
1 
 

TA DOKUMENT PREDSTAVLJA IZBOR ODZIVOV JAVNOSTI, KI NASLAVLJAJO VARUHINJO 
PRAVIC GLEDALCEV IN POSLUŠALCEV, IN JE NAMENJEN ZGOLJ ZA INTERNO RABO, ZA 

OBVEŠČANJE UREDNIKOV OZIROMA UREDNIŠTEV RTV SLOVENIJE. NJEGOVE VSEBINE ALI 
DELOV VSEBIN NI DOVOLJENO UPORABLJATI V NOBENEM DRUGEM KONTEKSTU. 

 
PREDSTAVITEV ODZIVOV OBČINSTVA 

junij 2010 

V mesecu juniju 2010 sem prejela 27 pritožb s strani gledalcev in poslušalcev, od tega 2 

pritožbi preko telefona in 25 posredovanih preko elektronske pošte. Različne pritožbe so se 

nanašale predvsem na televizijski program, predvsem na Uredništvo  Informativnega  in 

Uredništvo  Športnega programa, ena pritožba se je nanašala na radijski program, največ pa 

jih je prispelo skupinsko z enako vsebino zaradi objavljenega prispevka na MMC RTV SLO 

spletnem portalu Cerkev zašla v slepo ulico. Kriv nazadnjaški papež?  

Še vedno se pojavljajo pritožbe zaradi terminske netočnosti predvajanja oddaj in dolgih 

oglasnih blokov v času, ko gledalci že pričakujejo določeno napovedano oddajo. Televiziji 

Slovenija zagotovo ni v čast, da se ob vrstečih  pritožbah iz meseca v mesec koordinacija v 

smer odpravljanja zamud pričetkov oddaj ne izboljšuje. Gledalci takšen odnos upravičeno 

občutijo kot izraz ignorance, v tem primeru pa se še poglablja vtis, da je gledalcem vsiljevan 

ekonomsko propagandni program. Precej slab signal, ki brez dvoma ne prispeva k želji 

Televizije Slovenija, da bi obdržala zaupanje in zvestobo svojega sicer najbolj zvestega 

občinstva. 

Prepričljivejša odzivnost in konkretne izboljšave s strani nacionalne televizije na pobudo 

občinstva je pomemben faktor kvalitetne medsebojne komunikacije, ki  koristi namenu in 

delovanju nacionalnega medija. V takšni pozitivni in produktivni smeri bi se morala nadaljnja 

komunikacija in konkretno delovanje razvijati in ne nazadovati. 

 

TELEVIZIJA SLOVENIJA 

 

Terminska netočnost predvajanja oddaj (z dolgimi oglasnimi bloki) 

1. Gledalka I. G. H. pravi: “Težava je v tem, da se TV Slovenija ne drži točnega časa, ko 

je ena oddaja napovedana za predvajanje. 

Včerajšnji primer: čakala sem na predvajanje kriminalke Wallander. V tiskanih 

medijih je bil označen pričetek ob 22.50 uri, na teletextu ob 23.10, oddaja pa se je 

Guest
FreeText
Poročilo je bilo 3. julija 2018 revidirano v skladu s Splošno uredbo o varstvu osebnih podatkov.



2 
 

dejansko pričela ob 23.34 uri. Gledalci smo morali "uživati" ob reklamah dobrih 20 

minut. Z ozirom, da je naslednji dan delovni dan, ko moram jaz vstati že ob 6 uri, sem 

televizor lahko samo še ugasnila in šla spat.” 

Varuhinja pravic gledalcev in poslušalcev: Vodstvo TV SLO redno opozarjam na problem 

netočnosti predvajanja oddaj kot tudi Programski svet RTVSLO. Če bi rešili to nedoslednost in 

spoštovali terminski načrt predvajanja,  ali pa o morebitnih spremembah vsaj obvestili 

gledalce, bi bilo zagotovo za četrtino pritožb manj. Tudi na dejstvo, da se gledalci pritožujejo, 

ker TVSLO  predvaja parlamentarne seje na 2. in 3. programu hkrati  (kar popolnoma poruši 

terminski načrt 2. programa), sem opozorila komisijo za Informativne programe.  Člani 

komisije so se odzvali pozitivno, torej je le še odločitev vodstva, da to odločitev začne tudi 

izvajati. 

 

2. Gledalec J. C. pravi:  “… Napovedan je bil prenos rokometne tekme Madžarska : 

Slovenija ob 18. uri. Nadomeščale so ga reklame. To je nedopustno zavajanje in 

nespoštovanje gledalcev ….,” je ogorčeno pripomnil. 

Urednik Športnega programa Mile Jovanovič: »Pri rokometu je žal prišlo do napake pri 

posredovanju informacije naši koordinaciji in od tod naprej do medijev. Že v naprej je bilo 

načrtovano, da se bomo v rokometu vključili po 18.00 uri, saj smo imeli že od prej zakupljen 

satelitski signal za javljanje iz Južnoafriške republike.« 

Varuhinja pravic gledalcev in poslušalcev : V  takem primeru priporočam, da se gledalcem 

opraviči kar v tistem programu, kjer so oddajo pričakovali. 

 

Raba slovenskega jezika - športni komentatorji 

1. Gledalec M. Z. se je pritožil nad rabo slovenskega jezika športnih komentatorjev in 
pravi: “Lepo je slišati gospoda Stareta, kako v radijskem intervjuju poudarja svojo 
skrb za lep jezik, ampak kako to, da potem v prenosu namesto rodilnika uporabi 
tožilnik? Ne enkrat! 
 
Voditelj v studiu stalno govori o kolu: prvo kolo, drugo kolo, tretje kolo. Sem mislil, da 
smo to že nadomestili z izrazom krog? Celo prepričan sem o tem. Vsaj za državna 
prvenstva posameznih držav, za svetovna prvenstva sem morda kaj spregledal ... 
Očitno res moja napaka, ker potem vidim, da isto besedo uporablja gospodična v 
športnih novicah, še celo na zaslonu je napisano 1. kolo. 
 
