
  

TA DOKUMENT JE IZBOR ODZIVOV JAVNOSTI, KI NASLAVLJAJO VARUHA PRAVIC GLEDALCEV IN 
POSLUŠALCEV IN JE NAMENJEN ZA OBVEŠČANJE UREDNIKOV OZIROMA UREDNIŠTEV RTV SLOVENIJE 
TER SEZNANJANJE OBČINSTVA Z OBRAVNAVO NJIHOVIH ODZIVOV. VSEBINE ALI DELOV VSEBIN NI 
DOVOLJENO UPORABLJATI V NOBENEM DRUGEM KONTEKSTU. 
 

MESEČNO POROČILO O ODZIVIH OBČINSTVA 

JULIJ 2021 
Povzetek odzivov in odgovorov z izbranimi poudarki, mnenja in priporočila, statistika 

 

 

Objava na spletnem naslovu www.rtvslo.si/varuh: 13. avgust 2021 

Končna redakcija: 13. avgust 2021 

Pripravili: Ilinka Todorovski, Eva Semič, Anja N. Huš 

 

 

Poudarki v odzivih in odgovorih ter mnenja in priporočila za julij 2021 

Za poletni mesec, ko je navadno manj odzivov javnosti, je bil julij 2021 nadpovprečen. 

Odzivov je bilo 264, med njimi veliko verižnih pisem in sporočil z mnenji in povezavami o 

epidemiji, ukrepih in zlasti cepljenju in cepivih.  

Več poslušalcev je spraševalo, zakaj oddaja Nedeljski gost Vala 202, v kateri je tekla beseda o 

uradni medicini, zdravnikih, farmacevtih, zdravilih in pandemiji, ni dostopna na spletu. 

Varuhinja je o vsebini oddaje in ukrepu uredništva napisala poročilo z mnenjem in 

priporočili, med drugim je vsem programskim ustvarjalcem RTV Slovenija vnovič priporočila 

seznanitev s priporočilom za poročanje o javnem zdravju. Varuhinja meni, da je uredniška 

odločitev, da vsebina ni spletno arhivirana oz. dostopna v digitalnem okolju, pravilna. 

Varuhinja se je podrobneje seznanila z neprimerno glasbeno vsebino Vala 202 na državni 

praznik, 26. junija, ter odzivi uredništva in vodstva Radia Slovenija. 

Odzivi na televizijske vsebine so se zgostili glede športnih prenosov domačih dogodkov, 

kolesarske dirke in olimpijskih iger (spregled, komentiranje, oglasne prekinitve) ter 

podnaslavljanja in prevajanja informativnih vsebin.  

Varuhinja je podrobno pojasnjevala pravila glede TV-soočanje pred referendumom o Zakonu 

o vodah ter preverila, zakaj je uredništvo Parlamentarnega programa predvajalo posnetek 

strankarskega shoda in v analizi opozorila na neskladje s prakso in merili.  

  

http://www.rtvslo.si/varuh


Kazalo vsebine 
TELEVIZIJA SLOVENIJA ....................................................................................................... 4 

Napake v podnapisih in prevodih .................................................................................................... 4 

Referendum 2021 ............................................................................................................................ 6 

Odmevi in vprašanja o navzkrižju interesov .................................................................................... 9 

Govor prvaka SDS na TV SLO 3 ...................................................................................................... 10 

Zakaj ne predvajate starejših razvedrilnih serij? ........................................................................... 12 

Neprimerna opazka voditelja ........................................................................................................ 14 

Nič o mladih kajakaših v Tacnu? .................................................................................................... 15 

Komentiranje olimpijskih iger ....................................................................................................... 17 

Pohvala .......................................................................................................................................... 17 

Ponovitve in oglasi ......................................................................................................................... 17 

Zamuda v sporedu? ....................................................................................................................... 19 

RADIO SLOVENIJA ........................................................................................................... 19 

Moteč avizo ................................................................................................................................... 19 

Neprimeren oglas po pravljici ....................................................................................................... 19 

Protest zaradi predvajane skladbe ................................................................................................ 20 

V Globalni vasi podcenjujoče do kmečkega okolja? ...................................................................... 21 

Zadeva Nedeljski gost/poklicni standardi ...................................................................................... 23 

MMC .............................................................................................................................. 24 

Koliko konteksta je dovolj ali premalo? ........................................................................................ 24 

Referendum: enostransko o zakonu? ........................................................................................... 25 

Komentiranje ................................................................................................................................. 26 

Mobilna RTV aplikacija ne deluje, kot bi morala ........................................................................... 27 

PROGRAMI ZA NARODNI SKUPNOSTI .............................................................................. 28 

Zakaj ni podnapisov? ..................................................................................................................... 28 



RTV SLOVENIJA ............................................................................................................... 29 

Ženski priimki v svojilni obliki ........................................................................................................ 29 

Oglasne prekinitve Dirke po Franciji .............................................................................................. 30 

Moteči oglasi ................................................................................................................................. 33 

Spremljanje programov v tujini ..................................................................................................... 34 

Komu lahko prijavim neresnice v poročanju? ............................................................................... 34 

Covid-19: cepljenje, testiranje in verižna pisma ............................................................................ 35 

PRILOGE ......................................................................................................................... 37 

PRILOGA 1: Referendum 2021, kdo lahko sodeluje na referendumskih soočenjih? .................... 37 

PRILOGA 2: Protest zaradi predvajane skladbe ............................................................................. 39 

PRILOGA 3: Zadeva Nedeljski gost/poklicni standardi .................................................................. 43 

STATISTIKA ..................................................................................................................... 48 

 

 

 



4 
 

TELEVIZIJA SLOVENIJA 

 INFORMATIVNI PROGRAM 

Napake v podnapisih in prevodih 

Napačen prevod izjave v Dnevniku 

Trije odzivi so se nanašali na prevod izjave predsednice Evropske komisije v daljšem 

prispevku z Brda pri Kranju v Dnevniku, 1. julija. Pod predsedničino prvo izjavo so bili 

predvajani podnapisi druge izjave, kar je bistveno spremenilo pomen oz. vsebino prispevka.  

»V Dnevniku ob 19uri je na novinarski konferenci Ursula Von De Layen imela govor, ki 

pa je napačno preveden, celo škodljivo preveden za Slovenijo.« (D. M.) 

»Kaj res mislite, da smo vsi vaši gledalci popolnoma neumni ... Kako si dovolite 

predvajati tak prevod, kaj mislite, da nihče ne razume angleško??« (S. J.) 

»TVS si je privoščila popolnoma nesprejemljiv, do gledalcev ponižujoč in do 

predsednice EC škandalozen »podvig«, ko je v petek predvajala napačno, 

tendenciozno, zavajajoče, v stilu zadnje čase ustaljenih manir iskanja (navideznih) 

škandalov preveden del tiskovne konference ob začetku predsedovanja Slovenije 

Svetu Evrope. Kar je seveda eklatantno kršenje pravic gledalcev do verodostojne 

obveščenosti!« (J. Ž.) 

Odgovorna urednica Informativnega programa TV Slovenija Manica J. Ambrožič je pojasnila:  

»Prispevek v TV Dnevniku o prvem dnevu predsedovanja Slovenije Svetu EU in obisku 

Evropske komisije v Sloveniji je nastajal v izjemno veliki časovni stiski, zato je pri 

izpisu prevoda prve izjave predsednice Evropske komisije prišlo do napake in do 

objave začetka prevoda druge izjave, ki je sledila tej prvi.    

Izjavo smo v ponedeljkovem TV Dnevniku s pravilnim prevodom ponovili, saj se 

nanaša na začetek predsedovanja Slovenije  in odpiranje Evrope.  

Napako obžalujemo, saj smo v vsebine, povezane s slovenskim predsedovanjem 

Svetu EU vložili res veliko truda in pripravili res veliko vsebin,   za napako pa se v 

imenu IP TVSLO tudi opravičujem.« 

Varuhinja je dodala, da si želi, da bi bilo tovrstnih napak v javnem mediju čim manj in da bi 

jih – če je to sploh mogoče – povsem izkoreninili:  

»Še posebej obžalujem, če do napake pride v delu programa in na način, ki pri 

posameznikih vzbuja vtis, kot bi šlo za neko ozadje ali namero, čeprav gre le za 

nepredvidljivo tehnično ali izvedbeno zadevo. A zato ni nič manj neprijetna.« 



5 
 

Gledalec J. Ž. je v odgovoru na odgovor izrazil razočaranje, ker napaka ni bila odpravljena v 

isti oddaji; pričakoval bi opravičilo takoj ali vsaj naslednji dan: 

»Ponovno sem dvakrat pogledal ponedeljkov Dnevnik, in v njem ni nikakršnega 

opravičila niti pojasnila, temveč le ca 10 s posnetek predsednice Evropske komisije; 

res sicer s pravilnim prevodom, a vržen med druge prispevke brez kakršnega koli 

uvoda, pojasnila, osmišljenja, pa še to šele 12. minuto Dnevnika!« 

Varuhinja je podala splošno pojasnilo, zakaj napak včasih ni mogoče popraviti takoj: 

»Pojasnjujem, da v primeru večjih izvedbenih oz. tehničnih napak to običajno ni 

mogoče, saj v tako kratkem času, v tem primeru do konca oddaje, običajno ni mogoče 

ugotoviti, zakaj je prevod 'preskočil': kar smo gledali kot prevod k prvi izjavi, je sodilo 

k drugi izjavi.  

S tem, ko se pravilno dejstvo (novica, ime, podatek, prevod …) objavi v neki drugi 

oddaji – isti ali naslednji dan – pa se neizogibno zgreši del publike iz oddaje, ki je 

spremljala oddajo. Zato je zaželeno, da napak sploh ni. Kar pa je žal le cilj, ki ga v 

nobenem mediju (kakor tudi v življenju) ni mogoče povsem doseči.«  

Napaka pri podnaslavljanju v Odmevih 

Gledalka B. M. je opozorila na napake pri podnaslavljanju tujih izjav v Odmevih, 2. julija. 

»Ali si gledalci res zaslužimo le to, da je režija sporočila, da podnapisov ni bilo? 

Razumem, da lahko nastopijo tehnične težave, zdi pa se mi tudi, da vedno obstaja 

možnost, da se rešijo. Zgodilo se je ponovno včeraj pri Odmevnih, ko so izjave dajali 

tuji novinarji. Prosim, da TV reši problem tako, da ne bo ostalo le pri suhoparnem 

opravičilu, ampak, da korektno predvajate popolni prispevek s podnapisi še enkrat. In 

to ob vsakem takem tehničnem zapletu, ne le včerajšnjem.« 

Varuhinja: 

»Če se pri podnaslavljanju zgodi tehnična ali izvedbena napaka, je smiselno čim prej 

predvajati pravilno podnaslovljeno vsebino. Težava pa je v naravi medija: v primeru 

realizacijskih zapletov je le malo možnosti, da bi pravilno vsebino lahko pripravili in 

predvajali še pred koncem iste oddaje. Če se napaka popravi v eni od naslednjih 

oddaj, pa je velika verjetnost, da popravek ne bo dosegel vsega občinstva. Zato si 

upravičeno želimo, da bi bilo tovrstnih napak čim manj oz. da bi jih po možnosti 

izkoreninili.  

Še posebej obžalujem, če do napake pride v delu programa in na način, ki pri 

posameznikih vzbuja vtis, kot bi šlo za neko ozadje ali namero, čeprav gre le za 

nepredvidljivo tehnično ali izvedbeno zadevo. A zato ni nič manj neprijetna. 

Tudi napaka, ki jo omenjate v sporočilu, je bila popravljena, vendar šele naknadno, v 

drugi oddaji, s predvajanjem pravilno podnaslovljene vsebine, vendar je medtem 

nastalo veliko slabe volje. 



6 
 

Menim, da bi bilo tudi na podlagi te neprijetne izkušnje smiselno premisliti o 

vzpostavitvi spletnega naslova RTV Slovenija – v okviru portala rtvslo.si - za objavo 

popravkov in razjasnitev,  po vzoru spletišč številnih tujih medijev (v angl. corrections 

nad clarifications), kjer bi v primeru takšnih napak v najkrajšem času poskrbeli za 

popravek.« 

Še ena napaka v prevodu 

Gledalec M. N. je opozoril na napačen prevod v Poročilih ob 17ih, 12. julija.  

»Pri devniku ob 17. uri je bil prispevek o italijanskih navijačih, ki so proslavljali zmago 

Italije na EURO 2020, in je bila izjava starejšega navijača, da je bila Italija nazadnje 

prvak leta "sessant'otto" prevedena z letnico 1986, in je zato nerazumljivo, ko je 

dejal, da je takrat bil še otrok in se slabo spominja. Pravilno je seveda leta 1968. Torej 

graja za prevajalca iz italijanščine.« 

Varuhinja se je zahvalila za opozorilo in o napaki obvestila uredništvo. 

Referendum 2021 

Kdo lahko sodeluje na referendumskih soočenjih? 

Varuhinja je prejela več odzivov glede referendumskega soočenja o Zakonu o vodah. Pred 

oddajo 7. julija sta varuhinji pisala dva gledalca, ki ju je skrbelo, ali bodo pravila uveljavljena 

tako, da bo soočenje uravnoteženo. O dvomih sta brala v tisku. Po soočenju je prejela še en 

odziv. 

»Še en dokaz več, kaj vse ta vlada počne, da referendum o vodah ne bi uspel. Na 

žalost jim pomaga tudi RTV SLO, ki očitno vedno bolj pada pod vpliv trenutne 

oblasti!« (A. Š.) 

»Kot javni medij, je RTV zavezan k uravnoteženosti, kar v praksi naredi z enakomerno 

razporeditvijo časa v etru. Zanima me, kako si razlagate uravnoteženost soočenja 

pred referendumom, v sredo 7. 7. Ob 8ih zvečer, ko bo le predlagatelj zakona imel 

“jokerja”, ki ne bo “uravnotežen”?” (M. K.) 

»Pišem v zvezi z oddajo Soočenje pred referendumom o vodi, ki je bila na sporedu 

včeraj, to je 7.7. zvečer na vašem 1. sporedu. Vodila jo je gospa Petrovčič. V začetnem 

delu oddaje je povedala, da vlada ne sme sodelovati v soočenju. Nato je razložila, kaj 

piše v zakonu, potem pa kar 15 minut pustila, da si je minister Vizjak delal reklamo. 

Kaj je delal minister Vizjak v oddaji? Prozorno, ponižujoče in nedopustno, kar si je 

dovolila voditeljica. Druga manipulacija je bila  s predstavniki neopredeljenih. Kaj bi 

naj zagovarjali neopredeljeni v soočenju? Glede na slišano, so to bili navadna trobila 

vlade.« (M. T.) 

Varuhinja je z odzivoma seznanila odgovorno uredništvo Informativnega programa in 

počakala, da je bila oddaja predvajana, saj se o programskih vsebinah RTV Slovenija ne sme 



7 
 

izrekati vnaprej, ampak šele post festum, torej po predvajanju; pridobila je tudi pojasnilo 

uredništva glede pravne podlage za takšno ureditev (gl. PRILOGA 1 na str. 37) 

Primer odgovora z MNENJEM varuhinje: 

»Menim, da so programski ustvarjalci svoje delo opravili v okviru omejitev, ki jih 

javnemu mediju nalaga zakonodaja. Menim tudi, da so bile te okoliščine v oddaji 

ustrezno pojasnjene, kakor tudi, da je občinstvo lahko pridobilo – vsaj v grobem in v 

jasnih obrisih – vpogled v ključne argumente ZA in PROTI. Kot varuhinja si želim, da bi 

bilo pravila mogoče razkleniti do te mere, da bi lahko izpeljali tudi poglobljena, 

vsebinska soočenja med zagovorniki obeh strani, saj je v oddajah, v katerih sodelujejo 

vsi predstavniki organizatorjev kampanje, nemogoče izpeljati pravo soočenje, ampak 

le nanizati ključne informacije v skopo odmerjenem času.  

Seveda ne gre la za zadrego javne televizije, ampak tudi javnega radia oz. vseh 

programov RTV Slovenija, ki pripravljajo referendumske vsebine. Zdi se, da te 

omejitve še najlaže premosti spletni medij (MMC), kjer niso vezani na sekunde in 

minute.  

Čeprav so za tokratno spremljanje referendumske kampanje na RTV Slovenija zaradi 

odločitve ustavnega sodišča veljala nekoliko drugačna pravila, je smiselno dodati, da 

je tudi dosedanja ureditev odpirala veliko dilem. Nekaj jih je zapisanih v analizi, ki 

sem jo objavila v Poročilu za november 2018 , str. 64–71.« 

V odgovorih na odgovor sta dva gledalca vztrajala, da je bilo soočenje nepošteno in da je 

dajalo prednost vladni strani: 

»Še vedno nimam odgovora na preprosto vprašanje, zakaj se ministru, ki je podpornik 

zakona ni štel čas k podpornikom zakona? In ali je to uravnoteženo? Torej ali ne bi 

bilo bolj uravnoteženo če bi pobudnik referenduma imel prav tako možnost 

predstavitve pogledov pred formalnim soočenjem? So toraj vse živali enake ampak 

ene živali so bolj enake od drugih tudi na RTV? 

Vlada je pravtako delovala propagandno, ni predstavili objektivnih informacij, še več 

lagala je, pa tudi RTV jih ni predstavil, ampak so jih bili primorani nasprotniki 

referenduma (kot je npr. kršitve prava pri sprejemanju zakona). Ali je to korektno? Ali 

so bile kršene pravice gledalk in gledalcev? Je to RTV, ki ga zaslužimo? 

Nisem strokovnjak na področju medijev, menim pa da je bila ena stran priviligirana. 

Imela je praktično prvi in zadnji govor v debati, pa se delajte, da minister ni sodeloval 

v formalin debati kolikor hočete, da je lagala ter zavajala, RTV pa bila temu 

opazovalka in je na tak način dajala potuho dezinformacijam ter časovno priviligirala 

pobudnike zakona, med katere spada tudi vlada, ki je že tako v poziciji moči.« (M. K.) 

»Minister Vizjak je na začetku oddaje predstavil svoja stališča ZA novelo zakona o 

vodah, a mu pri tem voditeljica Vida Petrovčič NI jasno napovedala oziroma časovno 

https://www.rtvslo.si/files/varuhinja/2018_12_11-porocilo_november_2018.pdf


8 
 

omejila trajanje njegovega zagovora, ki je nato skupaj s vprašanji voditeljice trajal 

dobrih deset minut (20:05 – 20:16). 

Preostalim udeležencem ZA in PROTI noveli je tako ostalo skupaj ca 40 minut, ali ca 

20 minut vsaki skupini. Glede na to, da je minister Vizjak spadal v skupino 

ZAgovornikov novele, se mi zdi bolj logično in pravično, da bi skupni čas te razprave 

(10 + 40 = 50 minut) razdelili po principu "fifty - fifty", torej po 25 minut eni in drugi 

polovici - zagovornikom in nasprotnikom novele zakona. 

Ne spomnim se, ali pa se motim, vendar pa na vseh dosedanjih podobnih oddajah 

predlagateljem kakšnega zakona, odloka … ni bil odmerjen poseben čas za razpravo 

oziroma svojo obrazložitev, ampak vedno v sklopu skupine privržencev ZA. Še enkrat 

– morda se motim!?« (A. Š.) 

