
  

TA DOKUMENT JE IZBOR ODZIVOV JAVNOSTI, KI NASLAVLJAJO VARUHA PRAVIC GLEDALCEV IN 
POSLUŠALCEV IN JE NAMENJEN ZA OBVEŠČANJE UREDNIKOV OZIROMA UREDNIŠTEV RTV SLOVENIJE 
TER SEZNANJANJE OBČINSTVA Z OBRAVNAVO NJIHOVIH ODZIVOV. VSEBINE ALI DELOV VSEBIN NI 
DOVOLJENO UPORABLJATI V NOBENEM DRUGEM KONTEKSTU. 
 

MESEČNO POROČILO O ODZIVIH OBČINSTVA 

APRIL 2022 
Povzetek odzivov in odgovorov z izbranimi poudarki, mnenja in priporočila, statistika 

 

 

Objava na spletnem naslovu www.rtvslo.si/varuh: 10. 6. 2022 

Končna redakcija: 10. 6. 2022 

Pripravili: Marica Uršič Zupan, Anja N. Huš 

 

Poudarki v odzivih in odgovorih ter mnenja in priporočila za april 2022 

 
April so v Sloveniji zaznamovale volitve in to se je pokazalo tudi v odzivih varuhinji. Skoraj 

polovica vseh se je nanašala na predvolilne oddaje, daleč največ je bilo kritičnih pripomb na 

zadnje televizijsko soočenje parlamentarnih strank pred volitvami. Varuhinja je ugotovila, da 

sta se v drugem delu oddaje porušila zgradba in časovni potek zaradi premalo trdne vsebinske 

zasnove in ker se voditelj ni dovolj hitro in odločno odzval na spremenjene okoliščine. Glede na 

razgreto predvolilno kampanjo je bilo tako zahtevno soočenje pričakovati, zato bi moralo 

uredništvo zanj predvideti dva voditelja.  

S predvolilnim časom je bilo povezano tudi vprašanje o oglasih političnih strank, pohvala radijski 

oddaji in obisk predstavnikov misije OVSE/ODIHR pri varuhinji. 

Drugi večji sklop aprilskih odzivov, ki se je nadaljeval še v začetku maja, se je nanašal na Studio 

City. Večinoma je šlo za pozive k ohranitvi oddaje v dosedanji obliki, z istim voditeljem in v istem 

terminu. Varuhinja je vse odzive posredovala vodstvu TV Slovenija.  

Ostali odzivi so bili zelo razpršeni na več programov RTV Slovenija. Spet je bilo veliko kritik na 

račun brisanja komentarjev na spletnem portalu RTV SLO, eden od uporabnikov pa se je zahvalil 

za možnost komentiranja in izmenjave vsebin.  

Z jezikovnega področja je v poročilu podrobno pojasnilo jezikovnih svetovalcev o sklanjanju 

ženskih priimkov, redna uporabnica podnapisov za naglušne je opozorila na težavo ob 

zamenjavi starih TV-vmesnikov z novimi. 

Po treh mesecih rekordnih odzivov se je aprila število odzivov ustavilo na številki 375. 

 

http://www.rtvslo.si/varuh


2 
 

Kazalo vsebine 
TELEVIZIJA SLOVENIJA ................................................................................................................... 4 

I. INFORMATIVNI PROGRAM .............................................................................................. 4 

Natančnost pri navajanju podatkov ........................................................................................ 4 

Premalo o Gibanju 8. marec ................................................................................................... 4 

Predvolilna soočenja .............................................................................................................. 5 

Pogrešane voditeljice ............................................................................................................. 5 

Studio City/za voditelja in ohranitev oddaje ............................................................................ 6 

Celovitost poročila s seje državnozborskega odbora ................................................................ 7 

Parlamentarni program (TV SLO 3) – ponovitve ....................................................................... 7 

Navedba v oddaji Intervju ...................................................................................................... 7 

Arena/(ne)uravnoteženost pogovorne oddaje ......................................................................... 8 

II. KULTURNI IN UMETNIŠKI PROGRAM................................................................................ 9 

Zakaj ni bilo prenosa bogoslužja?............................................................................................ 9 

Ruske glasbene vsebine v času ukrajinske vojne ...................................................................... 9 

III. RAZVEDRILNI PROGRAM ................................................................................................11 

Sobotno razvedrilo ...............................................................................................................11 

IV. SPLOŠNO ......................................................................................................................11 

O spremembah programske sheme .......................................................................................11 

Zakaj niste predvajali dokumentarne oddaje? ........................................................................13 

Pohvale ................................................................................................................................14 

RADIO SLOVENIJA ........................................................................................................................15 

I. RADIO PRVI ...................................................................................................................15 

Katera glasba je primerna za nočni programski pas? ...............................................................15 

Na današnji dan in obdobje II. sv. vojne .................................................................................16 

Pred državnozborskimi volitvami: kandidati v informativnih vsebinah ......................................17 

Prilagoditve programske sheme dan po volitvah .....................................................................18 

II. RADIO SPLOŠNO ............................................................................................................19 

Pohvali .................................................................................................................................19 

MMC ...........................................................................................................................................19 

I. NOVINARSKE VSEBINE ...................................................................................................19 

Kdo je lahko gost predvolilnega spletnega klepeta? ................................................................19 

Natančnost navedb v kolumni ...............................................................................................20 

II. UPORABNIŠKE VSEBINE .................................................................................................21 

Ukinjeni blogi .......................................................................................................................21 

Komentiranje na spletnem mestu rtvslo.si .............................................................................21 

III. STORITVE ......................................................................................................................22 

Napačni podnapisi za gluhe in naglušne .................................................................................22 



3 
 

Predvajanje televizijskega programa v živo/težave..................................................................23 

RTV SLOVENIJA ............................................................................................................................23 

I. JEZIKOVNA KULTURA .....................................................................................................23 

(Ne)sklanjanje ženskih priimkov ............................................................................................23 

Uporaba slenga v razvedrilnih in otroških vsebinah .................................................................25 

II. OGLAŠEVANJE ...............................................................................................................26 

Oglasi političnih strank v času predvolilne kampanje...............................................................26 

III. TEHNIČNE ZADEVE ........................................................................................................27 

Težave s signalom .................................................................................................................27 

Nekakovosten zvok v Odmevih ..............................................................................................27 

IV. DOSTOPNOST IN PRILAGOJENI PROGRAM ......................................................................28 

Zvočni podnapisi...................................................................................................................28 

TV-vmesnik in nedostopen teletekst ......................................................................................28 

V. VARUHINJA ...................................................................................................................29 

Obisk misije OVSE/ODIHR......................................................................................................29 

VI. SPLOŠNO ......................................................................................................................29 

Aktiv MMC: protest ob diskreditaciji novinarke ......................................................................29 

PRILOGE ......................................................................................................................................31 

Priloga 1: Poročilo varuhinje o predvolilnih soočenjih v programih RTV Slovenija......................31 

Priloga 2: Poročilo o odzivih na oddajo Studio City ..................................................................40 

STATISTIKA ..................................................................................................................................43 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  



4 
 

TELEVIZIJA SLOVENIJA 

 INFORMATIVNI PROGRAM 

Natančnost pri navajanju podatkov 

Gledalec S. J. se je pritožil nad prispevkom v volilni oddaji, z dne 24. 3., saj ga je zmotila 

navedba glede samooskrbe z energijo, in sicer, da jo ustvarimo več, kot je porabimo: 

»Povedano ne drži in potrebno je pojasnilo. Pri tem se sklicujem na Energetsko bilanco 

R Slovenije 2021 (Energetska bilanca Republike Slovenije za leto 2021 (energetika-

portal.si))« 

Avtor prispevka Marko Milenković je gledalcu med drugim pojasnil:  

»Nikjer ne rečem, da smo samozadostni, niti, da imamo na voljo dovolj električne 

energije za zadovoljitev naših potreb, naše porabe. Sploh  ne govorim o električni 

energiji, ki nam "je na voljo"; ampak zgolj o "proizvodnji" in "porabi". 

Govorim o tem, da je vprašanje samooskrbe z energenti sploh smiselno samo pri 

električni energiji. Mi, kot Slovenija, elektrarne na ozemlju Slovenije, ustvarimo več 

električne energije, kot je porabimo. Da, del je gre direktno Hrvaški, še vedno pa jo mi 

ustvarimo. Smo del odprtega trga in del električne energije prodamo v tujino in del jo 

nato kupujemo... In o tem se lahko pogovarjamo.  

Energetska statistika loči med proizvedeno/ustvarjeno energijo (primarno in končno) , 

zagotovljeno energijo (total energy supply), porabljeno energijo (na različnih 

ravneh)...  

Zato stojim za vsebino oziroma prispevkom.«  

Premalo o Gibanju 8. marec 

Gledalec G. M. je zahteval poročanje o akciji društva 8. marec.  
»Kot uporabnik in plačnik RTV storitev zahtevam javni prispevek v večernem 
aktualnem terminu in korektno vsebinsko seznanitev publike z vsebino akcije 8. marec 
v kontekstu vzpodbude k volilni udeležbi vseh Slovencev.«  

 
Varuhinja je pojasnila, da je temelj delovanja medijev in novinarstva novinarska in uredniška 
avtonomija: 

»To pomeni, da je odločanje  o tem, kaj bo objavljeno v posamezni informativni 
oddaji,  v pristojnosti zgolj in samo novinarjev in urednikov RTV Slovenija. Zahteve za 
objavo kateregakoli dogodka s strani gledalcev,  strank, podjetij, občanov, varuha 
pravic gledalcev ali kogarkoli drugega so oblika pritiska na neodvisnost novinarstva. Če 
bi novinarji ali uredniki podlegli takšnim zahtevam, bi s tem kršili  Zakon o medijih, 
Zakon o RTV Slovenija, Poklicna merila in načela novinarske etike in še marsikaj. Prav 
neodvisnost novinarjev in urednikov je jamstvo za izpolnjevanje ustavne pravice 
državljanov do obveščenosti.« 

https://www.energetika-portal.si/fileadmin/dokumenti/publikacije/energetska_bilanca/ebrs_2021.pdf
https://www.energetika-portal.si/fileadmin/dokumenti/publikacije/energetska_bilanca/ebrs_2021.pdf


5 
 

Predvolilna soočenja 

Varuhinja je aprila prejela 113 pisnih in 15 telefonskih odzivov, povezanih s predvolilnimi 

soočenji pred parlamentarnimi volitvami v programih javne radiotelevizije. En odziv, pohvala, 

se je nanašala na radijsko Prvo veliko predvolilno soočenje predsednikov vseh strank (Studio 

ob 17.00, Prvi), z dne 30. marec. Ostali odzivi (127) so se nanašali na televizijska soočenja (TV 

SLO 1), nekaj od teh je bilo splošnih.  

Del odzivov se je nanašal na nejasna merila uvrščanja strank v TV soočenja. Glede tega je 

varuhinja poročala že v poročilu že marec, na njen predlog je Programski svet RTV Slovenija na 

seji 23. maja sprejel sklep:  'Programski svet RTV Slovenija je na predlog varuhinje pravic 

gledalcev in poslušalcev sklenil, da v pristojnih komisijah spodbudi razpravo o spremembi 

zakonodaje na področju, ki ureja predvolilno kampanjo v medijih. Programski svet predlaga 

uredništvom RTV Slovenija, da opravijo analizo težav, ki jim jih povzroča trenutna zakonodaja, 

ki ureja predvolilno kampanjo.' 

Največji del odzivov pa se je nanašal na zaključno predvolilno soočenje parlamentarnih strank, 

21. aprila, o katerem je varuhinja pridobila pojasnila voditelja, odgovorne urednice in vodstva 

RTTV Slovenija ter preverila, ali so bili pri soočenju kršeni poklicni standardi. Celotno poročilo 

varuhinje o predvolilnih soočenjih v programih RTV Slovenija je objavljeno kot PRILOGA 1 na 

str. 31. 

Pogrešane voditeljice 

Več gledalcev je spraševalo glede začasnih odsotnosti svojih priljubljenih voditeljic oddaj 
Intervju, Odmevi in Tednik. Primer: 

 
»Ker plačujem RTV naročnino, se sprašujem, kje je prejšnja voditeljica Tednika. Dokler 
se ne vrne, TV Tednika ne bom več gledal.« (P. V.) 
  

Iz pojasnila varuhinje: 
»… voditeljica včerajšnje oddaje Tednik Aleksandra Dežman je na začetku oddaje zelo 
jasno povedala, da ste bili gledalci včeraj izjemoma v drugačni (njeni) družbi zaradi 
bolezni urednice oddaje Jelene Aščić. Na koncu oddaje pa je povedala, da naslednji 
ponedeljek zaradi praznika oddaje ne bo na sporedu in zaključila: '9. maja pa bo, 
upamo, z vami spet Jelena Aščić.' 

Sprememba v vodenju včerajšnje oddaje torej ni povezana z vodstvom RTV.« 
 

Varuhinja je za korektno obveščanje gledalcev voditeljici in uredništvu Tednika izrekla 
POHVALO, ker so gledalce na zelo ustrezen način in ob primernem času obvestili o vseh 
spremembah glede oddaje: 

»Ker so gledalci na takšne spremembe zelo občutljivi in v primerih, ko ostanejo 
nepojasnjene, zelo burno reagirajo, pogosto tudi z mnogimi napačnimi sklepanji, vam 

in oddaji Tednik kot varuhinja pravic gledalcev izrekam zahvalo in pohvalo, da ste 
gledalce na zelo primeren način obvestili o spremembi v vodenju oddaje, pa tudi o 
tem, da je prihodnji teden ne bo in da se 9. maja (upam tudi jaz) vrača ustaljena in 
priljubljena voditeljica Jelena Aščić.« 



6 
 

Studio City/za voditelja in ohranitev oddaje 

Varuhinja je aprila prejela 23 odzivov gledalcev, ki so pisali v zvezi z oddajo Studio City, velika 
večina (18) je protestirala proti temu, da se voditelju oddaje ne podaljša pogodbe za vodenje.  
Na tem mestu objavljamo primere aprilskih odzivov: 
 

»Že začasna ukinitev oddaje v predvolilnem času, ki tedensko podaja pregled in sicer 
hitro, v komentarjih celo poglobljeno analizo dogajanja zadnjega tedna in se z gosti 
zelo direktno pogovarja o aktualnih temah, je bila napačna poteza, ki je gledalci nismo 
odobravali. Planirana menjava voditelja oddaje pa se mi zdi nezaslišana! Marcel 
Štefančič, jr. je odličen novinar, ki svoje delo opravlja vrhunsko in profesionalno. Ne 
vidim nobenega nepolitičnega razloga, zakaj bi ga zamenjali.« (M. M.) 
 
»Studio City brez Marcela je kot goveja župa brez govedine, Avsenik brez harmonike, 
če veste, kam ciljam.« (T. M.) 
 
»Prosim, da kolege, ki pospešeno nadaljujejo razgradnjo javne radiotelevizije, 
opozorite, naj končajo s škodljivimi potezami, med katere spada tudi nepodaljšanje 
pogodbe voditelju legendarnega Studia City Marcelu Štefančič jr. Če si res želi odprte 

in demokratičnim standardom zavezane RTV, kot trdi, potem naj trenutna garnitura 
deluje v skladu s tem in nemudoma vrne Studio City v predvajanje, z vsemi sodelavci, 
ki politikom in družbi že desetletja nastavljajo ogledalo.« (T. I. T.) 

 
»Vsi vemo, da je Studio City = Marcel Štefančič. Brez njega ni oddaje.   Gledanost je 
zelo dobra, zato oddaja tudi vztraja na sporedu toliko časa. Ne moreš zamenjati konja, 
ki zmaguje.« (K. Ž.) 
  
»RTV SLO je javni zavod, ki ga plačujemo gledalci in ni v lasti programskega sveta in 
direktorja zavoda, da bi z njim lahko samovoljno počeli karkoli. S peticijo s 40.000 
podpisi smo gledalci izrazili voljo, da gledamo Studio City z voditeljem Marcelom 
Štefančičem jr. ob ponedeljkih ob 21.00.« (J. B.) 
 

Glavnina odzivov, povezanih z usodo oddaje Studio City, in protestov glede napovedane 
menjave voditelja je prišla maja, varuhinja je o aprilskih in majskih odzivih v skupnem poročilu 
20. maja seznanila odgovorno urednico Informativnega programa TV Slovenija in Andreja 
Grah Whatmougha, ki opravlja naloge direktorja TV Slovenija. V poročilu je varuhinja med 

drugim zapisala: 
 

»Skladno s Pravilnikom o delovanju varuha pravic gledalcev  in poslušalcev lahko varuh 

obravnava samo tiste vloge, ki se nanašajo na objavljene programske vsebine in ne 
sme posegati v vsebine Radiotelevizije Slovenija pred njihovimi objavami. Večina vlog, 
povezanih z oddajo Studio City, se ne nanaša na objavljene vsebine, zato jih ne morem 
obravnavati s tega vidika. 
 
Toda obenem je po pravilniku vloga varuha tudi – in predvsem – mediatorska: naloga 
varuha je, da krepi dialog  med uporabniki in ustvarjalci vsebin ter išče ravnovesje med 
pravicami uporabnikov in medijsko in avtorsko neodvisnostjo ustvarjalcev.  



