
  

TA DOKUMENT JE IZBOR ODZIVOV JAVNOSTI, KI NASLAVLJAJO VARUHA PRAVIC GLEDALCEV IN 
POSLUŠALCEV IN JE NAMENJEN ZA OBVEŠČANJE UREDNIKOV OZIROMA UREDNIŠTEV RTV SLOVENIJE 
TER SEZNANJANJE OBČINSTVA Z OBRAVNAVO NJIHOVIH ODZIVOV. VSEBINE ALI DELOV VSEBIN NI 
DOVOLJENO UPORABLJATI V NOBENEM DRUGEM KONTEKSTU. 
 

MESEČNO POROČILO O ODZIVIH OBČINSTVA 

FEBRUAR 2022 
Povzetek odzivov in odgovorov z izbranimi poudarki, mnenja in priporočila, statistika 

 

 

Objava na spletnem naslovu www.rtvslo.si/varuh: 30. 3. 2022 

Končna redakcija: 30. 3. 2022 

Pripravili: Marica Uršič Zupan in pisarna varuhinje 

 

 

Poudarki v odzivih in odgovorih ter mnenja in priporočila za februar 2022 

 
Februarja so po številu pripomb gledalk in gledalcev izstopale pripombe (48) na Utrip, ki ga je 

5. 2. pripravil Igor Pirkovič, 44 od teh je bilo pohval, 4 kritične. 41 sporočil, predvsem 

kritičnih, se je nanašalo na predvajanje programa BBC v prvih dneh vojne v Ukrajini na TV 

SLO 2.  

Sicer pa so izstopale pripombe, povezane s spremembami predvajanja oddaj. Več gledalcev 

je zmotilo, da so v času Zimskih olimpijskih iger (ZOI) na sporedu le ponovitve že predvajanih 

oddaj Dobro jutro, nekaj tudi spremembe pri drugih oddajah. Varuhinja je gledalcem 

posredovala pojasnila v. d. direktorja TV Slovenija, da je bila od 4. do 20. februarja TV SLO 2 v 

celoti namenjen ZOI, na TV SLO 1 pa so zaradi njih prilagodili dolžine dnevnoinformativnih 

oddaj, podaljšali osrednjo športno oddajo po TV Dnevniku in devetim oddajam Odmevi 

prilagodili začetek, zaradi snemanja Olimpijskega studia in omejenih kadrovskih in 

produkcijskih zmogljivosti v času ZOI ni bilo možno snemanje oddaje Dobro jutro. »Shema ni 

spremenjena, spreminjamo zgolj terminski načrt za omejen čas trajanja določenih dogodkov, 

ki so pomembni za našo širšo družbo, v danem primeru so to olimpijske igre, čez en mesec 

pa predvolilni čas, do nedavnega smo spreminjali terminski načrt razmeram koronavirusne 

bolezni,« je pojasnil v. d. direktorja Televizije Slovenija dr. Valentin Areh. 

16 odzivov se je nanašalo na ukinitev oddaj Globus, Točka preloma in Politično ter na 

prestavitev oddaj Utrip in Zrcalo tedna s TV SLO 1 na TV SLO 2.  Varuhinja je gledalcem 

odgovorila s pojasnilom vodstva, da vseh oddaj ne ukinja, temveč da bodo njihove vsebine 

umeščene v večerni informativni blok na TV Slovenija 2, ki pa zaradi množičnih odsotnosti 

zaradi covida in karanten še ni zaživel. Glede Utripa in Zrcala tedna je posredovala sporočilo, 

da se, skladno s sprejetim PPN, umikata na TV Slovenija 2, ker je s sprejetim PPN vodstvo 

želelo povečati padajočo gledanost TV Dnevnika med vikendi z umestitvijo lokalnih vsebin 

http://www.rtvslo.si/varuh


2 
 

(Slovenske kronike) po osrednjem Dnevniku. Konec februarja je iz sporeda izpadla še ena 

oddaja Studio City 28.2. zaradi večernih Odmevov plus o vojni v Ukrajini. 

Varuhinja je glede vseh umaknjenih ali preseljenih oddaj podala skupno mnenje, da RTV 

izpolnjuje najširši javni interes (in s tem pravice gledalcev) tako, da kakovostne informativne, 

izobraževalne, razvedrilne, svetovalne in vse druge vsebine pridejo do čim širšega kroga 

prebivalcev, kar se meri tudi z gledanostjo. Ker PPN za leto 2022 predvideva zaustavitev 

padanja gledanosti z uvedbo novih oddaj in ukinitvijo nekaterih starih tudi na podlagi 

podatkov o gledanosti, je to pravi ukrep. Gledalci pa morajo biti sproti obveščeni o vseh 

spremembah, da jih lahko razumejo in tako ne dojemajo kot napad na njihove ustaljene 

navade, temveč kot pravico do boljših in sodobnejših oddaj in vsebin. Odsotnost informacij 

pa povzroči dezinformacije. 

Radijske poslušalce sta februarja najbolj zmotila namigovanje na fašizem v intervjuju z dr. P. 

Stankovićem o narodnozabavni glasbi, objavljenem na Valu 202, in oddaja Glasovi svetov o 

spolnih stereotipih v šolah na programu Ars, bralce spletne strani pa kolumna o 

(ne)človečnosti slovenske vlade pri sprejemanju ukrajinskih beguncev in poročanje o 

dogajanju na RTV Slovenija. 

Februar je imel v zapisih žal še eno posebnost - veliko žaljivih zapisov, zaznati je bilo tudi 

poskuse politizacije posameznih odločitev, oddaj, prispevkov in odzivov. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



3 
 

Kazalo vsebine 
TELEVIZIJA SLOVENIJA ................................................................................................................... 5 

I. INFORMATIVNI PROGRAM .............................................................................................. 5 

PPN: Proti ukinitvi Globusa, Točke preloma, Politično in prestavitvi Utripa ter Zrcala tedna na TV 

SLO 2 .................................................................................................................................... 5 

O kraljici brez omembe srečanja s Titom ................................................................................. 8 

Natančnost navedb/Tarča ...................................................................................................... 8 

Natančnost navedb/Prvi dnevnik ............................................................................................ 9 

Natančnost navedb/Utrip......................................................................................................10 

Zakaj ni Studia City? ..............................................................................................................10 

Koga je preveč ali premalo v programih?................................................................................11 

O obisku vlade v Slovenski kroniki..........................................................................................12 

Tarča/Golob .........................................................................................................................13 

Odziv na začetek vojne v Ukrajini ...........................................................................................14 

Utrip/pohvale in pripombe o pristranskosti ............................................................................14 

II. KULTURNI IN UMETNIŠKI PROGRAM...............................................................................16 

Dokumentarna oddaja o Benečiji ...........................................................................................16 

Risani film neprimeren za majhne otroke? .............................................................................17 

III. RAZVEDRILNI PROGRAM ................................................................................................18 

Oblačila/Zimski pozdrav ........................................................................................................18 

Kaj dogaja?: satirično o Ukrajini .............................................................................................18 

Kje so razvedrilne oddaje?.....................................................................................................19 

Smešno ali neokusno? ..........................................................................................................20 

IV. ŠPORTNI PROGRAM ......................................................................................................20 

Komentiranje smučarskih skokov...........................................................................................20 

Oglasi med hokejem .............................................................................................................20 

Startne liste pred smučanjem ................................................................................................21 

Predvajano ponoči, podnevi ponovitev?.................................................................................21 

O izrazu dvojna zmaga ..........................................................................................................21 

V. PROGRAM PLUS ............................................................................................................22 

Zakaj ni oddaje Dobro jutro v živo? ........................................................................................22 

Ambienti ..............................................................................................................................23 

VI. SPLOŠNO ......................................................................................................................24 

PPN: Proti spremembam .......................................................................................................24 

Sporedi: ponovitev ali v živo? ................................................................................................25 

Prenos BBC...........................................................................................................................26 

Pohvale ................................................................................................................................27 



4 
 

RADIO SLOVENIJA ........................................................................................................................28 

VII. VAL 202 ........................................................................................................................28 

Politika in glasba ...................................................................................................................28 

VIII. RADIO MARIBOR ...........................................................................................................30 

Obveščanje o omejitvah prometa: masa vozila ali največja dovoljena masa..............................30 

IX. ARS ..............................................................................................................................31 

Glasovi svetov/spolni stereotipi .............................................................................................31 

MMC ...........................................................................................................................................33 

I. NOVINARSKE VSEBINE ...................................................................................................33 

Ukrajina in viri ......................................................................................................................33 

Kolumna/begunci .................................................................................................................34 

Poročanje o dogajanju na RTV SLO.........................................................................................36 

II. UPORABNIŠKE VSEBINE .................................................................................................37 

Nedelujoč teletekst...............................................................................................................37 

Teletekst/količina vsebin .......................................................................................................37 

III. STORITVE ......................................................................................................................37 

Spletni predvajalnik: težave pri predvajanju v živo ..................................................................37 

RTV SLOVENIJA ............................................................................................................................38 

I. JEZIKOVNA KULTURA .....................................................................................................38 

Krling ali curling? ..................................................................................................................38 

Zapisovanje tujih lastnih imen (teletekst) ...............................................................................40 

Alternativna EMA: anglizmi ...................................................................................................40 

LPS: izgovor ..........................................................................................................................41 

II. TEHNIČNE ZADEVE ........................................................................................................41 

Slab signal ............................................................................................................................41 

Grafični zapis ........................................................................................................................42 

III. VARUH .........................................................................................................................42 

RTV-priznanje nekdanji varuhinji ...........................................................................................42 

IV. SPLOŠNO ......................................................................................................................43 

Anketa Mediana ...................................................................................................................43 

STATISTIKA ..................................................................................................................................44 

 

 

 

 

 



5 
 

TELEVIZIJA SLOVENIJA 

 INFORMATIVNI PROGRAM 

PPN: Proti ukinitvi Globusa, Točke preloma, Politično in prestavitvi Utripa ter 

Zrcala tedna na TV SLO 2 

Varuh je prejel 16 odzivov gledalcev, povezanih s spremembami programske sheme v skladu 

s Programsko-produkcijskim načrtom za leto 2022. Poleg tega so gledalci svoje nestrinjanje 

glede sprememb izražali tudi ob robu mnogih ostalih odzivov. 

Gledalci so izražali nestrinjanje z ukinitvijo Globusa, Točke preloma in oddaje Politično s 

Tanjo Gobec. Nekaj jih je izrazilo nezadovoljstvo s prestavitvijo oddaj Utrip in Zrcalo tedna s 

TV SLO 1 na TV SLO 2.  

Ukinitev Globusa in Točke preloma 

»Spoštovani, z možem odločno protestirava zaradi ukinitve Globusa. To je bila vedno 

odlična oddaja in upava, da bo spet na sporedu.« (V. in A. B.) 

»Sem redna gledalka oddaje Globus, ki se žal ukinja. Globus je bila zelo profesionalna 

in verodostojna oddaja o dogajanju v svetu. Odlični novinarji in aktualne teme. Lepo 

prosim, naj se Globus da ponovno na program, saj je bila gledanost zelo velika. Meni 

osebno "okno" v svet. Ob tej priliki čestitam vsem novinarjem in ostalim sodelavcem 

pri ustvarjanju Globusa. Resnično ponosna, da ima naša mala Slovenija tako dobre 

novinarje.« (A. K.) 

»Zelo mi je žal, da teh oddaj ne bo več.« (M. R.) 

»Ukinili ste pomembni oddaji, ki sta nas izobraževali v zvezi z zunanjo politiko, v Točki 

preloma pa smo izvedeli marsikaj novega glede gospodarstva in bančništva. Obe 

oddaji z odličnimi voditelji.« (M. L.) 

Odgovor v  d. direktorja TV Slovenija Valentina Areha:  

»Vsebinsko se oddaja Globus ne ukinja, ukinili bomo le ime oddaje in samostojni 

koncept oddaje, ki je bila do zdaj v okviru informativnega bloka Studio 3. Gre za 

približno 22-minutno tedensko zunanjepolitično oddajo. Njeno vsebino bomo v celoti 

integrirali v informativni blok od 20. do 22. ure na TV SLO 2. Cilj takšne spremembe je 

modernizirati in podaljšati oddajo, katere gledanost je od leta 2018 padla za 17.000 

gledalcev, delež gledalcev pa se je znižal z 12 % na komaj 9 %. Informiranje z novicami 

o dogodkih v tujini opredelimo kot pomemben del poslanstva javne televizije. Zato 

kljub padcu gledanosti in zelo nizkem, komaj 9 % deležu, ne želimo ukiniti vsebine 

oddaje, ampak nasprotno. Z novim PPN 2022 bomo na TV SLO 2 več pozornosti 

namenili novicam iz sveta in analizam zunanjepolitičnih dogodkov. Novice iz sveta v 

posebnem bloku ne bodo več na sporedu le enkrat tedensko, ampak vsak dan, kar bo 

ustvarjalcem Informativnega programa omogočilo večjo aktualnost in dnevno 

odzivanje na dnevno aktualne teme. S spremembo bodo slovenski gledalci dobili za 



6 
 

63 % več novic iz sveta kot doslej. PPN 2021 je gledalcem v okviru tedenske oddaje 

Globus omogočal letno približno 800 minut novic in analiz dogodkov iz sveta. PPN 

2022 jim bo letno omogočil kar 2.160 minut novic in analiz dogodkov iz sveta. S tem 

povečujemo produkcijo vsebin, ki so bile doslej uvrščene v zunanjepolitično oddajo za 

skoraj 1400 minut letno.« 

Proti ukinitvi oddaje Politično s Tanjo Gobec 

»Na tem mestu bi rada izrazila veliko obžalovanje, da je oddaja Politično ukinjena. 

Izjemno korektna in odlična novinarka bi si zasluzila daljšo minutažo, ne pa da oddajo 

ukinjate, kljub dobri gledanosti, in brez utemeljitve. To je ena redkih dobrih političnih 

oddaj, ki je po mojem mnenju ne bo mogoče nadomestiti.« (M. M.) 

»Brez argumentov se ukinjajo kvalitetne oddaje, ki prispevajo k analitičnemu pogledu 

minulega tedna. Vse kar lahko naredimo je naš glas proti. To je pač demokracija, 

večina zmaga. Ne želimo biti med tistimi s 'smrtonosno brezbrižnostjo; dokler se ne 

zgodi meni, me ne zanima.' Dogaja se nam že nekaj časa, po drobtinicah, po uspešnih 

Olimpijskih igrah, ki ste jih še enkrat prenašali na kvalitetnem nivoju.« (A. V. K.) 

»Danes pa sem po Dnevniku zvedel, kar je sicer bilo že napovedano, da je ukinjena 

oddaja Politično s Tanjo Gobec. Mi mogoče lahko kdo pojasni s kakšnimi razlogi, saj je 

bila gledanost znatna - morda prav zato? Še enkrat ponavljam, da je gledanost samo 

eden od kriterijev, kar vi še bolje veste.« (M. B.) 

Varuhinja je odgovorila, da bo odzive povzela in objavila v mesečnem poročilu in dodala: 

»Varuhinja pravic gledalcev ne ukinja oddaj, niti jih ne dodaja na program. To je v 

pristojnosti direktorja TV Slovenija oziroma vodstva RTV Slovenija, ki predloge za 

ukinjanje oddaj in uvajanje novih oddaj zapišejo v Programsko-produkcijski načrt 

(PPN) za vsako koledarsko leto. PPN stopi v veljavo, ko ga potrdi Programski svet RTV 

Slovenija, prav tako mora Programski svet potrditi vsako spremembo (torej ukinitev 

ali uvedbo oddaje med letom).  Ob sprejemanju PPN za leto 2022 je vodstvo med 

glavnimi razlogi za ukinjanje in premeščanje nekaterih oddaj navedlo zaskrbljujoče 

padanje gledanosti večine informativnih oddaj in željo, da ta trend obrne z uvedbo 

informativnega bloka na drugem programu ter z uvedbo Slovenske kronike z 

lokalnimi novicami in zgodbami po TV Dnevniku med vikendi, zaradi česar se tem 

vsebinam umaknejo  oddaje Politično, Utrip in Zrcalo tedna.«  

Proti prestavitvi Utripa in Zrcala tedna ter nasprotovanje vsem spremembam v shemi IP 

»Redno gledam oddajo Zrcalo tedna, ki je na sporedu od leta 1982. Danes sem 

zasledil, da se od prvega programa televizije oddaja poslavlja in bo na voljo na 

drugem programu ob sobotah. Ta sprememba me je pošteno razjezila. Prepričan 

sem, da se oddajo premešča zaradi političnih razlogov in podrejanja nacionalne 

televizije ciljem trenutno vladajoče garniture. Me pa zelo zanima, kakšni so uradni 

razlogi vodstva RTV za takšno odločitev?« (I. P.) 

»Ne strinjava se s premikom sobotne oddaje Utrip s prvega programa na drugi. Ne 

strinjava se s premikom nedeljske oddaje Zrcalo tedna s prvega programa na drugi. 



7 
 

Ne strinjava se s premikom oziroma umikom oddaj Globus in Tarča preloma. Vse 

navedene oddaje so bile doslej primerno umeščene na 1. program Televizije Slovenija 

. Z njihovim premikom na 2. program in z novim terminom predvajanja (npr. Utrip in 

Zrcalo tedna ob sobotah ob 20.00 uri) nama boste onemogočili  spremljanje teh 

oddaj, saj ob sobotah ob 20.00 uri gledamo predvsem razvedrilne oddaje, ki jih 

ponuja 1. program Televizije Slovenija. Hkrati se tudi sprašujeva, zakaj je potrebno 

tovrstne dobro gledane oddaje umikati na 2. program, ki bi moral biti prvenstveno 

namenjen športnim in razvedrilnim oddajam. Ne strinjava se z ukinitvijo oddaje 

Politično s Tanjo Gobec, ki je bila zanimiva in glede na izbiro gostov tudi ustrezno 

uravnotežena.« (K. S. in B. S.) 