Vi morda veste, kaj je 'igra kratkih pasov'? Razumem, da tako govorijo igralci in 
trenerji (no, razumem do neke mere ... in s spominom na skeč Monty Pythonov), da 
pa tako tudi komentatorji, uf, to pa prav zareže.  
 
 



3 
 

Lektorica v Uredništvu Športnega programa Alenka Pirc   je s kolegi pripravila izčrpno     
pojasnilo:   
 
»KOLO in KROG nista sopomenki«  
 
Beseda kólo živi v slovenskem jeziku že desetletja in pomeni >del ligaškega tekmovanja ali       

turnirja, v katerem igrajo nasprotniki po vnaprej določenem razporedu< (Slovar slovenskega 

knjižnega jezika). Besedo smo prevzeli >iz hrvaščine, srbščine v enakem pomenu. Ta pomen 

se je prek 'krog' (prim. angl. round, nem. Runde 'krog' in runda') razvil iz pomena 'koló'< 

(Snoj, Marko: Slovenski etimološki slovar, Ljubljana, 1997). Po osamosvojitvi Slovenije se je 

kot >pravilnejša< pojavila beseda króg. Pravopisni slovar 2001 nam pri razrešitvi dileme kolo 

ali krog ne pomaga prav dosti. 

Na tem področju vlada kaos.  

1. V športni redakciji TVS uporabljamo kolo, krog le v pomenu 1./2. del tekmovanja (npr.: 1. 
kolo 2. kroga lige prvakov = 1. kolo 2. dela lige prvakov), tako tudi časopisi Delo, Žurnal in  
Žurnal24.  

2. Krog je v rabi na teletekstu in radiu nacionalne televizije ter na POP TV. Tako tudi v 
časopisih Dnevnik in Ekipa. 

3. Kot zanimivost. V Velikem slovarju tujk iz leta 2002 (str. 584) je beseda kolo v 1. pomenu 
razložena kot 'del ligaškega tekmovanja ali turnirja, v katerem igrajo nasprotniki po vnaprej 

določenem razporedu' (očitno prepisano iz SSKJ-ja; vendar so se sestavljalci slovarja odločili 
za to besedo). 

Primer: 

Vzemimo za primer nogomet, slovensko prvo ligo, v kateri se za naslov državnega prvaka 

meri 10 ekip.  

Sistem tekmovanja je 4-krožni. V vsakem krogu se igra 9 kol, vsako kolo pa predstavlja 5 

tekem. 

Ko je bilo odigranih 9 kol, se zaključi prvi krog. Drugi krog je namenjen povratnim tekmam in 

novim 9 kolom. Ko se ta končajo, je bilo za nami v jesenskem delu 18 kol. 

Podoben potek je tudi v spomladanskem delu, le da se 3. krog zaključi s 27. kolom, 4. pa s 36. 

 

 

 

 



4 
 

 

Slikovni prikaz: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Še natančnejšo obrazložitev najdemo na spletni strani 

http://www.rtvslo.si/sport/nogomet/pokal-konfederacij-2009/vecno-vprasanje-imamo-kolo-

ali-krog/206197 (17. 7. 2010), na kateri razliko utemeljuje Igor E. Bergant. Poudarja, da kolo 

in krog nista sopomenki, kolo je del kroga: »Kolo je stara beseda slovanskega izvora, ki je že 

najmanj 70 let v vsakodnevni uporabi v slovenskem jeziku. Pomeni pa del tekmovanja 

oziroma prvenstva, v katerem se klubi ali posamezniki enkrat pomerijo med seboj. Angleži 

"kolu" rečejo "matchday", Nemci "Spieltag", Italijani "giornata", Francozi "journée". Skratka, 

v slovenščini bi besedo lahko prevedli s sopomenko "igralni dan", ki pa se doslej ni 

uporabljala, poleg tega pa je v sodobnem športu že kar malo presežena, saj v večini športov 

tekme enega kola praviloma ne igrajo več na isti dan.« /…/ »Krog je tisti del tekmovanja, v 

katerem se vsi tekmeci po enkrat pomerijo med seboj. Torej, krog obsega več kol. Prvenstvo 

lahko obsega enega ali več krogov, pač glede na to, kolikokrat se vsak izmed tekmecev 

pomeri z vsemi drugimi.« /…/ »Sopomenka "kroga" je "del" (jesenski del, spomladanski del, 

prvi del, drugi del), pri čemer nam jo je sodobni šport malo zagodel. Vse tekme jesenskega 

 

 

 

4-krožni sistem 

9 

9 9 

9 

1 krog = 9 kol 

10 ekip = 5 tekem 

= 1 kolo 

 

– v jesenskem delu se igra 

18 kol (prve in povratne 

tekme),  

         PREMOR 

– spomladanski del in 

preostalih 18 kol; 

Končalo se je 35. kolo, kar 

je = 8. kolo 4. kroga. 



5 
 

dela navadno niti ne sovpadajo s prvim krogom. Nemci, denimo, za prvi del (krog) 

uporabljajo besedo "Runde" (krog): Hinrunde (prvi del) in Rückrunde (povratni krog). Logično 

pa je, da loterija za vsako žrebanje uporablja besedo "krog", ker so vsa žrebanja enaka – 

vsakokrat so od začetka namreč v bobnu vse kroglice …« 

 
Varuhinja pravic gledalcev in poslušalcev: Vsekakor je pravilnejša raba jezika in nivo 
retoričnih spretnosti novinarjev nasploh pomemben del javne podobe nacionalne  
televizije, na kar bo treba predvsem v nekaterih primerih še opozarjati in se truditi v smeri  
izboljšav.  Izraz “igra kratkih pasov”  bi lahko umestili v športni žargon, zagotovo pa se da reči 
tudi lepše, recimo “igra kratkih podaj”. 

