu ne 

ocenjujem, da gre za hudo napako. Upoštevati moramo namreč širši kontekst poročanja 

Primorskega dnevnika in TV Slovenija. Primorski dnevnik je izpostavil pozornost, ki jo je 

izkazala Italija tudi s tem, kdo od vidnih politikov se je (oziroma ni) udeležil pogreba, kar 

je pomembno z italijanskega dnevnega notranjepolitičnega vidika (in zato za bralce 

Primorskega dnevnika). TV Slovenija pa je poudarila pozornost Pahorju v daljši časovni 

perspektivi, skozi izjavi senatorke Tatjane Rojc in pesnika Miroslava Košute. Kar je za 

gledalce TV Slovenija vsekakor bolj razumljivo in pomembno. Kljub temu upam, da so 

bili v drugih informativnih oddajah ob pogrebu natančnejši. Ob žalni slovesnost, ki je bila 

nekaj dni prej in so se je udeležili tudi italijanski in tržaški politiki (tržaški prefekt, župan 

Trsta), je tudi TV Slovenija poročala natančno in korektno.« 

Sme varuhinja mediju naložiti objavo popravka? 

Dve gledalki sta se obrnili na varuhinjo s pritožbami glede objavljenih prispevkov in zahtev po 

objavi popravkov.  

 

L. K. Ž. iz Civilne iniciative Gibanje za Divačo se je pritožila glede poročanja o 

deinstitucionalizaciji Doma na Krasu in preseljevanju njihovih varovancev v urbano okolje v 

Primorski in Slovenski kroniki.  



12 
 

»Novinarka ponovno navaja neresnična dejstva, da CI Gibanje za Divačo nasprotuje 

priseljevanju varovancev Zavoda na Krasu v bivalne enote v Divači. S poudarjanjem 

strahu in nenavajanjem dejanske problematike pri izvajanju projekta 

"Deinstitucionalizacija Doma na Krasu" - neobveščanje, nesodelovanje s krajani, 

spreminjanje projekta in povečevanje števila enot v Divači kljub nasprotovanju stroke, 

netransparenstnosti, otežkočanju do pridobivanja informacij javnega značaja s strani 

Zavoda ipd. ustvarja zmotno mnenje, da so krajani Divače ksenofobni.« 

 

Odgovor varuhinje:  

»Prebrala sem prilogo in ugotovila, da zaradi objavljenega prispevka zahtevate objavo 

popravka. Skladno z Zakonom o medijih pa je za reševanje teh zahtevkov pristojen 

odgovorni urednik medija, v katerem je sporna vsebina objavljena. Varuhinja pravic 

gledalcev lahko presoja samo, ali so objavljene vsebine skladne z Zakonom o RTV 

Slovenija in s Poklicnimi merili in načeli novinarske etike v programih RTV Slovenija. 

Lahko presoja tudi, ali so objavljene vsebine resnične ali ne, ne more pa mediju naložiti 

objave popravka. To pristojnost ima samo odgovorni urednik. Po Zakonu o medijih je 

pravica do popravka tudi sodno varovana.  

 

Zato vam predlagam, da svoj zahtevek naslovite neposredno na odgovorno urednico 

Informativnega programa TV Slovenija. Varuhinja sem namreč zavezana zaupnosti, zato 

vaših podatkov ne smem posredovati tretjim osebam.« 

 

Gledalka Š. F. pa je v odzivu napisala:  

»Predsednik Kučan je odgovorni urednici informativnih programov TVS Jadranki 

Rebernik pred časom poslal popravek s prošnjo za objavo. Prošnjo je poslal prek svojega 

elektronskega naslova (25. 4. 2022), a je urednica objavo pisno zavrnila, ker zahtevek ni 

imel lastnoročnega podpisa. Na drugi zahtevek z dne 26. 4. 2022 je zavrnitev objave 

utemeljila z argumentom, češ da je popravek vnesel vsebinsko nov argument, ki v 

popravek ne sodi. Njegova tretja prošnja za objavo popravka taiste neresnične trditve, 

objavljene ob drugi priložnosti, v oddaji Intervju z dne 15. 5. 2022, pa je ostala brez 

odgovora. Zahtevke predsednika Kučana pripenjam. 

Gre za vsebinsko zelo kratek predsednikov popravek. V vseh treh prošnjah za objavo je 

zanikal navedbo novinarskega komentatorja Bernarda Nežmaha, da naj bi se v času pred 

volitvami Milan Kučan sestal s predstavniki Koalicije ustavnega loka in predsednikom 

Gibanja Svobode. Bernard Nežmah je navedbo o omenjenem sestanku v oddaji Intervju 

dopolnil z razmislekom o tezi, kako politiko v Sloveniji vodi en človek iz ozadja, v oddaji 

Volilna nedelja 24. 4. 2022 pa je ugotavljal, da sestanek pove, kako so omenjene stranke 

vodene od zunaj. 

Na vas se obračam s prošnjo za informacijo, ali je bil popravek Milana Kučana z dne 18. 

5. 2022 morda objavljen v kateri od oddaj TVS oziroma na spletni strani MMC. Za 

odgovor prosim tudi, v kolikor gre za uredniško odločitev, da popravka ne objavi. Zanima 



13 
 

me namreč, zakaj. Tudi če popravek ni bil napisan v formatu, ki bi ustrezal uredniškim 

kriterijem, bi po mojem uredništvo moralo biti zainteresirano za objavo nasprotnih 

dejstev, ne pa, da pristaja na laži ali na njih celo vztraja z zavrnitvami popravka. 

Navsezadnje ima na voljo niz možnosti, kako popraviti napačno informacijo tudi mimo 

popravkov. Predpostavka je seveda, da ga vodi profesionalizem.« 

 

Varuhinja je odgovorila:  

»Pravico do popravka ureja Zakon o medijih, kjer je tudi natančno navedeno, da je pravi 

naslov za oddajo zahtevka za popravek odgovorni uredniki medija, na katerega se 

popravek nanaša. Če pritožnik meni, da je odgovorni urednik zahtevek neutemeljeno 

zavrnil, ima možnost pritožbe na sodišču. Ker je torej ta pravica zakonsko dobro 

varovana in vključuje tudi sodno varstvo, se kot varuhinja pravic gledalcev, ki teh 

pristojnosti nimam, z njo praviloma ne ukvarjam, temveč pritožnike le napotim na 

zakonsko predvideno pot. Če bi takšen zahtevek sprejela v obravnavo, bi pritožnike 

lahko odvrnila od mnogo bolje varovane poti. 

 

Ker iz sonaslovnikov vidim, da ste zahtevek naslovili na pravi naslov, odgovorno urednico 

Informativnega programa TV Slovenija, verjamem, da ste ali boste vse uspešno rešili.« 

Parlamentarni program (TV SLO 3) – preveč ponovitev  

Gledalec D. Č. je po telefonu izrazil nezadovoljstvo nad ponovitvami na TV SLO 3, kjer so bili na 

sporedu stari posnetki sej parlamenta in odborov.  

 

Varuhinja je gledalcu odgovorila, da v času, ko ni sej Državnega zbora, na TV SLO 3 predvajajo 

stare posnetke sej. Obljubila mu je še, da se bo pozanimala, ali je možno na Parlamentarnem 

programu predvajati tudi druge vsebine. 

Pohvali oddaji Intervju, kritike Areni in Dnevniku, mnenja in pobuda 

Oddaja Intervju je bila deležna dveh pohval.  

 

»Želim pohvaliti novinarko Ksenijo Horvat za (kot vedno) čudovit, kvaliteten, poglobljen 

in zanimiv intervju z Gregorjem Golobičem v nedeljo, 19. 6. 2022.« (M. F.) 

 

»Zahvaljujem se za včerajšnjo oddajo prvega programa Intervju dr. Možine z dr. 

Dežmanom. Pričakujem še več podobnih pogovornih oddaj na vaši TV.« (P. K.) 

 

Gledalec V. Š. je pohvalil oddajo Arena in njenega voditelja. Gledalec D. Š. pa je v odzivu izrazil 

nezadovoljstvo glede voditelja oddaje Arena. 

 



14 
 

»Oglašam se zaradi "pranja možganov" v sinočnji oddaji Arena (26. 6. 2022 ob 20-ih), ki 

jo je vodil gospod Pirkovič in v omalovažujočem, če ne v sovražnem tonu govoril o 

sedanji vladi in Gibanju Svoboda. Razumem, da je svoboda govora vsem zajamčena, 

vendar bi od javnega medija, kot je RTV, pričakoval, da v tovrstne oddaje voditelj povabi 

obe strani /…/ Odločno protestiram, da na javnem mediju, ki ga plačujemo vsi, 

dopuščajo takšno ravnanje.« 

 

Ton govora voditelja je zmotil gledalko M., ki je to sporočila v telefonskem odzivu.  

 

O vsebini Dnevnika se je kritično razpisala gledalka O. G: 

 

»Osupla nad ukinitvijo oddaj Globus, Točka preloma, Politično s Tanjo Gobec, Studio City 

… vam želim zaupati nezadovoljstvo s skoraj edino oddajo, ki sem jo in jo še vedno redno 

gledam in jo je vaša hiša brutalno oklestila - TV Dnevnik na prvem programu TVSLO. 

Že tretje leto so razmere posebne zaradi koronavirusa in letos še posebej zaradi vojne v 

Ukrajini ter domačega notranjepolitičnega dogajanja in povsem na mestu je, da so v 

Dnevniku te teme prednostne in poglobljene. Vendar v letošnjem letu kaže, da je vse 

drugo prenehalo obstajati. Dobivamo kratke novice sicer odličnih poročevalcev iz Bruslja 

in ZDA, občasno kaj malega iz Avstrije in Velike Britanije. Iz sosednje Italije letos skoraj 

ni novic. Tudi iz Hrvaške ne, razen o številu dopustnikov iz Slovenije /…/ Življenje in ljudje 

v Rusiji še vedno obstajajo, pa prispevkov Vlaste Jeseničnik ni več, čeprav menim, da bi 

imela o življenju tam veliko več povedati, kot nam je povedala zadnja kratka novica iz 

Rusije o odprtju verige hitre prehrane (rtvslo mmc) /…/ 

V vaši zgibanki so pod naslovom Naloge RTV Slovenija le-te opredeljene: "informira o 

kulturnih, političnih, zgodovinskih, športnih, družbenih in ekonomskih dogodkih doma 

in po svetu". Kje je torej preostali svet v osrednji informativni oddaji? 

Na spletu je TV Dnevnik opredeljen: "osrednja informativna oddaja TV Slovenija'' /…/ 

Učinkovitost res pojmujemo različno, vendar način podaje informacij zagotovo ni 

učinkovit /…/ 

Podajanje dogodkov bo učinkovito, če bo celovito in smiselno podano v logičnih sklopih. 

Kakor sta dobro zasnovana Šport in Kultura. Ker ste se zavestno odločili TV Dnevnik 

skrajšati, ste nas zavestno prikrajšali za informacije. In potem jih iščemo na tujih 

programih, kar niža gledanost TV SLO, pa za to nismo krivi gledalci /…/« 

 

Varuhinja se je gledalki zahvalila za poglobljen zapis in, med drugim, odgovorila:  

 

»Vaše pripombe bom povzela v mesečnem poročilu za junij in bodo, upam, slišane. Tudi 

v luči priprav novega Programsko-produkcijskega načrta (PPN) za leto 2023, ki so že v 

teku, med katerimi bodo, upam, pristojni analizirali tudi učinke ukinjenih oddaj, ki jih 

navajate. Te (Globus, Točka preloma, Politično s Tanjo Gobec) so bile ukinjene s PPN za 

leto 2022, Studio City pa za zdaj uradno (še) ni ukinjen, jeseni naj bi se nadaljeval. PPN 



15 
 

za 2022 je predvidel tudi selitev nekaterih vsebin iz ukinjenih oddaj v dvourni 

informativno-zabavni pas na TV Slovenija 2, vendar je ta zaživel kasneje, kot je bilo 

načrtovano v PPN, in samo v polovični dolžini. Nekaj svetovnih dogodkov, zlasti iz 

Ukrajine, pa tudi iz Italije in nekaterih drugih držav, je sicer našlo prostor v Panorami, 

prav tako prinaša oddaja nekaj vsebin iz Slovenije.  

To pa ne spremeni dejstva, ki ga navajate, da je PPN za leto 2022 skrajšal Dnevnik, ki ste 

ga radi gledali. Lani je bil Dnevnik po PPN dolg 26 minut, v praksi pa je bil, kot piše v PPN, 

dolg večinoma 29 minut med delovniki in 15 minut ob sobotah in nedeljah. PPN za leto 

2022 je Dnevnik predvidel za vse dni v tednu v dolžini 20 minut, ker pomeni, da je bil 

med tednom krajši za 9 minut, ob vikendih pa daljši za 5 minut. Ker je bilo na tako 

skrajšan Dnevnik kar precej pripomb gledalcev, pa tudi Programskega sveta, je vodstvo 

TV Slovenija (potem ko je to potrdil Programski svet) maja podaljšalo Dnevnik na 23 

minut. Kljub temu je skupna dolžina Dnevnika letos še vedno nekoliko krajša kot lani. Ne 

pa tako zelo, da bi v njem morali bistveno oklestiti novice iz sveta. Ta vtis je morda bolj 

posledica dogajanja po svetu, ki ima vsako leto svoja težišča. Letos je največ pozornosti 

deležna vojna v Ukrajini (njej je Informativni program TV Slovenija v marcu namenil 

dodatni programski časa z oddajo Odmevi plus), kar precej različnega dogajanja je 

vezanega na ZDA (trenutno tudi v povezavi s Kitajsko in Tajvanom), precej je bilo poročil 

o suši v Italiji, dogajanju na Balkanu … Bolj kot odsotnost krajših novic v Dnevniku se 

pozna, da ni oddaje Globus, ki je prinašala ozadja svetovnih dogajanj, saj je bila 

namenjena prav temu. 

Vsekakor upam, da bodo pristojni ob pripravi PPN za leto 2023 upoštevali tako odzive 

gledalk in gledalcev v prvi polovici leta 2022 kot tudi zaveze o obveščanju javnosti, ki jih 

ima RTV Slovenija po Zakonu o RTV. Kot varuhinja pravic gledalcev bom ob tem podala 

tudi nekaj priporočil.« 

 

Svoje kritično mnenje o informativnem programu TV Slovenija je delila tudi gledalka P. H. 

 

»TV Slovenija je bila dolga leta edini slovenski televizijski program, sem ga spremljala. 

Nudil mi je pestrost vsebin, ki so bile na nivoju, ki ga od nacionalke pričakujem in kot 

plačevalka naročnine pravzaprav tudi zahtevam. 

Kar se dogaja zadnje mesece, me je sprva navdajalo z nejevero, potem z jezo, nazadnje 

z globoko žalostjo. Da plujejo zadeve v smer, ki ni konstruktivna, se je nakazalo že tedaj, 

ko so bile v imenu "gledanosti" ukinjene paradne oddaje TV-ja /…/ Oddaje so bile kruto 

odrezane in nič, kar bi bilo po kakovosti primerljivega, jih ni nadomestilo. Potem so prišla 

predvolilna soočenja. Ta so bila zgodovinski fiasko z nepozabnim vrhuncem /…/ Sledil je 

kaos v zvezi s Studiem City - oddajo, ki je, tega ne smemo pozabiti, v PPN 2022. Najprej 

je bil "odložen" le za določen čas; potem črtan /…/ Konec maja je končno privekala na 

ta svet Panorama, ki izgleda, oprostite, kot malo razširjen otroški Infodrom. Čedni ljudje, 

všečna grafika - kje je inteligentno, pronicljivo novinarstvo? Ko se zavedaš, da so v imenu 



16 
 

Panorame padle oddaje tipa Politično s Tanjo Gobec, se jeza začenja prevešati v žalost, 

res globoko žalost. 