Primer dodatnega pojasnila varuhinje: 

»Model, ki se ga spomnite in bi se vam zdel primernejši, je bil v veljavi pred odločbo 

ustavnega sodišča, s katero so po referendumu o drugem tiru l. 2017 presodili, da 

vlada ne more biti organizator kampanje in zato – če poenostavim - tudi ne more biti 

obravnavana kot zagovornica/nasprotnica zakona.  

Predlagam vam, da si še enkrat pogledate pojasnilo urednice Rijavec – Bartha, v 

katerem piše, kaj je odločilo ustavno sodišče v začetku l. 2018: referendum o drugem 

tiru so namreč razveljavili ravno zato, ker so presodili, da vlada ne sme biti 

organizatorica kampanje oz. v taboru ZA ali PROTI. Pri tem so izhajali iz idealistične 

predstave, da bo predstavnik vlade, ki si je prizadeval za neko zakonsko rešitev (ali ji 

nasprotoval) sposoben v predstavitev zajeti tudi pomisleke oz. poglede nasprotne 

strani, da torej ne bo agitiral ZA/PROTI, temveč pojasnil okoliščine in nanizal dejstva. 

Praktično realizacijo tega pričakovanja ustavnega sodišča smo spremljali v TV-

soočenju minuli teden.  

Tehnično gledano, po ministrovem nastopu nobena stran (organizatorji kampanje ZA 

ali PROTI) ni bila privilegirana, sodelujoči so imeli na voljo enako minutažo, res pa je, 

da je bilo zagovornikov izbire PROTI bistveno več, kar pomeni, da so imeli 

posamezniki za nastop na voljo manj časa kot tisti zagovorniki izbire ZA, ki jih je bilo 

bistveno manj. So pa gledalci iz tega dobili tudi jasno predstavo, kateri argument oz. 

izbira ima v soočenju več zagovornikov.  

V analizi, ki sem jo pripravila pred odločitvijo ustavnega sodišča (do nje ste dostopali 

prek povezave, ki sem vam jo poslala), sem zapisala, da bi si moral javni medij 

prizadevati za bolj pregledno predstavitev argumentov ZA oz. PROTI, saj je bil tudi 

prejšnji model daleč od idealnega. Ali bo po zadnji referendumski izkušnji medij 

poskusil najti nov model, ki bo še vedno v soglasju z odločbo ustavnega sodišča? Na 

to vprašanje nimam odgovora, upam pa, da se bo to zgodilo, saj iskreno verjamem, 



9 
 

da ima javni medij tudi vlogo pomočnika državljanom pri odgovornem državljanskem 

odločanju.«  

Pohvala: Kaj pomeni glas ZA in kaj PROTI? 

Gledalka D. S. je telefonsko pohvalila Prvi dnevnik 6. julija, ker so v njem jasno in razumljivo 

razložili, kaj pomeni glas ZA ali PROTI. Povzetek odziva: 

»Že ves čas sem v dilemi, kako glasovati in mi nič ne pomaga, če vsak dan gledam 

televizijo. Res je, da na TV SLO – ki jo edino gledam – povedo, kaj kdo pravi, kar naj bi 

nam omogočilo, da se vsak sam odločil. Težava je, ker so izjave, ki se predvajajo, 

premalo razumljive ali nerazumljive, zato si pravzaprav prisiljen, da se opredeliš na 

podlagi tega, kdo govori, ne pa na podlagi tega, kaj govori. Državljani bi se želeli 

odločati po vsebini in ne po tem, kdo kaj zagovarja, saj gre vendar za vodo in naše 

naslednje rodove. V tej oddaji pa je le bilo povedano malo manj komplicirano oz. 

tako, da mi je olajšalo odločitev ZA ali PROTI.«  

Odmevi in vprašanja o navzkrižju interesov 

Gledalec I. S. se je pritožil nad vodenjem Odmevov 15. in 16. julija, ko sta v oddajah 

gostovala obrambni minister Matej Tonin in novoizvoljeni minister, pristojen za digitalno 

preobrazbo Mark Boris Andrijanič. Zmotila so ga voditeljeva vprašanja o Andrijaničevem 

domnevnem lobiranju za podjetje Uber. 

»1.V pogovoru voditelja z ministrom Toninom je voditelj lažno/zaničljivo podtikal 

gostu :    -da je bil predlagani minister za digitalizacijo lobist Uberja , dejansko je bil 

zaposlen v tej korporaciji za področje korporativnega upravljanja,  status lobista  

nikoli ni zaposlitev v korporaciji/naročniku lobiranja; 

-Bergant je bil celo tako žaljiv , da je funkcijo lobista sprevrženo podtikal celo na 

Odmevih 16.7. samemu izvoljenemu ministru.« 

Varuhinja si je pogledala oddaji in odgovorila:  

»V Odmevih 15. julija je voditelj oddaje obrambnega ministra Mateja Tonina, ki je 

tudi predsednik NSi - stranke predlagateljice kandidata za novega ministra, spraševal 

o kandidatovem lobiranju za Uber, pri tem pa ni nikoli dejal, da bi imel ta kandidat  

pri korporaciji/naročniku status lobista.  

V Odmevih, 16. julija je voditelj oddaje vprašanje o lobiranju in zastavil tudi novemu 

ministru Marku B. Andrijaniču, da je lahko sam pojasnil svoj po vlogo oz. morebitno 

navzkrižje interesov.  Voditelj oddaje Igor E. Bergant je pri tem izhajal iz dejstva, da so 

številne poslovne prakse Uberja v minulih letih v številnih državah sveta naletele na 

hude kritike (ustanovitelj podjetja se je moral celo umakniti z vrha poslovodstva), v 

nekaterih državah (in zlasti mestih) pa Uber ni dobil dovoljenja za delovanje (ali pa 

mu je bilo odvzeto).  

Menim, da sta v tem kontekstu novinarska radovednost in kritična distanca 

utemeljeni. Menim, da je vaš očitek o podtikanju neupravičen.« 



10 
 

Govor prvaka SDS na TV SLO 3 

Dva pritožnika je zmotilo, ker je bil na Parlamentarnem programu (TV SLO3) 27. julija v celoti 

predvajan govor predsednika SDS Janeza Janše na strankarskem shodu tri dni prej. 

Spraševala sta o zasnovi Parlamentarnega programa in o skladnosti predvajanja konkretne 

vsebine s standardi in merili. Pri tem sta se sklicevala na zapis Borisa Vezjaka na portalu In 

media res (vezjak.com). Primer odziva: 

»Kot je v svojem zapisu navedel tudi dr. Vezjak, gre za sum kršitve poklicnih meril, ko 

gre za poročanje o delovanju političnih strank.  

TV Slovenija ni strankarski medij, na katerem bi integralno predvajali strankarske 

govore tj. politično propagando katere koli stranke, temveč je javni medij, zavezan k 

profesionalnem in nepristranskem novinarskem poročanju o  vseh političnih 

strankah.  

Predvajanje politične propagande posamezne politične stranke v programih javne 

televizije zunaj obdobij in pravil, ki veljajo za volilne kampanje, je v nasprotju s 

poklicnimi merili in standardi, verjetno tudi v nasprotju z zakonodajo. 

Hkrati v tem primeru gre tudi za sum kršitve zakonskih določil o namenu Tretjega 

programa TV Slovenija.  

Ta program ni namenjen predvajanju integralnih govorov na shodih političnih strank, 

temveč »neposrednim prenosom sej Državnega zbora Republike Slovenije in njegovih 

delovnih teles ter predvajanju posnetkov teh sej, kadar neposredni prenos ni mogoč, 

in celovitemu informiranju javnosti tudi o vsem drugem parlamentarnem dogajanju, 

vključno s sejami Državnega sveta Republike Slovenije, mednarodnimi aktivnostmi 

parlamenta, posveti v organizaciji Državnega zbora Republike Slovenije oziroma 

njegovih delovnih telesih ali Državnega sveta Republike Slovenije in drugimi 

aktivnostmi, povezanimi z uresničevanjem ustavnih pristojnosti slovenskega 

parlamenta.« (B. P.) 

Uredniški odgovor je posredoval Aleš Malerič, ki je v odsotnosti nadomeščal odgovorno 

urednico Informativnega programa: 

»Naša običajna praksa je, da na tretjem programu TV Slovenija brez reza pogosto 

objavljamo in ponavljamo različne tiskovne konference, seje in tudi kakšen govor. 

Objavljamo jih, ker je njihova vsebina pomembna za informiranost in življenja 

državljank ter državljanov. Nagovori predsednika slovenske vlade so za državljane 

pomembni že zaradi funkcije in zadolžitev predsednika vlade. V času pandemije in 

slovenskega predsedovanja Svetu EU še toliko bolj, pa naj gre za Janšove uradne 

nastope v vlogi predsednika slovenske vlade ali za nastope v vlogi predsednika 

stranke ali za zasebne tweete. Zdajšnji predsednik vlade med nastopi v eni ali drugi ali 

tretji vlogi ne dela bistvenih in striktnih razlik ter govori tudi o stvareh, ki so 



11 
 

pomembne za življenja vseh državljanov. Po tehtnem premisleku in izključno iz tega 

razloga smo se strankarski nagovor predsednika slovenske vlade zato odločili objaviti 

brez reza.« 

Varuhinja je v analizi opozorila ne neskladje s prakso in merili:  

»Posnetek govora predsednika SDS sem poslušala, saj me je zanimalo, ali je bila 

vsebina – kot izhaja iz uredniškega pojasnila – javnopomembna, ali je torej vsebovala 

podatke, informacije in dejstva, ki nagovarjajo vse državljane, ali pa je bila 

strankarske narave, s političnimi oz. propagandnimi sporočili, namenjenimi 

udeležencem tradicionalnega strankarskega shoda. Menim, da se v konkretnem 

primeru uredništvo ne more sklicevati na merilo, po katerem predsednik vlade tudi 

kot predsednik stranke izreka »stvari, ki so pomembne za življenje vseh državljanov«. 

V predvajanem govoru prevladujejo sporočila o stranki SDS, njenem delovanju, 

uspehih, ciljih in dosežkih, težavah zaradi nagajanja na političnem prizorišču ter 

napovedi zmage na prihodnjih volitvah, h kateri lahko strankini aktivisti prispevajo kot 

'ojačevalci' na shodu izrečenih besed. Menim, da lahko kot vsebino v najširšem 

javnem interesu označimo krajša sporočila o ohranitvi gospodarske stabilnosti ter 

pomembnosti cepljenja, uveljavljanja PCT pogojev, nadaljnjega previdnega ravnanja v 

epidemiji, ki naj ga ne omaje širjenje teorij zarot po spletu. 

Pomembno je poudariti, da je v Poklicnih merilih in načelih novinarske etike v tč. 4.2 

Prispevki o političnih strankah izrecno zapisano, da mora RTV Slovenija v spremljanju 

strankarskega življenja uporabljati »enak odnos do vseh parlamentarnih strank«, 

načelo verodostojnosti (tč. 1.4) pa javnemu mediju mdr. nalaga, da se izogiba 

ravnanjem, ki bi jih bilo mogoče razumeti kot solidariziranje ali podporo eni izmed 

strank ali skupin strank. Preverila sem, kako so v uredništvu Parlamentarnega 

programa ravnali 19. junija, ko sta potekala strankarska kongresa SDS in Desus. Ta 

dan (in tudi dan kasneje, 20. junija) niso predvajali nobenega strankarskega govora s 

teh kongresov.  

Uredništvo je v odgovoru omenilo merilo prekrivanja vlog predsednika stranke in 

predsednika vlade, ko so tudi strankarski nastopi premierjev lahko vsebinsko v 

javnem interesu. Zato sem želela preveriti, kakšna je bila glede tega dosedanja 

praksa. Uredništvo sem prosila za seznam morebitnih enakih primerov iz zadnjih 

petih let; s tem obdobjem namreč zajamemo tri vlade treh strankarskih prvakov 

(Cerarjeva, Šarčeva in Janševa). Ali so že kdaj prej objavili daljši strankarski nastop 

predsednika vlade? Podatkov uredništvo ni uspelo zagotoviti; ker je čas dopustov, 

sem predlagala, da si za to vzamejo čas. Če bom podatke prejela, vam jih bom 

posredovala naknadno, objavila pa jih bom tudi v mesečnem poročilu.  

In še glede zasnove Parlamentarnega programa (TV SLO3).  

https://www.rtvslo.si/rtv/kdo-smo/zakoni-predpisi-in-dokumenti/pravilnik-o-poklicnih-standardih/475078#4.2
https://www.rtvslo.si/rtv/kdo-smo/zakoni-predpisi-in-dokumenti/pravilnik-o-poklicnih-standardih/475078#1.4


12 
 

Po zakonu o RTV Slovenija je ta program namenjen parlamentarnih vsebinam (ZRTVS-

1, čl. 3, druga alineja).  

Takšna je tudi zasnova programa, opisana v Programsko-produkcijskem načrtu. V PPN 

2021 (str. 30 in 31) so poleg prenosov sej Državnega zbora, Državnega sveta, 

parlamentarnih teles in Evropskega parlamenta izrecno napovedani le še »povzetki, 

pogovori, informacije«, glede oddaj pa »dva pogovora na teden o temah, povezanih z 

delom slovenskega in Evropskega parlamenta«. Ti oddaji sta Na tretjem …, ki 

vključuje pogovore, soočenja, komentarje in povzetke o aktualnostih v DZ, DS in EP, 

ter Odkrito, za kateri v spletnem opisu piše: »V njej sogovorniki z voditeljem Igorjem 

Pirkovičem iz različnih zornih kotov analizirajo in komentirajo pomembna politična, 

gospodarska in družbena vprašanja.« V praksi se v parlamentarni program (TV SLO3) 

umeščajo še različne ponovitve, dnevnoinformativne oddaje s tolmačenjem za gluhe 

in – v času epidemije – tiskovne konference vlade, in sicer praviloma takrat, ko ni 

prenosov. Pri tem omenjam, da je v nedavni pritožbi gledalca, ker je bil zaradi vladne 

tiskovne konference prekinjen prenos seje parlamentarne komisije, vodstvo Zavoda 

izrecno zapisalo, da za takšno prekinitev ni bilo podlage (poročilo za junij, str. 16). 

Na koncu pojasnjujem, da kot varuhinja nimam pristojnosti ali kompetenc za razlago 

zakonov, kakor tudi ne za snovanje programskih načrtov ali nadzor nad PPN. Na 

morebitne nedoslednosti ali dileme, o katerih mi pišejo gledalci, opozorim odgovorno 

uredništvo Informativnega programa, vodstvo TV Slovenija in RTV Slovenija. Odzive 

občinstva, odgovore in pojasnila vključim v mesečna poročila in o odmevnejših 

zadevah poročam Programskemu svetu.«  

 KULTURNI IN UMETNIŠKI PROGRAM 

Zakaj ne predvajate starejših razvedrilnih serij? 

Gledalka M. M. si želi več razvedrilnih vsebin in si želi, da bi na TV Slovenija predvajali 

humoristične nadaljevanke iz osemdesetih in devetdesetih let.  

»Ponovno vam pišem zaradi razvedrilnega programa,ki ga skoraj ni več. A res ne 

morete predvajati starih kratkih komedij kot so Zlata dekleta, Alo-Alo,Želite milord, 

vikarka iz Dibleya,...??? Veliko jih je iz osemdesetih in devetdesetih let. Pa ne mi 

prosim spet financ navajati. Plačujemo naročnino in če že niste zmožni poročati 

resnice glede aktualne situacije, potem nam dajte vsaj nekaj razvedrila. Naj bo naš 

denar vsaj pametno porabljen.« 

Odgovor pisarne varuhinje: 

»Varuhinji ste, kot omenjate v sporočilu, že pisali, in sicer 11. decembra 2018, s 

podobno željo. Takrat smo vam posredovali pojasnilo urednice Uredništva za tuje 

programe glede omejitev, s katerimi se javna televizija sooča pri predvajanju nanizank 

(starejših in novejših). Vsekakor glavna omejitev ostajajo avtorske pravice. 

http://www.pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO4461
http://www.pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO4461
https://img.rtvslo.si/_files/2021/01/21/39_338402050729574412_ppn-2021.pdf
https://img.rtvslo.si/_files/2021/01/21/39_338402050729574412_ppn-2021.pdf
https://img.rtvslo.si/files/varuhinja/porocilo_varuhinje_za_mesec_junij_2021.pdf


13 
 

Pojasnjujemo, da je za sleherno predvajanje arhivskih vsebin (t. i. avdiovizualnih del) 

treba urediti in kupiti avtorske pravice. To velja tudi za nadaljevanke, ki jih omenjate. 

Za predvajanje je treba z avtorji in/ali njihovimi dediči doseči dogovor o ceni, skleniti 

pogodbo in ta znesek tudi plačati. Nemalokrat se zgodi, da bi bili ti zneski tako visoki, 

da jih ni mogoče zagotoviti. Spodaj v ilustracijo kopiram odlomek iz intervjuja Žive 

Emeršič, urednice dokumentarnega programa TV Slovenija, ki je bila pred tem dolga 

leta odgovorna urednica Kulturno-umetniškega programa TV Slovenija, kamor sodijo 

tudi igrane vsebine (filmi, nadaljevanke). Morda boste bolje razumeli, s kakšnimi 

zadregami se srečuje javni medij, ko gre za avtorske pravice.  

Morda je smiselno dodati, da se avtorske pravice kar naprej dražijo (kot tudi sicer 

različni stroški), medtem ko se RTV-prispevek že deset let ni povišal niti za cent. 

Razumljivo je, da javnost od javnega medija pričakuje, da radijske, spletne, digitalne, 

televizijske in druge ponudbe ne zmanjša, ampak kvečjemu poveča. Razumljivo pa je 

tudi, da povečanje z vedno manj denarja verjetno ni realno. Tega ne omenjamo kot 

advokati RTV, ampak zato, ker menimo, da imate plačniki RTV-prispevka pravico 

vedeti, kako je s tem. 

Omenjamo, da sta za razvedrilo in bolj sproščene vsebine na TV Slovenija pristojna 

Razvedrilni program in Program plus, kjer pripravljajo tudi vsebine, ki so vam všeč 

(Joker, Vikend paket, Vem!, V petek zvečer, Kaj dogaja?, Dobro jutro, Čez planke; 

poleti pa predvsem koncerti, oddaja Poletni pozdrav in Poletno jutro). 

Dodajamo še splošno pojasnilo, da RTV-prispevka ne plačujete za gledanje televizije, 

ampak z njim prispevate za ponudbo celotnega javnega medijskega servisa, v 

katerem je televizija samo en drobec. Če vas zanima, za kaj se namenja RTV prispevek 

in morda zmotno menite, da se porabi le za TV Slovenija, vam lahko v branje 

priporočim tole povezavo: https://www.rtvslo.si/rtv/kdo-smo.« 

Odlomek iz intervjuja z Živo Emeršič, nekdanjo odgovorno urednico Kulturno-umetniškega 

programa, v tedniku Reporter, l. 2020: 

»Naš arhiv je ogromen. Vzdrževanje je drago, saj gre za gradiva, ki propadajo in jih je 

treba prenesti na druge, trajnejše nosilce. Na drugi strani imamo lastnike ali dediče 

avtorskih pravic, ki menijo, da je že prenos na digitalni nosilec predmet avtorskih 

pravic, s čimer nam povzročajo dodatne zaplete. Na tem področju bi morali rešitev 

poiskati skupaj z državo, saj arhiv ni le naša stvar, gre za javno dobro, za skupno 

kulturno dediščino.  

VPR: Zakaj preprosto ne prepustite arhiva nacionalnemu arhivu? 