 
 

Ponovitve oddaj - TV Dnevnik 

1. Gledalec G. A. pravi: “Zelo me moti ponavljanje arhivskih TV dnevnikov. Zakaj RTV 

ne ponavlja iz arhiva npr. oddaj GORE IN LJUDJE oz. kake druge oddaje, ki nimajo 

političnega predznaka.”  

Varuhinja pravic gledalcev in poslušalcev : Strinjam se z mnenjem gledalca, ki se mu 

pridružujejo že drugi pred tem v prejšnjih mesečnih poročilih.  Pripombo in predlog sem 

posredovala vodstvu TV SLO. 

Predčasna prekinitev prenosa Evharističnega kongresa 

1. Gledalca M. in J. Pirnat pravita: “Izražava globoko nezadovoljstvo in razočaranje, ker 

ste prenos Evharističnega kongresa zaključili brez smiselnega in zaokroženega 

konca.  

Če že prenašate nek dogodek, potem ga prenašajte do konca, brez tega oddaja nima 

pravega smisla.Vtis imava, da imate na RTV dvojna merila za različno publiko. Če bi bil 

to prenos športne oddaje, tega gotovo ne bi naredili.  Naj navedeva primer. Ko smo 

čakali na odlično nadaljevanko Bratje Karamazovi, se je začetek te nadaljevanke 

vsako nedeljo spreminjal in prilagajal predhodni oddaji, zlasti športu, ki ga nikoli niste 

na tako grob način prekinili. Takrat se nisva pritožila, odklanjava pa dvojna merila.« 

Urednik verskega program na TVSLO Vid Stanovnik: Osrednja slovesnost je potekala od 11h 

do 13.35 (155 minut). V ponovitvi smo posnetku celotne osrednje slovesnosti dodali tudi del 

uvodnega programa (30 minut), ki smo ga tudi snemali. Zato je ponovitveni posnetek dolg 

185 minut. 

Programsko vodstvo je odločilo, da bo neposredni prenos potekal do 12.50.  

V uredništvu smo prijavili prenos v dolžini 140 minut  in predstavili tudi program prireditve. 

Zaradi prekinitve nismo neposredno prenašali zaključka maše, procesije po nogometnem 

igrišču ter litanij na oltarnem prostoru.  

Guest
Free Hand



6 
 

Slovesnost je bila daljša, kot so načrtovali organizatorji, prav tako pa se je scenarij prireditve 

spreminjal do zadnjega dne.  

Varuhinja pravic gledalec in poslušalcev: razumem pritožbo gledalcev, saj prireditev izzveni 

drugače, če jo lahko spremljamo do konca kot, če jo zaključi mehanični rez.   Žal mi je za 

gledalce , ki so bili prikrajšani za zaključek prireditve.  

Dogovorjeno je bilo, da bo prenos trajal  do 12.50 (115 minut), saj so ob 13. uri  na sporedu 

redna Poročila in pred njimi redni oglasni blok. Zaradi tega je koordinacija programa tudi 

prestavila redno premierno oddajo Ljudje in zemlja v termin po Poročilih in sicer ob 13.25. 

Več  vdorov v terminski načrt ni bilo možno izvesti. 

»Posnetek  je bil nato (predvidevam da prav zaradi tega, ker prenos ni bil v celoti) v sredo, 

30.6. ob 11.25 v dolžini 185 minut. Ponovitvena minutaža nam pokaže tudi še drugo dejstvo 

in sicer, da je bil posnetek mnogo daljši od predvidene minutaže, ki je bila prvotno prijavljena 

in sicer 140 minut, kar pomeni, da v nobenem primeru ne bi mogli prenašati kongresa v 

celoti«, je sporočila Ga Neli Kapus, sodelavka službe za koordinacijo programa. 

 

INFORMATIVNI PROGRAM 

DNEVNIK 

Neizvirna in dolgočasna režija prispevkov 

1. Gledalec M. Ž. pravi: »Med gledanjem osrednjih poročil je /ne/inovativni režiser ob 

prispevku o drogah ponovno v totalu prikazoval pripravo mamil. 

Ne morete verjeti, kako me ta cenena in izrabljena "kreativnost" moti! 

 Glede na to, da se mi zdi javna TV hiša še vedno na visokem nivoju, ne glede na na 

aktualno oblast,Vas prosim, če povprašate odgovorne avtorje zakaj npr. ob poročilu o 

slovenski vojski ne kažejo . . . partizanov?! 

P.S.: Podobno se dogaja pri finančnih novicah, poneverbah ali ropih. Ob komentarju 

vedno prikazujejo preštevanje bankovcev: dinarjev, tolarjev, evrov ... Naporno, 

dolgočasno in butasto! 

Varuhinja pravic gledalcev in poslušalcev: Res bi bilo dobrodošlo, da bi bili prispevki  

opremljeni z več svežih in izvirnih slikovnih ponazoritev, namesto zatekanja h klišejem, ki v 

predvidljivosti včasih izpadejo prej moteči, kot pa da bi sam prispevek obogatili v sporočilu. 

 

 



7 
 

ODMEVI 

Neprimerno vedenje voditelja 

1. Gledalec G. K. se je pritožil zaradi neustreznega vedenja novega voditelja oddaje 
Uroša Slaka in pravi: Nevljudno vedenje, prekinjanje gosta, drža in naslon kot v 
gostilni? Je to RTV?  Izbira novinarja Uroša Slaka in komercializacija RTV-ja.  Smeti 
lahko gledam na Kanalu A in v oddajici 24 ur. 