»Skrajševanje terminov  dnevno informativnih oddaj  (Dnevnik, Odmevi), ukinjanje 

oddaj kot so Globus, Politično s Tanjo Gobec in druge, ter prestavljanje oddaj ( Utrip, 

Zrcalo tedna itd.), na program Slo2, ni sprejemljivo in utemeljeno. Komu je v interesu 

poneumljanje ljudi z raznimi resničnostnimi sovi, kvizi, narodnozabavni glasbo, 

verskimi oddajami itd. v najbolj gledanih terminih. Manjka le še ukinitev Studia City in 

Tarče. Očitno kritični pogled na dogajanje v Sloveniji nekoga zelo moti.« (M. T.)  

Varuhinja se je zahvalila za odziv in dodala:  

»Skupaj z ostalimi ga bom uvrstila v mesečno poročilo varuhinje za februar, ki je 

namenjeno tako javnosti kot tudi vodstvu RTV Slovenija in  Programskemu svetu RTV 

Slovenija. Varuhinja pravic gledalcev nima pristojnosti glede ukinjanja ali premeščanja 

oddaj, lahko pa na podlagi pripomb gledalcev poda pristojnim priporočila. Uvajanje in 

ukinjanje oddaj je v pristojnosti direktorja TV Slovenija oziroma vodstva RTV 

Slovenija, ki predloge za ukinjanje oddaj in uvajanje novih oddaj zapišejo v 

Programsko-produkcijski načrt (PPN) za vsako koledarsko leto. PPN stopi v veljavo, ko 

ga potrdi Programski svet RTV Slovenija, prav tako mora Programski svet potrditi 

vsako spremembo (torej ukinitev ali uvedbo oddaje med letom).  

Glede razlogov za premeščanje vam posredujem dele utemeljitve v.d. direktorja TV 

Slovenija Valentina Areha ob sprejemanju PPN za leto 2022: 

»Informativni program je v resni krizi. Večini oddaj že leta pada gledanost, samo 

Dnevnik in Odmevi so od leta 2003 izgubili kar 250.000 ali polovico nekoč zvestih 

gledalcev. Zato uvajamo spremembe v informativnem programu, kjer bomo oblikovali 

oddaje po zgledu oddaj informativnega programa avstrijske javne televizije ORF, 

delno tudi ZDF in britanske javne televizije BBC. Dolžino oddaje Prvi Dnevnik ob 13.00 

bomo prilagodili na 13 minut, tako dolga je oddaja Zeit im Bild ob 13.00 na ORF. 

Dolžino Dnevnika bomo prilagodili na 20 minut, enako dolžino imata enaki oddaji Zeit 

im Bild ob 19.30 in ZDF Heute ob 19.00. Dolžino Odmevov bomo prilagodili na 25 

minut, enako dolžino ima oddaja Zeit im Bild ob 22.00.  

Gledalci si bodo po novem lahko ogledali kulturne novice po Dnevniku, informativna 

oddaja o Kulturi tako ne bo več odrinjena na konec programa v poznih večernih urah. 

Oddaja Slovenska kronika bo po novem tudi v soboto in nedeljo, s čimer bomo kar za 

deset odstotkov okrepili vsebino, namenjeno lokalnim in regijskim novicam. Na TV 



8 
 

Slovenija 2 uvajamo nov večerni informativni blok, in sicer na podlagi izkušenj kolegov 

iz BBC News. Posebno pozornost bomo v njem namenili novicam iz sveta in analizam 

mednarodnih dogodkov. Gledalcem bomo tako lahko zagotovili kar 63 odstotkov več 

novic iz sveta kot doslej. Ponudili jim bomo tudi novice s področja zdravja, 

potrošništva, gospodarstva, znanosti in tehnologije, kar je pomembna novost na 

slovenskih televizijah.« 

O kraljici brez omembe srečanja s Titom 

Gledalec I. E. je podal pripombo glede prispevka o 70-letnici vladavine britanske kraljice 

Elizabete v Dnevniku, dne 6. februar. Zmotilo ga je, da v prispevku ni bilo omenjeno srečanje 

kraljice z maršalom Titom. 

»Namreč, zamolčali ste zgodovinsko dejstvo, ko se je kraljica sestala z maršalom 

Titom v Jugoslaviji, ki je ga je edinega med komunističnim voditelji obiskala. To 

srečanje je odmevalo po celemu svetu, še posebej zaradi tega, ker se je Tito v času 

vojne na svobodnem Visu sestal tudi s Churchillom. Po tistem je Anglija še bolj 

podpirala partizansko gibanje v orožju in drugi tehniki.«  

Varuhinja je v odgovoru zapisala, da imajo novinarji avtonomijo pri tem, katere poudarke 

izpostavijo v posameznem prispevku. 

Natančnost navedb/Tarča 

Gledalec A. P. je podvomil v resničnost navedb v Tarči, z dne 17. 2. (Politični spopad pred 

volitvami) o višini dviga plač nekaterih poklicev. 

»Rad bi pohvalil oddajo Tarča, je zanimiva in kvalitetna. Vseeno pa me je močno 

presenetila včerajšnja navedba voditeljice, ko je govorila, za koliko so se v preteklem 

letu povečale plače različnim poklicem. Pri tem je izrekla "absolutni rekorderji pa so 

policisti in vojaki, katerim se je plača povečala za 65 odstotkov". Sam sem policist in 

bi bil zelo zelo, zelo vesel 65 odstotnega povišanja plače, če bi ga res dobil. Ker tega ni 

dobil niti noben sodelavec okrog mene, sem upravičeno podvomil v resničnost tega 

navedka. Zato vas prosim, da navedbe preverite in v kolikor se izkažejo kot resnične,  

to podkrepite z dokazi ali pa virom zanje.« 

Pojasnilo je podal urednik oddaje Tarča Boštjan Kogovšek: 

»V oddaji dne 17. 2. 2022 smo ta podatek navedli v prispevku. 

Podatki so uradni, z Ministrstva za javno upravo so jih v obliki tabele poslali dne 16. 2. 

2022. Gre za podatek o povišanju zneskov povprečnih plač po plačnih podskupinah 

od leta 2015 do 2021, torej v sedemletnem obdobju. To smo v prispevku tudi 

eksplicitno navedli. 

(PRILOGA TABELA STOLPEC INDEKSI – 163,1 - policisti, 166,6 zdravniki) 

In sicer smo objavili naslednjo vsebino v prispevku, podkrepljeno z grafiko: 



9 
 

»Poglejmo, kaj se je dejansko dogajalo z njihovimi plačami. V zadnjih sedmih letih so 

se zdravnikom povprečne plače povečale za 40 odstotkov, za deset odstotkov več kot 

visokošolskim učiteljem, najmanj pa občinskim in državnim funkcionarjem. 

Medicinskim sestram so se še pred decembrskim dvigom plače zvišale za 54 

odstotkov. Absolutni zmagovalci pa so policisti in vojaki, plače so se jim povečale za 

več kot 60 odstotkov.«« 

Varuhinja je odgovorila, da navedbe držijo: 

»Urednik je dodal tudi tabelo z izvornimi podatki, ki jo posredujem v priponki. Iz 

tabele je razvidno, da navedbe držijo – primerjava plač za prvih 11 mesecev leta 2015 

in 2021 kaže indeks 163,1. Če je bil ta indeks zgolj posledica covid dodatka, pa upam, 

da so bile v oddaji jasne ločnice med rastjo plač brez covidnega dodatka in s covidnim 

dodatkom, saj – v tem se seveda strinjam z vami – covid dodatek ne pomeni dviga 

plače.« 

Natančnost navedb/Prvi dnevnik 

Gledalko M. D. je zmotila navedba v Prvem dnevniku, 3. februarja, saj je menila, da ni 

preverjena ali podkrepljena z dokazi. 

»V Prvem dnevniku je bilo sporočeno, da je policija našla osumljenca, ki je nekaterim 

članom parlamenta oz. vlade pošiljal anonimna pisma z grožnjami. Povedano je bilo, 

da je osumljenec privrženec vlade. Na podlagi česa je novinar poročal, da je osumljeni 

vladni privrženec. Ni logike! Vtis je, da je novinar nepreverjeno vrgel kost med 

gledalce dnevnika in s tem brez argumenta očrnil vlado, kar se pogosto dogaja. Če je 

bil osumljeni član SNS, to nikakor ne pomeni da je bil to, kar se mu pripisuje. Razen, 

če se je sam deklariral tako. Sedaj bodo verjetno ostali novinarji povzemali to novico. 

Kje je raziskovalno in kritično novinarstvo?« 

Odgovor varuhinje: 

»Vašo pripombo sem posredovala pristojnemu uredništvu in čakala odgovor, vendar 

ga žal nisem prejela.  

Nato sem si ogledala prispevek, ki vas je zmotil. Ugotavljam, da je bilo navajanje 

korektno in umestno. V napovedniku je bilo navedeno, da gre, sodeč po objavah na 

družbenih omrežjih, za privrženca vlade, v prispevku pa pojasnjeno, da to sklepajo v 

opoziciji glede na objave storilca na družbenih omrežjih. To je prispevek podkrepil 

s  tvitom, v katerem osumljenec odgovarja tvitu ministra Tonina, da je pozitiven na 

covid, z besedami: »Matej hitro okrevaj in brez zapletov«. Zgolj po tem tvitu bi bila 

oznaka, da gre za  »privrženca« vlade, premočna, so pa (še zdaj) na družbenih 

omrežjih tviti storilca, ki to navedbo utemeljujejo.  Zato menim, da je novinar 

primerno utemeljil navedbo, da je osumljeni privrženec vlade.  

Te navedbe ni povezal s članstvom v stranki SNS. Navedba članstva v SNS je bila v 

prispevku umestna in skladna s Poklicnimi merili in načeli novinarske etike v 

programih RTV Slovenija, ki od novinarjev med drugim terjajo natančnost, preverjanje 



10 
 

dejstev in navajanje vseh poglavitnih dejstev. Ker je predsednik SNS Zmago Jelinčič ob 

storitvi dejanja menil, da gre za nekoga iz leve politične opcije, ob nastajanju 

prispevka pa se je izkazalo, da je član SNS; je bilo to eno od pomembnih dejstev. 

Zato menim, da je novinar v tem primeru v vseh pogledih ravnal skladno s Poklicnimi 

merili in načeli novinarske etike v programih RTV Slovenija in skladno z načeli 

raziskovalnega in kritičnega novinarstva.« 

Natančnost navedb/Utrip 

Dva gledalca sta opozorila na navedbe o višini plače vodje stranke Gibanje svoboda v oddaji 

Utrip, z dne 12. februar. 

»A ne bi bilo prav, da novinar preveri in nato poda še te podatke njegovega letnega 

zaslužka ?????« (J. M.) 

»V zadnjem času je bil v več medijih objavljen podatek o njegovi plači in prejemkih, ki 

močno presegajo podatek, ki je prikazan v Tarči in nato še v Utripu.« (M. S.)  

Primer odgovora varuhinje: 

»Oddaja Utrip je, kot je zapisano v njeni vsebinski zasnovi,  namenjena pregledu 

tedenskega dogajanja in je praviloma sestavljena iz že objavljenih poročil ali 

odlomkov oddaj v preteklem tednu. Je izrazito avtorska oddaja s subjektivnim 

pogledom na najpomembnejše dogodke minulega tedna, pri kateri imajo njeni 

ustvarjalci kar največjo ustvarjalno svobodo. Zato se avtorji svobodno odločajo, 

katere tedenske dogodke bodo izpostavili, pa tudi, ali jih bodo dopolnili z dodatnim 

raziskovalnim delom ali ne. Ker je družba Gen-I samo delno v državni lasti, višina 

plače direktorja ni javni podatek, zato je do nje uradno skoraj nemogoče priti. 

Poklicna merila in načela novinarske etike v programih RTV Slovenija pa v točki 1.3, ki 

govori o preverjanju dejstev, novinarjem nalagajo, da morajo vse podatke pred 

objavo preveriti ali navesti verodostojen vir podatkov. Glede navedene plače so vsi 

viri, ki so se pojavili v javnosti, le deloma verodostojni, zato se vsak avtor sam odloča, 

ali jih bo uporabil ali.«  

Zakaj ni Studia City? 

11 gledalcev se je februarja pritožilo, da 28. 2. na sporedu ni bilo Studia City, ampak  oddaja 

Odmevi plus. Odzivi na to spremembo programske sheme so prihajali tudi marca (16 

pritožb), vse povzemamo v tem poročilu. Primeri odzivov: 

»Najprej najostreje obsojam odločitev, da se do nadaljnjega ne predvaja najboljša 
oddaja na RTV Slovenija Studio City. Vsekakor kot gledalec želim pojasnilo, kdo se je 
tako odločil in zakaj. Tudi če so v tem terminu dali urgentno oddajo v vojni v Ukrajini, 
me zanima, zakaj niso tako pomembne oddaje pač predstavili na nek drug termin, ker 

itak oddaje gledamo za nazaj??« (D. C.) 
 



11 
 

»Žal vam ne morem dobro replicirati, saj je napadi na RTV SLO kot javni medij, kar 
vrstijo. Danes, na primer, je bila brez prave utemeljitve odpovedana oddaja Studio 
City. Razumem, da ima poročanje o vojni v Ukrajini svojo težo, toda dokumentarni 
filmi, ki se vrtijo na drugem programu, bi se prav gotovo dali lažje prestaviti na kakšen 
drug datum, saj niso zelo aktualni (oziroma bodo jutri enako aktualni, kot so danes ali 
bi bili včeraj).« (K. L.) 
 
»Ogorčena sem. Nad dejstvom, da je na spored prišla očitno ad hoc pripravljena 
oddaja in da je oddaja Studio City iz zelo očitnih razlogov odstranjena s programa.« 
(A. V.) 

 
»… redno gledam oddajo Studio City in zahtevam, da se vrne na spored! Nobenega 
razloga ni, da se jo odpoveduje zaradi drugih manj kvalitetnih in manj potrebnih 

vsebin. Nočem, da Slovenija postane kot Madžarska ali Rusija, zahtevam dostojne in 
verodostojne javne medije na čelu z nacionalno televizijsko hišo.« (I. A.) 
 
»Moje najljubše oddaje si v ponedeljek nisem mogla ogledati, tudi ponovitve ni bilo. 
Vem, da je vojna v Ukrajini groza, ampak.....obveščanje ni bilo niti dopoldne, niti v 
kakšnih kasnejših urah. Preprosto ste oddajo ukinili, kot Utrip. Kaj naj gledamo?« (O. 
S.) 

 
Varuhinja je v odgovorih gledalcem zapisala MNENJE, »da mora vodstvo utečeno 
programsko shemo spreminjati zelo premišljeno tudi v primerih, ko jo spreminja zaradi 
izrednih dogodkov, in pri tem upoštevati pričakovanja najširšega kroga gledalcev. Poleg 
tega mora vsako spremembo gledalcem tudi primerno pojasniti in utemeljiti z razlogi za 
spremembo.« Dodala je še MNENJE, da mora vodstvo zasledovati predvsem javni interes 
do obveščanja javnosti o vseh pomembnih dogodkih doma in po svetu, k čemur je RTV tudi 
zakonsko zavezana, zato je bila odločitev o predvajanju oddaje Odmevi plus o vojni v 
Ukrajini v večernem terminu primerna. 

Koga je preveč ali premalo v programih? 

Dva gledalca sta menila, da je v TV-programih preveč vodje stranke Svoboda, en gledalec je 

menil, da je v programih preveč vodje stranke SDS. 

»Kadarkoli odprem TV vidim in poslušam Roberta Goloba na ekranu.« (K. M.) 

»… prosim, da posredujete urednikom in uredništvom TV programov, da isto 

»minutažo«, ki jo namenjate Robertu Golobu (še nima političnega programa), 

ponudite tudi drugim kandidatom, ki se potegujejo na prihajajočih volitvah v RS. 

A se vam zdi prav, da ga toliko forsirate?« (R. G.) 

Iz primera odgovora varuhinje: 

»Strinjam se z vami, da je bilo v nekaterih januarskih dneh zelo veliko 

novic,  prispevkov in oddaj, v katerih je bil prisoten g. Golob. Presoja o tem, ali je bilo 

takšnih oddaj in vesti preveč, je danes težko verodostojna, ker je optimalno narejena 



12 
 

le v danem trenutku, ko je jasen kontekst dogajanja. Ampak kot razberem iz vašega 

pisma, takšne presoje niti ne pričakujete, temveč ste le izrazili svoje stališče.  

Zato vam odgovarjam le na splošno, da bom kot varuhinja bdela nad tem, ali RTV v 

svojih oddajah poroča tako, kot ji velevajo Poklicna merila in načela novinarske etike 

v programih RTV Slovenija: natančno, nepristransko, s preverjanjem dejstev, 

verodostojno, odgovorno, neodvisno, pravično, s širokim razponom tem in mnenj, 

uravnoteženo … 

Opozoriti pa moram, da lahko kot varuhinja spoštovanje teh pravil presojam le za 

nazaj, za že predvajane oddaje, ne smem pa vplivati na izbiro gostov in na to, komu 

bodo dali novinarji in uredniku več pozornosti, ker bi to pomenilo nedopustno 

vmešavanje v novinarsko in uredniško avtonomijo.« 

»Ob gledanju današnjih informativnih oddaj, sem opazil, da se je lik Ivana Janeza Janše 

pojavil vsakih nekaj minut.« (K. K.) 

Odgovor varuhinje: 

»Ustvarjalci TV prispevkov, uredniki in novinarji, se avtonomno odločajo, koga in 

koliko bodo vabili v oddaje in koliko bodo nastopali v prispevkih. Zaradi dnevnega 

dogajanja je včasih več prisotna ena oseba, drugič druga in gledalce povečana 

prisotnost ene osebe večkrat zmoti. Tako so se v zadnjih tednih mnogi pritoževali čez 

pretirano prisotnostjo R. Goloba,  vi se nad pretirano prisotnostjo J. Janše.  Dnevni 

dogodki včasih terjajo takšne odločitve. Z vidika zagotavljanja javnega interesa, 

neodvisnosti in pluralnosti mnenj in oseb pa je pomembno, da RTV Slovenija v 

daljšem časovnem obdobju daje prostor in čas zelo široki paleti sogovornikov. To po 

mojem mnenju počne.« 

Štirje gledalci niso bili zadovoljni s poročanjem v Dnevniku, dne 25. 2., češ da ni bilo 

informacij o delu premierja v Bruslju, dve sporočili sta bili identični.  