To so zelo zapletene sistemske stvari, ni tako preprosto. V času stoletnice Franceta 

Štiglica so nas okarali, da smo naredili premalo. Se strinjam, ampak to ni bila naša 

želja. Predvajali smo film Dolina miru, licenco smo odkupili od SFC-ja, nismo pa mogli 

https://www.rtvslo.si/rtv/kdo-smo


14 
 

predvajati ničesar drugega, še posebej ne njegovih serij, saj se s pravnim zastopnikom 

njegovih dedičev nismo mogli sporazumeti o vrednosti avtorskih pravic. 

VPR: V zadnjih letih je zelo težko narediti dokumentarni film, saj se takoj pojavi gora 

zahtevkov po avtorskih pravicah. Kako je to sploh mogoče, glede na to, da je bila 

večina avtorjev tako ali tako zaposlena na TVS in delala po naročilu? 

Zakon o avtorskih pravicah določa, da je varno časovno območje le deset let, po tem 

času pa je treba spet plačati avtorske pravice. Starejše generacije naših predhodnikov 

imajo pogodbe za honorarje, ki jih danes ne moremo izplačati, ker bi finančno ogrozili 

sprotno novo produkcijo. Ob 500-letnici reformacije smo, recimo, ponovili serijo o 

Primožu Trubarju s Poldetom Bibičem v glavni vlogi in smo se pogajali z avtorji 

oziroma dediči o vrednosti avtorskih pravic. Bili so dovolj razumni, zato smo serijo 

lahko predvajali.« 

 RAZVEDRILNI PROGRAM 

Neprimerna opazka voditelja 

Gledalca A. S. je zmotila voditeljeva domislica na koncu oddaje Vem!, 30 julija: 

»Voditelj kviza Vem! Anže Zevnik je na koncu oddaje dne 30. 7. 2021 omenil 

predmete, ki jih je v svojem življenju pojedel Francoz Michel Lotito. Omenjeni voditelj 

kviz pogosto zaključi zelo zabavno in izvirno, tokrat pa je šel s svojo opazko predaleč. 

Rekel je (navajam po spominu, saj oddaje trenutno še ni na spletu), naj mu od zdaj 

naprej nihče več ne reče, da je lačen. 

V obdobju, ko je vsak deseti človek na Zemlji podhranjen in ko več kot petina ljudi v 

Afriki trpi lakoto (https://www.rtvslo.si/svet/pandemija-covida-19-povecala-

lakoto/587462), je takšna pripomba enostavno nepotrebna in žaljiva do ljudi. 

Razumem, da je bila izrečena v TV kvizu in ne v kakšni resnejši oddaji, ampak vseeno, 

take besede se ne spodobijo, zanje pa bi se voditelj moral opravičiti. Upam, da bo 

podobnega mnenja vsaj še odgovorni urednik. Sicer je enostavno najbolje, da 

Združenim narodom oba skupaj predlagata, da svetovno lakoto odpravimo z 

uživanjem železa pa tudi plastike, ki je je zavržene na svetu ogromno ...« 

Gledalcu je v imenu uredništva odgovorila urednica oddaje Dajana Makovec: 

»Zahvaljujemo se vam za tehtno pripombo na voditeljev zaključek omenjenega kviza 

Vem! Kot ste že sami omenili, vsakič pove kakšno zanimivost in ta je bila po eni strani 

zanimiva, po drugi pa bizarna.  Strinjamo se, da je bila voditeljeva pripomba vsaj 

nepotrebna, če ne nespodobna. Pogovorili se bomo z njim in pazili, da v prihodnje ne 

bo prihajalo do podobnih zdrsov. 

Še naprej vam želimo veliko prijetnih trenutkov ob spremljanju kviza.« 

https://www.rtvslo.si/svet/pandemija-covida-19-povecala-lakoto/587462
https://www.rtvslo.si/svet/pandemija-covida-19-povecala-lakoto/587462


15 
 

 ŠPORTNI PROGRAM 

Nič o mladih kajakaših v Tacnu? 

Gledalko M. M. D. je zmotilo, ker je TV Slovenija premalo poročala o svetovnem prvenstvu v 

slalomu na divjih vodah za mladince, ki je med 6. in 11. julijem potekalo v Tacnu.  

»Vsi vemo, da se svetovna prvenstva organizirajo zgolj vsakih nekaj let in da takšen 

dogodek gostimo v naši mali deželi, prav tako ni vsakdanja stvar. Naj vas obvestim, da 

je prejšnji teden po brzicah v Tacnu svojo tekmovalnost, timski duh in mladostno 

grajenje samozavesti, medkulturno sodelovanje in srečevanje ter izmenjavo 

izžarevalo več kot 300 mladih iz kar 34 držav celega sveta, vključno s 25 mladimi 

slovenskimi reprezentanti.  

Otvoritev prvenstva je potekala prejšnji teden v ponedeljek, v torek pa so v 

moštvenih tekmah slovenski mladi športniki z izjemnimi ekipnimi uspehi že osvojili 

prve kolajne na svetovnem prvenstvu (dve zlati in eno bronasto). Omembe dogodka 

in/ali omembe uspeha ni bilo zaznati na radarju vaše RTV. Bil pa je prostor v glavnih 

športnih poročilih za ples in videz udeleženca iz Tonga na prejšnjih olimpijskih igrah. 

Pojasnilo vašega uredništva je bilo, da so se pričeli dopusti in da boste prisotni ob 

morebitnih uspehih na posameznih tekmah. /…/ 

/…/ razumem in se zavedam, da na Televiziji Slovenija ni vedno prostora za vse 

dogodke, ki se odvijajo okrog nas, a kljub temu sem prepričana, da državljani 

Slovenije upravičeno pričakujemo od nacionalne medijske hiše, da z vsaj enim 

poštenim prispevkom oriše tako pomemben dogodek kot je svetovno prvenstvo 

mladih, ki se le vsake toliko časa odvija prav v naši soseščini. Poleg tega je to najboljši 

način za pozitivna sporočila, ki jih lahko v teh časih dajemo mladim, s promocijo 

športa, povezovanja in trajnostne naravnanosti športov, ki se odvijajo v naravnih 

okoljih.  

Sprašujem, koliko svetovnih prvenstev smo v Sloveniji gostili v letošnjem letu, ko je 

dogodkov že tako malo? Sprašujem vas, kakšni so vaši kriteriji za poročanje o 

dogodkih in ali razmišljate o tem, kaj bi bilo potrebno, da bi se spremenili v smeri, da 

bi državljani dobivali več pozitivnih informacij, ki prispevajo h kohezivni in razvojno 

naravnani družbi in ne zgolj k pogrevanju afer, zgodovine, prepirov in političnih 

bojev?  

 

Drznim si upati, da bo vsaj kdo izmed vas, ali nekdo od vaših asistentov, prebral tole 

sporočilo in nekoliko razmislil. Naši mladi si zaslužijo več in boljše. Tako radi imamo 

na jeziku tisto, da na mladih svet stoji. Pa to tudi res mislimo?« 

 

 



16 
 

Gledalka je prek Službe za komuniciranje prejela pojasnilo uredništva Športnega programa: 

»V informativnih oddajah smo o svetovnem prvenstvu v Tacnu poročali dvakrat; 

povedali smo, da na Savi poteka svetovno prvenstvo in da so se začele posamične 

tekme ter nato ob največjem slovenskem uspehu, bronasti medalji Jana Ločnikarja. 

Pri tekmovanjih mlajših kategorij sledimo kriteriju, da poročamo o osvojenih kolajnah 

slovenskih športnikov na mladinskih svetovnih in evropskih prvenstvih.  

Glede na to, da je bilo svetovno prvenstvo v Sloveniji, bi lahko morda res poiskali 

zgodbo za prispevek, vendar TV Slovenija podporo kajakaškemu športu tako na divjih 

kot tudi mirnih vodah kaže s prenosi tekem svetovnega pokala, evropskih in 

svetovnih prvenstev ter olimpijskih iger in rednim poročanjem o dogajanju v naši 

reprezentanci v informativnih oddajah. Zato, ker si slovenski kajakaški šport to s 

svojim delovanjem, v katerega sodi tudi tako rekoč vsakoletna organizacija velikih 

tekmovanj mlajših kategorij v spustu in slalomu, predvsem pa z vsemi uspehi, tudi 

zasluži. Vendarle govorimo o enem od največkrat z medaljo nagrajenih slovenskih 

športov, od danes tudi z zlato olimpijsko medaljo.«  

Gledalka je odgovorila: 

»Kot osrednja novinarska hisa bi davkoplacevalci upraviceno pricakovali, da vsaj 

veste, o cem govorite. Prvi dan tekmovanj ves cas navajanega prvenstva so potekale 

ekipne tekme, kjer so slovenski mladinci osvojili 2 ZLATI  in mladinke 1BRONASTO 

medaljo na svetovnem prvenstvu. Torej 3 MEDALJE. Kje je bila nacionalna RTV???? 

Slabo ste obvesceni ali pa namerno zavajate. Oboje je nesprejemljivo!« 

Odgovor pisarne varuhinje: 

»Varuhinja v razpravah o tem, česa je v radijskih, televizijski in spletnih programih 

javnega medija premalo ali preveč ne more sodelovati, saj se pričakovanja občinstva 

močno razlikujejo in velikokrat tudi izključujejo.  

Glede športne ponudbe je varuhinja zagovornica raznolikega in vsestranskega 

poročanja, ne le o najbolj množičnih, popularnih ali visokoproračunskih panogah. 

Razumljivo pa je, da uredništva dogodke selekcionirajo in jih spremljajo glede na 

zmožnosti in prioritete. Gledalci, ki so v določen šport bolj intenzivno vpeti, denimo 

kot športniki, navijači, starši, organizatorji …., so razočarani, če javni radio ali javna 

televizija ali spletni portal javnega medija dogodku, ki jim veliko pomeni, ne poročala 

tako obširno, kot bi si želeli. Kar je seveda razumljivo. Po drugi strani pa je treba 

upoštevati tudi številne omejitve, od tega, da ekipe ne morejo biti vedno in povsod 

zraven, do tega, da ni mogoče kupiti vseh športnih pravic. Če vas glede obsega 

športnih vsebin v različnih medijih RTV Slovenija, zanima kaj več, si lahko podrobnosti 

pogledate v letnih načrtih in poročilih, ki so javno dostopni. Pri tem je pomembno 

omeniti, da je televizijski šport le drobec programske ponudbe, ki jo zagotavlja javni 

file:///C:/Users/semic_eva/AppData/Local/Microsoft/Windows/INetCache/Content.Outlook/QRYDHL7J/(https:/www.rtvslo.si/rtv/kdo-smo/zakoni-predpisi-in-dokumenti/letni-nacrti-in-porocila/471839


17 
 

medijski servis – več o tem si lahko preberete na tej povezavi: 

https://www.rtvslo.si/rtv/kdo-smo.  

Vseh teh podatkov ne posredujemo kot advokati Športnega uredništva TV Slovenija, 

ampak ker menimo, da je prav, da gledalci (poslušalci, bralci, uporabniki) razumete 

vse okoliščine, ki privedejo do določenih programskih odločitev.«  

Komentiranje olimpijskih iger 

Varuhinja je julija prejela dva odziva glede prenosov olimpijskih iger, več jih je sledilo v prvih 

dneh avgusta in bodo objavljeni v poročilu za avgust. Oba julijska odziva sta bila splošna, 

gledalca sta sporočila, da jima ni všeč komentatorski slog v prenosu tekvondoja in atletike.   

Primer odgovora pisarne varuhinje: 

»Žal nam je, da vam komentatorski slog ni bil všeč. Pojasnjujemo, da se ustvarjalci na 

RTV Slovenija zavedajo pomena slovenskega jezika in poslanstva, ki ga ima javna 

radiotelevizija na področju zborne izreke. Komentiranje športa v živo je svojevrstna 

veščina, ki zahteva veliko znanja in hipne reakcije, dopuščena pa je seveda čustveno 

obarvana interpretacija povedanega. Dobri športni komentatorji znajo z glasovno 

intonacijo in interpretacijo izgovorjenega poudariti pomen športnih dosežkov ali 

porazov. Kot pri voditeljskih slogih, so tudi pri slogih športnih komentatorjev 

pričakovanja in okusi občinstva razlikujejo, kar je običajno.«  

 SPLOŠNO 

Pohvala 

Varuhinja je v vednost prejela pohvalo za Intervju z Alenko Puhar (11. julij) in Pričevalce, ki 

jih vodi Jože Možina. 

»Iskrena hvala za izbrano gostjo intervjuja, gospo Alenko Puhar. Iskriv pogovor in 

veliko resnice – in besede, ki opišejo stvari s pravimi izrazi. Hvala. Hvala tudi za 

izredne Pričevalce in vse druge vaše izdelke – na RTV SLO, kot tudi drugje. Upam, da 

se bo našel tudi bolj primeren čas za oddajo Pričevalci, ne glede na to, da si lahko 

ogledamo občasno ponovitve in oddaje v arhivu. 

Sporočilo pošiljam v vednost tudi varuhinji gledalčevih pravic, ker je pismo v svojstvu 

pohvale za celotno vaše delo in konkretno oddajo, ki naj bo zabeležena. 

To mnenje delijo najmanj moja starša, pa tudi nekaj prijateljev in znancev.« 

Ponovitve in oglasi 

Varuhinji je pisal gledalec E. L., ki ga motijo oglasi in ponovite vsebin na Televiziji Slovenija: 

»Sem eden od zvestih spremljevalcev vaših TV oddaj in eden, ki vam priznava visoko 

profesionalnost mnogih zadev z vseh področij. Vse bolj pa me motijo prepogoste 

https://www.rtvslo.si/rtv/kdo-smo


18 
 

prekitivne zaradi ekon. propagadne in še posebne prepogoste ponovitve na vseh 

področjih in kanalih. 

Praktično odpreš TV in ugotoviš, da si zadevo že večkrat videl in si prisiljen ugasniti 

TV. Premalo je novih zadev. Vzroke najbolj poznate vi sami, vsekakor pa premalo 

upoštevate ogorčenost gledalcev. Mi se sprašujemo zakaj toliko kanalov, zakaj ne 

zmanjšate časa, če ni pogojev za kvalitetne programe. 

Kot primer naj naveem samo počitnice DZ in drugih informativnih dogodkov, ves 

namenjen čas za prenos aktualnih dogodkov pa izrabljate tako, da ponavljate že 

večkrat videne posnetke, ki so vse bolj moreči za gledalce.  

Sprašujem se zakaj to ni upoštevano tudi pri naročnini, sajo so mnoge oddaje že 

včekrat obračunane in poplačane. Zavedam se da so naše pobožne želje le težko 

uresničljive, so pa zelo moteče!« 

Odgovor pisarne varuhinje: 

»Žal nam je, ker s poletno televizijsko shemo niste zadovoljni. Glede ponovitev vam 

pritrjujemo, da jih je poleti na televizijskih zaslonih res več, ker je poleti pred 

televizijskimi zasloni manj gledalcev kot v preostalem delu leta, zato večina televizij 

ponavlja prej posnete oddaje. Obenem je poletje čas za pripravo oddaj, ki si jih 

gledalci lahko ogledajo v preostalem delu leta, od dokumentarnih do otroških. Kljub 

temu je TV Slovenija zavezana, da tudi poleti predvaja določeno število premier. 

Tudi varuhinja si želi, da bi bilo oglasov na javni televiziji čim manj in se strinja z vami, 

da so oglasi moteči.  A realnost je, da je takšno ureditev predvidel zakonodajalec in da 

z denarjem od RTV-prispevka ni mogoče pokriti vseh stroškov, ki se nenehno 

zvišujejo, medtem ko RTV-prispevek ostaja enak. Kljub temu je RTV Slovenija pri 

predvajanju oglasov omejena precej bolj kot komercialni mediji. Če se osredotočimo 

samo na televizijo, Zakon o avdiovizualnih medijskih storitvah dovoljuje oglaševanje v 

obsegu deset minut na uro, razen v osrednjem televizijskem času (to je t. i. prime 

time med 18. in 23. uro), ko dovoljuje le sedem minut oglaševanja v posamezni uri. Z 

oglasi pa ni dovoljeno prekinjati državnih proslav, verskih obredov, celovečernih in 

televizijskih filmov. Prav tako oglasov ne sme biti v informativnih oddajah, oddajah z 

versko vsebino in otroških oddajah, ki so krajše od 30 minut. 

Na koncu dodajam še pojasnilo, da se RTV-prispevka ne plačuje kot naročnino za 

gledanje javne televizije, ampak tudi za poslušanje javnega radia oz.  branje novic na 

MMC ali TTX oziroma uporabo javnih RTV-storitev, med njimi je tudi podnaslavljanje 

televizijskih vsebin za gluhe, naglušne in gledalce z okvaro sluha, oddajanje 

digitalnega signala in skrb za prizemno omrežje. V okviru zavoda RTV Slovenija 

delujejo tudi simfonični orkester, Big Band, ZKP in mediateka, ki med drugim 

digitalizira slovensko filmsko dediščino.« 



19 
 

Zamuda v sporedu? 

Tudi julija je varuhinja prejela nekaj vprašanj glede točnosti TV-sporeda. Pri tem niso navedli, 

kje se informirajo o programu, zato so prejeli le splošen odgovor:  

»Spored javnega medija (vseh radijskih in televizijski postaj) je najbolj ažurno 

objavljen na spletu:  https://4d.rtvslo.si/spored-4d/2021-07-19. Če vas zanimajo 

samo televizijski programi, je najbolj ažuren TV-spored na tej povezavi: 

https://www.rtvslo.si/tv/spored/tvs1.  

Če se morda o sporedu informirate v časopisih ali pri operaterjih, potem so napake v 

sporedih običajno stvar časopisov ali operaterja in ne RTV Slovenija.«  

RADIO SLOVENIJA 

 RADIO PRVI 

Moteč avizo 

Poslušalec V. H. je pisal v zvezi z marca prenovljeno glasbeno podobo informativnih oddaj; 

moti ga zvočni avizo:  

»Zvočni avizo me do danes še ni toliko prevzel, da bi ga sprejel kot nekaj povsem 

vsakdanjega, normalnega, pričakovanega, skratka prijetnega, kar me kot poslušalca 

uvede v poslušanje radijskih napovedovalk in napovedovalcev. Dogaja se mi prav 

nasprotno: ta zvok mi postaja moreč, ker je po mojem mnenju zvočno agresiven, po 

moje celo sodi v krog zvočnih onesnaževalcev okolja. Ta zvok namreč izredno 

spominja na zvok v terapevtski komori v eni od ambulant Nevrološke klinike 

Kliničnega centra v Ljubljani.« 

Varuhinja se je za odziv zahvalila in sporočilo posredovala pristojnim na Radiu Slovenija. 

Neprimeren oglas po pravljici  

Poslušalca J. S. je zmotil oglas za oddajo Evolucija užitka, ki je na podkastu sledil pravljici 

Lahko noč, otroci, 21. julija. 