Varuhinja pravic gledalcev in poslušalcev: Prvo  Slakovo vodenje oddaje Odmevi je bilo 
nesprejemljivo zlasti zato, ker so gosti govorili  vsevprek, eden čez drugega in jih ni bilo 
možno razločno slišati, kaj šele razumeti. Ni bilo učinkovitega vodenja razprave na ravni 
nacinalne televizije,  na kar bi se moralo uredništvo informativnega programa pripraviti že 
predhodno, vendar nikoli ni prepozno. Že naslednjo oddajo je Uroš Slak vodil bolj pozorno, 
kar je omogočalo ustreznejšo komunikacijo gostov v studiu. 

 

ŠPORTNI PROGRAM 

Favoriziranje posameznih športov 

1. Gledalec G. A. pravi: Športne prenose RTV prenaša na 2. programu. Že večkrat sem 

poslal moje pripombe športnemu uredniku glede na »favoriziranje« posameznih 

športov, kot je nogomet itd…Če si pogledamo SP v nogometu, se prenašajo skoraj vse 

tekme, čeprav tam ni več Slovenije. Kot ljubitelj košarke opažam, da je ta športna 

panoga »diskriminirana«, kar se pozna tudi na popularnosti tega športa v Sloveniji 

zadnje čase(težave z KK Union Olimpijo itd…) in tudi mladi vse manj igrajo košarko po 

zunanjih igriščih(nekoč je bilo to bistveno drugače, mladostniki smo odraščali na 

igriščih in ne na cestah, lokalih…). Športni urednik je povedal, da bodo letos prenašali 

7 tekem iz SP v Turčiji. Če so težave z financami, potem se sprašujem, kako da se 

prenašajo na RTVSLO2 tuje nogometne tekme(tudi na TV3), košarkaške tekme 

slovenskih klubov pa je možno gledati le na ŠPORT2(signal ni viden po celi Sloveniji), 

kaj šele kako tekmo NBA, kjer igrajo tudi Slovenci. Če je RTV javna TV, potem je 

potrebno enakomerno porazdeliti prenose vseh športov in ne samo nekaterih. Mnogi 

gledalci nimamo satelitskega sprejema, zato nam RTVSLO2 predstavlja edino okno za 

ogledovanja športnih prenosov.   

Urednik Športnega programa Mile Jovanovič: 

Res je, da je v programih TVS veliko nogometnih prenosov (vtis trenutno zamegljuje izredni 
projekt SP), ne morem pa se strinjati, da ostale športe zanemarjamo. TVS v enem letu 
predvaja okoli 550 prenosov, od tega je kakih 80 nogometnih, skupaj pa pokrijemo vsaj 20 
različnih športnih panog in dogodkov. Dejstvo pa je, da vsega nikoli ne bomo mogli 



8 
 

predvajati in da je predvajanje prenosov povezano z nakupi pravic in visokimi tehničnimi 
stroški. 
Če pa skušam še konkretno odgovoriti na omenjeno pripombo glede košarke - letos smo v 
prvih petih mesecih predvajali 17! tekem slovenskega pokala in državnega prvenstva, poleti 
bomo prenašali še 6 prijateljskih tekem slovenske reprezentance in 28 (in ne 7) tekem s 
svetovnega prvenstva v košarki. 
 

RADIO SLOVENIJA 
 

JUTRANJI PROGRAM (VAL 202) 

Sovražni govor 

1. Pooblaščena zagovornica  Barbara Žgajner Tavž je opozorila na morebiten pojav 

seksistično in šovinistično nastrojenega govora s strani radijskega voditelja Janeza 

Martinčiča : 

Številka: 0920-7/2009-2 

Datum: 10.05. 2010 

 

Zadeva: PREDHODNO MNENJE  

 

Zagovornik je 23.4.2009 prejel pobudo za obravnavo primera domnevnega sovražnega 

govora voditelja jutranja programa na Valu 202.  

 

Dne 21. 4. 2009 (ob 7:50 uri) naj bi v jutranjem programu Vala 202, Radia Slovenija, voditelj 

programa Janez Martinčič v seriji izrazito seksističnih in šovinističnih šal navedel tudi šalo, ki 

jo pobudnik razume kot primer nestrpnega govora do različnih spolnih identitet 

(transpolnost, transeksualnost). Povedano šalo naj bi voditelj komentiral z besedami »A zdaj 

veste, koliko je ura?«  

 

Pobudo je v obravnavo prevzela pooblaščena za opravljanje nalog zagovornice, ki je zaradi 

daljše časovne odmaknjenosti od nastanka domnevne kršitve, predhodno na razgovor 

povabila tudi pobudnika. Ta je dne 23. aprila 2010 izrazil željo po nadaljevanju postopka z 

izdajo mnenja, saj naj bi omenjeni novinar že leta prakticiral radijski diskurz, ki ga pobudnik 

razume kot diskriminatoren do žensk in seksualnih manjšin. Glede tega je pobudnik pred 

časom že opozoril uredništvo Vala 202, vendar, kot navaja, brez uspeha.  

 

Zagovornica obravnava primere domnevnih kršitev prepovedi diskriminacije in o tem izdaja 

neformalna mnenja, daje splošne informacije in pojasnila v zvezi z diskriminacijo, opozarja na 

ugotovljene nepravilnosti ter priporoča, kako le-te odpraviti. Zakon o uresničevanju načela 

enakega obravnavanja (Uradni list RS, št. 93/07-UPB1; v nadaljevanju: ZUNEO) prepoveduje 

diskriminacijo na podlagi različnih osebnih okoliščin, med drugim tudi spolne usmerjenosti, 



9 
 

idr. Enako obravnavanje pomeni odsotnost neposredne oziroma posredne diskriminacije 

zaradi katerekoli osebne okoliščine iz 2. člena ZUNEO. V postopku obravnave je zagovornica 

proučevala domneven obstoj sovražnega govora z vidika določil ZUNEO.  