Neizmerno pogrešam TV Slo, kakršna je bila še pred pol leta /…/ Sprašujem, s kakšno 

pravico, s kakšno agendo jemljete svojim naročnikom to, kar je srž nacionalke - 

inteligenten, kakovosten program – in kar konec koncev plačujemo.« 

 

Gledalka R. G. je v odzivu, med drugim, napisala:  

 

»Zanima me, zakaj dovolite, da je informativni program na vaši RTV SLO tako pristranski 

in vse bolj drsi v skrajno levo (politično)?« 

 

Ob kritiki nekaterih oddaj je gledalka J. R. ustvarjalcem informativnih oddaj predlagala:  

 

»Več poročajte o stvarnih problemih. Nova vlada po par tednih samo kadruje in do sedaj 

kaj drugega še ni bilo slišati. In poročajte o tem, draginja, pomanjkanje hrane, okoljske 

problematike, revščina … to so teme, o katerih poročajte, na pa o nekih prežvečenih 

temah. npr. Tarča o Počivavšku.« 

 KULTURNI IN UMETNIŠKI PROGRAM 

Je pitje tekočin v oddaji Krompir, ki je namenjena mladim, primerno? 

Gledalec J. Š. pa je, kot je poudaril v odzivu, dobronamerno opozoril na neprimerno izvajanje 

pitja različnih tekočin v oddaji, namenjeni mladim gledalcem, Krompir: 

»V predvajani oddaji Krompir na prvem programu (ne vem, ali gre za ponovitev ali prvo 

predvajanje) voditelja po pogovoru z gostom Boštjanom Gorencem sodelujeta v igri rimanja. 

Ideja igre je dobra, hudo pa me je zmotila "kazen", ki jo mora opraviti igralec, ko krompir 

"eksplodira". Na mizici pred igralci je namreč pladenj z več kozarčki (šilci), ki vsebujejo različne 

neokusne tekočine. Menim, da je povsem neprimerno, da se v oddaji, namenjeni otrokom, 

izvaja pitje različnih tekočin, ki spominja na pivske igrice. Mladoletnim, ki so najverjetneje ciljna 

publika oddaje, se tako kot zabaven izziv v družbi vrstnikov prikazuje nekaj, kar je razen 

nekajkratne omembe tekočin (kis, olje, mumijin koktejl, paradižnikov sok ...) s strani 

nastopajočih neločljivo od pitja alkoholnih pijač. O problematiki alkoholizma v Sloveniji na 

splošno in med mladimi raje ne bom govoril. Drugače oddaje ne gledam, a sem bil šokiran, ko 

sem naključno videl ta del. Zavedam se tudi pomena in nujnosti takih oddaj, voditelja sta 

primerna in energična, zato je mnenje izključno dobronamerno za izogib podobnih nerodnih 

situacij v prihodnje.« 

 

 

 

 



17 
 

Varuhinja je odziv posredovala urednici Otroškega in mladinskega programa TV Slovenija 

Martini Peštaj, ki je odgovorila:  

 

» Zahvaljujemo se vam za vaše mnenje. V uredništvu oddaje Krompir, ki jo ustvarjamo v 

Uredništvu otroških in mladinskih oddaj TV Slovenija, se trudimo, da bi mladim 

gledalcem posredovali kakovostne, izobraževalne in razvedrilne vsebine, zato so mnenja 

in odzivi gledalcev izjemno dragoceni. Tudi v prihodnje bomo oddaje, ki so namenjene 

najbolj občutljivi in hkrati najbolj zahtevni publiki, še vnaprej pripravljali z vso 

odgovornostjo.« 

Pohvala oddaji o arhitekturi Istre 

Gledalka A. P. Ž. je pohvalila oddajo Podoba podobe: Vloga arhitekture v turizmu Istre in se 

avtorici Nataši Mihelič zahvalila za trud pri pripravi oddaje:  

»Spregovorili ste o aktualni temi, o kateri smo na Krasu govorili pred kratkim in je v 

Slovenski kroniki pripravila prispevek vaša kolegica Erika Pečnik Ladika.  

Vaš izbor sogovornikov - arhitektov in predavateljev s Fakultete za arhitekturo in g. 

Podrecca ter predavateljic in strokovnjakinj s področja turizma daje prispevku posebno 

težo. Dodatno vaš pristop k temi predvsem v luči poudarka pomena čezmejnih 

partnerstev, povezovanja in sinergijskih učinkov čezmejnih (turističnih) produktov je 

dodala dodatno noto k prispevku. Iskrene čestitke! Želim vam veter v jadra.  

V Sloveniji imamo še veliko podobnih problemov, samo vprašanje je, ali si želimo še 

ostati »vrt Evrope« ali pa bo kapital povozil vse. Ne vem, ali je bil datum objave prispevka 

naključje, na isti dan je MOP objavil ta priporočila, ki dajejo upanje, da se lotimo 

problemov pri urejanju prostora na sistemski in strateški način: MOP izdal novo 

priporočilo: Odlok o urejenosti naselij in krajine | GOV.SI.« 

 RAZVEDRILNI PROGRAM 

Dobro jutro: ali se najstarejša vinska trta na svetu ne stara? 

Gledalka B. A. je v oddaji Dobro jutro zasledila prispevek o vinski trti v Mariboru. Pravi, da že 20 

let in več posluša, da je omenjena vinska trta stara 400 let … 

 

»Večkrat prek medijev slišim o 400 let stari vinski trti v Mariboru. Kaj se ta trta ne stara? 

20, morda 30 let poslušam, da je stara 400 let!!!! Ravno danes sem to spet slišala v 

oddaji Dobro jutro.« 

 

Oddajo Dobro jutro, ki je bila na sporedu 16. junija, in v kateri je gledalka videla prispevek o 

vinski trti, so pripravili na TV Maribor, zato se je varuhinja z vprašanjem gledalke obrnila na 

odgovornega urednika TV Maribor Tomaža Karata. Ta je odgovoril: 

 

https://www.gov.si/novice/2022-06-20-mop-izdal-novo-priporocilo-odlok-o-urejenosti-naselij-in-krajine/
https://www.gov.si/novice/2022-06-20-mop-izdal-novo-priporocilo-odlok-o-urejenosti-naselij-in-krajine/


18 
 

»V oddaji Dobro jutro, dosegljivi na spletnem naslovu: https://365.rtvslo.si/arhiv/dobro-

jutro/174880828, je voditeljica pogovora, namenjenega otvoritvi muzeja Stare trte na 

Lentu, povedala, citiram: »Stara je dobrih 400 let, ima svojo hišo, pa svojo himno in tudi 

svoj festival, njeni potomci pa prebivajo po vsem svetu.« 

 

To v bistvu pomeni, da smo sledili uradni razlagi stroke, kar izhaja tudi iz odgovora 

našega kolega, radijskega novinarja in nekdanjega odgovornega urednika Radia Maribor 

ter aktualnega mestnega viničarja in skrbnika Stare trte Staneta Kocutarja, ki je v tej 

zvezi posredoval naslednji zapis: 

 

''Kaj se ta trta ne stara, že 20 let govorite, da je stara 400 let ?'' 

»Drži. Trta se stara, tako kot vsako živo bitje. Če je bilo leta 1972 ugotovljeno, da 

je trta stara od 350 do 400 let, pomeni, da se je od takrat postarala za pol 

stoletja. Ker pa premoremo zgolj znanstveno potrjen petdesetletni časovni okvir 

najverjetnejše zasaditve, ki zajema obdobje od leta 1572 do leta 1622, ne pa 

točne letnice, se pojavi zadrega glede vsakokratnega navajanja njene starosti. Pri 

širšem opisnem navajanju natančnih podatkov smo dolžni pojasniti, da je bilo leta 

1972 znanstveno ugotovljeno, da je trta stara od 350 do 400 let, v vsakdanjem, 

pogovornem jeziku pa smo skupaj z Zavodom za turizem Maribor sprejeli 

odločitev o uporabi besedne zveze, da gre za več kot 400 letno trto. Glede 

navajanja časa najverjetnejše zasaditve pa uporabljamo besedno zvezo, da je bila 

posajena na prehodu iz 16. v 17. stoletje.« 

 

Mislim, da temu zapisu ni kaj dodati, morda le še to, da je ravno Stane Kocutar avtor 

dokumentarca o Stari trti z naslovom »4 stoletja Stare trte z mariborskega Lenta«, ki je 

dosegljiv na spletnem naslovu: https://365.rtvslo.si/arhiv/dokumentarni-filmi-in-

oddaje-kulturno-umetniski-program/174787953.« 

 

Varuhinja je ob tem dodala: 

 

»Menim, da so v uredništvu TV Maribor, ki je pripravilo prispevek v oddaji Dobro jutro, 

primerno in zelo podrobno pojasnili starost vinske trte v Mariboru, pa tudi vse zagate 

navajanja njene starosti. Te izvirajo iz dejstva, da starost trte ni določena do leta 

natančno, temveč le na polstoletni razpon. Ob različnih priložnostih in v različnih 

novinarskih prispevkih so poudarki lahko zelo različni in temu novinarji tudi prilagajajo 

navajanje starosti. V nekaterih prispevkih in besedilih, ki jih je letos objavila RTV 

Slovenija, je bilo najpogosteje zaslediti starost »več kot 450 let«. Tako je TV Slovenija 

poročala ob rezi vinske trte 20. marca letos, prav tako 17. junija v Poročilih ob 17-ih in 

na spletni strani rtvslo.si. V vseh primerih so bile navedbe pravilne.« 

https://365.rtvslo.si/arhiv/dobro-jutro/174880828
https://365.rtvslo.si/arhiv/dobro-jutro/174880828
https://365.rtvslo.si/arhiv/dokumentarni-filmi-in-oddaje-kulturno-umetniski-program/174787953
https://365.rtvslo.si/arhiv/dokumentarni-filmi-in-oddaje-kulturno-umetniski-program/174787953


19 
 

Gostovanje ministrice v oddaji Dobro jutro 

Gledalka M. S. se je obrnila na varuhinjo z vprašanjem, ali je prav, da ministrice in ministri 

gostujejo v jutranji svetovalni TV-oddaji Dobro jutro. 

 

»Včeraj, dan po vrnitvi z dopusta, prižgem televizijo in prva stvar, ki jo vidim - v oddaji 

Dobro jutro gostijo ministrico Stojmenovo Duh (https://365.rtvslo.si/arhiv/dobro-

jutro/174882313). Namesto da bi o digitalnih bonih svetoval strokovnjak, vabijo 

političarko, ki bi v resnici morala biti povabljena v politično oddajo, da jo tam politični 

novinarji izprašajo o njeni politični odgovornosti.« 

 

Ker je omenjeno oddajo pripravila TV Maribor, je varuhinja pritožbo gledalke v anonimizirani 

obliki poslala odgovornemu uredniku TV Maribor Tomažu Karatu, ki je odgovoril: 

 

»Ministrica za digitalno preobrazbo je bila po mnenju uredništva tako po 

kompetentnosti kot po razpoložljivosti za gostovanje v studiu Televizije Maribor 

najprimernejša.« 

 

Na dodatno vprašanje varuhinje Vanji Vardjanu, v. d. odgovornega urednika Razvedrilnega 

programa TV Slovenija, kamor spada tudi oddaja Dobro jutro, ali v oddaji na splošno gostijo tudi 

ministre in druge politike in če da, v katerih primerih in v povezavi s kakšnimi temami, pa je 

odgovorila urednica oddaje Dobro jutro Daša Lamut Prosen:  

 

»Oddaja Dobro jutro ni samo svetovalna oddaja, temveč vključuje poleg tega tudi 

izobraževalne, razvedrilne in informativne vsebine. Ministre v oddaji gostimo že vsaj 

zadnjih 15 let, večinoma gre za posebne priložnosti (npr. šolski ministri ob prvih šolskih 

dneh) ali pa jih vabimo v oddajo ob aktualnih vprašanjih (npr. na temo čakalnih vrst v 

zdravstvu). Praviloma pri takih tematikah odpremo tudi telefone, kjer so politiki na voljo 

tudi za vprašanja gledalcev, saj v informativnem programu gledalci te možnosti nimajo.«  

 

Varuhinja je zaključila, da sta urednika primerno utemeljila tako tokratno gostovanje ministrice 

kot gostovanja ministrov in politikov nasploh. In dodala MNENJE:  

 

»Gostovanje politikov (kar ministri so) v nepolitičnih oddajah na RTV Slovenija nikakor 

ne sme biti prepovedano ali izrecno nezaželeno, saj lahko politiki podajo gledalcem in 

poslušalcem marsikatero zanimivo in pomembno informacijo iz prve roke. To je celo 

naloga politikov, naloga RTV Slovenija pa, da pri tem opravi vlogo nepristranskega  in 

uravnoteženega medija. Seveda pa morajo biti takšna gostovanja res skrbno uredniško 

pretehtana, ne samo z vidika posamične oddaje, temveč tudi z vidika pojavljanja 

politikov na RTV Slovenija. Zato morajo uredniki upoštevati Pravilnik o poklicnih 

standardih, poleg načel nepristranskosti, neodvisnosti in razpona tem še posebej načelo 

https://365.rtvslo.si/arhiv/dobro-jutro/174882313
https://365.rtvslo.si/arhiv/dobro-jutro/174882313


20 
 

uravnoteženosti sporočanja v daljšem obdobju svojih oddaj in tudi širše na RTV 

Slovenija.  

Ker so gostovanja politikov na RTV občutljiva tako z vidika morebitne pristranosti kot 

tudi videza pristranosti, je zato prav pri tem pomembno, da to področje budno 

spremljajo tako javnost kot tudi varuhinja pravic gledalcev.« 

 

Kje je oddaja Kaj dogaja? 
 

Gledalca M. O. je zanimalo, zakaj ne more več spremljati oddaje Kaj dogaja?  

 

»Na spletni strani vidim, da naj bi bila priljubljena oddaja na sporedu vsako soboto. 

Zadnje čase pa jo pogrešam.« 

 

Varuhinja je za pojasnilo vprašala v. d. odgovornega urednika Razvedrilnega programa TV 

Slovenija Vanjo Vardjana, ki je odgovoril:  

»Od junija do septembra je v RP TVS uvedena poletna programska shema, v kateri ni 

nekaterih prime time oddaj, med drugim tudi oddaje Kaj dogaja ne. Gre za programsko 

usmeritev, ki je v veljavi že več kot deset let in je povezana s tem, da se v poletnih 

mesecih gledanost prime time oddaj zniža, s tem pa tudi interes oglaševalcev in 

gledalcev. Glede na to, da so razvedrilne oddaje med dražjimi na TVS, ob dejstvu, da je 

zanje na voljo vse manj denarja, je taka programska odločitev edina možna in 

racionalna.« 

Varuhinja je v odgovoru gledalcu napisala še: 

»Odgovor vas verjetno ni razveselil, je pa korektno pojasnil razloge za vsakoletni poletni 

premor te oddaje. Upam, da bodo programski svetniki in ustvarjalci poskušali oblikovati 

PPN za prihodnje leto tako, da bi bili ti poletni premori čim krajši.« 

Pohvala oddaji Kaj dogaja? 

Gledalka M. je pohvalila oddajo Kaj dogaja? in še posebej voditelja Tilna Artača.  