7 
 

Zato pošiljam odgovorni urednici informativnega programa TV Slovenija in vodstvu TV 
Slovenija povzetek odzivov gledalcev s prošnjo, da jih preučita, ne da bi s tem želela 
posegati v avtonomijo odgovorne urednice informativnega programa ter v  razmejene  
pristojnosti  uredništva, vodstva TV Slovenija, Programskega sveta in varuha.«  

 
Poročilo o odzivih vodstvu prilagamo kot PRILOGO 2 na str. 40.  

Celovitost poročila s seje državnozborskega odbora 

Gledalec J. S. je menil, da je bilo poročilo v Dnevniku, dne 1. 4., s seje Odbora za kulturo, kjer 

so govorili o razmerah na RTV Slovenija, pristransko. 

»Sam prispevek je predstavljal zgolj en politični pogled na "medije" in za objektivno 

poročanje bi bilo dobro predstaviti tudi drugo stran.« 

Odgovor varuhinje: 

»Ogledala sem si prispevek, ki ga navajate, a se ne strinjam z vašo oceno, da je bil 

nevreden neopredeljene novinarske hiše. Predstavil je mnenja več poslancev, poleg 

opozicijskih, ki so bili sklicatelji seje, tudi enega iz vrst koalicije, vključil je tudi izjavi 

predsednika programskega sveta in generalnega direktorja  RTV Slovenija.  Zato 

menim, da je bil prispevek korekten in skladen s Poklicnimi merili in načeli novinarske 

etike v programih RTV Slovenija.« 

Parlamentarni program (TV SLO 3) – ponovitve 

Gledalec J. L. je izrazil nezadovoljstvo nad ponovitvami na TV SLO 3, kjer so predvajali stare 

posnetke sej parlamenta in odborov.  

Odgovorila je urednica Parlamentarnega programa Nataša Rijavec Bartha: 

»V  Parlamentarnem programu v času, ko ni sej Državnega zbora, njegovih delovnih 

teles, sej Državnega sveta ali Evropskega parlamenta,  predvajamo posnetke sej, pri 

čemer skrbimo za raznolikost objavljenih posnetkov sej.« 

Navedba v oddaji Intervju 

Varuh je prejel dopis Zveze svobodnih sindikatov Slovenije glede oddaje Intervju s Sonjo 

Šmuc, predvajane 10. aprila (TV SLO 1). Zmotila jih je navedba voditeljice oddaje. 

»Med pogovorom s sogovornico je navedla: 'Druga tema, kjer so ponavadi različna 

stališča, pa je znižanje dohodnine in s tem povišanje plač, kjer so bili tudi sindikati, 

nihče ni dobro razumel zakaj, celo sama gospa Jerkič, proti.'  

V Zvezi svobodnih sindikatov Slovenije (ZSSS) najostreje obsojamo tovrstne žaljive 

lažne informacije, ki jih po novem očitno deli celo javni servis.« 

Iz odgovora voditeljice Vide Petrovčič, ki je med drugim pojasnila, da je sporno navedbo 

utemeljila na izjavi predsednice ZSSS v oddaji Studio ob 17ih, z dne 10. maj 2021: 



8 
 

»Omenjene obtožbe so popolnoma neosnovane, neresnične in do mene osebno 

žaljive, zato vas in vodstvo RTV Slovenija prosim, da zaščitite mojo poklicno in osebno 

integriteto.« 

Dodatno je varuhinja med drugim odgovorila: 

»Glede vaših navedb na podlagi poslušanja obeh oddaj (intervjuja in oddaje Studio ob 

17) ter na podlagi pojasnila novinarke menim, da novinarka ni kršila 5. člena Zakona o 

RTV Slovenija, ki navaja, da morajo  novinarji spoštovati načelo resničnosti, 

nepristranskosti in celovitosti informacij. Čeprav je bila za vas sporna izjava samo 

delček celotne oddaje, pa vendarle temelji na izrečenem citatu gospe Jerkič in zato 

torej resnična. Glede celovitosti, ki bi lahko bila sporna, če bi bila vzeta iz konteksta, pa 

pojasnjujem, da bistvo izjave gospe Petrovčič ni bilo v tem, da sindikati niso vedeli, 

zakaj so bili proti – to je bil le vmesni stavek -, temveč, da so bili sindikati proti. Temu 

pa ne oporekate, temveč v navedbah dodatno pojasnjujete. Zato tudi ne moremo 

novinarki očitati pristranskosti. 

Nikakor tudi ne morem pritrditi vašemu očitku, da je voditeljica kršila 10. člen Zakona 

o RTV Slovenija, ki v programih RTV ne dovoljuje politične propagande. Kako bi ga 

lahko kršila, v dopisu niti ne navedete.« 

Arena/(ne)uravnoteženost pogovorne oddaje  

Varuhinja je prejela pet pritožb in eno pohvalo (so-naslovljeno) na oddajo Arena (Politika in 

mediji), z dne 10. 4. (TV SLO 1). Večino pritožnikov je zmotila studijska zasedba, ki so ji očitali 

neuravnoteženost. 

»Glede na to, da je RTV SLO neodvisni medij, je tovrstna izbira gostov v oddaji skrajno 

pristranska in navijaška, zato vas prosim, da mi odgovorite, kaj je temu vzrok.« (M. P.) 

»V času volitev bi pričakoval, da se v studio povabi novinarje, politike ali kogar že iz 

različnih političnih opcij.« (B. M.) 

Iz odgovora varuhinje: 

»Med tremi gosti oddaje ni bilo nobenega predstavnika aktualnih političnih strank. 

Edini, ki je v oddaji nastopil tudi kot (nekdanji) politik, je bil župan občine Ilirska Bistrica 

Emil Rojc, ki je bil član stranke SD.  Bojan Požar je nastopil kot novinar, Peter Gregorčič 

pa kot politični komentator in predsednik programskega sveta RTV Slovenija.  

Dodajam pa še, da RTV Slovenija nepristranskost in uravnoteženost sporočanja, k 

čemur so ustvarjalci oddaj zavezani tudi s Pravilnikom o poklicnih standardih in načelih 

novinarske etike, ne zagotavlja  nujno v okviru ene oddaje, temveč lahko tudi v nizu 

več oddaj. To še posebej velja za pogovorne oddaje (najbolj izrazito v intervjujih z enim 

intervjuvancem), v katerih se izmenjujejo gostje različnih političnih, mnenjskih in 

drugih  nazorov in vedno ni možno zagotoviti celovitosti in uravnoteženosti v eni 

oddaji.  Pomembno je, da sta celovitost in uravnoteženost zagotovljeni v nizu več 

oddaj v daljšem časovnem obdobju. 



9 
 

Glede na to, da je bila oddaja umeščena v predvolilni čas, pa dodajam, da je v tem času 

RTV Slovenija poleg informativnih oddaj dolžna omogočiti programski čas tudi vsem 

političnim strankam, ki sodelujejo na volitvah, tam pa so merila natančno določena 

tako, da morajo biti znotraj vsake oddaje časovno enakomerno zastopani predstavniki 

vseh sodelujočih  strank.«  

 KULTURNI IN UMETNIŠKI PROGRAM 

Zakaj ni bilo prenosa bogoslužja? 

Dva odziva sta se nanašala na umanjkanje prenosa bogoslužja na TV SLO 1 10. aprila. Primer:  
»… vsako leto je ob Cvetni nedelji prenos maše iz ene od župnij na TV Slovenija 1. Ti 
prenosi so bili namenjeni predvsem vernikom, ki zaradi bolezni ali drugih vzrokov niso 

mogli iti v cerkev. Prosim vas, da mi odgovorite, zakaj letos ni tako?« (A. V.) 
 

Odgovor urednika verskih oddaj Vida Stanovnika: 

 
»TV Slovenija redno prenaša bogoslužje – prvo nedeljo v mesecu. V aprilu smo tako 
prenašali bogoslužje 3.4.2022 iz župnije Hrenovice pri Postojni.  
Poleg nedeljskih prenosov pripravljamo tudi praznične prenose. Ob veliki noči bo 
spored neposrednih prenosov bogoslužij naslednji: 

- Veliki petek, 15.4.2022: prenos evangeličanskega bogoslužja iz Gornjih 
Petrovcev 

- Velika sobota, 16.4.2022: prenos blagoslova velikonočnih jedi iz stolne cerkve v 
Mariboru 

- Velika noč, 17.4.2022: prevzem neposrednega prenosa papeževe slovesne 
maše na Trgu sv. Petra. Temu sledi prenos nagovora Urbi et orbi. 

Kadar prva nedelja v mesecu sovpade s cvetno nedeljo, je neposredni prenos 
bogoslužja na cvetno nedeljo.« 

Ruske glasbene vsebine v času ukrajinske vojne 

Dva odziva (T. J. in J. R. v imenu Partizanskega pevskega zbora) sta se nanašala na 

nepredvajanje koncerta Partizanskega pevskega zbora na dan praznika, 27. 4., na TV SLO 1. 

Primer:  

»Na Dan upora proti okupatorju dne 27. 4. 2022 smo ob 12.00 čakali na avtobus, ki nas 

je odpeljal na nastop, kjer smo sodelovali na proslavi v počastitev praznika. Dan pred 

praznikom sem v napovedniku za program RTVSLO videl napoved predvajanja 

posnetka koncerta  "Hej, partizan" ob 16.15 na 2. programu na dan praznika, ki ga je 

vaša hiša posnela na našem koncertu v dvorani Marjana Kozine 7. novembra 2021. Ko 

sem kolegom pevcem omenil, da bodo popoldne lahko pogledali posnetek našega 

koncerta, so mi povedali, da ne, ker je bil program dopoldne 27. aprila spremenjen in 

boste predvajali posnetek koncerta Policijskega orkestra. Napovednik ni bil objavljen 

samo na portalu MMC, ampak tudi v časopisih.  



10 
 

Naj vas spomnim, da je vaša hiša v preteklih letih na dan ali predvečer praznika upora 

tradicionalno predvajala posnetek kakšnega našega koncerta in to v glavnih  terminih 

na 1. programu. Zakaj tega letos ni bilo? Zakaj mešate politiko in ideologijo s kulturo? 

Pevci so bili prizadeti, saj si že nekaj let prizadevamo za ohranitev partizanske pesmi 

kot kulturne dediščine nekega časa. Pričakovali bi, da nam vaša hiša kot javni zavod, ki 

je bil v preteklosti, in upam, da bo še, zelo pomemben nosilec kulture, pri tem 

pomaga. V Nedeljskem dnevniku z dne 26. aprila je imel naš umetniški vodja in dirigent 

Iztok Kocen intervju, iz katerega bom za razumevanje našega sedanjega delovanja 

citiral: "Mislim, da bi morali na to pesem gledati tako, kot gledamo na baročno ali 

renesančno glasbo. Na slednjo ne gledamo kot na liturgijo, kot del cerkvenega obreda, 

temveč kot na umetnost. Tudi partizanska pesem bi morala najti tako mesto in tam 

ostati." 

Prosim za pojasnilo, kdo in zakaj je RTVSLO spremenil napovedani program.« (J. R. v 

imenu Partizanskega pevskega zbora)  

Pojasnilo urednika Uredništva glasbenih in baletnih oddaj Televizije Slovenija Danijela Celarca: 

»Na predvečer dneva upora proti okupatorju (26. aprila 2022) je bila na prvem 

programu Televizije Slovenija predvajana državna proslava ob dnevu upora proti 

okupatorju z Male gore pri Ribnici. Med številnimi rezervnimi oddajami, ki smo jih 

pripravili in posredovali službi za predvajanje programov, je bila tudi oddaja Moskovski 

večeri, odlomek tradicionalnega koncerta Partizanskega pevskega zbora. Oddaja je bila 

tako predvajana v okviru rezervnega programskega časa proslave.  

Pri predlogu rezervnega programa smo spregledali dejstvo, da oddajo Moskovski 

večeri sestavljajo popularne ruske pesmi, ki v času vojne v Ukrajini vzbujajo pri 

gledalcih nelagodje in za predvajanje v tem občutljivem času niso primerne. Na podlagi 

občutij gledalcev smo dan pozneje, 27. aprila, s sporeda na drugem programu 

Televizije Slovenija umaknili posnetek koncerta Partizanskega pevskega zbora. 

Posnetek tega koncerta, poleg slovenske in tuje glasbe, namreč sestavlja tudi skladba 

Moskovski večeri in menimo, da tovrstna 'ruska glasbena tematika' v trenutnem času 

ni primerna. 

Posnetke koncertov Partizanskega pevskega zbora bomo z veseljem predvajali ob 

drugih terminskih priložnostih, tako, kot je bila to praksa v preteklosti.  

Gledalcem in izvajalcem, Partizanskemu pevskemu zboru, se za umik posnetka 

koncerta iskreno opravičujemo in jih prosimo za razumevanje.« 

Trije gledalci pa so se pritožili nad predvajanjem ruske glasbe na TV SLO 1 na predpraznični 

večer, 26. aprila, po predvajanju Državne proslave ob dnevu upora proti okupatorju. Primer: 

»Nocoj, v terminu od 20. do 21. ure, je bil najavljen prenos državne proslave ob Dnevu upora 

proti okupatorju. Predvajano je bilo: 

·        Posnetek proslave z Male gore 

·        Ciklus ruskih pesmi 



11 
 

·        Arija iz opere Carmen. 

 

Vse, kar je bilo predvajano, žali čustva tistih Slovencev (in to je večina!), ki spoštujejo tudi 

spomin na OF. Seveda javna RTV ne more vplivati na provokacije organizatorja državne 

proslave. Ne vem pa, zakaj so bile v ta predvečer praznika uvrščene ruske pesmi. Kaj naj ta 

izbor pove Slovencem, ki podpirajo Ukrajince v borbi proti ruskemu agresorju.« (M. N. P.) 

Gledalcu je bil posredovan del pojasnila urednika Uredništva glasbenih in baletnih oddaj 

Televizije Slovenija, da so pri pripravi programa spregledali, da oddajo Moskovski večeri 

sestavljajo popularne ruske pesmi, ki v času vojne v Ukrajini vzbujajo pri gledalcih nelagodje in 

za predvajanje v tem občutljivem času niso primerne. 

 RAZVEDRILNI PROGRAM 

Sobotno razvedrilo 

Varuhinja je prejela dve pisni in eno telefonsko pripombo na kakovost sobotne razvedrilne 

oddaje Sobotno popoldne. Primer: 

»Zanima me, kakšna je gledanost oddaje Sobotno popoldne. To spominja na nekakšno 

TV prodajo.« (M. P.) 

Iz odgovora varuhinje: 

»… gledanost vsake oddaje, še posebej nove, redno spremlja kontroling RTV Slovenija, 

ki podatke o gledanosti sproti dostavlja odgovornim urednikom oddaj in vodstvu RTV 

Slovenija.  Podatki o gledanosti so tudi eno od meril pri odločanju o nadaljnji usodi 

oddaj. Tako je tudi z oddajo Sobotno popoldne. Odzivi gledalcev na to oddajo pa so 

različni.« 

 SPLOŠNO 

O spremembah programske sheme  

Tudi aprila so gledalci izražali mnenja in nezadovoljstvo glede programskih sprememb, 

povezanih z izvajanjem Programsko-produkcijskega načrta za leto 2022, ter mnenja o 

kakovosti programov in vsebin. Primeri: 

»Zato sem bil zelo razočaran, da sedaj Dnevnik traja samo 20 minut! Saj v tem času 

vendar ni mogoče obdelati vseh svetovnih dogodkov in še pomembnih slovenskih. 

Pustimo ob strani Slovensko kroniko, ki je namenjena bolj lokalnim temam – to sem 

vedno gledal le z enim očesom. Tudi kultura vsak dan se mi zdi pretiravanje – toliko pa 

kultura Slovencev vendarle ne zanima – ali pa se motim. 

RTV Slovenija ima po svetu mrežo odličnih dopisnikov, ki se javljajo iz pomembnejših 

prestolnic – kako lahko vse dnevne novice in svetovne dogodke plus poročila 

dopisnikov stlačiš v 20 minut? Nemogoče, zato so prispevki kratki, določene 

pomembne novice se povejo v enem ali dveh stavkih, brez komentarja o ozadju in brez 



12 
 

povezave na druge dogodke, so samo nametane novice. Dopisniško mrežo bi vendarle 

morali bolje izkoristiti, to je vendar velika primerjalna prednost RTV pred 

komercialnimi televizijami!  

Po mojem mnenju je kvaliteta TV Dnevnika padla, zato zadnje čase pogledam tudi 

Poročila na POP TV, kjer Dnevnik še vedno traja 30 minut (ostali del pa je zame kot prej 

nezanimiv) in kjer se še vedno upajo kakšno novico komentirati in izraziti tudi svoje 

stališče. Bojim se, da bodo zato mnogi dosedanji redni gledalci TV Dnevnika začeli 

gledati večerna poročila na konkurenčni POP TV. 

Novo vodstvo RTV je te spremembe programa opravičilo s padanjem gledanosti 

televizije. Glede na slabšo kvaliteto sedanjega programa osebno menim, da bo ta tako 

želena večja gledanost še veliko slabša kot je bila prej. Zanima me, če bo novo vodstvo, 

ko bodo številke o slabši gledanosti postale realnost, nosilo kakšno konkretno 

odgovornost (materialno, moralno, profesionalno, položajno).« (M. C.) 