 

Zagovornica je mnenja, da besedilo, na katerega se sklicuje pobudnik, lahko nakazuje na 

obstoj elementov sovražnega govora predvsem v smislu utrjevanja stereotipov in 

stigmatiziranja transeksualcev, vendar ugotavlja, da bi za potrditev obstoja sovražnega 

govora potrebovali širši vsebinski kontekst, v katerega je bila umeščena izjava »A zdaj veste, 

koliko je ura?«. Zaradi pomanjkanja konkretnih informacij zagovornica izdaja predhodno 

mnenje, katerega namen je opozoriti na morebitno neustrezno in nedopustno prakso, ki bi 

lahko bila tudi v nasprotju z etično odgovornostjo Javnega zavoda RTV Slovenija (kako se 

izogniti temu, da bi bila kršena osebna integriteta posameznika, itd.). Uporaba  

transfobičnega govora pa je tudi v nasprotju z Zakonom o medijih (Uradni list RS, 110/2006, 

Zmed-UPB1) in ZUNEO.  

 

V zvezi s sovražnim govorom zagovornica pojasnjuje, da je zanj značilno nevarno 

produciranje stereotipov, s čimer stigmatizira posameznice oz. posameznike in družbene 

manjšine ter jih potiska na marginalno pozicijo. Latentne oblike nestrpnosti so lahko navidez 

neškodljiva razmišljanja, ki temeljijo na stereotipih, ali nekorektni izrazi s poudarjanjem 

»socialne« drugačnosti.  

 

Ob vsem spoštovanju svobode govora in avtonomije posameznih novinarjev oz. medijskih 

hiš, vendarle poudarjamo, da mora biti svoboda izražanja tudi formalno podvržena 

omejitvam v imenu zaščite ugleda ali pravic drugih. Takšno stališče je zavzelo tudi Evropsko 

sodišče za človekove pravice v okviru 10. člena Konvencije o človekovih pravicah in temeljnih 

svoboščinah. V širšem evropskem prostoru je ravno na podlagi praks omenjenega sodišča 

postalo razširjeno, da države pogodbenice določene vrste izražanja prepovejo ali kaznujejo 

kot nekaj že samo po sebi škodljivega in nedopustnega, saj lahko pomeni dodaten prispevek 

k diskriminaciji že tako deprivilegiranih ljudi. Z Zakonom o medijih je tako zagotovljena 

ustavna pravica do svobode izražanja, ki je hkrati omejena s prepovedjo razširjanja vsebin, ki 

bi spodbujale k neenakopravnosti. Mediji so dolžni ustvariti strpno okolje, kar nenazadnje 

narekuje tudi Kazenski zakonik (KZ-1).  

 

Medijsko napeljevanje javnosti k odklonilnemu odnosu oz. ravnanju do drugačnih oz. 

drugačnosti je nedopustno. Mediji oz. sredstva javnega obveščanja imajo pomembno vlogo 

pri vzgoji, izobraževanju in ozaveščanju javnosti, torej sooblikovanju javnega mnenja. To jim 

daje moč vplivati na ustvarjanje družbenega okolja, v katerem bo vsakomur zagotovljeno 

polno uživanje človekovih pravic, vključno z enakim obravnavanjem otrok, žensk in moških ne 

glede na katerokoli osebno okoliščino.  

 

Zagovornica od Varuhinje pravic poslušalcev in gledalcev pričakuje aktivno vlogo tudi na 

področju omejevanja in preprečevanja uporabe elementov sovražnega govora v vodenih in 

ostalih avtorskih oddajah, kamor naj bi, po navedbah pobudnika, sodil tudi jutranji program 

voditelja Janeza Martinčiča.    

 



10 
 

Hvala za razumevanje.  

S spoštovanjem,  

mag. Barbara Žgajner Tavš, 

pooblaščena za opravljanje nalog zagovornice       

 

 
Odgovorni urednik VAL 202 Mirko Štular:  Pripomba pooblaščene za opravljanje nalog 
zagovornice načela enakosti o domnevnem sovražnem govoru voditelja Vala 202 Janeza 
Martinčiča se nanaša na (menda) izrečene seksistične in šovinistične šale v jutranjem 
programu 21. 4. 2009. Zvočnega zapisa vodenja programa za tako daleč nazaj ne hranimo, 
zato širšega konteksta ne moremo ugotoviti, posledično navedbe ni mogoče preveriti. Iz 
navedka "A zdaj veste, koliko je ura?" pa ni mogoče sklepati na prisotnost (ali odsotnost) 
sovražnega govora.  

Naj spomnim, da smo po zakonu dolžni hraniti posnetek 15 dni, posnetke celotnega 
programa pa hranimo tja do enega meseca. /Zmed, 29. člen, 1. odstavek/. 

Poleg tega navedba ni z ničimer konkretizirana, večina trditev je 'domnevnih' in z ničimer 
podkrepljenih, tako resne pripombe pa ne moremo prepustiti ugibanjem o tem, kaj je 
voditelj v tistem jutranjem programu dejansko izrekel. Še zlasti, če vemo, da je vmes 
preteklo že vsaj okrog 50 juter, ki jih je omenjeni voditelj izpeljal.  

Kot je navedeno v dopisu z Urada za enake možnosti, naj bi 'pobudnik pred časom že 
opozoril uredništvo Vala 202, vendar, kot navaja, brez uspeha". Ustaljena praksa v vseh naših 
uredništvih je, da se na pripombe poslušalcev redno in konsistentno odzivamo, še posebej 
temeljito pa ob občutljivih vprašanjih, kakršno je sovražni govor. Ob takih praviloma 
odgovorim tudi sam kot odgovorni urednik. Iz prejetega dopisa tudi ni razvidno, kakšno 
opozorilo, kdaj in na koga je pobudnik naslovil, in kaj pomeni 'brez uspeha'. Tudi tega ne 
želimo prepuščati ugibanju. 
Ob tem naj poudarim, da je Val 202 v svojem programu izrazito odprt in občutljiv za 
vprašanja nestrpnosti, manjšin, deprivilegiranih skupin in vsakovrstne drugačnosti, kar 
dokazuje konsistentno spremljanje teh tematik in razmeroma velik delež tovrstnih vsebin v 
našem programu. Navsezadnje pripravlja številne oddaje za ozaveščanje javnosti, s čimer 
lahko podkrepimo naša prizadevanja proti odklonilnemu odnosu do drugačnosti in 
drugačnih.    
 