 ŠPORTNI PROGRAM 

Zakaj TV Slovenija ne predvaja tekem slovenske košarkarske reprezentance? – 1. 

del 

Številni gledalke in gledalci so izrazili nezadovoljstvo, ker Televizija Slovenija ni prenašala tekem 

slovenske košarkarske reprezentance. Varuhinja je v mesecu juniju prejela 6 pisnih in 5 

telefonskih odzivov. Navajamo nekaj odzivov: 

»Tako kot veliko Slovencev je tudi naša družina v preteklih letih spremljala uspehe naših 
športnikov, med drugimi tudi naše košarkarje. Zanima me, zakaj RTV Slovenija ni 



21 
 

prenašala tako pomembne tekme, na kateri se je poslovil zlati kapetan Goran Dragić.« 
(M. B.) 

 
»Na RTV SLO 2. program (športni program) se ni prenašala tekma SLO - Hrvaška, niti 
nisem uspel najti kanala, kjer se je prenos vršil. Menim, da bi nacionalna RTV SLO morala 
prenašati to tekmo, sploh pa ob dejstvu, da se od reprezentance poslavlja Goran Dragič 
/.../« (M. R.) 
 
»Vsa Slovenija je čakala športni dogodek košarke. Sramota.« (I. B.) 

 
Glavnina odzivov je sledila v juliju, prav tako odzivi vodstva RTV Slovenija in varuhinje, ki je o 
problematiki spregovorila na julijski seji Programskega sveta, zato bodo skupni odzivi povzeti v 
Poročilu za mesec julij 2022. 

 SPLOŠNO 

O državni proslavi in o TV Slovenija 

Gledalca D. in B. Š. sta pohvalila ustvarjalce Proslave ob dnevu državnosti: 

 

»Ker ne vem, kam naj pošljem, bi na tem mestu rada zelo pohvalila ustvarjalce državne 

proslave. Prosim, če lahko prenesete, da jih bo pohvala dosegla. Moderno, domoljubno, 

srčno, odlično. Hvala, da je končno nastal en res lep izdelek, ki ga z veseljem gledamo. 

Čestitam tudi za izbor mladih glasbenih pevcev in plesalcev. Hvala RTV Slovenja za 

prenos.« 

 

Varuhinja je odgovorila:  

 

»Vašo pohvalo sem posredovala na Protokol Republike Slovenije in na vodstvo RTV 

Slovenija. Ker je varuhinja pravic gledalcev zavezana zaupnosti, sem pred tem odstranila 

vse vaše osebne podatke.« 

 

Gledalka S. J. pa je bila kritična tako do proslave kot tudi do komentarja Igorja E. Berganta:  

 

»Včeraj sem gledala proslavo ob dnevu državnosti, ki jo na splošno ocenim, kot eno 

slabših. Nikakor pa ne morem mimo komentarja vašega novinarja Berganta, v trenutku, 

ko se je Urška Klakočar Zupančič obnašala kot diva na rdeči preprogi /…/ Komentator bi 

lahko rekel kaj drugega kot to, da očitno uživa v svoji vlogi /…/« 

 

Gledalka A. P. je na varuhinjo naslovila tako pohvalno kot tudi kritično mnenje glede vsebin na 

TV Slovenija. 

 

»Želela bi le pripomniti, da sem bila pred spremembami zelo zadovoljna z informativnimi 

oddajami na RTV, kot so Dnevnik, Odmevi, oddaja Tarča, Studio City. Oddaje so bile in 



22 
 

nekatere so še zelo dobre in na zadovoljivem strokovnem nivoju. Zato predlagam, da 

kot varuhinja pravic gledalcev in poslušalcev pomagate, da se na prvi program RTV 

Slovenija nemudoma (v jesenskem roku) vrne oddaja Studio City z odličnim novinarjem, 

gospodom Marcelom Štefančičem. Zelo pohvalno je bila včeraj izvedena tudi oddaja 

Intervju z odlično voditeljico, gospo Ksenijo Horvat. Imela je tudi odličnega gosta. To je 

na kratko moje mnenje, želim, da se ga prenese pristojnim, odgovornim za informativni 

program na RTV Slovenija. Želela bi še povedati, da so do sedaj bili na RTV Slovenija 

predvajani tudi nekateri odlični filmi in dokumentarci, ki v veliki meri po kvaliteti 

prekašajo filme, ki jih predvajajo na avstrijski TV. Vsem novinarjem RTV Slovenija želim 

uspešna prizadevanja za ohranjanje strokovnosti in profesionalnosti novinarskega dela 

na RTV Slovenija.« 

Pismo Društva za zedinjen svet - mnenja, pobude in zahteve po uravnoteženem 

poročanju 

V e-nabiralnik Varuh je prispelo pismo Društva za zedinjen svet z naslednjim dopisom: 

 

»V prilogi vam pošiljamo pismo s 371 podpisi, ki izraža mnenje, pobude, zahteve veliko 

ljudi (ne samo podpisanih) po bolj uravnoteženem poročanju na javni RTV, predvsem v 

informativnem programu, ki odločilno vpliva na nepristransko obveščenost ljudi. 

Kljub odločnim zahtevam je pismo dobronamerno, saj si gledalci kot plačniki javnega 

servisa želimo objektivnega in pluralnega poročanja in tak informativni program na RTV, 

ki bo v Slovenijo prinašal pozitivno vzdušje in ne izključevanja. S to željo je nastalo pismo 

in pobuda zbiranja podpisov. 

V vednost ga pošiljamo tudi vam, saj ste prvi poklicani, da stopite v bran naših pravic po 

uravnoteženem informiranju. Ob nastopu funkcije ste v vašem programu, za katerega 

se boste zavzemali, v ospredje postavili profesionalnost novinarjev, nepristranskost, 

neodvisnost, medijsko etiko, odgovorno vlogo javnega medija /…/« 

 

Vsebina pisma Društva za zedinjen svet je objavljena kot PRILOGA 1 na strani 42.  

 

Odgovor varuhinje: 

 

»Kot sem zaznala na junijski seji Programskega sveta RTV Slovenija, na katere dnevni red 

je bila uvrščena tudi seznanitev z vašim dopisom, ste pismo naslovili tudi na Programski 

svet RTV Slovenija in nekatere druge pristojne. Zato ga sama ne bom pošiljala dalje, ga 

bom pa objavila v mesečnem poročilu za junij 2022, ki bo javno objavljeno na spletni 

strani varuhinje Varuh - RTVSLO.si - RTVSLO.si in poslano urednikom in novinarjem RTV 

Slovenija.« 

https://www.rtvslo.si/varuh


23 
 

RADIO SLOVENIJA 

 RADIO PRVI 

Danes do trinajstih: Merila za obravnavo predsedniških kandidatk in kandidatov 

Poslušalec B. B. se je pritožil zaradi neomembe predsedniške kandidatke v oddaji Danes do 
trinajstih. 

»Tole je sicer vaša težava, moj pa je protest nad zavajajočim poročanjem. Med navedbo 
kandidatk in kandidatov ste ignorirali navedbo Nine Krajnik. V imenu objektivnega 
poročanja pričakujem javno opravičilo in popravek.« 

Varuhinja je pripombo poslušalca poslala odgovornemu uredniku Radia Prvi Danijelu Posleku, 

ki je odgovoril:   

»Očitki o neomembi ene od kandidatk so neupravičeni. O napovedi kandidature gospe 

Nine Krajnik smo poročali v oddaji Danes do 13h v ponedeljek, 27. 6. Dodatno tudi isti 

dan v oddaji Dogodki in odmevi. V prvi oddaji je bila predvajana njena izjava, v drugi je 

bil prispevek v celoti posvečen samo njej. 

V današnji oddaji (28. 6.) Danes do 13h smo poročali o napovedani kandidaturi Marte 

Kos in omenili še, da je ob Nataši Pirc Musar druga kandidatka politične leve sredine. 

Omenjati še Nino Krajnik v kontekstu kandidatk politične leve sredine bi bilo vsebinsko 

napačno.  

Vsi kandidati dobijo enako količino programskega časa, konkretno je bilo do zdaj tako: 

➢ Nataša Pirc Musar ( vest z izjavo + prispevek, skupna dolžina programskega časa: 
2min 3s) 

➢ Nina Krajnik (vest z izjavo + prispevek, skupna dolžina programskega časa: 2min 
01s) 

➢ Marta Kos (vest z izjavo + prispevek, skupna dolžina programskega časa: 1 min 
54s). 

 
Dodajam še drobno pojasnilo, da bodo v današnji oddaji Dogodki in odmevi, ki je pravkar 

na sporedu, omenjeni vsi do zdaj javno najavljeni kandidati. In sicer v naslednji dikciji: 

»Zdaj imamo tri uradne napovedi kandidatur. Ob Marti Kos in Nataši Pirc Musar je vstop 

v predsedniško bitko včeraj napovedala psihoanalitičarka Nina Krajnik. Kot kaže, se bo z 

zbiranjem podpisov v tekmo podal tudi nekdanji zunanji minister Anže Logar, ki lahko 

pričakuje podporo stranke SDS. Kandidaturo je napovedal tudi glasbenik Gregor 

Bezenšek mlajši, znan z umetniškim imenom SoulGreg Artist.« 

Iz vsega zapisanega izhaja, da enakomerno omenjamo vse kandidate.« 

 

 

 



24 
 

Varuhinja je ob navedbi odgovornega urednika dodala pojasnilo in MNENJE:  

 

»Urednik je podrobno pojasnil merila za obravnavo predsedniških kandidatk. Kljub temu 

sem mu (in s tem tudi vam) odgovorila: 

»Veseli me, da bom poslušalcu lahko odgovorila z jasnimi merili o dosedanjih prispevkih. 

V današnjem prispevku bi bilo seveda napačno navesti N. Krajnik, če bi naštevali samo 

kandidatke leve sredine. Ker pa ste dodali: »Kandidaturo za predsednika republike je 

sicer napovedal tudi glasbenik Gregor Bezenšek, znan pod umetniškim imenom ..«, 

povprečen poslušalec (ki ni poslušal prejšnjih poročil) razume prispevek tako, da so to 

vsi do sedaj najavljeni kandidati. Kar pa ne drži.« 

Kljub temu menim, da je bila neomemba kandidatke N. Krajnik le malenkosten zdrs, saj 

je bila njena kandidatura večkrat predstavljena in še bo, saj je do volitev še dolgo 

obdobje. Zato menim, da je opravičilo za to nepotrebno. Ključno za javni radio je, da ima 

izdelana jasna merila o predstavitvah posameznih kandidatov. Iz navedbe odgovornega 

urednika izhaja, da to drži in da kandidate obravnavajo enakopravno in nepristransko.« 

Vremenska napoved: Zakaj ni bilo podatkov za Slovenj Gradec? 

Poslušalka Radia Prvi A. J. se je po telefonu pritožila, da ob prebiranju vremenskih podatkov ob 

5.20 in 6.20 večkrat umanjkajo podatki za Slovenj Gradec. Nazadnje naj bi se to zgodilo 30. in 

31. maja. Kot je še povedala, je klicala na ARSO, kjer naj bi ji povedali, da podatkov za posamezen 

kraj ne posredujejo največ dvakrat na leto in bi torej vse ostale dni morali biti na radiu podatki 

za vse kraje. Dodala je še opažanje, da podatki večkrat umanjkajo pri dveh voditeljih. 

 

Varuhinja je pritožbo poslušalke posredovala odgovornemu uredniku Radia Prvi Danijelu 

Posleku. Odgovoril je:   

 

»Glede prebiranja temperatur v terminih ob 5.20 in 6.20 lahko za 30. 5. rečem, da je bil 

Slovenj Gradec prebran v obeh terminih, torej ne drži ocena, da je podatek ta dan 

umanjkal. Za 31. 5. podatka ni bilo, tudi v etru ni bil prebran, kar se je zgodilo izjemoma. 

Obenem lahko zatrdim, da imamo jasno navodilo, katere kraje se bere (gre za 20 krajev 

po celotni državi) in Slovenj Gradec je na tem seznamu. Tako lahko izpade le izjemoma, 

nikakor pa ne velja, da bi podatki umanjkali pri dveh voditeljih. Navodilo je namreč za 

vse voditelje in napovedovalce enako in se ga tudi dosledno držijo.« 

 

 

 

 

 

 

 



25 
 

 VAL 202 

Vroči mikrofon: bo oddaji o fašizmu sledila oddaja z drugega pola? 

Poslušalca M. C. je zmotila (ne)uravnoteženost vsebin v oddaji Vroči mikrofon - Paul Mason: 

Moramo se mobilizirati in braniti demokracijo, ki je bila na valovih Vala 202 15. junija. Obrnil se 

je neposredno na avtorico oddaje, varuhinji pa poslal dopis v vednost. 

»V sredo sem po naključju ujel oddajo Vroči mikrofon, ki jo je pripravila Polona Fijavž, 

gost pa je bil novinar in politični aktivist Paul Mason. 

Začetek je bil posvečen vzponu ekstremizmov (desnih), v nadaljevanju pa subtilno 

prehajal v pogovor, kako desnici (ob izpustu, da le skrajno desni) preprečiti vzpon na 

oblast, s konkretnimi idejami za poslušalce. Gost, samodeklariran pripadnik skrajno-leve 

politične opcije, nas je podučil, kdo je fašist, čeravno mu že lastna deklaracija in pozicija 

takšno nalepko prav tako narekuje, a to za namen mojega sporočila niti ni bistveno. 

Moje vprašanje za gospo novinarko in urednika je sledeče: ob poudarjanju medijske 

neodvisnosti (tudi med oddajo), me zanima, kdaj sledi nadaljevanje z gostom, s katerim 

bosta pol ure namenila temi levega fašizma in levega populizma? Ob moji domnevi, da 

obstajata oba skrajna pola …« 

 

Avtorica oddaje, dopisnica iz Berlina Polona Fijavž, je poslušalcu odgovorila:  

 

»Seveda na maile poslušalcev ni treba odgovarjati, bom pa to vseeno storila. Sporočam 

vam, da bi pogovor z uglednim primerljivim sogovornikom, kot ga predlagate, opravila z 

veseljem takoj, ko bo za to priložnost, kot je bila v tem primeru, ob prevodu njegove 

knjige How to stop fascism za priznano nemško založbo, ko je g. Mason gostoval v 

Berlinu.« 

 

Varuhinja je poslušalcu in ustvarjalcem oddaje poslala dodatno POJASNILO IN PRIPOROČILO: 

 

»Vsebinsko vam je zelo hitro odgovorila avtorica oddaje, za kar se ji zahvaljujem. 

Obenem dodajam, da novinarji niso dolžni slediti Zakonu o upravnem postopku, niti 

neposredno odgovarjati poslušalcem. So pa to dolžni posredno, prek varuha pravic 

gledalcev in poslušalcev, če jih ta zaprosi za odziv.  

Vmesni institut varuha je smiseln tako zaradi varstva anonimnosti poslušalcev in 

gledalcev (varuh pošilja ustvarjalcem le odzive, brez osebnih podatkov poslušalcev) kot 

tudi zaradi ohranjanja avtonomije novinarjev in drugih ustvarjalcev RTV vsebin, ki lahko 

neposredne odzive poslušalcev dojemajo tudi kot pritisk na njihovo delo. Zato vam 

priporočam, da se v prihodnje morda raje poslužite posredne poti, prek varuhinje.« 

 



26 
 

MMC 

 NOVINARSKE VSEBINE 

Zakaj ni prenosa novinarske konference o strategiji proti covidu? 

Gledalka in bralka M. R. se je pritožila, ker si ni mogla ogledati neposrednega prenosa 

novinarske konference o strategiji proti covidu in zelo hitro prebrati zapisa o tem na rtvslo.si. 