»Niti ne štiriletna hči me sprašuje, kaj pomeni spolna vzgoja, ki jo promovirate na 

koncu pravljice Lahko noč otroci (oglas, ki ga bere ga. Heningman, če sem pravilno 

zabeležil). Nedvomno so te vsebine pomembne, a nikakor pri tej starosti! Kako naj 

torej s hčerko pravilno obdelam te teme po vsebini, za katero sem predvideval, da naj 

bi bila za lažjo uspavanje otroka? To je nezaslišano.« 

 

 

https://4d.rtvslo.si/spored-4d/2021-07-19
https://www.rtvslo.si/tv/spored/tvs1


20 
 

Uredništvo Prvega se je za neprimerno kombinacijo oddaje in promocijskega spota 

opravičilo: 

»Promocijski spoti se arhivskim posnetkom naših oddaj, rubrik(torej tudi oddaje 

Lahko noč otroci)dodajajo avtomatično. V naboru teh naključnih povezav se je očitno 

pripetila neljuba in ne najbolj primerna kombinacija oddaje in promocijskega spota. 

Se opravičujemo in zahvaljujemo za opozorilo, smo pa že poskrbeli za to, da se kaj 

takega ne bo več ponovilo.« 

Varuhinja zaplet obžaluje, veseli pa jo, ker je opozorilo prispevalo k sistemski ureditvi, ki bo 

preprečila, da bi se neprimerne kombinacije vsebin in oglasov ponovile.  

 VAL 202 

Protest zaradi predvajane skladbe 

Varuhinja je bila seznanjena s protesti zaradi predvajanja skladbe Operacija Juriš 26. in 27. 

junija, zaradi česa je bila sklicana tudi izredna seja Komisije za glasbo Programskega sveta. 

Varuhinjo je prejela odziv poslušalca D. V.:  

»Izrekam JAVNI PROTEST zaradi izključevalne programske politike in ideološke 

pristranskosti glasbenih uredništev Prvega in Drugega programa Radia Slo, ki je del 

javnega zavoda RTVS. 

V dnevih, ko smo državljanke in državljani v Sloveniji, kakor tudi naši slovenski rojaki v 

zamejstvu in širom po svetu s številnimi kulturnimi slovesnostmi proslavljali in se 

hvaležno veselili 30 letnice državnosti, samostojnosti demokratične pluralne 

Domovine Slovenije, ki je postala enakopraven član družine evropskih narodov in 

držav, je JAVNI nacionalni radio na Valu 202 v soboto 26.06. ob 13.56 uri in v nedeljo 

27.06. ob 21.39 uri  predvajal tole, /odprite spodaj povezavo in poslušajte… 

Nikolovski Feat, Jadranka Juras…OPERACIJA JURIŠ, /…/« 

Varuhinja je poslušalcu posredovala odziv odgovornega urednika Vala 202 Nejca Jemca in 

direktorja Radia Slovenija Mirka Štular, ki sta ju pripravila za sejo pristojne komisije (gl. 

PRILOGA 2 na str. 39.). Tudi sama je pozorno prebrala njune argumente in napovedane 

ukrepe. Seznanila se je s predvajano programsko vsebino, pregledala dosedanje sorodne 

zadeve in poiskala mednarodne vzporednice (npr. »izrekanje neizrekljivega« v protestni 

glasbi v britanskem javnem mediju: BBC & God Save the Queen). V odgovoru poslušalcu je 

zapisala:  

»Menim, da sta urednik Vala 202 in direktor RAS pravilno ugotovila, da je šlo za 

napačno presojo, saj predvajana skladba ne izpolnjuje kakovostnih meril, predvajanje 

pa tudi ni bilo ustrezno kontekstualizirano. Njunima zapisoma težko dodam kaj 

bistvenega.   

https://www.bbc.co.uk/programmes/profiles/sBsjdhpvC350fT84yPmB0L/god-save-the-queen


21 
 

Na načelni ravni lahko zapišem, da mora biti v programih RTV Slovenija prostor tudi 

za protestne pesmi in družbenoangažirano poezijo ter nasploh ostro, bridko, 

brezkompromisno kritiko nesprejemljivih družbenih pojavov in deviacij. Vendar brez 

politiziranja ali solidariziranja s političnimi strankami, organizacijami ali skupinami 

pritiska, predvsem pa s spoštovanjem splošno sprejemljivega v javni razpravi in 

upoštevanjem družbenih vrednot, dobrega okusa in kulture dialoga. Javni medij mora 

varovati strogo ločnico med kritiko, sovražnostjo, smešenjem in vulgarnostjo. 

Predvajana skladba teh meril ne dosega. 

Pri tem se sklicujem tako na Poklicna merila in načela novinarske etike kot na 

Programske standarde RTV Slovenija. Med poklicnimi načeli izpostavljam zlasti načeli 

Verodostojnosti in Dobrega okusa . Iz Programskih standardov RTV Slovenija pa so za 

razumevanje omejitev posebej relevantne zaveze, po katerih javni medij v programih 

zagotavlja raznolikost mnenj in stališč ter spoštuje različnost, ob spoštovanju razlik pa 

si prizadeva ustvarjati tudi soglasje o temeljnih vprašanjih slovenske družbe. Tudi 

Programski standardi ne dopuščajo izražanja, ki ni v skladu s splošnimi družbenimi 

normami, žalitev, smešenj in drugih oblik poseganja v integriteto ljudi. 

Menim, da iz odgovorov pristojnih za programsko vsebino izhaja, da se teh načel oz. 

zavez zavedajo in da bodo poskrbeli, da se takšni primeri ne bodo ponovili.« 

V Globalni vasi podcenjujoče do kmečkega okolja? 

Poslušalec M. P. je na varuhinjo so-naslovil pomisleke v zvezi z oddajo Globalna vas, 8. julija, 

v kateri se je s Polono Globočnik pogovarjal Mitja Peček. Zmotilo ga je izpostavljanje razlike 

med urbanim in kmečkim, kar bi bilo mogoče razumeti kot podcenjujoč odnos do slednjega. 

Menil je, da je imel novinar sicer dober namen, a je pogovor »zaradi lastnih kognitivnih 

pristranskosti, slabo izvedel«. Mnenje je argumentiral oz. ponazoril z izseki in navedki:  

1) 3:52 : "Prej sva rekla (polovično vikanje), da ste študirali nekaj s področja 

kmetijstva. Kako to, da ste se kljub različnim zanimanjem in nenazadnje intelektualni 

širini, multidisciplinarnosti odločili za ta študij in ali so vas morda kakšni signali 

vrstnikov, med katerimi, predvidevam, prav mnogo navdušencev nad kmetovanjem ali 

z njim povezanim študijem ni bilo, tudi odvračali od tega?" 

a) "Kljub [...] intelektualni širini odločili za študij" (kmetijstva) - novinarjeva 

predpostavka, da je študij kmetijstva in kmetovanje kot takšno neintelektualno, 

manjvredno poklicno udejstvovanje. Iz napačne predpostavke ne moremo pričakovati 

pravilnega sklepa.  

b) "prav mnogo navdušencev nad študijem (kmetijstva) ni bilo" - na podlagi česa 

voditelj to predpostavlja oziroma trdi? 

2) 8:28: "Od Vogelj do Bruslja se kljub vmesni postaji, ki jo je predstavljal Dunaj, pa še 

prej Celovec, ne, vendarle zdi dolga pot, kraja pa kot, vsaj na prvi pogled, dva povsem 

različna si svetova, kljub temu kar pravkar pravite, ne. Vi trenutno živite v obeh 

file://///Fs1/skupne%20mape/VaruhinjaPravicGledalcevInPoslusalcev/2.%20MESEČNA%20POROČILA%202021/Programskih%20standardov%20RTV%20Slovenija
https://www.rtvslo.si/files/svet_rtv/pprogramski_stndardi0612.pdf
https://www.rtvslo.si/rtv/kdo-smo/zakoni-predpisi-in-dokumenti/pravilnik-o-poklicnih-standardih/475078#1.4
https://www.rtvslo.si/rtv/kdo-smo/zakoni-predpisi-in-dokumenti/pravilnik-o-poklicnih-standardih/475078#10.1


22 
 

svetovih hkrati nekako, ne, ali imate na katerem koli koncu kdaj kakšne težave z 

vklapljanjem v okolje, na primer: ali vas sosedje z vasi kaj dražijo, da ste postali 

bruseljska birokratka, ali pa da kdaj tam občutite, da bi morali v manjši meri 

izkazovati svojo, recimo temu, z zadržkom no, kmečko preprostost oziroma 

praktičnost, morda direktnost, skratka vse te na domačem podeželju zaželene 

človeške lastnosti? 

a) "ali vas sosedje z vasi kaj dražijo, da ste postali bruseljska birokratka" - tudi tokrat 

novinar predpostavlja, da so ljudje "na vasi" omejeni, da sosedje gospe Polone 

Globočnik ne razumejo, da ima Bruselj poleg administrativne funkcije (forma) tudi 

politično-odločevalsko vlogo (vsebina), ki kroji celoten ruralno-urbani prostor 

Evropske skupnosti. 

b) "ali pa da kdaj tam občutite, da bi morali v manjši meri izkazovati svojo, recimo 

temu, z zadržkom no, kmečko preprostost oziroma praktičnost, morda direktnost, 

skratka vse te na domačem podeželju zaželene človeške lastnosti?" - tudi tokrat 

novinarju ne uide napačna predpostavka, da je gospa Globočnik "praktično" "kmečko 

preprosta". Na podlagi česa je novinar to ugotovil? Ali dejansko obstajajo človeške 

lastnosti, ki so bolj zaželene na "domačem" podeželju kot pa v mestih oziroma v 

mestnih središčih? Ali ni ravno nasprotno, da si mesto in vas delita zaželene človeške 

lastnosti, kot so odkritost, preudarnost, dobronamernost, itd? 

3) 11:47: "No, se vidimo, če se vidimo. Polona Globočnik, hvala za klepet, obilo uspeha 

v karieri in ne vem kako se reče na kmetih, dober pridelek? V glavnem, vse dobro." 

a) "No, se vidimo, če se vidimo." To ni noben pozdrav, to je izjava, ki ne nosi smisla.  

b) "ne vem kako se reče na kmetih, dober pridelek?" Novinar znova razločuje osnove 

bontona na mestno in vaško. Kot da se bonton, novinarska etika, razmeji s številom 

pašnikov, obdelovalnih površin in glav živine? Pa je temu res tako? 

Nekaj cvetk sem izpustil, ker zgoraj navedena vprašanja dovolj dobro ponazarjajo 

napačne predpostavke in predvidevanja, ki si jih novinar nacionalnega radia ne bi 

smel privoščiti. Objektivnost (tudi novinarsko) dosežemo tako, da se ozavemo 

omejenosti in predpostavk lastnega nezavednega. Gospodu Mitji Pečki je v tokratnem 

prispevku spodletelo.  

Ker si želim, da bi RTVSLO ohranjal nivo kulturnega in spoštljivega dialoga, ki 

prebivalce Slovenije ne deli na mestne in primestne posameznike, želim vašo 

pozornost usmerit v dotičen novinarski prispevek, ki ne dosega standardov 

nacionalnega medija.« 

Odgovor odgovornega urednika Vala 202 Nejca Jemca:  

»Pozorno sem prisluhnil pogovoru Mitje Pečka s Polono Globočnik.  

Menim, da vsebina novinarjevih vprašanj in način spraševanja ne napeljujeta na 

podcenjujoč ali posmehljiv odnos do sogovornice in njene profesije. Nasprotno. 



23 
 

Občutek je, da sogovornico in njeno udejstvovanje iskreno ceni. Je pa res, da se 

voditelj pri vprašanjih mestoma naslanja na v družbi razširjene stereotipne predstave. 

To  občasno besedno poudari (»vsaj na prvi pogled«, »recimo temu, z zadržkom«, 

»vendarle zdi« ipd.), spet drugič pa distanco do stereotipnih predstav vzpostavi 

glasovno, z rahlim smehom. Sogovornica v delu pogovora, denimo, sama pove, da je 

bila v mlajših letih zaradi izbire tarča posmeha, nakar jo novinar resno, empatično 

vpraša, kaj to pove o družbi in posameznikih, kar sogovornica spet pojasni.  

Pri vodenju pogovorov v Globalni vasi, ne le pri konkretni epizodi, avtorji 

tradicionalno delujejo bolj sproščeno. Tudi zato, da bi dobro razpoloženi gostje 

povedali več in bolj iskreno, kot tudi zaradi programskega pasu, v katerem je oddaja 

predvajana. Vsi poskusi seveda ne uspejo povsem, nikdar pa voditelji niso žaljivi, 

čemur pritrjuje zadovoljstvo sogovornikov, kot tudi poslušalcev. 

Interpretacije slišanega so lahko različne, četudi zaradi detajlov, ki vplivajo na končno 

razumevanje sporočila. Vsekakor se za razmislek zahvaljujem. Razumem ga kot 

dobronamerno opombo, kako pomembne so nianse, kar bomo pri našem delu skušali 

upoštevati tudi v prihodnje.« 

Zadeva Nedeljski gost/poklicni standardi 

Varuhinja je prejela osem odzivov, povezanih z oddajo Vala 202 Nedeljski gost, ki je bila na 

sporedu 11. julija 2021. V njej se je z dr. Tomažem Makovcem, biokemikom in farmacevtom, 

asistentom na Inštitutu za biokemijo in molekularno genetiko Medicinske fakultete Univerze 

v Ljubljani, pogovarjal novinar Damjan Zorc. 

Uredništvo je po predvajanju oddaje presodilo, da vsebina ne ustreza standardom javnega 

medija in se odločilo, da pogovora ne arhivira na spletu. Na spletišču je objavljen zapis z 

napovedjo oddaje, namesto posnetka pa je objavljeno opravičilo poslušalcem, v katerem 

mdr. piše:  

»Gost, dr. Tomaž Makovec z Medicinske fakultete Univerze v Ljubljani, je v oddaji 

delil svoja mnenja. Težava je, da ob izrekanju polemičnih stališč ni dobil niti enega 

kritičnega vprašanja in da ni bil izražen niti kakršen koli dvom o njegovem mnenju. 

Gostu je bilo tako med drugim omogočeno širjenje sporočil, ki ogrožajo zdravje ljudi. 

Intervjuja zato ni v arhivu. Izpostavljene teme bi se dalo nagovoriti v drugačnem 

formatu oddaje ob ustrezni novinarski izvedbi.« 

Šest poslušalcev je varuhinjo vprašalo, kako naj dostopajo do posnetka, dva pa sta 

protestirala proti uredniški odločitvi. V varuhov nabiralnik je prispelo še 41 verižnih pisem, v 

katerih občinstvo, ki nasprotuje cepljenju in proticovidnim ukrepom, od javnega medija 

zahteva objavo oddaje in drugačno poročanje o epidemiji. 

Odgovorni urednik Vala 202 Nejc Jemec je pripravil podrobno pojasnilo, varuhinjo pa 

zaprosil za presojo skladnosti programske vsebine s standardi javnega medija.  

https://val202.rtvslo.si/2021/07/dr-tomaz-makovec/


24 
 

Varuhinja je v obravnavi zadeve podala več MNENJ. Pritrdila je odgovornemu uredniku 

programa, da pogovor ni bil izveden v skladu s Poklicnimi merili in načeli novinarske etike in 

da je bila objava takšne vsebine v radijskem etru napaka. Uredniška odločitev, da vsebina ni 

spletno arhivirana oz. dostopna v digitalnem okolju, je po varuhinjini presoji pravilna.  

V poročilu o zadevi so zapisana tudi PRIPOROČILA: 

Odgovornemu uredniku Vala 202, varuhinja priporoča sprejetje takšnih ukrepov, ki 

bodo zagotavljali pravilno delovanje verige odločanja, ustrezno načrtovanje 

programskih vsebin in preprečili ponovitev napake oz. objave programskih vsebin 

»mimo uredniških odločitev«. Urednikom in novinarjem Vala 202 priporoča podrobno 

seznanitev z vsemi določili Poklicnih meril in načel novinarske etike, ki so navedena 

v tem poročilu, ter poglobljeno notranjo razpravo o tč. 17. teh meril (obvezno 

posvetovnje z uredniki).  

Vsem uredništvom RTV Slovenija v morebitnih podobnih primerih priporoča, da se za 

umik vsebin s spleta (digitalnega okolja) odločijo le v skrajnih primerih in da najprej 

pretehtajo, ali bi zadostovalo ravnanje v skladu s tč. 5.6. Poklicnih meril in načel 

novinarske etike (»Kadar se uredniki odločijo, da v posameznih oddajah intervjuvajo 

osebo ali osebe, ki izražajo skrajna stališča o določenih vprašanjih, so dolžni v 

naslednjo enako oddajo povabiti k intervjuju tudi osebo ali osebe, ki izražajo 

nasprotna stališča.«). 

Vsem programskim ustvarjalcem RTV Slovenija varuhinja vnovič priporoča seznanitev 

s priporočilom za poročanje o javnem zdravju, glede odgovornega poročanja o 

samomorih pa dosledno upoštevanje smernic NIJZ.  

Celotno poročilo je objavljeno kot PRILOGA 3 na str. 41. 

MMC 

 NOVINARSKE VSEBINE 

Koliko konteksta je dovolj ali premalo? 

Bralec U. B. je opozoril, da so v članku z naslovom Janšo v Evropskem parlamentu ob 

predstavitvi predsedovanja čakajo ostre kritike, ki je bil na rtvslo.si objavljen 5. julija, 

pomanjkljive informacije glede izraelsko-palestinskega konflikta. 

»V omenjenem članku v zadnjem odstavku je navedena naslednja trditev: "Vlada 

Janeza Janše je med majskimi napadi Izraela na okupirano Gazo, v katerih je bilo 

ubitih več kot 250 ljudi, med njimi tudi 66 otrok, na svojem poslopju razobesila 

izraelske zastave." Drži sicer dejstvo, da je Vlada RS izobesila zastave. Vendar avtor 

članka ne navede objektivno obe strani zgodbe. Tudi ne navede razlogov zakaj je 

Vlada RS izobesila Izraelske zastave. Torej teroristi iz Gaze so prvi napadli Izrael, le-ta 

je dal povratni napad. Žrtve so seveda žalosten aspekt te zadeve. Vendar avtor po 

https://www.rtvslo.si/rtv/kdo-smo/zakoni-predpisi-in-dokumenti/pravilnik-o-poklicnih-standardih/475078#5.6
https://www.nijz.si/sites/www.nijz.si/files/publikacije-datoteke/spregovorimo_o_samomoru_in_medijih.pdf


25 
 

mojem mnenju z omenjenim stavkom zmanjša pomen nagrade, ki jo bo prejel 

predsednik vlade. Omenjeni pristop poročanja po mojem mnenju ni objektiven in ne 

prikazuje celostne vrednostne sodbe konflikta med Gazo in Izraelom. V kolikor pa je 

avtor z omenjenim stavkom želel zmanjšati pomeni prejete nagrade je to še bolj 

neprofesionalno in predstavlja zglede politično konotacijo avtorja. Menim, da bi RTV 

moral objektivno prikazati dejstva na obeh straneh zgodbe in pustiti bralcu, da si sam 

ustvari mnenje o omenjeni zadevi oz. da si lahko posameznik sam ustvari svojo 

vrednostno sodbo.« 

Odgovorila je Kaja Jakopič, urednica uredništva novih medijev:  

»Fokus v omenjenem članku ni bil konflikt oz. dogajanje na BV, ampak napoved 

dogodkov, ki so bili predvideni za dan, ko je v EP nastopal slovenski predsednik 

vlade.  Zato obsežne razlage o konfliktu na BV v takšnem članku, ki jo uporabnik 

"pogreša", ni bilo.« 

Varuhinja je dodala, da je pritožnik z odzivom odprl zanimivo dilemo, koliko konteksta je v 

tovrstnih novicah dovolj/premalo oz. kako natančen je lahko novinar, ko skuša v stavek zajeti 

vso kompleksnost nekega spopada: 

»Strinjam se z vašim opozorilom, da majske eskalacije bližnjevzhodne krize oz. 

spopada med Hamasom in izraelskimi silami ni mogoče zožiti na »napade Izraela na 

okupirano Gazo«. Menim, da bi bilo pravilno napisati, da je šlo za spopad, med 

katerim so izraelski napadi na okupirano Gazo terjali 250 žrtev, med njimi 66 otrok.  