O obisku vlade v Slovenski kroniki 

Gledalec I. Š. meni, da je umestitev poročanja o obisku vlade na Notranjskem 10. februarja v 

Slovensko kroniko zmanjšala pomen obiska.  

»Menim, da je uvrstitev poročanja o obiski vlade v "t. i. Kroniko" popolnoma 

neprimerna. Na obiskih vlade v posameznih regijah se z lokalnimi politiki in 

gospodarstveniki odloča o za vso državo pomembnih infrastrukturnih in gospodarskih 

projektih.  Uvrstitev v oddajo Kronika pomeni, da obiskom ne pripisujete na RTV 

praktično nobenega pomena, neporočanje o obiskih v preteklosti pa predstavlja 

omalovažujoč odnos do nas gledalcev, ker smo prisiljeni iskati informacije o 

problematiki posameznih regij na drugih TV mrežah oz. v drugih medijih.« 

Iz odgovora varuhinje: 

»Vašo opazko sem takoj po prejemu posredovala v uredništvo informativnega 

programa, vendar odgovora nisem prejela. Iz lastnih opažanj dodajam, da o vladn ih 



13 
 

obiskih informativno uredništvo praviloma poroča v Slovenski kroniki, ko so tematike 

obiska lokalne ali regionalne (kar je v večini primerov), v Dnevniku pa, ko se med 

obiskom zgodi kaj nacionalnega pomena. Sicer pa praviloma poročajo o obiskih vlade 

tudi v drugih poročilih. In ne drži, da o obiskih vlade v preteklosti RTV Slovenija ni 

poročala - nazadnje je poročala o obisku v severnem delu osrednjeslovenske  regije, 

še prej pa tudi v drugih regijah.« 

Tarča/Golob 

Varuhinja je odgovorila štirim gledalcem, ki so pisali glede oddaje Tarča, z dne 10. 2., v kateri 

so se soočili predstavniki ter vodje nekaterih političnih strank (Kaj bo določilo izid volitev?). 

Dva odziva sta se nanašala na vodenje (pohvala in kritika), dva gledalca pa sta bila kritična do 

studijske zasedbe, zmotila ju je prisotnost vodje stranke Gibanje Svoboda. 

»Razumem, da je oddaja posvečena družbeno političnim temam, s poudarkom na 

politiki, še posebej sedaj v začetku predvolilnega časa. Torej bi si gledalci najprej 

zaslužili, da nacionalni medij začne z osnovami: torej najprej predstavitev vseh 

aktivnih političnih strank oz. tistih, ki bodo nastopile na prihajajočih volitvah (da 

gledalci sploh vemo, katere so).  

Voditeljica v uvodu oddaje ni pojasnila, po kakšnem ključu so izbrani gostje. Kako se 

je sredi predstavnikov parlamentarnih strank znašel Robert Golob in bil predstavljen 

kot izzivalec Janši ter je bil prvi nagovorjen. Od kod takšna informacija in zakaj niste 

kot izzivalca imenovali koga drugega? Na kakšnih dejstvih? Zakaj je bil edini gost iz 

vrst neparlamentarnih strank? Zakaj niste povabili tudi npr. Pivčeve, Kovšce, 

Podobnika, Macerla, Zorčiča ... oz. gledalcem jasno pojasnili koncepta oddaje in 

izbora gostov?« (K. L.) 

»R. Golobu ste omogočili nastop na vašem prvem programu v eno in pol urni oddaji, v 

oddajo pa niste povabili  preostalih predstavnikov izvenparlamentarnih strank. Res je, 

da uradno še ni predvolilne kampanje, vendar dejstvo, da omogočate nastopiti samo 

predstavniku ene izvenparlamentarne stranke pomeni, da RTV kot javni servis 

neenakopravno obravnava preostale stranke. 

2.V kolikor ste R. Goloba že povabili, mu voditeljica ne bi smela dopustiti izjavljanje 

lažnih dejstev glede njegovih dohodkov. Glede na dejstvo, da se omenjenega Goloba 

predstavlja kot možnega bodočega mandatarja, ste bili na RTV dolžni predstaviti 

njegovo delo na GEN-I in dohodke vsaj za zadnjih PET let.« (I. Š.) 

Urednik oddaje Tarča Boštjan Kogovšek je odgovoril: 

»Uredništva imajo vso pravico, da po poklicnih in strokovnih merilih odločajo o 

sogovornikih. Na javni RTV ne more biti prepovedanih govorcev in prepovedanih tem, 

edini čas, ko uredniki ne morejo avtonomno odločati o sodelujočih v programih in ko 

so njihove pristojnosti praktično suspendirane, je obdobje volilne kampanje.  

Roberta Goloba smo v oddajo povabili glede na javnomnenjske raziskave, ki so 

Gibanje Svoboda uvrščale na prvi dve mesti, tako kot SDS. Vabljen je bil tudi 



14 
 

predsednik SDS-a, v oddajo pa so poslali gospoda Hojsa, ki je med pogovorom v 

studiu v živo problematiziral Golobovo plačo, ki sicer ni bila tema oddaje. Golob se je 

v oddaji v živo odzval s papirjem s plačilno listo, s katerim v uredništvu pred oddajo 

nismo bili seznanjeni.« 

Varuhinja je dodala: »Menim, da je urednik ustrezno odgovoril na vaše pomisleke.« 

Odziv na začetek vojne v Ukrajini 

Gledalka L. S. je bila zjutraj 24. 2. (na prvi dan vojne v Ukrajini) kritična do poročanja TV 
Slovenija. 

»Spoštovani, ni mi jasno, da 24.2. ni niti enega komentarja o napadu Rusije na 
Ukrajino, 
sramota in to niti na 1. programu. Res se zgražam, kajti vse tv hiše po svetu imajo 
te oddaje in komentarje. To  je velika sramota za našo hišo TV nesposobna 
komentarjev v  
času ki je pomemben tudi za Slovenijo. Ne vem zakaj plačujem naročnino, za pečenje 
krofov v času invazije na Ukrajino??« 

 

Iz odgovora varuhinje: 
»Odziv TV Slovenija na vojno v Ukrajini 24.2. je bil počasen, čeprav se je že dopoldne 
v oddajo Dobro jutro v živo oglasila moskovska dopisnica. 

O razlogih za počasen odziv so naslednji ponedeljek razpravljali tudi člani 
Programskega sveta in vodstva RTV Slovenija.  
Kot ste verjetno opazili, je bila 24.2. zvečer o vojni v Ukrajini daljša oddaja s 
komentarji, naslednja dva tedna pa oddaja Odmevi plus, dopoldne dodatna poročila, 

veliko so o vojni v Ukrajini poročali tudi v ostalih dnevnoinformativnih oddajah, kar 
počnejo še danes.  
Tudi kot varuhinja ocenjujem, da so novinarji, uredniki in podporni kader - z izjemo 
zdrsa na začetku - pokrivanje vojne v Ukrajini opravili zelo prizadevno in 
profesionalno, zato so gledalci lahko dobili ne samo zelo veliko informacij, temveč 
tudi poglobljene analize.« 
 

Gledalca M. G. je zmotilo, po njegovem mnenju, skopo poročanje o vojni v Poročilih ob 
17.00, dne 27. 2.  

»Vse se konča v par minutah. Poročanje je skopo, zgolj nujno. Zgodilo se je veliko, 
poročila pa kratka. Zakaj? Če ne veste, o čem pišem, poglejte poročila v nedeljo 
27.2.2022 HRT 1, poročila po 17. uri. Poročanje podprto z filmi, zelo temeljit pregled 
in zelo kvalitetno poročanje je trajalo 18 minut, pri nas osem minut.«   

Iz odgovora varuhinje: 
»Tudi sama menim, da je bilo prve dni po začetku vojne poročanje TV Slovenija dokaj 
skopo (z izjemo večerne oddaje 24.2.), zelo dobro pa od 28.2. dalje, ko je zvečer 
uvedla Odmeve plus s poročili in reportažami s terena ter gosti v studiu.«  

Utrip/pohvale in pripombe o pristranskosti 

48 gledalcev se je odzvalo na Utrip z dne 5. februar. Nekaj dodatnih odzivov je varuhinja 

zaradi žaljivosti zavrnila. Štirje odzivi so bili do  vsebine kritični, 44 jih je izrazilo pohvalo.  



15 
 

Iz primerov kritik: 

»Format oddaje Utrip naj bi bil komentar na dogodke tedna in predvsem kritičen 

odnos do oblasti /…/ O napadih na oblast ne duha ne sluha.« (V. V.) 

»morda se le motim, sobotni Utrip naj bi bil tedenski pregled dogajanja doma in po 

svetu na različnih področjih s komentarjem, oceno, mnenjem, izraženimi stališči 

avtorja. Ni nujno, da se z izraženim strinjamo. Tega v tokratnem ni bilo. Če je to nov 

standard te oddaje, obračunavanje s preteklimi dogodki, cinizem, potem jo raje 

ukinite.« (A. M.) 

Iz primerov pohval: 

»Hvala, da se trudite objektivno poročati. To dokazujete že z drugim Utripom. Upam, 

da bomo pri nas doma kmalu ponovno spremljali vaše informativne oddaje.« (B. K.) 

»Res sem vesel, da se je začela vidna demokratizacija in pluralnost informativnih 

oddaj UTRIP na naši nacionalni medijski hiši. Takšno objektivno in uravnoteženo 

poročanje bo na daljši rok tudi pripeljalo našo družbo na nivo ostalih razvitih družb 

Europe za kar smo se zavezali že ob osamosvojitvi  leta 91'. Seveda bodo v tem 

procesu demokratizacije tudi težave saj se bodo  do sedaj privilegirane strukture 

branile z vsemi sredstvi.« (R. P.) 

»Oddajo Utrip, včeraj, je bila mojstrsko delo, na koncu z najboljšim možnim 

sporočilom: "RTV-SLO je od vseh Slovencev".« (M.K.) 

»Res sem vesel, da se je začela vidna demokratizacija in pluralnost informativnih 

oddaj UTRIP na naši nacionalni medijski hiši. Takšno objektivno in uravnoteženo 

poročanje bo na daljši rok tudi pripeljalo našo družbo na nivo ostalih razvitih družb 

Europe za kar smo se zavezali že ob osamosvojitvi  leta 91'. Seveda bodo v tem 

procesu demokratizacije tudi težave saj se bodo   do sedaj priviligirane strukture 

branile z vsemi sredstvi.« (R.P.) 

Varuhinja se je vsem gledalkam in gledalcem zahvalila za odziv, tistim s kritičnimi mnenji pa 

pojasnila:  

»Oddaja Utrip je, kot piše v  njeni vsebinski zasnovi, »redni tedenski pregled 

notranjepolitičnih, gospodarskih, družbenih in kulturnih dogodkov v državi, ki je bila 

takrat še Jugoslavija. V oddajo so si utirala pot alternativna politična razmišljanja, 

informacije in slikovni materiali, ki v drugih oddajah takratnega Informativnega 

programa še niso uspeli ugledati luči sveta. UTRIP, ki je zdaj že polnoleten, si je 

postopno izboril prostor izrazito avtorske oddaje in subjektivnega pogleda na 

najpomembnejše dogodke minulega tedna. Ustvarjalci imajo pri pripravi oddaje kar 

največjo ustvarjalno svobode.« Iz navedenega izhaja, da avtorji svobodno izberejo, 

katere dogodke bodo izbrali, katerim bodo posvetili več in katerim manj pozornosti 

ter kako jih bodo komentirali. Pri Utripu, na katerega se odzivate, je sicer delež 

netedenskega dogajanja zelo velik in posledično manj časa namenja tedenskim 

dogodkom, zato sem pozvala avtorja Igorja Pirkoviča, da to pojasni. Odgovoril je: 



16 
 

»Res je bil precejšen del Utripa namenjen netedenskemu dogajanju, kar je bilo nujno 

v luči razumevanja izpostavljene teme - razkola v slovenski družbi in politiki.« 

Ker je značilnost oddaje Utrip subjektivni pristop avtorjev in ker gre za oddajo, ki jo 

žanrsko uvrščamo med komentar, je mnenje in kritičnost do te ali one strani 

dovoljeno in, kot pravite sami, tudi zaželeno. Do koga in kako so kritični, je 

avtonomna presoja vsakega avtorja. Naloga novinarstva je predvsem kritičnost do 

pojavov, ki so škodljivi za družbo – ne glede na to, ali so ti povezani z oblastjo ali z 

drugimi akterji. Pred zlorabo javne televizije pa gledalce varujejo tudi Programski 

standardi RTV Slovenija, ki jo zavezujejo, da v programih zagotavlja raznolikost mnenj 

in stališč. Kako to dosega v oddajah z avtorsko svobodo oziroma žanrom komentarja, 

pa določa točka 5.7 Poklicnih meril in načel novinarske etike v programih RTV 

Slovenija. V njej piše: »Ker subjektivna mnenja temeljijo na določenih, velikokrat tudi 

parcialnih dejstvih, morajo uredniki zagotoviti, da bodo zasnove in vsebine 

komentarjev čim bolj pluralne.«  Pregled oddaj Utrip od 1.1. do 5.2. 2022 pokaže, da 

uredništvo to točko spoštuje, saj je šest oddaj Utrip v tem obdobju  pripravilo šest 

različnih avtorjev, bile so vsebinsko in mnenjsko zelo pluralne.«   

 KULTURNI IN UMETNIŠKI PROGRAM 

Dokumentarna oddaja o Benečiji 

Gledalec M. G. je imel pomisleke glede dokumentarne oddaje Preuoske so stazice - Od 

ljudske do narodnozabavne glasbe (10. februar, TV SLO 1), češ da beneška glasbena 

dediščina ni bila predstavljena celostno (manjkal da je določen avtor). 

»Kaj me je tako zmotilo: človek ob gledanju dobi vtis, da je vsa glasba Benečije 

prihajala iz Ljubljane od ansambla Beneški fantje, kar pa ni ravno res. V oddaji ni 

praktično niti omenjen Anton Birtič, njegov ansambel in njegovo delo na 

področju glasbe slovenske Benečije. Pa vendar je on rešil pozabe skladbe beneških 

ljudskih godcev in skladateljev s tem da je njihove skladbe zapisal v note. Gre za 

skladbe Alojza Karliča - Vidžona in Avgusta Čendona - Guštuna. Po mojih podatkih 

(skromnih) gre za več skladb: Vidžonov valček I in II, Vidžonovo polko in 

Guštunovo polko. Še kaj bi se našlo, vendar moj arhiv je bolj skromen. 

Da se razumemo : nič nimam proti Beneškim fantom, vesel sem, da glasba živi v 

njihovem igranju, vendar tudi Anton Birtič je imel ansambel, nastopal je v glavnem v 

Benečiji in na naši strani meje, en njegov nastop pa imate v vašem arhivu.« 

Iz pojasnila Daniela Celarca, urednika Uredništva glasbenih in baletnih oddaj in Andraža 

Pöschla, odgovornega urednika Kulturnega in umetniškega programa TVS: 

»Glasbeno-dokumentarni film avtoric Danice Dolinar in Urše Menart temelji na 

zgodbi nastanka in razvoja  narodno zabavnega ansambla Beneški fantje in o vlogi 

radijskega medija pri tem, kar je bilo zapisano tudi v samo pisno napoved oddaje. 

Zanimivi pričevalci iz naše matične domovine tkejo pomembno zgodbo o izseljenski 

pokrajini Beneški Sloveniji po drugi svetovni vojni. Beneški fantje so imeli pri svoji 



17 
 

izredni popularnosti pomembno vlogo tudi pri ohranjanju beneških pesmi, beneškega 

narečja in knjižne slovenščine pri Beneških Slovencih in popularizaciji beneške pesmi v 

matični domovini, zato ste se avtorici filma odločili, da poseben poudarek v zgodbi 

filma namenita prav tej glasbeni zasedbi. Zavedamo se, da je ob bogati glasbeni 

ustvarjalnosti in poustvarjalnosti Beneške Slovenije tako v našem filmu ostalo veliko 

zanimivih stvari zamolčanih in bi si zaslužile nov dokumentarni film. Ker je 

odgovornost do realizacije tovrstnih vsebin (slovenskih manjšin v sosednjih državah) 

tudi eden izmed osnovnih parametrov našega delovanja, verjamemo, da bomo s 

produkcijo podobnih vsebin še nadaljevali in takrat predstavili posamezne manj 

znane ali širši javnosti celo neznane fenomene, zgodovinska poglavja oziroma tvorne 

protagoniste kulturno-umetniških delovanj na teh področjih. S spoštovanjem, Daniel 

Celarec, urednik Uredništva glasbenih in baletnih oddaj, Andraž Pöschl, odgovorni 

urednik Kulturnega in umetniškega programa TVS« 

Danica Dolinar, scenaristka: 

»Namen dokumentarca je prikazati zanimivo in pomembno zgodbo o izseljeniški 

pokrajini Beneški Sloveniji v času po 2. sv. vojni in ob tem o prehodu slovenske 

ljudske glasbe v narodnozabavno glasbo, pri čemer je odigral zelo pomembno vlogo 

prvi slovenski narodnozabavni ansambel Beneški fantje. Ob svoji veliki popularnosti 

so odigrali zelo pomembno vlogo tudi pri ohranjanju in popularizaciji beneških 

ljudskih pesmi v matični domovini. Pri nastanku ansambla je odigral pomembno vlogo 

radijski medij... Ne drži, da Anton Birtič v oddaji ni omenjen. V pripovedih pričevalcev 

in strokovnjakov, ki smo jih v oddaji pospremili s fotografijami in tonskimi posnetki 

skladb, ki jih je napisal, so omenjene vse njegove zasluge pri nastanku in delovanju 

ansambla Beneški fantje v času, ko je v ansamblu igral.« 

Risani film neprimeren za majhne otroke? 