Iz odgovora varuhinje: 

»Z novo programsko shemo, s katero se je oddaja Kultura preselila s termina po Odmevih na 

čas po Dnevniku, se je osrednji TV Dnevnik res skrajšal na 20 minut. Ker je bilo na to precej 

pripomb, podobnih vašim, so ga pred dnevi podaljšali na 23 minut, zato se zdaj začenja ob 

18.57.  Oddaja Kultura je bila na sporedu vse delovne dni v tednu že prej, vendar v kasnejšem 

terminu, po Odmevih. Odzivi na njen premik na zgodnejšo uro so zelo pozitivni. Tudi v terminu 

po Dnevniku je Kultura na sporedu samo med delovniki, ob koncu tedna pa so vsebine o 

kulturi vključene v Dnevnik. 

RTV Slovenija gledanost sproti spremlja. Ali je vodstvo z ukrepi za izboljšanje gledanosti 

uspešno, pa nadzira Programski svet, ki odloča tudi o odgovornosti generalnega direktorja.« 

»Novinarje ste zamenjali z voditelji, ki novinarji definitivno niso! Jezi me ukinitev oddaj, 

namesto njih imamo Sobotno popoldne..« (P. Š.) 

Varuhinja je odgovorila: »RTV Slovenija ima na vseh TV programih zelo različne oddaje, saj je 

tudi zakonsko zavezana, da ustvarja program za zelo raznoliko občinstvo . Na sporedu ima 

določen odstotek informativnih oddaj in vsebin ter vnaprej določene odstotke kulturnih, 

dokumentarnih, izobraževalnih, otroških, športnih … in tudi razvedrilnih vsebin. Zato vsebine z 

enega programskega področja praviloma ne posegajo v drugega, torej razvedrilne oddaje ne 

zamenjujejo informativnih. Ti deleži in vse oddaje so zapisani v letnem programsko-

produkcijskem načrtu (PPN), ki ga pred začetkom leta sprejme Programski svet. Med letom 

spremlja gledanosti in druge vidike oddaj in potrjuje  spremembe PPN.« 

»Zakaj ni daljših prispevkov novinarja Areha iz Ukrajine. Če ga imate tam, mu dajte več 

minut za prispevke. In lepo, da je soočenje vodila mlajša novinarka. Vem, da sem 

'neuka', a želim, da nadaljujete z 'osamosvajanjem' pred določenimi pritiski in si zopet 

pridobite zaupanje. Čeprav bo težko.« (A. K.) 

Gledalec B.M. ni bil zadovoljen z odgovorom varuhinje o ukinitvi nekaterih oddaj v 

predvolilnem času:  



13 
 

»Za zdaj ukinjene oddaje ne bi bilo potrebno ukiniti, saj bi se dalo najti programski čas 

za volilna soočenja v drugih terminih, če bi bila volja na organu programski svet, ki je 

sprejel tako odločitev. Če pa gledate ocene gledanosti predvolilnih soočenj, pa lahko 

vidite, da imate najslabšo gledljivost med vsemi televizijami. Ste se vprašali, čemu in 

zakaj je tako. V moji širši družini nismo zadovoljni s takim odnosom do nas gledalcev in 

poslušalcev in se zato preusmerjamo na druge TV in tujino po bolj verodostojne 

informacije.« 

Iz odgovora varuhinje:  

»Na moje priporočilo, da poskusi tudi v predvolilnem času ohraniti oddaje Studio City, 

Tarča in Tednik na sporedu, je vodstvo TV Slovenija odgovorilo, da to ni izvedljivo ne 

samo zaradi zasedenosti terminov, temveč tudi zaradi zasedenosti  studijskih in 

produkcijskih kadrovskih kapacitet (ki so zasedene prav s snemanjem soočenj). 

Podrobneje si o tem lahko preberete tukaj: www.rtvslo.si/varuh/mnenja-in-

priporocila/oddaje-studio-city-tednik-in-tarca-v-predvolilnem-casu/619467. 

Glede predvolilnih soočenj ima RTV Slovenija zakonske dolžnosti, ki jih druge TV 

postaje nimajo. Po zakonu o RTV Slovenija je namreč dolžna nameniti del 

programskega časa v predvolilnem času vsem strankam in listam, ki kandidirajo na 

volitvah v DZ, torej letos vsem 20. Zakon tudi do loča, da morajo biti soočenja ločena za 

parlamentarne in neparlamentarne stranke.  Za vse to je potrebno mnogo več 

programskega časa, kot ga soočenjem namenijo komercialne TV, ki soočajo samo 

osem največjih ali še manj strank, o ostalih gledalci ne izvedo popolnoma ničesar. Z 

vidika varovanja pravic gledalcev kot varuhinja menim, da je bila RTV Slovenija s 

soočenji na TV in radijskih programih ter s predstavitvami in spletnimi klepetalnicami 

na spletni strani medij, ki je državljanom ponudil najbolj poglobljene in celovite 

informacije o vseh strankah in listah, ki se potegujejo za vstop v parlament. Večina 

drugih medijev je predstavila samo nekaj največjih strank, kar vsekakor ni skladno z 

novinarsko profesionalnostjo in etiko. S tega vidika se mi zdijo razprave o kakovosti 

soočenj na eni in drugi televiziji sicer še vedno pomembne, vendar ne ključne.« 

Zakaj niste predvajali dokumentarne oddaje? 

Pet odzivov se je nanašalo na zamik predvajanja dokumentarne oddaje Vzporedni mehanizem 

globoke države. Prvotno naj bi bila oddaja na TV SLO 1 predvajanja 16. aprila, predvajanja je 

bila nato 5. maja. Primeri: 

»Kako se lahko zgodi, da tako aktualno oddajo umaknete s sporeda?« (J. K.) 

»Želim, da RTV končno postane pluralna, da imamo vsi vseh svetovnih nazorov 

možnost ogleda kakovostnih oddaj in dokumentarcev. Ta današnja odločitev RTV o 

nepredvajanju dokumentarca Vzporedni mehanizem globoke države je dokaz, da smo 

še daleč o pluralnosti in da varuhinja, katera verjamem, da ima vpliv pri presoji, ni 

neodvisna.« (T. R.)  

http://www.rtvslo.si/varuh/mnenja-in-priporocila/oddaje-studio-city-tednik-in-tarca-v-predvolilnem-casu/619467
http://www.rtvslo.si/varuh/mnenja-in-priporocila/oddaje-studio-city-tednik-in-tarca-v-predvolilnem-casu/619467


14 
 

»Ob tem sem neprijetno presenečen nad to vašo odločitvijo ter zgrožen nad 

norčevanjem iz nas gledalcev in vaših prisilnih plačnikov s strani oseb v vaši instituciji, 

ki so pristojne za odločanje o (ne)predvajanju posameznih oddaj. Hkrati sem negativno 

presenečen nad to vašo odločitvijo, saj je konkretna oddaja - kot je bilo moč ugotoviti 

na komercialni televiziji, ki jo je predvajala - izredno aktualna, nadvse informativna in 

izjemno poučna ter bi bila edina možna odločitev vsake javne televizije, da t(ak)o 

oddajo čimprej uvrsti v svoj program.« (J. A.)  

Pojasnilo Službe za komuniciranje: 

»Generalno vodstvo javnega zavoda RTV Slovenija je dolžno delovati v skladu z 

zakonodajo in internimi pravili, ki so v obdobju volilne kampanje v Sloveniji še ostrejši 

kot običajno. Ta določajo, da se kandidatke in kandidati na državnozborskih volitvah ne 

smejo pojavljati v nobenem drugem programu na RTV Slovenija razen v programih, ki 

jim je namenjen za brezplačno kampanjo.  

Ob pregledu dokumentarnega filma Vzporedni mehanizem je moč ugotoviti, da v njem 

nastopajo sogovorniki, ki kandidirajo na letošnjih državnozborskih volitvah. V izogib 

kršitve Pravil za razpolago programskega časa za predstavitev kandidatk in kandidatov, 

kandidatnih list, političnih strank in njihovih programov med 24. 3. 2022 in 22. 4. 2022 

je vodstvo predvajanje filma umaknilo s sporeda. 

Vsem gledalcem se za razumevanje zahvaljujemo. Predvajanje dokumentarnega filma 

je prestavljeno na obdobje po volitvah, in sicer 5. maja po oddaji Tarča.« 

Pohvale 

En gledalec je pohvalil poročanje Valentina Areha iz Ukrajine:  

»Njegova poročila so to, kar sem do zdaj na TVS pogrešal.«  (K. E.) 

Trije gledalci so pohvalili oddajo Intervju, z dne 3. 4., ki ga je z gostom dr. Radom Pezdirjem 

opravil Jože Možina. 

»G. Rado Pezdir je itak posebna "javna  oseba", v smislu direktnih opredelitev svojih 

dognanj in tez (brez nekih dvoličnosti), oddaje dr. Jožeta Možine v javnosti peko javne 

RTV (in svojimi izdanimi knjigami) so pa itak nekaj posebnega, posledično pa so 

intervjuvani gostje z svojimi pričevanji ovekovečili zgodovinska neznana dejanja in 

dejstva, ki jih ni možno zasledit v nobenih zgodovinskih in drugih pisnih virih in to levih 

in desnih sodržavljanov/ank.« (R. K.) 

»Pohvala velja tako za vodenje intervjuja kakor tudi za izbor intervjuvanca g. Dr. Rada 

Pezdirja.« (F. P.) 

»Še enkrat hvala, da mi pomagate odpirati oči za resnico s takimi oddajami.« (S. C.)  

Zveza za šport invalidov Slovenje – Slovenski paralimpijski komite je na varuha naslovil zahvalo 

za prenos zimskih paralimpijskih iger v Pekingu. 



15 
 

»Tam je uspešno nastopil naš parasmučar Jernej Slivnik. Tudi po zaslugi vaše televizije 

TV Slovenija je širša javnost izvedela za našega smučarja, šport invalidov in aktivnosti, 

ki jih naša Zveza za šport invalidov Slovenije - Slovenski paralimpijski komite izvaja. Lani 

smo s prenosom otvoritve poletnih olimpijskih iger letvico dvignili visoko, na zimskih 

paralimpijskih igrah pa smo naredili še dva koraka naprej. Hvaležni smo, ker nam je 

prisluhnilo športno uredništvo na čelu z urednikom Gregorjem Peternelom in 

omogočilo javnosti, da v živo spremlja otvorite iger, hkrati pa smo bili tudi ponosni, da 

smo lahko našega Jerneja spremljali v živo tudi na nastopih v slalomu in veleslalomu. 

Vse to je pomemben mejnik k gradnji še bolje družbe enakih možnosti. Na tem mestu 

hvala še enkrat športnemu uredništvu TV Slovenija, hvala pa tudi ekipama Vala 202 in 

Dostopno.si za pozorno spremljanje zimskih paralimpijskih iger.« 

Gledalec Z. A. je pohvalil volilni večer na TV SLO: 

»Zelo sem vesel, da ste uspeli v okviru okrogle mize, ki komentira rezultat volitev (pa 

naj kdo reče, da analogija s pravljično okroglo mizo kralja Arturja ne velja) povabiti 

uravnoteženo ekipo voditeljev in strokovnjakov in za katero vodite dialog, ki ne žali 

nobene državljanke in državljana Republike Slovenije. Še posebej sem vesel, da sem 

podajanje rezultata volitev slišal iz ust gospoda Berganta!« 

RADIO SLOVENIJA 

 RADIO PRVI 

Katera glasba je primerna za nočni programski pas? 

Poslušalec M. N. P. je menil, da izbor uvodne skladbe oddaje Pop panorama ni bil primeren. 
 
»Glasbo poslušamo, pa tudi čustveno dojemamo. Predvajanje te skladbe v nočnih urah 
pri osamljenih poslušalcih najbrž vzbuja zelo pesimistično razpoloženje. Ta oddaja je 

namenjena sorazmerno ozkemu krogu poslušalcev. Ti poslušalci, če si zaželijo plesno 
glasbo, verjetno to dobijo na kakšnem drugem viru. Kdo so predvsem poslušalci Radia 
SLO Prvi program v nočnem času, boste najlaže ugotovili iz pogovornih oddaj po 
polnoči (npr. Pogovori z go. Mojco Blažej Cirej).. Kar bojim se oddaje POP PANORAME, 
ki je napovedana za Velikonočni ponedeljek 18. aprila. 
Čudovit pa je bil izbor romske glasbe po 4. uri zjutraj. Ta vrsta glasbe, pa naj bo v duru 
ali v molu, tudi pri širši publiki vzbuja pozitivna čustva. Pred davnimi leti (če me spomin 
ne vara, l. 1950) sem v živo poslušal Miška Baranja bando in si ob čudoviti spremljavi 
cimbal zapomnil naslednje stihe: »Življenje naše jok je in pa smeh / vesel ki v sebi druži 
to oboje / da resen je v veselih dneh / a v žalosti še pesem si zapoje …««  

 
Urednica Uredništva za glasbo Simona Moličnik, iz odgovora: 

 

»Vsak časovni pas tako vsakdanjega kot prazničnega dne našega programa je občutljiv 
glede izbire glasbe, noč je v tem smislu zares zelo posebna.  
Dvoje temeljnih vodil usmerja izbore naših glasbenih urednikov. Prvo je kakovost in 
sporočilnost, drugo je misel na najširši nabor glasbenih okusov.  



16 
 

Iskreno se Vam opravičujem, da Vas je glasbena oddaja Pop panorama nagovorila 
tako, kot opisujete. Spodaj dodajam še pojasnilo Fedje Juvana, avtorja oddaje.  
Sama se Vam iskreno zahvaljujem tudi za lepo pohvalo, ki sem jo z veseljem 
posredovala kolegici, avtorici izbora romske glasbe Aidi Kurtović.   
Se povsem strinjam z Vašimi mislimi, Miško Baranja je v nas mnogih zapustil trajne 
glasbene vtise.  
Verjamem, da boste v našem programu še ujeli tako glasbo, ki Vas bo prijetno, 
pozitivno nagovorila.« 

 
 Avtor oddaje Fedja Juvan, iz pojasnila: 

 
»Žal mi je, da je omenjena skladba tako delovala na Vas. V oddaji Pop panorama 
namreč skrbno pazimo, da ohranjamo mehkobo, subtilnost in barve, ki se lepo in 

nemoteče podajo k zvočni sliki nočnega programa na Prvem programu radia Slovenija. 
Še posebej se izogibamo kakršnikoli ostrini, kaj šele provokacijam ali vulgarnostim, 
tako v izboru glasbe, kot tudi v govornem delu.  
Vaše cenjeno mnenje pa mi daje misliti, da bi bilo ta glasbeni potpuri, nabran z vseh 
vetrov in koncev sveta, morda smiselno, kljub omejeni dolžini pasu, ki je na voljo za 
oddajo, občasno pospremiti še s kakšnim dodatnim komentarjem. V konkretnem 
primeru: skladba, ki Vas je zmotila, Jo - Do (v prevodu: brezmadežna zemlja), 
japonskega glasbenika Hiroshi-ja Satō-ja, ponazarja prav nasprotno od pesimizma - 
naslanja se namreč na naravo in črpa iz bogate duhovne tradicije dežele vzhajajočega 
sonca in naj bi, v svojem bistvu, predstavljala rojevanje novega upanja. To je bil tudi 
glavni razlog za njeno izbiro in umestitev v minuli oddaji. 
Ker so glasbeni in drugi okusi tako raznoliki kot smo si različni ljudje, Vam ne morem 
zagotoviti, da bodo vse skladbe v oddaji po Vašem okusu. Vam pa zagotavljam, da se 
bom še naprej trudil, da bi se v Pop panorami našlo za prav vsakogar nekaj - tudi za 
Vas.« 

Na današnji dan in obdobje II. sv. vojne 

Poslušalcu S. P. se izbor dogodkov oddaje Na današnji dan 6. aprila ni zdel primeren , saj ni 

vključeval začetka Druge svetovne vojne na Slovenskem. 