Menim, da je prav, če si novinarji javnega medija tudi ob mimobežni omembi nekega 

konflikta prizadevajo za čim večjo natančnost.«  

Referendum: enostransko o zakonu? 

Bralec D. I. je pisal glede članka z naslovom Nasprotniki: Ogroženi viri pitne vode, habitati, 

dostop do obale, objavljenim 9. julija. Vprašal je, da stališča ZA in PROTI niso enakovredno 

zastopana. 

»V članku so vidni le odgovori nasprotnikov Zakona o vodah. Če želimo videti odgovor 

zagovornikov, pa je potreben dodaten KLIK. Se pravi, odgovori zagovornikov so skriti! 

Iz statističnih podatkov izhaja, da le 14,8% uporabnikov klikne na takšne povezave, 

kar pomeni, da je za 85,2% uporabnikov tekst skrit, povedano drugače za 85,2% gre 

za enoumen enostranski in ne pluralen članek, kar je v nasprotju z ZRTVS-1!!! Zakaj ni 

denimo skrit prvi del (odgovori nasprotnikov) in je odkrit le drugi del (odgovori 

zagovornikov)?« 

Varuhinja je odgovorila:  

»Menim, da ste spregledali naslov članka, iz katerega je razvidno, da članek povzema 

argumente nasprotnikov, kakor tudi, da je bil v isti rubriki Okolje hkrati objavljen 



26 
 

članek, ki povzema argumente zagovornikov. Tudi v tem članku se do nasprotnih 

argumentov dostopa prek linka.« 

Pritožnik je potrdil, da je res spregledal razločitev:  

»Je pa to dober pokazatelj, da izbrana rešitev ni najbolj ustrezna. Nisem se zasledil, da bi 

do sedaj mnenja prikazovali na takšen način.«  

 UPORABNIŠKE VSEBINE 

Komentiranje 

Varuhinja je prejela 9 sporočil v zvezi s komentiranjem člankov na rtvslo.si, v katerih so 

pritožniki zaradi neobjavljenih komentarjev MMC-ju očitali cenzuro. Posredovano jim je bilo 

klasično pojasnilo varuhinjine pisarne. V nekaj primerih – ko so bila vprašanja bolj konkretna 

- je konkretnejši odgovor prispevala urednica Uredništva za nove medije Kaja Jakopič. 

Navajamo primer odziva: 

»Ocenjujem, da se na MMC kot osrednjem slovenskem javnem medijskem portalu, ki 

mora delovati v dobro državljanov, pojavlja neobjektivna cenzura na komentarje. Sam 

sem z uporabniškim imenom "sik" blokiran komentiranja pod temami "politik", 

"koronavirus" in podobno, oziroma se moji komentarji ne prikazujejo tam kjer je 

navedeno, da se komentarji pred objavo pregledajo in ododbrijo s strani 

administratorja. Smatram, da z moji komentarji, ki so sicer usmerjeni proti bivšemu 

režimu in proti nespoštovanju koronskih ukrepov, nepravično brišejo, ali niso 

objavljeni. Razumem, da je potrebno spoštovati pravila komentiranja in obnašanja, a 

če v mojih komentarjih ni psovk, če ne navajam imen, če ne gre za sovražni govor 

(tukaj je led zelo tanek) potem ne vidim razloga za cenzuro. Ko navajam,d a je bil 

komunističen režim slab in v Sloveniji ni priplo do razvoja do katerega bi lahko prišlo, 

da smo bili Slovenci prikrajšani za mnoge dobrine in bi bilo potrebno ob osamosvojitvi 

poklicati določene ljudi na odgovornost in jih pozvati, da se opravičijo s čimer bi 

dosegli spravo in se danes ne bi ukvarjali z levimi in desnimi, potem je razvidno, da ne 

gre za sovražni govor, ampak dejstva in za osebno mnenje s katerim ne žalim nikogar. 

Če na včerajšnjo temo o tem,d a so se iz tujine vrnili maturante in v državo vnesli 

virus napišem nekaj podobnega temu : " Na odgovornost je potrebno poklicati 

ravnatelje in profesorje. Poleg tega vemo kaj pomeni maturantski izlet, da gre v 

bistvu za eno samo pijančevenje in je ena velika promocija alkoholizma. Odlično je 

zadevo predstavila Lucija Čirović v standupu pred leti. Zavedaš se trenutka, ko stopiš 

na bus in ko izstopiš iz njega, vmes pa tema. Gre za ene vrste "alkoholno posilstvo" 

tisih mladih, ki se še niso soočali z alkoholom iz urejenih abstinenčnih družin brez 

alkohola." to ne smatram, kot sovražni govor, ampak kot splošno znano dejstvo in 

osebno mnenje.« (I. Š.) 

 



27 
 

Urednica uredništva novih medijev Kaja Jakopič: 

»Pritožba uporabnika je precej splošna, razen konkretnega komentarja. 

Novica "Po vrnitvi z maturantskega izleta v Španiji med dolenjskimi dijaki več kot 50 

okužb" se ukvarja s temo koronavirusa. Vsebina komentarja: "Poleg tega vemo kaj 

pomeni maturantski izlet, da gre v bistvu za eno samo pijančevenje in je ena velika 

promocija alkoholizma." je izven teme tega prispevka.  

Za ostale komentarje, ki jih sicer ne navaja, ampak samo omenja na splošno, pa bi 

lahko rekli, da gre večinoma za pisanje izven teme. Ali je komentar v okviru teme,  je 

tudi kriterij pri presoji. Pogosto nekateri uporabniki to spregledajo, čeprav je napisan 

komentar lahko povsem korekten.« 

 STORITVE 

Mobilna RTV aplikacija ne deluje, kot bi morala 

Uporabnica spletne aplikacije rtvslo.si A. B. je varuhinjo opozorila, da aplikacija ne deluje 

tako, kot bi morala: 

»Ze dlje casa opazam, da rtv aplikacija na telefonih ne deluje, kot bi naj. Arhiv je 

nemogoce predvajati. Za vsak prispevek moram tako odpreti rtv spletno stran v 

spletnem brskalniku in nato v arhivu poiskati prispevke. Tudi ti ne delujejo v celoti kot 

bi morali. Moram povedati, da je bila to tema pogovora med kolegi in prijatelji ze 

veckrat in vsi se soocamo z isto tezavo. 

Visek pa je bil pravkar, ko sem preko spletnega brskalnika na rtv strani zelela gledati v 

zivo prenos podelitve medalje Primozu Roglicu in prenos ni deloval. Ves cas je 

prekinjalo prenos in po 3 sekundah vrnilo posnetek iz dirke. 

Zelim vloziti uradno pritozbo, res sem skrajno razocarana, da stvari ne delujejo kot bi 

morale. Vec kot ocitno je, da ne gre za tehnicno napako, saj se to ni zgodilo prvic, 

ampak se dogaja redno.« 

Pisarna varuhinje je uporabnico prosila za dodatne informacije, ki bi lahko pristojnim v MMC 

pomagale pri reševanju njenih težav (s kakšne naprave spremlja oddaje, s katero aplikacijo 

itd). 

Uporabnica je poleg zahtevanih informacij v odgovoru še zapisala:  

»Težava se ne pojavlja samo na mojem telefonu, gre za množično težavo, s katero se 

sooča širši krog ljudi.  

Na koncu ne gre le za aplikacijo, težavo imate pri praktično večini prenosov v živo, ko 

zaostaja slika oz. meče/prestavlja v neke stare posnetke. Npr. košarkarska tekma med 

Slovenijo in Francijo prejšnji teden je delovala izključno na linku, ki ste ga priložili v 

novico, ne pa na prenosu v živo 4d.rtvslo.si.« 

http://4d.rtvslo.si/


28 
 

Varuhinja je predlagala, da se uporabnica neposredno poveže s pristojno službo MMC 

(mmc@rtvslo.si), z zadevo je seznanila novega vodjo MMC Anžeta Ančimerja, uporabnici pa 

odgovorila:   

»Vaš mail bom posredovala v tehnično službo MMC: vsekakor bi si želela, da z 

nasvetom pomagajo vam, hkrati pa ugotovijo, kaj bi šlo lahko narobe, da imajo težave 

– kot pravite – tudi drugi iz vašega kroga ljudi.  

Sama se niti najmanj ne razumem v tehnologijo, lahko pa iz prve roke povem, da v 

mojem okolju nihče nima težav, kot ste jih opisali: različne tekme, filme in 

nadaljevanke smo v zadnjem mesecu prek mobilnih naprav (tablic, računalnikov, 

telefonov) spremljali iz Slovenije in Hrvaške povsem gladko, brez prekinitev, 

preskokov, zaostajanj itd.  

Zakaj nekateri nismo imeli težav, drugi pa jih imate – na to vprašanje bi morali 

odgovoriti pristojni!!« 

PROGRAMI ZA NARODNI SKUPNOSTI 

 TV CAPODISTRIA 

Zakaj ni podnapisov? 

Gledalko M. D. je zanimalo, zakaj na kanalu TV Koper Capodistria vsebine v italijanščini niso 

prevedene v slovenski jezik in podnaslovljene ter tako jezikovno dostopne slovenskim 

gledalcem. 

»Zanima me, zakaj na TV Koper, po tolikih letih obstoja, še vedno ni podnapisov v 

slovenščini. Zelo se razburjamo, če kakšna sosednja država ukine ali ne prizna 

dvojezičnih napisov, na področju TV Koper pa se nas najbrž to ne tiče. 

Na tem kanalu so zanimive oddaje in je velika škoda in krivica, da nimajo slovenskih 

podnapisov. Zanima me, če lahko na tem področju nastane kakšen napredek.« 

Pisarna varuhinje je gledalki posredovala splošno pojasnilo in ji predlagala, da se o tematiki 

podrobneje seznani v poročilu za februar (str. 26 in 38). Iz odgovora: 

»Če na kratko povzamemo: TV Koper Capodistria, ki letos praznuje častitljivo 50-

letnico delovanja, ima zgodovinski status posebnega TV-kanala za italijansko 

narodnostno skupnost, kjer je dovoljeno predvajati program v jeziku narodne 

skupnosti. Če bi se te vsebine predvajale na nacionalnih programih (TV SLO1, TV SLO2 

ali TV SLO3), bi seveda morale biti po zakonu prevedene in predvajane v slovenščini. 

Če bi vas o tem zanimalo še kaj več, vam predlagamo naslednjo povezavo: 

https://www.rtvslo.si/rtv/kdo-smo/regionalni-rtv-center-koper-capodistria. 

mailto:mmc@rtvslo.si
https://img.rtvslo.si/files/varuhinja/porocilo_varuhinje_za_mesec_februar_2021.pdf
https://www.rtvslo.si/rtv/kdo-smo/regionalni-rtv-center-koper-capodistria


29 
 

Omenjamo, da je predsednik države televizijski in radijski program v italijanščini ob 

letošnjem dnevu državnosti odlikoval z redom za zasluge.   

Pomočnik generalnega direktorja Antonio Rocco je sicer napovedal, da si bodo v 

uredništvu TV-programa za italijansko narodnost prizadevali, da bi podnaslovili nekaj 

oddaj in jih ponudili v predvajanje na programih nacionalne televizije. Varuhinja upa, 

da se bo ta napoved uresničila v čim večjem obsegu.« 

RTV SLOVENIJA 

 JEZIKOVNA KULTURA 

Ženski priimki v svojilni obliki 

Gledalka T. Ž. je opozorila, da športni komentator TV-prenosa tekme v težavnostnem 

plezanju priimke športnic navaja v svojilni obliki, kar bi lahko razumeli kot seksizem. 

»Primer rabe: Lukanova je padla na 37. oprijemku. Pravilno: Vita Lukan je padla na 

[...] Seveda se pojavi tu še problem nekonsistentnosti, zaradi tekmovalk, ki izhajajo iz 

okolja z izvorno rabo priimkov v tej obliki ter tekmovalk, katerih priimki so za 

komentatorja prezapleteni, da bi jih pretvoril v svojilno obliko (npr. Rogora, 

Chabourdie ...). Pri tekmovalcih se raba v tej obliki ne pojavlja (Luka Potočar bo 

nastopil... in ne Potočarjev bo nastopil). Želela bi, da se priimki uporabljajo v pravi 

obliki, saj s tako rabo reproduciramo družbene vzorce preteklosti.« 

Varuhinja je odgovorila. 

»O tem se večkrat pogovarjam z uredništvi – v primerih, kot ste ga omenili, se 

običajno sklicujejo na krajšanje in ekonomiziranje v novinarskih besedilih, saj je včasih 

dragocena vsaka sekunda. Če povedo ime in priimek tekmovalke, je takoj sekunda 

več. Menijo tudi, da bi gledalce (poslušalce, bralce) zmotilo, če bi za poimenovanje 

ženske uporabili le priimek, kar je običajen način poimenovanja moških.  

Kljub kritičnosti, ki jo delim z vami, opazim tudi, da se glede tega v programih javnega 

medija premika na bolje. Verjamem, da sleherno opozorilo, kakršno je vaše, lahko 

prispeva k spremembam.  

Omenjam še, da uredništvom občasno pošljem povezavo na smernica za spolno 

občutljivo rabo jezika oz. jim predlagam branje odziva v zvezi s konservativno in 

seksistično rabo jezika, ki sem ga prejela v začetku letošnjega leta in objavila v 

mesečnem poročilu za januar, str. 54.«  

 

 

 

https://www.rtvslo.si/rtv/za-medije/sporocila-za-javnost/med-prejemniki-odlikovanj-red-za-zasluge-tudi-regionalni-rtv-center-koper-capodistria/585368
https://www.rtvslo.si/files/varuhinja/2020-02-11-smernice_za_spolno_obcutljivo_rabo_jezika.pdf
https://www.rtvslo.si/files/varuhinja/2020-02-11-smernice_za_spolno_obcutljivo_rabo_jezika.pdf
https://img.rtvslo.si/files/varuhinja/porocilo_varuhinje_za_mesec_januar_2021.pdf


30 
 

V odgovoru na odgovor je gledalka izrazila upanje, da se bo odnos spremenil: 

»Razumem, da je ekonomičnost rabe v novinarskem poklicu velikega pomena, vendar 

pa sociologinje in sociologi (neekonomična raba) že od sredine 90ih let prejšnjega 

stoletja opozarjamo na to problematiko.  

Upam, da bodo z mlajšimi generacijami novinark in novinarjev prišli tudi boljši časi za 

občutljivo rabo slovničnih spolov ter s tem povezano svojilno obliko priimkov.«  

 OGLAŠEVANJE 

Oglasne prekinitve Dirke po Franciji 

Avgusta se je 6 gledalcev pritožilo nad oglasnimi prekinitvami prenosa Dirke po Franciji 

(TDF), ki so jo gledalci med 26. junijem in 18. julijem lahko spremljali na TV Slovenija. Primeri 

pritožb: 

»Že vrsto let z velikim zanimanjem spremljam prenos dirke po Franciji na RTV SLO in v 

veliko veselje mi je bilo stopnjevanje kakovosti komentatorske ekipe, ki je v tri 

tedensko delo vložila veliko energije in naporov. To lahko trdim, ker sproti primerjam 

prenos TDF na Eurosportu. 

Letošnji format prenosov pa je vsaj za moje razumevanje športnih prenosov, 

nesprejemljiv. Toliko blokov reklam, taka minutaža za reklame je prav odvratna in 

gledalca popolnoma dekoncentrira. Zato je draž dirke, napetosti med samo dirko in 

pričakovanje razpleta dirke v celoti izgubljena. človek se vpraša, ali ne gre morda za 

program "REKLAME", ki ga za malo spremembe sem in tja popestrijo bloki dirke po 

cestah Francije. Skratka, strel v prazno je tak športni prenos. Še posebej, ker je 

organizator prenosa poleg standardne ekipe komentatorjev v studiu poskrbel še za 

živo javljanje s terena in to z dvema poročevalcema in snemalcem. Višek neokusnosti 

prekinjanja prenosa dirke z reklamami smo ob etapi dvakratnega vzpona na Mont 

Ventoux, ko je blok reklam dobesedno sredi besede odrezal komentatorja, ki se je 

trudil pričarati realnost s trase v naslonjače TV gledalcev. 

Posamičen prenos etape TDF traja dobri dve uri in pol, nekako toliko, kot nogometne 

tekme, ki jih te dni spremljamo na neki drugi komercialni televiziji. Pa vendar, 

nikomur še na misel ne pride, da bi prenos nogometne tekme motil z neskončnimi 

bloki reklam.  

Letošnji TDF ste gledalcem popolnoma pokvarili in prav neverjetno je kako z lahkoto 

uredniki uničujejo večletne napore peščice zanesenjakov za izvedbo vsako leto bolj 

kvalitetnega prenosa TDF. Samo zaradi komercializacije javnega medija, kjer je denar 

odločujoči faktor pri sprejemanju odločitev o programu. 

Odgovora, da so stroški prenosa tako veliki, da jih je potrebno kriti s prispevki 

odločevalcev ne potrebujem, ker je tako tipično slovenski. Če javna TV nima denarja 



31 
 

za tak prenos, naj ga prepusti drugim, komercialnim TV postajam, ki imajo več 

posluha za svoje gledalce.« (A. Š.) 

»Z veseljem spremljam Dirko po Franciji v Slovenščini. Ampak kolikor predvajate letos 

reklam je nesprejemljivo!« (M. O.) 

»Spremljamo kolesarstvo, vendar imate letos med prenosom non stop reklame... 

na vsakih 10 min in trajajo nekaj minut. Res je izjemno moteče! Tako pogoste reklame 

nisem zasledila še nikoli nikjer! 

Razumem, da ima komercialna tv veliko reklam, da pa jih ima javna - in to v takšnih 

količinah, pa je nenavadno.« (B. K.) 

»BRAVO. Tour de France ste uspeli pretvoriti iz prvovrstnega športnega dogodka v 

najnzikotnejši propagandni stroj. POPOLNOMA NEGLEDLJIVO. Vsaka čast tistemu, ki 

je poskrbel za takšno minutažo propagande. Upam da bom nekoč izvedel ime in 

priimek odgovornega za to nizkotno odločitev. Kot da niste javna TV. Kot da vam ne 

plačujemo naročnine. Kot da ste slabša od najslabših skomercializiranih TV. Ali pri vas 

ni prav nobenega zaposlenega, ki bi se znal s kapitalom karkoli pogajati? Ali ste res 

izgubili vsako mero dobrega okusa? Upam, da se iz zgornjih stavkov vidi moja jeza. Če 

ta pošta ni naslovljena na pravega človeka, jo prepošljite odgovornim.« (D. L.) 

»Da vas ni sram, ko francoska tv kaže posnetke, ko je naš fant spet zmagal, vi vrtite 

reklame, neutrudno, brez ozira na gledalce, brez ozira na slovensko zastavo, ki se riše 

na dresu zmagovalca. No za javno telivizijo je to dogodek, da ga da na pol ekrana, 

brez komentarja (z ekipo 3. komentatorjev). In vi naj bi bili javna televizija, recimo 

slovenska. 