Gledalka M. G. se je pritožila nad risanim filmom Odvratne rime, 1. del, ki si ga je ogledala na 

spletnem predvajalniku RTV356. Meni, da risani film ni primeren za mlajše otroke. 

»Menim, da bi moralo biti jasno označeno, da gre za specifičen risani film. Preden 

sem končno dojela, da bo treba ustaviti predvajanje, je minilo 20 min - v tem času 

Rdeča kapica dvakrat strelja s pištolo, mačeha strašljivo obračuna s Sneguljčico.. 

Starejša hčerka se je vsega skupaj kar precej ustrašila, ampak na način, da ji je bil film 

(preveč) šokanten. Gre v osnovi za mojo napačno starševsko presojo, vseeno pa 

menim, da risani film ni ustrezno označen. Na noben način nisem mogla pričakovati 

takšne vsebine oz. tako šokantnih prizorov. Če bi vedela, za kakšen film gre, ga 

nikakor ne bi zavrtela otrokoma. Predlagam, da se ta in podobne risanke v bodoče 

ustrezno označijo - ali sem morda kaj spregledala?« 

Iz odgovora urednice Uredništva otroškega in mladinskega programa Martine Peštaj: 

»Veseli nas, da spremljate naš program za otroke, ki ga pripravljamo zelo skrbno in 

premišljeno. Risanka Odvratne rime sodi med najboljše animirane filme, kar jih 

imamo, naredili so jo ob 100. obletnici rojstva pisatelja Roalda Dahla, mi pa smo 



18 
 

poskrbeli za vrhunsko sinhronizacijo. Res pa je, da je zaradi svoje vsebine risanka 

namenjena starejšim otrokom, mi smo ji dali priporočilno oznako 6+. Žal pa se teh 

oznak uradno (še) ne more nikjer uporabljati, čeprav bi bilo za starše to zagotovo 

dobrodošlo vodilo. S tem se ukvarjamo že dalj časa in srčno si želim, da bi kmalu tudi 

uradno zaživelo. Zaenkrat s starostjo označujemo počitniške in praznične sporede, ki 

jih sami pripravljamo in objavljamo na naših spletnih straneh in socialnih omrežjih. 

Želimo si, da ostanete z nami in si ogledate z otrokoma vse lepe risanke, ki so 

namenjene mlajšim otrokom. Praviloma je to ves nedeljski Živ žav, prva ura 

sobotnega sporeda in večerna risanka.« 

 RAZVEDRILNI PROGRAM 

Oblačila/Zimski pozdrav 

Dva odziva sta se nanašala na oblačila voditeljice oddaje Zimski pozdrav (TV SLO 1), dne 25. 

2. 

»Ne vem, kdo odloča, kaj bo oblekla, pa vseeno mislim, da si gledalci tega ne 

zaslužimo.« (P.) 

»Neokusno in nedostojno.« (M. N.) 

Soavtor oddaje Andrej Hofer je odgovoril:  

»Gre za osebno stališče gledalcev, njihove poglede in subjektivni pogled na vsebinske 

in vizualne elemente oddaje. Meja med kršitvijo gledalčevih pravic in mnenjem je 

zelo tanka. Prav je, da se na zapis odzovem, zanj zahvalim in sporočim, da smo se v 

uredništvu na to temo že pogovorili s stilistko in uskladili pogled na prihodnja 

sodelovanja.« 

Kaj dogaja?: satirično o Ukrajini 

Gledalca I. M. je zmotila satira v oddaji Kaj dogaja, z dne 26. 2. (TV SLO 1).  
 

»A ste čist normalni? Ja, ko se norčujejo z našimi politiki - naj bo. Ampak - Rusi so 
napadli suvereno, samostojno državo Ukrajino!!! Ljudje umirajo, vi pa se norčujete z 
njihovo tragedijo!« 
 

Iz uredništva oddaje so odgovorili: 
»Naš namen ni bil norčevanje iz vojne Ukrajini, ampak smo ironizirali ruski način 
poročanja o vojni. S tem smo želeli pokazati na nevarnost cenzure medijev, pritiska 
na novinarje in avtorje prispevkov. Vojna je tema, iz katere se seveda ne norčujemo. 
Žal nam je, da smo vas prizadeli, ampak kot oddaja, ki komentira aktualno dogajanje, 
se nekaterim temam nikakor ne moremo izogniti, se jih pa vedno lotimo z občutkom 
velike odgovornosti in profesionalnosti.« 

 
Dodatno pojasnilo varuhinje: 



19 
 

 
»Gre za satirično oddajo, ki je kot takšna ustrezno označena, pred začetkom je tudi 
opozorilo, da je neprimerna za mlajše otroke. Skladno s Poklicnimi merili in načeli 
novinarske etike v programih RTV Slovenija satira ni dovoljena v radijskih in 
televizijskih informativnih programih.  
Oddajo, nad katero se pritožujete, sem si ogledala in nisem ugotovila, da bi se 
norčevala iz umirajočih ljudi v Ukrajini. Ker se je pa znašla na programu v soboto 
zvečer (ko je sicer njen redni termin), tretji dan vojne v Ukrajini, ko smo bili vsi pod 
vtisom tega napada in zato še posebej občutljivi do žrtev in napadenih, razumem tudi 
vaš odziv.«  

Kje so razvedrilne oddaje? 

Gledalci so pogrešali oddaje Vem! Kaj dogaja in Joker. Primer: 

»Zanima me, zakaj že kar nekaj časa ponavljate stare epizode kviza Vem in kdaj lahko 
pričakujemo nove, zanimivejše vsebine za ta televizijsko popularen termin. Nasploh je 

kviz Vem po mojem mnenju slabo izpeljan, sodelujoči so popolnoma anemični, 
voditelja celo zdolgočasena in naveličana, skratka oddaji manjka prave dinamike.« (T. 
S.)  

»Drugo: oddaje V petek zvečer, edine res poživitvene oddaje z obema simpatičnima 

voditeljema, ki sta nam gledalcem polepšala petkove večere, ste ukinili in zamenjali z 

žal izpeto oddajo Zimski pozdrav. Domnevam, da  je bila bolj povšeči novemu 

vodstvu. 

Tretje. Čudi me, da so Tarči le dovolili obstati (čeprav pod grožnjami) in verjetno brez 

kakšnih nadaljnjih vročih in za nas zanimivih udarnih tem! 

Četrto: višek razočaranja pa je ukinitev oddaje Kaj dogaja z neprekosljivim Tilnom 

Artačem! Žal njegova odkrita in pogumna drža, besedila, ki izražajo mnenja večine 

nas poslušalcev, gredo nekaterim v nos, tistim pač, ki ne zmorejo prenesli kritike na 

svoj račun, pa čeprav je upravičena in izrečena na šaljiv način!« (T. Š.) 

Pojasnilo varuhinje: 

»Na vašo srečo vse oddaje, ki so vam všeč, niso ukinjene, temveč so jih le začasno, iz 

različnih razlogov, nadomestile druge.  

Kot ste te dni verjetno že videli v napovednikih, se oddaja Kaj dogaja s Tilnom 

Artačem prihodnji konec tedna spet vrača na spored, oddaja Zimski pozdrav pa 

poslavlja. 

Oddaja Tarča ostaja na sporedu, od prejšnjega tedna kot samostojna in daljša kot v 

sklopu Studia 3. Ogledala sem si jo kot varuhinja pravic gledalcev in nisem zaznala, da 

bi spremenila koncept, avtorje, kritičnost …  

Glede plačevanja naročnine velja, da smo glede tega vsi državljani enaki. Kot 

varuhinja trdno zagovarjam stališče, da je plačilo RTV naročnine pomembno zato, da 



20 
 

RTV Slovenija lahko ustvarja kakovosten program, ki je v interesu vseh državljanov, 

predvsem tiste vsebine, ki komercialno niso zanimive.«  

»Ponovitve gledamo tudi veliko ostalih oddaj in kvizov, za kar smo vam že plačali naročnino.  

Predvajate same ponovitve in že videne oddaje že večkrat. Ukinjate pa tiste oddaje katere so 

bile gledane. Veliko nas je upokojencev in bolnih, kateri smo primorani biti pred ekrani. Malo 

se zamislite, saj položnice pa pošiljate vedno prvi.« (M. Č.) 

Varuhinja je gledalki, ki je pogrešala tudi oddajo Dobro jutro v živo, posredovala pojasnilo 

pristojnih (glej poglavje Zakaj ni oddaje Dobro jutro v živo na str. 22), ob tem pa dodala: 

»Kot ste verjetno že zasledili v napovednikih, se z novimi oddajami prihodnji teden 
vrača tudi Joker, po neuradnih pojasnilih tudi kviz Vem. Kot varuhinja pravic 
gledalcev menim, da bi moralo vodstvo TV  Slovenija ta pojasnila jasneje sporočati 

gledalcem, kar bom tudi zapisala v mesečnem poročilu za februar.«    

Smešno ali neokusno? 

Gledalka V. G. je menila, da je bil rekvizit, uporabljen v oddaji Nedeljsko popoldne, neokusen 
in neduhovit. 

»Oprostite, ampak tole s surovimi bikovimi jajci v vrečki, ki jih je dobila za nagrado 

tekmovalka v oddaji par minut pred poročili ob 19.00, je bilo skrajno neokusno. In 
potem smo jih morali še parkrat videti povečane čez ekran. Upam, da je to bil 
spodrsljaj in ne nov nivo zabave in duhovitosti.«  
 

Pripomba je bila posredovana odgovornemu uredniku Vanji Vardjanu. 

 ŠPORTNI PROGRAM 

Komentiranje smučarskih skokov 

Dva gledalca sta se odzvala na komentiranje smučarskih skokov, varuhinja je pripombe 

posredovala uredništvu. Primer: 

»Prosim, a bi lahko komentatorja, ne vem, kdo je poleg Grosa, malo manj govorila?« (A. B.) 

Oglasi med hokejem 

Gledalec N. L. se je pritožil nad reklamno prekinitvijo televizijskega prenosa hokejske tekme 

na zimskih olimpijskih igrah. 

»Ostro protestiram, ko med hokejsko tekmo - sredi igre v prvi tretjini-, ko igra poteka, 

predvajate reklame. Ali ste javna ali komercialna televizija.« 

Odgovorni urednik Športnega programa na TV Slovenija Gregor Peternel: 

»Oglasov nikoli ne predvajamo med igro, pač pa samo v za  to predvidenih 

prekinitvah.  



21 
 

Na tekmah pod okriljem IIHF, na svetovnih prvenstvih elitne divizije in olimpijskih 

igrah, so že pred več kot 10-letjem uvedli ti. television commercial breaks. To so 70 

sekundni  odmori, na sporedu v vsaki tretjini ob prvi prekinitvi igre po 6., 10. in 14. 

minuti. Hokejisti malo oddahnejo, služijo pa televizijam za predvajanje oglasov.« 

Startne liste pred smučanjem 

Gledalec S. P. je opozoril, da se prenosi alpskega smučanja na olimpijski igrah začnejo 

prepozno in tako gledalci ne vidijo celotnih seznamov tekmovalcev. 

»V prenos ste se vključili s prikazom startne liste od številke 21 dalje, kar pomeni, da 

ste/smo zgrešili vse najboljše smučarje.«  

Odgovorni urednik Športnega programa na TV SLO Gregor Peternel je odgovoril:  

»Pred vsako tekmo olimpijskih iger pripravimo 10 minut dodatnega programa s 

prizorišča, v katerem podamo vse informacije, ki so pomembne, zanimive, predvsem 

pa informativne in kot take v korist gledalcem ob spremljanju prenosa tekme. Ta 

program je dodana vrednost in ker je v živo, se kljub skrbnemu načrtovanju zgodi, da 

se v mednarodni prenos vključimo sredi grafike s startno listo.« 

Predvajano ponoči, podnevi ponovitev? 

Gledalka S. A. je pričakovala, da bo 8. februarja podnevi lahko spremljala ponovitev moškega 

superveselaloma (ZOI), ki je bil premierno predvajan v nočnih urah. 

»Ne vem, zakaj je na TV Slovenija bolj pomembno predvajati krling, hitrostno drsanje, 

sankanje itd., kjer Slovenci nimamo nobenih tekmovalcev….« 

Pojasnilo odgovornega urednika Gregorja Peternela: 

»Superveleslaloma nismo ponavljali, ker smo imeli dovolj ostalih premiernih vsebin. 

To je bil zelo pester da na olimpijskih igrah, z veliko nastopov slovenskih športnikov in 

dan,  ko je Slovenija osvojila dve medalji v deskanju. Zato smo naknadno v program 

umestili tudi podelitev, ob spremembi sporeda, pa smo prednost dali premiernim 

vsebinam, ki jih še nismo predvajali.« 

O izrazu dvojna zmaga 

Gledalko T. C. je zmotila uporaba »dvojna zmaga« v žargonu športnih komentatorjev. 

»Ob gledanju in poslušanju športnih komentatorjev zelo bode v ušesih komentar ob 

koncu športnega dogodka. Ko dva športnika iz iste države dosežeta prvo in drugo 

mesto, komentatorji veselo oznanjajo DVOJNO ZMAGO. Moram povedati, da sem do 

sedaj mislila, da zmaga samo eden. Seveda je tako, ampak res ne razumem 

komentatorjev, da obema pripišejo zmago! Lepo prosim, uredite pri odgovornemu za 

pravilno izražanje.«  

Odgovor odgovornega urednika športnega programa na TV Slovenija Gregorja Peternela: 



22 
 

»Gledalka ima prav. Zahvaljujem se za opozorilo. Prvo in drugo mesto ni dvojna 

zmaga. Menim, da gre za frazo, ki se je skozi leta tako zakoreninila v naš um, da smo 

napačno rabo povsem spregledali. Sem že opozoril redakcijo.« 

 PROGRAM PLUS 

Zakaj ni oddaje Dobro jutro v živo? 

Več gledalcev je opazilo, da v času zimskih olimpijskih iger oddaja Dobro jutro ni potekala v 

živo in so bili predvajani povzetki preteklih oddaj, zato so želeli pojasnilo. Primeri: 

»Že drugi teden teče, odkar RTV predvaja izbor oddaj Dobro jutro. Kako je mogoče, 

da niti na FB ne najdem zapisa ali opozorila, da se je kaj spremenilo?« (S. J.) 

»Zanima me, kako lahko oddajo Dobro jutro ukinete in preko celega tedna predvajate 

že videne oddaje.« (M. Č.) 

»Ob jutrih opažam, da oddaja Dobro jutro ne deluje več tako kot je - zadeve se 

ponavljajo in ni nam jasno kaj se dogaja .« (S. P.) 

Vanja Vardjan, v. d. odgovornega urednika Programa Plus je odgovoril: 

»Med Olimpijski igrami predvajamo povzetke prejšnjih oddaj Dobro jutro, saj zaradi 

zasedenosti studijskih kapacitet med prenosi in oddajami, posvečenimi temu 

trenutno največjemu svetovnemu športnemu in medijskemu dogodku, oddaje Dobro 

jutro ne moremo delati v obliki, kot je predvidena. Takoj, ko bo konec OI v Pekingu, 

bo oddaja Dobro jutro v stalni obliki spet na sporedu. Ob tem je nujno poudariti, da v 

jutranjih urah potekajo na TVS2 oddaje, posvečene OI, ki so odlično gledane.« 

Dr. Valentin Areh, v. d. direktorja TV SLO je podal širše pojasnilo glede sprememb 

programske sheme v času OI: 

»Shema ni spremenjena, spreminjamo zgolj terminski načrt za omejen čas trajanja 

določenih dogodkov, ki so pomembni za našo širšo družbo, v danem primeru so to 

olimpijske igre, čez en mesec pa predvolilni čas, do nedavnega smo spreminjali 

terminski načrt razmeram koronavirusne bolezni.  

Televizija SLO 2 je od 4. februarja do 20. februarja 2022 v celoti namenjena 

dogodkom Olimpijskih iger v Pekingu 2022. 

Na SLO 1 pa smo za čas trajanja olimpijskih iger prilagodili dolžine dnevno 

informativnih oddaj, podaljšali osrednjo športno oddajo po TV Dnevniku, s katero 

celovito vsebinsko povzamemo olimpijsko športno dogajanje preteklega dne.  

V olimpijskem obdobju se devetim oddajam Odmevi prilagodi začetek. Začetki se ne 

spreminjajo na dnevni ravni, ampak so znani vnaprej, objavljeni v tiskanih medijih, 

TTX in na spletnih straneh MMC, na kasnejši začetek Odmevov gledalce obvestimo 

tudi ob koncu oddaje TV Dnevnik. Od 21. februarja je začetek oddaje Odmevi  

ponovno ob 22. uri. 



23 
 

Razlog, zakaj je oddaja Dobro jutro v olimpijskem obdobju posneta, je v omejenih 

kadrovskih in produkcijskih kapacitetah, saj je studio, v katerem običajno snemamo 

oddajo, namenjen Olimpijskem studiu, ki se začenja vsakodnevno okoli sedme ure 

zjutraj. Tudi večina tehnično – produkcijske ekipe je planirana na projektu olimpijskih 

iger. Od 21. februarja oddajo Dobro jutro ponovno predvajamo ''v živo'', vendar v 

prvih dveh počitniških tednih v skrajšani dvourni obliki, saj dodatno uro namenjamo 

počitniškim otrokom, ki ostajajo doma. Od ponedeljka, 7. marca, oddajo Dobro jutro 

predvajamo v celoti ''v živo'' in v dolžini treh ur.« 

Varuhinja je v odgovoru dodala MNENJE, »da bi moralo vodstvo TV Slovenija s temi 

spremembami pravočasno in sproti seznanjati gledalce, ki takšne informacije upravičeno 

pričakujete.«  

Ambienti 

Gledalec S. P. je menil, da oddaja Ambienti ni primerna za javno televizijo, saj da nagovarja 

občinstvo z višjimi dohodki. 