»Zakaj moramo gledati N1, da slišimo novo strategijo proti covidu in zakaj na MMC ni v 

tem trenutku še nobene informacije o že podani strategiji novih odgovornih - od 

ministra do vodje skupine? Pod kritiko ažurnost MMC! Naredite nekaj, prosim, da tako 

pomembne informacije dobivamo hitreje!« 

Varuhinja se je glede neposrednega prenosa novinarske konference oziroma izjave po njej 

obrnila na vodjo MMC-ja Anžeta Ančimerja, ki je pojasnil, da prenosa STA ne morejo več 

prenašati, saj z STA zaradi zmanjševanja stroškov nimajo več pogodbe. 

 

Odziv gledalke in bralke pa je, kaže, obrodil sadove, saj je vodja MMC še isti dan dopisal:  

 

»Danes smo sklenili pogodbo z STA za obdobje enega meseca in bomo v naslednjem 

tednu pregledali, če je finančno možno podaljšati in vzpostaviti pogodbo do konca 

letošnjega leta.« 

 

Glede besedila na spletni strani MMC pa je varuhinji dopoldanska dnevna urednica odgovorila, 

da je članek v delu, da se je novinarska konferenca začela ob 10.20 in da novinar pravkar (torej 

eno uro po tem, ko so nastopili trije govorci o precej strokovnih temah) zaključuje besedilo, ki 

bo objavljeno v nekaj minutah. 

 

»Kot sem preverila na spletni strani rtvslo.si, je bil članek objavljen ob 12.35. Glede 

prenosov pomembnih dogodkov v živo bom opozorila tudi na prihodnji seji Komisije za 

multimedijske vsebine in Komisije za informativne programe«, je še dodala varuhinja. 

 

Ureditev tematske spletne strani in več novic o aktualni problematiki 
 

Dva bralca sta se obrnila na varuhinjo s predlogom po ureditvi tematske spletne strani o 2. 

svetovni vojni oziroma s prošnjo za objavo (več) novic o problematiki nasilja na Dolenjskem. 

 

»Rad bi podal zahtevo, da je potrebno urediti, enako kot https://www.rtvslo.si/prva-

svetovna-vojna, tudi zavihek o 2. sv. vojni z jasnim sporočilom, kdo je bil na strani 

zaveznikov in kdo na strani okupatorjev. Verjamem, da je to v interesu svobodnih 

Slovencev in Slovenk.« (D. P.) 

 

https://www.rtvslo.si/prva-svetovna-vojna
https://www.rtvslo.si/prva-svetovna-vojna


27 
 

»Vsak dan gledam spletno stran RTV, vsak dan prebiram novice, ki se dogajajo pri nas in 

po svetu. Moram priznati, da če me kakšna novica zanima, jo pogledam tukaj, vendar pa 

se sprašujem, zakaj ni nobenih novic o nasilju in orožju, ki se dogajajo na Dolenjskem 

/…/ Premalo poudarjate o takšnih situacijah, več poudarka dajete na to, kaj se dogaja v 

tujini, medtem ko imamo na Dolenjskem takšnih primerov ogromno /.../« (S. Š.) 

 

Varuhinja je bralcema v odgovoru pojasnila, da ne sme posegati v program pred objavo, niti 

predlagati uredništvom, kaj naj umestijo v svoj program ali o čem naj pišejo na spletni strani 

rtvslo.si. Ob tem jima je predlagala, da se s prošnjo oziroma pobudo obrneta neposredno na 

pristojne urednike oziroma uredništva. 

 UPORABNIŠKE VSEBINE 

Komentiranje na spletnem mestu rtvslo.si 

Varuhinja je prejela 18 odzivov (16 pisnih in dva telefonska), povezanih s komentiranjem na 

spletnem mestu rtvslo.si. Večina komentatorjev se je pritožila, ker njihovi komentarji niso bili 

objavljeni oziroma so bili umaknjeni. Pritožnike je napotila na administratorje komentiranja, 

nekaterim je dodatno pojasnjevala pravila komentiranja in umikanja komentarjev.  

 

Uporabnik P. Ž. se je obrnil na administratorja s prošnjo po pojasnilu, zakaj mu je ta izbrisal 

komentar pod člankom https://www.rtvslo.si/kultura/vizualna-umetnost/evropski-poslanci-

zahtevajo-umik-plakata-z-mavricno-devico-marijo-iz-bruseljskega-muzeja/630439. 

Administrator je uporabniku odgovoril, da ga prosijo za »komentiranje v okviru teme in na 

primerni ravni«. 

 

Uporabnik se ni strinjal in je ob tem izrazil dvom v objektivnost: 

»Zakaj potem prav tako ne izbrišete komentarjev ostalih, ki so izven teme, zakaj 

dopuščate govora o raznih mavricah, tolmačenju svetega pisma, kakšna naj bo religija, 

nazorna primerjava z nogometnim moštvom, zgodovina krščanstva, kaj si Bog želi glede 

LGBT /…/ vse to ob pogledu zadnjih 20 komentarjev. 

/…/ Koga sem žalil? Pišem predlog vsem na forumu ter kot opomnik o prestopu meje 

moje svobode s strani LGBT skupnosti. Iz zapisanega mojega komentarja, niti ne 

omogoča, da lahko prepoznate take ljudi na ulici ter da jih ožigosate s prstom. Kako 

potem lahko koga žalim na osebnem nivoju? /…/ 

Dotikam se točno teme kaj in kje, do kam se lahko izraža svoboda nekoga. Številni 

podporniki LGBT skupnosti ostro obsojajo vtikanje vere v državo? Lepo, sprejmem. Zato 

ima cerkev ločeno verouk, da ne vsiljuje svojega nazora tistim, ki ga ne želijo. A čemu jaz 

ne smem pričakovati tudi od LGBT skupnosti, da naj svoje nazore, umetniške stvaritve 

kaže in promovira le znotraj svoje skupnosti? /…/ 

https://www.rtvslo.si/kultura/vizualna-umetnost/evropski-poslanci-zahtevajo-umik-plakata-z-mavricno-devico-marijo-iz-bruseljskega-muzeja/630439
https://www.rtvslo.si/kultura/vizualna-umetnost/evropski-poslanci-zahtevajo-umik-plakata-z-mavricno-devico-marijo-iz-bruseljskega-muzeja/630439


28 
 

Vam, Varuhinja pravic gledalcev RTV, pa zgolj v obravnavo predlog, da bi na celotni RTV 

izvajali redna, ponavljajoča izobraževanja novinarjev o objektivnosti, najbolje s 

konkretnimi primeri kot je ta moj, da se med novinarji izostri čut.« 

Varuhinja je odgovorila:  

 

»V pismu, ki ste ga naslovili na vodjo administratorjev in meni v vednost, ste strpno in 

utemeljeno nanizali nekaj dilem komentiranja ter umikanja komentarjev s spletne strani 

rtvslo.si. Nekaj poudarkov iz vašega odziva bom povzela v mesečnem poročilu, ki bo 

javno objavljeno.  

Poročilo je namenjeno tudi vsem novinarjem, urednikom in administratorjem, zato se 

nadejam, da opozorila s svojega področja upoštevajo. Na teme s posameznih področij 

opozorim tudi na sejah področnih komisij (o komentarjih na MMC na seji Komisije za 

multimedijske vsebine), kjer sedijo tudi uredniki. Na septembrski seji bom opozorila tudi 

na ta problem in urednikom priporočila, naj se pogovorijo v uredništvih o tem, kako 

lahko zapise o določenih stvareh pripadniki posameznih skupin ali manjšin dojemajo kot 

žaljive.« 

Nekaj komentatorjev je pritožbo na umik njihovih komentarjev utemeljilo tudi z navedbami 

podobnih komentarjev drugih uporabnikov, za katere so menili, da so žaljivi oziroma niso 

povezani s temo članka, pa kljub temu niso bili umaknjeni. Varuhinja jim je odgovorila: 

»Komentarje, ki so žaljivi ali nimajo povezave s temo, lahko prijavite administratorju. V 

množici zelo številnih komentarjev lahko kakšnega tudi spregledajo.«  

 STORITVE 

Kako poiščem oddajo na spletnem portalu RTV 365? 

V e-nabiralnik varuhinje je prispelo vprašanje gledalke J. K. s prošnjo za pomoč pri iskanju oddaje 

na portalu multimedijskih vsebin RTV 365.  

 

»Ker ne uspem Panorame spremljati v živo, jo želim pogledati prek spleta. Vztrajno javlja 

napako 232001. Kaj lahko naredim?« 

 

Varuhinja je odgovorila:  

 

»Oddajo si lahko pogledate na portalu multimedijskih vsebin RTV 365 

https://365.rtvslo.si/. Zgoraj v okence vpišite 'panorama' in sprožite iskanje, kjer lahko 

najdete oddaje za nazaj. Neposredna povezava do arhiva oddaj Panorama pa je na 

povezavi https://365.rtvslo.si/arhiv/panorama/174883508.« 

https://365.rtvslo.si/
https://365.rtvslo.si/arhiv/panorama/174883508.


29 
 

Ogled TV vsebin prek TV portala in na TV aplikaciji  

Urednica TV-oddaj na spletu Barbara B. Stegeman je na e-naslov Varuh posredovala odziv 

oziroma zahvalo gledalca B. V. glede možnosti ogleda TV vsebin za nazaj. Gledalec je na e-naslov 

TvPortal naslovil naslednjo prošnjo:  

 

»Telekomunikacijski operaterji nam omogočajo ogled TV vsebin za teden dni nazaj. Zelo 

dobrodošlo bi bilo, če omogočite ogled TV sporeda za to časovno obdobje tudi vi. 

Menim, da gledalci to bolj potrebujemo, kot ogled prihodnjega sporeda in to kar za cca. 

dva tedna.« 

 

Urednica mu je odgovorila, da si je TV vsebine možno ogledati tudi prek TV portala 

www.rtvslo.si/tv, kjer je večina lastnih vsebin na voljo neomejeno, vsebine tuje produkcija pa 

so na voljo tudi do 30 dni ter da vsebine lahko spremlja tudi na TV aplikaciji za pametne TV 

sprejemnike.  

 

Gledalec se je odzval:  

»Prav razveselil sem se ob pogledu na TV spored. Zdaj mi ne bo ušla tudi kakšna starejša 

oddaja. 

Želim vam uspešno in zadovoljstva polno delo, zdaj, ko je (upam) najhuje mimo, tako za 

vas, kot nas gledalce, ki si TV-ja brez vašega cenjenega programa niti zamisliti ne 

moremo.« 

RTV SLOVENIJA 

 JEZIKOVNA KULTURA 

Se naslovi filmov lahko ''izgubijo'' s prevodom? 

Gledalec Č. M. se je obrnil na varuhinjo z vprašanjem, zakaj naslovi filmov pogosto niso 

prevedeni dobesedno ali vsaj približno podobno, saj, po njegovem mnenju:  

 

»Prevodi tako izgubijo poanto, ostrino ali duhovitost. V mislih imam npr. franc. film V 

imenu napredka, v torek 7. 6. na TV SLO 2 ob 21.10, spomnim pa se še veliko podobnih 

primerov.« 

 

Iz Pisarne varuhinje so mu posredovali skupen odgovor Službe za prevajanje, lektoriranje in 

podnaslavljanje ter Uredništva tujih oddaj TV Slovenija:  

 

»Naslov filma ali oddaje mora gledalca pritegniti, obenem pa mora slogovno in 

vsebinsko zrcaliti vsebino, sporočilo in slogovne značilnosti filma. Slovenske naslove 

izbiramo po tehtnem premisleku. Nemalokrat izbiramo med več predlogi in se o njih 

http://www.rtvslo.si/tv


30 
 

posvetujemo. Vseh iskric, dvopomenskosti ali besednih iger včasih ni mogoče prenesti 

iz izvornega v ciljni jezik, se pa vedno trudimo, da naslov odraža bistvo in sporočilnost 

filma. 

Slovenske naslove filmov, ki so bili v redni distribuciji v kinematografih, praviloma 

ohranimo.« 

 OGLAŠEVANJE 

Preveč oglasov med Dirko po Sloveniji 

Gledalko Z. Ž. so med spremljanjem Dirke po Sloveniji, ki je potekala med 15. in 19. junijem, 

zmotili številni oglasi:  

 

»Trenutno na TV SLO 2 gledamo kolesarsko dirko po Sloveniji, katere ogled na vaši 

televiziji žal ni možen zaradi enormne količine oglasov, ki jih ves čas predvajate. Zanima 

me, koliko časa je v resnici predvidenega za oglaševalce v dvournem prenosu dirke? 

/…/« 

 

Iz Pisarne varuhinje so gledalki odgovorili:  

 

»Razumemo vašo nejevoljo in se strinjamo, da so televizijski oglasi lahko moteči, vendar 

je takšen način financiranja RTV Slovenija določil zakonodajalec. RTV Slovenija približno 

desetino vseh sredstev za delovanje in produkcijo programih vsebin in storitev pridobiva 

s prodajo oglasnega prostora. Tako javni zavod pridobi dodatna sredstva, ki jih lahko 

nameni tudi za nakup pravic za športne prenose, ki jih sicer morda ne bi bilo na 

programih in si jih tako na TV Slovenija ne bi mogli ogledati.  

Oglasi morajo biti predvajani v skladu z zakonskimi omejitvami, ki so za javno 

radiotelevizijo strožje kot za ostale izdajatelje televizijskih In radijskih programov. Pravila 

oglaševanja v programih RTV Slovenija so opredeljena v Zakonu o medijih in Zakonu o 

avdiovizualnih medijskih storitvah (v nadaljevanju ZAvMS). Kot ste zagotovo opazili, na 

Televiziji Slovenija številnih vsebin, med njimi celovečernih in dokumentarnih filmov, 

otroških oddaj, oddaj z versko vsebino itd., skladno z ZAvMS, ne smejo prekinjati z oglasi. 

ZAvMS tudi določa, da skupni obseg televizijskega oglaševanja in televizijske prodaje v 

TV-programu ne sme preseči 20 odstotkov časa med 6. in 18. uro ter 20 odstotkov časa 

med 18. in 24. uro. Za programe RTV Slovenija pa veljajo, kot prej omenjeno, še strožja 

pravila, in sicer je obseg oglaševanja omejen na 15 odstotkov časa v vsakem od 

navedenih časovnih obdobij. 

Oglasne bloke v program pristojni za oglaševanje na javni televiziji načeloma umeščajo 

tako, da čim manj posegajo v vsebino, v primeru Dirke po Sloveniji so to pristojni želeli 

zagotoviti na način, da ne bi prekinili športnega prenosa, s sliko v sliki.« 

 



31 
 

 DOSTOPNOST IN PRILAGOJENI PROGRAM 

Dnevnik in oddaja o Borisu Pahorju brez zvočnih oziroma branih podnapisov 

Gledalec S. P. se je pritožil, da prispevek v Dnevniku in oddaja o Borisu Pahorju, ki sta bila na 

sporedu 6. junija na TV SLO 1, nista imela zvočnih oziroma branih podnapisov (govorne sinteze).  

 

»Zelo obžalujem, da ne morem spremljati nekaterih izredno pomembnih prispevkov na 

TV SLO 1. program. Danes pri večernih poročilih oz. TV dnevniku ob 19.00 prispevek, v 

katerem je Vladimir Putin govoril o odzivu Rusije na Britansko vojaško pomoč Ukrajini, 

ni imel branih ali zvočnih podnapisov! Drugi prispevki s tujimi govorci so jih imeli. Prav 

tako oddaja o Borisu Pahorju, ki je na sporedu zdaj, ko vam to pišem po 21.00, nima ne 

zvočnih ne branih podnapisov, da bi lahko vsi, ki ne vidimo ali ne morejo brati, lahko 

spremljali oddajo. 