Kaj pa je za vas javni interes? Morda samo to, da kupujemo, da nam ponujate in 

skrbite za edino kulturo, ki jo še razumete - kulturo potrošništva, kulturo denarja, 

kapitala. 

Da vam postrežem s podatki, kaj počnete iz nas gledalcev. Včeraj, ko je zmagal 

rumeni slovenec na turu, sem štopal vaš reklamni blok: trajal je kar 6 in pol minut, v 

njem ste odvrteli kar 27 reklamnih spotov, povprečje spota 14,4 sekunde. Včasih so 

bili spoti dolgi od 30 sekund naprej. Danes, pri tej frekvenci, doživljamo tak pritisk na 

naše možgane, da je nevzdržno, mimo tega da gledam prenos tekme, ki me toliko bolj 

zanima, ker slavimo. Tako ste razvadili komentatorje, da po 15h minutah že kličejo 

premor za oglase, pa tudi če so 3, vam je to samo služba, mi gledalci pa vemo, da se 

to ne dogaja vsak dan,vsako leto, desetletje. Sramota.« (V. P.) 

Varuhinja je podobno pritožbo obravnavala že v juniju, ob prenosih prvih etap TDF (gl. 

poročilo za mesec junij 2021, str. 21); tam je objavljeno podrobnejše pojasnilo, ki ga je 

pripravila direktorica TV Slovenija Natalija Gorščak. Poudarila in razčlenila je predvsem način 

financiranja in razloge za predvajanje oglasov.  

https://img.rtvslo.si/files/varuhinja/porocilo_varuhinje_za_mesec_junij_2021.pdf


32 
 

Varuhinja je dodajala splošna pojasnila glede zakonsko omejenih oglasov v javnem mediju, 

prekinitve športnih prenosov in RTV-prispevku: 

»Ko gre za športne prenose, v pristojnem uredništvu vselej š pojasnijo, da številni 

športi potekajo s prekinitvami oz. odmori, ki jih televizije uporabijo za predvajanje 

oglasov. Pri nogometu je to polčas, pri košarki četrtini in polčas itd. Pri zimskih 

športih, ko formalnih prekinitev ni, v režiji skušajo ujeti pravi čas, ko se npr. popravlja 

proga itd. Kolesarstvo pa ima zopet svoja pravila.  

Na koncu dodajam še pojasnilo, da se RTV-prispevka ne plačuje kot naročnino za 

gledanje javne televizije (poslušanje javnega radia oz.  branje novic na MMC ali TTX oz 

uporabo javnih RTV-storitev), ampak kot prispevek za vsebine in dejavnosti celotnega 

javnega medijskega servisa. Več o tem najdete na tej povezavi: 

https://www.rtvslo.si/rtv/kdo-smo. Če pa bi vas področje financiranja zanimalo še 

bolj podrobno (koliko je prihodkov od RTV-prispevka in koliko od oglasov), si lahko 

pogledate letne načrte in poročila, ki so dostopni na tej povezavi: 

https://www.rtvslo.si/rtv/kdo-smo/zakoni-predpisi-in-dokumenti/letni-nacrti-in-

porocila/471839.«  

Odgovor na odgovor gledalca D. L.: 

»Dejstvo je, da je prenos tour de France zaradi oglasnih blokov in njihovih 

razporeditev POPOLNOMA NEGLEDLJIV. Vaša pojasnila jemljem kot izgovore, ne pa 

kot odgovor na konkretno pritožbo.  

Pojasnilo ˇ vendar potem, med drugim, ne bi mogli spremljati vseh športnih 

prenosov, ki jih imamo, pravice za slednje so se namreč v zadnjih desetih letih ne 

samo podvojile, v večini primerov kar potrojile. ˇ je nepopolno. Če so se pravice za 

prenose šp. dogodkov potrojile, bi se morale pravice do posredovanja oglasov med 

prenosi le teh podeseteriti. Saj imate gledanost, a ne? ZATO nisem dobil nikakršnega 

odgovora na moje vprašanje ˇ Ali pri vas ni prav nobenega zaposlenega, ki bi se znal s 

kapitalom karkoli pogajati?ˇ Še naprej se bom skliceval na naročnino(rtv prispevek). 

Vaše pojasnilo: ˇKomercialni programi svojega denarja ne služijo le iz naslova oglasov, 

ampak tudi iz naslova vaše naročnine na kabelski sistem. Tako npr. ena od 

komercialnih televizij prejme 4€ od vaše naročnine za svoje delovanje, medtem ko 

Televizija Slovenija ne prejme ničesar. ˇ , je milo rečeno pomilovanja vredno. Koliko 

plačajo kabelski operaterji drugim javnim TV kot so RAI ali ORF... Najbrž imate pravico 

tudi Vi zahtevati delež, sicer se ve kaj sledi. Imate svoj sistem DVB-T, ki pokrije 

nacionalno ozemlje, ali se motim. Ste morda tudi tu z zakonom zavezani, da 

brezplačno posredujete svoj program kabelskim operaterjem? Samo ugibam kot laik. 

Kakorkoli: Iz leta v leto je situacija z oglaševanjem slabša. Javna TV ne more in ne sme 

biti v taki meri odvisna od milosti in nemilosti kapitala. Prepričan sem, čeprav nimam 

dokazov zato, da tudi sami pri vseh tisočih zaposlenih bistveno premalo naredite zato, 

https://www.rtvslo.si/rtv/kdo-smo
https://www.rtvslo.si/rtv/kdo-smo/zakoni-predpisi-in-dokumenti/letni-nacrti-in-porocila/471839
https://www.rtvslo.si/rtv/kdo-smo/zakoni-predpisi-in-dokumenti/letni-nacrti-in-porocila/471839


33 
 

da bi bilo drugače. Kar se tiče višine RTV prispevka podpiram povišanje, vendar ob 

večji učinkovitosti poslovanja. 

Zaradi negledljivosti programa, sem Tour de France spremljal na RAI. Škoda. Imate 

zelo dober strokovno in komentatorsko moštvo. Tudi odgovorni na Vaši TV naj si 

ogledajo na RAI, kako se pripravi prenos. Sramota je, da nacionalna TV spodbuja 

iskanje istih vsebin na konkurenčnih kanalih. STORITE NEKAJ in ne iščite le izgovorov, 

kako imate zavezane roke...« 

Moteči oglasi 

Varuhinja je prejela tudi več splošnih pritožb glede televizijskih oglasov. 

»Reklame, vsaj 10x jih je preveč, nekatere so skrajno "zoprne", predvsem tiste "pred 

uporabo se posvetujte z...."« (I. K.) 

»Pišem vam zato, ker program RTV postaja nevzdržen. Zakaj? V zadnjem času ne da bi 

se kakorkoli poslabšal vaš program, ampak ste do neznosnosti povečali število 

reklamnih spotov kar najeda redni program televizije. Razumem, da potrebujete 

denar ampak kar je preveč je pa preveč. Na vsakih skoraj 10 minut se ponavljajo ene 

in iste reklame (celo po dvakrat v isti minuti). To je nevzdržno. Razumem komercialke 

saj to je njihov kruh. Ampak pri vas ste vendar plačani tudi iz naročnin in tega vseeno 

ni malo. 

Razmislite malo, da z butastimi reklamami prekinjate tudi oddaje, ki so vsebinsko zelo 

zanimive.« (S. P.) 

Pritožniki so prejeli splošno pojasnilo varuhinje o oglaševanju in pojasnilo direktorice TV 

Slovenija o financiranju medija oz. oglasni prekinitvah.  

Gledalec M. V. je očital, da se oglasi predvajajo med osrednjo informativno oddajo: 

»Zanima me,kdaj boste dosegli,da vsaj med dnevnikom ne bo reklam. Ali je to sploh v 

vaši moči? Izredno moteče je, da so reklame med poročili, saj so tako dolge,da 

pozabiš kaj aktualnega je bilo pred njimi. Gledam tujino in druge tv...nobeden reklam 

med novicami ne vrti.«  

Iz varuhinjinega odgovora: 

»Pojasnjujem, da med TV-oddajo Dnevnik ni oglasnih prekinitev in to tudi ni zakonsko 

dovoljeno. Verjetno imate v mislih oglasne prekinitve med posameznimi 

informativnimi oddajami, ki so na TV SLO1 na sporedu med 19. in 20. uro (med 

delovniki Dnevnik, Slovenska kronika, Šport, Vreme; ob sobotah Dnevnik, Sobotni 

dnevnikov izbor, Utrip, Šport, Vreme; ob nedeljah Dnevnik, Politično s Tanjo Gobec, 

Zrcalo tedna, Šport Utrip, ob praznikih Dnevnik, Praznični dnevnikov izbor, Šport, 

Vreme). Ne vem, katere vmesne novice pozabite, saj oglasi nikoli niso med novicami. 

Prav tako ne vem, katere tuje televizije gledate – vsekakor imajo v vsaki državi 



34 
 

nekoliko drugačno zasnovo, oglasov pa toliko, kolikor jih smejo imeti oz. jih 

potrebujejo zaradi oglasnih prihodkov.« 

 TEHNIČNE ZADEVE 

Spremljanje programov v tujini 

Varuhinji sta pisala J. in E. Z., ki sta si za čas bivanja v tujini pridobila satelitsko kartico in 

vmesnik, vendar nista mogla spremljati vseh vsebin javne televizije 

»Plačnika RTV Slo prispevkov sva že 45 let. Nisva vprašala ničesar o participaciji< toda 

zeliva spremljati slovenski tv program, tudi mnoge druge informacijske in kulturne 

vsebine z Evrope, pa nama je slov. informacijsko/kulturni prostor več ur na dan zastrt 

in delno dostopen. 

Ker se nisva želela priključiti na spremljanje RTV Slo. programov ilegalno, predlagava, 

da nama legalno izbrano pot in tehnične metode OMOGOČITE in nemoteno 

spremljanje programov omogočite .« 

Gledalcema, ki sta pisala tudi na druge naslove, je odgovorila Služba za odnose z javnostmi: 

»Glede na vaš opis predvidevamo, da ste si programe RTV Slovenija shranili v 

zaklenjeni inačici in posledično ne morete spremljati tuje produkcije. Kot že zapisano, 

so RTV-programi uporabnikom SAT-kartice na voljo tudi v odklenjeni inačici, ki pa je 

umeščena v programsko shemo na bolj oddaljenem mestu. Zato vas prosimo, da po 

programski shemi pobrskate in poiščete odklenjene programe, da boste lahko 

spremljali tudi tujo produkcijo. V primeru potrebe po dodatnih pojasnilih oz. pomoči, 

vam predlagamo, da se obrnete na Center za pomoč uporabnikom Oddajnikov in zvez 

(e-naslov: ozm@rtvslo.si, tel.: +386 1 475 28 71), kjer vam bodo sodelavci z veseljem 

pomagali.« 

 RTV PRISPEVEK 

Varuhinja je prejela več sporočil v zvezi s plačevanjem RTV-prispevka. Konkretne zadeve je 

posredovala Službi za obračun RTV-prispevka, na splošna vprašanja je odgovarjala s 

splošnimi pojasnili in informacijami.  

 VARUHINJA 

Komu lahko prijavim neresnice v poročanju? 

V odzivu J. S. je bilo zastavljenih več vprašanj glede primernega naslova za prijavo 

neprimernih oz. zavajajočih medijskih vsebin. 

mailto:ozm@rtvslo.si


35 
 

»Ker postaja količina zavajanj in neresnic že kar večinska plat vaših informativnih 

oddaj, me zanima, kako poteka pravni postopek prijave kršenja spodaj navedenega 

vašega pravilnika. 

Komu javim? Inšpekciji? Kateri? Vrhovnemu tožilcu? Vam osebno?« 

Varuhinja je gledalcu pojasnila, da je pravi naslovnik, če se želi odzvati na konkretno 

programsko vsebino in ga zanima varuhovo stališče. Pri tem je opozorila na priporočila za 

podajanje odzivov ter varuhove pristojnosti: 

»Pojasnjujem še, da je varuh samoregulatorni organ, ki lahko programskim 

ustvarjalcem pomaga pri razumevanju pričakovanj občinstva, po drugi strani pa 

gledalcem, poslušalcem, bralcem in uporabnikom RTV pomaga razumeti standarde, 

ponudbo in okoliščine medijske produkcije.  

Če ste bolj naklonjeni regulaciji, pojasnjujem, da je regulatorni organ za elektronske 

medije v Sloveniji Akos. 

Če vas zanima delovanje javnega medija, kdo in v kateri organih zastopa javnost ter 

kdo je komu nadrejen, vam predlagam, da se o tem seznanite na tej povezavi: 

https://www.rtvslo.si/rtv.«  

 SPLOŠNO 

Covid-19: cepljenje, testiranje in verižna pisma 

Na varuhov naslov je prispelo 142 sporočil, povezanih s cepljenjem in covidom-19. 

Prevladovala so sporočila, ki niso povezana z javnim medijem, ampak so vsebovala povezave 

na različne spletne strani z objavami o epidemiji, testiranju, cepljenju in ukrepih ter mnenja 

pošiljateljev do teh vprašanj. Med njimi je bilo npr. 67 verižnih pisem proti samoplačniškemu 

testiranju za covid-19. Več sporočil je vsebovalo pozive proti plačevanju RTV-prispevka in 

zahteve, da javni medij enakomerno predstavlja argumente stroke in objave na družbenih 

omrežjih. Prispelo je tudi 47 verižnih pisem z mnenjem o epidemiji in cepljenju, ki so 

vsebovala tudi protest, ker oddaja Nedeljski gost Vala 202 ni dostopna na spletu (glej 

poročilo na str. 23).  

Na verižna pisma, mnenjska sporočila, ki so bila razposlana na številne naslove ali niso bila 

odziv na programske vsebine RTV Slovenija, varuhinja ni odgovarjala.  

Med odzivi je bilo tudi pismo gledalke o pričakovanjih od javne televizije:  

»Čutim, da je moja pravica do korektne obveščenosti o današnjih ključnih dogajanjih 

znova in znova poteptana, saj pravica do obveščenosti zame ne pomeni, da slišim 

samo stvari, ki so uradno zapovedane. Ne, želim videti širšo sliko, saj življenje ni 

enoznačno, ljudje pa nismo ovce (vsaj ne vsi). Prav bi bilo, da bi nam na javni TV 

posredovali informacije strokovnjakov, ki zastopajo uradno določena stališča, ob tem 

https://www.akos-rs.si/
https://www.rtvslo.si/rtv


36 
 

pa tudi mnenja uveljavljenih strokovnjakov, ki si upajo izražati drugačna mnenja. So 

njihova spoznanja manj vredna od "uradnih"? In kdo o tem odloča?!!! Torej, uradna 

stališča brez cenzure soočati z mnenji, ki so znanstveno, strokovno utemeljena in 

temeljito preverjena in preverljiva. Tudi takih strokovnjakov je pri nas dovolj, a so 

njihova mnenja zatrta, odrinjena, preslišana, cenzurirana, blatena, zasmehovana, 

diskreditirana. Zaradi te enostranskosti ima vedno več ljudi TV zaslon samo še za 

odvečen "kos pohištva", če ga sploh še imajo. Vem, vem, ponavljam se...........« (D. Z.) 

Pisarna varuhinje je gledalki posredovala splošen odgovor o dolžnostih javnega medija, ko 

gre za informacije o javnem zdravju: 

»Pojasnjujemo, da morajo biti novinarji javne radiotelevizije glede spletnih objav 

posebej previdni in zadržani, saj po medmrežju kroži veliko, izmišljenih, anonimnih in 

lažnih novic ter dezinformacij, ki ne vsebujejo dejstev, ampak to to, kar si uporabniki 

želijo slišati, prebrati ali videti.  

Če imate podatke, za katere menite, da bi bilo dobro, če bi jih novinarji preverili, jih 

lahko posredujete uredništvom. 

Varuhinja uredništvom priporoča, da so pri podajanju dejstev čim bolj natančni, da 

pojave in dogodke osvetlijo z različnih zornih kotov in v različnih kontekstih, od 

medicinskega prek pravnega do finančnega in političnega, da k besedi vabijo različne 

sogovornike in v pogovorih zastavljajo vprašanja v imenu javnosti. Pri tem se 

pričakuje, da pri spremljanju javnozdravstvenih tem upoštevajo pravila, ki so zapisana 

v smernici:   

»V javnem mediju je pri podajanju javnozdravstvenih vsebin treba v prvi vrsti 

slediti javnozdravstvenim smernicam v državi in argumentom stroke. Pri 

obravnavi javnozdravstvenih (kakor tudi drugih strokovnih, znanstvenih itd.) 

tematik ni dovoljeno matematično izravnavati strokovnih argumentov, ki 

slonijo na dejstvih in dognanjih, in nasprotnih mnenj, ki slonijo na občutkih, 

strahovih, nedokazanih trditvah, neprimerljivih podatkih ali podatkih, ki jih je 

stroka ovrgla.  

Lažno uravnoteževanju (false equivalence), ko se primerja neprimerljivo, ni 

združljivo z odgovornim novinarstvom v javnem mediju. Dolžnost javnega 

medija je, da daje prednost dejstvom, strokovnim ugotovitvam pred laičnimi 

mnenji in laičnimi interpretacijami teh podatkov in dokazov. Vendar pa je za 

celovit prikaz javnozdravstvenih tematik, ki očitno tudi delijo in sprožajo 

nasprotovanja, treba poiskati ustrezen način za vključitev ločenih pogledov in 

pri tem upoštevati vsakokratni fokus, kontekst in žanr obravnave.«  

  

https://www.rtvslo.si/rtv/za-medije/vodstvo-in-odgovorni-uredniki/464482


37 
 

PRILOGE 

PRILOGA 1: Referendum 2021, kdo lahko sodeluje na referendumskih soočenjih? 

Odgovor uredništev Informativnega programa Televizije in Radia Slovenija 

Pri pripravi soočenj glede referenduma o Zakonu o spremembah in dopolnitvah Zakona o 

vodah sta uredništvi Informativnega programa Radia in TV Slovenija pridobili tudi mnenje 

Pravne pisarne RTV Slovenija.  

Na vprašanje, ali ministrstvo oz. vlada lahko sodeluje v soočenjih, tudi če sama referendumske 

kampanje ne organizira, je bilo strokovno mnenje Pravne pisarne RTV Slovenija naslednje: 

»Glede na odločitev Ustavnega sodišča pod opr. št. U-I-191/17 lahko Vlada RS sodeluje v 

soočenjih v primeru, da sama referendumske kampanje ni organizirala.«  

Ustavno sodišče Republike Slovenije je na seji dne 25. 1. 2018 sprejela Odločbo o ugotovitvi, 

da so Zakon o referendumu in o ljudski iniciativi ter prvi odstavek 3. člena, kolikor se nanaša 

na Vlado Republike Slovenije, in šesti odstavek 4. člena Zakona o volilni in referendumski 

kampanji v neskladju z Ustavo (U-I-197/17, Objavljeno v Uradnem listu RS, št. 6-230/2018). 