S splošnega vidika pa, kot v svojem dopisu nakazuje že sama pooblaščena, gre za občutljivo 
pravico do svobode izražanja, ki je - poenostavljeno rečeno - podvržena človekovim pravicam 
do zaščite ugleda, dostojanstva in nasploh pravici drugega. Težava je le v tem, da je jasno 
mejo med enim in drugim velikokrat zelo težko zarisati, to je pogosto zahtevna naloga celo 
za sodišča.   
Že zaradi tega, opozarjam, moramo vsak posamičen primer morebitnega sovražnega govora 
obravnavati zelo natančno, povsem konkretno in ne pavšalno. Tako primere morebitnega 
sovražnega govora obravnavamo, največkrat od besede do besede, tudi sami na ravni 
urednikov Vala 202.     



11 
 

Navsezadnje ima tudi ustvarjalec, v tem primeru naš voditelj Janez Martinčič pravico do 
jasne, korektne, konkretne, z navedbami in argumenti podprte kritike svojega dela, naj bo ta 
še tako ostra. Tako razpravo ne le da dopuščamo, temveč jo tudi podpiramo, spodbujamo in 
tudi na tem področju pozdravljamo aktivno vlogo Varuhinje pravic poslušalcev in gledalcev. 

Varuhinja pravic gledalcev in poslušalcev:   Brez dvoma je omejevanje in preprečevanje 

uporabe elementov sovražnega govora eden izmed najpomembnejših temeljnih poslanstev 

Varuhinje pravic gledalcev in poslušalcev, vendar pa morajo biti presoje o dejanskem obstoju 

sovražnega govora podane na osnovi natančne in preverljive analize, saj je treba biti enako 

pazljiv in občutljiv tudi pri morebitnem obstoju pavšalnih in morda krivičnih obtožb 

domnevnih avtorjev sovražnega govora. Predvsem pa morajo biti pritožbe oddane 

najkasneje mesec dni po predvajani oddaji. 

 

MMC 
 

Spodbujanje verske nestrpnosti 

17 bralcev se je pritožilo na objavljen prispevek novinarke Kaje Sajovic 19. 6., vsebina 

kritik pa je enaka. Na podlagi še drugih podatkov obstaja velika verjetnost, da gre za 

bolj organiziran skupinski odziv. Eden izmed njih se glasi: 

“… Na spletnem portalu RTVSLO MMC je bil v soboto 19.6. objavljen članek z 

naslovom "Cerkev zašla v slepo ulico, kriv nazadnjaški papež?" 

http://www.rtvslo.si/svet/cerkev-zasla-v-slepo-ulico-kriv-nazadnjaski-

papez/232876. Pod članek se je podpisala novinarka RTVSLO Kaja Sajovic, ki je 

povzela vsebino nekaterih tujih medijev. Ob prebiranju tendencioznega članka se ni 

mogoče znebiti vtisa, da novinarka želi posredovati informacije, ki diskreditirajo 

Katoliško cerkev, prav tako pa na koncu članka navaja odkrit poziv k uporu proti 

papežu. Ali je takšno poročanje še v skladu z versko strpnostjo?!? Kdo stoji za takšno 

politiko? Ali je naša državna televizija strpna do katoličanov, ali pa z objavo takšnih 

člankov postavlja v negativno luč vso Cerkev in s tem slovenske katoličane?....” 

Novinarka MMC Kaja Sajovic odgovarja varuhinji:  

1. Res, pod tekstom sem podpisana s polnim imenom. Takšna je pri nas praksa, če povzemaš 

pisanje več kot enega tujega vira. Nikakor pa to ne pomeni, da je besedilo subjektivno (vsaj 

ne z moje strani), saj jasno navajam povzete vire. Ti so predvsem članek iz Spiegla o finančnih 

aferah  in odprto pismo uglednega teologa Hansa Künga škofom. V članku tako razen izbire 

naslova, mednaslovov in podnaslovov mojega subjektivnega mnenja ni. 



12 
 

2. Članek NI kritičen do Cerkve, še manj, da bi žalil verska čustva. Kdorkoli ga pozorno 

prebere, lahko vidi, da gre za skupek različnih dejavnikov, ki v zadnjem času mečejo senco na 

Cerkev. Pedofilska in finančna afera sta neizpodbitni, nihče ne more oporekati, da sta 

izmišljeni, ker o njiju pišejo prav vsi mediji, vključno z RTV.  

Drugi del članka je v celoti kritika aktualnega papeža. Ob tem naj poudarim, da ker nisem 

teologinja, se sama nikakor ne bi upala spuščati v analizo vseh omenjenih točk. Dr. Küng pa 

je teolog, in to zelo znan. Povzemati njegove besede se mi ne zdi sporno, še zlasti, ker je iz 

njegovega pisma razvidno, da je Cerkvi naklonjen, da si želi, da si ponovno povrne ugled, da 

pa ne more mimo priložnosti, ki jih je v tem času zamudil aktualni papež. Küngovo pismo v 

celoti si lahko preberete denimo v Irish Timesu: 

http://www.irishtimes.com/newspaper/opinion/2010/0416/1224268443283.html 

3. Ne strinjam se s trditvijo, da žalim vernike. (Küngov) poziv škofom, naj se uprejo, jasno 

kaže, da so s papežem nezadovoljni tudi škofi in duhovniki sami. Nikjer ni omenjeno, da je 

krščanska VERA slaba, da so verniki kaki nespametni in starokopitni obsedenci ali da so 

duhovniki vsi po vrsti pedofili. Nikjer ne omalovažujem krščanske vere, nikjer ne žalim 

vernikov. In sklepni poziv k "uporu" je jasno vidno, da gre za citat Künga, pa še ta NE poziva k 

uporu proti katolikom ali Cerkvi ali veri, temveč poziv ŠKOFOM (ne splošni javnosti) proti 

papežu.   