Oba prispevka pa sta zelo aktualna in še kako pomembna za vse državljane in gledalce, 

ne glede na 14. Člen Ustave RS (osebno okoliščino).  

Mislim, da moramo biti vsi državljani in gledalci obveščeni o tem, kaj se dogaja okoli nas, 

izvajalka javne službe RTV SLO, v tem primeru TV SLO, pa je dolžna zagotoviti 

obveščenost vsem!« 

 

Varuhinja je glede težav, na katere je gledalec opozoril, povprašala pristojne in gledalcu 

pojasnila:  

 

»Pri podnapisu brez zvočne podpore v Dnevniku je šlo za manjšo tehnično težavo, ki se 

ne bi smela zgoditi, vendar se ob tolikšni količini zvočne podpore, kolikor je je v vseh 

dnevnoinformativnih oddajah, včasih žal zgodi, tako kot tudi pri besedilnih podnapisih. 

Ponovno sem opozorila pristojne, da so glede tega pozorni.« 

 

Glede filma o Borisu Pahorju, ki ga je TV Slovenija ponovno predvajala ob smrti tega velikega 

Slovenca, pa je vodja Službe za dostopnost Mateja Vodeb pojasnila:  

 

»Trenutno je storitev zvočnih podnapisov omogočena pri oddajah 

dnevnoinformativnega programa in tujih dokumentarnih filmih. Zaradi različnih 

tehnoloških postopkov pri realizaciji oddaj in posledično opreme oddaj s podnapisi s 

storitvijo zvočnih podnapisov postopoma nadgrajujemo produkcijsko verigo po 

tehnoloških sklopih, ki medsebojno niso povezani. Predvidoma bodo zvočni podnapisi 

za večje število oddaj omogočeni že letos. Omogočanje storitve zvočnih podnapisov pri 

posameznih oddajah je torej odvisno od tehničnih možnosti in ne od uredništev.« 

 

Varuhinja je v pojasnilu dodala še, da se bo tudi v Odboru za problematiko programskih vsebin 

za invalide RTV Slovenija in v programu Medijska in informacijska pismenost, ki poteka pod 



32 
 

okriljem AKOS-a, zavzela, da se bo količina programa na TV Slovenija z zvočnimi podnapisi 

povečevala še hitreje. 

Panorama: zakaj ni podnapisov za gluhe in naglušne? 

Gledalka M. B. je v odzivu sporočila, da oddaja Panorama ni podnaslovljena.  

 

»Ker sem gluha in lahko oddaje spremljam le s tolmačem ali podnapisi, bi bila zelo 

vesela, če bi to uredili. Oddaje, kot so Magnet, Zdravje, Črna kronika so podnaslovljene. 

in prosim, da se tudi oddaja Panorama.« 

 

Varuhinja je gledalki posredovala odgovor Simone Blatnik iz Službe za dostopnost:  

»Razumem stisko gledalke, vendar oddaje Panorama ne moremo podnasloviti, ker nam 

časovno ne uspe, nimamo niti dovolj kadra in sredstev. Ostale oddaje so posnete 

vnaprej, tako da jih kljub časovni stiski lahko pripravimo za premierno predvajanje.« 

Na dodatno vprašanje varuhinje, kako je s podnaslavljanjem drugih informativnih oddaj, ki 

potekajo v živo, je Simona Blatnik odgovorila še:  

»Vse informativne oddaje na SLO 1 so podnaslovljene v živo, pri čemer smo odvisni od 

kvalitete in količine prispevkov, ki jih novinarji odložijo v iNews. Ker so ponavadi 

prispevki pomanjkljivi in slovnično nepopolni pri premiernem podnaslavljanju, jih 

dodatno uredimo in potem naslednji dan naložimo na 4D. Pri Panorami pa to ni 

izvedljivo, ker nimamo kadra, da bi toliko časa v živo podnaslavljali, niti tehnične opreme 

za tako kompleksno podnaslavljanje. Ostale oddaje, ki so predvajane v živo (Tarča), so 

podnaslovljene samo za ponovitev in za 4D.« 

Varuhinja je ob obeh odgovorih gledalki zapisala še DVE PRIPOROČILI, ki jih bo posredovala 

pristojnim: 

»Z odgovorom zelo verjetno niste najbolj zadovoljni, zato bom na naslednji seji Komisije 

za multimedijske vsebine in na Odboru za invalide posredovala vašo pobudo, da se 

podnaslavljanje za gluhe in naglušne poskusi urediti tudi za Panoramo. Priporočilo bom 

povzela tudi v mesečnem poročilu in z njim seznanila člane Komisije za multimedijske 

storitve in Odbora za invalide.  

Na seji Komisije za informativni program pa bom predlagala, da uredniki prosijo 

novinarje, naj v iNews odlagajo natančnejša besedila, saj bi to olajšalo in časovno 

skrajšalo podnaslavljanje ter ga tako ob istem obsegu kadrov verjetno lahko povečalo.« 

 

 

 

 



33 
 

 RTV-PRISPEVEK 

Varuhinja je prejela tri pisne in dva telefonska odziva glede plačevanja RTV-prispevka. Pri dveh 

pisnih odzivih je šlo za konkretna primera (oprostitev plačila na podlagi odločbe o oprostitvi in 

odjava RTV-prispevka zaradi preselitve), zato ju je naslovila na Službo za obračun RTV-prispevka.  

Pri enem pisnem in v telefonskih odzivih pa so pritožniki spraševali, zakaj morajo plačevati RTV-

prispevek, če ne uporabljajo radia in televizije oziroma, kako naj se izognejo plačevanju RTV-

prispevka. Varuhinja jim je pojasnila, da je RTV-prispevek posebna oblika javne dajatve, 

predpisana z Zakonom o RTV Slovenija, zavezanec za plačilo RTV-prispevka pa je vsak, ki ima oz. 

uporablja radijski ali televizijski sprejemnik oz. katero koli drugo napravo, ki omogoča sprejem 

radijskih/televizijskih programov na območju Republike Slovenije, kjer so zagotovljeni tehnični 

pogoji za sprejem vsaj enega programa RTV Slovenija. Če gospodinjstvo ne izpolnjuje zakonsko 

natančno določenih pogojev za oprostitev plačila RTV-prispevka, ga je po veljavni zakonodaji 

dolžno plačevati. Za podrobnejša pojasnila jih je usmerila na spletno stran 

https://www.rtvslo.si/rtv/rtv-prispevek.  

 VARUHINJA 

Sodi med pristojnosti Varuha tudi zaposlovanje?  

Gledalca in poslušalca K. E. je zanimalo, če je med pristojnostmi varuhinje tudi zaposlovanje: 

 

»Ali je zaposlovanje novinarjev in urednikov brez univerzitetne izobrazbe v javnem 

zavodu v vaši pristojnosti? Ali imamo gledalci pravico, da zahtevamo, da profesionalno 

delo opravljajo zgolj profesionalci? /…/ Ali ima kdo nadzor nad zaposlovanjem, ki naj bi 

temeljilo na izobrazbi, znanju, osebnostnih lastnostih, raznolikosti pogledov, itd.?« 

 

Varuhinja mu je odgovorila:  

 

»Varuhinja pravic gledalcev nima pristojnosti glede zaposlovanja novinarjev. Pristojnosti 

varuha ureja pravilnik, ki je objavljen tukaj: 46_384780799070699538_pravilnik-o-

delovanju-varuha-2021.pdf (rtvslo.si).« 

 PROGRAMSKI SVET 

V e-poštni predal Varuh je prispelo tudi vprašanje gledalca in poslušalca D. F., ki ga je zanimalo, 

kdo imenuje in razrešuje generalnega direktorja RTV Slovenija. 

 

Odgovor varuhinje:  

 

»Skladno z Zakonom o Radioteleviziji Slovenija (ZRTVS-1) generalnega direktorja RTV 

Slovenija imenuje in razrešuje Programski svet RTV Slovenija.«  

https://www.rtvslo.si/rtv/rtv-prispevek
https://img.rtvslo.si/_files/2021/12/07/46_384780799070699538_pravilnik-o-delovanju-varuha-2021.pdf
https://img.rtvslo.si/_files/2021/12/07/46_384780799070699538_pravilnik-o-delovanju-varuha-2021.pdf


34 
 

 SPLOŠNO 

Stavka – nadaljevanje 

Stavka novinarjev RTV Slovenija se je nadaljevala 20. junija, z njo pa tudi odzivi gledalcev. 

Varuhinja je prejela 27 odzivov, od tega 21 pisnih in 6 telefonskih. Vsi so se nanašali na stavko 

novinarjev na TV Slovenija. Največ gledalcev se je odzvalo zaradi odpovedi Tednika in krajših 

informativnih oddaj TV Slovenija: 

 

»Sem stalni gledalec odlične oddaje Tednik. Danes me je presenetila novica, da je 

vodstvo RTV odpovedalo današnjo oddajo. Zaradi tega zelo ostro protestiram. Vodstvo 

RTV Slovenija še sedaj ne vidi, da je RTV namenjen gledalcem Republike Slovenije, ki 

vsak mesec plačajo mesečno RTV naročnino v višini 12,75 EUR /…/« (A. V.) 

 

»Danes berem, da je vodstvo RTVS ukinilo tudi oddajo Tednik. Vodstvo načrtno utaplja 

kvalitetne programe /…/ Kaj nas še čaka? V naprej se Vam zahvaljujem za Vaš trud, da 

se obdržijo kvalitetni programi na javni RTVS.« (V. P.) 

 

»Prosim, da se kot varuhinja pravic gledalcev postavite nam v bran prav danes, 20 .6. 

2022, ko nam generalni direktor RTV hiše sporoča: 

- da bo že tako okleščeni TV Dnevnik omejen na 5 minut (???) 

- da ne bo predvajana že pripravljena in napovedana oddaja Tednik. 

Naj se zaradi stavke novinarjev ne znaša nad gledalci, ki RTV hišo ne nazadnje tudi 

obvezno finančno podpiramo. Novinarji so glede na svoje današnje javne izjave vendar 

pripravljeni delati. Gledalci pa imamo pravico do neokleščenih rednih informativnih 

oddaj. Vljudno prosim, če lahko posredujete argumentiran razlog odgovorne urednice 

za tako kleščenje programa, saj ga gledalcem ni javno posredovala.« (O. G.) 

 

»Protestiram proti ukinitvi in močni okrnitvi, ki jo lahko enačimo z ukinitvijo več 

informativnih oddaj na dan 20. 6. 2022. Moja pritožba se nanaša predvsem na oddajo 

Tednik in Odmevi. Oddaji sta zaradi svoje kvalitete in dolgoletnega staža pojem 

slovenske javne televizije in včeraj brez razumnega razloga nista bili na sporedu. Ob 

ukinitvi že več priljubljenih informativnih oddaj je bilo včerajšnje dejanje resnično 

nerazumno in šokantno, saj je bilo s strani novinarjev sporočeno, da so imeli kljub stavki 

za obe oddaji pripravljen material. Pozivam RTV, da vrne oddaje nazaj na ustaljene 

termine z ustaljeno kvaliteto in da se prekine z neprestanim spreminjanjem programske 

sheme.« (M. F.) 

 

»Menim, da se v 5 minutah ne da nič povedati, sploh pa ne informirati gledalcev v celoti. 

/…/ Predlagam, da se naročnina dvigne na najmanj 20 EUR in da se usklajuje z inflacijo. 

Predvsem pa naj nacionalna RTV ostane od vseh prebivalcev in NEODVISNA in da se 

politika popolnoma umakne iz nje.« (F. P.)  



35 
 

Dva gledalca pa sta pohvalila krajše informativne oddaje zaradi stavke: 

 

»Takšna naj bodo poročila brez dolgoveznih komentarjev. Plačujem, da sem obveščen, 

ne rabim pa komentarjev.« (V. V.) 

 

»Zahvaljujem se za stavko novinarjev prvega programa, ker so me tako rešili 

neokomunistične propagande. Popolnoma dovolj mi je bila Panorama na drugem 

programu. Odslej dalje bom pretežno gledal le Panoramo.« (J. K.) 

Nekaj gledalcev je izrazilo mnenje, da jim zaradi odpovedanih oziroma krajših oddaj ni treba 

več plačevati (celotnega) RTV-prispevka:  

 

»Pa kaj je zdaj to na vaši RTV???? Ukinjate oddaje, ki jih najraje gledamo, samo to še 

znate. Potem pa ukinite še naročnino…« (M. M.) 

 

»Glede na to, da so vodstvo in uredniki okrnili dnevno-informativni program, 

predvidevam, da ni potrebe po polnem mesečne prispevku.« (M. O.) 

 

»Sem redna plačnica RTV-prispevka /…/ S tv oddajami je čedalje slabše, tako, da bi mi 

morali moj prispevek vrniti. Moje mnenje je, da je na RTV Slovenija preveč ljudi 

zaposlenih, kot so bile pa javno objavljene neto plače, so pa visoko nad povprečjem v 

Sloveniji.« (L. S.) 

Dva gledalca sta se pritožila, da je poročanje o stavki enostransko, stavkajoči pa da ''izkoriščajo'' 

čas javnega medija za promocijo stavkovnih zahtev:  

»Prav moteče postaja nenehno vsiljivo poročanje o stavki zaposlenih na RTV. Po mojem 

prepričanju ne gre več le za informiranje javnosti o stavki (glede na podobne primere so 

bili z vaše strani objavljeni prispevki veliko krajši), temveč za izkoriščanje javnega medija 

za vaše notranje sindikalne zadeve.«  (S. P.) 

 

»Imam pritožbo, vezano na informativni program RTVS. Velja za informativne oddaje 

radia, televizije in MMC. Uredniki informativnega programa v dneh 20. in 21. junija v 

informativnih oddajah RTVS dovoljujejo skupini stavkajočih, da medijski čas javnega 

medija zlorabljajo za promocijo svojih stavkovnih aktivnosti in zahtev. Pri tem stavko 

izpostavljajo kot osrednji dogodek dneva. Na primer v Prvem dnevniku na TVS, 21. 6. ob 

13h. O stavki poročajo izrazito enostransko, kar je v nasprotju z Zakonom o RTVS. 

Poročajo tudi zavajajoče s tem, da ne povedo, da stavka le del zaposlenih na RTVS in da 

del zaposlenih ne podpira stavke. Stališč teh ne predstavijo v enaki meri kot zahtev 

stavkajočih. Prav tako ne omenijo, da se velik del javnosti s stavkajočimi ne strinja. 

Objavijo le izjave tistih, ki stavko podpirajo. 

Prisilni plačniki RTVS imamo pravico zahtevati profesionalen servis tudi na področju 

informiranja /…/ 



36 
 

Prosim za pojasnilo, zakaj se zlorabe dopuščajo in zakaj se ne sankcionira tistih, ki kršijo 

določila Zakona o RTVS. RTVS ni last stavkajočih!« (K. E.) 