»A sodi takšna oddaja na samo nacionalno TV?  V tej oddajo se vidi v glavnem le 

prestiž nekaterih slojev ljudi. Sprašujem se samo od kot tako mladim vse to. Kdo so ti 

ljudje, kakšne dohodke imajo. Ali so to sami zdravniki, povrh pa še stavkajo, da imajo 

premalo. Sem starejši, še malo pa bom 70.  Pošteno sva delala z ženo 50 let. Ja imava 

skromno hišo in pokojnino 600 €. A v tej oddaji novogradnje ni da ni. Na drugi strani 

pa poslušamo sto tisoč na socialnih transferih ali brezposelnih.  A se vam ne zdi taka 

oddaja žaljiva. Meni se zdi. Češ kot da namerno dražite ljudi.« 

Pojasnilo varuhinje: 

»Oddaja Ambienti predstavlja zelo različna domovanja in vrtove. Med njimi se 

najdejo tako prestižna domovanja kot tudi majhne garsonjere in z lastnimi rokami 

obnovljene stare hiše,  s krajinskimi arhitekti zasnovani vrtovi, pa tudi vrtovi, ki jih 

skromno, a domiselno urejajo lastniki sami. Oddaja prikazuje tudi to, kako si lahko 

ljudje z malo denarja uredijo prijetno domovanje ali njegovo okolico. Ne nazadnje so 

razlike v cenah nepremičnin po Sloveniji ogromne: v Ljubljani, ob morju in še kod so 

astronomsko visoke, na podeželju pa marsikje zelo nizke in dostopne tudi ljudem na 

socialnih transferjih.  Tudi razmislek o selitvi na podeželje je eno od sporočil oddaje. 

V oddaji predstavljajo tudi razmeroma draga in razkošna stanovanja ali hiše, vendar v 

nobenem primeru nisem zasledila, da bi z njimi želeli »dražiti« ljudi. Mnogo gledalcev 

namreč rado pogleda lepo urejena domovanja, četudi vedo, da nikoli ne bodo imeli 

takšnih. Poleg tega je poslanstvo RTV Slovenija  tudi predstavljanje kakovostne 

arhitekture in širjenje obzorij s področja arhitekture in notranjega oblikovanja, kot 

tudi predstavljanje dosežkov z mnogih drugih področij. RTV Slovenija ima namreč zelo 

raznoliko občinstvo.« 

 



24 
 

 SPLOŠNO 

PPN: Proti spremembam 

Gledalci so v odzivih – poleg sprememb v shemi informativnega programa (glej str. 5) 

protestirali tudi proti ukinitvi ostalih oddaj, ki so bile ukinjene v skladu s programsko-

produkcijskim načrtom za leto 2022.  

»Za kar nekaj oddaj, ki sem jih do zdaj z veseljem redno gledala na TVS1, velja, da so 

ali ukinjene (Zadnja beseda, Zvezdana, Politično s T. G...) ali se njihov čas predvajanja 

spreminja in prenaša na 2. program (Zrcalo tedna, Utrip). Kar je bilo res kvalitetno in 

vredno ogleda se torej ruši. Zelo bom pogrešala oddaje ali pa prejšnji termin. Žal mi je 

za take odločitve odločevalcev. Gledanost bo zato TVS bo zato gotovo slabša, žal.« (Z. 

M.)  

»Spoštovani, protestiram proti ukinjanju kvalitetnih oddaj na RTV! Kaj bo še ostalo?« 

(E. P.) 

Varuhinja se je gledalcem zahvalila za odziv, zapisala, da ga bo skupaj z ostalimi povzela v 

mesečnem poročilu, in dodala utemeljitev vodstva TV Slovenija ob sprejemanju PPN za leto 

2022 – poleg utemeljitev za spremembe v informativnem programu (navedene pri odzivih na 

informativni program) še:  

»Ne bomo razočarali niti gledalcev športnega programa. Naši ustvarjalci bodo 

pripravili prenose z zimskih olimpijskih iger v Pekingu in svetovnega prvenstva v 

nogometu v Katarju ter z njimi povezane oddaje. Prenašali bomo tekme alpskega 

smučanja, smučarskih skokov, svetovnega prvenstva v hokeju skupine B, kolesarsko 

dirko po Franciji in evropsko prvenstvo v rokometu za dekleta. Smo ambiciozni in si 

prizadevamo za odkup televizijskih pravic evropskega prvenstva v nogometu 2024 in 

2028, svetovnega prvenstva v nogometu 2026 in tekem slovenske reprezentance v 

kvalifikacijah ter ligi narodov. Dogovarjamo se za nakup pravic za predvajanje tekem 

slovenske košarkarske in odbojkarske reprezentance ter drugih mednarodnih 

kolesarskih tekem od leta 2023 naprej. 

Ker je del poslanstva TV Slovenija tudi zabava gledalcev, nismo pozabili na razvedrilne 

oddaje. Teh bo v letu 2022 več zlasti v času največje gledanosti. Med tednom in ob 

koncih tedna bomo predvajali nove popoldanske oddaje, izvedli bomo razširjen 

projekt EMA, proti koncu leta 2022 bomo začeli novo oddajo Podarim dobim. Povečali 

bomo število glasbenih oddaj različnih zvrsti. V okviru programa Plus bomo posebno 

pozornost namenili prenovi oddaje Dobro jutro, ki dosega kar 30-odstotni delež 

gledalcev. 

Kulturni in umetniški program bo v novo programsko shemo prispeval kar 75 

odstotkov vseh oddaj na TV Slovenija 1 med 20.00 in 22.00. Gledalci si bodo prihodnje 

leto lahko ogledali domači igrani seriji Leninov park in Dolina rož, v lastni produkciji. 

Poleg omenjenih igranih serij bodo izstopali izbrani naslovi dokumentarnih filmov, ki 

bodo nastali ali v lastni produkciji, koprodukcijah s slovenskimi neodvisnimi 



25 
 

producenti ali pa jih bomo pridobili prek licenčnih odkupov. Prav na predvajanje tujih 

in domačih dokumentarnih filmov dobivamo namreč v zadnjem času največ pozitivnih 

odzivov, deleži gledalcev so zelo zadovoljivi. Gledalcem bomo zagotovili tudi 12 novih 

dokumentarnih filmov v lastni produkciji. Naslednja večja novost pri načrtu za leto 

2022 je popoldanska oddaja, namenjena starejšim gledalcem. V različnih oddajah 

bomo poudarili pomembnejše obletnice (Jože Plečnik, Društvo slovenskih pisateljev, 

ustanovitev kluba PEN, Uroš Krek, odprtje Deželnega gledališča). Prenovili bomo tudi 

oddajo, ki jo enkratno predvajamo v osrednjem terminu: Portreti Prešernovih 

nagrajencev.« 

MNENJE varuhinje na vse pripombe gledalcev o ukinitvah in selitvah oddaj v februarju:  

RTV Slovenija je zakonsko zavezana, da zagotavlja verodostojne in nepristranske 

informativne oddaje, kakovostne izobraževalne, razvedrilne, svetovalne oddaje ter 

kakovostne informacije o vseh pomembnih dogodkih z vseh področij življenja. Najširši javni 

interes (in s tem pravice gledalcev) pri izpolnjevanju teh zavez je dosežen, ko te vsebine 

pridejo do čim širšega kroga prebivalcev.  Pomembno merilo tega je gledanost posameznih 

vsebin in oddaj, zato kot varuhinja pozdravljam odziv vodstva RTV Slovenija, da poskusi s 

PPN za leto 2022 zaustaviti gledanost številnih oddaj in vsebin tako s spreminjanjem 

nekaterih oddaj kot tudi z uvajanjem novih, kar seveda pomeni umik starih. Razlogi za 

spremembe so bili primerno utemeljeni s podatki o gledanosti posameznih oddaj. Ker pa je 

od sprejemanja PPN (novembra 2021) do ukinitve prvih oddaj (februarja 2022) minilo 

veliko časa, so mnogi gledalci razloge za ukinitev ali selitev posameznih oddaj že pozabili ali 

jih ob sprejemanju PPN to sploh ni zanimalo, zato bi moralo vodstvo RTV ob vsaki 

spremembi pravočasno in na primerne načine seznanjati gledalce, predvsem vsake 

konkretne oddaje. Dodatno bi morala za to poskrbeti tudi uredništva posameznih oddaj, 

saj je prav med gledalci teh oddaj interes za obveščenost največji. Glede na odzive 

gledalcev tu vse ni bilo opravljeno optimalno. 

Sporedi: ponovitev ali v živo? 

Gledalko M. R. je zanimalo: »Zakaj v sporedih ne navajate, ali gre za posnetek v živo ali za 

ponovitev? Gre za navajanje na TV in v časopisih (npr.:  Pilot). Če nisi ravno poznavalec npr. 

športa, potem je to zelo moteče!« 

Pojasnilo pisarne varuhinje: 

»Pojasnjujemo, da so podatki o tem, ali je vsebina na TV Slovenija predvajana v živo 

ali v ponovitvi, objavljeni na spletni strani MMC RTV SLO. Na spletni strani in 

teletekstu je spored tudi najbolj aktualen, ker se redno in sproti prilagaja. Dostopen 

je na povezavi. 

Časopisi in operaterji dobivajo spored vnaprej. Po preverjanju smo ugotovili, da so jim 

na voljo tudi podatki, ki vas zanimajo. Ob morebitnih nepredvidenih spremembah se 

lahko zgodi, da časopisni spored ne vsebuje popravkov. Prav tako podatke o sporedu 

vnaprej dobivajo operaterji, ki so komercialne družbe, zato RTV Slovenija na spored, 

ki ga objavijo, nima vpliva.« 

https://www.rtvslo.si/tv/spored/tvs1


26 
 

Prenos BBC 

Varuhinja je prejela 41 sporočil glede predvajanja programa BBC v prvih dneh vojne v 

Ukrajini, 26. in 27. februarja na TV SLO 2. Gledalce je zmotilo, da spremljajo prenos vsebine 

tuje medijske hiše na slovenski javni televiziji s simultanim prevajanjem. Dva gledalca sta 

prenos pohvalila. Primeri: 

»Oglašam se zaradi prenosov BBC World News na 2. programu. To je nedopustno in s 

tem še bolj znižuje kvaliteto RTV programov. Menim, da so slovenski novinarji 

kvalitetni in so sposobni pripraviti dobre oddaje. Zato ne potrebujemo 2-urnih tujih 

programov z nemogočih simultanim prevajanjem.« (Z. P.) 

»Ob obilici kvalitetnih novinarjev, ki jih premore RTV SLO, moram novice o vojni 
gledati prek oddaj BBC. Kar najstrožje sem proti takšnemu vodenju informativnega 
programa RTV SLO.« (P. G.) 
 
»Žal se moram ponovno oglasiti. Oddaja BBC – sobota 26.2. ob 20 uri na drugem: sem 
pričakovala čisto nekaj drugega, tako pa smo v drugem delu videli neke posnetke in 
izjave že tretjič včeraj! Sploh nisem mogla verjeti, da prav vidim. Imate izvrstne 
novinarje, ki znajo pripraviti odlične oddaje tudi na to temo, samo možnosti jim je 
treba dati. Prav tako bi znali najti kredibilne sogovornike.« (A. Z. Š.) 
 
»Ob vsem kakovostnem kadru zunanjepolitične redakcije je to žaljivo in negledljivo. 

Večina Slovenije ima kabelsko TV in vsak, ki želi širše vedenje, tako zbira informacije 
in več virov. Tega nisem pripravljena plačevati, to je poniževanje inteligence gledalcev 
in novinarjev.« (L. M.) 
 
»Pričakoval sem posebno, poglobljeno in profesionalno pripravljeno oddajo z 
relevantnimi sogovorniki v slovenskem jeziku! 
Namesto tega sem doživel predvajanje - direktno kopiranje oddaje tujega 
televizijskega programa BBC, s simultanim tolmačenjem iz tujega jezika. Že sama 
oddaja je bila slabo pripravljena (kljub temu, da gre za BBC!) in je imela za nas 
popolnoma nerelevantne teme (polovico oddaje so govorili o nekem nogometnem 
klubu, ki je tako za Slovence kot tudi v luči resnosti dogajanja  v Ukrajini popolnoma 
nerelevanten) ter se je vsak kader dvakrat ali celo trikrat ponovil z izključnim 
namenom, da se oddajo raztegne. 
Sprašujem se, ali RTV SLO ne premore profesionalnih novinarjev in urednikov 
zunanjepolitičnega dogajanja, ki bi pripravili profesionalno, namensko in originalno 
oddajo z relevantnimi komentatorji tega področja? Ker je bilo do sedaj vedno temu 
tako, ugotavljam, da gre tokrat za odklon od dosedanje zgodovinske prakse, ki je 
seveda v škodo slovenskega občinstva.« (D. M.) 
 

»Sprašujem se, zakaj smo morali gledalci spremljati BBC-jevo oddajo o vojni v Ukrajini 

in njihovo anglosaksonsko razumevanje in interpretacijo razmer. Gre za tujo TV, ki ni 

del več EU, in ukvarjanje s financiranjem Chelseaja slovenskega poslušalca ravno ne 

zanima. Imamo svoje novinarje na terenu (npr. Ervin Milharčič) in dobre poznavalce 

kompleksnosti situacije v Ukrajini (Žitnik, Stopar,...), zato mi je nerazumljivo, da 

moram v osrednjem delu večera poslušati nekoga, ki ščiti zgolj interese velike sile. 



27 
 

Mislim, da si slovenski gledalci zaslužimo spremljati veliko boljše analitike razmer v 

Ukrajini, kot pa jih za svojo javnost promovira BBC.« (V. V.) 

 
Varuhinja je gledalcem posredovala pojasnilo v. d. direktorja TV Slovenija dr. Valentina 

Areha: 
»Odlična gledanost obeh oddaj BBC World News kaže, da so slovenski gledalci 
izjemno pozitivno sprejeli tuje oddaje na TV Slovenija. Oddaji BBC World News (26. in 
27. 2. 2022) na TV SLO2 si je od 20. do 22. ure ogledalo skoraj 90.000 gledalcev, 
gledanost TVSLO v navedenem terminu pa smo celo podvojili. Gledanost je poskočila 
s 5-6 % na 12 % delež vseh gledalcev, ki so tistega dne sedeli pred televizijskimi 
ekrani. Obe oddaji sta bili odlična dopolnitev lastnemu, kakovostnemu 
informativnemu programu.« 

Varuhinja je dodala: 

»Kot ste verjetno opazili v naslednjih dneh, novinarji TV Slovenija o Ukrajini poleg 

prispevkov v poročilih že drugi teden vsak dan pripravljajo tudi lasten kakovosten 

program v sklopu Odmevov plus in verjamem, da ste z njim zadovoljni.« 

Gledalca I. D. pa je 27. 2. zmotila grafična pasica oz. napis, s katerim se je gledalce obveščalo, 

da bo prenos na sporedu.  

»Že od včeraj na Rtvslo2 cel popoldne gledamo napis na vrhu ekrana: “Vojna v 

Ukrajini, prenos ob 20h”. Gledalce, ki nas zanima šport, nas posiljujete s politiko, ki 

nas ne zanima.« 

Varuhinja: 

»TV Slovenija je z napisom opozarjala na večerni prenos BBC. Kot varuhinja menim, 

da je bilo to primerno, saj je šlo za izredni prenos, ki ga ni bilo v tedenskem sporedu, 

saj je bil na spored uvrščen tik pred zdajci. Menim pa, da bi zadoščalo občasno 

obveščanje o posebnem prenosu in da je bilo nenehno predvajanje tega obvestila za 

gledalce športnih prenosov lahko tudi moteče.« 

Pohvale 

Gledalka M. Č. je pohvalila oddajo Z Mišo: Aleksander Gadžijev (23. januar, TV SLO 1).  

»Od prve do zadnje besede je bila odlična, odlično pripravljena in to za vsakogar, npr. 

tudi zame, ki tovrstno glasbo bolj površno spremljam in sem popolni glasbeni 

antitalent, brez posluha. Seveda pa je k uspehu intervjuja prispeval tudi mladi 

intervjuvanec, ki ni samo odlični pianist ampak očitno tudi velika oseba. Gledala sem 

tudi ponovitev...« 

Gledalka A. S. je pohvalila Utrip, z dne 12. 2.  

»Prosim prenesite pohvalo g. Dejanu Ladiki za oddajo Utrip 12. feb 2022.  Kako malo 

je potrebno, da je prispevek uravnotežen. Gledalci smo naveličani gledati in poslušati 

same negativne novice.«  



28 
 

Gledalka M. H. je pohvalila oddajo Sobotno popoldne, nekaj gledalcev jo je v telefonskih 

odzivih skritiziralo. 

»Želela bi pohvaliti oddajo, ki jo po novem predvajate ob sobotah popoldne in jo 

vodita dr. Ana Tavčar in Lorella Flego. Všeč mi je zamisel za oddajo in pa tudi obe 

voditeljici – prijazni, sproščeni, strokovni in profesionalni. Menim, da smo takšno 

oddajo v časih, ki jih trenutno živimo, potrebovali.« 

RADIO SLOVENIJA 

 VAL 202 

Politika in glasba 

Poslušalca P. M. je zmotila vpeljava dnevnopolitičnega diskurza, in kot je zapisal, 

namigovanje na fašizem v pogovoru z dr. Petrom Stankovićem o sodobni narodnozabavni 

glasbi, dne 1. 2.  