Odločilo je, da mora Državni zbor ugotovljene protiustavnosti odpraviti v roku enega leta po 

objavi te odločbe v Uradnem listu Republike Slovenije. Državni zbor protiustavnosti v enem 

letu ni odpravil. Odločba med drugim določa: 

 »Glede na ustavni položaj Vlade zgolj možnost, da Vlada sodeluje v referendumskem 

postopku, ni ustavno sporna. Vlada je upravičena, da zakon, ki ga je Državni zbor sprejel, v 

javni razpravi zagovarja, da predstavi svoja stališča, vključno s tem, da predstavi po njenem 

mnenju negativne posledice neuveljavitve zakona. Vendar pri tem delovanju ne sme oteževati 

ali ovirati svobode oblikovanja stališč v referendumskem postopku. Informacije mora podajati 

na pošten in zadržan način, pri čemer mora podajati tako informacije v prid zakonu kot tiste, 

ki mu nasprotujejo. Lahko pa izrazi svoje stališče o njih. Njeno informiranje mora biti torej 

stvarno, celovito in transparentno. Pri tem jo zavezuje dolžna skrbnost in informacij, ki jih 

pozna, ne sme izkrivljati ali prikrivati. 

V referendumski kampanji, kot jo opredeljuje Zakon, lahko organizatorji referendumske 

kampanje nastopajo enostransko in s propagando vplivajo na odločanje volivcev pri glasovanju 

na referendumu v eno ali drugo smer. S položajem Vlade v sistemu državne oblasti pa 

referendumska propaganda ni združljiva. Ni ustavno dopustno, da Vlada vodi referendumsko 

kampanjo. Ker ji izpodbijana zakonska ureditev to omogoča pomeni prekomeren poseg v 

pravico do sodelovanja pri upravljanju javnih zadev iz 44. člena Ustave, ki varuje pravico 

glasovanja na zakonodajnem referendumu iz tretjega odstavka 90. člena Ustave. Ker Vlada 

sploh ne sme biti organizator referendumske kampanje, si ne sme dodeliti iz proračuna 

sredstev, ki bi bila namenjena njenemu nastopanju kot organizatorju referendumske 

kampanje.« 

 



38 
 

Na podlagi zakonske zahteve 6. člena Zakona o volilni in referendumski kampanji (Uradni list 

RS, št. 41/07, 103/07 - ZPolS-D, 105/08 - odl. US, 11/11, 28/11 - odl. US, 98/13, 8/15, 6/18 - 

odl. US) v povezavi z 10. členom in 5. odstavkom 12. člena Zakona o Radioteleviziji Slovenija 

(Uradni list RS, št. 96/05, 109/05 - ZDavP-1B, 105/06 - odl. US, 26/09 - ZIPRS0809-B, 9/14, 

61/20 - ZIUZEOP-A) ter Odločbo Ustavnega Sodišča U-I-191/17 (Uradni list RS, št. 6/2018) in 

vseh pridobljenih pravnih pojasnil smo dne 9. 6. 2021 sprejeli in na spletnem portalu MMC, na 

Televiziji Slovenija in na Radiu Slovenija objavili Pravila Radiotelevizije Slovenija za izrabo 

programskega časa za predstavitev mnenj o vprašanju zakonodajnega referenduma 11. 7. 

2021 V njih je določeno, da Vladi oz. ministrstvu za okolje in prostor omogočimo sodelovanje 

v referendumski oddaji na način, da bo to skladno z odločbo ustavnega sodišča. Minister bo 

tako imel na začetku oddaje možnost v časovno omejenem obsegu predstaviti svoja stališča in 

informacije, v soočenju pa ne bo sodeloval. Vse prijavljene organizatorje referendumske 

kampanje bodo, kot so to počeli v soočenjih v zadnjih letih, razdelili na nasprotnike in 

zagovornike zakona in jim zagotovili enakopravne tehnične pogoje. Merili bodo skupni čas 

zagovornikov in nasprotnikov zakona in čas posameznih nastopajočih. Zagovorniki in 

nasprotniki zakona bodo imeli v oddaji enak skupni čas, znotraj obeh  skupin pa bodo 

zagotovili enako obravnavo prijavljenih organizatorjev kampanje. 

Ob tem naj poudarimo, da sta koncepta soočenj na Radiu in Televiziji Slovenija usklajena. 

Lep pozdrav, 

Nataša Rijavec Bartha 

Vodja projekta Referendum 2021  

Informativni program Televizije Slovenija 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



39 
 

PRILOGA 2: Protest zaradi predvajane skladbe 

Pojasnilo direktorja Radia Slovenija  

Spoštovani,  

dan oziroma dva po predvajanju skladbe Operacija Juriš izvajalcev Nikolovski in Jadranka Juras 

v programu Vala 202 sem pridobil podrobne informacije o skladbi oz. predvajanju te skladbe, 

od odgovornega urednika Vala 202 pa dan kasneje, 29. junija 2021, prejel tudi pojasnilo o 

okoliščinah predvajanja. Tako je običajno pri predvajanih skladbah, ki bi utegnile kakorkoli 

odstopati od standardov za naše programske vsebine, ki jim sledijo glasbeni uredniki in 

redaktorji pri izboru predvajane glasbe na vseh programih.  

Gre za primer skladbe iz zvrsti hip hopa z družbeno angažiranim besedilom, kar samo po sebi 

ne more biti niti razlog niti prepreka za predvajanje v naših programih. Takšna kombinacija 

pogosto narekuje tudi bolj eksplicitna, normativno manj običajna, odstopajoča, mejna, tudi 

sporna besedila. Prav besedilo omenjene skladbe je bilo razlog za dodatno preverjanje 

ustreznosti predvajanje vsebine.  

Kontekst 

Živimo v času radikaliziranega družbenega diskurza, ko postaja komuniciranje s surovimi izrazi, 

zmerjanjem, žaljivkami, zavajanjem, obtožbami ipd. sprejemljivo in domala 'normalno' na 

vseh, tudi najvišjih ravneh družbe. Od takšnega komuniciranja, kakršno je še nedavno veljalo 

vsaj za vprašljivega,  nizkega, nesprejemljivega, se velikokrat ne ograjujejo niti najvidnejši 

predstavniki politične moči in družbenega življenja, še več,  zdi se, da ga z lastnim zgledom 

narekujejo in spodbujajo. Kdaj nehote, žal pa kdaj tudi namenoma se takšna komunikacija 

legitimira in postaja družbeno sprejemljiva norma.  

To sproža odzive med njimi samimi, še bolj žalostno pa je, da povzroča erozijo izražanja in 

radikalne odzive v komunikaciji v vseh sferah družbe, med gospodarstveniki, znanimi 

osebnostmi, kulturniki, ustvarjalci na najrazličnejših področjih, tudi v glasbi.  Skozi glasbo se že 

od nekdaj izražajo različna občutenja, tudi izražanje protesta, nestrinjanja z družbenimi 

razmerami, s politično situacijo...še posebej v rocku, rapu, hip hopu in široki paleti alternativne 

glasbe se pogosto pojavijo družbena kritična besedila, kar je povsem legitimna oblika izražanja 

in ustvarjanja. 

Protest, tudi upor se skozi zgodovino pogosto izkaže kot gonilo napredka in generator 

razvoja.   

In to na Radiu Slovenija razumemo in sprejemamo. Dopuščamo kritično izražanje, tudi skozi 

besedila skladb, tudi do nosilcev moči, tudi do političnih akterjev. 

Po drugi strani pa je naloga javnega radia, da skrbi za kakovostno raven po glasbeni in besedilni 

ravni. To pomeni, da mora glasbeni izbor predvajane glasbe zadostiti kriterijem javnega radia, 

da so vse skladbe glasbeno na sprejemljivi ravni, besedila pa skladna oz. v duhu načel poklicne 

etike.  



40 
 

V družbeno angažiranih besedilih, ki so v hiphopovskih skladbah pogosta, je ta meja še posebej 

spolzka, predvajanje pa včasih občutljivo.  

Eden naših ključnih ciljev je predvajati široko paleto kakovostne, raznolike glasbe, podpirati 

glasbeno  ustvarjalnost v najširšem pomenu besede, glasbeno izražanje vseh vrst. Za ilustracijo 

naj navedem, da je Val 202 v juniju predvajal več kot 3800 različnih skladb, Prvi program pa 

kar 5700 različnih skladb. Za nekatere zvrsti vemo, da jih spremljajo in predvajajo samo 

programi javnega radia, ta namreč ne sme pristati samo na kriterij všečnosti, sicer se bo 

izenačil s komercialnimi mediji.  

O konkretnem primeru 

Javni radio ni in ne sme biti podaljšek katerekoli oblasti, zato ni državni, v njegovih programih 

je dopustna družbena kritika tudi v besedilih skladb, po drugi strani pa ne sme krepiti ali 

spodbujati sovražnosti, nestrpnosti ali napeljevati k nasilju, tudi če je to zgolj posledica možnih 

interpretacij besedila. Na Radiu Slovenija ne želimo podpirati komunikacijske erozije v družbi, 

ne pristajamo nanjo, ne želimo poglabljati ideološkega boja na katerikoli strani in sploh biti 

njegov del. 

Iz podrobnega pojasnila odgovornega urednika Vala 202 pa tudi po moji oceni omenjena 

skladba ni v skladu z vsemi strokovnimi kriteriji za predvajanje, saj bi se lahko njeno besedilo 

v nekaj delih razumelo bodisi kot pozivanje k nasilju ali spodbujanje ideološkega boja oz. ima 

homofobno konotacijo.  

V pojasnilu ocenjujemo, da je šlo pri uvrstitvi skladbe v program oz. sistem za predvajanje za 

profesionalni zdrs in obžalujemo, če je predvajanje kogarkoli prizadelo. Kot direktor sem 

odredil ustrezen formalni ukrep. 

Priloga: pojasnilo odgovornega urednika Poročilo o predvajani programski vsebini 

Lep pozdrav, 

Mirko Štular 

Direktor Radia Slovenija 

 

  



41 
 

Pojasnilo odgovornega urednika Vala 202  

Skladba Operacija Juriš v izvedbi Nikolovskega in Jadranke Juras je bila doslej na Valu 202 

predvajana dvakrat. Prvič v soboto, 26. junija 2021, ob 13:56, drugič pa v nedeljo, 27. junija 

2021, ob 21:39.  

Prvič je bila skladba predvajana kot del tematskega programskega pasu, namenjenega 

refleksiji protestnih gibanj od obdobja osamosvajanja do danes. Tako so se v sobotnem 

programu med 10.30 in 15.00 zvrstili številni krajši intervjuji, ki so jim sledile angažirane 

skladbe. Pogovoru s Tonetom Stojkom denimo A Change Is Gonna Come – Sam Cooke, po 

Igorju Bavčarju skladba I Fought The Law – The Clash, po Barbari Rajgelj pesem Get Up, Stand 

Up – Bob Marley itn. Po enakem principu je bila predvajana tudi skladba Operacija Juriš. Tik 

pred predvajanjem je sicer voditeljica programa prebrala nujno prometno informacijo, zatem 

se je brez dodatne izpostavitve predvajala skladba, po predvajanju je voditeljica omenila 

izvajalca in naslov skladbe, zatem pa takoj nadaljevala z napovedjo naslednje programske 

vsebine. Skladba je bila drugič predvajana v nedeljskem večernem programu brez posebne 

napovedi. Gre namreč za termin, ko pogosteje predvajamo glasbo z roba popularne glasbene 

produkcije, na programu pa nimamo voditelja, zato med skladbami občasno predvajamo 

zvočni identifikacijski znak Vala 202.  

Pesmi v preteklosti nismo predvajali, niti je nismo umestili v arhiv skladb. Glasbeno 

uredništvo je namreč po poslušanju skladbe – kar je praksa, ko prejmemo novo glasbo – 

presodilo, da kakovostno ne ustreza merilom za predvajanje na Valu 202. O predvajanju se je 

na pobudo avtorice tematiziranih govornih vsebin – o protestih, ki so pomembno 

zaznamovali 30 let samostojnosti – odločil urednik glasbenega uredništva, ki je presodil, da 

pesem izjemoma predvajamo v kontekstu tematiziranega programa, torej kot navezavo na 

predhodne govorne vsebine, kot primer angažirane pesmi, ki odseva duh časa. V ta namen je 

tematski del glasbe umestil (v petek, 25. junija) v za to namenjeno digitalno mapo, sicer 

shranjeno v sistemu za predvajanje glasbe (Dalet), a umeščeno izven glavnega toka 

predvajanja. Takšna praksa je izjema, ki se je zaradi lažje organizacije in realizacije programa 

poslužujemo ob programskih projektih, ko program zahteva več prilagodljivosti, ustvarjalci 

programa pa zato glasbo, glede na vsebine, črpajo iz za to namenjenih digitalnih map. Pesem 

pa je bila zaradi odločitve urednika glasbenega uredništva in petkove umestitve v digitalni 

sistem v času podaljšanega prazničnega vikenda vidna in na voljo za predvajanje ostalim 

glasbenim opremljevalcem, vključno z nedeljskim večernim. 

Glasbeno uredništvo je torej že v preteklosti presodilo, da skladba ne ustreza merilom za 

predvajanje na Valu 202, zato je pred 25. junijem 2021 niti nismo umestili v digitalni sistem 

za predvajanje glasbe. Uredniška ekipa, vključno z urednikom glasbenega uredništva, meni, 

da sprejeta odločitev o izjemi glede predvajanja ni bila dovolj domišljena. Kar pa je vodilo 

tudi do drugega predvajanja. Nastalo situacijo obžalujemo. Po intenzivnih uredniških 

debatah smo v izogib ponovitvi sprejeli odločitev o krepitvi sistema varovalk in uredniške 

verige. Sistem je doslej deloval, ga pa očitno moramo izboljšati.  



42 
 

Zato bomo procese dela prilagodili na naslednje načine:  

- ob programskih projektih bo urednikom v verigi brez izjem omogočen pravočasen 

vpogled v digitalne mape za predvajanje glasbe,  

- glasbeni uredniki bodo glasbene opreme pripravili najkasneje do 12.00 dan pred 

predvajanjem,  

- v primeru vikenda bodo glasbeni uredniki glasbene opreme pripravili najkasneje 

do 12.00 v petek.  

Skladbe Operacija juriš od ponedeljka (28. junij 2021) ni več v sistemu za predvajanje glasbe.  

Hip hop je specifičen žanr z mestoma pretiravajočim jezikom, avtorja skladbe Operacija Juriš 

sta v svoji sporočilnosti vse čas vsaj dvoumna in ne povsem eksplicitna, zato so tudi 

interpretacije lahko različne. Predvajanje posamične skladbe v programu tudi ne pomeni 

strinjanja s sporočili avtorjev. Kljub temu pa smo do besedila zadržani in vztrajamo pri 

prvotni odločitvi, da skladba ni ustrezna za redno rotacijo, kar je glasbeno uredništvo, na čelu 

z urednikom uredništva za glasbo, ugotovilo že ob izdaji skladbe. Uredniška ekipa Vala 202 je 

do skladbe zadržana ne le zaradi brezčutne zgodovinske analogije, temveč tudi zaradi – resda 

posredne – v podtonu lahko homofobno razumljene opazke v delu besedila.  

Dvakrat predvajana skladba je bila sicer zgolj ena iz obsežnega nabora slovenske glasbe v 

prazničnem tednu na Valu 202, ko smo v jutranjem programu na živih koncertih gostili tudi 

Ota Pestnerja, Majo Založnik in Roka Goloba s pesmijo Moja dežela, Tomaža Domicelja s 

Slovenskega naroda sin in številne druge. Samo v petek, na praznik, pa smo med 5.00 in 

19.00 predvajali 143 domačih skladb in le štiri tuje, še te v sklopu Popevke tedna, dan pa 

sklenili z ekskluzivnim radijskim prenosom nastopa velikana domače elektronike DJ Umka na 

dogodku Urbano dejanje.  

S spoštovanjem,  

Nejc Jemec  

Odgovorni urednik Vala 202 

 

  



43 
 

PRILOGA 3: Zadeva Nedeljski gost/poklicni standardi  

Poročilo varuhinje v zadevi Nedeljski gost/poklicni standardi (odziv uredništva, mnenje, priporočila) 

Varuhinja je prejela osem odzivov, povezanih z oddajo Vala 202 Nedeljski gost, ki je bila na 

sporedu 11. julija 2021. V njej se je z dr. Tomažem Makovcem, biokemikom in farmacevtom, 

asistentom na Inštitutu za biokemijo in molekularno genetiko Medicinske fakultete Univerze 

v Ljubljani, pogovarjal novinar Damjan Zorc.  

Uredništvo je po predvajanju oddaje presodilo, da vsebina ne ustreza standardom javnega 

medija in se odločilo, da pogovora ne arhivira na spletu. Na spletišču je objavljen zapis z 

napovedjo oddaje, namesto posnetka pa je objavljeno opravičilo poslušalcem, v katerem 

mdr. piše:  

»Gost, dr. Tomaž Makovec z Medicinske fakultete Univerze v Ljubljani, je v oddaji 

delil svoja mnenja. Težava je, da ob izrekanju polemičnih stališč ni dobil niti enega 

kritičnega vprašanja in da ni bil izražen niti kakršen koli dvom o njegovem mnenju. 

Gostu je bilo tako med drugim omogočeno širjenje sporočil, ki ogrožajo zdravje ljudi. 

Intervjuja zato ni v arhivu. Izpostavljene teme bi se dalo nagovoriti v drugačnem 

formatu oddaje ob ustrezni novinarski izvedbi.« 

I. Odzivi občinstva in pojasnilo/vprašanje odgovornega urednika 

Šest poslušalcev je varuhinjo vprašalo, kako naj dostopajo do posnetka, dva pa sta 

protestirala proti uredniški odločitvi.  

»Opravičujete se za predvajano vsebino, ki je bila delu poslušalstva všeč. Ne 

opravičujete se za umik radijske vsebine, ki je bila delu poslušalstva zanimiva in 

vredna poslušanja, temveč se opravičujete za predvajanje kot tako. In s tem 

zanikujete možnost za objektivno (pa tudi subjektivno) oceno poslušanega pri 

poslušalcih vaših programov. (…) Ste na Radiu Slovenija zavezani cenzuri vsebin, ki ne 

ustrezajo interni predstavi objav v oddajah, ki so vnaprej napovedane?« (B. M.) 

»Že leto in pol poročate o kovidu izrazito enostransko in nikoli ne postavite nobenega 

kritičnega vprašanja ali dvoma o  mnenjih vaši sogovornikov.  Tako, da vas ljudje, ki bi 

radi dobili relevantne informacije sploh več ne poslušajo. To so oddaje za katere  bi se 

morali opravičiti.« (V. K.) 

Varuhinja je za dodatno pojasnilo glede programske vsebine in uredniške odločitve, da se 

posnetek ne arhivira, zaprosila odgovornega urednika Vala 202 Nejca Jemca, ki je odgovoril:  

»Posnetku pogovora so lahko poslušalci na val202.si prisluhnili še osem ur po 

predvajanju. Možnost poslušanja za nazaj ponujamo za ves program. Tokratne oddaje 

Nedeljski gost pa izjemoma nismo arhivirali. 

Po nedeljski objavi pogovora v programu – kar se je zgodilo mimo uredniških 

dogovorov – smo tehtali med dvema izbirama. Namesto objave posnetka v 

digitalnem okolju z uredniškim pojasnilom, smo skušali širjenje vsebine zamejiti. Ne le 

zato, ker pogovor, kakor je bil izveden, na več mestih krši Poklicna merila in načela 

https://val202.rtvslo.si/2021/07/dr-tomaz-makovec/


44 
 

novinarske etike v programih RTV Slovenija, temveč je bilo gostu omogočeno širjenje 

zdravje ogrožajočih sporočil, polemična mnenja pa niso bila sproti razjasnjena. 