»Pozorno sem poslušal navedeno oddajo tudi 6. 4. 2022. Bil sem neprijetno 

presenečen, ker v oddaji ni bil omenjen napad na Jugoslavijo dne 6. 4. 1941. Dan, ki je 

namenil kruto usodo vsem narodom na tem področju, še posebej pa Slovencem. Edini 

smo namreč postali plen štirih takratnih sosed: Nemčije, Italije, Madžarske in 

novonastale NDH. S tem smo bili obsojeni na izginotje. Tega, za naš narod najtežjega 

časa v dosedanji zgodovini, ne smemo nikoli pozabiti, še manj pa ignorirati.  Težko 

verjamem, da snovalec oddaje ne ve, kaj se je na področju nekdanje Jugoslavije začelo 

6. aprila 1941 in se dogajalo še štiri leta za tem. Ne morem se znebiti vtisa, da je 

omenjeni zgodovinski datum po navodilu nekoga le 'pozabil'. V vsakem primeru zasluži 

zamolčanje napada sil osi na Jugoslavijo vso kritiko.«   

Iz pojasnila urednika Staneta Kocutarja: 



17 
 

»Rubrika Na današnji dan ni namenjena avtomatičnemu vsakokratnem ponavljanju 

zgodovinskih dogodkov oz. jubilejev povezanih z določenim datumom. 6. april 1941 je 

nedvomno usoden datum narodne zgodovine, zato smo mu lani – ob 80 letnici namenili 

osrednjo pozornost in prispevek ilustrirali s pričevanjem književnika Zorka Simčiča. Na 

letošnji 6. april pa smo poudarili naslednje obletnice: 

- 130 letnico rojstva Franca Doberleta -  organizatorja gasilstva v Ljubljani; 

- 110 letnico rojstva arhitekta Danila Fürsta;  

- 100 letnico rojstva skladatelja in pedagoga Vladimirja Lovca in 

- 50 letnico epidemije črnih koz v Jugoslaviji 

 

To so bile štiri teme 6. aprila letos. Obdobje 2. svetovne vojne v naši rubriki nikakor ni 

zamolčano, spregledano ali pozabljeno. V aprilu smo se /in se še bomo/  spomnili 

naslednjih dogodkov in osebnosti: 

- 5. april – obletnica rojstva slikarja Franja Goloba, enega prvih talcev med SLO 

umetniki; 

- 7. april – razstrelitev dravskim mostov v Mariboru, prispevek slovenskih pilotov 

lovcev k letalski obrambi Beograda l. 1941; 

- 11. april – okupacija Ljubljane in uničenje oddajnika v Domžalah; 

- 14. april – 80 let nacističnega izgona koroških Slovencev; 

- 14. april – 100 letnica rojstva narodne herojinje Majde Vrhovnik; 

- 16. april – predaja okupacijske oblasti v Prekmurju; 

- 17. april – poročnika Mašera in Spasič ter potopitev rušilca »Zagreb«; 

- 20. april – ustanovitev Partizanskega pevskega zbora; 

- 24. april – obletnica rojstva generala Jake Avšiča; 

- 26. april – Hitlerjev obisk v Mariboru; 

- 27. april – Dan upora – Ustanovitev protiimperialistične fronte, kasneje OF; 

- 28. april – boj za Trst; 

- 29. april – prva odporniška akcija v Mariboru – požig avtomobilov; 

- 30. april – osvoboditev Kopra 

 

V mesecu aprilu 2022 je bilo /bo/ neposredno ali posredno dogajanju med drugo svetovno 

vojno posvečenih 14 poudarkov rubrik Na današnji dan, ki je na sporedu Prvega vsak dan 

po Poročilih ob 12. uri. Vsi navedeni podatki so zlahka preverljivi na spletnem naslovu: 

https://radioprvi.rtvslo.si/avtor/stane-kocutarrtvslo-si/ kjer se nahaja tudi arhiv rubrike za 

minula leta.« 

Pred državnozborskimi volitvami: kandidati v informativnih vsebinah 

Poslušalko B. F. je zmotilo vključevanje predsednice ene od parlamentarnih strank, kandidatke 

na državnozborskih volitvah, v Drugo jutranjo kroniko, dne 22. 4, češ da je bila edina 

predsednica z možnostjo nagovarjanja volivcev v tej oddaji. 

»Po katerem kriteriju-jih je predsednica stranke SD Tanja Fajon imela kot edina 

predsednica izmed strank, ki sodelujejo na letošnjih državnozborskih volitvah, možnost 

https://radioprvi.rtvslo.si/avtor/stane-kocutarrtvslo-si/


18 
 

nagovarjanje volivcev v jutranjih poročilih ob 7.uri na Valu 202? Gre za poročila v 

terminu najbolj poslušanih oddaj.« 

Danijel Poslek, odgovorni urednik: 

»… v petek, 22.4., smo resda objavili poročilo s konvencije SD,  ne drži pa, da je imela 

zgolj predsednica SD možnost nagovarjanje volivcev v jutranjih poročilih.  

Tako sta v četrtek, 21.4. v Drugi jutranji kroniki nastopila Matej Tonin (NSi) in Marjan 

Šarec (LMŠ). Še dan prej so nastopali Janez Janša (SDS) in predstavniki gibanja 

Svoboda.  

Vsebinsko smo torej pokrili vse zaključne konvencije. Tiste, ki so bile organ izirane 

dovolj zgodaj smo umesili že v Radijski dnevnik, kjer pa so bili dogodki kasnejši pa smo 

poročila z dogodkov umestili v volilne vsebine v Drugi jutranji kroniki.  

Kot je razvidno z začetka dopisa smo v teh oddajah poročali o različnih strankah z obeh 

političnih polov.« 

Prilagoditve programske sheme dan po volitvah 

Poslušalko M. S. je zmotila spremenjena programska shema dan po parlamentarnih volitvah. 

»Mislim, da bi se morali napovedovalci držati pravil, kot je bilo prejšnji teden in 

prej, ne moreš pa zaradi enih volitev spremeniti vse namesto vrtenja glasbe. Ne vem, 

zakaj ni jutranjega koledarja in napovedi dolžine dneva.«  

Odgovorni urednik Danijel Poslek:  

»Posebni programski projekti so vedno narekovali prilagoditve programa. Tako je bilo 

tudi v primeru državnozborskih volitev, ko smo jutranji programski pas na Prvem 

nekoliko spremenili in vanj umestili vsebine, povezane s (po)volilnim dogajanjem.  Te 

spremembe smo več dni zapored komunicirali s poslušalkami in poslušalci in sicer na 

način, da smo nekoliko drugačno ponedeljkovo jutro napovedovali tako s sporočili v 

programu kot s posebnimi spoti, ki so oglaševali posebno ponedeljkovo jutro. Posebej 

je to izpostavilo tudi sporočilo za javnost, ki ga je izdala RTV Slovenija in številne objave 

na družbenih omrežjih.« 

Varuhinja je dodala: 

»Menim, da je urednik primerno pojasnil, zakaj je bil včerajšnji program na Prvem 

spremenjen. Glede na velik pomen volitev za vse državljane kot varuhinja tudi menim, 

da je prilagoditev radijskega programa obveščanju poslušalcev o izidu volitev ustrezna 

in primerna. To je dejansko poslanstvo nacionalnega radia.«  

 

 

 



19 
 

 RADIO SPLOŠNO 

Pohvali 

Varuhinja je prejela pohvalo poslušalca V. P. glede vodenja predvolilnega soočenja, dne 30. 3.:  

»… želel bi izraziti iskreno spoštovanje in najodličnejše pohvale Špeli Novak in Tomažu 

Celestini, za res izjemno profesionalno vodenje soočenja v oddaji Studio ob 17h, 30. 

marca 2022. 

Izkazala sta se, tako vsak po svoje kot tudi v tandemu, kot izjemno trezna in načelna 

voditelja. Kljub malo časa glede na število sogovornikov, sta soočenje naredila 

zanimivo in zelo vsebinsko. S tem mislim predvsem na zelo spoštljiv odnos do nas, 

volilcev. Številna soočenja namreč, tudi na vaši televiziji, menim, da mestoma preveč 

časa namenjajo dnevnopolitičnem politicusu, ki je zgolj hrana za nezahtevno javnost, z 

njo se volilce po mojem mnenju močno podcenjuje. Zato res izjemno spoštujem, da 

sta se ga. Novak in g. Celestina dotaknila dejanskih pomembnih tem in tako ustvarila 

soočenje uglednega nivoja.« 

Poslušalka radijske oddaje in podkasta Jezikanje N. T. je iskala kontaktne informacije oddaje, ki 

bi jo rada pohvalila. 

»… redno poslušam radijski podkast Jezikanje na Valu 202, pa zaman iščem kakršen 

koli običajen "stik", npr. e-naslov oddaje, da bi jih, res zanimivo oddajo in oba odlična 

voditelja, lahko "konkretno" pohvalila.   

Če torej ne želim samo deliti novodobnih všečkov, kje najdem naslov za pohvale (in 

nenazadnje kritike) radijskih in TV oddaj?« 

Varuhinja je poslušalki posredovala nekaj povezav do kontaktov oddaj in uredništev. 

 

MMC 

 NOVINARSKE VSEBINE 

Kdo je lahko gost predvolilnega spletnega klepeta? 

Bralko M. K. je zanimalo, zakaj je v spletni klepetalnici objavljen klepet z določeno kandidatko 

na parlamentarnih volitvah. 

»Ali bodo tovrstnih intervjujev deležni vsi kandidati na volitvah? 

Če ne, gre za grobo zlorabo javnega medija za politične namene določene stranke.« 

V. d. urednik Uredništva za nove medije Igor Pirkovič je odgovoril: 

»Spoštovana varuhinja, izvolite pojasnilo, iz katerega izhaja, da stranke samostojno 

odločajo, koga bodo poslale na MMC klepet. Gibanje Svoboda je delegiralo Mojco 



20 
 

Pašek Šetinc. Dnevno klepetalnico obiščeta dva predstavnika strank. Včeraj, denimo, 

Mojca Šetinc Pašek in Bernard Brščič.«  

Podrobnejši odgovor dnevne urednice Aleksandre Kerin Kovač: 

»V okviru pokrivanja volilne kampanje MMC organizira spletne klepete z 

uporabniki/bralci MMC-ja. V skladu s pravili se morajo stranke za sodelovanje na 

klepetu prijaviti. Ko se prijavijo, jim sporočimo dan in uro klepeta z osnovnimi pojasnili 

glede poteka. Hkrati jih prosimo, da nam sporočijo, kdo se bo klepeta udeležil, med 

drugim tudi zato, ker moramo ime gosta sporočiti varnostni službi RTV-ja oziroma 

recepciji.  

Pri tem MMC nikoli ne vabi, predlaga, sugerira, namiguje ali kako drugače vpliva na to, 

koga bo stranka/lista poslala na klepet. To je odločitev stranke. 

Prav zato pri nekaterih klepetih (še) ni zapisano, kdo se bo klepeta udeležil, ker 

stranka/lista tega še ni sporočila.  

Seznam si lahko ogledate tukaj - objavljen je že od začetka izdaje volilnega podportala. 

Stranke so razvrščene po abecednem redu. Vsak klepet traja 40 minut.  

https://www.rtvslo.si/slovenija/parlamentarne-volitve-2022/mmc-jevi-spletni-klepeti-

s-kandidati-za-poslance/616655 

Dodajam še, da predvolilne klepete na MMC-ju izvajamo že cca 10 let.« 

Varuhinja: »Menim, da je uredništvo dobro pojasnilo pravila.« 

Natančnost navedb v kolumni 

Bralec U. Č. je menil, da vsebuje kolumna z naslovom »Robert Golob se ne opredeli do nasilja 
nad ženskami«, objavljena dne 6. 4., lažnive navedbe. 

 
»Da je želel državno družbo Gen-I odkupiti Robert Golob, ni bila nikoli skrivnost. Da mu 
je spodletelo, prav tako ni nobena skrivnost. Da je za njegovo slovo od bogatega 

podjetja in izdatne pogodbe kriv Janez Janša, tudi ni nobena skrivnost." 
 
Zgornji zapis je namreč lažniv. Gen-I je predhodno bil v lasti Roberta Goloba, nakar so 

vanj vstopili državni in zasebni lastniki. Gen-I nikoli ni skrival, da želi delovati kot javno-
zasebno partnerstvo in dolgoročno celo kotirati na borzi. Nikakor pa nikoli ni bilo 
govora o menedžerskem prevzemu. Več o tem si lahko preberete v članku Finance: 

https://www.finance.si/8982165/Kratka-zgodovina-boja-za-GEN-I-Od-LDS-Bavcarja-in-
poslov-z-Ribicem-do-parkirisc-in-politicnih-menjav . Prosim, če avtorja pozovete k 
ustreznim popravkom članka. Žalosti me dejstvo, da postajate Nova24.« 

Varuhinja je pojasnila, da imajo glede popravkov, v skladu z Zakonom o medijih, pristojnosti 
odgovorni uredniki in ne varuhinja, ter dodala: 

»Je pa v varuhovi pristojnosti, da pojasnjuje, kaj so kolumne in česa ne smejo 
vsebovati. Kolumna sodi med žanre komentatorske vrste, za katere velja, da lahko, za 

razliko od informativnih novinarskih žanrov, avtor v njih izraža tudi svoje analize, 
ozadja, mnenja in stališča. Mora pa mnenja logično utemeljiti s preverljivimi dejstvi. 
Torej: tudi kolumne ne smejo vsebovati laži.  

https://www.rtvslo.si/slovenija/parlamentarne-volitve-2022/mmc-jevi-spletni-klepeti-s-kandidati-za-poslance/616655
https://www.rtvslo.si/slovenija/parlamentarne-volitve-2022/mmc-jevi-spletni-klepeti-s-kandidati-za-poslance/616655
https://www.finance.si/8982165/Kratka-zgodovina-boja-za-GEN-I-Od-LDS-Bavcarja-in-poslov-z-Ribicem-do-parkirisc-in-politicnih-menjav
https://www.finance.si/8982165/Kratka-zgodovina-boja-za-GEN-I-Od-LDS-Bavcarja-in-poslov-z-Ribicem-do-parkirisc-in-politicnih-menjav


21 
 

Čeprav je preverjanje laži in objava popravka zakonsko varovana s pravico do 
popravka, ki ni v moji pristojnosti, sem s pomočjo članka v Financah, ki ste ga priložili 
kot referenco, preverila navedbe, za katere menite, da so sporne. 

Da je zapis "Da je želel državno družbo Gen-I odkupiti Robert Golob, ni bila nikoli 
skrivnost. Da mu je spodletelo, prav tako ni nobena skrivnost.  Da je za njegovo slovo od 
bogatega podjetja in izdatne pogodbe kriv Janez Janša, tudi ni nobena skrivnost" v 
celoti lažniv, kot navajate, ne drži, vsaj ne za prva dva stavka, saj je bilo o tem v medijih 

veliko napisanega, tudi v članku, ki ga navajate. Zelo trhel pa je zadnji stavek, vendar 
temu ne oporekate. Iz članka v Financah, ki ga prilagate, pa ne izhaja, da bi bil Robert 
Golob lastnik družbe Gen-I.«  

 UPORABNIŠKE VSEBINE 

Ukinjeni blogi 

Uporabnica D. P. je spraševala po storitvi, ko jo je MMC nudil, a lani jeseni ukinil, in sicer 

blogosferi oz. spletnem mestu Moj splet.  

»Blog je bil ukinjen, kar se mi zdi škoda. 

V primeru, da dobite veliko sporočil ljudi, ki si želijo, da bi blog ponovno vzpostavili, se 

boste zavzeli za to?« 

Iz odgovora varuhinje:  

»Ob ukinitvi bloga so dali vsem tri mesece časa, da so prenesli vsebine blogov, o 

ponovni  vzpostavitvi bloga pa ne razmišljajo. 

Varuhinja se načeloma ne sme opredeljevati do vsebin za naprej, kar je posredno tudi 

blog. Če bi dobila veliko želja za ponovno vzpostavitev bloga, pa bi z njimi seznanila 

pristojne.« 

Več o ukinitvi blogov je zapisano v mesečnem poročilu za avgust 2021 (Ugašanje portala moj 

splet, str. 42) in za september 2021 (Ugašanje portala Moj splet, drugič, str. 36).  

Komentiranje na spletnem mestu rtvslo.si 

Varuhinja je prejela 23 odzivov, povezanih s komentiranjem na spletnem mestu rtvslo.si. 

Večinoma so se pritoževali, ker so bili njihovi komentarji zbrisani. Pritožnike je po pojasnilo 

napotila na moderatorje komentiranja.   

Ena pripomba se je nanašala na domnevno cenzuro pri objavah komentarjev na MMC:  

»Pišem vam še enkrat, tokrat zaradi cenzure na MMC. Odkar je tam nastavljen 

Pirkovič, se brišejo vsi komentarji, ki so kritični do trenutne oblast i, ali pa sploh niso 

kritični. Če samo odgovoriš kateremu desničarju, si zbrisan. Ja, zato sem napisal na 

moderatorje tudi kakšen žaljiv komentar. Sedaj so me popolnoma zablokirali, noben 

komentar se ne objavi. Medtem desničarji lahko pljuvajo vse povprek.  To bi naj bila 



22 
 

uravnotežena javna RTV? Popolna cenzura pred volitvami za tiste, ki ne kimajo vladi? 

Postali ste podobni ruskim medijem, o katerih imate toliko za povedati.« (S. N.) 

Varuhinja je odgovorila, da za moderiranje komentarjev na MMC skrbi več administratorjev in 

dodala: 

»Za preveritev vaših navedb sem 2.4. ob 20.21 in 20.30 kot primera 

pregledala  komentarje pod dvema člankoma. Pod člankom o NSi kot vladni stranki je 

vseh 19 komentarjev na prvi strani kritičnih do stranke in njenega predsednika, pod 

člankom »Združenje nadzornikov po imenovanju Košoroka: Nadaljevanje slabih praks« 

pa je med 19 komentarji 1 v prid Košoroku in vladi, dva sta nevtralna, vseh ostalih 16 

pa je kritičnih do Košoroka in vlade. To pomeni, da vaša navedba o brisanju do oblasti 

kritičnih komentarjev nikakor ne drži.« 

Uporabnik spletnega portala in pisec komentarjev na spletnem RTV SLO  Ž. A. P. je varuhinji 

poslal tudi pohvalo: 

»Pozdravljeni, obrazec je namenjen pritožbam, vseeno pa bi rad izrekel pohvalo RTV 

MMC-ju za zanimive debate pod novicami. Ste eden redkih portalov, ki omogoča 

takšne debate pod dogajanjem v Ukrajini. Zavedam se, da novinarji ne morejo pokriti 

vseh reči, zato je ta prostor za nas bralce še kako dobrodošel, saj si lahko izmenjamo 

mnenja o rečeh, ki nas zanimajo. Morda nekoliko manj cenzure z vaše strani in več 

svobode na naši strani, zavedam pa se, da so takšni časi, ko je lahko že vsaka beseda 

problematična. Vaše novice bi bile brez prispevkov bralcev veliko bolj siromašne, saj 

vsega en človek pač ne more povedati. Vse dobro vam želim še naprej.«  

Varuhinja se je piscu zahvalila in mu odpisala: »Veseli me, da ste zadovoljni z možnostjo 

komentiranja na MMC. Moderiranje komentarjev je sicer zaradi velikega števila komentarjev 

kar zahtevno, je pa možnost komentiranja zelo demokratična oblika javne razprave, ki 

prispeva k izmenjavi misli. Nekateri komentatorji se sicer pritožujejo nad brisanjem 

komentarjev, vendar ste komentatorji zavezani pravilom komentiranja in tudi kot varuhinja 

menim, da se da povedati vse tako, da se nikogar ne prizadene.« 

 STORITVE 

Napačni podnapisi za gluhe in naglušne 

Gledalka M. P. je opozorila, da so bili 18. 4. pri predvajanju posnetka seje državnega zbora na 

TV SLO 3 napačni in glede na vsebino neprimerni podnapisi za gluhe in naglušne.  