»Prvi del oddaje je tekel vsebinsko in s kredibilnimi študijskimi zaključki. Bolj me je 

začudila druga polovica, v kateri je voditelj, g. P., začel namigovati na fašizem. /…/ 

Mislim, da to ni profesionalno in v program nacionalnega radia ne sodi. Njegove 

hipoteze fašizma namreč zares ne vzdržijo, tudi v minuli oddaji o glasbi ne./…/ 

Pogosto se v Sloveniji dogaja, da se dnevnopolitični diskurz ali "politics" okarakterizira 

kot "skrajen" ali celo "fašističen", "nacističen", "komunističen" ipd., brez da bi 

govorec imel tudi jasno vedenje oz. zadovoljivo znanje o dejanski globini teh besed, 

pogosto tudi pomanjkljivo zgodovinsko znanje. To se dogaja na obeh straneh 

političnega pola in velja za najnižjo možno raven politične komunikacije kot take. Zato 

me žalosti, da se je poslužuje tudi voditelj v programu nacionalnega radia. /…/ 

Gospod P. je v drugem delu pogovora namigoval, da določeni vzorci iz videospotov 

narodnozabavne glasbe, kot so "homogenost", "neotradicionalizem", sledijo fašizmu 

in nacizmu. /…/ Resnično želim, da moj zapis, spoštovana varuhinja, sprejmete kot 

dobronameren pogled po izboljšanju stanja. Mislim, da nacionalni program ne sme 

prispevati k razgretemu političnemu vzdušju in vnašati politizacijo v vse pore življenja. 

Namen narodnozabavne glasbe lahko rečemo, da ni a priori političen, zato je 

nesmiselno vanjo mešati politics. Prav tako namigovati, da je nekaj, kar je 

nezanemarljivemu deležu prebivalstva sveto, fašistično ali nacistično.« 

Iz odgovora odgovornega urednika Vala 202, Nejca Jemca: 
»Kot pri vsaki vsebini, objavljeni v našem programu ali drugod, lahko prihaja do 
različnih interpretacij slišanega. Menim, da je eden od precej izrazitih primerov 
različnega razumevanja tudi oddaja o študiji simbolnega imaginarija sodobne 
slovenske narodnozabavne glasbe dr. Petra Stankovića. 
Četudi je izrečeno kdo morda interpretiral drugače, soavtor v drugem delu oddaje ni 
namigoval na »fašizem«, niti ne na »nacizem. Soavtor je prebrano gradivo in 

povedano s strani sogovornika povzemal, kontekstualiziral in aktualiziral, saj gre za 
svežo študijo. O vlogi novinarjev in voditeljev v našem programu se redno 



29 
 

pogovarjamo. Pri tem se večkrat strinjamo, da bi lahko bile vsebine boljše. Zato je 
pomemben del našega dela stalno iskanje možnih izboljšav, odpravljanje zdrsov in 
zasledovanje najvišjih standardov. K temu nas spodbujajo tudi odzivi poslušalcev. 
Celotna oddaja o simboliki sodobne narodnozabavne glasbe je bila mestoma resda 
kritična, kar je večinoma značilnost akademskega dela, prepričan pa sem, da nikakor 
ne osebno ali drugače žaljiva. Dr. Stanković je med drugim povedal: »Lahko vidimo, 
da politika z bolj avtokratskimi težnjami apropriira, podpira, uporablja, izrablja tudi to 
glasbo, ne samo v Sloveniji. Nočem reči, da je ta glasba sama po sebi avtokratska, 
fašistoidna, a je s svojim preprostim, enoznačnim, uniformnim svetom zelo pripravna 
za take prisvojitve.« 

Po razpravah v krogu urednikov in uredništvu dnevno aktualnega programa menimo, 
da je oddaja skladna s profesionalnimi standardi in merili. O povedanem s strani 
sogovornika seveda lahko obstajajo drugačna mnenja. Verjamem pa, da javni radio 

mora ponujati prostor različnim pogledom, vključujoč študije in teze uveljavljenih 
profesorjev, četudi v delu javnosti niso sprejete z navdušenjem. 
Oddaja je sicer sprožila številne odzive, v večjem delu, žal, diametralno nasprotne 
vašemu spoštljivemu. Menim, da takšne oddaje same po sebi sicer ne morejo 
prispevati k razgretemu ozračju, lahko pa so izhodišče za racionalno in argumentirano 
debato. Bojim se, da razgreto družbeno klimo ustvarjajo javne zlonamerne 
interpretacije slišanega v oddaji in osebni, tudi šovinistični napadi na profesorja, ki so 
se po objavi zvrstili na družabnih omrežjih in v delu medijev.« 
 

Iz odgovora varuhinje: 
»Sama izrazitega namigovanja voditelja na fašizem nisem zaznala, sem pa zaznala 
povsem nepotrebno vpeljavo političnega diskurza v oddajo, ki je glasbo sicer 
obravnavala s sociološkega, kulturološkega in antropološkega vidika, ne pa z vidika 
aktualne dnevne politike. Zato menim, da je bil voditeljev monolog o tem, da je:  
»Ne le na ravni glasbene umetnosti, temveč umetnosti nasploh, je v Sloveniji v času, 
ko je oblast prevzela skrajna desnica, opaziti izrazito krčenje, celo zatiranje različnih 
oblik ustvarjanja. Samo ta mesec je ministrstvo za kulturo prenehalo financirati 

oziroma na razpisih za javna sredstva zavrnilo /Gala … Maska … Laibach.…/če jih 
naštejemo le nekaj. Vse to ob tem, da se celotni proračun za kulturo v Sloveniji 
pravzaprav viša. Razlog torej ni pomanjkanje sredstev oziroma varčevanje, temveč 
preusmerjanje državne podpore v oblasti bolj všečne oblike umetnosti. Če trenutni 
vladi uspe še veliki met podreditve javne RTV svojim političnim interesom, pa se tudi 
na naših programih obeta razcvet sodobne narodnozabavne kulture na račun 
siromašenja ostalih v našem prostoru prisotnih kultur.« 
povsem izven fokusa oddaje. Po Poklicnih merilih in standardih novinarske etike v 
programih RTV Slovenija pomeni navajanje nepomembnih podatkov na račun 
pomembnejših dejstev tudi kršitev točke 1.8. Strinjam se tudi z vami, da navedbe, da 
je v Sloveniji na oblasti skrajna desnica, voditelj ni utemeljil oziroma zanjo ni navedel 
ustrezne reference. To pomeni, da je navedel svoje osebno stališče, čemur bi se 
moral po točki 9.1 Poklicnih meril izogibati. 
Vaše razmišljanje sem vsekakor razumela kot dobronamerno. Strinjam se tudi z vašim 
mnenjem, da nacionalni radijski program ne sme prispevati k razgretemu političnemu 
vzdušju in vnašati politizacijo v vse pore življenja, čeprav menim tudi, da  mora ostati 



30 
 

odprt za vse teme in področja, seveda tudi aktualno politiko, ko je to tema oddaje ali 
prispevka.«  

 RADIO MARIBOR 

Obveščanje o omejitvah prometa: masa vozila ali največja dovoljena masa 

Poslušalec T. je opozoril, da uredništvo ni natančno pri obveščanju o omejitvah prometa. 

»Omejitev tovornega prometa je urejeno oz. določeno v Odredbi o omejitvi prometa 

na cestah v RS, kjer je določeno, da znaša prepoved vožnje za vozila katerih NAJVEČJA 

DOVOLJENA TEŽA znaša 7,5 t. Vaši napovedalci/lke pa povedo, da znaša prepoved za 

vozila težja od 7,5t, kar seveda ni res /poslušajte posnetke/. Namreč NDM in 

teža/masa vozila sta različni, to ni enako.« 

Robert Levstek, odgovorni urednika Radia Maribor je odgovoril: 

»Še enkrat hvala napisano, dikcijo podajanja tovrstnih informacij smo predebatirali v 

uredništvu, ter preverili znotraj lektorske službe in strokovne javnosti. 

V povzetku je naše stališče naslednje: Če smo čisto fizikalno in strokovno egzaktni 

imate zagotovo prav. Razlike med maso in težo so definirane, masa ni enaka teži in 

obratno. A vendarle se v podajanju informacij preko radijskega etra pogosto 

opredeljujemo na nekoliko bolj pogovorni in poslušalcu razumljiv način. Tako so 

določene formulacije, ki jih voditelji podajajo preko radijskega etra poenostavljene. 

Navsezadnje menimo, da je najpomembneje, da bistvo informacije najširše 

poslušalstvo razume in upošteva. 

Ocenjujemo, da pri formulacijah ne gre za napačno obveščanje, bomo pa na tipe in 

izpeljanke tovrstno formuliranih sporočil v bodoče zagotovo pazljivi.« 

Iz odgovora varuhinje: 

»Radio Maribor mi je poslal v vednost odgovor na vaše vprašanje. Iz njega sicer 

razberem, da so pod drobnogled vzeli predvsem razliko med maso in težo vozila, ne 

pa razlike med maso vozila in največjo dovoljeno maso vozila, na katero ste 

opozorili. Zato Radiu Maribor priporočam, da še enkrat opravi notranjo razpravo, 

tokrat predvsem o razlikovanju med izrazoma »masa vozila« in »največja dovoljena 

masa vozila«. Ob prvi razpravi so verjetno to razliko spregledali.  

Nekaj izhodišč in zakonskih podlag o izrazih s tega področja: 

V Zakonu o motornih vozilih in Zakonu o cestah je med drugim določeno: 

- »masa vozila« je masa vozila, pripravljenega za vožnjo, brez potnikov oziroma 

potnic (v nadaljnjem besedilu: potnik) in blaga, z voznikom (75 kg; voznik se 

ne upošteva pri vozilih, ki spadajo v kategorijo dvo- in trikolesnih motornih 

vozil), z 90 odstotki goriva in polnimi rezervoarji tekočin, razen odpadne vode, 



31 
 

ter rezervnim kolesom in orodjem, pri avtobusih pa tudi z drugim članom 

posadke (75 kg), če je zanj predviden poseben sedež; 

- »največja dovoljena masa« je masa, ki jo določi proizvajalec vozila glede na 

konstrukcijske lastnosti vozila; 

- »skupna masa vozila« je masa vozila oziroma skupine vozil skupaj z maso 

tovora in oseb, ki so na vozilu oziroma v njem. 

- Prepoved vožnje »vozil, katerih največja dovoljena masa presega 7.500 kg« 

Iz vašega pisma je možno sklepati, da vas moti enačenje »mase vozila« (enostavneje 

povedano:  praznega vozila z voznikom) in »največje dovoljene mase vozila« 

(poenostavljeno: polno naloženo vozilo, ki vključuje  vozilo z 1 povprečno težkim 

voznikom, morebitno dodatno težo voznika, dodatne osebe in tovor).  

Zagotovo so v nekaterih primerih  jasna razlikovanja med posameznimi pojmi nujna. 

Ne samo v strokovnih besedilih, temveč tudi na radiu ali v drugem mediju, ko je v 

ospredju ta tema. Ko gre zgolj za obvestilo o prepovedi vožnje določenih vozil, pa 

mora radio pretehtati, kako bodo sporočilo razumeli tisti, ki jim je namenjeno. 

Naslovniki so v tem primeru dvojni. Prvi so običajni vozniki in državljani, ki jih zanima, 

kdaj na cestah ne bo težkih tovornjakov – in večina teh ne loči med maso vozila in 

največjo dovoljeno maso vozila, temveč z izrazom »težji od 7,5 tone« razume polno 

naložen tovornjak, ki presega to težo (torej »največjo dovoljeno maso vozila«). Drugi 

naslovniki so vozniki  tovornjakov, ki kot večinoma poklicni vozniki ločijo med maso 

vozila in največjo dovoljeno maso vozila. Radio mora pri tem upoštevati še posebnosti 

govornega medija, da se z daljšanjem besedila njegova razumljivost manjša. Kje 

potegne črto med dolžino in natančnostjo, je zato potrebno presoditi v vsakem 

primeru posebej, upoštevaje tudi predvideno poslušalstvo.«  

 ARS 

Glasovi svetov/spolni stereotipi 

Varuhinja je prejela 15 odzivov (4 od teh v marcu) na oddajo Glasovi sveta, z dne 19. januar, 

o spolnih stereotipih v šoli. Pritožniki so menili, da vsebina zanika naravno danost biološkega 

spola.  Primeri: 

»Protestiram proti takemu radikalnemu posiljevanju nekih pogledov na človeka, 
žensko in moškega, ki v realnem svetu nimajo nobene osnove. Presodite sami. Vi ste 
javna RTV in ne zasebni pogled posameznikov in je vaša naloga vzgajati za normalno, 
celovito življenje, ne pa promovirati zmedene teorije o menjavanju spolov.« (M. H.) 

»Pišem vam v zvezi z nestrokovno oddajo z naslovom Spolni stereotipi v šolah, ki je 
bila na Radiu Slovenija. Povsem sprejemljivo in naravno je, da starši fantku kupujejo 
npr. modre obleke, deklicam pa roza. Otrok zaradi tega ne bo prav nič utesnjen. 



32 
 

Utesnjen bi bil zaradi drugačnega načina obnašanja, če se npr. otroku ne razloži, zakaj 
se take obleke kupuje, ko pričakuje ustrezno razlago.« (B. B.) 

Odgovorna urednica programa Ars Ingrid Kovač Brus je odgovorila: 
»Zahvaljujem se poslušalkam in poslušalcem za njihov odziv in za vse misli , povezane 
z oddajo. 
Novinarka je v oddaji Glasovi svetov (19. 1. 2022) gostila mag. Ano Pavlič, 
raziskovalko z Inštituta za preučevanje enakosti spolov. V pogovoru sta se osredotočili 

na spolne stereotipe v družbi. Gostja je v strokovnem pogovoru definirala spolne 
stereotipe, zgodovino njihovega nastanka, vlogo, ki jo pri tem imajo starši, okolje in 
izobraževalni sistem. Predstavila je različne raziskave in izsledke o škodljivosti in 

nevarnostih stereotipov za posameznika, skupnost in družbo kot celoto. V 
nadaljevanju sta govorili o prikritih in odkritih kurikulumih v procesu šolskega 
izobraževanja, gostja je predstavila aktualen projekt Evropske komisije, v katerem 
sodeluje tudi Slovenija, Izboljšanje in prenos dobrih praks na področju vidika 
vključevanja spolov v osnovnih šolah. V zaključku oddaje pa je opozorila na negativne 
in nevarne posledice, ki jih imajo spolni stereotipi za moške in ženske, izpostavili pa 
sta tudi problem nasilja nad ženskami v slovenski družbi. 
V oddaji Glasovi svetov gostimo strokovnjake z najrazličnejših področij, predstavljamo 
znanstvena dela ali raziskave. Pri tem poskušamo poslušalcem v zgoščeni obliki kar 
najbolj približati številne kompleksne tematike. Tako je bilo tudi tokrat, ko je šlo za 
pogovor z raziskovalko o področju njenega dela, strokovno pripravljena oddaja je 
kompleksno tematiko o spolnih stereotipih predstavila z najširšega zornega kota.  
Nikjer v oddaji ni bilo govora o naravnem spolu, spolni nevtralnosti, o izbiri spola, 
eksperimentiranju s spolom, o vsiljevanju in spreminjanju le-tega, kar navaja k 
mišljenju, da gre morda v nekem segmentu odzivov za nekakšen nesporazum.«  

 
Varuhinja je dodala: 

»Ob poslušanju oddaje nisem zaznala, da bi avtorica ali gostja zanikali naravno danost 
biološkega spola, niti da bi očitali staršem, da vsiljujejo otrokom spol.   
Je pa intervjuvanka navedla mnoge pavšalne trditve (denimo, da učiteljice in učitelji   v 
šolah od deklic pričakujejo, da so mirne, poslušne …), za katere ni navedla 
znanstvenih ali raziskovalnih utemeljitev, da to res drži, v kolikšni meri drži, niti, ali se 
to skozi čas spreminja. Tudi mnogih drugih navedb ni utemeljila s konkretnimi 
znanstvenimi raziskavami in povezavami (denimo, da spolni stereotipi legitimizirajo 
seksizem in nasilje, da stereotipna grožnja zmanjša sposobnost posameznika …). 
Voditeljica bi gostjo s podvprašanji lahko spodbudila, da bi navedla konkretne 
študije in podatke, ki bi njenim navedbam dale verodostojnost.  
Je pa voditeljica ravnala skladno z novinarskimi standardi, ko je postavljala vprašanja 
tudi v imenu javnosti, ki bi se lahko kritično odzvala na navedbe intervjuvanke 
(denimo: »..nekateri starši pravijo, da si dečki in deklice dejansko želijo različnih igrač, 
različnih aktivnosti …«). 
 
Kot piše v opisu oddaje, se Glasovi svetov posvečajo  »svetu znanosti, tehnike, 
vesolja, jezika, vzgoje, prava, matematike, preteklosti itd.«,  praviloma tako, da 

gostijo samo enega gosta ali gostjo, pogosto avtorja ali avtorico  raziskav ali knjige z 
določenega področja. Oddaje torej niso polemične, temveč temo le predstavljajo s 



33 
 

pomočjo kompetentnega sogovornika. Zato je pri tako zasnovanih oddajah možno 
zagotavljati pluralnost le z daljšim nizem oddaj v daljšem časovnem obdobju in 
skupaj z drugimi oddajami programa Ars. Uredništvu zato priporočam notranjo 
razpravo o tem, ali je nabor tem in sogovornikov dovolj širok.« 

 

MMC 

 NOVINARSKE VSEBINE 

Ukrajina in viri 

Dva bralca sta se pritožila nad člankom na rtvslo.si, 14. februarja, z naslovom »Igra imperijev: 

grožnja Rusije kot krinka apetitov ZDA v Ukrajini?«. Pritožnika sta menila, da je članek 

pristranski. 

»V času, ko prebivalci Ukrajine trepetajo, ali se bodo naslednji dan znašli v splošni 

vojni, se v ruskih medijih izvaja pospešena propaganda in širjenje dezinformacij. 

Omenjeni članek se upira prav na to.« (G. K.) 

»Ob tako enosmernem članku, se sprašujem o motivih avtorice, kajti napisati tako 

pristranski članek brez vsakega nasprotnega argumenta je že kar dosežek.« (T. K.) 

Tedanja v. d. urednice uredništva za nove medije Kaja Jakopič je odgovorila: 

»Avtorica v članku navaja in povzema svetovne medije, ki so tudi navedeni:  BBC, 

Guardian, Reuters, ABC, Foreign Policy in Fair (medijski watchdog s sedežem v New 

Yorku), ob tem pa je v članek še vpet pogovor novinarke s prof. Bojkom Bučarjem. 