 

Varuhinja se je vsem gledalcem, ki so se odzvali na stavko, zahvalila za pripombe in dodala: 

 

»Kot varuhinja pravic gledalcev nimam pristojnosti poseganja v stavko, si pa želim, da bi 

stavkajoči in vodstvo čim prej dosegli dogovor, da boste gledalci deležni storitev RTV 

Slovenija v polnem obsegu, celovito, nepristransko in na kakovostni ravni, kot pritiče 

javnemu servisu.«  

Glede skrajšanega informativnega programa na TV Slovenija jim je posredovala pojasnilo, ki ga 

je že pred stavko, 17. junija, javno objavil generalni direktor RTV Slovenija Andrej Grah 

Whatmough: 

 

»Gledalke in gledalce obveščamo, da bodo v ponedeljek, 20. junija 2022, od 14. ure do 

23. ure zaradi stavke Koordinacije novinarskih sindikatov RTV Slovenija, enega od treh 

reprezentativnih sindikatov na RTV Slovenija, okrnjene dnevnoinformativne vsebine 

Televizije Slovenija. Javni zavod je med stavko dolžan in bo zagotovil minimalni obseg 

informativnega programa na TV Slovenija, kar pomeni, da bodo informativne oddaje 

Poročila, Dnevnik in Odmevi ter športne in kulturne novice skrajšane oziroma omejene 

na zgolj nujne novice, ki zagotavljajo javnosti ustavno pravico do obveščenosti. 

Vodstvo RTV Slovenija si je s konstruktivnim in neposrednim dialogom od začetka 

stavkovnih pogajanj prizadevalo za kompromis, ki bi omogočal nemoteno izvajanje 

poslanstva RTV Slovenija. Predlagalo je več rešitev za odpravo kadrovske stiske v 

Informativnem programu, tudi zaposlitev dodatnih 10 novinarjev, a se je novinarski 

sindikat enostransko in brez kakršne koli napovedi odločil, da pogajanja zapusti in 

napove stavko. 

Vsem gledalcem se za okrnjen program v ponedeljek opravičujemo in vas prosimo za 

razumevanje.« 

 

Ker so se v javnosti pojavile informacije, da je bila oddaja Tednik pripravljena, a »prepovedana« 

in »cenzurirana«, je varuhinja za pojasnilo vprašala odgovorno urednico informativnega 

programa TV Slovenija Jadranko Rebernik, ki je na vprašanje, zakaj 20. junija Tednika ni bilo na 

sporedu, odgovorila: 

 

»20. junija je na RTV Slovenija potekala stavka dela novinarjev in drugih zaposlenih. Ker 

mi urednica in voditeljica oddaje Tednik Jelena Aščič na več pozivov ni odgovorila, 

kakšna je vsebina oddaje, sem med vikendom obvestila vodstvo, da za to oddajo ne 

morem prevzeti odgovornosti. Na dan stavke, v ponedeljek, smo se na sestanku po 13. 

uri ob prisotnosti urednice DIO Vesne Deržek Sovinek in sindikalne zaupnice Nataše 

Štefe dogovorili, da oddajo vendarle sestavijo, saj so bili prispevki zmontirani, voditeljica 

pa je rekla, da bo še posnela napovedi. Nato se to ni zgodilo, voditeljica se ni držala 



37 
 

dogovorjenega in je odšla na shod pred stavbo TV Slovenija in tudi ni sporočila, da 

oddaje ne namerava dokončati. Zato smo se s programom po 17. uri dogovorili, da 

objavijo drugo oddajo.« 

Proti ukinjanju dopisništev v tujini 

Pet gledalcev in poslušalcev se je junija odzvalo na novico o ukinjanju dopisništev RTV Slovenija 

v tujini. Iz odzivov: 

 

»V medijih sem zasledila, da vodstvo RTV Slovenije namerava ukiniti dopisništvi v Bruslju 

in v Rimu. Namesto novinarjev TVS naj bi RTV Slovenija novice kupovala od BBC-ja. Ali 

to drži?« (K. L.) 

 

»Sem odločno proti ukinjanju tujih dopisništev, saj bomo poslušalci in gledalci s tem 

osiromašeni.« (K.B.) 

 

»Zdaj pa odgovorite, kaj je tako pomembnega v Bangkoku /…/ Zakaj ne širitev, če že, na 

daljni vzhod, dopisniške mreže na gospodarske tigre - Kitajska, Japonska, Južna Koreja.« 

(M. B.) 

 

Na napovedano krčenje mednarodne dopisniške mreže RTV Slovenija so se odzvali tudi v 

upravnem odboru Društva novinarjev Slovenije (DNS), kjer so v sporočilu za javnost, med 

drugim, zapisali: 

 

»V Društvu novinarjev Slovenije opozarjamo na škodljive odločitve generalnega 

direktorja Radiotelevizije Slovenija (RTVS) Andreja Graha Whatmougha, ki možnosti za 

racionalizacijo poslovanja in krčenje stroškov vidi v krčenju dopisniške mreže v tujini. 

Ukinjanje dopisništev v Berlinu, Rimu, Moskvi in na Bližnjem vzhodu ter krčenje števila 

dopisnikov v Bruslju kaže na nerazumevanje pomena RTVS kot javnega medija, ki 

zagotavlja obveščenost državljanov tudi o dogodkih v tujini.« 

 

Zaradi množičnega odziva javnosti se je z objavo dveh sporočil za javnost odzvalo tudi vodstvo 

RTV Slovenija  

(https://www.rtvslo.si/rtv/za-medije/sporocila-za-javnost/izjava-za-javnost-o-dopisniski-

mrezi-rtv-slovenija/631276 in https://www.rtvslo.si/rtv/za-medije/sporocila-za-javnost/rtv-

slovenija-odpira-prvo-redno-dopisnistvo-v-aziji/634284). 

 

V izjavi o dopisniški mreži je vodstvo RTV Slovenija, med drugim, zapisalo: 

»Generalni direktor RTV Slovenija je na sejo Programskega sveta posredoval smernice 

oziroma izhodišča dopisniške komisije o tem, kako naj bi bila dopisniška mreža RTV 

Slovenija v tujini v prihodnjih letih posodobljena in usklajena s spremenjenimi 

okoliščinami v mednarodnem okolju. 

https://www.rtvslo.si/rtv/za-medije/sporocila-za-javnost/izjava-za-javnost-o-dopisniski-mrezi-rtv-slovenija/631276
https://www.rtvslo.si/rtv/za-medije/sporocila-za-javnost/izjava-za-javnost-o-dopisniski-mrezi-rtv-slovenija/631276
https://www.rtvslo.si/rtv/za-medije/sporocila-za-javnost/rtv-slovenija-odpira-prvo-redno-dopisnistvo-v-aziji/634284
https://www.rtvslo.si/rtv/za-medije/sporocila-za-javnost/rtv-slovenija-odpira-prvo-redno-dopisnistvo-v-aziji/634284


38 
 

V izhodiščih, ki jih je komisija pripravila na podlagi analiz obstoječe dopisniške mreže v 

tujini, analize tujih dopisniških mrež članic EBU ter analiz lastnih programskih potreb, je 

komisija za razpravo predlagala počasno uvajanje določenih posodobitev in sprememb, 

ki bi dolgoročno lahko pozitivno vplivale na še bolj optimalno delovanje dopisniške 

mreže v tujini. Generalni direktor je pri svojem predlogu upošteval večino izhodišč 

komisije, nekaj vprašanj, ki so še ostala odprta iz objektivnih razlogov, pa je označil kot 

»zamrznitev«, dokler s komisijo ne doseže dogovora, kako zadevo najbolj ustrezno 

rešiti.« 

 

Varuhinja je o problematiki ukinjanja nekaterih dopisništev v tujini na podlagi odzivov gledalcev, 

DNS in drugih odzivov javnosti ugotovila, da je javnost o tej temi zelo pomanjkljivo obveščena, 

zato je pripravila posebno POROČILO; tu so povzeti le glavni poudarki. 

 

V poročilu varuhinja povzema izhodišča dopisniške komisije oziroma Mednarodnega oddelka 

RTV Slovenija, v katerih vodja oddelka Suzana Vidas Karoli navaja, da dopisniška mreža v tujini 

v letu 2022 šteje devet dopisnikov na osmih lokacijah (Moskva, Washington, Berlin, Rim, Bruselj 

- dva dopisnika, Beograd, Koroška/Avstrija, Dubaj), s čimer je dopisniška mreža podobna ali 

nekoliko skromnejša od primerljivih medijev drugih držav. Ob poudarku, da v slovenskem 

medijskem prostoru pomeni eno najpomembnejših konkurenčnih prednosti RTV Slovenija, 

uvodoma navaja še, da »je preoblikovanje, bolje rečeno posodabljanje dopisniške mreže nujno, 

mora pa temeljiti na vsebinskih potrebah naših programov.«  

 

Zatem za dopisništva, pri katerih je smiseln razmislek, zapiše pet predlogov:  

➢ sredstva, namenjena Bližnjemu vzhodu, se prerazporedijo za potrebe novega 

dopisništva v Aziji; Bližnji vzhod se pokriva prek azijskega dopisništva ali s projektnim 

pokrivanjem iz Ljubljane; 

➢ razmislek o nujnosti stalnega dopisništva v Rimu po poteku mandata dopisnika; severni 
del Italije se pokriva z zamejsko dopisnico, ostalo Italijo in Vatikan projektno prek 
odrejenih novinarskih poti iz Ljubljane; 

➢ dopisništvo v Bruslju se v letu 2024 skrči za enega dopisnika; ko je tam več dogodkov 
hkrati, pa prek odrejenih novinarskih poti iz Ljubljane; 

➢ dogajanje v Ukrajini se pokrije prek berlinskega in moskovskega (morda tudi 
beograjskega) dopisništva; ob predpostavki, da bo akreditacija za moskovsko dopisnico 
odobrena; 

➢ v primeru ukinitve moskovske akreditacije (trenutno je podaljšana le do avgusta 2022) 
se del sredstev tega dopisništva nameni azijskemu dopisništvu, del pa projektnim potem 
iz Ljubljane, v povezavi s spremljanjem vojne v Ukrajini. Po umiritvi razmer se v Moskvi 
ponovno odpre dopisništvo. 
 

Vse spremembe bi po predlogu Mednarodnega oddelka uvajali postopoma, nikakor ne pred 
koncem veljavnih dopisniških mandatov, predpogoj je tudi poseben proračun za projektno 
pokrivanje vsebin, vse spremembe morajo biti ustrezno, temeljito in pravočasno skomunicirane 
z notranjo in zunanjo javnostjo.  



39 
 

 
Predlog generalnega direktorja, ki ga je pisno predstavil Programskemu svetu, je večinoma 
sledil predlogu Mednarodnega oddelka (da se sprememb ne uvaja pred koncem veljavnih 
mandatov, da ne smejo voditi v programsko slabšanje kakovosti zunanjepolitičnih vsebin; da se 
bo večji denarni vložek namenil za leteče dopisnike; da se ukine dopisništvo v Rimu, dopisništvo 
v Bruslju zmanjša z dveh na enega, ukine dopisništvo za Bližnji vzhod in odpre dopisništvo za 
poročanje iz Azije v Bangkoku, da se zaradi vojne v Ukrajini začasno zamrzne dopisništvo v 
Moskvi in kasneje po presoji ponovno odpre). Drugačen od predloga oddelka pa je bil predlog 
generalnega direktorja, da se zamrzne tudi dopisništvo v Berlinu. Kot je zapisal v sporočilu za 
javnost, je »pri svojem predlogu upošteval večino izhodišč komisije, nekaj vprašanj, ki so še 
ostala odprta iz objektivnih razlogov, pa je označil kot »zamrznitev«, dokler s komisijo ne doseže 
dogovora, kako zadevo najbolj ustrezno rešiti.« 

 
Varuhinja je v poročilu, ki ga je poslala tudi gledalcem, zapisala tudi MNENJE: 

 
➢ Komuniciranje o reorganizaciji tujih dopisništev tako z notranjo kot zunanjo javnostjo je 

bilo neustrezno, gledalci, poslušalci in ostala javnost so bili  obveščeni zelo pomanjkljivo, 

tudi pristransko. /…/ Vodstvo RTV Slovenija se je na prve (zelo nepopolne) javne objave 

medijev o dopisništvih odzvalo s sporočilom za javnost zelo hitro (17. junija), vendar ne 

dovolj konkretno, da bi razblinilo vse dvome o namerah glede dopisniške mreže. 

Pomanjkljivo so svoje delo opravili tudi v informativnem uredništvu TV Slovenija, kjer bi 

morali že iz spoštovanja Pravilnika o poklicnih standardih in načelih novinarske etike v 

programih RTV Slovenija javnost celovito seznaniti z načrtovanimi spremembami in 

razlogi zanje.  

➢ Dopisništva RTV Slovenija v tujini so zelo pomembna in nenadomestljiva, saj omogočajo 

gledalcem, poslušalcem in uporabnikom RTV vsebin ne samo kakovostno spremljanje 

dogodkov, temveč tudi njihovih ozadij in širših družbenih, gospodarskih, političnih in 

drugih razmerij. To lahko najbolj celovito in verodostojno počnejo novinarji, ki vsak dan 

v vseh odtenkih spremljajo in živijo družbeno stvarnost države ali regije, o kateri 

poročajo, in ki so pred tem živeli v Sloveniji, saj le tako vedo, kaj zanima gledalce in 

poslušalce v Sloveniji, kaj ti že vedo in česa ne, kaj je za slovenski prostor pomembno 

izpostaviti.  

➢ Potrebe po dopisnikih v tujini se spreminjajo glede na spremenjene razmere v naši 

soseščini in svetu. Zato je potrebno vsakih nekaj let preveriti, ali dopisniška mreža 

ustreza spremenjenim razmeram v svetu in potrebam domače javnosti. 

 

Celotno POROČILO z mnenjem varuhinje je v celoti objavljeno kot PRILOGA 2 na str. 43. 

Nezadovoljstvo glede poročanja v informativnih programih RTV Slovenija 

Gledalka in poslušalka M. N. se je v odzivu, ki ga je naslovila tudi na vodilne na RTV Slovenija, 

pritožila nad, po njenem mnenju, pristranskim in neobjektivnim poročanjem RTV Slovenija v 

informativnih programih:  

 



40 
 

»Glede na to, da sem zakonsko prisiljena k plačilu RTV-prispevka, sem dolžna, predvsem 

kot davkoplačevalka podati protest na vaše izvajanje skrajno pristranskega, 

neobjektivnega /…/ poročanja, oz. navijaštva. Zavedajte se, da ste novinarji, ne 

družbeno-politični aktivisti, ki delate za vse državljane /…/ 

Medij naj bi bil tudi kritik vlade. Res ste opravili "vrhunsko" delo v zadnjih dveh letih. 

Nikoli niste pozabili popljuvati, kritizirati, omalovaževati ... dela vlade. Nikoli pohvalili, 

kar je bilo dobrega, ne, vzpodbujali ste kolesarske proteste, ščuvali, dokumentirano ste 

se dogovarjali z "organizatorji" in  protivladnimi NVO-ji. Dnevno ste imeli intervjuje z 

opozicijo, tudi na cesti, če je bilo potrebno. 

Vlada je opravila vrhunsko vodenje svetu EU. Na vaši tv ste se posebno trudili, da niste 

karkoli od tega objavili. Še dobro, da obstaja še nekaj drugih medijev, ki jih ne plačujemo 

in pa tujina /…/ 

Z novo vlado pa je človek pomislil, no mogoče boste sedaj prenehali, oz. boste počeli 

tako kot do sedaj, kritika vlade in mnenja opozicije. Ne, še huje /…/ Niste bili in še vedno 

niste sposobni samorefleksije, da bi pobrskali o Golobovi plači, njegovi milijonski 

nagradi, o sumu korupcije po Balkanu /…/« 

 

Podobno ostro in kritično se je odzvala tudi gledalka in poslušalka I. O.:  

 

»Sporočam Vam, da se zaradi neobjektivnega, zavajajočega, neprofesionalnega, 

nepoštenega itd. dnevno-informativnega poročanja nacionalne RTVS ne čutim več 

dolžno v celoti plačevati mesečnega prispevka za ta medij, kar je sicer zakonsko 

določeno /…/ 

Sprašujem Vas, ali je profesionalno, da smo bili v letu 2021, ko je Slovenija predsedovala 

EU, na RTVS komajda seznanjeni o čemerkoli v zvezi s tem pomembnim dogodkom? A 

nasprotno smo lahko izvedeli za vse ulične premike nekega kvazi zvezdnika, da ne 

naštevam podobnih zdrsov in »prigod«, ki si jih je privoščila javna RTVS. 