»To je norčevanje iz poslancev, nas davkoplačevalcev, predvsem pa iz slušno prizadetih 

oseb, katerim so, vsaj menim, ti podnapisi namenjeni.« 

Varuhinja se je glede zadeve pozanimala v pristojni službi MMC-ja:  

»Odgovorili so, da je bila napaka posledica menjave DVB-T sistema oddajanja pred 

prazniki pri Oddajnikih in zvezah. Težave uspešno rešujejo in pričakujejo, da se ne 

bodo več ponavljale. 



23 
 

Tudi iz vsebine podnapisov je moč razbrati, da je šlo za tehnično napako in ne za 

namerno nagajanje ali človeško malomarnost.  Kljub temu se vam zanjo iskreno 

opravičujem.« 

Predvajanje televizijskega programa v živo/težave 

Uporabnik D. V. je sporočil, da ima težave pri spremljanju televizijskega programa preko 

spletnega predvajalnika, izpostavil je težave pri predvajanju Dnevnika na TV SLO 1 na volilni 

večer.  

»Vaš program spremljam izključno preko interneta (MMC) in le ob pomembnejših 

dogodkih. Imam kakovostno (optično) povezavo in pri prenosih v živo iz drugih virov 

tudi pri visokih ločljivostih (npr. Youtube live ipd.) nimam prav nobenih težav. Žal pa na 

vašem programu ob pomembnejših dogodkih redno prihaja do težav v smislu, da se 

predvajanje TV-programa zatika, včasih pa povezave tudi ni mogoče vzpostaviti. 

Nazadnje se je npr. to dogajalo danes v primeru predstavitve rezultatov volitev, ko je 

bilo mogoče prvi del Dnevnika spremljati le s stalnimi prekinitvami. Prosim vas, da se 

to uredi, da bom lahko vaš program, ki ga tudi plačujem, spremljal na ustrezni 

kakovostni ravni.« 

Vodja MMC-ja Anže Ančimer je sporočil, da so težavo zaznali in uredili v nedeljo (24. 4.) 

zvečer: »Zdaj bi moralo delovati tako, kot je treba.« 

RTV SLOVENIJA 

 JEZIKOVNA KULTURA 

(Ne)sklanjanje ženskih priimkov 

Varuhinja je prejela dva odziva glede sklanjanja ženskih priimkov v vsebinah RTV Slovenija. F. 

V. je sporočila, da jo moti, da se priimki ne sklanjajo oz. da se ne uporablja pridevniške oblike, 

gledalca D. V. pa uporaba pridevniška oblika ženskih priimkov moti. 

»Imam veliko težavo s sklanjanjem ženskih priimkov na RTV Slovenija. Na RTV namreč 

ženskih priimkov ne sklanjajo, tudi če so brez imena ali naziva. Tudi po več 

mesecih/letih te prakse še vedno to občutim kot maličenje slovenskega jezika, 

problem pa je tudi razumljivost – sklon v slovenščini ni za okras.  

Ukinitev sklanjanja ženskih priimkov (s podaljševanjem osnove na –ov) naj bi delali 

zaradi enakopravnosti spolov in zagotovo se nekatere čutijo prizadete. Jaz osebno pa 

ne poznam niti ene osebe od najmlajše do najstarejše generacije, ki bi se zaradi 

sklanjanja priimka s podaljševanjem osnove čutila prizadeta – torej je tudi ta množica 

velika. Nam je pa skupina prizadetih vsilila jezikovno normo, zaradi katere je 

marsikomu neprijetno.« (F. V.) 

»Virus sklanjanja pa kar ne pojenjuje.« (D. V.) 

Pojasnilo jezikovne svetovalke Saše Grčman  v imenu jezikovnih svetovalcev: 



24 
 

»Obravnava problematike sklanjanja in nesklanjanja oziroma pridevniške oblike 

priimkov, kadar označujejo ženske, se je v javnosti tako razmahnila, da to že dolgo ni 

več samo lektorsko vprašanje, ampak predvsem sociološko. Dovolj zgovorne in bogate 

s primeri so Smernice za spolno občutljivo rabo jezika, v katerih med drugim piše: 

»Spolno občutljiva raba jezika označuje prizadevanja, da v govoru in pisanju tudi z 

jezikovnimi sredstvi, ne le z vsebinskimi prvinami, naslavljamo in obravnavamo ženske 

in moške enakovredno.«  

Novinarji so pri tem različnega mnenja. Nekateri sledijo omenjenim smernicam in zato 

v vseh primerih zagovarjajo nepridevniško obliko, nekatere pa ta zaradi nadaljnjega 

nepregibanja v drugih sklonih zelo moti, saj nasprotuje uveljavljenemu načinu pisanja 

ter otežuje razpoznavanje skladenjske vloge v besedilu (sklona). Ob tem pa se zastavlja 

vprašanje dosledne rabe spolno občutljivega jezika, kar pomeni tudi vpeljavo 

podvezaja kot znak nebinarnosti. Dosledno upoštevanje teh priporočil poročevalska 

besedila podaljša za najmanj dva znaka na omembo človeka, kar se zdi nesprejemljivo.   

Prevladuje mnenje, da je pri navajanju moških in žensk najprimernejša in 

najnevtralnejša uporaba imena in priimka.  

V nadaljevanju besedila ali pogovora pa lahko enakopravnost žensk izkazujemo z 

uporabo nazivov, naslovov in feminativov ter priimkov (npr. doktorica 

Novak, direktorica Anja Struna, premierka Bratušek, gospa Juvan …). 

Ena od izraznih možnosti pri navajanju žensk, kadar se priimek pojavi samostojno, je 

pridevniška oblika z obrazilom -ova, npr. Juvanova (Za nekatere je sporno, ker ga 

povezujejo s svojino, torej lastništvom moških sorodnikov nad imenovano, vendar se v 

stavku -ova pritika zaradi svoje slovnične funkcije ter je le nadomestilo obrazilu -ka, -

ica za ljudske Medved − Medvedovka, Pirman − Pirmanca.). V  jeziku ima zlasti 

razločevalno vlogo, saj sicer iz sobesedilnega okolja ni vedno razvidno, ali gre za 

žensko, zlasti v naslovih (npr. Juvan tokrat le na stopničkah). 

Pridevniška oblika je najkrajša, zato jo novinarji zaradi ekonomičnosti v poročanju ali 

ob omejenosti prostora v naslovih ali napisih na zaslonu uporabljajo takrat, ko morajo 

zgoščeno povedati čim več (Janša in von der Leynova). To namreč prinaša 

pragmatičnost in jedrnatost, ki sta v medijskem okolju zelo dobrodošli.  

Pridevniška oblika priimka izraža tudi nediskriminatoren vidik, pravzaprav bi 

diskriminatorno lahko bilo, če ne bi smeli uporabljati pridevniške oblike priimkov. Na 

primer: Anamarija Lampič ima brata Janeza, ki je tudi smučarski tekač. Če bi nastopila v 

paru, bi ju verjetno kdo napovedal kot – naslednja na progi sta Lampič in Lampič. Ob 

slogovno ustreznejši navedbi Naslednja sta Lampičeva. Tu se kaže, da pripona -ov ni 

omejena le na žensko, ampak se rabi tudi za moške, ko nastopajo skupaj. Med 

epidemijo bi lahko v podobnem kontekstu nastopila tudi Mateja Logar in Anže Logar. 

Zamislite si morebitni položaj: »Logar pravi, da moramo še naprej spoštovati zaščitne 

ukrepe, Logar pa dodaja, da moramo biti odgovorni drug do drugega.«  

https://www.ki.si/fileadmin/user_upload/datoteke-splosno/Projektna_pisarna/PLOTINA/smernice_web.pdf


25 
 

Uporaba slenga v razvedrilnih in otroških vsebinah 

Varuhinja je prejela dve odziva glede uporabe slenga v programskih vsebinah.  

Poslušalca S. P. je zmotila uporaba besede »okej« v oddaji Radijski ringaraja, z dne 2. 4. (Prvi, 

Radio Slovenija). 

»Beseda 'okej' obupno udari po ušesih, saj je ni v našem slovenskem besednjaku. Če že 

nečemu pritrjuje, ima na voljo lepe slovenske besede ali vzklike. Še dobro, da naši 

otroci to soboto niso poslušali vaše oddaje, saj jih sami navajamo k temu, da ne bi 

uporabljali tujih besed. Če pa jih že, potem želimo, da v celoti govorijo v tistem tujem 

jeziku, ne pa, da lepo slovenščino packajo z uvoženimi (OK) in podobnimi izrazi.«  

Poslušalec je prejel odgovor pisarne varuhinje, da je v Slovarju slovenskega knjižnega jezika 

beseda 'okej' označena kot pogovorna, v Pravopisnem slovarju kot sleng ter da je v skladu s 

poklicnimi merili, da se pri vodenju pogovorov uporablja splošni pogovorni jezik: 

»Dodajamo, da je uporaba jezika in dopustnost uporabe tujk oz. slenga odvisna od 

žanra oddaje in občinstva, kateremu je oddaja namenjena. V primeru, ki ga 

izpostavljate, gre za otroško oddajo, namenjeno mlajšim otrokom, vaše sporočilo se 

nanaša na pogovor v živo. Temu (žanru in občinstvu) je prilagojena tudi uporaba jezika. 

Da se uporaba jezika lahko prilagaja glede na govorni položaj, format oddaje, vlogo 

sogovornika v družbi in pričakovano občinstvo, priča denimo tudi Smernica o 

naslavljanju oseb v programih in vsebinah RTV Slovenija, kjer je zapisano, da naj bo 

naslavljanje v otroških in mladinskih oddajah prilagojeno starosti sogovornikov in 

občinstva.«  

Pritožnik z odgovorom ni bil zadovoljen, zato je prejel dodatno mnenje varuhinje, »da morajo 

novinarji  in voditelji - še zlasti v oddajah, namenjenih otrokom -  uporabljati čim boljši 

slovenski jezik. To med drugim pomeni tudi čim manj tujk. Namesto besede 'okej' imamo 

pestro  paleto slovenskih izrazov, zato je res škoda, da jih ne uporabimo. Radijski programi 

RTV Slovenija pa so preveč kakovostni (tudi jezikovno), da bi se jim zaradi takšnega občasnega 

zdrsa poslušalci izogibali.« 

Varuhinja je dodala, da bo na zadevo opozorila tudi na seji komisije za otroške in mladinske 

programe. 

Gledalko F. Š. P. pa je zmotila uporaba slenga v razvedrilni oddaji TV Slovenija: 

 »Čeprav lahko človek zamenja kanal in ne posluša, če mu ni všeč, a vseeno mislim, da 

je potrebno opozoriti, da se prepogosto uporabljajo ne slovenske besede "žur, žuranje, 

žuriranje," na nacionalni tv, zlasti v oddaji V petek zvečer. Verjetno želijo biti všečni in 

zabavni, ne vem komu, ampak imamo krasne slovenske besede "zabava, praznovanje". 

Ni pa to edina oddaja v kateri je zaslediti "žur" in pa "full".« 

Pritožnica je prejela pojasnilo pisarne varuhinje. 

 



26 
 

 OGLAŠEVANJE 

Oglasi političnih strank v času predvolilne kampanje 

Dva uporabnika spletne strani rtvslo.si je zmotil oglas politične stranke. Primer. 

»Kolikor se mi zdi absurdno, da se na RTV pojavljajo oglasi, čeprav naj bi bila 

financirana s strani državljanov, to še nekako toleriram. Kar me pa moti, je pa to, da 

začne RTV objavljati reklame za politične stranke. Res bi cenil, če bi RTV začel delati na 

tem, da postane verodostojen in nevtralen medij za javnost, ki ga financira.« (A. R.) 

Pojasnilo varuhinje: 

»Čas, ki ga RTV Slovenija lahko nameni oglasom, je natančno določen in tudi omejen z 

maksimalno količino časa v Zakonu o medijih, ki v členu 98 določa:  

(1 ) Skupni obseg oglasov in drugih plačanih obvestil, objavljenih prek programov 

Radiotelevizije Slovenija, ne sme presegati petnajst (15) odstotkov dnevnega 

oddajnega časa. 

(2) Skupni obseg oglasov, objavljenih v programih Radiotelevizije Slovenija, ne sme 

presegati deset (10) odstotkov dnevnega oddajnega časa.  

(3) Delež oglasov in drugih plačanih obvestil v programih Radiotelevizije Slovenija v 

okviru cele ure ne sme preseči dvanajst (12) minut, v času med 18. in 23. uro pa v 

okviru cele ure ne sme preseči devet (9) minut. 

Oglaševanje političnih strank na RTV Slovenija pa podrobneje opredeljuje Zakon o RTV 

Slovenija, ki v 10. členu pravi: 

(1) V programih RTV Slovenija ni dovoljena politična propaganda.  

(2) Ne glede na določbo prejšnjega odstavka je politična propaganda dovoljena v času 

volilne kampanje v skladu z določbami zakona, ki ureja volilno kampanjo.  

(3) Politična propaganda po tem zakonu so politično propagandna sporočila (spoti) in 

druge oblike politične propagande, katerih namen je vplivati na opredelitev volivcev pri 

glasovanju na volitvah. 

(4) RTV Slovenija sme objavljati politično propagandna sporočila samo z navedbo 

naročnika. Za vsebino takega sporočila je odgovoren naročnik. 

Iz Zakona o RTV Slovenija torej izhaja, da je oglaševanje političnih strank dovoljeno 

zgolj v času uradne volilne kampanje, letos pred parlamentarnimi volitvami torej od 

24. marca do 22. aprila. Če gre za oglaševanje političnih strank zunaj volilne kampanje, 

mora Služba za trženje programov RTV Slovenija, v skladi s Poklicnimi merili (tč. 19.2 

Oglaševanja in promocija) izvedbo naročila zavrniti. Takšno oglaševanje torej ni 

dovoljeno.  

RTV Slovenija sama ne more odločati o tem, ali bo predvajala oglase ali ne. Odločitev o 

načinu financiranja javnega RTV servisa je v rokah države oziroma parlamenta kot 

https://www.rtvslo.si/rtv/kdo-smo/zakoni-predpisi-in-dokumenti/pravilnik-o-poklicnih-standardih/475078#19.1


27 
 

zakonodajalca, ki lahko z zakonom tudi prepove oglaševanje in zagotovi druge vire 

prihodkov.  

Novinarski in ostali vsebinski del vsebin RTV Slovenija je neodvisen od oglaševalcev, 

tako kot bi moralo biti v vseh medijih. Oglasi so tudi jasno ločeni od ostalih vsebin.« 

 TEHNIČNE ZADEVE 

Težave s signalom 

Varuhinja je pritožbo I. P. glede težav s signalom uspešno rešila v sodelovanju z oddelkom 

Oddajniki in zveze. 

Nekakovosten zvok v Odmevih 

Gledalec S. Ž. se je pritožil nad nekakovostnim zvokom v Odmevih, 11. 4., pogovor s prof. 

Verčičem:  

»Pozitivno je bilo, da ste dodali podnapise. Zvok je pravo mučenje. Vzpostavite nazaj 

minimalne tehnične standarde in se jih držite. Če zoom in podobna neprofesionalna 

orodja ne delujejo, pojdite do sogovornika, ali naj le-ta pride v studio.« 

Varuhinja je gledalcu pritrdila, da je bil zvok pri tem pogovoru res zelo slab.  

»Tudi sama sem se že med oddajo vprašala, zakaj niso mogli poslati kamere  do dober 

kilometer oddaljene Fakultete za družbene vede, kjer je zaposlen prof. Verčič.  Toda 

preden sem kar koli sklepala na pamet, sem vprašala za pojasnilo urednika oddaje 

Aleša Maleriča. Odgovoril je, da sogovornika na dan snemanja ni bilo v Ljubljani,  zato 

so se dogovorili za pogovor prek skypa, kar so v času pandemije večkrat uspešno 

izvedli. V tem primeru pa je zvok med snemanjem večkrat nihal, na obeh straneh zveze 

so iskali tehnične rešitve in alternative in pogovor večkrat snemali. Ker so pogovor 

snemali pozno zvečer, tudi ni bilo možnosti, da bi na to lokacijo poslali vklopno ekipo. 

Zato so se odločili, da pogovor podnaslovijo, da je bil za gledalce vendarle vsebinsko 

razumljiv. Urednik je še pojasnil, da so pogovor napovedali ob koncu Slovenske 

kroniko, zato ga niso mogli iz Odmevov kar umakniti, poleg tega bi s tem nastala v 

oddaji praznina, ki jo je tako pozno težko zapolniti. 