Med viri v članku torej ni ruskih medijev, niti RT-ja, v članku se RT pojavi edino v tvitu 

Bryana MacDonalda, novinarja RT-ja, ki je embedan v članek. Zato očitek uporabnika, 

da gre za pristranski članek z navajanjem enega vira (ruskega medija),  ne zdrži.« 

Varuhinja je v primeru enega pritožnika dodala pojasnilo z mnenjem: 

»Sama sem večkrat prebrala članek in ugotovila, da večina pojasnil v. d. urednice drži, 
da pa iz članka viri, iz katerih je avtorica povzemala nekatere izjave, niso vedno jasno 
razvidni (denimo izjavi Zelenskega in  Podoljaka), s čimer je avtorica kršila Poklicna 
merila in  načela novinarske etike v točki 1.3, ki določa preverjanje dejstev  in »če to 
ni mogoče, je nujno navesti vir«.  

Določene elemente pristranosti avtorice pa je v prispevku možno zaznati, in sicer v 
delu, kjer piše: 

»Prav tako se zelo selektivno piše o sporni ruski priključitvi Krima, pogosto se denimo 
izpušča del, da je bil Krimski polotok do leta 1954 del Rusije in da sta tam nameščeni 
dve ruski pomorski oporišči z dostopom do Črnega in Sredozemskega morja, ti bi pod 
proameriško ukrajinsko vlado lahko močno ogrozili ruski pomorski dostop. Polotok, na 



34 
 

katerem 82 odstotkov gospodinjstev govori rusko, le dva odstotka pa večinsko 
ukrajinsko, je na referendumu o priključitvi Rusiji s 95 odstotki glasov glasoval za. 

Generalna skupščina ZN-a pod vodstvom ZDA je glasovala, da se izidi referenduma ne 
priznajo, češ da so v neskladju z ukrajinsko ustavo – ki pa, kot izpostavlja Fair, so jo 
gladko ignorirali, ko je bilo treba mesec dni pred tem odstaviti Janukoviča.« 

Avtorica s to navedbo relativizira zasedbo ozemlja sosednje države z izidom 
referenduma, ki je bil v nasprotju z ukrajinsko ustavo. To, da je bila ta ustava kršena 
tudi v drugem primeru, ni nikakršno opravičilo.  

Kljub temu pa menim, da manjša pristranost v članku ne sme prekriti glavnega 
doprinosa članka – da korektno osvetljuje manj znana ozadja mednarodnih odnosov 

v Ukrajini.« 

Kolumna/begunci 

Štirje bralci so se pritožili nad kolumno na spletni strani rtvslo.si z naslovom »Pripravljenost 

vlade sprejeti ukrajinske begunce ni izraz njene človečnosti, prav nasprotno«, objavljeno 27. 

februarja. Primera odzivov: 

»Priznam, da težko verjamem, da si nacionalna RTV lahko v tem zahtevnem času, v 

katerem se je znašla Evropa in svet, privošči tako provokativen članek, ki trenutno 

vlado obtožuje nečlovečnosti.  

Primerjati begunsko-migrantsko krizo leta 2015, ko je bila, zaradi evidentne 

nevarnosti infiltracije teroristov - borcev Islamske države in izkoriščanja begunskega 

statusa celotna Evropa upravičeno previdna pri sprejemanju beguncev s sedanjimi 

begunci iz Ukrajine, je za eno relevantno medijsko hišo, še toliko bolj, če je to 

nacionalna, popolnoma pod vsemi profesionalnimi nivoji.  

Pod krinko neke visoke etike avtor obtožuje ministre dvoličnosti in rasizma. Številni 

teroristični napadi po Evropi so pripeljali do previdnosti pri širokem sprejemanju 

beguncev iz azijskega sveta. Tudi najbolj liberalne vlade evropskih držav so bile 

zadržane in so postavljale varnostne kriterije pri sprejemanju beguncev/migrantov.  

Manj kot dva meseca pred volitvami je članek (nikjer ob naslovu nisem zasledil, da 

gre za kolumno) tudi izrazito aktivističen in politično nekorekten.« (P. D.) 

»Cel svet z razočaranjem, čudenjem... spremlja novice iz Ukrajine. Članek, ki je bil 

objavljen, je že v naslovu zelo neprimeren. Prosim, bodimo v tej situaciji tudi ljudje 

tisti, ki podpiramo prizadevanja za končanje te vojne. Iščimo dobro, ne pa , da se 

trosijo neumnosti  in predvidevanja, kaj misli en minister in drugi... Ostanimo pri tem 

in pika "Pripravljenost vlade sprejeti ukrajinske begunce je odraz človečnosti".« (P. 

G.)  

Tedanja v. d. urednica Uredništva za nove medije Kaja Jakopič je odgovorila:  



35 
 

»Članek je napisan v žanru kolumne, torej gre za mnenje/komentar avtorja zapisa, ki 

pa mora biti objavljen v skladu s profesionalnimi standardi in pravili. Ti določajo, da 

mora biti takšna vsebina primerno označena in ločena od ostalih novičarskih vsebin. 

Omenjena kolumna je bila, v skladu s profesionalnimi standardi in 

kodeksom,  primerno označena in umeščeno na portal. V članku je bilo označeno 

(Obvestilo uredništva), da je zapis mnenje avtorja, članek  pa je bil uvrščen tudi v 

rubriko Kolumne, kjer so umeščene tudi druge kolumne kolegov, z radia, televizije in 

MMC-ja.  

Avtorji kolumn na spletni strani rtvslo.si  pišejo o temah s področja, ki ga tudi sicer 

kot novinarji spremljajo in pokrivajo, občasno pa o tem področju spišejo tudi avtorsko 

kolumno. Avtor omenjene kolumne Boris Vasev za spletno stran rtvslo.si spremlja in 

piše o begunski problematiki,  kot poznavalec tega področja je tudi večkrat vabljen 

kot sogovornik na različne okrogle mize s področja te problematike, omenjeno 

kolumno je spisal kot odziv na umaknjen tvit vlade RS, katerega vsebina se je 

nanašala na področje begunske problematike.« 

Varuhinja je dodala MNENJE: 

»Kot varuhinja dodajam, da je v. d. urednice pravilno zapisala, da besedilo sodi v žanr 

kolumna, v kateri avtor lahko izraža tudi osebna stališča, drži tudi, da je bilo 

primerno označeno kot komentar, ki izraža lastna stališča in ne stališča uredništva. 

Kljub temu mora avtor spoštovati določila točke 5.7 Poklicnih meril in načel 

novinarske etike v programih RTV Slovenija za komentar, ki določajo, da osebna 

mnenja avtorja »v ničemer ne smejo vplivati na to, da bi novinar izmed njemu 

znanih dejstev uporabil samo tista, ki ustrezajo njegovemu videnju.« Avtor te 

kolumne tega ni dosledno spoštoval, na kar poleg izbora navedb kaže tudi to, da se je 

odzval na tvit, ki je bil izbrisan.  

Avtor tudi ni dosledno spoštoval pravila komentarja, da mora svoje mnenje 

utemeljiti z dejstvi. Tako je mnenje (trditev), da gre pri izjavah vladnih predstavnikov 

za rasizem, najprej poskusil utemeljiti s Toninovo izjavo o pravih beguncih, ko v njej ni 

našel rasizma, pa je Toninu kar pripisal, kaj da sporoča, četudi tega ni izgovoril ali 

zapisal, kar je po novinarskih pravilih nesprejemljivo. 

Nelogičen (in s tem strokovno napačen) je tudi naslov kolumne »Pripravljenost 

vlade sprejeti ukrajinske begunce ni izraz njene človečnosti, prav nasprotno«, saj 

pripravljenost vlade (ali kogar koli drugega) sprejeti begunce že po definiciji 

ne/človečnosti ne more biti izraz njene nečlovečnost (kar je nasprotje od človečnosti). 

Mnenje, tudi politično, avtor kolumne lahko zapiše, mora pa ga, kot sem zapisala, 

utemeljiti z logičnimi razlagami.«  

Točka 5.7 Poklicnih pravil o komentarju, ki velja tudi za kolumno, še določa: »Ker subjektivna 

mnenja temeljijo na določenih, velikokrat tudi parcialnih dejstvih, morajo uredniki zagotoviti, 

da bodo zasnove in vsebine komentarjev čim bolj pluralne. V določenem obdobju morajo biti 

komentarji uravnoteženi, to pomeni, da morajo biti zajeta vsa relevantna stališča. Nobeden 



36 
 

od zaposlenih novinarjev in urednikov na TV Slovenija nima monopola nad komentarjem. To 

velja tudi za zunanje komentatorje.« Zato sem pregledala  kolumne, objavljene na spletni 

strani rtvslo.si v zadnjih dveh mesecih, od 26.12. do 27.2. Objavljenih je 37 kolumen, vendar 

gre pri mnogih za objave kolumen, ki so že bile objavljene v drugih medijih in uredništvih, 

zato uredništvo MMC nanje nima vpliva (8 kolumen oziroma glos M. Radmiloviča, 7 kolumen 

iz Studia City), 9 tematskih kolumen S. Jeriča o športu, 6 kolumen (bolj nasvetov) U. 

Praprotnika o rekreaciji. Med preostalimi 7 kolumnami razen B. Vasova ni rednih 

kolumnistov, kar je ena od značilnosti žanra kolumne, temveč gre za objave priložnostnih 

zapisov različnih avtorjev. Uredništvo MMC tako s kolumnami, ki so v njegovi uredniški 

domeni, v določenem obdobju ne zagotavlja vsebinske pluralnosti. Zato podajam 

PRIPOROČILO uredništvu MMC, da opravi notranjo razpravo in razmislek o tem,  kako 

zagotoviti pluralnost kolumen.   

Poročanje o dogajanju na RTV SLO 

Bralka S. P. je imela pripombe glede članka z naslovom »Aktiv in sindikat novinarjev TV 
Slovenija pozivata k razrešitvi direktorja televizije Areha«, objavljenega  28. februarja. 

»Sprašujem, 
1) ZAKAJ ni na enak, takoj viden način - torej na prvi strani  objavljena tudi "Izjava 

Programskega sveta ob nedavnem poročanju RTV Slovenija o vojni v Ukrajini", ki sem 
jo zasledila (pravilno: poiskala ob 20:55) pod sporočilo za javnost (objava ob 19:22). 

Po mojem mnenju in poznavanju Zakona o RTV namreč  Aktiv in sindikat novinarjev 
RTV nista pomembnejša od Programskega sveta RTV Slovenije in bi se spodobilo, da 
bi bile vse 3 objave vsaj na isti ravni; 

 
2) ZAKAJ o tej izjavi ni bilo nič povedano dne 28.2.2022 Dnevniku, ko se je ob 19:20 

poročalo  o zahtevah aktiva in sindikata novinarjev ter o seji Programskega sveta, kjer 
bila dana informacija le o  razpisu za generalnega direktorja?« 
 

Odgovora urednice informativnega programa Jadranke Rebernik varuhinja ni prejela, 
tedanja urednica Uredništva za nove medije Kaja Jakopič pa je glede objave na spletni strani 
odgovorila: 

»Spletni članek, ki ga uporabnica omenja, je vseboval vse informacije glede dogajanja 
na RTV Slovenija. V njem je bila povzeta tudi sprejeta izjava programskega sveta RTV 
Slovenija, s povezavo na celotno izjavo v sporočilu za javnost. Nadnaslov članka je bil: 
Programski svet podprl vodstvo.« 
 

Varuhinja je bralki poleg pojasnila urednice dodala še MNENJE: 
»Tako novinarji na TV Slovenija kot na spletni strani morajo pri poročanju o dogodkih, 
povezanih z RTV, skladno s Poklicnimi merili in načeli novinarske etike v programih 

RTV Slovenija v poročilo vključiti vse relevantne informacije.  
Pri poročanju o dogodkih, v katere so tudi sami vpleteni, pa morajo biti še toliko 
bolj pozorni na spoštovanje točke 1.2 Poklicnih meril, ki jih zavezuje k 

nepristranosti in k temu, da preprečujejo nastanek videza pristranosti, saj pravi: 
"Izogniti se je treba vsemu, kar lahko spodbudi upravičeno domnevo, da je novinar 



37 
 

ali javni zavod pristranski ali pod vplivom neke skupine za pritisk, ne glede na to, ali 
je ta ideološka, politična, finančna, socialna, verska ali kulturniška."   
Spoštovati morajo tudi točko 1.4 Poklicnih meril, ki jih zavezuje k verodostojnosti in 
avtonomiji dela (tudi od sindikalnih in/ali stanovskih združenj, katerih člani so). Da 
bi se v čim večji meri izognili konfliktu interesov in omogočanju domneve, da je 
novinar ali javni zavod  pristranski, bi moralo uredništvo poskrbeti, da bi s takšnih 
dogodkov, če je to le možno,  poročali novinarji,  ki niso člani sindikalnih, stanovskih 
ali drugih združenj.«  

 

 UPORABNIŠKE VSEBINE 

Nedelujoč teletekst 

Tri opozorila so se nanašala na začasno nedelovanje teleteksta na televizijskih sprejemnikih. 

Uporabniki so prejeli pojasnilo, objavljeno tudi med sporočili za javnost RTV SLO, »da zaradi 

tehnične napake teletekst na televizijskih sprejemnikih ne deluje.« 

Teletekst je bil dostopen na spletu, in sicer na povezavi: https://teletext.rtvslo.si/ 

Teletekst/količina vsebin 

Uporabnik J. G. se je pritožil nad ažurnostjo in količino novic na teletekstu RTV Slovenija . 

»Odpiram na HTV na TTX strani 110 in 150. Na vsaki "številki" je stalno po 20 

aktualnih informacij, na TTX SLO RTV pa 3 do 5? Kako je to mogoče? 

Po delovanju TTX, stran 140, sodim, da se po svetu skoraj nič ne dogaja ? 

Enako velja za stran 110. Hkrati pa opažam strahotno delavnost na straneh 500, 

šport. Kjer je podrobno napisano, v kateri minuti je kak 4. razredni nogometaš v SLO 

nogometni ligi brcnil na gol ali koliko žog je ujel kak ameriški košarkar....« 

Pojasnilo je prispevala v. d. urednice Uredništva za nove medije Kaja Jakopič: 

»Na teletekstu dnevno in ažurno objavljamo vse ključne novice dneva, prav tako 

novice o delovanju slovenske vlade. Novice so prikazane na različnih podstraneh 

teleteksta, na podstrani 120 so novice iz Slovenije, novice iz gospodarstva so na 

straneh od 300 naprej, novice iz Črne kronike na straneh od 190 naprej itd.«  

 STORITVE 

Spletni predvajalnik: težave pri predvajanju v živo 

Uporabnik G. U. je imel težave pri spremljanju televizijskih vsebin preko spletnega 

predvajalnika v živo. 

»Vaš televizijski program spremljam predvsem preko spletnega predvajalnika "V 

živo”. Prosil bi vas, da predvajalnik uredite tako, da bo končno pričel normalno 

https://teletext.rtvslo.si/


38 
 

delovati. Namreč, trenutno je popolnoma nezanesljiv. Problem se pojavi predvsem 

pri spremljanju športnih prenosov, kjer predvajalnik konstantno skače med opcijama 

“v živo” in “zamik” oziroma iz “v živo” nekam naključno nazaj v program.« 

Vodja Multimedijskega centra Anže Ančimer je pojasnil: 

»Zadevo rešujemo in jo bomo rešili z zamenjavo ponudnika storitev živega 

predvajanja. 

V tem trenutku je v pripravi razpis. Predvidevamo, da bo nov ponudnik aktiven v 

začetku meseca aprila.« 

RTV SLOVENIJA 

 JEZIKOVNA KULTURA 

Krling ali curling? 

Varuh je prejela tri odzive, ki so se nanašali na poimenovanje zimskega olimpijskega športa in 

zapis na spletni strani rtvslo.si. Primer: 

»Zapis uradnega zimskega olimpijskega športa je zapisan napačno in sicer tako, da ga 

nihče niti ne prepozna 

KRLING, to je šport, ki ne obstaja.« (L. K.) 

Pojasnilo odgovornega urednika Športnega programa Gregorja Peternela: 

»Večino prevzetih občnih besed v slovenščini pisno domačimo (Slovenski pravopis 

2001, člen 164), nekatere šele s časom prevzamejo slovensko pisavo po slovenskem 

izgovoru (Slovenski pravopis 2001, člen 168), npr. hokej, spidvej, ragbi, tekvondo, 

vaterpolo. 