4. Ne razumem, kako lahko nekdo od mene kot novinarke nacionalne hiše RTV zahteva, da 

ne pišem o napakah in težavah aktualnega papeža, saj gre pri tem za običajno novinarsko 

poročanje, tako kot pišemo o napakah vlade in voditeljev države. Cerkev le ni izvzeta iz 

splošne družbene odgovornosti. Če lahko pišemo o napakah vlade in voditeljev države, če 

lahko pišemo o "Bushevih kiksih" ali pa težavah Pahorjeve vlade (izpostavljam le dva od 

številnih tovrstnih člankov), potem vsekakor lahko pišemo kritično (a objektivno) tudi o 

Cerkvi in papežu.   

Varuhinja pravic gledalcev in poslušalcev:  

Vsak novinar po lastni odgovornosti izbira izjave, članke in  kontekste, ter jih  vstavlja v 

vsebino prispevka. Pravilo, da je novinar podpisan, v kolikor navaja več kot en tuji vir, ima 

svojo praktično funkcijo pri sprejemanju odgovornosti za zapisano. Namreč ne glede na to, 

da so vsebine povzete iz tujih člankov, je že sam izbor avtorski. In v tem primeru zagotovo ni 

mogoče trditi, da novinarka ne bi imela profesionalno ali osebno nič z vsebino samo, ker 

večinoma ne gre za njene izvirne besede. Za izbor vsebin in koncept mora brez dvoma 

povsem enako prevzeti odgovornost, kot če bi prispevek spisala sama v avtorski izvirni obliki. 

Zato se ob morebitnih izrazih nestrinjanja z vsebino velikokrat pojavi v primerih povzemanja 

citatov drugih avtorjev problem, saj lahko izpade, da se skuša novinar skrivati za besedami 

drugih in s tem otepati odgovornosti pri vprašanju o novinarjevem lastnem mišljenju, 

namenih in ciljih z objavljenim prispevkom, kar pa zagotovo ne bi bilo opravičljivo. V kolikor 

novinar ne posreduje lastnega  komentarja na obravnavano tematiko, je brez dvoma logično, 



13 
 

da bralec novinarjevo stališče razbere iz samega pristopa in koncepta podanih sporočil. Tudi 

odsotnost komentarja s strani novinarja je pravzaprav komentar. Novinar v vsakem primeru 

prevzema odgovornost za svoj prispevek, saj ravno na podlagi njegovega avtorskega 

komentarja, ki je konkretno zapisan ali ni zapisan, tudi presojamo o kakovosti novinarskega 

dela - o novinarjevih stališčih, stopnji objektivne distance in kakovosti obravnave same, sicer 

ne bi potrebovali novinarjev, ampak le administratorje, ki bi objavljali kolaže zapisov drugih 

avtorjev na določene teme po  izboru urednika. V primeru omenjenega članka bi lahko 

novinarka vnaprej predvidevala visoko stopnjo možnosti negativnega odziva s strani 

določenega, predvsem katoliškega dela javnosti, kar se je tudi zgodilo, ker so tovrstne 

reakcije na podlagi neštetih preteklih izkušenj precej predvidljive, kadar so določene teme 

povezane z religiozno, politično in vsakršno  ideološko pripadnostjo dela javnosti. Novinar 

lahko s svojim komentarjem veliko prispeva k umevanju prispevka, kakor bi želel, da je 

razumljen pri bralcih in kakovost slednjega je pravzaprav ključen del novinarskega 

poslanstva. V primeru, ko avtorskega komentarja s strani novinarja  ni in se novinar 

osredotoči zgolj na poročanje, pa si seveda bralec lahko ustvari svoje mnenje o novinarjevem 

namenu in cilju z objavo članka pri izboru vsebine in koncepta samega, iz česar lahko izvirajo 

tudi  sicer nepotrebni nesporazumi.  

Vsak bralec ne ve,  da so besede res zapisane v omenjenih virih, da torej obstajajo, zato pa  

mora uredništvo zagotavljati, da novinarji ne objavljajo izmišljij, laži ali potvorb, ki presegajo 

resničnost poante sporočila.  

Vsebina pisma Hansa Künga je še mnogo bolj ostra, kot zapis novinarke. 

Citat: 

"Missed is the opportunity to make the spirit of the Second Vatican Council the compass for 

the whole Catholic Church, including the Vatican itself, and thus to promote the needed 

reforms in the church. 

 This last point, respected bishops, is the most serious of all. Time and again, this pope has 

added qualifications to the conciliar texts and interpreted them against the spirit of the 

council fathers. Time and again, he has taken an express stand against the Ecumenical 

Council, which according to canon law represents the highest authority in the Catholic 

Church:" 

Že samo omenjena dva odstavka sta precej bolj kritična od povzetka novinarke v stavku: 

"Ignorira sklepe  koncila". V izvirnem tekstu sicer res ni omenjena konkretna beseda 

ignoranca, ampak za povzemanje virov niti ni treba, da bi bila, pač pa celo piše, da je papež 

vnašal spremembe in omejitve v besedilo koncila in ravnal proti duhu sklepov koncila  ter 

zamudil priložnost, da bi se ta duh širil v katoliške kroge in v Vatikan ter pospešil nujno 

prenovo Cerkve. Ignoriranje sklepov koncila je torej še mila interpretacija povzetka v 

sporočilu samem, ki papežu pripisuje, da je ravnal proti ekumenskemu koncilu.  In še na 

primer: 



14 
 

 

"Pope Benedict XVI seems to be increasingly cut off from the vast majority of church 

members who pay less and less heed to Rome and, at best, identify themselves only with 

their local parish and bishop."  