Odgovor urednika ne spremeni dejstva, da je bil posnetek zvočno slab, pojasni pa 

način pripravljanja dnevnih poročil, pri katerih mora biti brezhibnih zelo veliko 

podrobnosti in če se pri eni od teh kaj zalomi, se to zelo pozna pri končnem izdelku.«  

 

 

 

 



28 
 

 DOSTOPNOST IN PRILAGOJENI PROGRAM 

Zvočni podnapisi 

Gledalca L. Č. G. in D. P. sta se obrnila na varuhinjo z vprašanjem, zakaj e-bralec ne deluje. 
 

»Najprej naj vas pohvalim, da je e-bralec deloval brezhibno do danes (op. a.: 7. aprila), 

ko ni prebral niti ene besede ne pri Dnevniku ob sedmi uri ne pri Odmevih.« (D. P.) 

Varuhinja je pridobila odgovor pri vodji TV produkcije, ki je sporočil, da se je težava nepravilnega 

delovanja in kasneje nedelovanja sinteze pojavila po spremembi hišnega formata datotek za 

zagotavljanje podnapisov (sistemska nadgradnja). Šlo je za tehnično napako, ki so jo odpravili.  

Gledalec G. A. pa je podal pritožbo z naslednjo vsebino:  

»Izražam veliko nezadovoljstvo z računalniškim prevajanjem izjav, komentarjev in podobno 

v slovenščino. Prevodi so daleč od sprejemljivega nivoja. Čudim se, da še vedno po več 

mesecih niste nič popravili računalniških prevodov. Zahtevam, da prevode ponovno 

opravljajo osebe, ki so usposobljene za to delo.« 

Mateja Vodeb, vodja Službe za dostopnost:  

»Predvidevam, da imate pomotoma vklopljeno storitev zvočnih podnapisov. Storitev 

zvočnih podnapisov s pomočjo sinteze govora je namreč namenjena slepim in slabovidnim,  

ki ne zmorejo prebrati podnapisov. Storitev je bila uvedena na pobudo Zveze slepih in 

slabovidnih, katere člani enako sintezo uporabljajo tudi v vsakdanjem življenju. 

Za osebe, ki nimajo okvare vida, ne potrebujejo zvočnih podnapisov in ne uporabljajo 

govorne sinteze kot nujen tehnični pripomoček, je tak način lahko moteč. Zato je storitev 

zvočnih podnapisov omogočena na način osebne nastavitve. V meniju sprejemnika je 

mogoče kadarkoli storitev zvočnih podnapisov vključiti ali izključiti v skladu z navodili, ki jih 

najdete na specializirani spletni strani www.dostopno.si na povezavi: 

https://www.rtvslo.si/dostopno/o-tehniki-zvocnih-podnapisov/506554.« 

TV-vmesnik in nedostopen teletekst 

Gledalka Š. L. je varuhinjo opozorila na svoje dopisovanja s kabelskim operaterjem, saj preko 

novega TV-vmesnika ne more več spremljati televizijskih programov javne televizije s 

podnapisi za gluhe in naglušne. Zapisala je: 

»TTX uporabljam na programih RTV Slovenija 1 in 2, ker oni podnaslavljajo oddaje za 

gluhe in naglušne, komercialne televizije pa tega ne delajo.  Z vašim ravnanjem mi 

onemogočate spremljanje slovenskega televizijskega programa in kratite moje pravice. 

Prosim vas, da me razsvetlite, kako lahko preko vašega servisa gledam slovenski 

program javne televizije.« 

Vodja MMC Anže Ančimer je pojasnil:  

http://www.dostopno.si/
https://www.rtvslo.si/dostopno/o-tehniki-zvocnih-podnapisov/506554.


29 
 

»RTV Slovenija tukaj ne more pomagati, ker gre za izključno ponudbo na strani 

ponudnika, ki ne ponuja Teletexta v okviru njihovih set top boxov (Telekoma v primeru 

gledalca).  Lahko pa ga spremlja preko spletnih strani RTV Slovenija.« 

Po posredovanju varuhinje pa so iz Telekoma že v nekaj dneh gledalki in varuhinji odpisali, da 

bodo težavo uredili: 

»Vsem NEO uporabnikom na fiksnem priključku, ki uporabljajo storitev televizije 

Telekoma Slovenije, bomo najkasneje v mesecu septembru 2022 omogočili uporabo 

podnapisov v storitvi Teletekst za tiste TV-programe, ki to omogočajo. V Telekomu 

Slovenije se zavedamo svoje odgovornosti tudi do ranljivih skupin in bomo odgovorno 

delovali tudi v prihodnje.« 

Pritožnici so za vmesni čas zagotovili uporabo TV-vmesnika, ki storitev podpira.  

Vodja MMC  Anže Ančimer pa je na to še dodal: »Mi že intenzivno iščemo rešitve, da bi še na 

drugačen način omogočili prikaz podnapisov, ampak moramo še doreči tehnične standarde.« 

 VARUHINJA 

Obisk misije OVSE/ODIHR 

V četrtek, 14. aprila, sta varuhinjo obiskala medijska analitičarka Sanita Jemberga in Miha 

Turk, pomočnik medijskega analitika v misiji OVSE/ODIHR za ocenjevanje volitev v Sloveniji. 

Kot vodilno mednarodno organizacijo za opazovanje volitev v Evropi se je misija na povabilo 

vlade mudila v Sloveniji z namenom, da oceni skladnost volitev z mednarodnimi standardi. Kot 

sta pojasnila člana misije, delajo neodvisno od vsakogar, pred volitvami so se srečali z 

zainteresiranimi stranmi, nevladnimi organizacijami, akademiki, različnimi državnimi in 

civilnodružbenimi akterji.  

Naloga medijskega analitika na tej misiji je oceniti celotno medijsko krajino z vidika svobode 

izražanja, preučevanje glavnih vprašanj, pravni okvir in tudi samo poročanje o volitvah. 

V daljšem razgovoru je varuhinja članoma misije predstavila svoje poglede na delovanje 

medijev v času predvolilne kampanje. Med problemi, ki jih je zaznala, je omenila, da nekateri 
mediji ne predstavljajo celovito vseh strank in kandidatov, ki sodelujejo na volitvah, zlasti ne 
manjših strank, ki jih nekateri mediji povsem zanemarjajo. Kot razlog za to je omenila 
zakonodajo, ki medijev k temu ne zavezuje, z izjemo RTV Slovenija. 

 SPLOŠNO 

Aktiv MMC: protest ob diskreditaciji novinarke 

Na varuhinjo je bil so-naslovljen dopis Aktiva MMC, ki je vodstvo RTV Slovenija in pristojne 

pozval, da se odzovejo »na namerno zavajanje in diskreditacije, ki jih na družbenem omrežju 

Twitter širi predsednik vlade«, in sicer v zvezi s poročanjem novinarke MMC-ja. 

Odgovor varuhinje: 



30 
 

»Od začetka mandata varuhinje 18. januarja letos sem večkrat opozorila, da je eden 

izmed pogojev, da so pravice gledalcev, poslušalcev, bralcev in uporabnikov RTV 

vsebin spoštovane in varovane, tudi profesionalno in neodvisno novinarstvo. To pa je 

možno samo brez vsakršnih pritiskov na njihovo delo.  Zato obsojam vsakršne pritiske 

na novinarje in urednike na RTV Slovenija, na ta pojav sem opozorila  v mesečnem 

poročilu za februar, precej odzivov gledalcev, poslušalcev, bralcev in uporabnikov, ki so 

osebno napadali ali žalili novinarje ali urednike,  sem zavrnila.  

Ker se v marcu in aprilu pritiski in žalitve samo še stopnjujejo (tako v odzivih, ki jih 

prejemam, predvsem pa na družbenih omrežjih), bom na to opozorila v obeh 

mesečnih poročilih, v vseh javnih odzivih in nastopih ter v sklopu komisij in sej 

Programskega sveta.« 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



31 
 

PRILOGE 

Priloga 1: Poročilo varuhinje o predvolilnih soočenjih v programih RTV Slovenija  

1) UVOD 

Varuhinja je aprila prejela 113 pisnih in 15 telefonskih odzivov, povezanih s predvolilnimi 

soočenji pred parlamentarnimi volitvami v programih javne radiotelevizije. En odziv, pohvala, 

se je nanašala na radijsko Prvo veliko predvolilno soočenje predsednikov vseh strank (Studio ob 

17.00, Prvi), z dne 30. marec. Ostali odzivi (127) so se nanašali na televizijska soočenja (TV SLO 

1), nekaj od teh je bilo splošnih. 

2) ODZIVI NA SOOČENJE 31. MARCA 

Pet (5) odzivov se je nanašalo na oddajo »Slovenija zdaj: Soočenje parlamentarnih strank« (31. 

3.),  voditeljica Andreja Gregorič, gledalci so izpostavljali predvsem svoje nezadovoljstvo z 

odločitvijo vodstva RTV Slovenija, da stranke Gibanje svoboda ni na soočenjih parlamentarnih 

strank, stranka Naša dežela pa je . 

»Madež te oddaje je bil seveda tudi prisotnost neparlamentarke (ugotovitev vaše 

pravne službe) g. Pivec, tako da kompleten format absolutno NI zadostil temu , kar bi 

lahko imenovali visoko profesionalna in politično nepristranska oddaja.« (P. H.)  

»Soočenja niso zanimiva zato, ker ni pomembnih akterjev kot na pop tv. Ni stranke 

Gibanje Svobode, da bi ocenili, če so res tako aktualni. Lep pozdrav in upam, da boste 

kaj spremenili.« (D.K.) 

»…je na sklep direktorja RTVSLO določeno, da je stranka Naša dežela parlamentarna 

stranka. Iz tega razumem, da je g. Andrej Grah Whatmough sam določil, da je stranka 

Naša dežela, ki ni v trenutnem parlamentu, ima pa eno članico in kandidatko za volitve, 

ki je v parlamentu in je nepovezana poslanka NeP in ni v nobeni poslanski skupini, 

parlamentarna stranka. Hkrati tudi razumem, da je Andrej Grah Whatmough sam 

določil, da je stranka Gibanje Svoboda, ki je ni v trenutnem parlamentu,  ima pa dva 

člana, ki sta v trenutnem parlamentu in sicer v poslanski skupini nepovezanih poslancev 

– poslanska skupina NeP in sicer Janja Sluga in Jurij Lep, neparlamentarna stranka.« (J. 

D.) 

Varuhinja je dobila v reševanje tudi pritožbo gledalca J., ki jo je naslovil na Službo Državne volilne 
komisije. V njej je med drugim zapisal:  
 

»Pregledal sem razpored soočenj na "nacionalni" televiziji, saj me zanimajo predvsem 
soočenja izvenparlamentarnih strank, kajti znotrajparlamentarne imajo za sabo že 4 leta 
dosežkov ali izgub, torej ogromno priložnosti, kjer so se lahko izkazale ali (po domače 
rečeno) "popušile". Na strani https://www.rtvslo.si/slovenija/parlamentarne-volitve-
2022/soocenja-na-rtv-slovenija/615061 sem tako naštel 14 dogodkov na TV (radia ne 
štejem). Od tega so samo 4 termini (kar znese pičlih 28,57 %) namenjeni 
izvenparlamentarnim strankam, pa še to je v "non-prime-time" terminih (ob 17:30). Vse 
ostalo je namenjeno parlamentarnim strankam (kamor, če sem prav videl, štejejo tudi 
stranki Pivčeve in Goloba) in v domnevno najbolj gledanem terminu 20:00.« 

https://www.rtvslo.si/slovenija/parlamentarne-volitve-2022/soocenja-na-rtv-slovenija/615061
https://www.rtvslo.si/slovenija/parlamentarne-volitve-2022/soocenja-na-rtv-slovenija/615061


32 
 

 
Državna volilna komisija je gledalcu odgovorila, da vsebino, ki jo problematizira, ureja Zakon o 
Radioteleviziji Slovenija (ZRTVS-1), pristojnosti za nadzor nad izvajanjem tega zakona pa nima 
Državna volilna komisija, temveč inšpektorat za medije in tržni inšpektorat.  
 
2.1) ODGOVOR IN MNENJE VARUHINJE 
 
Varuhinja je glede uvrščanja strank med parlamentarne in neparlamentarne in glede terminov 
soočenj odgovorila: 

»Zakon o RTV Slovenija v 12. členu določa, da mora RTV Slovenija dati v času volilne 

kampanje brezplačno na razpolago del programskega časa za predstavitev kandidatov 
in kandidatk, da morajo imeti vse stranke, ki so zastopane v parlamentu,  na voljo enak 
čas in enake pogoje; politične stranke, ki niso zastopane v državnem zboru, morajo imeti 

na razpolago eno tretjino skupnega časa vseh strank, njihove predstavitve pa morajo 
potekati v terminih, ki so ločeni od terminov parlamentarnih strank. 
Nekaj podrobnosti o tem, kako razvrščati stranke na soočenjih, določa Pravilnik o 
poklicnih standardih, ki v členu 3.2 v primeru dvomov, katere stranke so parlamentarne, 
RTV Slovenija napotuje, da pridobi uradno pojasnilo predsednika Državnega zbora in 
podatke iz centralnega registra MNZ. V istem členu določa še razvrščanje strank v 
posameznih oddajah z žrebom, vendar ob tem dvoumno piše: »s čimer bo dana 
možnost, da bodo v soočenju zastopani tako kandidati neparlamentarnih strank kot 
kandidati strank, ki so zastopane v Državnem zboru.« 

 
Menim, da se je tudi v tej volilni kampanji pokazalo, da Zakon o RTV Slovenija in Pravilnik o 
poklicnih merilih ne določata dovolj natančno podrobnosti predstavitve strank in kandidatov, 
niti pristojnosti sprejemanja odločitev, niti izvajanja nadzora. Tokrat je – že sredi volilnih 
soočenj – na predlog ene od strank poseglo tudi upravno sodišče z začasno odredbo, s čimer je 
med parlamentarnimi strankami nastopilo tudi Gibanje Svoboda. Dokončne odločitve sodišča 
pa še ni. 
 

Zato sem že v poročilu za marec zapisala, da bi moral Zakon o RTV Slovenija ali njegovi 
podzakonski akti natančneje določiti merila za uvrščanje strank in list med parlamentarne in 
neparlamentarne ali na drugačen način zagotoviti vsem državljanom, da se v predvolilnem 
obdobju prek programov in storitev RTV Slovenija celovito seznanijo z vsemi kandidati, 
strankami in njihovimi programi. Na seji Komisije za informativne programe sem še povedala, 
da sedanja zakonodaja glede predvolilnega obdobja na RTV Slovenija po eni strani ni dovolj 
jasna, po drugi strani pa postavlja RTV Slovenija v neenakopraven položaj z drugimi mediji, saj 
je RTV Slovenija zavezana predstaviti državljanom vse stranke (kar je sicer pravilno, saj s tem 
zagotavlja državljanom ustavno pravico do obveščenosti), zavezana je tudi ločeno predstaviti 
parlamentarne in neparlamentarne stranke, drugi mediji pa k temu niso zavezani in o številu 
predstavljenih strank in načinu predstavitve odločajo sami. Glede na javni status RTV Slovenija 
je takšno razlikovanje sicer možno, mora pa biti primerno predstavljeno javnosti. 
 
Na moj predlog je Programski svet RTV Slovenija na seji 23. maja sprejel sklep: 
'Programski svet RTV Slovenija je na predlog varuhinje pravic gledalcev in poslušalcev sklenil, 
da v pristojnih komisijah spodbudi razpravo o spremembi zakonodaje na področju, ki ureja 



33 
 

predvolilno kampanjo v medijih. Programski svet predlaga uredništvom RTV Slovenija, da 
opravijo analizo težav, ki jim jih povzroča trenutna zakonodaja, ki ureja predvolilno kampanjo.' 
 

3) ODZIVI NA SOOČENJI 7. APRILA IN 14. APRILA 
 

27 gledalcev se je pritožilo nad oddajama Slovenija zdaj: Soočenje parlamentarnih strank (7. 4. 

in 14. 4.), voditelj Igor Pirkovič. En gledalec je oddajo in vodenje pohvalil, ostale pritožnike pa 

je zmotilo predvsem vodenje oddaje, pri čemer so se odzivi nanašali na vsebinsko vodenje in 

voditeljski slog, motilo jih je tudi, zakaj soočenja ne vodi kdo  od primernejših voditeljev TV 

Slovenija: 

»Zelo sem potrt nad vsem, kar se dogaja, v načinu vodenja in postavljanja neumestnih 

in za moj okus tudi žaljivih vprašanj.« (B. K.) 

»Četrtkovo soočenje je šolski primer, kako lahko voditelj iznakazi tako pomembno 

oddajo kot so soočenja pred volitvami. Pravzaprav se sprašujem, ali ste popolnoma 

izgubili kompas in ste izgubljeni v iskanju primernega in kompetentnega voditelja ali pa 

se vaša hiša nevarno nagiba v smer amaterizma in grobo desničarskega ranga . 

Verjamem, da pretežni del gledalcev in gledalk raje poišče vaš konkurenčni program, 

kjer je tudi izbira gostov drugačna, bolj verodostojna.« (B. H.) 

»Tako nekvalitetnega, diletantskega, amaterskega in nekultiviranega vodenja na javni 

TV še nisem doživela! Voditelj, ki sploh ne pozna tematike, enega stavka ne zmore 

povedati brez listka, se prepira z gosti, ko mu zmanjka argumentov, maliči 

slovenščino…!« (K. T.) 