Kot državljanka RS sem še posebej v času zdravstvene krize zares pričakovala 

državotvorno držo RTVS! Torej ozaveščanje in skupen boj proti nevšečnostim, ki jih je s 

seboj prinesel covid, tako kot so to delale javne medijske hiše po drugih evropskih 

državah. Pri nas je bilo ravno nasprotno. Javna RTVS žal ni uspela prepoznati, kaj je za 

nas vse še posebej v tem kriznem času pomembno in kaj manj oz. celo nepomembno. 

Namesto, da bi javna RTVS gledalcem in poslušalce delovala kot informatorka, učiteljica, 

pojasnjevalka, ne nazadnje pomirjevalka, je (razen ob samem koncu epidemije) večkrat 

le prilivala olje na že tako razgreto situacijo /…/  

Ali menite, da je RTVS pošteno in profesionalno opravila svoje delo glede na sedanje 

stanje v državi?« 

Ničelna toleranca do napadov na novinarje RTV Slovenija 

Gledalka in poslušalka V. S. je opozorila na nedopustne napade in javna obračunavanja z 

novinarji RTV Slovenija. 



41 
 

 

»Obsojam vsakršno napadanje in zmerjanje novinarjev RTV SLO! Bi pa nujno opozorila, 

da prenehajte uporabljati termin "javni servis", ker TV SLO ni servis za servisiranje 

oblasti! RTV SLO je javna institucija!« 

(Ne)spoštljivo komuniciranje na družbenih omrežjih 

Gledalec A. B. je poslal pritožbo zaradi zapisa novinarke RTV Slovenija na Facebook profilu, z 

objavo katerega naj bi slednja ravnala v nasprotju z Novinarskim kodeksom, in na varuhinjo 

naslovil naslednjo prošnjo: 

 

»Prosim za preučitev zadeve s strani Društva novinarjev in ukrepanja za ravnanje v 

nasprotju s Kodeksom, komentar naj se izbriše ali vsaj popravi in tudi za opravičilo na 

žalitev.« 

 

Iz pojasnila varuhinje: 

 

»Žal vas moram obvestiti, da varuhinja lahko presoja samo objavljene vsebine na RTV 

Slovenija, ne more pa presojati objav zaposlenih na fb profilih in drugih družbenih 

omrežjih. Da bi vašo prijavo lahko obravnavalo Društvo novinarjev Slovenije, pa se 

morate obrniti neposredno na društvo.«  

 

Gledalec se je za odgovor zahvalil in napisal: 

 

»Na Društvo novinarjev sem že naslovil podobno prijavo, pa so, z obžalovanjem, tudi 

sami ugotovili, da pri objavi na FB profil nimajo pristojnosti. Žal. Ravnanje zame ostaja 

neetično in neprofesionalno.« 

 

Varuhinja mu je odgovorila: 

 

»Na podlagi vaše (anonimizirane) pripombe in še več podobnih pripomb, ki jih dobivam, 

bom poskušala v prihodnje vplivati na sprejem ustreznih pravnih in drugih podlag za 

zmanjšanja tovrstnega neetičnega početja, tudi pri pripravi medijske zakonodaje in v 

projektu Medijske in informacijske pismenosti pri Agenciji za komunikacijska omrežja in 

storitve (AKOS).« 



42 
 

PRILOGE 

Priloga 1: Pismo Društva za zedinjen svet 

 



43 
 

Priloga 2: Poročilo o spremembah dopisniške mreže RTV Slovenija v tujini  

Varuhinja je junija prejela pet odzivov gledalcev in poslušalcev ter odziv Društva novinarjev 
Slovenije o spremembah dopisniške mreže RTV Slovenija v tujini.  
 

1. Odzivi gledalcev: 

»V medijih sem zasledila, da vodstvo RTV Slovenije namerava ukiniti dopisništvi v Bruslju 

in v Rimu. Namesto novinarjev TVS naj bi RTV Slovenija novice kupovala od BBC-ja. Ali 

to drži? Mislim, da je takšno ravnanje skrajno nepotrebno in nedopustno, saj naši 

novinarji iz Bruslja in Rima svoje delo opravljajo več kot odlično. - To velja še posebej za 

Janka Petrovca, ki informativne oddaje bogati tudi z odličnimi reportažami iz vse Italije. 

Ne vem, po kakšnih merilih vodstvo RTVS meri kakovost svojih novinarjev. Novinarji, ki 

poročajo iz Bruslja oz. Rima nikakor ne sodijo med „nesposobne in nekompetentneˮ kot 

naj bi jih označilo vodstvo RTVS. – Kvečjemu obratno!« (K.L.) 

»Sem odločno proti ukinjanju tujih dopisništev, saj bomo poslušalci in gledalci s tem 
osiromašeni. Dopisniki nam približajo države, od koder poročajo, in so, vsaj zame, 
nepogrešljivi. V informativnih oddajah in podcastih se prav veselim, da jih bom slišala. 
Zato upam, da se ukinitev ne bo zgodila.« (K.B.) 
 
»Groza me je pri pomisli, da nameravate ukiniti dopisništva v evropski uniji, saj so zdrav 
in korekten vir informacij. Kaj ali Slovenci ne smemo več nič vedeti, kaj se dogaja v 
Sloveniji, v Evropi in širše, ali želite ustvariti prebivalstvo nevednežev?« (F.P.) 
 
»Načrtovanega »brisanja z obličja zemlje« dopisništev v Berlinu, Moskvi in Rimu, je 

sposobna samo kisla pamet. Je neprofesionalno, je profesionalno kopunstvo. Žal 

vodstvo RTV ne zna ali noče(?), raz-ločiti med odličnimi prispevki teh 3 dopisništev, in 

med »črno-žoltim« cenenim poročanjem, ne skrivajoč pri tem še političnega, 

pristranskega navijaštva enega od dveh političnih polov v premnogih ostalih oddajah 

RTV Slovenija! Krvava Putinova vojna v Ukrajini se bo enkrat gotovo končala, zakaj - na 

vrat na nos - za stalno v Moskvi ukiniti dopisništvo? Berlin, glavno mesto Nemčije, ta 

gospodarski motor EU, za vas ne šteje!? Za vas ne šteje, enako, Rim in z njim Vatikan (!) 

ter veličastna 2000+ let trajajoča zgodovina takratne in današnje Italije, z vsemi 

prečudovitimi zgodovinskimi ostalinami in njena široka razpetost od Sicilije tja gor do 

Milana?!  

Zdaj pa odgovorite, kaj za vraga milega, je tako pomembnega v Bangkoku, koliko sploh 

ima država Slovenija (in z njo RTV Slovenija), gospodarskega stika s Tajsko, z izjemo 

potovanj nekaj tisoč slovenskih turistov vsako leto na zimsko-poletno sproščanje?  

Si želi (v naprej izbrana ?) novinarka ali novinar večnega poletja in celoletnega nošenja 

kratkega krila oz. hlač in T-majic? Zakaj ne širitev, če že na daljni vzhod, dopisniške mreže 

na gospodarske tigre - Kitajska, Japonska, Južna Koreja,....., ki so vendar stebri 

gospodarstva tihooceanskega območja daljnega vzhoda?! ..« (M.B.) 

 



44 
 

»Zakaj bi ukinjali zunanja dopisništva RTV Slovenije, ki nas o vsem iz držav, iz katerih 

poročajo, obveščajo pravočasno in merodajno?« (M.S.) 

Na elektronski naslov varuhinje je prišlo tudi pismo Upravnega odbora Društva novinarjev 

Slovenije: 

»V Društvu novinarjev Slovenije opozarjamo na škodljive odločitve generalnega 

direktorja Radiotelevizije Slovenija (RTVS) Andreja Graha Whatmougha, ki možnosti za 

racionalizacijo poslovanja in krčenje stroškov vidi v krčenju dopisniške mreže v tujini. 

Ukinjanje dopisništev v Berlinu, Rimu, Moskvi in na Bližnjem vzhodu ter krčenje števila 

dopisnikov v Bruslju kaže na nerazumevanje pomena RTVS kot javnega medija, ki 

zagotavlja obveščenost državljanov tudi o dogodkih v tujini. 

Morebitno ukinjanje mednarodnih dopisništev je v nasprotju z zakonom o RTVS. Ta v 

prvi alineji člena, ki opredeljuje javno službo, določa, da javni medij omogoča 

»zagotavljanje verodostojnih in nepristranskih informativnih oddaj, s katerimi celovito 

obvešča (…) o pomembnih dogodkih v preostalih evropskih državah, zlasti članicah 

Evropske unije, o pomembnih svetovnih temah tako, da posredovane vsebine 

omogočajo objektivno javno obveščenost državljanov Republike Slovenije …« 

Če kdaj, se je v zadnjih dveh letih, ko se je svet soočal s pandemijo covida-19 in še bolj 

zadnje mesece, ko smo priča vojni v Ukrajini, pokazalo, kako lahko dogajanje v tujini 

vpliva na življenje v Sloveniji. Zato si javnost zasluži biti dobro obveščena o dogajanju v 

tujini, še več, zasluži si poglobljene informacije iz prve roke, ki ji pomagajo razumeti 

vzroke in posledice dogajanja. 

Svet je resda postal globalna vas, informacije pa lažje dostopne, a hkrati se s tem širi 

tudi mreža virov dezinformacij. Pokrivanje dogajanja v tujini zgolj po sekundarnih virih 

ni enako kot imeti dopisnika v državi, dopisnika, ki si tam zgradi mrežo svojih virov, ki je 

lahko na mestu dogajanja hitreje, kot če bi moral tja vsakič potovati iz Slovenije, ki 

nenazadnje lažje začuti utrip države in lahko govori z lokalnimi politiki, gospodarstveniki 

in drugimi državljani. 

Utemeljevanje krčenja dopisniške mreže z racionalizacijo stroškov je kratkovidno, saj ne 

zajema presoje posledic za ugled javnega medija, za njegovo verodostojnost, zaupanje 

javnosti, posledično pa za gledanost in poslušanost. Padec slednjih pa zagotovo ne 

pomeni nič dobrega za prihodkovno stran zavoda, ki  bo nižje stroške iz naslova dela 

bržkone kmalu beležil tudi na račun številnih odhodov novinarjev zaradi okoliščin, v 

katerih delajo in zaradi katerih tudi stavkajo. 

Številni zasebni mediji v Sloveniji so v preteklosti že krčili dopisniške mreže, zato je toliko 

bolj pomembno, da tu svojo vlogo odigra javna radiotelevizija. Takšni predlogi vodstva 

javnega medija so objektivno škodljivi, še bolj neprimerni pa med stavko novinarjev, s 

katero ti opozarjajo tudi na odločitve vodstva, ki spodkopavajo profesionalno integriteto 

novinarjev in kakovost programa.« 

 

 



45 
 

2. Kronologija dogajanja in odziv vodstva 

Odzivi gledalcev so na naslov varuhinje prispeli od 16. do 21. junija, pismo DNS pa 15. junija. 20. 
junija 2022 je bila sklicana seja Programskega sveta RTV Slovenija, v gradivu za sejo je bil tudi 
predlog generalnega direktorja RTV Slovenija Andreja Graha Whatmougha za postopno 
spremembo dopisniške mreže in izhodišča za spremembe dopisniške mreže, ki jih je pripravil 
Mednarodni oddelek. To gradivo je, sodeč po odzivu DNS in po zapisih v nekaterih medijih od 
15. junija dalje, nekdo od prejemnikov gradiva (vsi člani Programskega sveta, odgovorni 
uredniki, direktorji enot, svet delavcev …) očitno posredoval medijem še pred javno obravnavo 
na seji. Generalni direktor je »zaradi obsežnega odziva javnosti« 17. 6. 2022 v Izjavi za javnost 
o dopisniški mreži RTV Slovenija zapisal:  

»Generalni direktor RTV Slovenija je na sejo Programskega sveta posredoval smernice 

oziroma izhodišča dopisniške komisije o tem, kako naj bi bila dopisniška mreža RTV 

Slovenija v tujini v prihodnjih letih posodobljena in usklajena s spremenjenimi 

okoliščinami v mednarodnem okolju. 

V izhodiščih, ki jih je komisija pripravila na podlagi analiz obstoječe dopisniške mreže v 

tujini, analize tujih dopisniških mrež članic EBU ter analiz lastnih programskih potreb, je 

komisija za razpravo predlagala počasno uvajanje določenih posodobitev in sprememb, 

ki bi dolgoročno lahko pozitivno vplivale na še bolj optimalno delovanje dopisniške 

mreže v tujini. Generalni direktor je pri svojem predlogu upošteval večino izhodišč 

komisije, nekaj vprašanj, ki so še ostala odprta iz objektivnih razlogov, pa je označil kot 

»zamrznitev«, dokler s komisijo ne doseže dogovora, kako zadevo najbolj ustrezno rešiti. 

Programski svet se bo na ponedeljkovi seji seznanil z dosedanjimi načrti za posodobitev 

dopisniške mreže. Obenem pa se bodo nadaljevali pogovori in usklajevanje med 

dopisniško komisijo in generalnim vodstvom s skupnim ciljem optimizacije dopisniške 

mreže v tujini, ki je ena najpomembnejših konkurenčnih prednosti RTV Slovenija.« 

 
3. Kakšne so bile predlagane spremembe 

 
V dokumentu, ki ga je podpisala vodja Mednarodnega oddelka Suzana Vidas Karoli, je uvodoma 
zapisano: 
 

»Tako radio kot televizija v tuji dopisniški mreži vidi ključno dodano vrednost 
nacionalnega javnega servisa, ki v medijskem prostoru pomeni eno najpomembnejših 
konkurenčnih prednosti našega medija. Omogoča nam večjo neodvisnost od agencijskih 
novic, neposredno spremljanje dogajanja, hitro odzivanje in kredibilno podajanje in 
formacij iz tujine. Zato uvodoma poudarjamo, da je preoblikovanje, bolje rečeno 
posodabljanje dopisniške mreže nujno, mora pa temeljiti na vsebinskih potrebah naših 
programov.« 

 
V nadaljevanju dokument navaja, da dopisniška mreža RTV Slovenija v letu 2022 šteje osem 
redno zaposlenih dopisnikov na sedmih lokacijah v tujini (Moskva, Washington, Berlin, Rim, 
Bruselj - dva dopisnika, Beograd, Koroška/Avstrija) ter eno honorarno dopisnico, ki je trenutno 
stacionirana v Dubaju. Po pregledu razvejanosti dopisniške mreže primerljivih RTV znotraj EBU 



46 
 

(Češka: 9 radio, 11 TV, Danska 11, Švedska 8 TV, 12 radio, Avstrija 16, Finska 7) je Mednarodni 
oddelek zapisal, da ureditev RTV Slovenija po številu dopisništev ne izstopa v nobeno smer in 
da ima dopisništev kvečjemu manj. Pri tem so vzeli za primerjavo medijske hiše, ki so vsaj 
približno zadržale vodilni medijski položaj v družbi, ne pa največjih (BBC ima 61 dopisnikov, 
Nemčija 62) in dodali, da ima večina članic EBU ob rednih dopisnikih še honorarne sodelavce, 
ki niso zajeti v teh statistikah.  
 