Besedo ''curling'' smo v Športnem programu Televizije Slovenija – še preden je našla 

mesto v slovenskih slovarjih – izgovarjali s polglasnikom (tako kot krsta, krt). Najprej 

je bila zapisana v pravopisnem slovarju iz leta 2001: kêrling. V delovnem izvodu 

Športnega terminološkega slovarja za širšo strokovno razpravo  Silva Kristana (2012, 

str. 117) nas citatni zapis usmeri k podomačenemu krlingu. Po Slovarju novejšega 

besedja slovenskega jezika (2013, str. 98) je zapisovanje citatno, torej curling, 

predlagana poslovenjena možnost je kerling: 

curling -a cit. [kə̀rling-] in kêrling ekipni šport, podoben 

balinanju, kjer igralci po ledu potiskajo poseben kamen   in ga skušajo približati ciljni 

točki 

E          agl. curling iz curl 'gubati, kodrati, valoviti' 

V SSKJ 2 je podobno: citatni zapis = izgovor s polglasnikom; podomačeni kêrling pa 

izgovor kêrling: 

https://fran.si/134/slovenski-pravopis/3752344/kerling?View=1&Query=kerling
https://fran.si/iskanje?FilteredDictionaryIds=131&View=1&Query=curling
https://fran.si/iskanje?FilteredDictionaryIds=131&View=1&Query=curling
https://fran.si/133/sskj2-slovar-slovenskega-knjiznega-jezika-2/4465194/curling?View=1&Query=kerling


39 
 

                                              curling tudi kêrling -a [prva oblika kə̀rling-] m športna igra, 

podobna balinanju, kjer igralci po ledu potiskajo poseben kamen in ga skušajo 

približati ciljni točki 

Curling zveza Slovenije je bila ustanovljena leta 2010, kar je ob razvoju športa v 

Sloveniji pomenilo tudi več zapisov v slovenskih medijih. Zveza je že takoj želela 

doseči, da novinarji ne bi pisali krling, kerling in podobnih besed za ta šport; dobila je 

tudi potrdilo Marka Snoja, predstojnika Inštituta za slovenski jezik Frana Ramovša, da 

je beseda curling uvrščena med iztočnice za Slovar novejšega besedja slovenskega 

jezika. Tako preberemo tudi na spletni strani Dela (13. 1. 2012): »Kakor poudarjajo pri 

CZS, so za registracijo vložili prošnjo za vnos besede curling v Slovar slovenskega 

knjižnega jezika (in dobili pozitivni odgovor), zaradi česar klubi in zveza uporabljajo 

izraz curling. Po drugi strani pa je v pripravi športni terminološki slovar, ki uporablja 

besedo kerling in udejanja pravilo slovenskega pravopisa, po katerem prevzete 

besede poslovenimo v obliki, pisavi in izgovoru; podobno kot tenis, kros, reli ali 

vaterpolo.« 

Nekaj informacij o tej problematiki smo pred olimpijskimi igrami v Sočiju leta 2014 

lektorice pridobile tudi med komentarji na MMC-ju (komentarji so kopirani citatno, 

torej brez popravkov): 

»Glede rabe besede curling je očitno velik problem, saj je to v Sloveniji nov šport. 

Inštitut Jožeta Ramovša za slovenski jezik, je leta 2010 izdal potrdilo, da bo v naslednji 

edeiciji SSKJ raba besede curling, vendar se lektorji večjih časopisnih hiš naslanjajo na 

pravopis iz leta 2000, kjer je zapisan kerling. Če bi že uporabljali ta neposrečen izraz, 

bi ga morali izgovarjati z nemim e, kot pri besedi pes, torej krling, vendar novinarji 

tega v praksi ne uporabljajo.  

Sploh pa je napačna primerjava z keglanjem na ledu. To je povsem drugačen šport, 

kjer je edina podobnost s curlingom v tem, da se ga igra na ledu. Keglanje na ledu je 

mednarodnem jeziku imenovano icestock in ima svoj domicil predvsem v Avstriji.« 

Zaradi vsega tega smo se lektorice Športnega programa Televizije Slovenija pred 

zimskimi olimpijskimi igrami v Sočiju odločile vprašanje zastaviti Terminološki 

svetovalnici Inštituta za slovenski jezik Frana Ramovša. Marca 2014 smo dobile 

mnenje, ki naj bi bilo predstavljeno tudi članom pravopisne komisije, s pripombo 

vodje pravopisne skupine, da ga podpira. Na kratko: krling [kə̀rling]. Mnenje z razlago 

dr. Petra Weissa imamo tudi v uredništvu. 

Zakaj torej tri različice zapisa: krling, curling in kerling? Zakaj v Sloveniji še vedno 

poznamo picerije, pizzerie pa tudi pizzerije? 

Če se vrnem na začetek. Slovenska pisava po slovenskem izgovoru: krling [kə̀rling].« 

Varuhinja je dodala: 

»Kot varuhinja pravic gledalcev ne morem presojati strokovne odločitve glede zapisa, 

pozdravljam pa odločitev, da so se lektorice glede zapisa poenotile pred dogodkom, 

http://www.delo.si/druzba/panorama/curling-v-sloveniji-se-razvija.html
http://www.rtvslo.si/sport/zimski-sporti/foto-v-sociju-iz-nic-zrasla-kopica-modernih-objektov-za-igre/326988#comments


40 
 

med katerim bo izraz pogosto uporabljen. Javni medij se mora zavedati odgovornosti 

glede rabe in razvoja jezika, saj so prav mediji tisti, ki odločilno vplivajo na obliko 

pisanja prevzetih besed. Če začetni čas uvajanja nove besede zamudijo,  je ta 

priložnost bolj ali manj za vedno izgubljena.«  

Zapisovanje tujih lastnih imen (teletekst) 

Bralko M. Z. je zmotilo zapisovanje tujih lastnih imen na teletekstu. 

»Spoštovani, redno sem na športnih  straneh teleteksta in že nekaj časa opažam, da 

se nekateri priimki teniških igralcev napišejo kar "po domače" oziroma "piši, kao što 

govoriš", kar pa se mi ne zdi prav.  Npr., pravilno napišete Shapovalov, Norrie, 

Sakkari, Schwartzman, potem pa nepravilno Cicipas, Pavljučenkova, Rubljov in še bi se 

jih našlo.« 

Marko Prša, vodja lektorjev na MMC-ju: 

»Spoštovani, 

pri zapisovanju tujih osebnih lastnih in zemljepisnih lastnih imen smo vedno pozorni 

na izvor tovrstnih imen. Kadar imena izhajajo iz držav oziroma jezikov teh držav, 

katerih pisava ni latinica, po navadi ta imena prečrkujemo po pravilih, ki jih 

narekujejo mednarodne jezikovne smernice in slovenski normativni priročniki, ki 

natančno določajo pravila tovrstnega prečrkovanja.  

V primerih, ki jih navajate, gre za grške in ruske športnike (Cicipas, Rubljov, 

Pavljučenkova, Sakkari), kot verjetno veste, pa imata grščina in ruščina grško in rusko 

cirilico za pisavo. Slovenski pravopis natančno določa pravila prečrkovanja omenjenih 

pisav in teh smo se na straneh teleteksta in spletni strani www.rtvslo.si tudi vedno 

držali. Podobno ravnamo recimo tudi pri zapisu kitajskih imen, pri čemer s pomočjo 

pinjina in Slovenskega pravopisa imena prečrkujemo oziroma prilagodimo slovenski 

izreki. Tovrstna praksa je v veljavi že mnogo let. 

Težava pa lahko nastopi, ko s pomočjo našega jezikovnega občutka zaznamo in 

posledično ustreznega preverjanja ugotovimo, da gre recimo za osebna imena, ki 

izhajajo iz jezikov, katerih pisava ni latinica, vendar so nosilci teh imen prevzeli 

državljanstvo države, katere glavni jezik temelji na latinici. Takrat se po navadi 

odločimo, da ime pustimo v izvorno zapisani oziroma mednarodni različici.« 

Alternativna EMA: anglizmi 

Gledalec J. J. je menil, da je en od komentatorjev Alternativne EME 2022, spletne 

videoanalize z izseki nastopov, ki so se uvrstili v finale, uporabljal preveč anglizmov. 

»Gospodič je očitno zgrešil in pozabil, da je oddaja bila ustvarjena / namenjena (ter 

kot taka predvajana) za potrebe gledalk / gledalcev / poslušalk / poslušalcev v 

Sloveniji, in ne za mednarodno javnost.« 

http://www.rtvslo.si/


41 
 

Pripombo je varuhinja posredovala tedanji v.d. odgovorne urednice uredništva za nove 

medije Kaji Jakopič, ki je pojasnila, da so h komentiranju pesmi EME povabili predstavnike 

treh generacij. J. D. je predstavljal generacijo Z, zato ga »nismo ga želeli omejevati s pravili, 

saj smo ravno  z avtentičnostjo želeli pritegniti pozornost njegovih sovrstnikov.« 

Varuhinja je dodala: 

»Kot varuhinja pravic gledalcev menim, da mora RTV Slovenija seveda skrbeti za 

zgleden jezik, obenem pa mora zasledovati tudi cilj, da doseže čim širši krog 

gledalcev, poslušalcev, bralcev in uporabnikov RTV vsebin, saj samo tako izpolnjuje 

svoje poslanstvo. Še posebej zahtevna je ta naloga pri mladih, katerih pozornost je 

zelo težko pritegniti, ki imajo z vsako generacijo drugačne značilnosti, drugačen stil 

pogovorov …«  

LPS: izgovor 

Gledalec B. P. je opozoril na izgovor imena glasbene skupine, ki je zmagala na Emi 2022, v 

oddaji Dnevnik, dne 20. 2. 
 

»Voditelj Dnevnika in novinarka, ki je pripravila prispevek, sta ime zmagovalcev (LPS) 

črkovala »el-pi-es«. Iz uvodnega dela posnetka današnje oddaje Dobro jutro je 
razbrati, da sta o »el-pi-es« govorila tudi voditelja programa EMA, enako pa tudi 
voditelja jutranje oddaje.« 

 
Saša Grčman, neformalna lektorska koordinacija: 

»V slovenščini črkovalne kratice (na primer PCR, NBA, NHL, HBO …) izgovarjamo v 
skladu s slovenskim črkovanjem. Na tem posnetku 
(https://www.instagram.com/tv/CZzKKBZqu8T/?fbclid=IwAR2lhsBioi-
QTB1NlArZSdqGDoAMk_nY4WaIOYjwaGIBQds8hHIOFOSKzmMSem) se dobro sliši, 
kako se predstavijo člani skupine, in sicer »el pe es«, čeprav v pesmi pojejo »ko je el 
pi es igral«. Predvidevam, da je to zavedlo tudi voditelje, da so ime skupine izgovarjali 
po angleško.  Pravilen izgovor je »el pe es«. Na to bomo pred začetkom izbora za 
pesem Evrovizije spomnili tudi uredništva na Televiziji in Radiu.« 

 TEHNIČNE ZADEVE 

Slab signal 

Varuhinja je prejela tri sporočila gledalcev in poslušalcev glede težav pri sprejemanju signala 

(radijskega ali televizijskega).  

»Želel bi podati pritožbo v zvezi z nezmožnostjo kvalitetnega sprejemanja FM in DAB+ 

signala. Z žalostjo ugotavljam, da živim v R Sloveniji, pa mi ni omogočeno kvalitetno 

sprejemanje radijskega FM signala, prav tako ne DAB+ signala. Da bi lahko poslušal 

radijske programe, sem pred leti nabavil radijski sprejemnik, ki omogoča sprejem tudi 

DAB+ signala, vendar z žalostjo ugotavljam, da mi tudi preko tega sistema ni 

omogočeno sprejemanje radijskih signalov. Žalostno je, da globoko na ozemlju R 

https://www.rtvslo.si/rtv365/arhiv/174850121
https://www.instagram.com/tv/CZzKKBZqu8T/?fbclid=IwAR2lhsBioi-QTB1NlArZSdqGDoAMk_nY4WaIOYjwaGIBQds8hHIOFOSKzmMSem
https://www.instagram.com/tv/CZzKKBZqu8T/?fbclid=IwAR2lhsBioi-QTB1NlArZSdqGDoAMk_nY4WaIOYjwaGIBQds8hHIOFOSKzmMSem


42 
 

Slovenije preko DAB+ sistema lažje dobim hrvaške radijske postaje, kot pa slovenske, 

oz. slovenskih sploh ne dobim.« (F. L.) 

S sprejemom signala je imela težave tudi gledalka M. V., ki spremlja televizijske 

ekrane s pomočjo sobne antene in je na slab signal opozorila po telefonu. Pristojni iz 

enote Oddajniki in zveze so opravili meritve in uredili nemoten sprejem TV 

programov. 

»Do 17.1.2022 smo normalno lahko spremljali TV program na antenah, ki nam jih 

pred leti postavil strokovnjak, ki smo ga tudi plačali. Sedaj po spremembi kanalov, pa 

TV programa ne moremo spremljati, čeprav smo po nasvetu vašega delavca, s 

katerim smo telefonsko kontaktirali, prestavili anteno, dodali ojačevalce...... Kljub 

vsem stroškov in delu pa nimamo normalne slike kot prej.« (I. P.)  

Dušan Valentinčič iz Oddajnikov in zvez je varuhinji sporočil, da so na vseh treh lokacijah po 

predhodni najavi opravili meritve signala, odpravili težave ter podali napotke. Tretja gledalka 

je naknadno sporočila, da signal še vedno ni optimalen. 

Grafični zapis 

Dva gledalca sta opozorila, da je bil 23. februarja v Dnevniku minister za zunanje zadeve 

podpisan kot minister za obrambo, prejeli so pojasnilo varuhinje. 

 VARUH 

RTV-priznanje nekdanji varuhinji 

Nekdanja varuhinja pravic gledalcev in poslušalcev, Ilinka Todorovski, ki je mandat zaključila 

17. januarja, je prejela RTV-priznanje za izjemne dosežke ali nadpovprečne delovne dosežke 

v daljšem delovnem obdobju. V obrazložitvi priznanja je zapisano, da je v petletnem 

mandatu varuhinje utrdila vlogo instituta varuha kot zaveznika javnosti, angažiranega 

posrednika med občinstvom in programskimi ustvarjalci ter zaupanja vrednega pomočnika 

RTV Slovenija pri izboljšavah delovanja: »V neštetih odgovorih pritožnikom, člankih na 

spletni strani in javnih nastopih je pojasnjevala vlogo, ustroj in delovanje RTV Slovenija, z 

mnenji in priporočili je spodbujala spoštovanje najvišjih etičnih in poklicnih meril ter sprožila 

neštete notranje razprave in učne procese v uredništvih. Priporočilo o poročanju o javnem 

zdravju je bilo med epidemijo novinarjem in uredništvom v neprecenljivo pomoč. Z 

namenom ozaveščanja o poklicnih merilih, razreševanja jezikovnih dilem, dilem oglaševanja, 

dostopnosti itn. je znotraj RTV med drugim organizirala predavanja, notranje razprave, 

spodbudila pripravo jezikovnih smernic. Varuha je povezala s pomembnimi institucijami, 

med drugim Akosom, Varuhom človekovih pravic, Zagovornikom načela enakosti, 

Ministrstvom za kulturo itn. Slovenski model instituta varuha je kot primer dobre prakse 

predstavljala tudi v tujini, recimo Črni gori, kjer se ta institut šele uveljavlja.« 

 

 



43 
 

 SPLOŠNO 

Anketa Mediana 

K. E. je spraševal glede javnomnenjske raziskave, ki jo za RTV Slovenija opravlja agencija 

Mediana. 

»Te dni smo videli meritev podpore političnim strankam, ki naj bi jo po naročilu RTV 

izvedla Mediana. Rezultati so na meji verjetnosti in porajajo dvom v metodologijo ali 

izvedbo meritev. Zanima me, če javna RTV izvaja nadzor nas metodologijo, vzorcem 

anketirancev (geografska, starostna, izobrazbena uravnoteženost) ter samim 

anketiranjem (poslušanje dialogov)? Če da, kdo to izvaja v imenu RTV? Ali se vodstvu 

RTV ne zdijo rezultati že na prvi pogled »čudni«? Če ne, zakaj ne? Če za, kakšni so 

predvideni ukrepi vodstva?« 

Iz pisarne generalnega direktorja so pojasnili: 

»Pri izbiri izvajalca te raziskave smo bili, poleg pravilnosti izvedbe javnega naročila, 

pozorni predvsem na to, da bo izbran izvajalec izpolnjeval najvišje etične in strokovne 

standarde.  

Mediano, ki je bila v postopku javnega naročila tudi izbrana, zavezuje k ustrezni 

izvedbi raziskave podpisana pogodba, ki vsebuje tudi točno določeno metodologijo. 

Poleg tega je Mediana članica združenja Esomar in se je tako dolžna ravnati njihovega 

kodeksa, ki določa ključne standarde etičnega in profesionalnega delovanja, ki so 

namenjeni ohranjanju zaupanja javnosti v raziskavi.  

Do sedaj je Mediana za RTV SLO izvedla tretje izmed šestih načrtovanih mesečnih 

meritev javnega mnenja s področja politike. Primerjava teh rezultatov z rezultati 

podobnih raziskav ne kažejo večjih razlik med podatki, da bi se porodil kak sum glede 

pravilnosti izvedbe raziskave.« 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



44 
 

STATISTIKA 

 

 
 FEBRUAR 2022 JANUAR 2022 FEBRUAR 2021 

TELEVIZIJA SLOVENIJA        

SKUPAJ 208 842 81 

Informativni program 154 445 46 

Kulturno umetniški program 3 7 11 

Razvedrilni program 13 5 4 

Športni program 6 7 3 

Program plus 15 346 3 

Ostalo  17 32 14 

REGIONALNI CENTER / TV program 1 1 0 

Televizija Koper 1 1 0 

RADIO SLOVENIJA       

SKUPAJ 16 6 9 

Radio Prvi 1 3 6 

Val 202 2 1 1 

Ars 11 1 0 

Radio Maribor 1   0 

Ostalo 1 1 2 

MMC       

SKUPAJ 35 24 12 

Novinarske vsebine 19 9 4 

Uporabniške vsebine 16 12 6 

Storitve  0 3 2 

PROGRAMI ZA NARODNOSTNI MANJŠINI       

SKUPAJ     1 

TV Capodistria  0 0  1 

RTV SLOVENIJA       

SKUPAJ 122 87 43 

Jezikovna kultura 10 11 7 

Oglaševanje 4 4 1 

Dostopnost in prilagojeni programi 0 5 1 

RTV prispevek  2 3 3 

Tehnične zadeve 6 3 5 

RTV SLO -  splošno 26 22 10 

Varuhinja 1 8 2 

Ostalo  1 0 1 

Zavrnjena obravnava 72 31 13 

VSI ODZIVI 382 960 146 

 

 



45 
 

Elektronska 
pošta
77%

Spletni 
obrazec

11%

Pismo
0%

Telefon
12%

Statistika po vrsti odziva 

 

 

SKUPAJ 382 

Pritožba 94 

Mnenje 187 

Vprašanje 18 

Pohvala 11 

Pobuda 0 

Zavrnjeno 72 

 

 

 

 

 

 

  

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SKUPAJ 382 

Elektronska pošta 294 

Spletni obrazec 41 

Pismo 2 

Telefon 45 

Pritožba
24%

Mnenje
49%

Vprašanje
5%

Pohvala
3%

Zavrnjeno
19%