»Spoštovani, ob spremljanju predvolilnih soočenj se sprašujemo, kam je RTV pospravil 

svoje kompetentne novinarje?« (Ž.B.) 

 

4) ODZIVI NA SKLEPNO SOOČENJE 21. APRILA  

Največ odzivov, 8 telefonskih in 75 pisnih, je varuhinja prejela glede soočenja »Slovenija zdaj: 

Veliko soočenje predsednikov parlamentarnih strank«, z dne 21. 4., ki ga je vodil Igor Pirkovič. 

69 gledalcev je izražalo predvsem ogorčenje in razočaranje nad načinom vodenja soočenja, ki 

ga je predčasno zapustilo več udeležencev. Med drugim so poudarjali, da je bil za potek oddaje 

odgovoren voditelj, ki da ni imel zadostnih voditeljskih kompetenc za vodenje tovrstne oddaje: 

»To, kar ste danes predvajali, še nisem doživel, pa sem reden gledalec programov TV 

Slovenija. Novinar, ne glede na njegov ugled, ni dorasel vodenju zadnjega soočenja pred 

volilnim molkom. Sramota, da niste postavili bolj profesionalne novinarje, kateri takega 

cirkusa si ne bi dovolili. Do tega leta, kaj takega ni bilo.« (S. Š.)  

»Včerajšnje soočenje je zagotovo najslabše v zadnjih 16 letih, odkar jih spremljam. 

Voditelj je pokazal, da je nedorasel in nesposoben za opravljanje tega dela. Krivda pa 

seveda leži tudi pri urednici IP, ki je izbrala voditelja ter prižgala zeleno luč formatu in 

vsebini oddaje.« (K. P. A.) 



34 
 

»Izražam globoko razočaranje in užaljenost ter prizadetost, ki jo je povzročilo včerajšnje 

soočenje. Celotna oddaja, njena vsebina, predvsem pa popolnoma neprimerno in 

neprofesionalno vodenje oddaje je ena največjih sramot nacionalne televizije. Ne bi se 

čudil, če bi se uresničile tudi napovedi, da bomo gledalci bojkotirali program nacionalne 

televizije in prenehali s plačevanjem prispevka.« (S. C.) 

»Voditelj je slabo opravil svoje delo saj oddaja ni imela nobene vsebine. Dopuščal je 

osebna obračunavanja ,nekih konkretnih in ,,pametnih,, vprašanj pa sploh ni imel. Vse 

skupaj je bilo eno veliko razočaranje.« (K.H.) 

»Kako je mogoče, da zadnje soočenje pred volitvami na nacionalni TV vodi samo en 

voditelj, ki več vljudnega, spoštljivega vedenja. Je mar to slika in odraz javne medijske 

hiše?« (N.B.) 

»Pričakovala bi približno uravnoteženo vodenje soočenja strank v predvolilnem času na 

javni televiziji. Če se je uredništvo odločilo za izbor enega voditelja, bi na javni RTV 

pričakovala izbor vsaj približno nepristranega voditelja. Glede na izjavo vodstva RTV po 

sramotnem (sramotilnem ) soočenju, me zanima, kako, na kak način vodstvo  podpira 

neodvisnost novinarstva in obsoja zlorabo javnega medija. Vodenje tega soočenja je bilo 

zame močna zloraba javnega medija za določeno politično opcijo. Glede na javno 

izkazovanje voditeljevega prepričanja je bilo takšno vodenje tudi pričakovano. Se je 

vodstvo na kakršenkoli način potrudilo za vsaj približno uravnoteženost vodenja?« (J. Z. 

P.) 

Med odzivi je bilo  tudi 19 pohval: 

»Oddaja je bila vodena korektno. Noben udeleženec ni bil favoriziran. Udeležencem so 

bila postavljena enaka vprašanja. Nekateri udeleženci so namesto odgovorov na 

postavljena vprašanja žalili druge udeležence in celo moderatorja.« (D.N.) 

»Očitno vnaprej predvideno, načrtovano in dogovorjeno sabotažo in miniranje oddaje s 

strani dela politike je uspešno in izkušeno zvozil, hkrati pa je omogočil, da smo lahko 

gledalci vsaj deloma videli pravo, neolepšano podobo strank ter njihovih predsednic in 

predsednikov.« (J.A.) 

Za odziv na pripombe gledalcev sem prosila voditelja zadnjega predvolilnega soočenja in 

odgovorno urednico informativnega programa na TV Slovenija. 

4.1) ODGOVORI VODITELJA, ODGOVORNE UREDNICE IN VODSTVA RTV SLOVENIJA 

Voditelj Igor Pirkovič je odgovoril: 

»Zelo zahtevno vodenje. Še sam sem izjemno ponosen nase, da je bila oddaja odpeljana 

profesionalno in korektno, kljub grobim napadom predstavnikov KUL-a name in kljub 

obupnim poskusom, da oddajo uničijo in jo zapeljejo v neobvladljivo stanje. Ob tem me 

skrbi molk novinarjev na RTV, ki bi morali ostro obsoditi tak pogrom dela politike nad 

voditeljem. Le spretnemu vodenju gre zahvala, da mini udar ni uspel. Nekatere 

novinarske organizacije zunaj RTV so eksces politikov v oddaji vendarle obsodile in, po 

mojem vedenju, bo zadeva dobila tudi mednaroden odmev. Molčali pa so tisti, ki so 



35 
 

ploskali tistim, ki so na javni tribuni povedali, da je njihov cilj prevzem RTV in da je njih 

več, tistih drugih pa manj in da vedo, kdo so. Njihovo hujskanje je nevarno in prosim, 

spoštovana varuhinja, da pripomorete, da ne ostane nekaznovano. Meni grozijo, a jaz 

nisem pomemben. Gre za glas pluralnosti, ki ga nova politika, vsaj po napovedih, v 

sozvočju s sindikati in aktivi, resno ogroža.« 

 
Odgovorna urednica IP TV Slovenija Jadranka Rebernik je v daljšem odgovoru pojasnila:  
 

»Zadnje predvolilno soočenje predsednikov parlamentarnih strank je bila ena težjih 

oddaj, pri kateri sem sodelovala. Voditelj je bil dobro pripravljen, na oddajo se je 

pripravljal zadnji teden pred volitvami. Teme in vprašanja, namenjena politikom v 

studiu, so bila splošno politična – torej vse, kar je bilo aktualnega in pomembnega v 

mandatu dveh vlad, ki sta nam vladali v zadnjih 4-ih letih. Žal se je že ob začetku oddaje 

pričel napad na RTV Slovenija, vodstvo in samega voditelja, ki ni bil z ničemer izzvan, s 

strani predsednice SAB Alenke Bratušek. Ker sem pred oddajo dobila informacijo, da so 

predsedniki strank KUL-a dogovorjeni, da bodo morda šli iz studia, me nadaljevanje 

napadov in kritik teh politikov ni presenetilo. V režiji smo tudi že prej slišali njihovo 

dogovarjanje, ali bi šli ven ali ne, saj ena od predsednic najprej ni nameravala oditi. Nato 

jih je vse prehitel g. Jelinčič s svojim odhodom. Potem so si tudi vsi trije predsedniki KUL-

a na nek način – pred odhodom – vzeli zaključno besedo, čeprav jim je voditelj povedal, 

da bo oddaja podaljšana in da je časa za razpravo dovolj. Ko so odšli, smo se med oglasi 

z voditeljem dogovorili, da opravi zaključno besedo še z drugimi predsedniki, ki so ostali 

v studiu. Razumljivo je, da je bila oddaja zaradi vsega tega dogajanja odmevna, žal zaradi 

drugih razlogov, kot smo jih želeli v ekipi. 

Zaradi različnih očitkov o vodenju in vprašanjih, sem si oddajo kasneje ogledala večkrat. 

Prvi del pogovora, torej pred odhodom predsednikov, je bil odličen in vsebinski. Med 

politiki se je razvila prava debata, moja ocena je, da je bilo to eno redkih pravih soočenj 

v tej kampanji. Odprli smo različne teme, dotaknili smo se tudi njihovih dohodkov, tudi 

nekaterih odprtih vprašanj v zvezi z dr. Golobom, o katerih so poročali mediji (in kot smo 

videli, on s tem ni imel težav, na vsa vprašanja je odgovoril in tudi ni zapustil oddaje). 

Voditelj je dopuščal debato in replike, saj smo tako sproti dobili odgovore oziroma duele 

med politiki – temu so soočenja tudi namenjena. Menim torej, da voditelj ni v nobeni 

točki prekršil naših meril, bil je korekten do vseh gostov, tudi ob napadih posameznih 

politikov je ostal zbran in ni izgubil kontrole. 

V letošnji kampanji za parlamentarne volitve smo imeli 14 soočenj. Še nikoli v zgodovini 

televizijskih soočenj jih nihče ni imel toliko. To je b il izjemno velik projekt, tudi z vidika 

izvedbe in tudi za našo tehniko. Izpeljan je bil odlično, brez posebnih napak, kljub 

različnim težavam. V tem času smo imeli v uredništvu 16 bolniških odsotnosti med 

novinarji in uredniki, od tega nekaj dolgotrajnih. Za nekatere bolniške odsotnosti smo 

izvedeli kratek čas pred oddajami, tako da smo morali iskati nadomestila. Zaradi bolezni 

ene urednice sem nekaj oddaj urejala tudi sama, saj bi sicer ogrožali druge redne oddaje. 

Zbolela je tudi predvidena voditeljica prvega soočenja, zato je morala v kratkem času 

vskočiti druga, ki je bila predvidena za vodenje soočenja kasneje v enem od štirih tednov 



36 
 

volilne kampanje. Sicer pa sem vodenje soočenj razporedila med širši krog novinarjev in 

voditeljev, tudi v odvisnosti od teme v posameznem tednu. Priložnost so dobili bolj 

izkušeni – Erika Žnidaršič,  Vida Petrovčič, Seku M. Conde, Igor Pirkovič in Jan Novak, kot 

tudi mlajši kolegi, ki soočenj še niso vodili, Andreja Gregorič, Marko Milenkovič, Adrian 

Bakič, Boštjan Veselič Golob. Zadnje soočenje je vodil Igor Pirkovič sam, ker je 

predvidena sovoditeljica zbolela. Iskanje nove sovoditeljice ali sovoditelja dva dni pred 

soočenjem bi povzročilo nove težave z usklajevanjem, saj je vodenje v paru specifično. 

Enak problem smo zaradi bolezni imeli tudi za volilno nedeljo, ko je zbolela ena od 

predvidenih voditeljic volilnega nedeljskega večera in smo nato v vodenje vključili še 

Vido Petrovčič. 

Štiri tedne predvolilne kampanje smo razdelili po najpomembnejših temah (zdravstvo, 

gospodarstvo, zunanja politika, pravosodje itd.), parlamentarne stranke smo razdelili na 

dve skupini (kombinacije strank smo v vsakem tednu zamenjali, da so se vsi srečali med 

sabo), da je bilo v posameznih oddajah manj sogovornikov in so lahko šli pri posamezn ih 

temah res v globino. Štiri soočenja smo namenili tudi neparlamentarnim strankam, 

lahko zatrdim, da toliko programskega prostora tudi te stranke še niso dobile. Dve 

soočenji sta bili namenjeni predsednikom parlamentarnih strank. Vsekakor menim, da 

so lahko gledalci in gledalke dobili veliko pomembnih informacij s pomočjo poglobljenih 

debat v številnih soočenjih, ki smo jih imeli tokrat na TV Slovenija. Podatki, ki so nam jih 

posredovali iz kontrolinga, pa kažejo, da so bila tudi odlično gledana.« 

Varuhinja je med pripravo poročila prejela tudi sporočilo generalnega direktorja RTV Slovenija 

Andreja Graha Whatmougha: 

»Glede na očitke, ki so se pojavili tako v interni kot tudi zunanji javnosti v zvezi z volilnimi 

soočenji, vam posredujemo povzetek poročila o gledanosti Parlamentarnih volitev 2022, 

ki ga je za vodstvo pripravila Služba za programski kontroling RTV Slovenija. 

Informativni program TV Slovenija pripravil več kot 27 ur programa namenjenega 

volilnim soočenjem. Vsako minuto volilih soočenj si je ogledalo povprečno 6,4 % ali 

123.300 gledalcev, vsaj del volilnih soočenj pa je spremljalo več kot milijon (1.060.300) 

različnih gledalcev oz. kar 55,4 % Slovencev. Najvišjo povprečno gledanost je dosegla 

volilna oddaja, predvajana 21. aprila, ki jo je spremljalo povprečno 11,9 % ali 227.400 

gledalcev, starih nad 4 leta, oz. skoraj tretjina vseh gledalcev, ki so bili v času oddaje 

pred televizijskimi sprejemniki. Najvišjo gledanost je oddaja dosegla ob 21:19, ko jo je 

spremljalo skoraj 300.000 gledalcev. (Vir: RTV Slovenija iz raziskave AGB Nielsen Media 

Research, panelni vzorec 450 gospodinjstev, starost nad 4 leta, gledanost znotraj istega 

dne). 

Podatki torej kažejo, da smo z volilnimi soočenji izpolnili javno poslanstvo.« 

4.3) PRESOJA VARUHINJE 

4.3.1) Kontekst 

Zadnje predvolilno soočenje je nujno potrebno presojati v kontekstu vseh predvolilnih soočenj 

in celotnega dogajanja v predvolilnem času. Že poročilo o odzivu gledalcev za marec je pokazalo 



37 
 

na nejasnosti glede predvolilnih soočenj, ki so v dobršni meri posledica po eni strani zapletene, 

po drugi stani pa tudi nedorečene zakonodaje in pravilnikov . Iz vsega tega javnost ni mogla 

razumeti, zakaj ima lahko večina medijev v skupnem soočenju stranko SDS in Gibanje Svoboda, 

RTV Slovenija pa ne, nezadovoljne so bile tudi majhne stranke, četudi jim je RTV Slovenija skoraj 

edina namenila možnost predstavitve. To se je odrazilo tudi v soočenju 7. 4. s protestom 

predstavnice Gibanja Svoboda in 14. 4. v izjavi predstavnika stranke Naša prihodnost in Dobra 

država. Te nejasnosti, spremembe v statusu strank in različne razlage, kaj to pomeni za uspeh 

posameznih strank na volitvah, so se prelile tudi v splošen negativen odnos do soočenj na TV 

Slovenija nasploh.  

4.3.2) Spoštovanje Pravilnika o poklicnih standardih 

Ne glede na to pa je potrebno presojati predvolilna soočenja tudi glede (ne)spoštovanja 

poklicnih standardov, ki so bili med najpogostejšimi očitki voditelju zlasti pri zadnjem soočenju. 

Pri preverjanju spoštovanja Pravilnika o poklicnih standardih v zadnjem predvolilnem soočenju 

kljub pogosto izrečenemu splošnemu mnenju, da je bilo vse narobe,  skoraj ni mogoče najti 

hujše konkretne kršitve. Iz točke 1 pravilnika, ki določa prav poklicna merila, tako v oddaji ni 

bilo možno zaznati kršitev natančnosti, preverjanja dejstev, verodostojnosti, odgovornosti in 

pravičnosti.  

Nekaj odklona je bilo zaznati pri jeziku, saj je občasno zdrsnil na raven pogovornega jezika. Ne 

slovnično in pravopisno, glede tega so bila vsa tri soočenja zgledna, temveč predvsem 

stilistično. A tudi glede stila v zadnjem predvolilnem soočenju in s prvaki strank občinstvo 

upravičeno pričakuje jezik na najvišji ravni.  

Manjše odklone je bilo zaznati pri nepristranskosti oziroma videzu nepristranskosti, pri čemer 

ni šlo toliko za objektivno dejstvo kot za vtis o videzu nepristranosti v delu javnosti. A ne glede 

na to, ali je imel ta vtis realno podlago v dejstvih ali ne in ne glede na to, ali je bil ta vtis v 

pregretem predvolilnem ozračju morda celo namerno sprožen, gre za okoliščino, ki bi jo moralo 

uredništvo upoštevati pri odločanju o zadnjem soočenju, saj se je ta vtis začel širiti že po 

soočenju 7. 4. in dodatno po soočenju 14. 4. Vtis o pristranosti RTV Slovenija (in posledično tudi 

voditelja) je bil v veliki meri tudi posledica nejasnosti o tem, katere stranke lahko nastopijo v 

soočenjih kot parlamentarne in kdo o tem odloča.  

Za preverjanje spoštovanja Pravilnika o poklicnih standardih je pomembna tudi točka 3.2, ki v 

podtočkah a, b in e podrobneje določa vodenje soočenj političnih strank in kandidatov:  

»- Razpravo v njih vodijo in usmerjajo novinarji, ki so v vlogi nepristranskega usmerjevalca 

razprave med predstavniki strank ali kandidati, najsi gre za odgovore na posamezno vprašanje 

ali pa o zaokroženih vsebinskih celotah. 

- Novinarji, ki vodijo predvolilne oddaje, morajo vsakemu udeležencu omogočiti nastopanje v 

okviru dogovorjenih časovnih omejitev; tistim, ki teh omejitev ne spoštujejo, so dolžni odvzeti 

besedo. 