Mednarodni oddelek je zatem opozoril, da ima večina javnih RTV stalno dopisništvo v Aziji, »in 
sicer v Pekingu, Bangkoku ali Šanghaju. RTV Slovenija od izbruha koronavirusa v Aziji nima 
nikogar. Do takrat je (vsaj za Radio Slovenija) Kitajsko in širše območje Azije pokrival honorarni 
sodelavec Uroš Lipušček. Po njegovi vrnitvi v Slovenijo je to območje brez dopisnika. 
Programske vsebine in siceršnja geopolitična razmejitev kažejo, da je potreba po stalnem 
dopisniku iz Azije velika, zato komisija zagovarja stališče, da RTV Slovenija v tem delu odpre 
stalno dopisništvo, ki bo pokrivalo območje Azije in del Oceanije. Glede na zapletene razmere 
na Kitajskem in težave z vsakodnevnimi dovoljenji za snemanje s kamero ter zaradi nekoliko 
nižjih življenjskih stroškov predlagamo, da se za začetek odpre dopisništvo v Bangkoku (tam 
imajo dopisništvo med drugim češka in švedska TV ter BBC). Iz Bangkoka je možno v kratkem 
času in z relativno ugodnimi letalskimi povezavami doseči številne lokacije na področju Azije. 
Odpiranje dopisništva s področja Azije vidimo kot prioriteto.« 
 
Ob poudarku, da pregled programskih vsebin zadnjih dveh let kaže, da so »vsi dopisniki opravili 
izjemno količino dela« in da vsi delajo bimedialno (za radio in televizijo), nekateri pa so tudi 
redni kolumnisti portala MMC, je Mednarodni oddelek zapisal, da so »nekatera dopisništva z 
vidika programskih potreb nepogrešljiva, pri drugih pa je smiseln razmislek, kako izgubljene 
vsebine nadomestiti«. Nato oddelek zapiše nekaj predlogov in razmislekov: 

a) Sredstva, namenjena Bližnjemu vzhodu, se prerazporedijo za potrebe novega 
dopisništva v Aziji; Bližnji vzhod se pokriva preko azijskega dopisništva ali s projektnim 
pokrivanjem iz Ljubljane, ori čemer morajo biti zagotovljena dodatna sredstva za t. i. 
leteče dopisnike. 

b) razmislek o nujnosti stalnega dopisništva v Rimu po poteku osemletnega mandata 
dopisnika Janka Petrovca; severni del naše zahodne sosede lahko pokrivamo z zamejsko 
dopisnico, ki je stacionirana v Regionalnem centru Koper/Capodistria, preostanek 
italijanskega (in vatikanskega) dogajanja pa projektno preko odrejenih novinarskih poti 
iz Ljubljane (leteči dopisniki – aktualni dogodki po svetu); primerjava z izbranimi 
članicami EBZ kaže, da ima dopisništvo v Rimu ob RTV Slovenija samo še Avstrija; 

c) dopisništvo v Bruslju se v letu 2024 skrči za enega dopisnika; primere, kjer je v Bruslju 
(in/ali Strasbourgu) več nacionalno pomembnih dogodkov hkrati, pa rešujemo prek 
odrejenih novinarskih poti iz Ljubljane oz. s projektnimi napotitvami; 

d)  kljub vojni v Ukrajini o odprtju stalnega dopisništva, od koder bi se redno spremljal 
potek vojne in njenih posledic (npr. dopisništvo v Varšavi) ne razmišljamo. Dogajanje v 
Ukrajini se pokrije prek berlinskega in moskovskega (morda tudi beograjskega) 
dopisništva; ob predpostavki, da bo akreditacija za moskovsko dopisnico odobrena; 

e) v primeru ukinitve moskovske akreditacije (trenutno je podaljšana akreditacija le za tri 
mesece, do avgusta 2022) se del sredstev tega dopisništva nameni azijskemu 
dopisništvu, del pa projektnim potem iz Ljubljane v povezavi s spremljanjem vojne v 
Ukrajini. Po umiritvi razmer se v Moskvi ponovno odpre dopisništvo. 

 



47 
 

Ob tem dokument navaja še stališče dopisniške komisije, da se vsakršna morebitna 
reorganizacija dopisniške mreže opravi tako, da tuji dopisniki veljavne mandate redno 
zaključijo,  spremembe se komunicira najmanj eno leto vnaprej … Del sprememb se tako lahko 
načrtuje najhitreje za leto 2023 (možno zaprtje dopisništva v Moskvi zaradi objektivnih 
razlogov), v največji meri pa sredi leta 2024.  
 
O projektnem pokrivanju tujine je oddelek zapisal:  
 

»Ob zapiranju dopisniških mest v Rimu in Bruslju predlagamo, da se del sredstev iz delovanja 
redne dopisniške mreže preusmeri v priložnostne in projektne poti novinarskih ekip iz 
Ljubljane. S temi sredstvi bi lahko pokrili tako predvidene kot nepredvidene dogodke, ki jih 
dopisniki ne bodo mogli pokriti. Gre za organizacijo dela na način, kot je bilo pokrivanje 
Brexita v Londonu, katalonskih volitev, podnebnega vrha v Glasgowu itd. Vsem je bilo 
skupno, da so bili novinarji posebej napoteni v tujino, pripravljali so vsebine hkrati za TV, 
Radio in MMC, poti pa je financirala mednarodna pisarna. Takšna organizacija pomeni 
bistveno večjo prilagodljivost in odzivnost pri izrednih dogodkih ter lažje načrtovanje 
pokrivanja rednih dogodkov v tujini. Programske vsebine tako v vsakem primeru 
zagotavljamo s strokovno usposobljenimi kadri.«  
 

Vodja Mednarodnega oddelka je dokument sklenila s poudarkom, da se vse spremembe uvajajo 
postopoma, nikakor ne pred koncem veljavnih dopisniških mandatov, da je predpogoj tudi 
odobritev posebnega proračuna za projektno pokrivanje vsebin, ter da »moramo spremembe 
ustrezno, temeljito in pravočasno skomunicirati z notranjo in zunanjo javnostjo.« 
 
Predlog, ki ga je generalni direktor v pisni obliki predstavil Programskemu svetu, je v veliki večini 
sledil predlogu Mednarodnega oddelka, ne pa povsem. V celoti je sledil zahtevi, da se 
sprememb ne uvaja pred koncem veljavnih mandatov in da spremembe ne smejo voditi v 
programsko slabšanje kakovosti zunanjepolitičnih vsebin. Glede slednjega je generalni direktor 
v predlogu zapisal: »Zato se bo v prihodnjih finančnih načrtih večji denarni vložek namenil za 
leteče dopisnike, ki so se kot zelo učinkoviti izkazali že v preteklosti, pa tudi letos ob poročanju 
o vojni v Ukrajini«.  
 
Predlogu Mednarodnega oddelka je generalni direktor večinoma sledil pri konkretnih 
spremembah: da se ukine dopisništvo v Rimu, da se ukine dopisništvo za Bližnji vzhod in odpre 
dopisništvo za poročanje iz Azije v Bangkoku, da se dopisništvo v Bruslju zmanjša z dveh na 
enega dopisnika, da se zaradi vojne v Ukrajini začasno zamrzne dopisništvo v Moskvi in kasneje 
po presoji ponovno odpre. Drugačen od predloga oddelka pa je bil predlog generalnega 
direktorja, da se zamrzne tudi dopisništvo v Berlinu. Kot je zapisal v sporočilu za javnost, je »pri 
svojem predlogu upošteval večino izhodišč komisije, nekaj vprašanj, ki so še ostala odprta iz 
objektivnih razlogov, pa je označil kot »zamrznitev«, dokler s komisijo ne doseže dogovora, kako 
zadevo najbolj ustrezno rešiti.« 
 

4. MNENJE varuhinje 
 
Varuhinja ob pregledu dogajanja ugotavljam: 

➢ Komuniciranje o reorganizaciji tujih dopisništev tako z notranjo kot zunanjo javnostjo je 

bilo neustrezno. Gledalci, poslušalci in ostala javnost so bili  obveščeni zelo 



48 
 

pomanjkljivo, tudi pristransko. V nekaterih medijih je bilo možno prebrati celo, da RTV 

kar ukinja (celotno) dopisniško mrežo. To kažejo tudi odzivi gledalcev, ki so prispeli na 

naslov varuhinje. Krivcev za to, da so bili gledalci, poslušalci in uporabniki RTV vsebin 

tako slabo obveščeni, je veliko, so razpršeni in jih je zato nesmiselno poimensko iskati 

in izpostaviti. Mnogi tudi niso iz vrst zaposlenih na RTV Slovenija. Žal je bilo ob širjenju 

nepopolnih informacij zaznati tudi namerno širjenje necelovitih informacij, saj so imeli 

(ali bi imeli, če bi to želeli) na voljo celovite informacije. Prve informacije o spremembi 

dopisniške mreže so prišle v javnost 15. junija v medijih zunaj RTV. Ker so bile nepopolne 

in zavajajoče, se je vodstvo RTV Slovenija nanje odzvalo s sporočilom za javnost, kar je 

storilo zelo hitro (17. junija), vendar ne dovolj podrobno, da bi razblinilo vse dvome o 

namerah glede dopisniške mreže. Pomanjkljivo so svoje delo opravili tudi v uredništvih 

informativnih RTV Slovenija (zlasti TV Slovenija), kjer bi morali že iz spoštovanja 

Pravilnika o poklicnih standardih in načelih novinarske etike v programih RTV Slovenija 

javnost temeljito in celovito seznaniti z načrtovanimi spremembami in razlogi zanje. 

Tako pa so bili gledalci TV Slovenija v informativnih oddajah seznanjeni z 

nasprotovanjem sindikata ukinitvi dopisniških mest in z zaskrbljenostjo zunanje 

ministrice zaradi domnevnega krčenja dopisniške mreže, ne da bi ob tem ali pred tem 

dobili točne informacije o tem, kaj, kdaj in zakaj naj bi se v dopisniški mreži spremenilo. 

Teh informacij gledalci tudi do danes še niso prejeli, čeprav gre za javno RTV, katere 

obveščanje javnosti je odvisno tudi od dopisniške mreže, zato je tudi obveščanje o njej 

v javnem interesu.  

 

➢ Glede dopisništev v tujini kot varuhinja menim, da omogočajo gledalcem, poslušalcem 

in uporabnikom RTV vsebin ne samo kakovostno spremljanje dogodkov, temveč tudi 

njihovih ozadij in širših družbenih, gospodarskih, političnih in drugih razmerij. To lahko 

najbolj temeljito, celovito in verodostojno počnejo novinarji, ki vsak dan v vseh odtenkih 

spremljajo in živijo družbeno stvarnost države ali regije, o kateri poročajo. V ta namen 

bi lahko RTV Slovenija najela (tudi samo delno) tamkajšnje novinarje (ki bi seveda znali 

slovensko), vendar ti dogodkov in razmerij ne bi presejali skozi oči slovenske družbe, ker 

za seboj nimajo življenja v Sloveniji. Druga pomembna odlika novinarjev, ki so na 

dopisniška mesta napoteni iz Slovenije, je namreč prav to, da vedo, kaj zanima gledalce 

in poslušalce v Sloveniji, kaj ti že vedo in česa ne, kaj je za slovenski prostor pomembno 

izpostaviti. Tega ozadja tuji novinarji ali agencije nimajo, zato je z njimi dopisnike 

nemogoče enakovredno nadomestiti.  

 

➢ Potrebe po dopisnikih v tujini se spreminjajo glede na spremenjene razmere v naši 

soseščini in svetu. Iz  novinarske teorije je znano, da je zanimanje javnosti za dogodke 

zunaj lastne države odvisno od njihove oddaljenosti, pomembnosti, katastrofičnosti, 

zanimivosti in drugih dejavnikov. Eden takih je denimo izjemno povečanje vloge Kitajske 

v svetu (ne samo z gospodarskega, temveč tudi s političnega vidika), zaradi česar je 

dopisniška komisija predlagala odprtje dopisniškega mesta v Aziji. Tudi v preteklosti je 

RTV Slovenija že prilagajala dopisniško mrežo, med drugim je leta 2015 ukinila 

dopisniško mesto v Zagrebu. Načeloma pomeni vsaka ukinitev dopisništva v tujini slabše 

informiranje uporabnikov RTV vsebin, zato je še toliko pomembneje, da je vsaka 



49 
 

odločitev strokovno dobro pretehtana. Nujno pa je ob vsaki odločitvi pogledati na 

obveščanje slovenske javnosti o dogajanju po svetu zelo široko, ne zgolj izhajati iz 

obstoječega stanja dopisniške mreže, ki tem potrebam morda ne služi več optimalno. 

Tu nikakor ne namigujem, da to morda velja za trenutno dopisniško mrežo, ker za to 

nisem ne pristojna ne kompetentna, temveč zgolj poudarjam potrebo po tem, da se 

vsakih nekaj let zelo široko preveri ustreznost dopisniške mreže in ostalega poročanja o 

dogajanju po svetu in da to ne sme biti sprejeto kot rušenje obstoječe dopisniške mreže, 

temveč zgolj kot njeno prilagajanje za izvajanje nalog javnega medija v interesu javnosti. 

 
Ljubljana, 17. 8. 2022 
 
Marica Uršič Zupan 
Varuhinja pravic gledalcev, poslušalcev, bralcev in uporabnikov vsebin RTV Slovenija 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



50 
 

STATISTIKA 

 

 

 

 

 

  JUNIJ 2022 MAJ 2022 JUNIJ 2021 

TELEVIZIJA SLOVENIJA      

SKUPAJ 83 232 32 

Informativni program 43 203 17 

Kulturno umetniški program 2 8 4 

Razvedrilni program 5 7 2 

Športni program 14 1 0 

Program plus 0 2 2 

Ostalo   19 11 7 

RADIO SLOVENIJA    

SKUPAJ 6 7 9 

Radio Prvi 2 1 5 

Val 202 4 4 3 

Ars 0 1 0 

Koper 0 0 0 

Radio Maribor 0 0 0 

Radio SI 0 0 0 

Ostalo 0 1 1 

MMC    

SKUPAJ 25 17 3 

Novinarske vsebine 5 5 3 

Uporabniške vsebine 18 11 0 

Storitve 2 1 0 

RTV SLOVENIJA    

SKUPAJ 100 120 73 

Jezikovna kultura 2 1 4 

Oglaševanje 3 0 1 

Dostopnost in prilagojeni programi 2 2 2 

RTV prispevek  5 5 1 

Tehnične zadeve 0 7 4 

RTV SLO -  splošno 18 33 26 

Programski svet 1 1 0 

Varuhinja 2 3 1 

Ostalo  20 0 4 

Zavrnjena obravnava 47 68 30 

VSI ODZIVI 214 376 117 



51 
 

Elektronska 
pošta
70%

Spletni 
obrazec

10%

Pismo
0%

Telefon
20%

0%

Statistika po vrsti odziva 

 

 

SKUPAJ 214 

Pritožba 17 

Mnenje 122 

Vprašanje 17 

Pohvala 13 

Pobuda 1 

Zavrnjeno 44 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 
 

SKUPAJ 214 

Elektronska pošta 149 

Spletni obrazec 21 

Pismo 1 

Telefon 43 

Pritožba
8%

Mnenje
57%

Vprašanje
8%

Pohvala
6%

Zavrnjeno
21%

Pobuda
0%