 

Razlog, da intervjuja nismo objavili, niso nagovorjene tematike. Teme pretirane rabe 

antidepresivov, polifarmacije, povezav med farmacijo in medicino idr. je treba 

kritično pretresati – kar smo v oddajah na Valu 202 že počeli. V primeru tokratnega 

Nedeljskega gosta pa so bile številne zdravstveno občutljive teme izpostavljene tako 

površno, da bi lahko predvsem pri ljudeh v stiski in z bolezenskimi stanji posredovana 

sporočila zbudila vtis o smiselnosti opustitve zdravljenja, češ da zdravljenja, 

preventivni pregledi in skorajda medicina kot celota nimajo smisla. 

Omogočanje dodatnega širjenja takšnih sporočil – kar bi storili z objavo na spletni 

strani in med podkasti – bi bilo po mojem mnenju neodgovorno. Objava v etru je bila 

napaka. Z objavo v digitalnem okolju bi jo ponovili in potencirali.« 

Odgovorni urednik je varuhinji omogočil poslušanje posnetka in jo prosil, da poda mnenje o 

skladnosti vsebine s Poklicnimi merili in načeli novinarske etike.  

II. Varuhinja o odgovornem poročanju o javnem zdravju 

Varuhinja posebej poudarja (in ponavlja), da je v javnem mediju dovoljeno govoriti o vseh 

družbenopomembnih in zanimivih vprašanjih, da ni tabujev ali prepovedanih gostov, kar 

velja tudi za vsebine v sferi znanosti, medicine, farmacije ali javnega zdravja, vendar ob 

doslednem spoštovanju programskih, poklicnih in etičnih standardov javnega medija, z 

ustrezno opredelitvijo fokusa, konteksta in žanra obravnave ter upoštevanju zasnove 

posameznih oddaj ali programskih pasov.  

Pri temah, ki lahko vplivajo na zdravje posameznikov ali javno zdravje velja še posebna 

odgovornost novinarjev, urednikov in medija v celoti, da se vsebine posredujejo natančno, 

nedvoumno, preudarno in tenkočutno, brez elementov senzacionalizma. Pomembno je, da 

so k besedi povabljeni strokovni in kompetentni sogovorniki, da se uporabijo in navajajo le 

preverjeni in znanstveno potrjeni viri ter da se dejstva in razlage posredujejo na način, ki 

pri občinstvu ne more ustvariti napačnega vtisa, da gre za medicinske nasvete, ki jih smejo 

podajati le zdravniki.  

V času pandemije je treba še pozorneje slediti Poklicnim merilom in načelom novinarske 

etike, zlasti tč. 10.2. Odnos do zdravja ter upoštevati varuhinjina priporočila za poročanje o 

javnem zdravju, ki jih je od marca 2020 večkrat posredovala uredništvom, se o njih 

pogovarjala z uredniki in novinarji, jih javno pojasnjevala ter objavljala v mesečnih poročilih 

in novicah. Ko gre za zdravje ljudi, je tem bolj pomembno kritično presojati informacije z 

družbenih omrežij in nepreverljivih spletnih ali drugih virov (tč. 1. 3. Preverjanje dejstev). 

Javni medij se mora v teh okoliščinah izogibati senzacionalizmu in posredovanju parcialnih 

podatkov, ki begajo občinstvo in mu ne pomagajo pri odgovornem in informiranjem 

državljanskem ravnanju, kar je tudi ena od dolžnosti javnega medija (gl. Programski 

standardi, o delovanju RTV Slovenija v interesu javnosti).  

https://www.rtvslo.si/rtv/kdo-smo/zakoni-predpisi-in-dokumenti/pravilnik-o-poklicnih-standardih/475078#10.2
https://www.rtvslo.si/varuh/mnenja-in-priporocila/priporocilo-kako-porocati-o-javnem-zdravju/547816
https://www.rtvslo.si/rtv/kdo-smo/zakoni-predpisi-in-dokumenti/pravilnik-o-poklicnih-standardih/475078#1.3
https://www.rtvslo.si/files/svet_rtv/pprogramski_stndardi0612.pdf
https://www.rtvslo.si/files/svet_rtv/pprogramski_stndardi0612.pdf


45 
 

III. Varuhinjine ugotovitve o predvajani vsebini  

V napovedniku oddaje je bil gost predstavljen kot medicinski in farmacevtski strokovnjak, ki 

mu kot dolgoletnemu »žvižgaču« nihče noče prisluhniti, ko opozarja, da zdravniki paciente 

»po nepotrebnem in na pamet zasipajo z recepti«, in sicer v spregi s farmacevti, ki so jim 

»prva in edina skrb delničarji in ne bolniki«.  

Pogovor je tekel o uradni medicini, zdravnikih, zdravstvenih ukrepih in politikah, zdravilih, 

farmaciji, posameznih boleznih in bolezenskih stanjih ter epidemiji.  

Novinar je navajal osebne izkušnje in mnenja o nepotrebnosti ali škodljivosti zdravil in 

nekompetentnosti zdravnikov, ki so jim pacienti prepuščeni na milost in nemilost, navedb pa 

ni podkrepil z dejstvi ali viri. Gostu je zastavljal mnenjska in sugestivna vprašanja o slabostih 

uradne medicine, podrejenosti zdravnikov farmacevtski industriji in filozofiji kapitala oz. 

zaslužka.  

Gost in novinar sta izrekala kontroverzne, skrajne in pavšalne trditve, se med seboj strinjala 

in dopolnjevala. Na ravni sproščenega klepeta, brez sklicevanja na konkretne vire, dokaze, 

preverjena dejstva oz. znanstvena dognanja sta govorila o domnevni neutemeljenosti, 

nesmiselnosti in škodljivosti posameznih medicinskih metod, npr. o preventivnih akcijah za 

zgodnje odkrivanje bolezni oz. presejalnih testih.  

Gost je polemiziral z metodami odkrivanja in zdravljenja bolezni oz. bolezenskih stanj, kot so 

rak na dojki, rak na materničnem vrat in rak na prostati. Veljavne ukrepe oz. doktrine za 

preprečevanja samomorilnosti, zdravljenje depresije oz. depresivnih stanj, znižanje 

povišanega holesterola in krvnega tlaka je označil za pretirane ali nepotrebne. Zanikal je 

koronavirusno pandemijo ter covid-19 primerjal z gripo. Namesto zdravil je priporočal 

vitamine in krepitev imunskega sistema.  

Varuhinja pritrjuje odgovornemu uredniku programa, da je bila objava takšne vsebine v 

radijskem etru napaka, saj pogovor, kot je bil izveden, ne dosega standardov javnega 

medija, kot so opredeljeni z določili Poklicnih meril in načel novinarske etike. Programska 

vsebina je bila tudi v neskladju z zasnovo oddaje in v nasprotju z varuhinjinimi priporočili 

za poročanje o javnem zdravju. Uredniška odločitev, da vsebina ni spletno arhivirana oz. 

dostopna v digitalnem okolju, je po varuhinjini presoji pravilna.  

IV. Varuhinjino mnenje o zasnovi, žanru in vodenju oddaje  

Oddaja Nedeljski gost je po zasnovi daljša pogovorna oddaja, v kateri so portretirani 

izstopajoči posamezniki in predstavljeni njihovi dosežki. Skozi pogovor poslušalci izluščijo 

gostov ustvarjalni opus, njegovo življenjsko pot, vodilo in razmišljanje, kaj ga dviga iz 

povprečja oz. kako in s čim je vtisnil pečat družbi, lahko pa tudi podrobneje spoznajo njegovo 

konkretno stvaritev oz. presežek, ki je bil povod za izbor gosta. Konkretna oddaja je 

odstopala od te zasnove, saj v ospredju pogovora ni bil gost, temveč dogajanje v družbi, s 

poudarkom na domnevnih deviacijah v zdravstvu in farmaciji ter znanstvenih razhajanjih, 

tudi v kontekstu pandemije. Tako kot oddaja že po zasnovi ni namenjena analizi ali 

razčiščevanju kompleksnih pojavov, tudi intervju (pogovor z enim gostom) že po naravi in 



46 
 

pravilih žanra ni primeren za obravnavo tako občutljive tematike, saj z enosmernimi pogledi 

ne omogoča strokovne polemike oz. kakovostnega soočenja dejstev, mnenj in pogledov.  

V presoji pogovornih vsebin, zlasti žanra intervju, je vselej treba izhajati iz deljene vloge med 

spraševalcem in vprašanim. Teža odgovornosti za javno izgovorjeno besedo je vedno na 

tistem, ki jo izreče. To pomeni, da v intervjujih spraševalec ne more biti odgovoren za trditve, 

ki jih izreče vprašani. Vendar pa novinar, ki sprašuje, nosi odgovornost za to, kar pove sam, 

kakor tudi za takšno vodenje pogovora, ki zagotavlja razčiščenje nejasnosti, kontroverznih 

izjav ali premalo argumentiranih trditev. Voditelj pogovora mora v imenu javnosti 

intervjuvancu zastaviti vsa vprašanja in podvprašanja, s katerimi se razčisti kategorične ali 

dvoumne izjave, ki niso (dovolj) podkrepljene z dejstvi, ki so v nasprotju z znanimi dejstvi ali 

širokim družbenim/strokovnim soglasjem. Odgovoren je za temeljito pripravo na pogovor, v 

prvi vrsti za to, da vprašanja slonijo na preverjenih podatkih, da se v vprašanjih ne 

pomešajo njegova osebna mnenja, ugibanja in komentarji ter dejstva. Voditelju ni mogoče 

oporekati pravice do angažiranega sodelovanja v empatičnem dialogu in izrekanja poklicnih 

sodb, ki temeljijo na dejstvih, nikakor pa mu ni dovoljeno tematike prikazovati le skozi 

optiko lastnih prepričanj, s poudarjanjem določenih možnih pogledov in razlag, ob 

hkratnem zamolčevanju enako ali celo bolj pomembnih podatkov. Bistveno je tudi, da 

novinar ohranja čustveno distanco do teme pogovora in sogovornika ter kritičen odnos do 

povedanega, saj pogovora ne vodi v svojem imenu in zase, temveč v imenu občinstva in za 

javnost. Voditelj bi se moral distancirati od posmehljivih izjav o zdravnikih, profesorjih, 

farmacevtih oz. od trditev, ki so v stroki nepriznane ali ovržene. Pri tem je pomembno 

zavedanje, da občinstvo od javnega medija pričakuje verodostojno informacijo in se tudi 

zanese, da je javni medij pravi vir takšnih informacij.  

Odgovornost je temvečja v pogovorih, ki se nanašajo na zdravje, saj se morajo programski 

ustvarjalci javnega medija zavedati potencialnega vpliva na odločitve ljudi, še posebej v 

družbenem kontekstu, ki ga zaznamujejo pandemija, pandemična izčrpanost, dileme glede 

cepljenja ter vladnih in javnozdravstvenih ukrepov ter splošen skepticizem in tudi teorije 

zarot.  

Pravilno ravnanje novinarjev javnega medija je podrobno opisano v več določilih Poklicnih 

meril in načel novinarske etike, ki jih voditelj ni spoštoval: 1.1 Natančnost, 1.2 

Nepristranskost: 1.5 Odgovornost, 1.8 Pravičnost, 9.1 Voditelji oddaj, 5.6 Intervju, 10.2 

Odnos do zdravja, 17 Obvezno posvetovanje z uredniki. 

To so tudi določila Poklicnih meril in načel novinarske etike, na katera varuhinja velikokrat 

opozarja, posebej v obravnavi pritožb na posamezne pogovorne oddaje in posredovanje 

informacij o zdravju; v zvezi s tem je podala že več priporočil (gl. letna poročila 2017-2020). 

IV. Varuhinjino mnenje o (ne)objavi vsebine na spletu 

Odločitev, da se programska vsebina izjemoma ne arhivira na spletu oz. ne predvaja v 

digitalnem okolju je po varuhinjinem mnenju skrajni ukrep, ki ga uredništva sprejmejo, ko 

presodijo, da nimajo druge možnosti, ker je bila programska vsebina poklicno in etično 

sporna, ker bi lahko škodljivo vplivala na ravnanje in odločanje ljudi, ker bi lahko 

nepopravljivo prizadela integriteto posameznika itd. Pri tem morajo predvideti, da bo del 

https://www.rtvslo.si/rtv/kdo-smo/zakoni-predpisi-in-dokumenti/pravilnik-o-poklicnih-standardih/475078#1.1
https://www.rtvslo.si/rtv/kdo-smo/zakoni-predpisi-in-dokumenti/pravilnik-o-poklicnih-standardih/475078#1.2
https://www.rtvslo.si/rtv/kdo-smo/zakoni-predpisi-in-dokumenti/pravilnik-o-poklicnih-standardih/475078#1.5
https://www.rtvslo.si/rtv/kdo-smo/zakoni-predpisi-in-dokumenti/pravilnik-o-poklicnih-standardih/475078#1.8
https://www.rtvslo.si/rtv/kdo-smo/zakoni-predpisi-in-dokumenti/pravilnik-o-poklicnih-standardih/475078#9.1
https://www.rtvslo.si/rtv/kdo-smo/zakoni-predpisi-in-dokumenti/pravilnik-o-poklicnih-standardih/475078#5.6
https://www.rtvslo.si/rtv/kdo-smo/zakoni-predpisi-in-dokumenti/pravilnik-o-poklicnih-standardih/475078#10.2
https://www.rtvslo.si/rtv/kdo-smo/zakoni-predpisi-in-dokumenti/pravilnik-o-poklicnih-standardih/475078#17
https://www.rtvslo.si/varuh/porocila


47 
 

občinstva takšno potezo sprejel kot kronski dokaz, da javni medij prikriva in zamolčuje 

pomembne informacije. Varuhinja meni, da je pri odločanju treba tehtati, katera od dveh 

slabih rešitev (objava sporne vsebine ali tveganje očitkov o cenzuri) je manj škodljiva.  

V konkretnem primeru varuhinja meni, da je bila uredniška odločitev pravilna, saj bi lahko 

širjenje nepreverjenih, dvomljivih, netočnih in strokovno spornih sporočil lahko imelo 

negativne posledice na zdravje ljudi. Odločitev je bila sprejeta hitro, v spletni objavi pa tudi 

ustrezno pojasnjena, uredništvo se je za napako opravičilo. 

Kot pričakovano, pa je imela ta odločitev tudi negativne posledice na zaupanje občinstva. 

Poleg osmih odzivov, ki so bili povod za obravnavo, je treba omeniti še, da je v varuhov 

nabiralnik prispelo še 41 verižnih pisem, v katerih občinstvo, ki nasprotuje cepljenju in 

proticovidnim ukrepom, od javnega medija zahteva objavo oddaje in drugačno poročanje o 

epidemiji. Varuhinja sicer v množičnih dopisovanjih ne sodeluje in na verižna pisma ne 

odgovarja.  

V tej zadevi je smiselno spomniti na sorodno zadevo iz aprila 2020, ko je varuhinja le nekaj 

tednov po razglasitvi epidemije obravnavala pritožbe na radijski intervju na Prvem, ki je bil 

umaknjen iz spletnega arhiva (Zadeva radijski intervju/umik objave).  

V. Priporočila uredništvu Vala 202 in programskim ustvarjalcem RTV Slovenija 

Odgovornemu uredniku Vala 202, varuhinja priporoča sprejetje takšnih ukrepov, ki bodo 

zagotavljali pravilno delovanje verige odločanja, ustrezno načrtovanje programskih vsebin 

in preprečili ponovitev napake oz. objave programskih vsebin »mimo uredniških odločitev«. 

Urednikom in novinarjem Vala 202 priporoča podrobno seznanitev z vsemi določili Poklicnih 

meril in načel novinarske etike, ki so navedena v tem poročilu, ter poglobljeno notranjo 

razpravo o tč. 17. teh meril (obvezno posvetovanje z uredniki).  

Vsem uredništvom RTV Slovenija v morebitnih podobnih primerih priporoča, da se za umik 

vsebin s spleta (digitalnega okolja) odločijo le v skrajnih primerih in da najprej pretehtajo, 

ali bi zadostovalo ravnanje v skladu s tč. 5.6. Poklicnih meril in načel novinarske etike 

(»Kadar se uredniki odločijo, da v posameznih oddajah intervjuvajo osebo ali osebe, ki 

izražajo skrajna stališča o določenih vprašanjih, so dolžni v naslednjo enako oddajo povabiti k 

intervjuju tudi osebo ali osebe, ki izražajo nasprotna stališča.«). 

Vsem programskim ustvarjalcem RTV Slovenija varuhinja vnovič priporoča seznanitev s 

priporočilom za poročanje o javnem zdravju, glede odgovornega poročanja o samomorih pa 

dosledno upoštevanje smernic NIJZ.  

 

Ilinka Todorovski  

Ljubljana, 11. avgust 2021 

 

 

https://www.rtvslo.si/varuh/mnenja-in-priporocila/porocilo-v-zadevi-radijski-intervju-umik-objave/522243
https://www.rtvslo.si/rtv/kdo-smo/zakoni-predpisi-in-dokumenti/pravilnik-o-poklicnih-standardih/475078#5.6
https://www.nijz.si/sites/www.nijz.si/files/publikacije-datoteke/spregovorimo_o_samomoru_in_medijih.pdf


48 
 

STATISTIKA 
 JULIJ 2021 JUNIJ 2021 JULIJ 2020 

TELEVIZIJA SLOVENIJA        

SKUPAJ 36 32 70 

Informativni program 21 17 52 

Kulturno umetniški program 2 4 9 

Razvedrilni program 1 2 1 

Športni program 4 0 1 

Program plus 2 2 3 

Ostalo  6 7 4 

REGIONALNI CENTER / TV program 1 0 0 

Televizija Maribor 1 0 0 

RADIO SLOVENIJA       

SKUPAJ 16 9 14 

Radio Prvi 6 5 11 

Val 202 10 3 1 

Koper 0 0 1 

Radio Maribor 0 0 1 

Ostalo 0 1 0 

MMC       

SKUPAJ 13 3 14 

Novinarske vsebine 3 3 7 

Uporabniške vsebine 9 0 6 

Storitve 1 0 1 

PROGRAMI ZA NARODNOSTNI MANJŠINI       

SKUPAJ 1 0 0 

TV Capodistria 1 0 0 

RTV SLOVENIJA       

SKUPAJ 197 73 45 

Jezikovna kultura 2 4 5 

Oglaševanje 9 1 1 

Dostopnost in prilagojeni programi 1 2 0 

RTV prispevek  7 1 2 

Tehnične zadeve 2 4 3 

RTV SLO -  splošno 156 26 10 

Programski svet 0 0 0 

Varuhinja 0 1 2 

Ostalo  3 4 2 

Zavrnjena obravnava 17 30 20 

VSI ODZIVI 264 117 143 

  



49 
 

Elektronska 
pošta
81%

Spletni 
obrazec

8%

Pismo
1%

Telefon
10%

 

Statistika po vrsti odziva 

 

 

SKUPAJ 264 

Pritožba 33 

Mnenje 187 

Vprašanje 21 

Pohvala 4 

Pobuda 2 

Zavrnjeno 17 

 

 

 

 

 

 

  

 

  

 

 

 

SKUPAJ 264 

Elektronska pošta 213 

Spletni obrazec 21 

Pismo 2 

Telefon 28 

Pritožba
12%

Mnenje
71%

Vprašanje
8%

Pohvala
2%

Pobuda
1%

Zavrnjeno
6%