- Predvolilne oddaje potekajo praviloma v živo, čas za odgovore in replike je omejen; stranke, 

ki ne izrabijo časa za dogovorjen nastop v predvolilnem soočenju, nimajo pravice do 

nadomestnega termina.« 



38 
 

Voditelju lahko glede spoštovanja teh treh podtočk v zadnjem soočenju očitamo le, da ni hitreje 

jemal besede sogovornikom, ker zaradi velikega števila sodelujočih posledično vsi niso prišli 

dovolj hitro na vrsto. V vseh soočenjih so sodelujočim merili čas, sodelujoči so imeli ves čas tudi 

vpogled v porabljeni čas. V soočenjih 7. 4. in 14. 4. se nad tem niso pritoževali, nekaj pripomb 

o (ne)pravočasnem dodeljevanju časa za replike je voditelj med oddajo upošteval, tako da so 

sodelujoči prišli do besede, tudi večjih pripomb nad vodenjem teh dveh oddaj sodelujoči niso 

imeli. Pritožbe nad neenakomernim odmerjanjem časa pa so imeli v zadnjem soočenju, kar je 

bil, kot so povedali, tudi eden od razlogov za odhod iz studia. Tudi v zadnjem soočenju pa glede 

neenakomernega odmerjanja časa voditelju ni možno očitati pristranskosti v prid ali na škodo 

posameznih sogovornikov, temveč le premalo odločnosti pri omejevanju vseh sodelujočih. 

Bistvenih odklonov ni bilo zaznati niti pri spoštovanju točke 5.6 Pravilnika o poklicnih 

standardih, ki glede žanra intervju, kamor soočenje lahko uvrstimo, pravi: »Ko sogovornik izrazi 

polemična stališča, jih je treba med pogovorom razjasniti. Nosilci javnih funkcij ali tisti, ki si to 

prizadevajo postati, ali tisti, ki zagovarjajo ali kritizirajo neko politiko, morajo biti nagovorjeni 

spoštljivo in z ustreznim profesionalnim tonom. Novinarji RTV Slovenija morajo delovati 

profesionalno: iskati odgovore, razmejiti razne dileme. Neprijazno nastopanje in vidna čustvena 

navezanost na eno stran v pogovoru ni znamenje profesionalnosti. Sogovornik ne sme dobiti 

vprašanj pred pogovorom.« 

4.3.3) Kaj je šlo narobe 

Toda tudi pri tej oddaji se je izkazalo, da spoštovanje Pravilnika o poklicnih standardih za 

kakovostno in profesionalno oddajo ni dovolj. Zanjo morajo biti izpolnjeni tudi novinarski in 

uredniški »obrtniški« standardi: da ima oddaja jasno začrtano zgradbo, vsebinsko zasnovo z 

logično razporejenimi glavnimi temami in podtemami ter vnaprej predviden in točno določen 

časovni potek. Glede tega je soočenje 21. 4. imelo  pomanjkljivosti in napake. Zgradba in časovni 

potek sta bila razvidna, vendar sta se porušila zaradi premalo trdne vsebinske zasnove  ali pa se 

je voditelj ni držal. To se je pokazalo v drugem delu oddaje, ko so bila nekatera vprašanja 

premalo konkretna, odgovori pa predolgi. Zato nekateri udeleženci dolgo časa niso prišli na 

vrsto in so postali nestrpni. Voditelj se na to ni dovolj hitro odzval, da bi odločno obrnil tok 

soočenja in ga spet usmeril v vsebinsko razpravo na posamezne konkretne teme. Oddaja je v 

določenem trenutku delovala, kot da je brez vsebinske zasnove. 

Glede na pripombe nekaterih strank in dela javnosti na dotedanja soočenja in glede na zelo 
razgreto predvolilno kampanjo je bilo tako zahtevno soočenje možno pričakovati, zato bi 
moralo uredništvo zanj predvideti bodisi voditelja z odločnejšim slogom vodenja, veščega 
najzahtevnejših soočenj, bodisi dva voditelja. Kot izhaja iz pojasnila odgovorne urednice, se je 
uredništvo odločilo za voditeljski par, a je to izvedbo preprečila bolezen. Ker je bilo v tistem 
obdobju precej odsotnosti tudi zaradi covida in karanten, bi uredništvo lahko za vodenje 
pripravljalo še tretjega voditelja – če je bilo ob siceršnji kadrovski stiski uredništva to seveda 
sploh možno. Primerno pa bi tudi bilo, da bi ob začetku soočenja ali ob očitku ene od 
sodelujočih voditelj pojasnil, zakaj soočenja ne vodita dva, saj takšne nepojasnjene okoliščine 
puščajo prostor za (tudi napačna) sklepanja in interpretacije. 

 



39 
 

4.3.4) Zaključek 

Čeprav bi z vidika gledalcev lahko sklepali, da je šlo pri zadnjem predvolilnem soočenju tako za 

slabo delo voditelja kot za napačno presojo uredništva o zahtevnosti oddaje in določitvi 

voditelja, pa - glede na pridobljene podatke in pojasnila - temu ne moremo pritrditi. Presoja 

zahtevnosti oddaje je bila prava, predviden voditeljski par bi ji bil zelo verjetno kos, a se je načrt 

zaradi bolezni podrl. Uredništvu tako lahko očitamo le, da ni – glede na pričakovano zahtevno 

soočenje – pripravilo nadomestne različice vodenja, voditelju pa premalo odločnosti in hitrega 

odzivanja na dogajanje. 

Sodeč po odzivih gledalcev, ki vseh teh ozadij seveda niso poznali, je pustilo zadnje predvolilno 

soočenje črn madež na ugledu TV Slovenija. A če potegnemo črto pod vsa predvolilna soočenja 

na RTV Slovenija širše, z vidika izpolnjevanja temeljnega poslanstva javnega medije v 

predvolilnem času – da zagotovi državljankam in državljanom čim bolj podrobno in celovito 

predstavitev vseh strank, kandidatov in programov, ki sodelujejo na volitvah, je RTV Slovenija 

poslanstvo – kljub navedenim napakam in pomanjkljivostim - izpolnila. V večini drugih medijev 

so dobili državljanke in državljani le informacije o največjih in najbolj izpostavljenih strankah in 

kandidatih, na RTV Slovenija pa o vseh, tudi količinsko in vsebinsko je bilo teh informacij največ. 

In prav to je temelj kakovostnega odločanja volivcev na volitvah, kar je za delovanje demokracije 

eden ključnih dejavnikov. 

 

Ljubljana, 9. 6. 2022 

Marica Uršič Zupan 

Varuhinja pravic gledalcev, poslušalcev, bralcev in uporabnikov vsebin RTV Slovenija 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



40 
 

Priloga 2: Poročilo o odzivih na oddajo Studio City  

POROČILO O ODZIVIH NA ODDAJO STUDIO CITY – MAJ 2022 

Aprila in maja je na naslov varuhinje pravic gledalcev prišlo 171 pisnih odzivov, povezanih z 

oddajo Studio City.  163 gledalcev se je zavzelo, da oddaja ostane na sporedu, 8 jih je temu 

nasprotovalo. Varuhinja je sprejela tudi nekaj telefonskih odzivov na to temo, ki pa v tem 

poročilu še niso zajeti. Mnogi gledalci so izražali željo, da pride njihov glas do odločevalcev o 

oddaji, zato posredujem povzetek odzivov odgovorni urednici informativnega programa in 

generalnemu direktorju RTV Slovenija, ki začasno opravlja tudi naloge direktorja TV Slovenija.  

Da poročilo ne bo parcialno in izvzeto iz konteksta, naj najprej povzamem, kar sem glede 

oddaje Studio City navedla v poročilu za marec.  Prve odzive gledalcev glede oddaje Studio 

City sem začela prejemati marca, po napovedi, da oddaje šest tednov ne bo na sporedu zaradi 

predvolilnih oddaj in praznika. V marcu se je na to napoved odzvalo 492 gledalcev in prosilo, 

da oddaja ostane na sporedu. Glede na njihove prošnje sem predlagala vodstvu TV Slovenija, 

da poskuša ohraniti oddajo Studio City (ali vsaj nekaj oddaj) na sporedu tudi v predvolilnem 

času. Vodstvo je v odzivu  odgovorilo, da je to neizvedljivo, ker je dolžno izvajati Programsko -

produkcijski načrt za leto 2022, v katerem so tudi predvolilne oddaje, ter zaradi zasedenosti 

studijskih in kadrovskih kapacitet. 

Marca sem prejela tudi 43 odzivov gledalcev, ki so podprli začasni umik oddaje Studio City 

predvolilnim oddajam, nekateri med njimi so se zavzeli tudi za trajno ukinitev oddaje Studio 

City, ker da je po njihovem mnenju neobjektivna. Tem sem odgovorila z mnenjem, da »bolj 

kot ukinjanje oddaj podpiram uvajanje morebitnih manjkajočih ali dopolnjujočih oddaj, saj se 

le tako mnenjski prostor in javna razprava, ki sta temelj demokracije, širita in ne ožita.« 

Konec aprila, ko so v javnost prišle informacije, da oddaje ne bo več vodil Marcel Štefančič,  so 

se gledalci znova obrnili na varuhinjo. Najprej z vprašanjem, zakaj sprememba voditelja, nato 

pa s prošnjami in pozivi, da ostane oddaja na sporedu v istem terminu in z istim voditeljem. 

Do 11. maja, ko sem prejela zadnji odziv na to temo, se je s pisnim pozivom za ohranitev 

oddaje in voditelja na varuhinjo obrnilo 163 gledalk in gledalcev. Nekaj primerov iz teh 

odzivov: 

- »Gledalci prosimo in zahtevamo, da nam vrnete, tako kot je bilo obljubljeno, najbolj 

gledano oddajo Studio City v obliki, kot je bila, z Marcelom Stefančičem v vlogi 

voditelja.« (B.Ž.) 

- »Podpiram pobudo, da se na program v istem terminu, kot pred prepovedjo, vrne 

oddaja Studio City z voditeljem Marcelom Štefančičem.« (M. T.) 

- »Vrnitev Štefančiča: Vrnitev oddaj, ki so zagotavljale renome javne televizije. Če ste 

varuh gledalčevih pravic, vas prosim, da nam varujete pravico, da gledamo oddaje, ki 

so nam všeč.« (M. P.) 

- »Na vas se obračam z namenom, da vrnete Studi City z Marcelom na čelu tja, kamor 

sodi: na isti kanal, ob istem času, za zdravo kritičnost do vseh političnih polov!« (K.M.)  



41 
 

- »Spoštovani, v nemoči in z velikim nezadovoljstvom spremljam dogajanje v zvezi z 

oddajo Studio City. Prosim in zahtevam, da se format oddaje ohrani v celoti, vključno z 

izjemnim voditeljem G. Štefančičem.  Zagotovo je oddaja s svojim intelektualnim 

nabojem in pronicljivostjo ustvarjala odprt in demokratičen prostor za misleče.  » 

(M.Š.) 

- »Marcel Štefančič, najbolj razgledan človek, kar jih poznam (upam si trditi eden najbolj 

razgledanih ljudi v Sloveniji), je odlično vodil oddajo Studio City, vsakega gosta je 

postavil pred gola - čista dejstva s svojimi neposrednimi vprašanji. Izzval je vse - 

vladajoče, nevladajoče, leve, desne, sredinske. Tu ni bilo razlike. In tudi v tem je bil čar 

oddaje - spraševal je vse politike vse vrste vprašanj in od njih zahteval konkretne 

odgovore, ni sprejemal dolgovezenja in izmikanja na vprašanja, ki ga politiki po navadi 

podajo na vprašanje novinarjev. Poleg tega je bila ena od glavnih njegovih vrlin (kot 

sem že v začetku omenila) - neverjetna razgledanost/izjemen spomin - vsako 

besedo/situacijo je znal povezati z zgodovino.« (P.M.) 

- »G. Štefančič je kot pronicljiv komentator družbenega dogajanja svetla zvezda na v 

zadnjih letih temnem nebu slovenskega medijskega prostora in menim, da je oddaja 

Studio City po njegovi zaslugi (pa tudi sodelavcev v ozadju) najboljša oddaja RTV 

Slovenija. Oddaja ima prepoznaven koncept, je vedno aktualna, voditelj g. Štefančič pa 

s svojo inteligenco ter širokim znanjem in vedenjem o vsebinah, ki jih oddaja 

obravnava, ter s pomočjo sogovornikov zgoščeno osvetli tematike z izjemno 

domiselnostjo  in verbalno bravuroznostjo.« (M.F.) 

- »Izražam globoko razočaranje in ogorčenje zaradi ukinitve oddaje Studio City z 

Marcelom Štefančičem. Nekaj, kar sem res čakal ob ponedeljkih in je bilo res dobro, 

raznoliko, aktualno, sodobno. Poleg tega gre za uničevanje dobre blagovne znamke, 

kar je nesprejemljivo za vsakega dobrega gospodarja.« (M.J.) 

V maju sem prejela tudi 8 odzivov gledalcev, ki so se zavzeli za ukinitev oddaje Studio City. 

Povzetki treh od teh odzivov: 

- »Ta oddaja je po več kot 20 letih res potrebna temeljite prenove.« (S.J.) 

- »Kako je lahko voditelj, ki niti ni zaposlen na RTV in ima samo pogodbeno razmerje, 

poleg tega pa javno nastopa s sovražnim govorom in celo z grožnjami, sedaj tisti eden 

in edini, ki predstavlja vso RTV? Pri takšnem številu zaposlenih? A potem drugih sploh 

ne rabimo? Mislim, da bi morali tudi urednico zamenjati, če vse ostale kolege daje v 

nič in v nebo kuje le enega pogodbeno zaposlenega?  To je lahko samo populistično, 

nestrpno in čisto politično forsirano. Po moje pa je veliko drugih novinarjev, ki skrbno 

delajo svoje delo in ki so še bolj pomembni od Štefančiča, da RTV deluje.« (M.R.) 

- »Spoštovana, zanima me, ali lahko zaposleni na RTV Slovenija samodejno odločajo, kaj 

bodo delali, sprašujem za oddajo Studio Citi, da bodo sedaj delali na dnevno 

informativnem programu, ker Štefančič ni več vodja, pa pravijo, da ni demokracije, 

ostale voditelje, ki so drugačnega mnenja pa zmerjajo že tretjerazredne, prava 

sramota, včerajšnja Oddaja Studio city je bila super.« (M.S., 10.5.)  



42 
 

Skladno s Pravilnikom o delovanju varuha pravic gledalcev in poslušalcev lahko varuh 

obravnava samo tiste vloge, ki se nanašajo na objavljene programske vsebine in ne sme 

posegati v vsebine Radiotelevizije Slovenija pred njihovimi objavami. Večina vlog, povezanih z 

oddajo Studio City, se ne nanaša na objavljene vsebine, zato jih ne morem obravnavati s tega 

vidika. 

Toda obenem je po pravilniku vloga varuha tudi – in predvsem – mediatorska: naloga varuha 

je, da krepi dialog  med uporabniki in ustvarjalci vsebin ter išče ravnovesje med pravicami 

uporabnikov in medijsko in avtorsko neodvisnostjo ustvarjalcev.  

Zato pošiljam odgovorni urednici informativnega programa TV Slovenija in vodstvu TV 

Slovenija povzetek odzivov gledalcev s prošnjo, da jih preučita, ne da bi s tem želela posegati v 

avtonomijo odgovorne urednice informativnega programa ter v  razmejene  pristojnosti  

uredništva, vodstva TV Slovenija, Programskega sveta in varuha. 

 

Ljubljana, 20. 5. 2022 

 

Marica Uršič Zupan 

Varuhinja pravic gledalcev, poslušalcev, bralcev ter uporabnikov vsebin RTV Slovenija 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



43 
 

STATISTIKA 
 APRIL 2022 MAREC 2022 APRIL 2021 

TELEVIZIJA SLOVENIJA        

SKUPAJ 226 776 77 

Informativni program 200 713 42 

Kulturno umetniški program 6 6 11 

Razvedrilni program 5 9 5 

Športni program 2 2 2 

Program plus 1 3 14 

Ostalo  12 43 3 

RADIO SLOVENIJA       

SKUPAJ 13 30 16 

Radio Prvi 7 19 8 

Val 202 5 5 6 

Ars  0 4 0 

Ostalo 1 2 2 

MMC       

SKUPAJ 28 43 14 

Novinarske vsebine 3 15 7 

Uporabniške vsebine 25 28 6 

Storitve     1 

PROGRAMI ZA NARODNOSTNI MANJŠINI       

SKUPAJ 1 4 0 

MMR 1 4 0 

RTV SLOVENIJA       

SKUPAJ 107 211 82 

Jezikovna kultura 6 6 6 

Oglaševanje 4 4 4 

Dostopnost in prilagojeni programi 3 6 4 

RTV prispevek   0 1 1 

Tehnične zadeve 7 11 4 

RTV SLO -  splošno 18 51 18 

Programski svet 1 3 0 

Varuhinja 2 11 0 

Ostalo  1 2 1 

Zavrnjena obravnava 65 116 44 

VSI ODZIVI 375 1064 189 

 

 

 

 

 

 



44 
 

Elektronska 
pošta
73%

Spletni 
obrazec

15%

Pismo
1%

Telefon
11% 0%

 

Statistika po vrsti odziva 

 

 

SKUPAJ 375 

Pritožba 44 

Mnenje 233 

Vprašanje 26 

Pohvala 7 

Pobuda 0 

Zavrnjeno 65 

 

 

 

 

 

 

  

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 
 

SKUPAJ 375 

Elektronska pošta 275 

Spletni obrazec 54 

Pismo 4 

Telefon 42 

Pritožba
12%

Mnenje
62%

Vprašanje
7%

Pohvala
2%

Zavrnjeno
17%

Pobuda
0%