"But Benedict's policy of restoration has failed. All of his spectacular appearances, 

demonstrative journeys and public statements have failed to influence the opinions of most 

Catholics on controversial issues." 

Odstavka že pričata o Küngovi kritičnosti do papeža v smislu odnosa do članov Cerkve in 

katoliških vernikov, tako da tudi tisti stavek pod fotografijo  »Drža, značilna za papeževanje 

Benedikta XVI. - s hrbtom proti vernikom« ni kar nekaj, kar bi bilo v popolnem nasprotju s 

sporočilom uporabljenih virov. Je morda le “ponesrečeno”, ker kakšen bralec lahko misli, da 

gre le za fizično držo, ki naj bi bila značilna za aktualnega papeža. Lahko je torej 

problematizirano, če imajo novinarji na MMC kakšno pravilo, da morajo pod fotografije 

podpisati le dobesedne prevode, v kolikor obstajajo ob virih, v kar pa zelo dvomim. 

 V tem tekstu ni posebej z besedo omenjan konservativen papež, so pa iz besedila razvidne 

naštevane kritike na njegovo, po avtorjevem mnenju, pretirano nazadnjaško držo. 

Prispevek obravnava krizno situacijo, v kakršni se je v zadnjem času zaradi določenih, milo 

rečeno,  nečednih dogajanj znašla Cerkev in posledično papež, kar obeležuje že sam naslov. A 

zakaj bi za Cerkev rekli “nečedni posli in vedenje”, medtem ko navadnemu sleherniku za ista 

dejanja  že diha za ovratnik kazen in sodišče? Občutki, ki lahko ob tem prevevajo bralca, so 

subjektivne narave in zagotovo je ob prispevkih, ki obravnavajo kritični oziroma negativni 

aspekt delovanja na katerem koli področju, težko doživljati pozitivne občutke.  

Novinarka ne postavlja Cerkve v negativno luč, ampak piše o dogodkih, ki Cerkev kot 

inštitucijo v zadnjem času res ne postavljajo v najboljšo luč in piše o nekaterih katoličanih, ki 

se ne identificirajo z nastalo situacijo , saj niso soodgovorni, ampak si kot ugledni in javno 

delujoči katoličani prizadevajo, da bi si Cerkev z ustrezno razrešitvijo problemov povrnila 

večje zaupanje katoličanov in nadaljevala po katoličanom brez dvoma želeni in pričakovani 

moralni poti. Ti nekateri ugledni katoličani očitno res tudi pozivajo k uporu papežu oziroma 

pozivajo k njegovemu odstopu in ne avtorica prispevka, ki je informacijo o tem posredovala. 

Prikrivanje in zatajevanje  dejstev  in kriz  zagotovo ni v čast nikomur, v tem primeru še 

najmanj katoličanom. Namen  prispevka  v smeri  diskreditacije katoliške Cerkve bi lahko 

ocenjevali šele v kontekstu z drugimi morebitnimi prispevki, ki bi bili povezani s Cerkvijo. V 

kolikor bi bilo zaznavno, da nek medij serijsko objavlja le prispevke z negativnim 

predznakom, bi bilo možno upravičeno posumiti v tendencioznost, nestrpnost in poskus 

diskreditacije človeka ali institucije. V tem času, ko so dogodki, ki jih je obravnavala 

novinarka, še posebej aktualni, pa bi težko zgolj na podlagi omenjenega prispevka sodili, da 

gre v prioriteti za diskreditacijo predmeta obravnave. Presojanje o  (ne)sprejemljivosti 

prispevkov na  takšni osnovi  bi novinarje peljalo v molk, v  zamolčanost številnih informacij,  



15 
 

a potem seveda ne bi mogli več govoriti o demokratični družbi in še manj o neodvisnem  

novinarstvu. Vsem , vernim in nevernim gre za  pozitivne vrednote, spoštovanje zakona,  

človekovega dostojanstva in njegovih pravic. In o tem je treba pisati, razmišljati in presojati. 

 

                                                        TELETEKST 

 

Neažurnost pri terminski napovedi programa 

1. Gledalka I. G. H. pravi: “... čakala sem na predvajanje kriminalke Wallander. V 

tiskanih medijih je bil označen pričetek ob 22.50 uri, na teletextu ob 23.10, oddaja pa 

se je dejansko pričela ob 23.34 uri. Gledalci smo morali "uživati" ob reklamah dobrih 

20 minut. Mislim, da je teletext orodje za TV Slovenijo, ki je lahko zelo ažurno. Ne 

vem, zakaj ga ne uporablja tudi v primeru premika v časovnici tv oddaj, ker je 

normalno, da vedno lahko nastopijo odstopanja od napovedanih terminov.” 

Varuhinja pravic gledalcev in poslušalcev:  Kot so mi pojasnili, se neažurnosti dogajajo zato, 

ker celotni spored na ttxu deluje avtomatično, tam, kjer pa vnašajo spremembe (koordinacija 

programa) pa delajo samo do 15h. Če nastane sprememba predvajanja po 15. uri, je nihče ne 

more vnesti v sistem. Tudi če bi ročno popravili  infromacije na teletextu, poskrbi 

avtomatika, da se ponovno objavijo napačni , torej stari podatki. Z novim sistemom, ki je v 

pripravi, bosta tudi ta napaka in zavajanje urejena. 

Ni v moji kompetenci odločiti, da bi v koordinaciji programa nakdo delal dlje in sproti vnašal 

spremembe, je pa to morda lahko moj predlog, saj je bilo že v prejšnjih mesecih prav na 

temo temo kar nekaj pritožb. 

  

 

 

 
 

                                                                               

 

 

 


